27
apr
Seneste opdatering: 27/4-16 kl. 1922
53 kommentarer - Tryk for at kommentere!

el bil

Norge og Holland foreslår forbud mod nye benzinbiler fra 2025. Kina og Indien satser også på elbiler, mens salget i Danmark er gået helt i stå som følge af nye afgiftsregler. Mens Danmark hæver afgiften: Elbiler brager frem i udlandet, – En elbil halverer din CO2-forurening (fotos: Snaphanen.dk)

Jeg er blevet el-bilist. Jeg gik til det med en vis hånlighed, “Ellert” tænkte jeg, jeg er vant til alt fra 2 CV’er og Mercedes’er, men det var helt forkert tænkt af mig. BMW’s I3 og Tesla er suveræne biler, markedets bedste køreegenskaber, høj tophastighed og kvik acceleration. En ren fornøjelse. en rigtig bil. Næsten lige så genialt et køretøj, som min Colnago model Freddy Maertens/Giuseppe Saronni, som jeg købte i Rom for 30 år siden.

Gå ind og se anmeldelserne af de to på You Tube, for eksempel One year living with the BMW i3. eller Test Drive: 2016 BMW i3 og Electric or Eccentric? Ingen behøver benzinbiler mere, havde det ikke lige været for prisen og geniale, danske politikere. BMW en ligger på cirka 350 000 og Tesla’en på omring 800 000. Benzinbiler skulle udfases fra i dag, eller rettere – fra sidste år.

BMW I3 kan man prøve ved at tilmelde sig Arrivas Drive Now. Man finde den nærmeste bil på sin app og reserverer den. De står tæt i Storkøbenhavn, der er aldrig over ti minutters gang til en. Så låser man den op med sin app eller et plastikkort. Når turen er slut, får man med det samme en SMS med dens pris. Man parkerer den gratis. Hvis man også oplader den, får man 20 min. køretid gratis.

Ordningen er i drift i flere af Europas hovedstæder, man behøver ikke længere tage en taxi i Stockholm eller London. Fremtiden er her, bare ikke i Danmark, og jeg tvivler stærkt på, at man kan spare lige så meget CO 2 ved at spise mindre oksekød, så rend mig i “klimaafgifter,” “grønne” politikere.

12042734_1562028207443386_7272712632318957851_n12821565_1561906317455575_6184976076431194054_n

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

53 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Peter Buch
Peter Buch
7 years ago

Der er et vidt spænd mellem hvad eksperter og andre, også inden for disse nævnte grupper, mener om hvad mennesker putter i munden og hvilke implikationer det har for en masse mere end udelukkende- den rene fordøjelse. Her et nyligt eksempel fra dr. Sears i Florida: April 29, 2016 I know their hearts are in the right place but vegetarians have got a few things wrong. First of all, they aren’t saving animals, they’re killing them. You see, when humans give up meat, they have to rely on grains for the bulk of their food. But crops like rice, corn,… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago

Man finder ikke den nærmeste bil på sin app, når man ikke har en smartphone.
Som 23% af befolkningen ikke havde 2015:
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20737&sid=itbef2015
2.1 p 14
Helst havde jeg slet ikke en telefon som 1% af befolkningen har det.
Fremtiden er her med diskriminering af andre transportkøretøjer- fri mig for den.

Hver har vel sit.

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago
Reply to  snaphanen

Jeg har også en bærbar, men uden internet forbindelse ude, den bruges kun som fastnet pc.

