5
jan
Seneste opdatering: 5/1-08 kl. 1913
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

sendt til bloggen (mobilfoto?) . Man ser en plakat fra Amager Bio, så vi er i København. Flere  fotos  modtages  med  tak.

profetmuhammed_20med_20r_C3_B8d_20hat_1_.JPG

Muhammed på vers 
 

Kunst: Ă…rhusiansk kunstner lægger profeten Muhammed i en trillebør i en opdateret version af et omstridt digt fra Middelalderens Arabien.Profeten Muhammed ligger i en trillebør og spiser pølsemad. I hvert fald i den unge kunstner Firoozeh Bazrafkans seneste værk ”Asma Bint Marwan”, der udstilles pĂĄ Galleri Image i Ă…rhus gennem de næste fire uger.Den iransk-fødte Firoozeh Bazrafkan tager udgangspunkt i fortællingen om den kvindelige digter Asma Bint Marwan, der boede i Hijaz i Middelalderens Arabien. Ifølge en beretning i Ibn Ishag’s ”Sirat Rasul Allah”, pĂĄ dansk ”Biografien om Guds Profet”, blev hun dræbt efter ordre fra den islamiske profet Muhammed, da hun havde skrevet et satirisk digt om ham.

»Den første version af digtet var ét langt angreb på Muhammed, men det blev for aggressivt. Jeg mener stadig, at han havde ligget på et psykiatrisk hospital, hvis han havde levet i dag, men det virkede lidt for nemt bare at svine ham til. Jeg ville hellere hive ham ned fra hans piedestal, og det er vist lykkedes meget godt. På overfladen virker mine tekster og tegninger barnlige, men budskabet skal tages helt seriøst; der er intet guddommeligt ved Muhammed.«

 Muhammed på vers

Den forklædte kulturrelativist

 PÅ TRODS AF ET massivt borgerligt og kirkeligt image er Birthe Rønn Hornbech faktisk en slags kulturrelativist. Hendes lutherske regimentelære ligger fast, men samtidig synes hun ikke at ville anerkende problemernes omfang, når der i samfundet opstår sammenblanding af religion og politik.
Med den ene hånd forsvarer hun inderligt folkekirkens særstatus, selvom den repræsenterer klar forskelsbehandling, og med den anden nægter hun at lade forskelsbehandlingen komme til udtryk, når religiøse påbud på en hidtil uset måde bliver synlige i det verdslige.

Tilsyneladende vånder Birthe Rønn Hornbech sig ved at erkende, at når et land hviler på en bestemt religion og historie, så er en grad af diskrimination uundgåelig, hvis man ønsker at bevare det bestående. Så kan man ikke i frisindets navn relativere alt uden at forråde det, man selv tror på, og med sin markante opbakning til det muslimske tørklæde er Birthe Rønn Hornbech snublende nær punktet, hvor hun forråder. Fordi hun i det store frisinds navn kommer til at relativere.   (Sørine Godtfredsen i Kristeligt Dagblad, 5 jan.)

 

 »Halal -kød kan føre til racisme«

Særlige hensyn til religiøse grupper er et skråplan af format og kan i sidste ende føre til racisme . Så klar er holdningen hos Rachel Johansen. Derfor var hun ikke sen til at trække sig fra skolebestyrelsen på Risingskolen, da det stod klart, at skolen ville servere halalslagtet kød og droppe svinekød i en ny madordning.

Religiøse pĂĄbud hører pĂĄ ingen mĂĄde hjemme pĂĄ sekulære folkeskoler. Hvis man ønsker dem, kan man vælge en religiøs friskole i stedet,” siger Rachel Johansen.

Hun advarer mod, at man kommer til at leve efter gamle bøger som Koranen eller Biblen, som vil begrænse vores frihed.

“Ved at bruge halalslagtet kød anerkender man, at der er forskel pĂĄ rent og urent kød, fordi det stĂĄr i en gammel bog. Den skal vi ikke leve efter i et moderne, demokratisk samfund,” siger Rachel Johansen.

Religion en privat sag
Hun mener, religiøse påbud skal holdes i det private rum:

“Vi skal ikke udvise tolerance over for intolerance. Al religiøs hensyntagen er en misforstĂĄet hensyntagen, som er med til at opretholde et parallelsamfund. I sidste ende kan det føre til racisme , selv om det reelt handler om religion og ikke racer. Det kan jeg under ingen omstændigheder medvirke til.”

