3
jul
Seneste opdatering: 18/11-16 kl. 2032
49 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Selvom jeg kun var 22 da Glistrup bragede¬† ind p√• scenen, kunne¬† jeg godt se der¬† var noget uhj√¶lpeligt¬† infantilt ved ham. Han var vokset sk√¶vt. Noget var overudviklet,¬†¬†det meste¬†andet underudviklet.¬†¬†Han faldt¬† udenfor¬†det psykologiske normalspektrum.¬†Det¬† underlige var, at s√• mange ikke¬† kunne se det og stadig ikke kan, men det siger nok mest om folks¬† d√łmmeskraft i al almindelighed.

N√•r det i EB hedder “‘Glistrup var en stor politiker’,¬†m√• jeg¬†le r√•t og hjertel√łst.¬†Glistrup savnede¬† stort¬† set enhver¬† af de¬† kvaliteter, der er n√łdvendige for bare at v√¶re en almindelig¬†rugbr√łds-politiker. Han havde hverken fornemmelse for samarbejde, det politiske spil eller f√łlelse¬† for hvad der¬† r√łrte sig i befolkningen. Derfor savnede han ogs√• enhver kvalitet, en populist m√• have.

N√•r man nu er¬† et juridisk geni, men ellers ¬†h√•bl√łs p√• alle¬† andre omr√•der – han kunne ikke k√łre bil, trods¬† k√łrekort,¬† ikke koge et √¶g uden at det br√¶ndte p√•, at han ikke kunne ramme √©n ren tone i en sang, han var sindbilledet p√•¬†en personlighed blottet¬† for geh√łr, – s√• peger¬† det hen imod at han¬†var en h√łjtfungerende autist, alts√•¬† Aspergers¬† Syndrom, hvad der ikke er noget degraderende¬† i.

Man kan være et udmærket  menneske for det, det var Albert Einstein også. Men så sandt som politik handler  om det almene, så var det omtrent det sidste Glistrup skulle have  kastet sig over. Kun er karriere som operasanger kunne vel mislykkes mere eklatant for ham, så falsk som han sang. Glistrup ville ikke det han kunne, og kunne  ikke det han ville.

Han m√• i enest√•ende¬† grad have¬† manglet¬† personer i sin n√¶rhed, der kunne¬† beskytte¬† ham mod sig selv og forhindre ham i at l√¶gge¬† sit liv, sin forretning, sit parti √łde med megalomane¬†fantasier om egne¬† evner. Hvis han overhovedet kunne¬† beskyttes. ¬†Han var ikke nogen “modig mand”, for han manglede¬† tvivlens og frygtens n√•degave, og hvis han overhovedet var martyr,¬† var han det som et offer for sig selv. ¬†Men kedelig, det var han¬† ikke, og det er, hvad de fleste politikere er.

Hvordan¬† nogle kunne “hade og afsky” ham, er mig ubegribeligt. Hvordan kan man hade¬†et forvokset barn, der er en fange af sin sk√¶bne ? S√łren Krarup, der m√łdte ham flere gange, kalder ham ‘elskelig.’ ¬†Set udefra¬† var Glistrup snarere en tragisk figur, en hj√¶lpel√łs Don Quijote. Han bek√¶mpede staten, og staten vandt naturligvis.

Det sidste man kan sp√łrge sig er: Glistrup var med til at s√¶tte gang i kritikken af indvandringen, men¬†jeg h√¶lder til, at¬†han satte den igang p√• den forkerte fod og skadede sagen mere¬† end han gavnede den. En mand der¬† udtaler sig s√•dan her, er givetvis¬† ikke den bedste at spille p√• hold med:

РSjälvklart är jag rasist. Det är alla goda danskar. Antingen är man rasist eller också är man landsförrädare, sa han då. (Berlingske 1999 via Expressen)

En √łnskemodstander for enhver anst√¶ndighed. N√•r Politiken skriver “Mogens Glistrup blev en af de politikere, der har haft st√łrst betydning for den politiske udvikling“, er det skudt helt ved siden af. Farverig og indflydelsesrig er ikke det samme.

Han greb netop ikke sit √łjeblik, fordi han ikke kunne, han form√łblede alt og mere til, ¬†og det er¬† alts√• ikke¬† nok for eftertiden at Glistrup¬† l√¶rte Kj√¶rsgaard lektien om,¬†hvordan politik ikke skal drives.

