27
apr
Seneste opdatering: 27/4-16 kl. 1922
53 kommentarer - Tryk for at kommentere!

el bil

Norge og Holland foreslår forbud mod nye benzinbiler fra 2025. Kina og Indien satser også på elbiler, mens salget i Danmark er gået helt i stå som følge af nye afgiftsregler. Mens Danmark hæver afgiften: Elbiler brager frem i udlandet, – En elbil halverer din CO2-forurening (fotos: Snaphanen.dk)

Jeg er blevet el-bilist. Jeg gik til det med en vis hånlighed, “Ellert” tænkte jeg, jeg er vant til alt fra 2 CV’er og Mercedes’er, men det var helt forkert tænkt af mig. BMW’s I3 og Tesla er suveræne biler, markedets bedste køreegenskaber, høj tophastighed og kvik acceleration. En ren fornøjelse. en rigtig bil. Næsten lige så genialt et køretøj, som min Colnago model Freddy Maertens/Giuseppe Saronni, som jeg købte i Rom for 30 år siden.

Gå ind og se anmeldelserne af de to på You Tube, for eksempel One year living with the BMW i3. eller Test Drive: 2016 BMW i3 og Electric or Eccentric? Ingen behøver benzinbiler mere, havde det ikke lige været for prisen og geniale, danske politikere. BMW en ligger på cirka 350 000 og Tesla’en på omring 800 000. Benzinbiler skulle udfases fra i dag, eller rettere – fra sidste år.

BMW I3 kan man prøve ved at tilmelde sig Arrivas Drive Now. Man finde den nærmeste bil på sin app og reserverer den. De står tæt i Storkøbenhavn, der er aldrig over ti minutters gang til en. Så låser man den op med sin app eller et plastikkort. Når turen er slut, får man med det samme en SMS med dens pris. Man parkerer den gratis. Hvis man også oplader den, får man 20 min. køretid gratis.

Ordningen er i drift i flere af Europas hovedstæder, man behøver ikke længere tage en taxi i Stockholm eller London. Fremtiden er her, bare ikke i Danmark, og jeg tvivler stærkt på, at man kan spare lige så meget CO 2 ved at spise mindre oksekød, så rend mig i “klimaafgifter,” “grønne” politikere.

12042734_1562028207443386_7272712632318957851_n12821565_1561906317455575_6184976076431194054_n

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • FelixKrull

    Du skal sammenligne elbiler med tilsvarende benzinbiler, hvis afgiften var ens. Dvs. en Tesla skal sammenlignes med en Maserati. Naesten.

    • snaphanen

      joeh, nu bliver det lidt indviklet. Tesla er ikke en traditionel bilproducent, men snarer en IT virksomhed, derfor er bilen også nyskabende https://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors og så var den billigere før uden at jeg lige kender prisen. Jeg ser forresten en i trafikken hver dag, så de solgte godt inden afgiften

      • FelixKrull

        Ja, den solgte godt, inden den blev afgiftsbelagt – og saa betaler man endda ikke engang fuld afgift paa den endnu.

        Og ud over afgiftsfritagelsen, er en Tesla subsidieret med ca $50.000 per styk fra forbundsregeringen og diverse subsidier paa delstatsniveau. Regner man dem med, er prisen paa en Tesla 1-1,5 million kr. foer subsidier og afgifter, alt efter model og forhandler, Man kan faa RIGTIG meget sportsvogn for de penge, hvis man slipper for registreringsafgift.

        En bekendt arbejdede i trafikministeriets afdeling for elbiler, og her
        var regnestykket at hvis man skulle subsidiere offentlig transport paa
        samme niveau som en Tesla, skulle man have 5.000 kr. hver gang man tog
        bussen.

        Teknisk er en Tesla ikke specielt nyskabende: hjertet i en Tesla er batteriet, der er helt standard laptop-batterier, fremstillet i Korea. Enhver, der har raad til at fylde et halvt ton af slagsen paa sin bil, vil faa samme ydelse som en Tesla. Bevares, der er noget fiks software til stroemstyring installeret, men ikke noget revolutionerende.

        Men den koerer jo som en droem, det maa siges.

        • Skåning

          Om det nu är så enkelt, varför har inga av de stora biltillverkarna konkurrerat ut Telsa för länge sen?

