28
jun
Seneste opdatering: 29/6-08 kl. 0831
5 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Det er længe siden jeg så den sidst, og aldrig i så flot en indramning, som den nu har fået. Et stort rum, hvor alt er sort og kun sølvkarret lyser op med sine endnu bevarede hemmeligheder, der spænder en bro og ser på mig henover over 2200 års historie til dagens øjne, ophøjet uberørt af verdensberømmelse, kuratorer og forjagede turister. “Bedre en håndfuld hvile end hænderne fulde af flid, tomhed og jag efter vind.” Nærmere end en følelse af ubetydelighed og ærefrygt kommer  jeg  den næppe, om jeg så satte  mig en time i mørket  og stirrede.

(foto © Snaphanen, klik f. helbillede)

Gundestrupkarret også kaldet Gundestrupkedlen er fra omkring år 150 f.kr og år 1 (Jernalderen). Det er udformet i sølv og fundet i 1891 i tørvemosen Rævemose ved Gundestrup øst for Års i Vesthimmerland. Karlen Jens Sørensen stødte på karret under tørvegravningen.
Karret har en diameter på 2 meter, og det vejer omkring 9 kg. Bundpladen er bl.a. dekoreret med en stor tyr. På bundpladen sidder 13 sølvpaneler med mytiske motiver, der ikke har deres lige i hele Europa. Der er stadig debat om, hvor Gundestrupkarret kommer fra. Nogle mener, motiverne er keltiske, og at karret dermed er fra Gallien, men fund fra Thrakien – det nordøstlige Bulgarien og det sydøstlige Rumænien, hvor Donau munder ud i Sortehavet – kunne tyde på, at karret er lavet dér. Det var muligvis kimbrerne, der bragte karret til Jylland, da man ved, at kimbrerne gav den romerske kejser et tilsvarende kar, og at de var forbi Rumænien.  Gundestrupkarret, En gudegave, pdf.

Engelsk kirkemedlem: Islam er den egentlige trussel

Når medlemmer af den anglikanske kirke næste uge mødes til synoden, Church of Englands lovgivende forsamling, vil homoseksuelle og kvindelige biskopper blive et varmt punkt på dagsordenen. Men den egentlige trussel er Islam, mener en fremstående deltager fra synoden. – Kirken går søvngang ind i en islamisk stat. Forhåbentlig kan vi stå sammen imod det, siger Alison Ruoff, evangelisk medlem af synoden, i et interview.
Ærkebiskoppen af Canterbury har sagt, at det er uundgåeligt, at dele af Sharia-loven bliver indført i Storbritannien, men kirken har intet gjort for at få sit budskab ud, mener Alison Ruoff.
– Kirkens ledere har mistet deres tro på evangeliet. Vi har en ærkebiskop, der ikke forsvarer kristendommen, men ønsker en grad af Sharia-lovgivningen.

  KrD og  Islam is real threat to church, says Synod member. Kristeligt Dagblad har også denne “Amerikanere dømmer gudløst Europa til døden”, men jeg  er nu ikke ganske sikker på hvor mange flere  SF´ ere jeg ønsker mig til at føre “religionsdialog”. I al fald ikke  før de  har sat sig ind i begrebet “Dawa“- også det der står mellem linjerne.

Svensk iværksætterånd

Omkring en miljard kronor. Så stora intäkter beräknas den illegala människosmugglingen av irakier till Sverige ha inbringat bara under 2007, enligt Rikskriminalens expert. En del av den organiserade brottsligheten styrs från Sverige. Smugglare tjänar miljard på irakier

Ligesom alkoholpolitikken har grundlagt en lønsom  sprut-maffia, har skiftende  regeringers ligegyldighed overfor fremmedpolitikken, gjort adskillige menneskesmuglere til millionærer. Forleden frikendtes 25 meget kreative vietnamesere i Halmstad, i en af landets  dyreste  retssager: ” Hur naiva får vi egentligen vara i det här landet?”

Diana West: Postkort fra Europa  I

This week’s column  mentions a conversation I had with a conservative British MEP (Member of European Parliament) who took issue with my concern about the Islamization of Europe for two basic reasons:

(One) For roughly the first 12 or 13 centuries of Islam until 1979, as he explained it, everything was effectively hunky dory with Islam; then that wascally wadical Ayatollah Khomeini showed up, ruining everything. In other words, Islam, which includes Islamic law (my concern), is fine; it’s just those wascally wadicals who are a problem.