Glistrup forblev en kuri√łs parentes. Han kom selv til at s√łrge for det, det stod i kortene fra begyndelsen. ¬†(Der er¬† masser af nekrologer at l√¶se, de er beh√łrigt¬† venlige og¬†ordentlige, som de jo ogs√• b√łr v√¶re. Dette er jo ikke en avis, s√• den er lidt anderledes.)

Hvordan gik det s√• med “integrationen” i V√§rnamo ?

(Sm√•landsk by, 18.400 indbyggere). Ikke noget videre, som man kan se. Der¬† s√łges kommunale¬† penge til dette :

Var elfte kommuninv√•nare i V√§rnamo kommun √§r fr√•n Bosnien. M√•nga av dem b√∂rjar bli gamla och det √§r l√§tt att de blir isolerade. F√∂r att bryta isoleringen vill bosniska f√∂reningen √∂ppna dagcentral och en v√•rdavdelning med bosnisk personal. Fler √§n 600 bosnier i V√§rnamo √§r √∂ver 65 √•r……..F√∂reningen vill skapa en slags dagcentral f√∂r √§ldre. Redan idag finns ett bibliotek med 450 b√∂cker p√• bosniska, filmer osv. Men m√•let √§r framf√∂rallt att tr√§ffas och prata…..Men bosniska f√∂reningen anser ocks√• att det finns behov av en v√•rdavdelning med 12 – 16 platser, d√§r personalen ska vara bosnisk. Det ska ocks√• serveras bosnisk mat, f√∂r det √§r sv√•rt f√∂r √§ldre att √§ta ordentligt om inte maten √§r v√§lbekant s√§ger Sead Maslan. Nu vill de ha projektbidrag f√∂r att komma ig√•ng, f√∂r bosniska f√∂reningen √§r redo.¬† SR.SE

Kort sagt – det gik stort set slet ikke. SR p√•st√•r at “de har glemt¬†deres svenske sprog”. Det lyder ganske¬†lidt trov√¶rdigt.¬†M√•ske dette var¬†en id√© ?¬†Ditt islamiska v√•rdf√∂retag. I den pakistanske enklave¬† i K√łbenhavn, er “integrationen”¬†heller ikke imponerende.¬† Selvudr√•bte talspersoner som Bashy Qureshi og Rushy Rashid¬† skammer sig, men n√•r der¬† alene i Punjab forekommer 1000 s√•danne mord om √•ret (Amnesty), s√• m√• det¬†jo ske¬† med¬† visse mellemrum, s√• de skulle¬†egentlig skamme sig hele tiden. Det ses at de¬† nug√¶ldende¬† h√•rde danske¬† straffe for barbariet, har f√•et deres landsm√¶nd til at l√¶gge drabene ud i entreprise i hjemlandet.¬† Det er dog altid¬† noget, at det ikke myrderiet¬† foreg√•r¬†i relativ uforstyrrethed,¬†som fra svenske¬† altane . ¬†En pakistansk taxa-chauff√łr demonstrerer, at det eneste danske ved¬† ham, er hans pas:

De fleste af chauff√łrerne kommer fra det samme omr√•de i Pakistan, som svigerfamilien til den dr√¶bte. En fort√¶ller, at den myrdede Tahira Tabassums mand ogs√• k√łrer taxa, men at de ikke har set ham et stykke tid.¬†¬†Chauff√łrerne taler om ‘dem’ og ‘os’.¬† – N√•r I ikke vil afskaffe jeres ytringsfrihed, s√• skal vi vel heller ikke afskaffe vores love, siger √©n. EB 2.7.2008

“The civilization that forever dodges maturity will never live to a ripe old age”

Diana West afd√¶kker sammenh√¶nge mellem f√¶nomener der vel taget hver for sig er velkendte hos de kulturkritikere vi her, s√•vel som andre blogs med samme udgangspunkt, gerne refererer til. M√•ske hendes budskab er for kompromisl√łst for de fleste af os; jeg vil gerne tilst√• at h√łre til dem der altid har sat en dyd i at “define[ ] [myself] by an eternally youthful pliance and infinite openness”, og det er ikke noget man s√•dan kaster af sig i en fremskreden alder. Sp√łrgsm√•let er vel, om ikke netop “openness” er det som f. eks. forh√¶rdede kulturradikale selv har brug for, n√•r de nu er stivnet i rigid selvgodhed og dyrkelse af k√łnne idealer? (West skelner dog nok her mellem at s√łge m√•lrettet tilbage til gamle dyder, kontra flagrende s√łgen efter nye kicks og impulser.) I den gr√• virkelighed m√• man s√•ledes selv pr√łve at navigere mellem afvisning at v√¶rdirelativismen, samtidig med at man stadig kobler af med rockmusik og generel √•benhed for nye impulser. Fremragende √łjen√•bnende interview, som b√łr l√¶ses i sin helhed. Her kun nogle uddrag (LFPC):