        • Niels Henriksen

          De sover for meget i timen, og vil helst bygge stort set de samme biler, som de har gjort hele tiden for at undgå at foretage for store investeringer, og når de så endelig har et godt og nyt alternativt produkt ( GM EV1 ), som alle brugerne er meget begejstrede for – og endda vil købe til overpris, selv om den kun var på lease-kontrakter fra starten – , så trækker de ghm. lige pludselig bilen helt ud af markedet og ødelægger alle eksemplarer (!) på nær et par stykker til museer – muligvis efter pres eller pga. sammenfaldende interesser med den amerikanske olieindustri? – genialt!

          Se den meget interessante og tankevækkende dokumentar om den første rigtigt succesfulde el-bil fra GM, EV1, i 90’erne og første del af nullerne herunder – hvem er det egentlig lige, der bestemmer, hvilken vej udviklingen skal gå? 😉

          Men disse dinosaurers tid er måske ved at være uigenkaldeligt forbi, hvis de ikke opper sig gevaldigt i en vis fart? 😉

          https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

          https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

        • Niels Henriksen

          Der er forøvrigt en fortsættelse af denne dokumentar – “Revenge of the Electric Car” – , som også er meget interessant og bla. viser Teslas Elon Musk i opstartsfasen med Tesla Roadster, hvor det var meget usikkert, om firmaet ville gå bankerot med enorme tab – en kolossal belastning som også tydeligt kan spores i hans opførsel og ansigtsudtryk mv.

          Jeg kan desv. ikke linke lige nu , men den er på YouTube. 😉

        • FelixKrull

          Fordi de ikke har kunnet faa samme subsidier.

          Og fordi de ikke har Elon Musk’s navn at flage med.

        • Niels Henriksen

          Sikkert også det – nogle gange skal der jo nye boller på suppen for at ruske op i tingene, når nu de ikke selv kan eller vil – eller må? 😉

        • FelixKrull

          Problemet er at der ikke bliver rusket saerligt meget op.

          Guds mening med mennesket var givetvis at det skulle bygge elbiler, men en elbil der kan konkurrere med en benzinbil er mindst ti aar ude i fremtiden, da nuvaerende batteriteknologi simpelthen er for dyr og tillige forurener som ind i h…

          Men i stedet for at subsidiere forskning i batterier, subsidierer man produktionsfaciliteter til fremstilling af urentabel teknologi. Det er det samme problem med solceller: den dag nogen finder ud at af sproejte solceller ud af en rotationspresse, vil de vaere oppe imod en industri der er fedet op paa subsidier i $100 milliard-klassen, og ejer halvdelen af vores politikere.

          I oevrigt passer det heller ikke helt, at der ikke findes andre, der har produceret elbiler: Volt og Leaf solgte – og saelger – godt; det nye ved Tesla var, at den var henvendt til milionaermarkedet, filmskuespillere og andre samfundsstoetter der godt ville vaere groenne, saa man ikke lagde maerke til deres privatjet, men de gad fandme ikke koere i Prius.

        • Skåning

          Alla el- och hybridbilar ger åtta års batterigaranti. Och ska man kritisera Tesla för någonting, så är det att de inte gjort sitt batteripaket utbytbart på ett enkelt sätt. Annars är det väl ingen direkt skillnad mot vad som måste bytas regelbundet på förbränningsmotorer.

        • FelixKrull

          Alla el- och hybridbilar ger åtta års batterigaranti.

          Ikke saerlig imponerende, IMO. En benzinmotor kan snildt holde tyve aar – det er typisk karrosseriet der ikke kan holde.

        • Skåning

          Någon gång ska man väl byta kamrem eller kamaxlar. Inte lika dyrt kanske, men underhåll finns det och det är betydligt fler rörliga delar som slits.

        • Skåning

          Är det verkligen en fråga om subsidier? Det är väl snarare en fråga om skattelättnader för “miljöbilar” som även kommit till fördel för etanol- och gasbilar, utan större framgång. Och en bil som har 0 i utsläpp och körs på 1 kr/10 km, samt har potentialen att göra hela bilmarknaden oljeoberoende, förtjänar enligt min mening dessa skattelättnader.

