12
nov
Seneste opdatering: 12/11-04 kl. 0612
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

Har ikke (s√•) meget med Sverige at g√łre – og dog. Men den var god, rigtig god. Blid og indigneret – men l√¶st op med lavm√¶lt stemme:



Krystalnat 1938 – 2004Tale foran Synagogen tirsdag den 9. november 2004



DER er dem, som tror p√• Arvesynden,og der er dem, som ikke tror p√• Arvesynden.Begge tager fejl.Arvesynden er et sp√łrgsm√•l om viden.Arvesynden er noget, man ved besked med.Arvesynden er den bedst dokumenterede kriminalhistoriesiden tidernes morgen.Siden Adam og Eva blev smidt ud af Edens Have.Sagt p√• en anden m√•de:Det onde fornyer sig. Ondskaben antager nye former.Ondskaben begynder med enhver ny generation ogforts√¶tter med den gamle.Arvesynd?! Det er noget af det mest arvelige, der findes.



Eksempler?Der var et overfald henne i K√łbmagergade. Lige ved siden af.En dansk-marokkansk med j√łdisk baggrund blev lokket ind i en bil. Ogbanket.Han fik t√¶v. Det var tre mod en. Sommetider er det fem mod en, ti mod en.Det er s√•dan en klonet trend i tiden.Bandementaliteten. Mange mod en.



Den overfaldnes br√łde?Han havde l√¶st op af Koranen ude p√• Carsten Niebuhr-instituttet,og det er blasfemi.If√łlge en bestemt, fanatisk opfattelse af Islam.S√• br√łden var helligbr√łde beg√•et af en vantro.Den slags v√¶sner eller uv√¶sner m√• ikke tage Koranens ord i deres mund.Slet ikke n√•r de er j√łder.S√• falder hammeren. S√• f√•r man t√¶v. P√• K√łbmagergade.Midt i K√łbenhavn.





S√• ondskaben fornyer sig.Her i skikkelse af verdens √¶ldste fordom, j√łdehadet,anti-semitismen, som den kaldes med et mere hygiejnisk udtryk.Vi har nu tre typer anti-semitisme p√• dansk grund:den gamle til h√łjre, der varetages af s√•kaldte ny-nazister.Den nyere til venstre, der gemmer sig bag glosen “anti-zionisme”,det er dem med kampagnen “Boycot Israel”,den nyeste, der udg√•r fra islam.Kald den islamisk fascisme, nazi-islam,med dybe r√łdder i Mellem√łsten.Det er et k√łnt syn!Det er Danmark nu. 2004.



Mens vi mindes Krystalnatten i 1938.Den politiske venstrefl√łj m√łdes i disse timer p√• R√•dhuspladsen.Det er en tankev√¶kkende manifestation.Disse partier, fraktioner, fagforeninger bruger mindedagen tilat demonstrere mod Israel.De vender mindedagen p√• hovedet.De tager mindedagen som gidsel for deres forvr√¶ngning af historien.Man m√• sige, at ondskabenn fornyer sig.Der er gang i den politiske arvesynd i disse tider,i den ideologiske arvesynd, med religi√łst eftersl√¶b.



Det var jo Hitlertyskland, der inspirerede den mellem√łstlige nazisme.Da Hitlertyskland forsvandt i 1945, forsvandt ogs√•st√łrsteparten af nazismen. Som ideologi, politik.Den blev stedt til hvile p√• historiens m√łdding.Politisk, ideologisk overlevede den i Mellem√łsten.I Syrien f.eks., i Baath-partietog s√•dan g√•r arvesynden igen – og igen.Ondskaben fornyer sig,verdens √¶ldste forom, j√łdehadet, leverog har det godt. Skr√¶mmende godt.



Og omme p√• R√•dhuspladsen?Jamen, her m√łdes den rabiate venstrefl√łj for at ford√łmme Israel.Her s√¶ttes der lighedstegn mellem nazisternes forf√łlgelse af j√łdei 1930erne, og israelernes forf√łlgelse af pal√¶stinenserne NU.Smagfuldt? Ikke just. Ondskaben fornyer sig.



Alt imens man harcellerer over muren.Det er en ond mur. At ligne med Berlinmuren,der holdt holdt en hel befolkning fanget, indesp√¶rret, idet kommunistiske f√¶ngsel ved navn √ėsttyskland.Skal muren i Israel holde israelernne fanget i deres eget land?Skal den sp√¶rre nationens egne indv√•nere inde?V√•s. Den skal holde islamiske massemordere p√• afstand,og den virker. De islamiske massemordere har ikke n√¶rs√• meget held til at myrde og massakrere sagesl√łse israelere som f√łr.Derfor er muren i Israel en n√łdvendig mur,en n√łdtvungen mur,en mur man p√• ingen m√•de er stolt af eller udr√•bertil verdens ottende vidunder.Men: en n√łdvendig mur.Fordi ondskaben fornyer sig.



Fordi ondskaben skal holdes ude.Hvor Europa står? Uha.Der er en forståelse mellem Europa og den arabiske verden.Der er et bånd mellem USA og Israel.Hvor går Europa hen?Det er mit indtryk, at Europa går derhen, hvorman kan tækkes den arabiske verden.Det synes at være Europas vej.



Frankrigs vej er mere entydig.Yasser Arafat er indlagt i Paris. Frankrig tager imod en person,der har voldt sit eget folk stor lidelse. Og som harforvoldt um√•delig lidelse blandt j√łder og israelere.Frankrig tager imod.Skal man stramme den og sige, at Frankrigogs√• tog p√¶nt imod den tyske nazisme i 1940-41og bidrog til s√• megen lidelse blandt Frankrigs j√łder?!Dett er m√•ske at stramme den.Men: ondskaben fornyer sigog Arvesynden er den bedst dokumenterede kriminalhistoriesiden tidernes morgen.





Hvordan vi forholder os til det?Ved at synge ud. Ved at sige tingene, som de er.Ved ikke at klamre os til illusioner. Oplysning, europ√¶iskoplysningstradition?√Öh jo. Alligevel bliver jeg tr√¶t ved tanken,for hvad nytter det med oplysning, n√•r produktionen af fordommeer s√• meget st√łrre?I Mellem√łsten. I den arabiske verden. Blandt nye generationeraf europ√¶isk ungdom.



Hvad det koster at synge ud og sige tingene, som de er?Jamen, det m√• enhver afg√łre med sig selv.Man vil ikke kalde stemningen behagelig.Den overfaldne i K√łbmagergade havde ikke lysttil at g√• videre med sagen.Instituttet har ikke forfulgt sagen med stor nidk√¶rhed.Det lugter af angst. Af frygt for intimidering.Det er fristende at holde lav profil.



Drabet p√• Theo van Gogh p√• √•ben gade i Amsterdammaner til eftertanke. Aha, er det nu kommet dertil?L√¶serbrevet i avisen, kommentaren, interviewet i timenyhederne.Det er fristende at holde lav profil.Jeg kan kun sige en ting: ondskaben fornyer sig.P√• R√•dhuspaldsen, i K√łbmagergade, i Mellem√łsten,og det skal siges. Det SKAL siges. Det er pligten,der f√łlger med ytringsfriheden.Is√¶r da p√• en dag som denne.

TakUlrik H√ły


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.