11
dec
Seneste opdatering: 11/12-07 kl. 1831
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

Axess havde  nÊrvÊr til at lave  flere  interviews med Scruton:

Den konservative tĂ€nkaren Roger Scruton Ă€r kritisk mot Koranens sjĂ€lvsyn. Koranens texter saknar den ironi som de kristna evangelierna rymmer, menar han. I förlĂ€ngningen har tvĂ„ ganska olika samhĂ€llen bildats. Thomas GĂŒr intervjuar.

“People  that set out  to change the  world, always end up making  it  worse”

Axess TV  36 minutter

Kongens Nytorv

1670. Jeg ser  forbilledet er Place VendÎme. Jyllands Posten, Den franske ambassade, Charlottenborg, Livgarden.  Foto Snaphanen  (helskÊrm i bedre kvalitet her, 16:9)

tirsdag_010.jpg

 Godme

det er et godt ord. Og idag er den uheldige Poulsen sĂ„ kommet  til at sige  “the N-word” – neger, gangbart i SĂžnderjylland indtil ca. 1967. Fy ! siger en ĂŠgte Radikal, Manu Sareen. Berlingske er en pĂŠn avis, der  kender sine lĂŠsere. Olav Hergel kunne  sagtens  vĂŠre  blevet der. DĂ©r  hedder pissekunstneren “urinkunstneren”, nĂ„r han bliver  bortvist igen, igen. Hvad skal  der dog blive af ham ? Nu blirÂŽhan aldrig chefredaktĂžr pĂ„ den Berlingske Aver-tisse-mentstidende.


Hvorfor hedder det fedme, nĂ„r man er fed, men ikke godme, nĂ„r man er god? En sprogfilosof foreslog da ogsĂ„ for omkring hundrede Ă„r siden, at ordet godme blev optaget i det danske sprog som en pendant til fedme. Deres Groft sagt har tit tĂŠnkt pĂ„ ordet, nĂ„r reprĂŠsentanter for godhedsindustrien dukkede op og talte om vilkĂ„rene for de allersvageste. En af dem er RĂžde Kors’ tidligere generalsekretĂŠr JĂžrgen Poulsen, der foruden de allersvageste og bĂžrnene ogsĂ„ har haft et klart blik for betydningen af, at hjulene kĂžrer rundt derhjemme. Det gode ved historien er, at den hĂŠderkronede institution dog har fĂ„et rabat, da Poulsen egentlig skulle have to millioner. SĂ„ i virkeligheden foreligger dobbelt godme, idet Poulsen bĂ„de i Ă„renes lĂžb har demonstreret godme udadtil som organisationens talsmand og altsĂ„ ogsĂ„ ved sin fratrĂŠden viser godme og er behersket i sine krav. Og som en tredje god ting kan nĂŠvnes, at RĂžde Kors’ bidragsydere nu ogsĂ„ ved, hvad deres penge gĂ„r til. Som Poulsen nemlig sagde i en anden sammenhĂŠng, hvor nĂždhjĂŠlp og forretning var blandet sammen pĂ„ en uskĂžn mĂ„de: »Det kunne jo ikke skade de bĂžrn, vi hjĂŠlper«. Nu ved bidragyderne, at organisationen ogsĂ„ hjĂŠlper ret store bĂžrn. Godmen har nemlig i modsĂŠtning til godhed mange ansigter og kan lige som fedme virke overvĂŠldende.
Ditlev Tamm, Groft  Sagt

Är du rĂ„nad eller vĂ„ldtagen? GĂ„ pĂ„ teater!
 
Regeringen skÀr nu ner pÄ Äklagarmyndigheten, skriver SvD. Alla extraanstÀllda mÄste sluta och Ànnu fler Àrenden kommer nu att lÀggas pÄ hög.

“Vi fĂ„r fler Ă€renden för varje Ă„r och har allt svĂ„rare att hinna med dem”, sĂ€ger chefsĂ„klagare Stefan Bergman.Brottsligheten fortsĂ€tter alltsĂ„ att öka, men fĂ€rre kriminella kommer att Ă„talas och dömas för sina brott – trots att polisen samlat bevisning.