Derfor glæder hun sig over, at hendes kamp mod det halalslagtede kød har medvirket til, at Risingskolens bestyrelse på et møde i aftes vedtog at droppe halalslagtet kød. Men det undrer hende, at bestyrelsen pludselig ændrer holdning. 

“Der er først sket noget, efter at jeg gik til forvaltningen og den ansvarlige rĂĄdmand, Jane Jegind. Man kan jo ikke lade være med at undre sig over, at skolebestyrelsen nu pludselig er vendt pĂĄ en tallerken,” siger Rachel Johansen. (Fyens Stiftstidende)

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

8 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Henrik Ræder Clausen

Jeg tror det var dette, der var omtalt i pressen forleden:

http://hoejrebladetkomet.wordpress.com/2007/12/17/nyt-mystisk-klisterm%c3%a6rke/

Dorte
Dorte
13 years ago

Eksemplet som “2008” nævner med at han/hun har flyttet sine børn til et andet omrĂĄde/en anden skole, giver Rachel Johansen ret, nĂĄr hun siger, at danske familier vil flytte deres børn til skoler, hvor børnene ikke tvinges til at spise halal mad. Danske Folkeskoler mister simpelthen elever pĂĄ den konto. Det synes jeg at folkeskoler skal tænke grundigt over. Det skal ikke mindst den enkelte skolelærer tænke over.

Mallebrok
Mallebrok
13 years ago

@ “Dorte” Udviklingen har nok i høj grad været drevet af lærerne, og i mindre grad de muslimske forældre. I hvert fald har lærerne haft muligheden for at stĂĄ imod de religiøse ønsker, men har i vid udstrækning ikke gjort det. Hvad lærernes motiver har været er nok ret sammensat. Et væsentligt forhold er at lærerne placerer sig godt til venstre i det politiske spektrum, og for dem er imødekommelse af indvandrere (læs muslimer) en lille politisk sejr. Halal, sĂĄdan!… sĂĄ fik højrefløjen dĂ©n! Et andet forhold er lysten til at fremstĂĄ som god. Det har næsten altid bestĂĄet i… Read more »

li
li
13 years ago

Lad os støtte modige kunstner som Bazrafkans, håber hendes udstilling kommer her til København eller i det mindste her til Djævleøen, som de jo siger i Jylland 🙂
Jeg er sikker på, denne udstilling vil varme mit hjerte, og være en befriende oplevelse, for jeg er så træt af de leflende slimede politiske korrekte statsstøttede levebrøds bange kunstner.

Rachel Johansen er en af de gæve kvinder, der gør noget, tak for det.

2008
2008
13 years ago

Vi flyttede (flygtede) lidt efter, at vores barn var begyndt i folkeskole.

2008
2008
13 years ago

Jeg husker et af mine børns børnehave i Ă…rhus. Først fik vi at vide, at der ikke længere ville blive serveret svinekød i børnehaven. SĂĄ gik der et halvt ĂĄr. SĂĄ fik vi at vide, at der fremover kun ville blive serveret halalkød. Disse regler blev indført til trods for, at de danske børn udgjorde lidt over halvdelen af bønehavens børn (det var i begyndelsen af 00’erne, det ser helt anderledes ud i dag!), og en del af børnene med udenlandsk baggund havde en baggrund, der ikke var muslimsk, og en del af de muslimske børns forældre var næppe praktiserende.… Read more »

Dorte
Dorte
13 years ago

Hvordan er det nĂĄet sĂĄ vidt at flere danske folkeskoler indretter sig efter religiøse regler pĂĄ bĂĄde madomrĂĄdet, kønsapartheidomrĂĄdet (svømning), pĂĄ bederumsomrĂĄdet og nĂĄr det handler om religiøs uniformering af piger? Det er jo ikke kun folkeskoler i København der indretter sig efter religiøse fordomme. Det forekommer ogsĂĄ andre steder i Danmark. Er det kirker og moskeer der betaler for folkeskolernes daglige drift og for lærernes lønninger? Og for undervisningsmateriale? Er det kirker og moskeer der skal bestemme hvad vores børn mĂĄ spise, gøre og lære i danske folkeskoler? Hvordan kan det ellers være at religion og religiøse dogmer har… Read more »

Anna Lyttiger
13 years ago

Hun er en gæv pige, hende Rachel. Og måske er det ved at gå op for skolebestyrelsens medlemmer, at det nok ikke er lige så populært at lave kow-tow for Fredens Religion som for bare få år tilbage.
Jeg håber, det er en tendens der fortsætter.