24
sep
Seneste opdatering: 24/9-04 kl. 1928
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

I dagens Weekendavis kan man sĂŠtte sig ind i det gennemsocialiserede uddannelsessystem i Sverige – lighedsgymnasiet, hvor 98 % af en Ă„rgang gĂ„r, og hvor bilmekanikere, damefrisĂžrer grĂŠssser side om side med kommende kirurger og astrofysikere. Noget for Ulla TĂžrnĂŠs ?


Af TINE EIBY

DE unge myldrer ind i klasselokalet. Til sidst er de sÄ

mange, at der mÄ hentes flere stole, sÄ pigerne ikke behÞver klemme sig

venindeagtigt sammen to og to pÄ en enkelt stol.

Pigerne er forvejen klemt

godt ned i stramme cowboybukser, tÊtsiddende t-shirts og de smÄ hvide balletsko,

der tilsyneladende hĂžrer til uniformen for tiden. Ligesom drengene generelt har

sat pandehĂ„ret op til fest og gĂ„r med jeans’ene sĂ„ lĂžsthĂŠngende, at skridtet

hĂŠnger i knĂŠhĂžjde, og buksebenene hober sig op i tunge folder om

kondiskoene.

»I skal gÞre jer klart, at de karakterer, I fÄr, mÄ I leve med resten

af livet,« siger lÊreren og ser ud over klassen.

Eleverne er lige startet i 1.g, har hÞjst gÄet der en fire-fem uger og

fÄr lÞbende nye informationer om, hvad det vil sige at gÄ i gymnasiet.

Pointsystemer. Karakterer. Adgangskrav til de videregÄende uddannelser. FravÊr,

manglende godkendelse og sÄ videre.

Hvor man dog kender det, tĂŠnker man. Men

herefter hÞrer alle ligheder med dansk gymnasieliv ogsÄ op. For vi er pÄ den

anden side af Øresund. PĂ„ Filbornaskolan – et af de store forstadsgymnasier i

Helsingborg.

Herovre er det noget helt andet at gÄ i gymnasiet, end det er i

Danmark. FÞrst og fremmest fordi alle gÄr i gymnasiet. AltsÄ det, de herovre

kalder for gymnasiet. For at vĂŠre helt nĂžjagtig er det 98 procent af en

ungdomsÄrgang, der fortsÊtter i gymnasiet efter grundskolen.

»Det er slet

ikke noget, vi reflekterer over lÊngere. SÄdan er det bare,« siger en svensk

gymnasiechef. Og dog er der kun ni Ă„rs undervisningspligt i Sverige – ligesom i

Danmark. Hvordan hĂŠnger det sammen?

Ud med klasseskolen

Helt tilbage i 1970 lavede svenskerne systemet

om, sĂ„ alle ungdomsuddannelser – det vil sige bĂ„de erhvervsuddannelserne til for

eksempel tĂžmrer, kleinsmed og landmand og gymnasierne samt alle Ăžvrige

ungdomsuddannelser til eksempelvis sygepasser, plejer etcetera – blev slĂ„et

sammen til en fĂŠlles gymnasieordning.

»Det skete ud fra et Þnske om ligestilling. Om at skolen skulle vÊre

for alle. Og det var vel et billede pÄ den socialistiske drÞm, som var sÄ

karakteristisk i det svenske samfund pÄ den tid,« forklarer Lennart Edlund, der

er rektor for en rĂŠkke af Filbornaskolens afdelinger.

»Inden da havde vi haft

en heftig debat mellem dem, som ville forsvare gymnasiet, som det var. Det vil

sige som et sted, hvor man ville beskytte sig imod bestemte grupper.

Klasseskolen kan man sige. Og sÄ dem, der mente, at man ikke bÞr dele bÞrn op i

sĂ„ ung en alder. At skolen bĂžr vĂŠre et sted, der giver ‘mere til flere’, som vi

sagde. I et samfund som det svenske, hvor det er knowhow, vi konkurrerer pÄ, var

det vigtigt for os at fÄ sÄ mange som muligt til at gÄ i skole sÄ lÊnge som

muligt,« siger Lennart Edlund.

