Bruckners ottende
Min gode fe havde bestilt billetter i Operaen. Jeg havde aldrig været der, men kun haft afsmag for bygningen på afstand. Når man bruger 2.3 mia kr., hvorfor så ikke opføre noget enestående som f.eks. operaen i Oslo? Bygherren der blandede sig, tog svaret med i graven.
Vi skulle ikke høre opera, som jeg har et sporadisk forhold til, men det udvidede Kongelige Kapel, verdens ældste symfoniorkester, spille Bruckners underdejlige ottende symfoni. Den havde jeg ikke hørt i koncert siden 80 erne, da Celibidache dirigerede den i den nu nedbrændte Odd Fellow Palæets koncertsal.
Operaen er dog en dejlig koncertsal, ikke meget større end Radiohusets gamle i Julius Thomsensgade og med en moderne, lydefri akustik. Orkestret og Bruckner fyldte den helt ud, hvad man ikke oplever i DR’s nye koncertsal. Der er mere stadionkoncert over den. For meget til min smag.
Elskelige melodier
Når jeg poster den ottende her, er det fordi min erfaring er, at skønt den for førstegangslytteren er ‘svært tilgængelig’, bliver selv novicer meget hurtigt fortrolige med den, elsker den og kan dens melodier. Den er fra den tid, hvor melodien stadig regerede musikken.
Alle ved, hvad en melodi er, eller gør de? Melodi er sammenhæng. Jeg måtte afholde mig fra at synge højt med den aften. Genhøret rørte mig sådan, at jeg måtte beherske mig selv, og det lykkedes ikke helt.
En overskuelig verden. En mildnende tro
Anton Bruckner var født i det Østrig-Ungarnske kejserdømme i 1824, og han døde i samme verden i 1896. En dybt troende, provinsorganist fra verden af igår, hvor fremmed burde han ikke være?
Ikke mere fremmed end kærligheden, som også er kejtet og tilsyneladende naiv. Er vi så store og samtidigt så skrøbelige, som denne musik lyder? Der er troen og Wien til forskel på den og dig. Bruckner var bundet af ‘permanente vilkår’ i en overskuelig verden.
Der er ikke megen fortvivlelse hos Bruckner, som hans tro ikke mildner. Noget stort bliver berørt i én, man ikke mærker ofte. Det er troskyldigheden og inderligheden, der er så sjælden, at man knapt kan være i sig selv, når man endelig møder den. Noget vil ud af sit fængsel, man må gribe bagud for at se, hvor det er lejret.
Vi nøjsomme
Vi ville være nøjsomme, og det blev vi. Bruckner kunne ikke have nogen anelse om sådanne som os, bombeofre fra Nagasaki – min mors by – og granatchockerede fra Verdun. Bedøvede og gjort ufølsomme af maskinmusik.
Man siger “Mahler og Bruckner,” fordi de var nogenlunde samtidige og havde Wien som omdrejningspunkt, men lighederne holder hurtigt op. Mahler er den splittede kosmopolit, jøden der blev kristen, med de mest hyperfølsomme antenner, der anede at den kendte verden ville gå i stykker i 1914, selvom han døde i 1911 og undslap at leve i ‘massedødens tidsalder.’ Det 20 århundrede.
Leonard Bernstein holdt en forelæsning på Harvard i 1973 om Mahlers niende, symfonien hvor han profetisk forudser 1914 og troens og melodiens forsvinden ud af verden. Den ørken og vildrede, vi nu befinder os i. Den mangel på tro på Gud og os selv, vi nu oplever, og som har forladt os for formentlig altid. Antagelig den dunkle grund til, at denne generation nu forsøger at begå overlagt mord på et helt kontinents tusindårige historie.
Den gamle mand
Bruckner er den verden, vi mistede i 1914. Når musiknovicer stadig elsker Bruckner ret omgående, er det fordi årringene stadig findes inden i os. 1890 er endnu ikke så langt borte, at vi ikke reagerer på dets sprog. Men om en generation eller to, har vi ikke det program, som åbner for det.
Prøv selv, du kan nøjes med tredje-satsen Adagio min. 38 (feierlich langsam), og den er virkelig langsom med Celibidache og Münchersymfonikerne. Hans version af den ottende er over et kvarter længere end andres. Det passer til symfonien, det kan jeg godt lide.