(foto: Diana West i K√łbenhavn, juni 2008, ¬© Snaphanen)

When a civilization defines itself by an eternally youthful pliance and infinite openness – just as its citizens define their personal lives, not at all coincidentally – it’s difficult to determine what, if anything, that same civilization can be definitively closed to. In this real culture war, the stakes are much higher than they used to be: that is, we’re not just discussing whether Rigoberta Menchu has a place in the canon alongside (or instead of) John Milton; we’re talking about whether Islamic law (sharia) has a place alongside (or instead of) Western law. Having caved on Rigoberta Menchu et al, it shouldn’t be surprising that we are also caving on sharia. I am hoping the latent grown-up in us all can put a stop to this. […]

Consider the overarching conception of “freedom” itself. The entry on freedom, or hurriyya, in the Encyclopedia of Islam describes a state of divine enthrallment that bears no resemblance to current Western understandings of freedom as predicated on the workings of the individual conscience. But multicultural “we,” rigorously trained to see all peoples and all cultures and all religions as ultimately wired in precisely the same way, persist in overlooking such distinctions. We instead regard our kind of “freedom” as being one-size-fits-all “universal” freedom – universally valued and universally desired. Then we scratch our heads when large swaths of the monocultural Muslim world regard it as an ineluctably Western (if not infidel) threat to Islam. Frankly, I don’t think that convincing Islam otherwise is where our security interests will be met, or even can be met. Me, I would like to see us get out of the high-end democratization business to concentrate more specifically on warding off Islamization in the West and jihadist terror via a “war on jihadism.” […]

I would describe PC life in a multiculti world as being marked in part by self-censorship based in fear – fear of professional failure, opprobrium or social ostracism. I would also describe this same self-censorship as a form of childishness. During one lecture on The Death of the Grown-Up, I took a question from a man who wondered, in a rather agitated way, if I were actually saying that multiculturalism is juvenile. I hadn’t phrased things that way, but, on quick reflection, I told him that, yes, that was indeed what I was saying. The fact is, buying into multiculturalism – the outlook that sees all cultures as being of equal value (except the West, which is essentially vile) – requires us to repress our faculties of logic, and this in itself is an infantilizing act. I mean, it’s patently illogical to accept and teach our children the notion that a culture that has brought liberty and penicillin to the masses is of no greater value than others that haven’t. In accepting the multicultural worldview, we deceive ourselves into inhabiting a world of pretend where certain truths are out of bounds and remain unspoken – even verboten. […]

For death-of-the-grownup purposes, one aspect of dhimmitude has particular resonance, or, perhaps, non-resonance; and that is the silence of dhimmitude regarding Islam. Among dhimmi populations, it is the silence of an insecure, fearful, self-censoring society. In the West, it is also the silence of the post-adult, identity-less society, the one that never quite grows up into itself. And the similarities between the two are alarming. […]

We have nothing to lose. It should now be clear that the civilization that forever dodges maturity will never live to a ripe old age. We’re All Children Now? An adolescent culture

Wilders: “Bananrepublikken Jordan”

Hvorn√•r kommer den civiliserede del af verden med klare, umisforst√•elige udmeldinger om at de selvf√łlgelig ikke vil udlevere Geert Wilders til skueproces hos barbarerne? (LFPC)

Preliminaries for a criminal court case in Jordan against a Dutch MP are no reason for the Dutch government to summon the Jordanian ambassador. The MP, Freedom Party leader Geert Wilders, had requested this following reports that Jordan is preparing a possible court case against him because of his anti-Islam film Fitna.

Dutch Foreign Minister Maxime Verhagen does not intend to summon the Jordanian ambassador. For his part, Mr Wilders thinks it “horrendous” that Jordan wants to prosecute him. As far as he’s concerned, this only goes to show “how undemocratic the banana republic of Jordan is.” Jordan to prosecute Dutch MP over anti-Islam film

USA: En renæssance for orientalismen?