          Det gick väl dessutom rätt hyfsat för det dansk-amerikanska Fisker tills de blev uppköpta. Som jag ser det så har Elon Musk den kraften som behövs för att inte sälja sig till något annat märke, har potentialen att bli riktigt stora, och de driver dessutom hela bilmarknaden i rätt riktning.

          Såvitt jag vet har Tesla inte fått några direkta bidrag för sin produktion.

        • FelixKrull

          En skattelettelse er ogsaa et subsidium, og en elbil har jo ikke nul i udslip – energien skal komme et sted fra og i Danmark er det omkring 70% kul og biomasse. Dertil kommer at en elbil, med nuvaerende teknologi, er dyrere og mere forurenende at producere end en benzinbil. Naar det indregnes, daler miljoegevinsten ved elbiler betydeligt, selv om de stadig er mere miljoevenlige end benzinbiler.

        • Skåning

          Inte om den är befogad. Strömmen må komma från kol och biomassa, men helst från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft eller solkraft. Bara det inte är olja. Jag är nämligen ingen klimatalarmist. Det viktigaste är att vi frigör oss från oljeberoendet.

          Elbilen i sig har noll utsläpp och dessutom en verkningsgrad på nära 100%, jämfört med max 30% för förbränningsmotorn. Och är det något som är bättre i Sverige så är det energipolitiken. Vi satsar inte (för mycket) på labila vindmöllor, utan har en god och säker bas i vattenkraft och kärnkraft. Då ÄR det noll-utsläpp, även totalt.

        • FelixKrull

          Elbilen i sig har noll utsläpp och dessutom en verkningsgrad på nära 100%, jämfört med max 30% för förbränningsmotorn.

          Ja, 100% EFTER at elektriciteten er fyldt paa batteriet. Naar et kulkraftvaerk koerer optimalt, er udnyttelsesgraden lige under 50% – hertil kommer transmissionstab ved transport og opladning. Kernekraft ligger typisk noget lavere, da de koerer med lavere kedeltryk.

          Som jeg skrev andetsteds, er elbiler en rigtig god ide – bedre end forbraendingsmotorer. I teorien. Men den nuvaerende batteriteknologi er simpelthen for dyr og raffineringen af litium forurener som sagt en del

    • Skåning

      Precis. För mig är det fullständigt obegripligt hur någon idag kan köpa en Porsche Panamera, eller motsvarande bilar från BMW, Mercedes eller för den delen Maserati, när du kan få en Tesla för samma pris eller mindre. Rena bensin/dieselbilar, kommer i framtiden bara serva en nischmarknad av supersportbilar, och även de kan möjligen utrustas med viss elteknik för att förbättra prestandan.

  • På en gennemsnitlig tur Odense-Århus ser jeg altid 3-4 Tesla’er. Dog ikke Roadster-modellen…

    • Polka Charlie

      Roadsteren var et nicheprodukt, og gik ud af produktion 2012. Tror kun der blev produceret omkring 2.500 enheder. Chassiet, der bl.a. blev delt med Lotus Elise, blev vist lavet i Tønder.

  • Peter Buch

    Hver sin lyst.
    Personlig synes jeg ikke alene, der er alt for mange mennesker, men også alt for mange biler uanset deres evner, belastningskapacitet eller ressourceforbrug som sådan.

    • snaphanen

      tjo, men hvis de er helt tyste og ikke forurener din luft ?

      • Niels Henriksen

        De forurener bare et andet sted, med mindre AL strømmen kommer fra vinden 😉

      • Peter Buch

        De er værre end heste, dem kan man oftest høre.
        De fylder stadig og holder og gør smukke gader og pladser til en visuel katastrofe. Du er fotograf ikke?

        • snaphanen

          jo, og det er her i byerne, benzinen generer

        • Peter Buch

          Ja, dagen efter kommer reaktionen. Der er jo også køretøjer- der er en fryd for øjet.

          Fra din røde cykel, til eksempelvis Svends bekendtes, formoder jeg.

          Men bonderøvs-delen i mig er så kraftig, trods jeg skal til far- og mormor for at finde godsejerdatteren og bondepigen, at jeg umiddelbart holder mere af heste end køretøjer som cykler og biler.
          Hver har vel sit.

  • Niels Henriksen

    Cool – gratulerer 😉

    Hvor langt kan den køre på en fuld opladning?