Skolen skulle i det hele taget menneskeliggĂžres. Ved samme lejlighed

gjorde svenskerne det derfor ogsÄ af med studentereksamen. For den betÞd

udskillelse af alt for mange. Frem for elitÊr bedÞmmelse af enkeltstÄende

her-og-nu-prĂŠstationer ved den grĂžnne filt ville man fremover give afsluttende

helhedsbedĂžmmelser. Og her taler vi ikke om karakterer ud fra en 13-skala, som

vi kender den. Det svenske karaktersystem i gymnasieskolerne rummer alt i alt

kun fire karakterer: »Icke godkÀnd (IG), GodkÀnd (G), VÀl godkÀnd (VG) samt

Mycket vÀl godkÀnd (MVG)«, fremgÄr det af Skolverkets hjemmeside. I forbindelse

med en kommende reform diskuteres det dog nu at genindfĂžre eksamen under en

eller anden form.

I de fÞrste mange Är gik bestrÊbelserne pÄ at skabe lige forhold mellem

hÄndens og Ändens arbejde sÄ vidt, at elever fik papir pÄ, at de havde afsluttet

gymnasiet, hvad enten de havde taget en toÄrig praktisk eller en treÄrig boglig

uddannelse pÄ samme sted. Ved gymnasiereformerne i starten af 1990erne blev

resultatet for sÄ vidt en yderligere udjÊvning. Nu skulle eleverne pÄ de

praktiske uddannelser ogsÄ til at gÄ tre Är i gymnasiet, og der blev lagt ekstra

stor vÊgt pÄ de sÄkaldt almendannende kernefag. Denne gang var det en borgerlig

regering, der sad for bordenden. Enhedsskolen var kommet for at blive.

For lidt slik

»MÄ vi selv lave grupper?« spÞrger en platinblond pige

i cyklamenfarvet t-shirt og ser op pÄ lÊreren med et bedende blik.

»Ja!«

svarer hun hurtigt. »Men sÄ mÄ I ogsÄ vise, I kan klare det,« tilfÞjer hun. Og

begynder at skrive grupper op pÄ tavlen: »Emmy, Madde, Therese, Nanna.«

Faget

er HelsepÊdagogik, og vi er pÄ BÞrne- og Fritidsprogrammet, sÄ her er et massivt

overtal af piger. Ud af 17 elever er der kun 5 drenge.

LĂŠreren har – som det er kutyme i mange fag her pĂ„ skolen – valgt at

lÄse dÞren for at lÊre eleverne at komme til tiden pÄ den barske mÄde. Nu

buldrer det pÄ dÞren igen og igen, og der fnises over hele linjen. Der rÄbes

ogsÄ lidt udefra, men de formastelige bliver fÞrst lukket ind senere, da en

aktuel avisartikel om problemer med sĂžde sager i gymnasieskolernes cafeterier er

blevet runddelt.

Kostchefen i Helsingborg har udtalt, at hun synes, eleverne

er for umodne til selv at vĂŠlge, om de skal kĂžbe mad eller kanelboller og andre

sÞde sager i skolernes cafeterier. Nu er det op til eleverne pÄ BÞrne- og

Fritidsprogrammet at tage stilling. Er der for mange sÞde sager pÄ skolerne, og

hvad skal man gĂžre ved det?

»Jeg synes, der er for lidt,« siger en tyk pige og vifter sig

demonstrativt med artiklen.

Filbornaskolan er med sine tusind elever og

tilbud om ni ud af sytten nationale gymnasieprogrammer indbegrebet af tanken om

en gymnasieskole, hvor bÞrn af alle slags forÊldre gÄr. En skole, der

reprÊsenterer »hele samfundet«, som Lennart Edlund siger.

Man kan gÄ om ad

gymnasiets HÄndvÊrkerstrÊde eller ind pÄ Medieafdelingen, lÊse sprog, gÄ pÄ

pĂŠdagogisk linje eller tage BĂžrne- og Fritidsprogrammet. Fra industrihallen

hĂžres svejseapparaternes knitren, mens andre studerer naturvidenskab eller

samfundskundskab inde ved siden af. Man kan fÄ sig en International

Baccalaureate (IB) eller gÄ eliteidrÊtsvejen. Endelig kan man som handicappet gÄ

vejen om ad Filbornaskolans tilbud om gymnasiesĂŠrskole. Her er plads til

alle.

Hvor er tĂžrklĂŠderne?

