15
jul
Seneste opdatering: 16/7-08 kl. 2143
11 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Mein Kampf, en bog med evig appel til enhver,¬† der er en fiasko, lider af selvynk,¬†had og trangen til at give andre skylden for det. ¬†Burde v√¶re¬† pensum i ethvert gymnasium, i socialpatologi eller samfundskundskab. Det er en uting at forbyde¬† d√•rlige¬†¬† b√łger. De skal l√¶ses.¬†Og¬†¬†hvor skulle¬†forbuddene¬† slutte ?

Muslim and Arab society is today a failure much as Communism used to be. Muslims and Arabs live under absolute and despotic government which prevents them from enjoying anything like the freedom and prosperity that they see in the West and wish for themselves. On the whole they realize that they have long ago taken their history and destiny into their own hands, and so are responsible for themselves. But so dire are the injustices and the poverty, and so threatening is the tyranny over their heads, that many are lost in pity for themselves, and hatred of everyone else. A slew of racists, radicals, and Islamists share a frame of mind that the West is selfishly conspiring against them, with the Jews once again secretly in charge. Catering to such people since the early ’60s, editions of Mein Kampf have been put out in Lebanon and Saudi Arabia, and it is reported to be a bestseller in the Palestinian Authority area. It is available in London stores selling Arabic books. As its Arabic translator Luis al-Haj expresses it in his preface, “National Socialism did not die with the death of its herald. Rather, its seeds multiplied under each star.” National Review

Sverige : 15.6 anmeldte voldt√¶gter¬† i d√łgnet

Polisen är mycket  förtegen Рikke  så underligt.* Ikke noget med signalementer og  fotos fra svensk politi eller journalistik. Man er vel feministprofessor,   Drude Dahlerup og Tiina Rosenberg , og har  sit solide udkomme fra skrivebordets  fanatasiverden.

En kvinna har anmält till polisen att hon våldtagits under natten mot onsdag. Våldtäkten ska ha skett någonstans i närheten av Persborgtorget i Malmö.
РVi vet inte så mycket just nu, vi är på plats och försöker prata med kvinnan, säger inre befäl i Malmö.  Polisen fick in samtalet om den misstänkta våldtäkten vid klockan halvett under natten mot onsdag. Våldtäkten har enligt anmälaren skett under den sena tisdagskvällen-

Kvinna v√•ldtagen i natt¬†¬† *I BR√Ö¬īs rapport Anm√§lda brott, prelimin√§r statistik f√∂r f√∂rsta halv√•ret 2008 *, pdf. 20 s. er voldt√¶gtsanmelderne √łget med 17 procent till cirka 2. 760 anmeldte. Det peger hen imod usandsynlige 5.520 for hele √•ret. Det interesserer heller ikke Politiken og P1 s selektive¬† radar. ¬†Det¬† henh√łrer √•benlyst¬† under viden “not¬† nice to know”. Ofrene¬† m√• selv ligge og rode¬† med det. Hellere ofre sm√• tyve liv i d√łgnet, end¬† indse noget “obehagligt”.¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Exilen V√•ldt√§ktstr√•den. Hvad kan man g√łre¬† ved et ? Ikke meget. Da¬† s√• f√• forbryderes fanges og¬† d√łmmes, nytter det ikke¬† at udvise d√łmte med det samme.¬† Riksdagen kunne¬† udstyre¬† enhver¬† svensk kvinde mellem 14 og 45 med en peberspray og¬† bef√łjelse til at bruge den. Det ville kunne ses¬† i statistikken, men det blir en kold dag i Helvede, inden nogen t√łr foresl√• det. ¬†Svenske¬† kvinders eget personlige initiativ, skal man √•benbart ikke¬†regne med. At blive¬† offer, det ved man dog hvad er, en rolle man kan i s√łvne.

“Den svenske¬† syge”

Autisme, depression, knoglesk√łrhed, m√¶slinger, hjerneskader

Bastilledag 2008: 297 biler brændt af

danske journalister synes ikke at vide hvad Bastilledagen er for en st√łj. Fransk og tysk er sprog, de ikke¬†er¬† udannede i. Mellem√łsten med embedded¬†tolk, er interessantere.