Skulle jeg formulere dette i mere infantile termer (jfr. Diana West) kunne man m√•ske kalde den amerikanske Association for the Study of the Middle East and Africa (ASMEA) for “Orientalism strikes back” eller “Revenge of the orientalists”. De amerikanske l√¶reanstalter er som m√•ske bekendt h√¶rget af sammenslutningen MESA, Middle East Studies Association, der bedriver massiv islamapologi, i hvert fald i John Espositos tilf√¶lde med milliondonationer fra Saudi Arabien. P√• Uriasposten kan man lige nu l√¶se et referat fra P1 Horisont, hvor den danske nestor udi islam J√łrgen B√¶k Simonsen citeres for bl. a.:

Kim Bilds√łe Lassen, P1: J√łrgen B√¶k Simonsen. Man vil jo m√•ske ogs√• kunne h√¶vde, at pal√¶stinenserne selv er ude om det. De har valgt en regering, eller en gruppe til at lede dem, som √•bent bekender sig til terrorisme. Er det ikke bare et vilk√•r n√•r man nu tager et s√•… konfrontatorisk valg.

J√łrgen B√¶k Simonsen: Ej, jeg mener m√•ske, at det er en lidt hoven tilgang, at have til virkeligheden. Mig bekendt, er det rigtigt, at der er nogle lande, og der er ogs√• nogle institutioner, der definerer Hamas’ opg√łr med israel som udtryk for terror og terror-handlinger… Det som Hamas gik til valg p√• i januar 2006, det var jo et l√łfte om at bringe en bedre hverdag frem… og s√• m√• vi jo stille os selv det sp√łrgsm√•l, om folk har lov til at v√¶lge dem de mener bedst varetager de interesser v√¶lgerne hver is√¶r har. J√łrgen B√¶k Simonsen: Terrorisme er et problem, “for Hamas”

I USA er der i det mindste et alternativ under opbygning, den nævnte ASMEA:

Creamer: There is a feeling among many who study the Middle East and issues concerning the region that there was not a truly open academic society for them to participate in prior to the creation of ASMEA. As ASMEA Chairman Bernard Lewis said during his keynote speech at the inaugural conference, Middle East studies are “beset by difficulties.” During Professor Lewis’s keynote, he cited “the clash of disciplines and lack of mutual recognition between them,” as well as “the deadly hand of political correctness,” as the major difficulties facing those who participate in Middle East studies. To that end, Professor Lewis concluded his keynote by saying, “I hope this organization will make a significant contribution to changing that.” That is certainly a founding goal of ASMEA. Truth About Islam in Academia?

Selv om vi ogs√• herhjemme har forskere der ikke f√łlger den slagne, apologetiske og ikke-essentialistiske tilgang, bl. a. Tina Magaard og Mehdi Mozaffari, kunne man kun √łnske sig en lignende sammenslutning p√• tv√¶rs af de danske akademiske institutioner (LFPC).

0 0 votes
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

49 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
olesiggaardandersen
olesiggaardandersen
3 years ago

Jeg tror, jeg lægger Snaphanen lidt på is.

trackback

[…] mener ligesom jeg skrev i 2008, at “Glistrup gjorde Danmark en bj√łrnetjeneste,” han forsinkede en rationel debat om […]

trackback

[…] den kloge omtale af Enoch Powell min. 31. som ogs√• kan applikeres p√• Gistrup i Danmark. Jeg skrev noget lignende, da Glistrup d√łde i 2008, selvom Powell var p√• et noget h√łjere politisk plan. Glistrup blev […]

trackback
7 years ago

[…] Jeg har det jo lidt vanskeligt med ham, som jeg ogs√• skrev i Glistrup 1926-2008 […]

trackback

[…] skrev noget lignende, da Glistrup d√łde. Fra f√łrste sekund jeg s√• ham tone frem p√• sk√¶rmen i 1973, mente jeg han var en omend godartet […]

trackback

[…] der l√¶ste hvad jeg skrev, da Glistrup d√łde (scroll lidt), ved jeg havde et ambivalent forhold til ham, at jeg aldrig har stemt p√• ham og at […]

trackback

[…] den. At se den igen i dag, er dog at f√• en slags historisk mening i det hele. – (Vi skrev en nekrolog over Glistrup i 2008, det var ikke alle der forstod den i den √•nd den var skrevet. Scroll […]

Casper | Borgerlig bums

Udm√¶rket mindeord (eller hvad man skal kalde det) – som jeg f√łrst har l√¶st nu. Der er ikke noget neds√¶ttende i at bed√łmme om andre har aspergers syndrom eller ADHD. Det er jo intet negativt i sig selv. Jeg har selv problemer fordi jeg ikke passer ind i leverpostejen. Jeg tror i √łvrigt at Glistrups grund til at g√• ind i politik – netop p√• det tidspunkt – var at jorden var begyndt at br√¶nde under ham. Skattesagen truede. S√• er parlamentarisk immunitet jo en l√łsning. Han afsl√łrede sin nulskatteprocent i januar 1971, blev folketingskandidat for de konservative, men underkendt… Read more »

trackback

[…] Jeg skrev om Glistrup da han d√łde. Det fik jeg mange stryg for. DEt har ikke¬† kostet mig et sekunds s√łvn. […]