 And (two): My MEP told me he knows a perfectly lovely man who is Muslim–prays five times a day and everything–so, well then. At one point in the conversation, he rather abuptly said that if my reading of Islam’s intrinsic incompatibility with Western-style liberty was correct, Europe had only two choices: Conversion to Islam or deportation of Muslims. Rather than face up to the hard-eyed task of shoring up the bulwarks against Islamic law, for instance, it was, for him,  presumbaly, far better–far easier–to believe my reading of jihad and dhimmitude was just plain wrong.

Perfectly in keeping with these beliefs, he expressed doubt about the  existence of de facto Islamic-ruled “no-go zones” in his own Britain–despite the writings on the subject by the Bishop of Rochester. He also told me, when asked, that he had never, in all of his years in Brussels, visited the neighborhood of Molenbeek, an Islamic enclave a very short drive from the EU environs in which we sat.

Well, I went to Molenbeek earlier this month and brought back this  slide show of snaps. What you will see may call to mind something more like Little Marrakesh or Istanbultown than the so-called capital of Europe. To some, it will be possible to see in Molenbeek a fairly bustling display of non-indigenous culture certainly not unfamiliar to Americans who have both lived through and been a part of historic immigration waves. (To return to this website after viewing, push the back button on your browser.)

What is different here, of course–and I say “of course” given the voluminous reporting that has already been done on the subject by historians and writers from Bat Ye’or to Bruce Bawer, from Robert Spencer to Mark Steyn to Oriana Falacci and on–is that what is going here is not a traditional process of assimilation to the host (European) culture, but a quietly revolutionary procedure best described as reverse colonization: Europe is being colonized by Islam. As Bernard Lewis has written, given current patterns of immigration and non-assimilation, Europe will be an Islamic continent before the end of this century, whether my British MEP notices or not.   

I will be continuing to write and post about my travels, which include conversations with some very brave politicians in Europe who are actually working both to stop and to reverse this Islamization process.  (se også Brussels Journal: Reverse Colonization og GoV Touring the Front.)

 Dette er første kort ud af otte. Som nævnt  var Danmark også på rejseplanen. Vil man introduceres  for West, kan man  for eksempel begynde med Michelle Malkins  interview  her:

Death of the Grown-Up Part 1     (anden del er  her)

0 0 vote
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

5 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Janne
Janne
12 years ago

steen “og dels må en blog havde bare et nogenlunde fokus, uden FOR mange svinkeærinder.” Det forstår jeg naturligvis godt, men du/I skal vide at det læses med stor interesse og begejstring, NÅR der så dukker indlæg om dansk kunst- og kulturhistorie op på Snaphanen. :o) Man kan altid blive klogere og det letter faktisk lidt på det deprimerende ved de mange multikulturelle og religiøse konflikter der skildres her. Det er som med mennesker. Det er næsten ikke til at holde ud at være sammen med en person, der kun er negativ og kun ser tilværelsens negative sider. Det er… Read more »

Vivi Andersen
Vivi Andersen
12 years ago

Janne, jeg tilslutter mig helt det du skriver. Een af de ting jeg fandt som en helt naturlig del af mine børns opvækst var, at de bl.a. blev, i forbindelse med min indføring af dem i Danmarks historie, taget med ud til kultur historiske steder i det Danske landskab og til museerne rundt omkring i Danmark. Senere lagde jeg den tyske del af Slesvig ind i programmet bl.a. i forbindelse med vores Vikinge tid og forfædre. Det skal siges, at i vores familie kan vi føre stamtræet tilbage til før Vikingetiden, men bortset fra det så er den Danske Vikingetid… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

Det gør mig rigtig glad at entre en blog hvor der er overskud og vilje til at vise eksempler på dansk kunst- og kulturhistorie. Det vil jeg glæde mig til sker igen. For en del danskere og nydanskere er det mest fremmede efterhånden dansk kulturhistorie og det er det, fordi der ikke er særlig mange der kender til dansk kulturhistorie, når det kommer til stykket. I den forstand ser vi en del, lad mig kalde det for, hjemme-fjendskhed eller blot hjemme-ignorance i Danmark. Hjemme-fjendskhed eller besluttet hjemme-fravalg, dvs. fravalg og foragt for egen og dansk kultur og traditioner, kunst, kundskaber… Read more »

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x