Skåning
Skåning
7 years ago

Håller helt med. Och det handlar inte om klimatförändringar, utan att vi faktiskt kan frigöra oss från det arabiska oljeberoendet, vilket kanske är den viktigaste geopolitiska frågan, efter massmigrationen. Själv köper jag snart en VW Golf/Passat GTE. Betydligt mer prisvärd, sportig och rymlig än i3. Det känns faktiskt som om BMW kommer sent in i racet, och som vanligt överprisar sina produkter.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Skåning

Hvis man ser på temperaturvariationerne over længere tidsperspektiver – 1000 år, 10.000 år, 100.000 år , mio af år … – så har klimaet skiftet langt mere gennem tiden end de nuværende småkrusninger – men det har vel næppe været mennskeskabt, eller hvad? 😉 I virkeligheden har vi vel snarere været på vej tilbage til lidt mere gennemsnitlige forhold efter den 5-600 år lange såkaldte “lille istid”, der ramte den nordlige halvkugle mellem ca. år 1250 til 1850. https://da.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid Som det kan ses her, så er klimavariationerne meget fint korreleret med variationerne i solaktiviteten ( estimeret via C14 – og… Read more »

Skåning
Skåning
7 years ago

Varför tror du att jag säger emot dig? Det gör jag inte. Mitt huvudintresse är att slippa oljeberoendet.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Skåning

Det tror jag inte als – det var bare en mere generel kommentar om klimahysteriet og overdrivelserne af menneskets indflydelse – set i forhold til de meget større klimaændringer der helt naturligt er forekommet tidligere 😉 Ja, det er det absolut vigtigste emne – at blive fri af olieafhængigheden, især den mellemøstlige! , da vi ikke kan basere vores økonomi og forsyningssikkerhed på ustabile lande regeret af religiøse mørkemænd og mentalt tilbagestående og utilregnelige ledere. Og vores egen olie og gas i Nordsøen varer jo desværre ikke evigt, og produktionen er allerede faldende, fordi det nu vil kræve investeringer i… Read more »

Bjørn
Bjørn
7 years ago

Strømmotorer er meget bedre – enklere og stærkere – end forbrændingsmotorer. Klimaløgnen skal vi dog ikke lade os svindle af på dette forum !!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=52Mx0_8YEtg

Anna Svensson
7 years ago
Reply to  Bjørn

Jag begriper mig inte alls på bilar, men vill inte heller höra klimatlögnen.

Goscarsson
Goscarsson
7 years ago

I Danmark så produceras 90 % (?) av elen med kol/olja. Man brukar säga att 30 % av den energi som kommer från dessa bränslen blir el. En elbilist i Danmark bidrar alltså till ökade CO2-utsläpp. Samma är förhållandet i Kalifornien men också där bidrar elbilarna till att man känner sig god.

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago
Reply to  Goscarsson

84% af kulforbruget går til elproduktion i 2013.
Ikke dårligt skud.
http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Forbrug%20i%20Danmark/kulforbrug
Olie er mig mere omstændigt.
http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Forbrug%20i%20Danmark/dks%20olieforbrug-tal

Nogen føler sig nok gode uanset hvad…

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Goscarsson

Det er vist kun omkring 75 % i gennemsnit nu – i nogle perioder har el-produktionen fra vindmøller i DK ligget pænt over 50 % , og på enkelte vindrige dage endda på 100 % netto ( noget sendes ud af landet).

Så det er en meget kortsigtet måde at se det på – det er en meget dynamisk branche. og den dag
man for alvor kan lagre en del af den uudnyttede vindenergi ( især om natten ) – fx. som gas eller methan – , der bliver regnestykket et helt andet.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Bjørn
Bjørn
7 years ago

Faktuelt rigtigt, det dumme er bare jagten på den varme luft! Mon ikke, at historien vil huske os som lige så tåbelig gale som maoisterne, der prøvede at udrydte gråspurvene ?

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  Goscarsson

Det är en sund invändning, men också en punkt där Sverige för en gångs skull ligger bättre till. 90% av elen kommer från vattenkraft eller elkraft. När elbilar är var mans egendom så tror iaf jag att kärnkraftstabut kommer att släppa. Inte minst vill vi se utveckling av andra generationens kärnkraftverk som kan bränna befintligt kärnavfall och själv lämnar ett avfall med en halveringstid på bara 100 år.