The Bastille Day festivities apparently went off very well, thanks to beautiful weather: First, some unpleasant news: 297 cars were torched during the night of July 13-14. This is standard now in France on holidays, and is only news to the hapless owners of those vehicles, possibly not even to them.     (foto fra Lyon)
Malaise: Bastille Day, 2008     297 véhicules incendiés et 121 interpellations dans la nuit du 13 au 14

“Media m√∂rkar invandrares brottsliga framfart i trafiken”

“Among foreign born, the average relative crash risk was 50% higher for males and about 10 % for females compared to native born in the Swedish road transport system. If the subgroup of crash involved car drivers 18 years and older was selected for analyses, data revealed that male foreign born ran double the risk of being involved in a crash, while for female foreign born the relative risk was increased by 70% ”¬†.¬†

Mellem√łstlige m√¶nd¬† har over¬† tre gange flere ulykker end svenske. ¬†¬†¬† Exilen¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† VTI report¬†¬† Olycksf√∂rare¬†. Caroline¬† efter og under mordfors√łget, som hun mirakul√łst overlevede:.V√§ghatets offer

¬†‚Äú A thoroughly screwed up young man‚ÄĚ

Fangen mener at have¬† mistet et √łje og en fod, men begge dele sidder, hvor den slags plejer at sidde.

The world got its first glimpse of a Guantanamo detainee this morning when lawyers for Omar Khadr released a video of the Toronto man‚Äôs 2003 interrogation by Canadian officials.In a report to Canada‚Äôs foreign affairs department, Gould described Khadr as a ‚Äúthoroughly screwed up young man.‚Ä̬†¬†¬† The Star

Socialdemokraternes sidste deperate  håb

ja, de kan¬† altid¬† skifte Thorning ud med Mette Frederiksen. S bliver aldrig¬† et 35 % parti igen, ligegyldigt¬† hvad de¬† g√łr. ¬†¬† S: Lad de 16- og 17-√•rige stemme

Et dansk mesterværk

af Uwe Max Jensen

¬†Tegningen af religionsstifteren Muhammed med en bombe i turbanen er ikke alene Kurt Westergaards mest ber√łmte v√¶rk. Det er ogs√• ubetinget det mest ber√łmte billede, der i nyere tid er udg√•et fra Danmark. Intet dansk billede har v√¶ret genstand for en s√•dan udbredelse, hvad ang√•r eksponering i b√•de danske og udenlandske medier og publicering p√• hjemmesider.

At Kurt Westergaards tegning skulle blive genstand for en s√•dan interesse, at den i dag har karakter af et ikon for ytringsfriheden, var der n√¶ppe mange, der havde fantasi til at forestille sig, da tegningen blev publiceret f√łrste gang 30. september 2005 som √©n af 12 illustrationer til artiklen “Muhammeds ansigt”.

Men historien om Kurt Westergaards tegning har en ekstremt kendt forl√łber. Nemlig Leonardo da Vincis “La Gioconda”.

Leonardos v√¶rk, der er bedre kendt som Mona Lisa, b√¶rer p√• en n√¶sten identisk tilblivelseshistorie, hvad ang√•r dette maleris stigende ber√łmmelse.

B√•de Westergaards tegning og Leonardos maleri er eksempler p√•, at mesterv√¶rker ikke udelukkende skabes i kunstnerens atelier. Et mesterv√¶rk skabes p√• baggrund af en lang r√¶kke akt√łrers interaktioner.

I mods√¶tning til, hvad man skulle tro, blev Leonardo da Vincis “Mona Lisa” ikke fra begyndelsen opfattet som et mesterv√¶rk. Indtil et stykke ind i 1600-tallet ans√• man “Mona Lisa” for at v√¶re et vellykket portr√¶t, hvis komposition blev flittigt citeret af andre portr√¶tmalere. Men maleriet var p√• ingen m√•de forlenet med den aura, som det i dag er i besiddelse af.

Den blev gradvis tilskrevet op igennem 1800-tallet, hvor dyrkelsen af Leonardo da Vinci tog til.

Men maleriet fik f√łrst sin nuv√¶rende status, da Mona Lisa i 1911 blev stj√•let fra Louvre-museet i Paris. Denne h√¶ndelse medf√łrte en mediestorm, og “La Gioconda” blev et ikon.

På samme måde forholder det sig med Kurt Westergaards tegning.

Bomben i turbanen vakte ikke st√łrre opm√¶rksomhed end mange af Jyllands-Postens √łvrige 11 Muhammed-tegninger i efter√•ret 2005. Kurt Westergaards tegning var ikke genstand for en st√łrre vrede end de andre tegninger. Vreden var i begyndelsen rettet imod den kendsgerning, at en dansk avis havde brudt det islamiske billedforbud.

Siden har flere debatt√łrer imidlertid s√¶rlig rettet deres kritik mod Kurt Westergaards tegning.

Et eksempel er professor Thomas Bredsdorff og forskningsleder Lasse Horne Kj√¶ldgaard fra K√łbenhavns Universitet, der i deres udgivelse “Tolerance” h√¶vder, at det ikke lader sig “g√łre at l√¶se andet ud af tegningen af Muhammed, end at alle, der f√łlger ham, er bombem√¶nd.”

