31
dec
Seneste opdatering: 12/2-23 kl. 1558
32 kommentarer - Tryk for at kommentere!

En elegi

Jeg har nÊsten aldrig hÞrt andre versioner af Brahms Alt Rhapsodi end denne. I gÄr satte jeg mig for, at sammenligne den med flere andre for at opdage forskellene. Det falder straks i Þjnene, at den er nÊsten fire minutter lÊngere end nogen andre. Kathleen Ferrier er meget langsom, hun er beÄndet som en stemme mÄ vÊre, der bÄde omfavner verden og protesterer imod den. Sin dÞd. Hun var dÞende af brystkrÊft et par Är efter.

Alt Rhapsodien er skrevet til Robert og Clara Schumann’s datter, Julie, som Brahms var forelsket i. Dens lydkvalitet fra 1947 er ikke optimal, sĂ„ jeg var fristet af Christa Ludwig og Otto Klemperer fra 1962, som er den bedste af de andre, jeg hĂžrte.

Jeg ombestemte mig. Lyden er langt bedre, men det er noget andet, man hÞrer i Ferriers stemme. Det er Änd, og ord mÄ kÊmpe for at beskrive dens lyd. Det er himlen vi hÞrer tale til menneskene. Det er sjÊldent, og Christa Ludwig lyder ikke sÄdan hvor god, hun end er og hvor nÊr, Klemperer end stÄr mig.

NÄr mandskoret fletter sig ind i hendes stemme (9:45), overgiver vi os til det liv, vi ikke kan flygte fra hvor gerne end, de fleste vil. Mandsstemmerne er som livet, der  stÄr op imod hendes dÞd. Kathleen Ferrier er det nÞgne liv selv, med hende er vi kommet hjem. Til mor og far eller ligegyldigt, hvad vi opfatter som hjem.

Jeg grÊder, nÄr jeg mÞder noget Êgte. Jeg bliver rÞrt, det er jeg altid blevet. Jeg mÄ lytte og adlyde. Jeg mÄ overgive mig i tillid til, at det er rigtigt. Noget vil bevÊge mig, og det skal have lov. Jeg lader tÄrerne lÞbe i fuld tillid til, at alt er som det skal vÊre. Jeg er kommet hjem. GrÊd trygt, siger jeg til mig selv, det er kun sandhedens tÄrer.

Vi er fÞlelsesmennesker i en verden,  der krÊver masser af fornuft, men vi skal leve med begge dele. Uden en af delene er vi invalide. Vi skal bÄde tÊnke og fÞle, ellers gÄr det ikke. Vi skal ikke frygte hverken vores tanker eller vores fÞlelser. Vi skal ikke lade os korrumpere af falske, underordnede hensyn. Uskylden er ogsÄ det Sverige, jeg kender. De kan vÊre politiske idioter, og det er de virkelig, men de er godhjertede, og jeg fÞler med dem.

Kathleen Ferrier har alt, hvad man kan Ăžnske sig foruden den gode lyd. “Menneskelighed, lutter menneskelighed”, som dirigenten Jasha Horenstein sagde om sit indtryk efter mĂždet med Carl Nielsen. “Menschliches, Allzumenschliches.” Goethes tekst er metafysisk, men det er Ferriers stemme ogsĂ„. Ikke af denne verden. NĂ„r mandskoret sĂŠtter den i relief, er det en salme for os, der lytter 69 Ă„r senere. Hun beder for os.

Hun er som Jussi Björling, et guds ord fra landet og en naturkraft. Det bevÊgende ved hendes stemme er uskylden og inderligheden, man lyder enten sÄdan, eller ogsÄ gÞr man ikke. Vi andre kan enten hÞre det, eller vi kan ikke. Stemmen er sjÊlens fingeraftryk, der ikke kan forfalskes, og der findes ingen magen til blandt millioner andre. Det er summen af Änd og den personlige historie. Hendes historie blev kort, ligesom Björlings. Hun blev kun 41 Är gammel.