Lisbeth
Lisbeth
12 years ago

Jeg er jo kun ganske ung, og har ikke studeret Glistrup. Hvad jeg ved om ham, der finder jeg ham dog ikke autistisk. M√•ske en kende forvirret nu og da (med hensyn til det Mette skrev om da han pakkede kufferten), men geniale mennesker skal vel v√¶re en smule forvirrede. Jeg mener at vide, at han havde de h√łjeste karaktere da han gik ud af skolen p√• Bornholm, vist nok kun overg√•et af sin datter (ken ikke huske det helt) Jeg ville heller ikke betegne mig som autist, men m√• indr√łmme, at det med at v√¶re forvirret er noget de… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
12 years ago

Denne blog der nok er anderledes end aviserne handler om…
Tak for svaret Steen!

AN
AN
12 years ago

– Glistrup er en helt, i den gammeldags forstand. Forrest og alene.

√Öse Clausen Bjerg
12 years ago

Glistrup
Citeret fra DEN UKORREKTE VÆGAVIS

Det er sgu deprimerende. Hvor er det dog billigt at falde over ham nu, hvor han lige er d√łd, han og hans familie har lidt ubeskriveligt, s√• kan man vel i det mindste holde sin k√¶ft, hvis man ikke har noget p√¶nt at sige.
Du må gerne citere mig, hvis du synes.

Vibe

AN
AN
12 years ago

Hvad er der blevet af det gamle ord “En ener”? Er det en h√¶dersbetegnelse eller er det et sk√¶ldsord? Glistrup var en ener. Han var ikke noget flokmenneske, og hvad er der galt i det? Er der ikke ogs√• brug for nogle (f√•) enere i politik? Mange politikere i √łvrigt ligner jo en j√¶vn masse, der ikke bryder sig om at skille sig ud fra de andre. N√• Weekendavisen skriver: “Ligesom det blev en tvungen dyd for Venstre og Konservative at afsv√¶rge det, som var en selvb√¶rende anklage op gennem det meste af tre √•rtier: ¬ĽDet er jo den rene… Read more »

Johansen
Johansen
12 years ago

Crass B√łrsting Racisme som i den udvandede nye form. Hetz mod en hel gruppe mennesker med f. eks. en bestemt tro. Glistrup ville have alle muhammedanere ud, uanset om det var kulturmulimer eller fanatiske, udemokratiske kalifattilh√¶ngere. Han skelnede ikke mellem de forskellige individer. At de var muslimer var nok til en enkeltbillet ud af landet. Det er nok mere korrekt at kalde ham udpr√¶get anti-muhammedansk! Jeg giver ham skam ret mht. repatrieringstanken. Den b√łr g√¶lde for alle ikke-danske statsborgere, som er medlem af antidemokratiske bev√¶gelser (f. eks. Hitz-ut-Tahrir) eller f√łrste gang ved kriminalitet, som giver en straf p√• over 1/2… Read more »

Crass B√łrsting
12 years ago

Interessant diskussion, og Glistrup, der personligt var meget fordomsfri og modtagelig for hug, ville have moret sig over, at der blev udvekslet meninger hen over kistelåget.

Til Johansen: Hvor er racismen i Glistrups budskaber? Anti-muhammedanisme, anti-indvandring, yes, men racisme?

Knute
12 years ago

Glistrup er stadig aktuel!

Snaphanen Steen synes Glistrup var naiv, og det passer jo. Naiviteten var ligefrem nödvendig for at ligesom barnet i HC Andersens eventyr kunne sige at kejseren ikke har noget på.

Johansen
Johansen
12 years ago

Jeg har det meget blandet med Glistrup. Jeg tager klokkeklar afstand fra hans racistiske udmeldinger, da racisme i min optik er menneskelig dumhed og kun lige n√•r am√łbestadiet. Racisme er komplet uacceptabelt! Det jeg anerkender ham for, er at han har f√•et r√•bt vagt i gev√¶r – om den muslimske indvandrings fatale konsekvenser for Danmark – s√• h√łjt, at INGEN i Danmark har kunnet undg√• at h√łre det. Man var n√łdt til at forholde sig til hans udtalelser og selve budskabet. Glistrups synspunkter vedr. den muslimske masseindvandring blev ofte serveret i en frast√łdende og racistisk retorik. Kan man imidlertid sk√¶re… Read more »

Tobias
Tobias
12 years ago

Glistrups udtryk muhamedanere synes i √łvrigt at have f√•et en ren√¶ssance.