Man skal imidlertid ikke tage deres tolkning alt for seri√łst.

I bogen h√¶vder de, at Kurt Westergaards tegning forestiller Muhammed med “en h√•ndfuld bomber i turbanen”. Men enhver, der rent faktisk har gjort sig den ulejlighed at kigge p√• Kurt Westergaards tegning, kan ved selvsyn konstatere, at Muhammed kun er udstyret med en enkelt bombe i turbanen. Thomas Bredsdorff og Lasse Horne Kj√¶ldgaards tolkning bliver derfor sv√¶r at tage alvorlig.

Desuden er tolkningen i direkte modstrid med Westergaards egne udsagn om sin tegning:

“Det er en tegning, der er rettet specielt mod den islamiske terrorisme, der bruger fortolkninger af Koranen og religionen islam som √•ndelig ammunition,” sagde Kurt Westergaard i en kommentar for et par m√•neder siden.

Kurt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen, hvorp√• den islamiske trosbekendelse er skrevet er blevet beskyldt for at have udl√łst s√¶rlig vrede, fordi tegningen antyder en sammenh√¶ng mellem islam og terror.

Men p√• Saudi Arabiens gr√łnne flag st√•r den islamiske trosbekendelse oven over et sv√¶rd. Her sammenkobles trosbekendelse og v√•ben alts√• ogs√•, og hertil bem√¶rkede den d√łdstruede, algerisk-franske journalist Mohammed Sifaoui, at hvis Saudi Arabiens flag blev udformet i dag, ville man sandsynligvis s√¶tte en bombe eller et maskingev√¶r p√• det i stedet for et sv√¶rd.

Derfor er det n√¶ppe sammenkoblingen af islam og vold, der har vakt vrede. Det er mere n√¶rliggende at antage, at vreden i s√¶rlig grad er blevet rettet mod Kurt Westergaard, fordi han i mods√¶tning til de fleste af sine 11 kolleger, der forst√•eligt nok gik i skjul, da Muhammed-krisen br√łd ud, har n√¶gtet at holde mund.

Kurt Westergaard har insisteret p√•, at han akkurat som kritikerne af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger har haft ret til at ytre sig frit. Det er med en vis sandsynlighed netop dette moment, der er konfliktens anst√łdssten, hvad Westergaard ang√•r.

Leonardo da Vincis sidste maleri forestiller Johannes D√łberen, og det kan med en vis ret betegnes som en parafrasering af Mona Lisa. Leonardo har forlenet Mona Lisa med androgyne tr√¶k, s√• beskueren bliver i tvivl om, hvorvidt Mona Lisa er en kvinde eller en mand. En pointe avantgardekunstneren Marcel Duchamp i √łvrigt understreger, da han i 1919 forsyner en postkortudgave af Mona Lisa med moustache og fipsk√¶g.

I Leonardos portr√¶t af Johannes D√łberen er det mandlige motiv udstyret med en r√¶kke kvindagtige tr√¶k, der igen skaber forvirring om personens k√łn. Denne omvendte leg med k√łnsidentiteten peger tilbage p√• Mona Lisa.

Udover dette tiltag fra Leonardos egen h√•nd har en perler√¶kke af kunstnere parafraseret Mona Lisa. Blandt de vigtigste finder man som n√¶vnt Duchamp, Kazimir Malevich, Fernand L√©ger og Andy Warhol, der bidrager med flere h√•ndfulde Mona Lisa’er silketrykt p√• et enkelt l√¶rred.

Kurt Westergaards Muhammed er også blevet parafraseret.

Da Ahmed Akkari utilsigtet kom til at lufte sine planer om at terrorbombe Naser Khader, hvis Khader blev integrationsminister, medf√łrte det straks en respons fra Kurt Westergaard, der i en tegning fremstillede Ahmed Akkari med en bombe i h√•ret. Dette greb overf√łrte Kurt Westergaard noget tid senere til en tegning af Jyllands-Postens kulturredakt√łr Flemming Rose. M√•ske var pointen at vise, at Flemming Rose af nogle anses for at v√¶re en farlig mand.

Kurt Westergaards tegning har efterh√•nden opn√•et status af et ikon, der er uden for afsenderens reelle kontrol. Westergaard har imidlertid fastholdt, at han ikke √łnsker, at hans tegning bliver sp√¶ndt for politiske partiers vogn.