Jeg ville have lavet en kavalkade over Ă„rets hĂžjdepunkter, som jeg plejer, men af tidsnĂžd blev det ikke muligt. Jeg nĂŠvner nogle af dem, der falder mig ind: Julia Caesars kronik om Fjordman. Det er en helt central kronik for forstĂ„elsen af vor tid. Her mĂždes alle konflikter i et enkelt punkt, i en enkelt person. Han mĂ„tte lide for sandheden, men Danmark hjalp ham. Der var ogsĂ„ ogsĂ„ 17 maj: “Ja, vi elsker dette landet,” hvor Fjordman var i Vor Frelsers Kirke og ĂŠrede sit fĂŠdreland, og hvor hvor jeg ogsĂ„ er dĂžbt i september 1952.

En dag med Tommy Robinson fra lufthavn til midag pÄ en thai-restaurant pÄ Halmtorvet pÄ Vesterbro. Paul Weston og Anne Marie Waters var der ogsÄ foruden Lone NÞrgaard og Torben Hansen. Tommy Robinson gÞr et uudsletteligt indtryk pÄ alle, der mÞder ham. Det kan man mildt sagt ikke sige om nogen dansk politiker. De er voldsomt forglemmelige, og jeg har mÞdt de fleste.

Et dansk-svensk-norsk mÞde med professorerne Friedman i Lund. Det bedste islamforedrag i lange tider med Hamed Abdel Samad, der i sjÊlden grad ved, hvad han taler om, Roger Scruton i Trykkefrihedsselskabet og fem venners tur til Wittenberg, som helt ufrivilligt blev en kolossal, tysk pressesucces. 20-30 mio tyskere bevidnede vores lille udflugt takket vÊre bla. min Chromebook og en mobiltelefon.

Desuden er der en masse koncertoplevelser i 2016 med hende, der selv ved hvem hun er, min kÊre gode Änd, der holder bÄlet brÊndende. Vi mÄtte sige farvel til mange i 2016. Jeg har kun fÊstnet mig ved ved savnet af Leonard Cohen, Claes Kastholm og Mogens Camre. Lad os hÊdre dem. Popmusikere er mig ligegyldige, de kan leve eller dÞ, som det passer dem. Det klarer de jo ogsÄ meget godt. De dÞr pÄ stribe. ForhÄbentlig vil de ogsÄ udrydde pop musikken ved at forsvinde. De har nok en hemmelig plan for at frelse verden fra lort og stÞj. Godt, dÞ alt det, I kan.

Et af tidens tegn er, at 50-60-Ă„rige ikke er kommet lĂŠngere end til heavy-metal musik. Det fortĂŠller om kulturtabet, vi er udsat for. At vi risikerer at gĂ„ under, fordi vi har glemt, hvem vi selv er: Ærlige, uskyldige og inderlige i en verden, der er alt andet.

Jeg sĂ„ den for lĂŠnge siden, da jeg rejste i Mellem- og FjernĂžsten i 60’erne, men krigen er fĂžrst kommet til de fleste nu, og de er forvildede. De forstĂ„r ikke, hvad politikerne har pĂ„fĂžrt dem, de er forsvarlĂžse. Det er smerten ved at leve i dag. At vi er pĂ„ vej ud i krig, og at de ikke forstĂ„r det. 2016 har vĂŠret blodigt, og de forstĂ„r det stadig ikke. De er mere uskyldige, end godt er.

De har ikke smertens visdom, men de vil fÄ den, og jeg fÞler med dem, som en engel fÞler med et menneske. Det er nytÄr. Jeg forsoner mig. Et par dage. Men sorgen er den dominerende fÞlelse. Den alternerer med vrede, og det er den ene af de to. Ingen andre.

Jeg hÄber selv, jeg fÄr et par Är endnu, men lige nu er det uvist. I januar skal jeg vÊre syg og forlade mig pÄ skÊbnen og lÊgerne. Jeg kan vÊre borte herfra, jeg ved det ikke fÞr 6 januar og jeg ved ikke, hvad jeg videre vil skrive om det. Det er sÄdan, som det er. MÄske bliver det overstÄet, mÄske kommer mit nummer ikke ud denne gang.