Visionerne om lighed og integration synes ved

fÞrste Þjekast at vÊre lykkedes. Kun skiltene pÄ skolens hovedstrÞg, tvÊr- og

sidegader antyder hvor i samfundshierarkiet det lige er, at eleverne pÄ lÊngere

sigt stiler imod. Ellers er her nogenlunde ens overalt. Kun afbrudt af smÄ

cafeer, mĂždesteder og elevernes lockers, selvfĂžlgelig. High school-modellen er

Äbenbar. Og mon ikke ogsÄ den har vÊret med til at sÊlge produktet til mange

svenske forĂŠldre og elever.

OgsÄ fysisk er Filbornaskolan barn af sin tid. En

etplanskole, der breder sig ud over grĂžnne omgivelser. Bygget i starten af

80erne og allerede godt brugt.

Tonen er uformel. »Hej chef,« rÄber eleverne, da gymnasiechef Lars-Olof

Ludvigsson pÄ et tidspunkt viser sig pÄ gangene. GrÊnsen for ligevÊrdigheden gÄr

dog ved dÞren til lÊrervÊrelset, hvor lÊrerne mÄ have nÞglerne frem og lÄse sig

ind.

Eleverne selv ligner hinanden til forveksling. Kasketter, kĂŠder og godt

med gele i hÄret for drengenes vedkommende. Og hestehaler, smÄ fikse hÄndtasker

og stramtsiddende tĂžj for pigernes – det gĂŠlder ogsĂ„ de tosprogede piger. Til

trods for at omkring en tredjedel af eleverne pÄ Filbornaskolan er af anden

etnisk herkomst, er her ikke et tĂžrklĂŠde at Ăžje.

»Nej-nej, selvfÞlgelig

ikke,« lyder Lennart Edlunds himmelfaldne svar pÄ et direkte spÞrgsmÄl om,

hvorvidt der er forbud mod at bĂŠre det muslimske tĂžrklĂŠde. Faktisk havde skolen

for nylig en svensk konvertit, men hun blev overtalt til at lade det muslimske

slĂžr falde igen, forklarer han.

Filbornaskolan har som forstadsskole et stort optag af socialt

belastede elever og fik ogsĂ„ hurtigt ry for at vĂŠre ‘indvandrergymnasium’. Af

samme grund fik skolen for fÄ Är siden sikret sig nye gymnasieprogrammer som IB

og eliteidrĂŠt med naturvidenskab, pĂŠdagogisk linje og samfundskundskab

kombineret med medie. SelvfÞlgelig med det formÄl at tiltrÊkke flere

ressourcestĂŠrke elever.

»Vi har vÊret tvunget af omstÊndighederne til at gÞre det bedre, gÞre

noget sĂŠrligt. For selv om vi har mange elever, der mĂ„ske kun fĂ„r ‘GodkĂ€nd’,

mens de pĂ„ friskolerne har mange elever med ‘Mycket vĂ€l godkĂ€nd’, sĂ„ fĂ„r vi de

samme penge. Det kan man blive noget sÄ forbandet over,« som rektor Edlund

siger.

Profilskoler

Netop friskolerne myldrer frem som et af mange tegn pÄ,

at det i realiteten er sÄ som sÄ med ligheden i den svenske gymnasieskole.

Friskolerne er privat drevet, om end de er offentligt finansierede skoler. Alene

inden for det seneste Ă„r er andelen af elever, som vĂŠlger frie gymnasier steget

fra 8,2 til 10,3 procent.

»PÄ den mÄde fÄr vi den segregerede skole igen ad

bagvejen,« mener Lennart Edlund.

For at klare sig i konkurrencen med

friskolerne sker der samtidig det, at flere og flere offentlige gymnasier – isĂŠr

i de store byer – gĂ„r hen og bliver sĂ„kaldte profilskoler. Det handler meget

naturligt om at lokke de dygtige elever til.

En af dem er Tycho Braheskolan, der hÞjst ligger fem minutters vej pÄ

cykel fra Filbornaskolan – men godt placeret i et villakvarter og tĂŠt op ad

andre uddannelsesinstitutioner. Ligesom Filbornaskolan er det en stor skole med

godt 1000 elever og op imod en fjerdedel bĂžrn af anden etnisk herkomst. Men her

byder man isÊr ind pÄ de ambitiÞse elever, der vil lÊse natur- eller

samfundsfag.