Japp, det Ă€r sant. LĂ€s sjĂ€lv budgetpropositionen för 2008 pĂ„ regeringens hemsida. ÅklagarvĂ€sendet fĂ„r totalt 960 miljoner kronor nĂ€sta Ă„r. Visst kan det kĂ€nns trĂ„kigt att ett inbrott i din bostad med liten sannolikhet kommer utredas, och om det skulle utredas kommer en eventuell gĂ€rningsman varken Ă„talas eller straffas. –   Men misströsta ej! TĂ€nk pĂ„ hur kul det Ă€r att 6145 miljoner gĂ„r till migrationspolitik; för att utreda alla asylansökningar. Eller att 27 702 miljoner gĂ„r till internationellt bistĂ„nd; för att skapa fungerande rĂ€ttsvĂ€senden i andra lĂ€nder (var inte egoistisk nu!). Eller att 6123 miljoner gĂ„r till kulturbidrag; teatrar och museer som kan muntra upp dig efter att du blivit rĂ„nad eller vĂ„ldtagen.Eller sĂ„ tĂ€nker du pĂ„ detta: Idag finns inget parti i riksdagen som sĂ€tter din trygghet och sĂ€kerhet frĂ€mst. TĂ€nk pĂ„ det, och glöm det inte 2010.

Fredrik Brunna

 “Tegneren der kan li’ at gĂ„ over stregen”

Jeg skal lige skyde  ind, at Osama -Nissen igĂ„r var af Bob Katznelson, en anden af Muhhamed  tegnerne. Han tegnede  KĂ„re Bluitgen, og en hĂžjt rangerende  mufti, der ikke  var sĂ„ ferm til dansk,  reagerede  pĂ„ den med  ordene: “Er vores  profet Ă„ndssvag”?

Der har altid vĂŠret en strid om at vĂŠre den, der trak
stregerne: Hertil og ikke lĂŠngere!

NĂ„r vi betrĂŠder landskaberne med smag og behag og etik og
moral, sÄ findes der i alt vÊsentligt tre forskellige typer
mennesker: de, der aldrig kunne drĂžmme om at nĂŠrme sig
stregen, der markerer overgangen ind til det ikke
acceptable, de der tilbagevende elsker lige at berĂžre
stregen, og endelig dem, der igen og igen fĂžler det
nÞdvendigt at gÄ over stregen. Og som dermed er med til at
flytte den.

At vĂŠre respektlĂžs bladtegner – satiriker – nĂždvendiggĂžr,
at du er grĂŠnseoverskridende i forhold til alt det
vedtagne. For ellers bliver du hurtigt oplevet som en
tandlĂžs eftersnakker.

MORGENAVISEN Jyllands-Posten har heldigvis flere sÄdanne
respektlÞse tegnere. En af dem har pÄ det seneste gjort sig
dus med lĂŠserne af JP Århus, hvor han hverdage pĂ„ side 2
hudfletter hvem det skal vĂŠre – og hvad det skal vĂŠre.

Hans navn er Rasmus Sand HĂžyer og mens han tegnestil er
rund, farverig og smilende, sÄ er der pÄ samme tid et bid i
hans sagsfremstilling, der betyder, at dem, som det gÄr ud
over, ind imellem vÄnder sig.

MEN HVEM ER HAN egentlig, denne 47-Ă„rige Rasmus Sand HĂžyer,
der for godt to Ă„r siden var en af de 12 tegnere, der havde
lagt pen til, hvad der siden skulle blive dĂžbt
Muhammed-krisen. En krise, der hurtigt skabte et
trusselbillede, som efterretningsvĂŠsenet den dag i dag
tager dybt alvorligt?

Siden hans ansÊttelse pÄ avisen tilbage i 1985 har hans
kolleger mest kendt ham som en aldeles selvudslettende
person, der sjĂŠldent Ă„bner munden for at “blande sig”. Som
Ă©n, der normalt taler kort og lavmĂŠlt.

Og som Ă©n, der i det hele taget er overordentligt fjernt
fra at vĂŠre selvhĂŠvdende. Som hans indiskutable geniale
evner vel ellers godt kunne have undskyldt.