    • snaphanen

      Aktionsradius på BMW en er ca 200 km. Nogle kber den med en reserve benzinmotor, som også lader batteriet op mens man kører. Der er ret tæt med ladestandere i Danmark https://clever.dk/find-ladestation/

      • Pachama

        Jeg har kjørt mange forskjellige biler, gamle og nye. Og er godt over gjennomsnittlig interessert i motor og mekanikk. Har prøvd I3-en, og den imponerte meg.

        Kvikk, godt interiør. Og genuint innovativ: Utbredt bruk av karbon og aluminium vil forlenge levetiden, i alle fall på norske vintersaltede veier. Her kan 8-10 år gamle biler av stål være alvorlig rustangrepet.

        Selv ville jeg nok valgt den lille bensinmotoren, men det er vanskelig her i Norge. Da mister bilen nemlig sine elbilfordeler.

        • Niels Henriksen

          Måske kan du få en version med pedaler i stedet? 😀

  • Polka Charlie

    Islamisering koster – og det forventes jo, at vi selv finansierer dette – så afgifter både på bøf og bil er nok kommet for at blive.

    I forhold til teknologien, så rummer elbilen en række svagheder, så dette vil nok blot være en overgangsteknologi. Der blev eksperimenteret med elbiler i den automotive-stenalder, men forbrændingsmotorene var så absolut el-motorene overlegne. Brintbilen virker i min optik som en langt mere fleksibel og ‘bæredygtig’ teknologi. Med brint har man benzin-/dieselbilens fordele med aktionsradius, performance samt kort optankningstid kombineret med elbilens lave Co2 udledning og det straks tilgængelige moment.

    Når det er sagt, så hellere el end benzin/diesel fra selskaber der ejes af mellemøstlige diktaturstater.

  • Svend

    Nu er jeg desværre kun en fattig pensionist, så jeg kommer kun ud at køre med min drømmebil, når min ven fra England er på besøg. Det er en 8 cylindret Bimmer med med lædermøblement, bar med krystalglas, køleskab og hvad ved jeg. Men den går billigt, siger han. Op til 4-5 km på literen – Den gode økonomi tilskriver han termoruderne bilen er udstyret med.

    Jeg har brug for en rækkevidde på 400 km – Jeg elsker lyden og duften fra godt benzinmaskineri. Og så hopper jeg ikke på den her med CO2-drevet global opvarmning. Det er ikke andet et et socialistisk svindelnummer, opfundet for at stjæle vore penge, og sende dem til Afrika, hvor de bliver brugt til flere børn, de ikke selv kan forsørge, hvorfor de sendes op til os til evig forsørgelse.

    • Lazze

      Haha, herlig læsning. Du lyder som en herlig gut, Svend. Nyd livet og næste tur i Bimmeren med din gode ven.

  • Peter Buch

    Det der stadig undrer mig er der ikke er solcelleanlæg i forskellige størrelser, og små-vindmøller klar og ude på markedet, navnlig for cykler, el-cykler forstås.
    Staten er naturligvis interesseret i afgifter og gebyrer og tilslutningsskat og alt muligt der giver dem indtægter, og tillige afholder borgere fra relativ billig energiforsyning, for det er dog noget af det værste staten kan tænke sig, mistror jeg, men alligevel. Markedet synes mig være der, og det forekommer mig være kraftigt voksende.

    • Niels Henriksen

      Ja, tænk hvis alle bygninger – eller i hvert fald de nye – blev forsynet med integrerede solpaneler i tagene eller i deres syd- og vestvendte mure. Der er enorme arealer at tage af.

      Eller “vindkasser” på toppen af højhuse, hvor det næsten altid blæser – hvor man via passende udformede tragte og luftkanaler lader vinden presse luft ind ( med høj hastighed ) til en turbine + generator, som sidder helt skjult for omgivelserne, så den ikke forstyrrer udsigten.

  • Goscarsson

    I Danmark så produceras 90 % (?) av elen med kol/olja. Man brukar säga att 30 % av den energi som kommer från dessa bränslen blir el. En elbilist i Danmark bidrar alltså till ökade CO2-utsläpp. Samma är förhållandet i Kalifornien men också där bidrar elbilarna till att man känner sig god.