Man mÄ vÊre tryg, mens man venter, og trygheden findes i sandheden og inderligheden. Jeg er ikke bange. Alt er, som det skal vÊre.

Carl Nielsen – Helios, ouverture

Hver nytÄrs nat ved klokkeslaget spiller dansk P 2 blandt andet Carls Nielsens Helios Ouverture. Det er det rigtige at hÞre ved den lejlighed.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

32 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Jens EllekĂŠr
Jens EllekĂŠr
7 years ago

KĂŠre Steen.

Tak for en kulturel oplevelse her ved indgangen til det ny Ă„r. Jeg kendte kun Kathleen Ferrier fra hendes Mahler-fortolkninger. Jeg spurgte min musikkyndige hustru, om hun kendte Brahms’ Alt Rhapsodi, og hun svarede spontant: “Ja. Den bedste er med Kathleen Ferrier og Bruno Walter. Da jeg var fjorten gav min mor mig penge til at kĂžbe den hos Fona pĂ„ Vimmelskaftet.”

Lad os hÄbe, at det rasende forfald i dannelse, i adfÊrd og kultur i det danske samfund snart vender.

Hermed mine bedste Ăžnsker for det ny Ă„r til Snaphanen, dens skribenter og dens lĂŠsere.

Hestehandleren
Hestehandleren
7 years ago

Tak til Steen for Ă„ret der gik, og for at lette min sjĂŠl og stemning med et skud tiltrĂŠngt kultur og fordybelse… “Et af tidens tegn er, at 50-60-Ă„rige ikke er kommet lĂŠngere end til heavy-metal musik”!!! Gad vide om de ogsĂ„ stadig lĂŠser Rasmus Klump…??? Godt NytĂ„r fra en “ĂŠrlig” Hestehandler.. 🙂

Espen Askeladd .
Espen Askeladd .
7 years ago

Merkel efter att ha slĂ€ppt in mer Ă€n en miljon invandrare: Terrorism “största hotet” mot Tyskland.

http://www.friatider.se/merkel-efter-att-ha-slappt-mer-an-en-miljon-invandrare

Anna Svensson
7 years ago

Att hon lĂ„tsas att hon Ă€r upprörd kan jag möjlige förstĂ„, dĂ€remot kan jag inte förstĂ„ dem som fortfarande tror – och röstar – pĂ„ henne.

sussebassa
sussebassa
7 years ago
Reply to  Anna Svensson

Samme som i Sverige, og de som stemmer pĂ„ LĂžfven det…hjernevasket over flere tiĂ„r…setter sine dype farlige spor.

River
River
7 years ago

Du er er selv en stemme i mĂžrket. Tak.
Musikalsk hĂžrer jeg Steve Earle. God is God. TankevĂŠkkende i en tid hvor “alle” fĂžler de er deres egne guder.

spirild
spirild
7 years ago

Europeisk kvalitet og kultur. Her et barn av vÄr sivilisasjon som gir hÄp: Alma Deutscher, 11 Är, er Þsterriker og pianist, men har ogsÄ komponert en opera. https://www.youtube.com/watch?v=uh8zh0W0As0

spirild
spirild
7 years ago
Reply to  spirild

Hun ser ikke TV har ingen iphone eller pc eller ipad. Hun sier…alt dette ruinerer hjernens kreativitet…

SĂžren Ferling
SĂžren Ferling
7 years ago

Tak for fin tekst. Jeg har selv fÞrst for nylig fÄet sans for opera og lÊste ivrigt. En anden stor sanger er efter min mening Barbara Bonney.

https://www.youtube.com/watch?v=PzXt3bRcWG0
Barbara Bonney; “Ellens Gesang #3”; Ave Maria; Franz Schubert

og nye kommer til, som de gamle falder fra – her en lovende ung slovak:

https://www.youtube.com/watch?v=8I6GPK6ixvU

Patricia JaneckovĂĄ

PRAY FOR PARIS
Dedicated to Paris, dedicated to France
AVE MARIA (Philippe Rombi)