En renæssance, der må siges at være belæg for, da reaktionerne på Muhammed-tegningerne synes at understrege, at der er sket en glidning fra Allah til sendebudet Muhammed.

Der er ikke noget teologisk belæg i koranen for dyrkelsen af Muhammed, da Muhammed bare er et sendebud. Men dyrkelsen af Muhammed synes at indikere, at mange muslimer netop ikke er muslimer, men rent faktisk muhamedanere.

Tobias
Tobias
12 years ago

Glistrup har m√•ske ogs√• haft betydning p√• den led, at Dansk Folkeparti p√• baggrund af erfaringerne i Fremskridtspartiet har erkendt, hvad de skulle undg√•, hvis de ville have indflydelse. Fremskridtspartiet har helt tydeligt eksemplificeret, at et parti ikke kan t√•le at rumme ret mange landsbytosser og excentrikere, hvis det samtidig √łnsker indflydelse og decideret politisk magt. Set i retrospekt er jeg samtidig bange for, at Glistrup muligvis endda har skadet sagen med mange af sine udtalelser. At f√łre politik handler ikke kun om, som Glistrup i mange tilf√¶lde gjorde det, at sige sandheden. Politik handler i sin essens om at… Read more »

√Öse Clausen Bjerg
12 years ago

For mig at se, er det dig, der har for sn√¶vre rammer til at kunne rumme Glistrup. Din “nekrolog” over Glistrup er under b√¶ltestedet. Du kan mene om Glistrup, hvad du vil, men en s√• neds√¶ttende og h√•nlig artikel om en mand, der er d√łd, h√łrer ikke hjemme i almindelig takt og tone.
Derudover angriber du de medkombattanter, der har kunne se Glistrups storhed.Det tjener intet formål og skaber kun splid i egne rækker.

vibe
vibe
12 years ago

De negative bem√¶rkninger om Glistrup som “autist” m.v. forekommer h√łjst upassende lige efter hans bortgang. Og m√•ske man skulle overlade den slags diagnosticering til fagfolk, for s√• vidt som s√•danne findes. Ellers b√łr man holde mund!

Peter Buch
Peter Buch
12 years ago

Tak for de mange tilbud om argumentationskurser- og forl√łb!
Samt de gode henvisninger til litteratur og mennesker der fulgte med i nogle af dem.

Janne
Janne
12 years ago

Johansen “Vedkommende var s√•dan set lydh√łr men sagde, at de ikke var nok til at holde opsyn, og at der ogs√• var danskere, som ikke vaskede sig. S√•dan – en lille hverdagshistorie.” Hvor latterligt et svar. Som om du kun sagde det fordi det var en bestemt slags mennesker. (I√łvrigt er man vel dansker uanset hvordan man g√•r kl√¶dt eller ser ud) Det er faktisk diskriminerende det svar den ansatte gav dig. Personalet skulle tage imod kritik, uanset hvem de uhygiejniske personer er og se at f√• strammet op p√• sl√łseriet. Moderen til de to piger er i √łvrigt en… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
12 years ago

“…Han havde hverken fornemmelse for samarbejde, det politiske spil eller f√łlelse for hvad der r√łrte sig i befolkningen…”. At argumentere for opm√¶rksomhed med hensyn til indvandring og de konsekvenser procedurer p√• omr√•det har medf√łrt og fremtidigt kan f√•, og muligheden for samfunds drift uden store og voksende offentligt finansierede midler er vist at give udtryk for noget der mindst siden indf√łdsrettens indf√łrsel 1776 og debatten ved indf√łrsel af personskat ( pr√¶cist √•rstal for sidste mangler PB) r√łrte og r√łrer sig i befolkningen- ellers m√• jeg f√• et kursus mere udi argumentationens kunst! At hverken f√• eller mange har kunnet formindske… Read more »

whodares
whodares
12 years ago

Tja jeg m√• tilst√• at jeg fandt denne “nekrolog” uanst√¶ndig, det er muligt at man ikke br√łd sig om ham ellers hans politiske opf√łrsel, men ingen kan tage fra ham at HAN og HAN alene satte skub i indvandringsdebaten hvor alle andre stod som forskr√¶mte mus og delede vores land ud til hele den 3 verden. Man kan heller ikke tage fra ham at HAN og HAN alene satte hele det danske skattesystem under gevaldigt pres, og for hvad ja ikke egen vindings skyld for s√• havde han bare beh√łvet at holde sin k√¶ft. I mine √łjne har han sat… Read more »