Den gamle mand sidder ned og dirigerer, han har god tid. Jeg sender Celibidaches elev, Peter Bastian, en taknemmelig tanke. Han døde for nylig.
Tack för alla fina musikupplevelser här på Snaphanen!
Tysk musikkfestival avbrutt etter terrortrussel
http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/tysk-musikkfestival-avbrutt-etter-terrortrussel/ar-BBBQ3Iv?li=AAb27D5&ocid=spartanntp
Skyting i København
https://www.document.no/2017/06/02/skyting-i-kobenhavn/
..”ifra den gamle verden”..
Hos oss “arver” vi denne musikken, ifra generasjon til generasjon, så for dom yngre blir det for en typ nyere verd også..Vel verd å bringe vidare tycker vi alla..
Hva er vel et godt måltid uten klassisk musikk i bakgrunnen…stemningen blir perfekt samen med hele store familjen.
Det har jag helt lyckats att missa. När brann Odd Fellow Palatset ner? Har bara varit där en gång och det var en rock-konsert, inte klassiskt och måste ha varit omkring 40 år sedan.
1992.
https://da.wikipedia.org/wiki/Odd_Fellow_Pal%C3%A6et
http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/kko/o/kko_o-1.html
Det var kun den gamle koncertsal, der ikke er genopbygget. Man mente ikke, man kunne genskabe dens enestående akustik
Det danske lydøkosystem…
nye typer af brugere komme til…
http://www.danishsound.org/da/article/5-styrkepositioner
…Mahlers niende, symfonien [1908/09] hvor han profetisk forudser 1914 og troens og melodiens forsvinden ud af verden. HIMMELBREV TIL BYRON Knut Hamsun, Det vilde Kor (1904) Nu, ridder, er tid for en jordisk klage! Vort liv føres ned av arbeiderkrapyl, av fredspratets plage, av kvindesakshyl. Vor jord ble en menneskehetens asyl. (Se, klagen er uten sirater og pynt og uten begyndelse bent frem begyndt.) Hvem nævnes i dag som den høieste ævne? Jo, slavernes fører og polfarerhelten, Nå, filatelisten er også i vælten, – I hadde en kongenes keiser at nævne. Hvem fører for tiden det myndige ord? Jo, diktere,… Read more »
Takker, Snaphanen. Nå skal jeg på YouTube for å finne mere slik god musikk.
https://www.youtube.com/user/goturhjem2
https://youtu.be/M4IUfuNV12c
Jeg har tenkt på det mange ganger, hvis er terrorist massakrerte publikum i en opera der kultureliten går, da hadde politikere og media våknet.
20 drepte fra kultureliten er selvsagt mer verdt enn 20 drepte barn.
Hverken jeg eller mine bekendte tilhører kultureliten, og går dog alligevel i operaen. 🙂
Din ide har nok større virkning der hvor politikere samles.
Jeg sa selvsagt ikke at vanlige folk ikke går i operaen, selvsagt gjør de det.
Men det er nok mange flere fra kultureliten som frekventerer den enn det er vanlige folk.
Minder mig om tanker hvor palæstinensere bomber Israel og man som svar bomber feks 10 pct af de rige kvarterer i Gaza. Mon ikke man så ville stoppe med den slags pjat. Eller hvad med at bombe den sorte sten i mekka.
Den gamla världen med högtstående kompositörer upplevde jag i dag när jag åkte buss genom Stockholm och busschauffören spelade underbar klassisk musik. Det har jag aldrig varit med om förut i en buss.
Den nya världen skrämmer och förfärar. Nedan klistrar jag in en länk som innehåller ett viktigt samtal om det alarmerande läge som sjuklöverpolitiker och journalister har försatt Sverige i. Det rasande svenska folket vågar förstörelsepolitikerna inte möta. Sverigedemokraterna kommer sannolikt att vinna en jordskredsseger i valet 2018.
“Gäst: Lotta Gröning – Debatten i Sverige
DGS_TV”:
https://m.youtube.com/watch?v=QlVTQoyFe4w&feature=youtu.be
Tak!.
Jeg håber at du ved lejlighed følger op med den niende, som Bruckner tilegnede “dem lieben Gott”. 🙂
Denne skal bare nydes. 1:42 med den ultimate musikk for mine ører.