Felix Krull
Felix Krull
7 years ago

Nej, Felix, der stod ikke “Uskyldens og liderlighedens stemme” i overskriften…

Dan Dansen
Dan Dansen
7 years ago

Det gamle blir boerte, sÄnn er det bare

Snowflinga
Snowflinga
7 years ago

Gott Nytt Är 2017 till Snaphanen och alla andra som skriver och lÀser hÀr. Snart har det nya Äret ocksÄ kommit till Danmark och vi skall hoppas att det hÀmtar mycket gott med sig.
https://www.youtube.com/watch?v=XmypEQTZd9I

Oerdoeg
Oerdoeg
7 years ago

Gott nytt Ă„r alla snĂ€lla och snĂ€rtiga snapphanor och snapphonor, i Norden och utanför den! Fast sjĂ€lv ser jag inte fram emot det nya Ă„ret med desto större tillförsikt Ă€n vad Esaias TegnĂ©r gjorde för 201 Ă„r sedan, i dikten NyĂ„ret 1816. VĂ€lkommet, nyĂ„r, med mörker och mord och lögn, och dumhet, och flĂ€rd! Jag hoppas du arkebuserar vĂ„r jord, en kula kan hon vara vĂ€rd. Hon Ă€r orolig som mĂ„ngen annan, men allting blir lugnt om hon skjuts för pannan. Men Finland fyller Ă„r 2017 hundra Ă„r som sjĂ€lvstĂ€ndig republik, sĂ„ det finns Ă„tminstone orsaker att dricka sig full… Read more »

invernes
invernes
7 years ago

Godt Nytt År Snaphanen og alle snapphaner 🙂

https://youtu.be/cLGqfGsIJYM

Marit
Marit
7 years ago
Reply to  invernes

Et Riktig Godt Nytt ÅR Ăžnskes Steen, Julia CĂŠsar samt alle gode kommentatorer pĂ„ Snaphanen !

sussebassa
sussebassa
7 years ago
Reply to  invernes

Hva med snapphĂžner… 😉

invernes
invernes
7 years ago
Reply to  sussebassa

Selvsagt de mĂ„ og med 🙂

invernes
invernes
7 years ago
Reply to  sussebassa

Godt Nytt År Sussebassa 😉

sussebassa
sussebassa
7 years ago
Reply to  invernes

Godt NyttĂ„r til deg ogsĂ„…vi kjemper pĂ„…

invernes
invernes
7 years ago
Reply to  sussebassa

2017 blir vĂ„rt Ă„r Sussebassa 😉

sussebassa
sussebassa
7 years ago
Reply to  invernes

…HĂžrer nettopp pĂ„ en spĂ„dame i svt…2017 blir et toppen Ă„r for oss IkkePK…vi stormer fram..flere vaknar…(min tolkning)…og hvem tror ikke pĂ„ de nĂ„r det gĂ„r rette vegen…den vi har kjempet for i flere tiĂ„r.

Odd S. OlavssĂžn
Odd S. OlavssĂžn
7 years ago
Reply to  sussebassa

Snaphþns? 😉

Godt nytÄr til alle her inde!

sussebassa
sussebassa
7 years ago

Nei, jeg skrev snaphĂžner..hĂžns er en negtiv benevelse, og det er vi ikke…her.

Richard lll
Richard lll
7 years ago
Reply to  invernes

Hög klass pÄ dina kommentarer!
Gott Nytt År!

invernes
invernes
7 years ago
Reply to  Richard lll

Takker Godt nytt Ă„r 😉

Anna Svensson
7 years ago

Tack Steen, nu kan man koppla bort den vidriga politiken för nÄgra timmar.

Gott nytt Är och tack för allt.

Espen Askeladd .
Espen Askeladd .
7 years ago
Espen Askeladd .
Espen Askeladd .
7 years ago
Poul HĂžjlund
Poul HĂžjlund
7 years ago

Kathleen Ferrier, siden min barndom stemmen. Umulig at glemme, nÄr man har har hÞrt hende blot en enkelt gang.

32
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x