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago

Det der stadig undrer mig er der ikke er solcelleanlæg i forskellige størrelser, og små-vindmøller klar og ude på markedet, navnlig for cykler, el-cykler forstås.
Staten er naturligvis interesseret i afgifter og gebyrer og tilslutningsskat og alt muligt der giver dem indtægter, og tillige afholder borgere fra relativ billig energiforsyning, for det er dog noget af det værste staten kan tænke sig, mistror jeg, men alligevel. Markedet synes mig være der, og det forekommer mig være kraftigt voksende.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Peter Buch

Ja, tænk hvis alle bygninger – eller i hvert fald de nye – blev forsynet med integrerede solpaneler i tagene eller i deres syd- og vestvendte mure. Der er enorme arealer at tage af.

Eller “vindkasser” på toppen af højhuse, hvor det næsten altid blæser – hvor man via passende udformede tragte og luftkanaler lader vinden presse luft ind ( med høj hastighed ) til en turbine + generator, som sidder helt skjult for omgivelserne, så den ikke forstyrrer udsigten.

Svend
Svend
7 years ago

Nu er jeg desværre kun en fattig pensionist, så jeg kommer kun ud at køre med min drømmebil, når min ven fra England er på besøg. Det er en 8 cylindret Bimmer med med lædermøblement, bar med krystalglas, køleskab og hvad ved jeg. Men den går billigt, siger han. Op til 4-5 km på literen – Den gode økonomi tilskriver han termoruderne bilen er udstyret med. Jeg har brug for en rækkevidde på 400 km – Jeg elsker lyden og duften fra godt benzinmaskineri. Og så hopper jeg ikke på den her med CO2-drevet global opvarmning. Det er ikke andet… Read more »

Lazze
Lazze
7 years ago
Reply to  Svend

Haha, herlig læsning. Du lyder som en herlig gut, Svend. Nyd livet og næste tur i Bimmeren med din gode ven.

Polka Charlie
Polka Charlie
7 years ago

Islamisering koster – og det forventes jo, at vi selv finansierer dette – så afgifter både på bøf og bil er nok kommet for at blive. I forhold til teknologien, så rummer elbilen en række svagheder, så dette vil nok blot være en overgangsteknologi. Der blev eksperimenteret med elbiler i den automotive-stenalder, men forbrændingsmotorene var så absolut el-motorene overlegne. Brintbilen virker i min optik som en langt mere fleksibel og ‘bæredygtig’ teknologi. Med brint har man benzin-/dieselbilens fordele med aktionsradius, performance samt kort optankningstid kombineret med elbilens lave Co2 udledning og det straks tilgængelige moment. Når det er sagt, så… Read more »

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago

Cool – gratulerer 😉

Hvor langt kan den køre på en fuld opladning?

Pachama
Pachama
7 years ago
Reply to  snaphanen

Jeg har kjørt mange forskjellige biler, gamle og nye. Og er godt over gjennomsnittlig interessert i motor og mekanikk. Har prøvd I3-en, og den imponerte meg.

Kvikk, godt interiør. Og genuint innovativ: Utbredt bruk av karbon og aluminium vil forlenge levetiden, i alle fall på norske vintersaltede veier. Her kan 8-10 år gamle biler av stål være alvorlig rustangrepet.

Selv ville jeg nok valgt den lille bensinmotoren, men det er vanskelig her i Norge. Da mister bilen nemlig sine elbilfordeler.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Pachama

Måske kan du få en version med pedaler i stedet? 😀

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago

Hver sin lyst.
Personlig synes jeg ikke alene, der er alt for mange mennesker, men også alt for mange biler uanset deres evner, belastningskapacitet eller ressourceforbrug som sådan.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  snaphanen

De forurener bare et andet sted, med mindre AL strømmen kommer fra vinden 😉

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago
Reply to  snaphanen
FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  snaphanen

Til gengaeld sviner du en del med tungmetaller, arsenik, radioaktive isotoper og andet stads, naar litiummen til dine batterier skal raffineres.

http://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago
Reply to  snaphanen

De er værre end heste, dem kan man oftest høre.
De fylder stadig og holder og gør smukke gader og pladser til en visuel katastrofe. Du er fotograf ikke?