JensH
JensH
12 years ago

@Mette

“Hun har aldrig lagt skjul p√•, at han var hendes oprindelige inspiration. Ligeledes ville Norge n√¶ppe have haft Fremskrittspartiet og dermed et indvandringskritisk oppositionsparti.”

Helt enig. Selvf√łlgelig har Mogens Glistrup ogs√• sat sig nogle mere varige politiske spor. Der er i alle nekrologer idag en alt for stor tendens til udelukkende at se p√•, at han aldrig omsatte sine 28 mandater fra 1973-valget til indflydelse p√• den praktiske dag-til-dag politik p√• Christiansborg. Men det vel meget typisk for det indspiste danske parnas af politikere, journalister og kommentatorer, at de ikke kan se ud over Christansborgs tykke mure.

Mette
Mette
12 years ago

Ja, det luner Olsen, og jeg beklager mine sl√•fejl. Det gik hurtigt og var en spontan indskydelse. Jeg s√• ikke tv i g√•r, og jeg har endnu ikke l√¶st nogle af dagens nekrologer bortset fra Steens. Glistrups inflydelse ude og hjemme kan imidlertid ikke forbig√•s i stilhed. Jeg har altid betragtet ham med en hel del humor og som et f√¶nomen, der skulle m√•les med en s√¶rlig m√•lestok. Men alvorligt talt ville et politisk talent som Pia Kj√¶rsgaard med alt, hvad deraf er fulgt, n√¶ppe have udfoldet sig uden Glistrup. Hun har aldrig lagt skjul p√•, at han var hendes… Read more »

J, Olsen
12 years ago

Tak for yderst velskrevne indl√¶g fra Steen og Mette om den k√¶re Glistrup. Hvor er det en forn√łjelse at nyde det danske sprog fra Jeres side, og hvor kan mange nuancer dog udtrykkes k√¶rligt og med megen humor. Flot!

Mette
Mette
12 years ago

Steen. Vi er jo helt enige i, at der ikke er noget nedg√łrende i det, du skriver, og jeg har pr√łvet at eksemplificere det lidt mere i mit indl√¶g og med vilje n√¶vnt en anden h√łjt respekteret og lynende begavet person, der havde f√•et den h√łjeste pris indenfor sit fag, men som ogs√• manglede denne sociale fornemmelse i den daglige omgang med andre mennesker, der var s√• karakteristisk for Glistrup. Han bankede trods alt en stor virksomhed op, men om den besk√¶ftigede sign med andet end skattecirkus, ved jeg ikke.

JensH
JensH
12 years ago

@Johansen “H√•ber at I b√¶rer over med, at indl√¶gget var lidt langt?!” Denne lille hverdagshostorie fra Danmark anno 2008 absolut l√¶sv√¶rdig, og selvf√łlgelig ikke for lang. Denne lille hverdagsh√¶ndelse summerer det stadigt stigende problem med muslimerne og deres s√¶rstatus ganske godt op. Specielt bed jeg m√¶rke til, at denne bademester overhovedet ikke turde g√łre noget ved sagen. Typisk konfliktsky Dansker, som givetvis ogs√• er bange for at blive kaldt ‘rascist’. S√• hellere t√•belige bortforklaringer om, at ‘vi har ikke nok folk nok’ eller ‘der er ogs√• Danskere der som ikke vasker sig’. Nu er det ganske vist en 3-4 √•r… Read more »

Mette
Mette
12 years ago

Steen bruger ordet “elskelig”, og det var netop det, jeg sad og t√¶nkte p√•, da jeg l√¶ste hans nekrolog over Glistrup, som jeg er enig i. Bortset fra at jeg altid er forsigtig med diagnoser og helst udelader dem. Det var √•benbart, at noget var fuldst√¶ndig sk√¶vvredet i Glistrups liv, og at det skyldtes hans psyke, dette er han bedst tjent med, at vi er klar over og ser fordomsfrit p√•. Det er ogs√• den eneste vej til at f√• en vis forst√•else for og af Glistrups personlighed. Jeg har m√łdt ikke s√• f√• af disse meget h√łjt og ensidigt… Read more »