I Ă„r har skolen udbudt et helt nyt program: Life Science, der er

skrĂŠddersyet til de elever, som gerne vil specialisere sig inden for biotek. For

de samfundsfaglige er der en meget velbesĂžgt og delvist engelsksproget

Europa-linje, der gÄr i dybden med Europas nationaliteter, konflikter og

relationer til omverdenen, med EUs institutioner og med ‘Sverige set udefra’. PĂ„

den praktiske side har skolen profileret sig med en sĂŠrlig sĂžfartslinje samt en

tekniklinje, hvor design og datateknologi stÄr stÊrkt.

Men selv pÄ en

alfavnende ‘skolen for alle’ som Filbornaskolan gĂ„r der – nĂ„r det kommer til

stykket – ogsĂ„ meget tydelige sociale skel ned gennem skolen. Alene

selvbevidstheden pÄ de studieforberedende fag er til at tage og fÞle pÄ.

»Jeg vil lÊse pÄ universitetet,« siger en ungersvend med lange sorte

krĂžller og smiler underspillet, uden at man dog et sekund er i tvivl om

selvvĂŠrdet.

De er bare tretten elever pÄ faget erhvervsÞkonomi. Godt

halvdelen af gruppen gÄr pÄ samfundskundskabsprogrammet, mens de resterende

lĂŠser en kombination af medie og samfundsfag. Eleverne mĂžder til tiden og

smÄsnakker voksent med lÊreren, inden undervisningen begynder. Da lÊreren tager

ordet, stĂ„r dĂžren fortsat Ă„ben – her er der ikke behov for at lĂ„se nogen ude. Og

der er heller ikke fnis eller surmuleri i krogene. Her er det tydeligvis i orden

at vĂŠre interesseret, uden at man af den grund risikerer at blive betragtet som

dukset.

Efter en kort introduktion om lĂžbende kontering, deles klassen op i et

hold, der gÄr ud og finder PC-skÊrme, mens resten bliver og arbejder i klassen.

LĂŠreren gĂ„r lidt frem og tilbage for at hjĂŠlpe – disciplinen er der ikke noget i

vejen med. Eleverne arbejder bare stille og roligt og mÄlrettet med deres

opgaver.

Klippe-klistre

Det er pÄ fag som samfundskundskab, naturvidenskab og

til dels ogsÄ handel og medier, at man finder den elevgruppe, der kan

sidestilles med dem, der tager en gymnasial vej i Danmark. Og procenterne i

Danmark og Sverige svarer nogenlunde til hinanden – begge steder er det godt og

vel 55 procent, der vĂŠlger den egentlig studieforberedende vej gennem

ungdomsuddannelserne, mens 40-45 procent vÊlger at gÄ den erhvervsfaglige

vej.

OgsÄ efter gymnasiet er parallellerne til at fÄ Þje pÄ. Det er omkring

42 procent af de danske og 43-45 procent af de svenske unge, der fortsĂŠtter med

en eller anden form for videregÄende uddannelse, inden de er blevet 25 Är. Selv

om det svenske skolesystem lÊgger ud med en ambition om at ville have fat pÄ

alle, har det altsÄ ikke nÊvnevÊrdig stÞrre succes med hensyn til at fÄ de unge

til at lĂŠse videre.

Et af den svenske models store udfordringer er, at den

har specialiseret sig i en sÄdan grad, at eleverne allerede i 9. klasse skal

foretage meget grundlĂŠggende valg for deres fremtid.

I fĂžrste omfang har det

vÊret for at favne sÄ bredt som overhovedet muligt. Men lighedstanken har ogsÄ i

sig selv genereret yderligere specialisering. Et eksempel er BĂžrne- og

Fritidsprogrammet, som blev en forrygende succes, da det var lanceret i 1992.

Alene i Helsingborg meldte der sig 240 elever, som gerne ville uddanne sig til

at arbejde med mennesker og pĂŠdagogik.

Men det varede ikke lÊnge, fÞrend faget blev hÄnet som

»klippe-klistre«, og eleverne sÞgte over pÄ samfundsskundskab igen. I anden

halvdel af 1990erne var det kun omkring 30 om Ă„ret, som sĂžgte BĂžrne- og

Fritidsprogrammet. NĂ„r man skulle have de bogligt svage med kunne det ikke

samtidig give tilstrĂŠkkeligt med points til, at eleverne bagefter kunne lĂŠse til

lÊrer eller pÊdagogik pÄ universitetet.