Derfor har han to gange set sig n√łdsaget til at gribe ind overfor brug af tegningen. I Danmark √łnskede foreningen og det politiske parti Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD) at g√łre brug af Westergaards tegning ved en demonstration i Aalborg. Kurt Westergaard og Dansk Journalistforbund nedlagde fogedforbrug mod brug af tegningen, og SIAD valgte i stedet at ikl√¶de Westergaards tegning en burka, s√• kun √łjnene var synlige.

Kort tid efter benyttede den hollandske politiker Geert Wilders Westergaards tegning i forbindelse med sin film Fitna. Westergaards tegning var det samlende element i filmen, da tegningen b√•de optr√•dte i begyndelsen og slutningen af holl√¶nderens film. Kurt Westergaard og Dansk Journalistforbund fik ogs√• stoppet denne brug af tegningen, og Geert Wilders har i en ny udgave af Fitna udskiftet Westergaards tegning med en tegning, der mangler teknisk finesse, men tematisk befinder sig p√• samme boldgade som Westergaards forl√¶g. Tvisten med Geert Wilders fik i √łvrigt Westergaard til at bidrage med en tegning, hvor en bombe er blevet placeret i holl√¶nderens h√•rpragt.

Herudover har Kurt Westergaard i flere omgange benyttet sin oprindelige tegning af Muhammed med bomben i turbanen som et delelement i forbindelse med nye tegninger. For eksempel skabte Westergaard en tegning til fagbladet Journalisten, hvor han kommenterer på sin egen situation, efter mordplanerne mod ham er blevet offentligt kendt.

Den svenske konceptkunstner Lars Vilks’ Muhammed-tegninger kan ogs√• ses som en parafrase over Jyllands-Postens tegninger, og i en helt ny aldrig offentliggjort tegning sender Kurt Westergaard en hilsen til Lars Vilks i form af en bombehund.

Siden offentligg√łrelsen af mordplanerne mod Kurt Westergaard, har han stort set hver dag illustreret Jyllands-Postens kronik.

Kurt Westergaard siger, at han p√• trods af mordplanerne i sin h√łje alder, har haft lidt sv√¶rt ved at v√¶re rigtig bange, og at han i stedet har vendt sin angst til en sund vrede over, at han er blevet udsat for trusler, bare fordi han har passet sit arbejde.

Alligevel synes det evident, at der er noget nyt p√• f√¶rde i Westergaards streg. Der har sneget sig en giftiggr√łn farve ind, der giver mindelser om absint og sygdom. Samtidig er Westergaards streg blevet l√łsere, mindre gennemarbejdet og sitrende.

Denne stil og frekvensen af Westergaards tegninger giver mindelser om Picasso, der i sine sidste √•r konfronteret med sin egen forg√¶ngelighed arbejdede s√• intenst, at han var n√łdt til at skrive dato p√• sine malerier i stedet for √•rstal.

I en af sine sidste tegninger stirrer Picasso ‚Äď konfronteret med sin egen d√łdelighed – i et selvportr√¶t forf√¶rdet p√• beskueren. M√•ske er det den samme konstatering af egen forg√¶ngelighed, der er p√• spil i Kurt Westergaards seneste tegninger. Ikke som et resultat af angst med baggrund i mordplanerne imod ham, men som en kunstners manende fors√łg p√• at forholde sig til det alment uafvendelige.

Men m√•ske skal vi alligevel tilbage til da Vinci for at forst√•, hvad der er p√• f√¶rde i Westergaards kronikillustrationer. Hvor Leonardo da Vinci i sin alderdom og i forbindelse med udf√łrelsen af sit sidste maleri af Johannes D√łberen stillede st√łrre og st√łrre tekniske krav til sig selv i en jagt p√• kunstnerisk perfektion, er Kurt Westergaard en mand, der er blevet sat fri.

Kurt Westergaard er en kunstner, der har givet verden sit mesterværk. Et værk, hverken Westergaard eller de fleste andre kommer i nærheden af at overgå. Alligevel arbejder han videre.

Hver dag sidder han i bladhuset i Viby for at udf√łre sin metier som tegner. Ikke for at f√• sm√łr p√• br√łdet. Men som en konsekvent forts√¶ttelse af et virke.

Et virke ladet med verdenspolitisk betydning.

Indl√¶gget af Uwe Max Jensen er hentet fra bogen “Frihedens ikon”, udgivet af Trykkefrihedsselskabet i anledning af, at tegner Kurt Westergaard i maj modtog selskabets √•rlige Sappho-pris. “Frihedens ikon” indeholder tegninger udf√łrt af Kurt Westergaard og tekster af Uwe Max Jensen, Mikael Jalving og Farshad Kholghi.