Peter Buch
Peter Buch
7 years ago
Reply to  snaphanen

Ja, dagen efter kommer reaktionen. Der er jo også køretøjer- der er en fryd for øjet.

Fra din røde cykel, til eksempelvis Svends bekendtes, formoder jeg.

Men bonderøvs-delen i mig er så kraftig, trods jeg skal til far- og mormor for at finde godsejerdatteren og bondepigen, at jeg umiddelbart holder mere af heste end køretøjer som cykler og biler.
Hver har vel sit.

Kim Møller
7 years ago

På en gennemsnitlig tur Odense-Århus ser jeg altid 3-4 Tesla’er. Dog ikke Roadster-modellen…

Polka Charlie
Polka Charlie
7 years ago
Reply to  Kim Møller

Roadsteren var et nicheprodukt, og gik ud af produktion 2012. Tror kun der blev produceret omkring 2.500 enheder. Chassiet, der bl.a. blev delt med Lotus Elise, blev vist lavet i Tønder.

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago

Du skal sammenligne elbiler med tilsvarende benzinbiler, hvis afgiften var ens. Dvs. en Tesla skal sammenlignes med en Maserati. Naesten.

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  snaphanen

Ja, den solgte godt, inden den blev afgiftsbelagt – og saa betaler man endda ikke engang fuld afgift paa den endnu. Og ud over afgiftsfritagelsen, er en Tesla subsidieret med ca $50.000 per styk fra forbundsregeringen og diverse subsidier paa delstatsniveau. Regner man dem med, er prisen paa en Tesla 1-1,5 million kr. foer subsidier og afgifter, alt efter model og forhandler, Man kan faa RIGTIG meget sportsvogn for de penge, hvis man slipper for registreringsafgift. En bekendt arbejdede i trafikministeriets afdeling for elbiler, og her var regnestykket at hvis man skulle subsidiere offentlig transport paa samme niveau som en… Read more »

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Om det nu är så enkelt, varför har inga av de stora biltillverkarna konkurrerat ut Telsa för länge sen?

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Skåning

De sover for meget i timen, og vil helst bygge stort set de samme biler, som de har gjort hele tiden for at undgå at foretage for store investeringer, og når de så endelig har et godt og nyt alternativt produkt ( GM EV1 ), som alle brugerne er meget begejstrede for – og endda vil købe til overpris, selv om den kun var på lease-kontrakter fra starten – , så trækker de ghm. lige pludselig bilen helt ud af markedet og ødelægger alle eksemplarer (!) på nær et par stykker til museer – muligvis efter pres eller pga. sammenfaldende… Read more »

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago

Der er forøvrigt en fortsættelse af denne dokumentar – “Revenge of the Electric Car” – , som også er meget interessant og bla. viser Teslas Elon Musk i opstartsfasen med Tesla Roadster, hvor det var meget usikkert, om firmaet ville gå bankerot med enorme tab – en kolossal belastning som også tydeligt kan spores i hans opførsel og ansigtsudtryk mv.

Jeg kan desv. ikke linke lige nu , men den er på YouTube. 😉

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  Skåning

Fordi de ikke har kunnet faa samme subsidier.

Og fordi de ikke har Elon Musk’s navn at flage med.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Sikkert også det – nogle gange skal der jo nye boller på suppen for at ruske op i tingene, når nu de ikke selv kan eller vil – eller må? 😉

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago

Problemet er at der ikke bliver rusket saerligt meget op. Guds mening med mennesket var givetvis at det skulle bygge elbiler, men en elbil der kan konkurrere med en benzinbil er mindst ti aar ude i fremtiden, da nuvaerende batteriteknologi simpelthen er for dyr og tillige forurener som ind i h… Men i stedet for at subsidiere forskning i batterier, subsidierer man produktionsfaciliteter til fremstilling af urentabel teknologi. Det er det samme problem med solceller: den dag nogen finder ud at af sproejte solceller ud af en rotationspresse, vil de vaere oppe imod en industri der er fedet op paa… Read more »

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Alla el- och hybridbilar ger åtta års batterigaranti. Och ska man kritisera Tesla för någonting, så är det att de inte gjort sitt batteripaket utbytbart på ett enkelt sätt. Annars är det väl ingen direkt skillnad mot vad som måste bytas regelbundet på förbränningsmotorer.