»Og sĂ„ var der problemet med, at ‘dem, der gĂ„r der, vil jeg ikke gĂ„

sammen med’,« som Lennart Edlund siger. Programmet var sĂ„ specielt, at det var

blevet socialt stigmatiserende at gÄ der. Derfor mÄtte man oprette endnu et

specialprogram – det pĂŠdagogiske.

Konsekvensen af det store udbud af

programmer er, at mellem 30 og 40 procent af de unge vĂŠlger om. Alene inden for

de fĂžrste fire uger af 1.g vĂŠlger en fjerdedel af Helsingborgs unge om igen,

oplyser Lennart Edlund. Valget er ganske enkelt for kompliceret.

Hvem er

du?

Og sÄ er den faglige pris for ligheden fortsat til debat.

PĂ„ et sted

som Filbornaskolan kan man som dansker godt savne den akademiske Ă„nd, som trods

alt stadig prÊger atmosfÊren pÄ mange danske gymnasier. Her emmer der typisk af

fag og af bĂžger og uddannelsestradition. Af lyst til lĂŠrdom. Det danske

gymnasium bryster sig fortsat af at vĂŠre noget helt andet end

folkeskolen.

Anderledes pÄ de menneskeliggjorte svenske gymnasier, hvor man

forlĂŠngst har lagt op til brud med traditionerne, siger den svenske etnolog

professor Jonas Frykman fra Lunds Universitet.

»Den svenske skole har lÄnt

mange ideer fra privathjemmet i et forsÞg pÄ at menneskeliggÞre skolen. Det er

kommet til at handle om identitet. Om hvem man er, frem for hvad man kan blive –

hvilket jeg jo synes, at skolen burde handle om,« tilfÞjer Jonas

Frykman.

Tycho Braheskolans stedfortrĂŠdende gymnasiechef Malcolm Hansson er

til gengĂŠld kritisk over for den danske model:

»Jeg mÄ nok erkende, at jeg

betragter det danske gymnasium som funderet pÄ nogle forholdsvis konservative

vÊrdier. Det er, som om man i Danmark stadig er mere fokuseret pÄ kundskaber i

traditionel forstand, hvor vi prĂžver at arbejde med eksempelvis naturvidenskab

pÄ en anderledes mÄde med flere praktiske Þvelser,« siger han. Og refererer til,

hvordan et par naturvidenskabsklasser netop har brugt en hel dag i

forlystelsesparken Liseberg med at tage livtag med diverse fysiske love og

konkrete mÄleredskaber.

PÄ de svenske erhvervsuddannelser er fagtabet Äbenbart. Det fremgÄr af

en dugfrisk rapport fra Stockholms regionplankontor, at erhvervsuddannelserne

ikke klÊder de unge pÄ til at gÄ ud og fÄ arbejde. De »duer ikke«, udtaler

regionplandirektĂžr Sven-Inge Nylund ligefrem til Dagens Nyheter. Eleverne har

fÄet alt for lidt tid til selve praktikken.

De unge selv er heller ikke tilfredse med erhvervsuddannelserne. En

LO-rapport fra forÄret kunne melde om, hvordan frafaldet er steget dramatisk. 80

procent af dem, der begynder pÄ automekanikerprogrammet falder fra igen. Det

samme gÊlder for halvdelen af de unge, der starter pÄ BÞrne- og Fritids-, bygge-

og industriprogrammerne.

»Det var en smuk tanke, der lÄ bag Þnsket om at bryde med traditionerne

og skabe en skole for alle. Men effekten blev en eliteskole,« lyder Jonas

Frykmans dom. NĂ„r man vil bryde med skolens formelle verden af

uddannelsestraditioner og lade de uformelle – i praksis de sociale og

individuelle forhold – spille en stĂžrre rolle henne i skolen, sĂ„ er man ogsĂ„ med

til at udskille bÞrn. For sÄ bliver det af afgÞrende betydning, hvordan man er

klÊdt pÄ i forvejen. Og om forÊldrene er lÊger pÄ sygehuset eller arbejder ved

samlebÄndet henne pÄ Alfa Laval, siger Frykman. SÄ bliver det svÊrt at flytte

sig fra sin baggrund.


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.