    • Peter Buch

      84% af kulforbruget går til elproduktion i 2013.
      Ikke dårligt skud.
      http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Forbrug%20i%20Danmark/kulforbrug
      Olie er mig mere omstændigt.
      http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Forbrug%20i%20Danmark/dks%20olieforb rug-tal

      Nogen føler sig nok gode uanset hvad…

    • Niels Henriksen

      Det er vist kun omkring 75 % i gennemsnit nu – i nogle perioder har el-produktionen fra vindmøller i DK ligget pænt over 50 % , og på enkelte vindrige dage endda på 100 % netto ( noget sendes ud af landet).

      Så det er en meget kortsigtet måde at se det på – det er en meget dynamisk branche. og den dag
      man for alvor kan lagre en del af den uudnyttede vindenergi ( især om natten ) – fx. som gas eller methan – , der bliver regnestykket et helt andet.

      • Niels Henriksen
      • Bjørn

        Faktuelt rigtigt, det dumme er bare jagten på den varme luft! Mon ikke, at historien vil huske os som lige så tåbelig gale som maoisterne, der prøvede at udrydte gråspurvene ?

    • Skåning

      Det är en sund invändning, men också en punkt där Sverige för en gångs skull ligger bättre till. 90% av elen kommer från vattenkraft eller elkraft. När elbilar är var mans egendom så tror iaf jag att kärnkraftstabut kommer att släppa. Inte minst vill vi se utveckling av andra generationens kärnkraftverk som kan bränna befintligt kärnavfall och själv lämnar ett avfall med en halveringstid på bara 100 år.

  • Bjørn

    Strømmotorer er meget bedre – enklere og stærkere – end forbrændingsmotorer. Klimaløgnen skal vi dog ikke lade os svindle af på dette forum !!!!!

    https://www.youtube.com/watch?v=52Mx0_8YEtg

    • Jag begriper mig inte alls på bilar, men vill inte heller höra klimatlögnen.

  • Skåning

    Håller helt med. Och det handlar inte om klimatförändringar, utan att vi faktiskt kan frigöra oss från det arabiska oljeberoendet, vilket kanske är den viktigaste geopolitiska frågan, efter massmigrationen. Själv köper jag snart en VW Golf/Passat GTE. Betydligt mer prisvärd, sportig och rymlig än i3. Det känns faktiskt som om BMW kommer sent in i racet, och som vanligt överprisar sina produkter.

    • Niels Henriksen

      Hvis man ser på temperaturvariationerne over længere tidsperspektiver – 1000 år, 10.000 år, 100.000 år , mio af år … – så har klimaet skiftet langt mere gennem tiden end de nuværende småkrusninger – men det har vel næppe været mennskeskabt, eller hvad? 😉

      I virkeligheden har vi vel snarere været på vej tilbage til lidt mere gennemsnitlige forhold efter den 5-600 år lange såkaldte “lille istid”, der ramte den nordlige halvkugle mellem ca. år 1250 til 1850.

      https://da.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid

      Som det kan ses her, så er klimavariationerne meget fint korreleret med variationerne
      i solaktiviteten ( estimeret via C14 – og også observeret som kraftige fald i antallet af solpletter fra 1650 og frem ) – surprise, surprise – og det kan vi mennesker jo næppe have haft noget med at
      gøre – trods alt 😉

      https://da.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid#/media/File:Carbon-14_wi th_activity_labels.png

      Så hvor stor en del af de klimavariationer, vi ser i disse år, er i virkeligheden menneskabte?
      Og ikke bare tilskrevet os, for at give os dårlig samvittighed over disse forandringer, så
      andre kan leve af at føle sig bedre? 😉

      Måske er det endda ligefrem den menneskeskabte opvarming, der har rent faktisk har forhindret eller bremset en ny rigtig istid?

      http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/solen-taber-kraefter-lille-istid-k an-ramme-jorden-om-faa-aar

      • Skåning

        Varför tror du att jag säger emot dig? Det gör jag inte. Mitt huvudintresse är att slippa oljeberoendet.

        • Niels Henriksen

          Det tror jag inte als – det var bare en mere generel kommentar om klimahysteriet
          og overdrivelserne af menneskets indflydelse – set i forhold til de meget større
          klimaændringer der helt naturligt er forekommet tidligere 😉

          Ja, det er det absolut vigtigste emne – at blive fri af olieafhængigheden, især den
          mellemøstlige! , da vi ikke kan basere vores økonomi og forsyningssikkerhed på
          ustabile lande regeret af religiøse mørkemænd og mentalt tilbagestående og
          utilregnelige ledere.