Men denne Rasmus er altsÄ rasende selvudslettende.

Alligevel har vi her budt ham op til samtale.

»Jeg kommer fra Randers, hvor min far var direktÞr pÄ en
tĂžmmerhandel. Jeg voksede op med tre sĂžstre og en halvbror.
Jeg var vist det, som man kalder indadvendt, men opdagede
sÄ tidligt at have et sÊrt held med at tegne. Og pÄ samme
tid gav dette at tegne mig en glĂŠde, som jeg ellers ikke
kendte til.«

»Som 10-Ärig meldte jeg mig til et voksen-hold i
aftenskoleundervisning i tegning, og cirka pÄ samme tid fik
jeg et par tegninger med i Randers Amtsavis, hvor jeg
illustrerede artikler af en journalist, der siden skulle
blive landskendt gennem tv. Det var Poul Thomsen.«

Rasmus Sand HĂžyer fortĂŠller, at han bestemt ikke var sĂŠrlig
glad for at gÄ i skole, hvorfor han kom pÄ kostskole.

»Men der sad jeg sÄ ogsÄ for det meste og tegnede.«

DET FORTSATTE HAN med tilbage i Randers, hvor han som
17-Ă„rig fĂžrst kom i lĂŠre som reklametegner – men det duede
ikke – og siden ville dygtiggĂžre sig pĂ„ en nyĂ„bnet
kunstskole.

»Den viste sig nu hurtigt mest at vÊre for fraskilte
kvinder, der netop havde opdaget kunstneren i sig selv.«

Det var fĂžrst da Ekstra Bladet udskrev en konkurrence om
den bedste “Danmarks-tegning”, at han opdagede, at
karikaturtegning lÄ godt for ham.

»Jeg vandt nu ikke, men jeg vidste til gengÊld pludselig,
hvilken vej jeg ville.«

FÞrst ville han dog vÊre endnu dygtigere, sÄ i 1982 blev
han optaget pÄ Skolen for Brugskunst i KÞbenhavn.

»Den Ärgang, jeg var pÄ, syntes at vÊre gennemsyret af
dovenskab, og det var sÄledes ikke sjÊldent at se en elev
vÊre en mÄned om at lave en tegning. Men opholdet her var
godt for én ting; Nu besluttede jeg at sÊtte alt ind pÄ at
blive bladtegner.«

DETTE FØRTE TIL en praktikplads pÄ Morgenavisen
Jyllands-Posten. HĂ„ndvĂŠrket blev kaldt “visualisering”. Men
den 1. oktober 1985 var der et egentligt job som bladtegner
samme sted.

Du fortalte, hvordan du oplevede dig selv som et
indesluttet barn. Jeg tror stadig mange oplever dig som
vĂŠrende indesluttet.

»Jamen, det er jeg jo ogsÄ. Man kan vel sige, at jeg stadig
er sky eller genert – eller begge dele. Og det er da ogsĂ„
sÄdan, at nÄr jeg ind imellem skal i byen, sÄ vil jeg
allerhelst ha’ min kone Sanne med. For sĂ„ slipper jeg for
at snakke.«

Man behĂžver ikke at have studeret dine tegninger ret lĂŠnge
fĂžr man indser, at du fĂžlger overordentligt godt med i,
hvad der sker af dette eller hint i dĂžgnet. Hvordan gĂžr du
det?

»Det gÞr jeg ved at lÊse aviser fra morgenstunden og sÄ i
Ăžvrigt at lade radioen spille lĂžs med snakke-programmer
dagen lang. Medmindre jeg af en eller anden grund er blevet
stresset, for sÄ er jeg nÞdt til at lukke for radioen.«

HVIS ÉN OG ANDEN ind imellem synes, at Rasmus Sand Hþyer er
meget hÄrd ved eksempelvis lokalpolitikerne, sÄ er hans
svar:

»Folk, der stiller sig op og vil bestemme over andre, de mÄ
altsÄ finde sig i at blive kikket i kortene og derefter fra
tid til anden udstillet. Det kan ikke vĂŠre anderledes – og
det bÞr ikke vÊre anderledes. Men jeg gÄr da aldrig
lÊngere, end jeg selv finder ret og rimeligt.«