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  Skåning

Alla el- och hybridbilar ger åtta års batterigaranti.

Ikke saerlig imponerende, IMO. En benzinmotor kan snildt holde tyve aar – det er typisk karrosseriet der ikke kan holde.

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Någon gång ska man väl byta kamrem eller kamaxlar. Inte lika dyrt kanske, men underhåll finns det och det är betydligt fler rörliga delar som slits.

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Är det verkligen en fråga om subsidier? Det är väl snarare en fråga om skattelättnader för “miljöbilar” som även kommit till fördel för etanol- och gasbilar, utan större framgång. Och en bil som har 0 i utsläpp och körs på 1 kr/10 km, samt har potentialen att göra hela bilmarknaden oljeoberoende, förtjänar enligt min mening dessa skattelättnader. Det gick väl dessutom rätt hyfsat för det dansk-amerikanska Fisker tills de blev uppköpta. Som jag ser det så har Elon Musk den kraften som behövs för att inte sälja sig till något annat märke, har potentialen att bli riktigt stora, och de… Read more »

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  Skåning

En skattelettelse er ogsaa et subsidium, og en elbil har jo ikke nul i udslip – energien skal komme et sted fra og i Danmark er det omkring 70% kul og biomasse. Dertil kommer at en elbil, med nuvaerende teknologi, er dyrere og mere forurenende at producere end en benzinbil. Naar det indregnes, daler miljoegevinsten ved elbiler betydeligt, selv om de stadig er mere miljoevenlige end benzinbiler.

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Inte om den är befogad. Strömmen må komma från kol och biomassa, men helst från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft eller solkraft. Bara det inte är olja. Jag är nämligen ingen klimatalarmist. Det viktigaste är att vi frigör oss från oljeberoendet.

Elbilen i sig har noll utsläpp och dessutom en verkningsgrad på nära 100%, jämfört med max 30% för förbränningsmotorn. Och är det något som är bättre i Sverige så är det energipolitiken. Vi satsar inte (för mycket) på labila vindmöllor, utan har en god och säker bas i vattenkraft och kärnkraft. Då ÄR det noll-utsläpp, även totalt.

FelixKrull
FelixKrull
7 years ago
Reply to  Skåning

Elbilen i sig har noll utsläpp och dessutom en verkningsgrad på nära 100%, jämfört med max 30% för förbränningsmotorn.

Ja, 100% EFTER at elektriciteten er fyldt paa batteriet. Naar et kulkraftvaerk koerer optimalt, er udnyttelsesgraden lige under 50% – hertil kommer transmissionstab ved transport og opladning. Kernekraft ligger typisk noget lavere, da de koerer med lavere kedeltryk.

Som jeg skrev andetsteds, er elbiler en rigtig god ide – bedre end forbraendingsmotorer. I teorien. Men den nuvaerende batteriteknologi er simpelthen for dyr og raffineringen af litium forurener som sagt en del

Skåning
Skåning
7 years ago
Reply to  FelixKrull

Precis. För mig är det fullständigt obegripligt hur någon idag kan köpa en Porsche Panamera, eller motsvarande bilar från BMW, Mercedes eller för den delen Maserati, när du kan få en Tesla för samma pris eller mindre. Rena bensin/dieselbilar, kommer i framtiden bara serva en nischmarknad av supersportbilar, och även de kan möjligen utrustas med viss elteknik för att förbättra prestandan.

53
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x