LFPC
12 years ago

M√•ske er Glistrups fortjeneste ikke som politiker, men hvad ang√•r udl√¶ndingepolitikken mere som et br√¶kjern eller en bulldozer der tvinger p√•tr√¶ngende emner ind i den offentlige debat. P√• det tidspunkt hvor han slog sine t√łjler om “muhamedanere” var det jo noget helt uh√łrt, og ‘p√¶ne’ mennesker som undertegnede g√łs og tog rituelt afstand fra alt hvad han sagde. Men dengang var det netop kun landsbytosserne der turde sige disse ting, og husker jeg ret, var det f√łrst med Ekstra Bladets kampagne (1997?) “Godhedens Pris”, at de ubehagelige kendsgerninger kom ud i mainstream. Sp√łrgsm√•let er s√•, om Glistrup og meningsf√¶ller skadede… Read more »

Johansen
Johansen
12 years ago

JensH “Sverige √§r verkligen ‚Äús√§rbehandlingens‚ÄĚ land!” Jeg kan s√• tilf√łje, til vores svenske f√¶tter, at det er Danmark ogs√•! En lille historie fra dagens Danmark: I g√•r var jeg i friluftsbad med mine s√łnner. Jeg har givet dem n√łje instruktioner i, hvordan man skal vaske sig i henhold til hygiejnereglementet, INDEN man tager badet√łj p√• og entrerer poolomr√•det. Jeg sk√łnner, at de er blevet lidt for store til at sl√¶be med ind i kvindeomkl√¶dningen, s√• jeg kan af gode grunde ikke holde “justits” med deres badning i herreomkl√¶dningen. I kvindeomkl√¶dningen lagde jeg med det samme m√¶rke til skiltene om tilbud… Read more »

JensH
JensH
12 years ago

@Johansen “N√•r man bor i Sverige og skal p√• plejehjem, s√• bliver det selvf√łlgelig p√• et svensk plejehjem” Enig. Men jeg var lige inde p√• den Svenske blog Steen lagde et link til, og en Svensker havde f√łlgende kommentar til historien om det etnisk rene og kuffar-fri plejehjem i V√§rnamo kommun: “Varf√∂r inte l√•ta dessa krakar resa hem igen, utan de ska tvingas att vara kvar i ett land de f√∂rmodligen aldrig trivts i, ett land d√§r de inte kan tala med folk i, och som serverar mat de inte k√§nner igen. Hur m√•nga av dessa flydde fr√•n kriget, och… Read more »

Johansen
Johansen
12 years ago

Hvis folk √łnsker et bosnisk dagcenter/plejehjem, har de deres frie valg til at rejse til Bosnien og f√• opfyldt deres behov.
Særkrav om bestemt etnisk plejepersonale tangerer apartheid.

N√•r man bor i Sverige og skal p√• plejehjem, s√• bliver det selvf√łlgelig p√• et svensk plejehjem.

Crass B√łrsting
12 years ago

De er h√•rd ved Glistrup, hr. Snaphane! Udm√¶rket, at nekrologer og mindeord ikke kun er s√łd lyrik, men det skulle vel med, at Glistrup var talsmand for folkelige opr√łr mod brandbeskatning og senere mod ukontrolleret indvandring. Han er blevet kaldt psykopat, og her bliver han kaldt autist. Folk, der har truffet ham, h√¶ftede sig ved, at han var en venlig og munter mand, og at han havde et harmonisk og stabilt familieliv. Han var hverken diplomat eller nogen dreven politisk r√¶v, men dette skal vel skrives p√• pluskontoen. √ėjentjenere og manipulatorer har vi s√• rigelige m√¶ngder af, Glistrup fandtes kun… Read more »

JensH
JensH
12 years ago

Jeg h√•ber du f√łlger op p√• historien om dette Bosnieske plejehjem -renset for alle andre nationaliteter- i V√§rnamo kommun. Det er jo simpelthen et udtryk for den totale segration i Sverige.

Tobias
Tobias
12 years ago

Jeg så tv-portrættet af Glistrup i går (på DR2).

De ting, han sagde, og som han i nogle tilf√¶lde blev id√łmt f√¶ngselsstraffe for at sige, forekommer i dag i mange tilf√¶lde indlysende rigtige, selvom de fleste nok ville formulere sig med flere forbehold, end Glistrup valgte.

Tobias
Tobias
12 years ago

Glimrende nekrolog over Glistrup.

Den bedste jeg har læst.

Men han var muligvis en stor tænker?