»SÄ selvom man kan sige, at jeg ofte gÄr over stregen, i
forhold til hvor nogen mener, at stregen burde vÊre, sÄ gÄr
jeg aldrig over den streg, jeg selv trÊkker. Og nÄr det
alligevel ind imellem sker, at jeg sidder og tegner mig ud
over min egen grÊnse til avisbrug, sÄ bliver tegningen med
det samme lavet om – eller kasseret.«

OG HER ER VI SÅ FREMME ved en af Ă„rsagerne til, at Rasmus
Sand HÞyer ofte maler videre pÄ lÊrreder, nÄr han har fri.

»Jeg har ind imellem lyst til at lave noget helt for mig
selv. SĂ„ at sige afprĂžve mine egne grĂŠnser – uden smĂ„lig
skelen til, om det ville kunne gÄ til avisbrug. For det er
jo i situationen ligegyldigt.«

For en halv snes Ă„r siden debuterede Rasmus Sand HĂžyer som
billedkunstner, da han blev optaget pÄ den censurerede
Kunstnernes Sommerudstilling.

»Jeg kunne godt lide den her fÞlelse af, at dette billede,
det laver jeg altsÄ for MIG! Derfor er det ogsÄ
undtagelsen, at jeg vil sÊlge sÄdanne billeder. Og i alt
fald har jeg altid svĂŠrt ved at skille mig af med
malerierne.«

»Derimod vil jeg gerne pĂ„ forskellige udstillinger – som
det er sket – vise andre “den anden mig”. Det kan jeg godt
lide. Mon ikke det er ligesom, nÄr en journalist er digter
eller forfatter i sin fritid? Det tror jeg. NĂ„r
arbejdsopgaverne er lÞst, sÄ er der andre mÄder at udtrykke
sig pÄ, som man gerne vil have aflÞb for.«

»For mig er lÊrrederne dér, hvor de store hjul sÊttes i
gang: Livet, dĂžden, meningen – i det hele taget de store
spÞrgsmÄl.«

En mand, der tegner i arbejdstiden og maler i fritiden, har
han tid til andre fritidsinteresser?

»Jeg ville gerne. Jeg kÞbte engang en fiskestang og
stillede mig med den ved noget vand. Men i stedet for at
stÄ og tÊnke pÄ den fisk, jeg mÄske fangede om lidt, sÄ
stod jeg og tĂŠnkte over alt det, jeg her kunne have tegnet
– hvis jeg ikke lige havde stĂ„et med den dumme fiskestang i
hÄnden.«

FOR GODT TO ÅR SIDEN tegnede du den ene af 12 siden hen
verdenskendte Muhammed-tegninger. Hvilke tanker har du her
bagefter omkring det?

»Det hele forekommer mig stadig at vÊre surrealistisk,
absurd og uvirkeligt. I flere uger – fĂžr den direkte
opfordring til at lave en Muhammed-tegning kom – havde jeg
vĂŠret i gang med at tegne Muhammed. Jeg kunne ganske
simpelt ikke leve med, at nogen havde efterladt en
terrortrussel pĂ„ mit – og alle andre tegneres – bord: Det
kan blive farligt, hvis du tegner Muhammed!«

»Jeg kan ikke leve med, at der er noget, jeg ikke mÄ tegne.
Jeg fÄr ondt i maven af det. Der blev talt om respekt! Hvad
med at vise mig og mine kolleger respekt? Hvis vi nu var
gÄet ind pÄ dette forbud, hvilken gruppe ville sÄ vÊre den
nÊste, der knaldede et forbud ud?«

»Hvis jeg har en arbejdsbeskrivelse, sÄ lyder den: Udvis
respektlÞshed! I modsat fald er mit arbejde ligegyldigt.«

Og hvis du dengang for to Ă„r siden havde vidst, hvad der
fulgte af dĂžd og brand?

»At reagere pĂ„ trusler var dengang en indre nĂždvendighed –
ogsĂ„ for mig. Og hvad det angĂ„r, har intet ĂŠndret sig.«”

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x