          Og vores egen olie og gas i Nordsøen varer jo desværre ikke evigt, og produktionen er
          allerede faldende, fordi det nu vil kræve investeringer i 30 mia kr -klassen – bla. til ombygning af de eksisterende produktionsplatforme – at holde den oppe. Og det endda på et tidspunkt, hvor olieprisen er faldet til det laveste niveau i mange år – endda helt ned til 25 % af niveauet for bare 4 – 5 år siden!

  • Peter Buch

    Man finder ikke den nærmeste bil på sin app, når man ikke har en smartphone.
    Som 23% af befolkningen ikke havde 2015:
    http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20737&sid=itb ef2015
    2.1 p 14
    Helst havde jeg slet ikke en telefon som 1% af befolkningen har det.
    Fremtiden er her med diskriminering af andre transportkøretøjer- fri mig for den.

    Hver har vel sit.

    • snaphanen

      en pc dur også https://dk.drive-now.com/

      • Peter Buch

        Jeg har også en bærbar, men uden internet forbindelse ude, den bruges kun som fastnet pc.

  • Peter Buch

    Der er et vidt spænd mellem hvad eksperter og andre, også inden for disse nævnte grupper, mener om hvad mennesker putter i munden og hvilke implikationer det har for en masse mere end udelukkende- den rene fordøjelse.
    Her et nyligt eksempel fra dr. Sears i Florida:
    April 29, 2016
    I know their hearts are in the right place but vegetarians have got a few things wrong.

    First of all, they aren’t saving animals, they’re killing them. You see, when humans give up meat, they have to rely on grains for the bulk of their food. But crops like rice, corn, wheat and soy devastate the environment. These deplete the topsoil and kill off every other plant.

    Grains also require large amounts of acreage to produce enough nutrients to support humans. So when you take that land away from grazing animals, they lose their natural habitat. They risk disappearing from the Earth.

    Secondly, while they think a plant diet is healthy, it’s not.
    Despite the evidence, vegetarians believe they’re healthier and that they’re cutting their risk of cancer and heart disease.

    For more than 20 years, I’ve been documenting the health problems of vegetarians I see in my practice. I’ve found that vegetarians:
    Have low energy;
    Feel frail;
    Get sick more often;
    Age faster;
    Can’t produce hormones like growth hormones testosterone and thyroid hormone;
    Have low sperm counts and more fertility problems;
    Have weaker bones;
    Have more depression, anxiety and panic attacks.1

    One study of 1,320 Austrians confirms what I see in my patients. A meat-free diet leads to poorer health and a poorer quality of life.2

    And a new study from Cornell University found that vegetarian diets lead to DNA changes that actually RAISE the risk of heart disease and cancer.

    In the study, Cornell partnered with the University of Pune in India. They compared vegetarians in Pune to meat-eaters in Kansas. In the Indian group, 68% had a gene mutation that makes them more prone to chronic inflammation, which is at the root of cancer and heart disease. But only 18% of the U.S. meat-eaters had the mutation.3

    It all has to do with the right balance of fatty acids omega-3 and omega-6. These fatty acids are called “essential,” because your body doesn’t make them. You have to get them from your food.

    For all of human history, the best source of omega-3s has been animal products, like fatty fish and beef.

    Vegetarian Gene Mutation
    Vegans and vegetarians have to rely on plant fats, like alpha-linolenic acid (ALA) and linoleic acid (LA), which their bodies need to convert into omega-3s and omega-6s. But it’s an inefficient conversion.

    Vegetarians who can’t make the conversion can’t survive very long. That’s why in vegetarian cultures — like those in India — nature took over, and they developed a gene mutation that made it easier to convert ALA to omega-3 and LA to omega-6.

    A hundred years ago that mutation might have your saved life. But with our modern food supply, it can be deadly.

