Vid platsen där 16-åringen dog låg på tisdagen en lapp med texten: ”Jag såg dig blev puttad ut genom balkongen… Vad har du gjort för att få detta straff som tjej.” (foto i fuld opløsning her)
aviserne oplyser det ikke, (diskretion er en svensk journalist- æressag) , men da det er foregået i ghettoen Hermodsdal, vil det nok ikke vrimle med villige vidner. Og nogenlunde samtidigt var der et balkontilfælde i Eskilstuna, sådan er der så meget hele tiden i Ny- Sverige.
via Swedewatch
»Rondellhunden i våldsam klippterräng«
NORGE SIGER NEJ TIL MUHAMMED-AKVAREL
Det er yderst sjældent, at et nystartet galleri siger nej til en udstiller på grund af frygt for massiv presseomtale. Det er imidlertid tilfældet i Norge, hvor galleriet Lautom Contemporary i Oslo har valgt at bortcensurere kunstneren Lars Vilks fra sin kommende udstilling.
Af Uwe Max Jensen
Den svenske konceptkunstner Lars Vilks blev herostratisk berømt, da han i sensommeren valgte at afbilde muslimernes profet Muhammed som en såkaldt rondellhund (rundkørselshund, red.). Til trods for den store medieinteresse var der imidlertid ingen kunstinstitutioner, der turde binde an med at udstille Lars Vilks’ tegninger.
Først sagde en kunstforening i Värmland nej med begrundelsen ”selvcensur” og frygten for at støde religiøse følelser. Siden valgte den svenske kunstskole Gerlesborg i Bohuslän at fjerne Lars Vilks’ Muhammed-tegninger med henvisning til elevernes sikkerhed, og til sidst nægtede Moderna Museet i Stockholm at udstille tegningerne. Nu er den samme skæbne på vej til at overgå Lars Vilks i Norge.
Nej til Muhammed
Lars Vilks var oprindeligt inviteret til at udstille på det ét år gamle galleri Lautom Contemporary i forbindelse med udstillingen ”Where a river runs north underground”. Men da gallerist Randi Thommessen blev klar over, at Lars Vilks ønskede at udstille tre frimærkesmå akvareller af Muhammed som rondellhund, fik galleristen kolde fødder.
For farlige i Norge
Randi Thommessen ønsker ikke at udstille Lars Vilks’ akvareller, og hun har i et brev til kunstneren bedt ham om at bidrage med andre værker til den planlagte udstilling. I brevet skriver Randi Thommessen, at hun beundrer Lars Vilks, fordi han har klaret sig igennem den mediestorm, der fulgte i kølvandet på hans tegninger.
Debatten er slut
Alligevel ønsker Randi Thommessen ikke at udstille Lars Vilks’ akvareller, da hun frygter, at de ny Muhammed-akvareller kan rippe op i den voldsomme debat om ytringsfrihed, som Norge oplevede ovenpå den norske avis Magazinets offentliggørelse af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger. Randi Thommessen ser ifølge brevet angiveligt ingen grund til at rippe op i den debat, og hun føler, at emnet er uddebatteret, og hun spørger samtidig sig selv, hvilken hensigt det har at vise nye Muhammed-tegninger i Norge.
Desuden frygter Randi Thommessen, at Lautom Contemporary løber ind i en mediestorm, som hun ikke kan stå inde for, da hun ikke ønsker, at galleriet skal blive kendt i en større offentlighed på grund af Vilks’ Muhammed-akvareller.
Hun slutter sit brev med at skrive: ”Du (Lars Vilks, red.) er en interessant kunstner som har arbejdet med grænsesprængende rammer. Det er den side, jeg gerne vil se af dig.”
Lars Vilks har efter Lautom Contemporarys afvisning af de tre Muhammed-akvareller valgt at takke nej til at deltage i udstillingen i Oslo med andre værker.
Hei Lars
Jeg er glad for ar du vil stille ut i galleriet mitt og ser frem til å se hva Tommys utstilling blir til. Jeg fikk i går kveld vite at det du tenker vise er små akvareller av Muhammed. Og det bekymrer meg.
Jeg synes du har satt et viktig søkelys på nettopp ytringsfrihet og kunst, og vi trenger slike eksistensielle debatter. Du har opplevd en mediestorm, trusler og ubehageligheter som du har stått oppreist i mot. Det beundrer jeg deg for!
Likevel har jeg visse innvendinger.
Som du sikkert er kjent med har vi i Norge også hatt en ganske stor turbulens da det norske kristne Magazinet gjentrykket de danske karrikaturtegningene. Vi erfarte ganske voldsomme reaksjoner fra ytterligående muslimske miljøer i utlandet, og vi hadde en ganske heftig og unyansert debatt hjemme i Norge. Debatten ble dessverre preget av ytterliggående stemmer hvor mange viktige nyanser forsvant. I ettertid har det vært en fruktbar diskusjon i Norge som også har medført et mer inkluderende debattklima med flere nyanser. Men jeg føler debatten og prinsippene er utdebattert og jeg spør meg selv hvilken hensikt det faktisk har å vise nye Mohammedtegninger i Norge. Og det er derfor jeg vil be deg om å velge andre arbeider.
Lautom er et ungt galleri, ennå ikke ett år gammelt og vi har ikke hatt særlig mye presse, noe jeg i grunn har vært tilfreds med, jeg har ikke søkt særlig etter å få presse. Jeg ønsker anmeldelser ikke egentlig presseoppslag. Og å skulle risikere å få våre første større presseoppslag på et prosjekt jeg vil ha problemer med å forsvare selv føles ganske problematisk, det er ikke dette prosjektet jeg ønsker Lautom skal bli kjent for.
Du er en interessant kunstner som har jobbet med grensesprengende rammer. Det er den siden jeg gjerne vil se av deg. Tommy skulle ha videresendt meg bildene du hadde sendt ham, men i stresset med sin egen utstilling har ikke det blitt gjort, og jeg har ikke ønsket å mase på ham rett før hans egne utstillingsåpning.
Jeg beklager den vinglete holdningen som har vært fra vår side.
Vennlig hilsen
Randi ThommessenLautom Contemporary
OsloSappho.dk (flere akvareller) Jyllands Posten giver den norske gallerist opmærksomhed. Hun ville nok hellere have vært den foruden. (netspørgsmål fra Abu Adam, 5 feb. 2008)
Kurt Westergaard og Lars Vilks , foto Snaphanen 2007
Vilks lod sig i den grad inspirere af de norske tilstande, at han straks tegnede “De krænkedes kor” fra Kunstkuratorernes Indtogsmarch:
[…] Flicka blev knuffad från lägenhet (Det seneste balkon-mord i Malmø er blevet henlagt af mangel på bevis) […]