Mohammed Image Archive 

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

11 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Liva
Liva
10 years ago

Jeg lader mig lige inspirere af Hodja bloggen og markerer Irlands nationaldag med dette sk√łnne epos. √Örh. hvor er det godt:

http://www.youtube.com/watch?v=kz_dHcduUTU&feature=related

Parwiz Yasin
Parwiz Yasin
10 years ago

p√• grund af nogen dumme idioter kan man ikke pejer p√• en religion eller kultur. fordi alle er ikke ens, jeg kan godt forst√• at i har nok set de fleste indvandre der laver ballader, men alle er ikke s√•dan. og det er ikke noget med islam eller alle muslimer at g√łre. det er noget med personen og deres opdragelser at g√łre. der er person til person. jeg er selv en indvandre og har boet i 4 √•r i denmark, men s√• meget som jeg holder reglerne, der g√łr ikke mange af mine dansker venner, nogen gange siger jeg til… Read more »

Liva
Liva
10 years ago
Reply to  Parwiz Yasin

“ALLE ER IKKE ENS.”

Det er pr√¶cis det islam/koranen mangler at erkende/vide. Alle er og skal ikke v√¶re ens. ūüôā

Janne
Janne
12 years ago

Pragtfuldt at Cain lavede bogen “Ondskabens ikon”. Den udstiller p√• flotteste vis store dele af venstrefl√łjens (b√•de mediers, tegneres, journalisters og kulturpersonligheders) hykleri.

Johansen
Johansen
12 years ago

Steen Flere af de bladtegnere du n√¶vner var med til at indgive st√¶vning mod Geoffrey Cain, da han satte deres karikaturer af Pia Kj√¶rsgaard i kritisk lys i debatbogen “Ondskabens Ikon”. Listen over de 24 bladtegnere som st√¶vnede Geoffrey Cain fremg√•r p√• s. 13 i “Gensyn med ondskabens ikon”. Jeg tilgiver Muhammedtegnerne men ikke de √łvrige, som i den grad har d√¶moniseret og dehumaniseret Pia Kj√¶rsgaard i √•revis via deres hadefulde tegninger. Bevares de har ytringsfrihed – and so be. Jeg finder blot, at nogle af bladtegnerne er g√•et langt over stregen, selv umiddelbart i k√łlvandet p√• overfaldet p√• hende… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

steen “I biografien konstateres det, at han ‚ÄĚofte anvender den klassiske gr√¶ske mytologi som referenceramme, hvilket giver hans tegninger en vis eksklusivitet, der n√¶ppe ville kunne passe i noget andet dagblad end det elit√¶rt orienterede Information‚ÄĚ.” St√•r der i den artikel i Politiken, som du refererer til. Information og eksklusivitet i samme s√¶tning? Information er ikke eksklussiv, men rigtig ofte sekterisk og ekstrem. L√¶g m√¶rke til hvor rabiate mange artikler er p√• Information. Det er p√• Information man kan l√¶se forsvar for burka og forsvar for bigami etc. At Danmark er blevet mere historiel√łs kan bl.a. ses af, at det… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

Det er vist evident at Kurt Westergaards kunstneriske streg/tegning med bid i placerer Danmark p√• verdenskortet i dag, hvor det var Den lille havfrue der gjorde det i g√•r. Danmark er simpelthen blevet et sundt profetkritisk land. Det har v√¶ret interessant at se hvordan mange – ogs√• forskere – en humanist fra KU – bl.a. Bredsdorff – n√¶sten ikke kan omtale Muhammedtegningen uden at moralisere og kanonisere. Hvilket viser at det g√•r skidt med objektiviteten hos flere forskere, n√•r det handler om religion. Det g√•r i det hele taget skidt med religionskritik. Hvis forskere kunne se lige kritisk p√• ALLE… Read more »

Antifascisten
Antifascisten
12 years ago

Uriasposten har også et indlæg om multikulturel trafikkultur

http://www.uriasposten.net/?p=5988#comments

LFPC
12 years ago

“Derfor er det n√¶ppe sammenkoblingen af islam og vold, der har vakt vrede. Det er mere n√¶rliggende at antage, at vreden i s√¶rlig grad er blevet rettet mod Kurt Westergaard, fordi han i mods√¶tning til de fleste af sine 11 kolleger, der forst√•eligt nok gik i skjul, da Muhammed-krisen br√łd ud, har n√¶gtet at holde mund”. Der er en endnu st√¶rkere grund, vil jeg h√¶vde: At det er en khafir, uren vantro, der forbinder Muhammed med noget negativt. Dette er den virkelige “kontekst” vi h√łrer s√• meget om – vi forledes til at tro at at de islamiske tekster kan… Read more »