    You see, our primal ancestors ate a balance of omega-3s and omega-6 fats. For each serving of omega-3s, we’re designed to have between one and four servings of omega-6 fats.4

    But since the industrial revolution, our food supply has become drenched in omega-6 fats. Vegetable oils like sunflower, peanut, grapeseed, cottonseed, soybean and corn oil are loaded with LA. And with all those
    vegetable oils in the food supply, we now get about 10 times the omega-6s as omega-3s. But vegetarians get 20 to 50 times more omega-6s.

    Vegetarians with the gene mutation are very good at converting LA to an omega-6 fat called arachidonic acid (ARA). The problem is that ARA is highly inflammatory. And modern vegetarians don’t get healing omega-3s from fish and beef to balance out the effects.

    That explains why vegetarians are worse off than meat-eaters when it comes to preventing stroke or cancer. And it may be why they have just as much hardening of the arteries as meat-eaters.5,6

    Besides omega-3 essential fatty acids, vegetarians also miss out on:
    Eight essential amino acids, the building blocks of protein;
    Vitamins B12, A, and D;
    CoQ10 for cellular energy;
    Iron and zinc.

    It may not be an easy fact for everyone to face, but we humans have been meat and fish eaters from the very beginning. Eating animal products gives you energy and strength. Our primal ancestors relied on meat and fish for vitamins, minerals, enzymes, fats and protein. It helped build the stamina, strength and brain power they needed to hunt – and flee from – wild animals.

    I’m not saying you should eat all meat products – far from it. But instead of turning your back on meat, I tell my patients to make better choices about the quality of the meat they eat.

    I was lucky to grow up eating traditionally raised grass-fed beef. I still do today. It’s one reason I’m “healthy as a bull” and rarely get sick.

    You see, cattle, in one form or another, have been on this planet for millions of years. The species has thrived by grazing on grasslands, prairies and hillsides. Their natural diet consists of grasses and legumes. And their anatomy and physiology reflect their diet.

    Commercial cattle no longer eat their natural diet. Growers feed them cheap grain and other “feedstuff” to fatten them up quickly. And this includes hormones to make livestock larger.

    And it’s now commonplace for ranchers to give their animals antibiotics to keep them alive in deplorable living conditions.

    When you eat meat from commercial cattle, you are filling your body with the same innutritious junk they’ve been fed on. I advise my patients to avoid beef that’s been fed grains and to steer clear of meats raised on
    “factory farms.” A study in the Journal of Animal Science found that the more grass cattle ate, the more nutritious their beef
    became. 7

    Instead, buy only:
    Humanely raised and organic pastured chicken and turkey;
    Eggs from pastured, antibiotic and hormone-free poultry;
    Beef, pork, lamb and other meats from grass-fed animals;
    Full-fat dairy products from grass-fed animals;
    Wild-caught salmon, tuna and other fish.

    These choices are better for the animal and healthier for you.

    To Your Good Health,
    Al Sears, MD, CNS

    1.
    Johannes Michalak, Xiao Chi Zhang and Frank Jacobi. “Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey.” International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 2012, 9:67.
    2. Burkert NT, Muckenhuber J, Großschädl F, Rásky É, Freidl W.
    “Nutrition and Health – The Association between Eating Behavior and Various Health Parameters: A Matched Sample Study.” PLoS ONE. 2014;9(2):e88278.
    3. Kumar S. D. Kothapalli, Kaixiong Ye, Maithili S. Gadgil, et al.
    “Positive Selection on a Regulatory Insertion–Deletion Polymorphism in FADS2 Influences Apparent Endogenous Synthesis of Arachidonic Acid.” Mol Biol Evol (2016) doi: 10.1093/molbev/msw049 First published online: March 29, 2016.
    4. Eaton SB, Eaton SB 3rd., Sinclair AJ, Cordain L, Mann NJ.
    “Dietary intake of long-chain polyunsaturated fatty acids during the
    paleolithic. World Rev Nutr Diet 1998; 83:12–23.
    5. Key TJ, Fraser GE, Thorogood M, et al. “Mortality in vegetarians and nonvegetarians: detailed findings from a collaborative analysis of 5 prospective studies.” Am J Clin Nutr 1999;70:516S-524S.
    6. Laboratory Investigations 1968 18:498
    7. French P, et al. “Fatty acid composition, including conjugated linoleic acid, of intramuscular fat from steers offered grazed grass, grass silage, or concentrate-based diets.” J Anim Sci 2000; 78: 2849-2855