1
dec
Seneste opdatering: 2/12-08 kl. 2124
16 kommentarer - Tryk for at kommentere!

en lang diskussion om religion. (I sandheden interesse, jeg har ikke set¬†det hele igennem, hvad jeg plejer at g√łre med videos der postes her.) ¬†Ateisme er¬† kommet¬† i v√¶lten og det¬†burde m√•ske¬†tiltale en gammel¬†hedning som mig, men det g√łr det ikke uden forbehold.¬†Den er¬† ogs√• den¬† nemme, forenklede vej ud,¬†nu¬†¬†religion er s√• kompromitteret af islams kaoscentrifuge og dens mislykkede stater. Indvandring er ikke partout af det onde, fordi muslimsk er. Privatskoler¬† er ikke over en kam en d√•rlig id√©, fordi muslimske¬† friskoler har m√•ttet lukkes. Parallelsamfund – f.eks. det lille kinesiske – er ikke n√łdvendigvis en belastning og en sikkerhedsrisiko, fordi det muslimske er det.¬†L√¶s Weekendavisens interview¬† denne¬† uge med Kai S√łrlander :¬†Den apolitiske frelser, som vi desv√¶rre ikke kan gengive her i uddrag¬†p√• nogen retf√¶rdig m√•de. Christopher Arzrouni¬†har¬† l√¶st det:¬†¬†¬ĽDesv√¶rre har vi med vores begejstring for de idealistiske menneskerettigheder sl√•et os selv for munden, fordi vi antager, at en rationel demokratisk orden lige let lader sig forene med enhver religion og kultur,¬ę sagde filosoffen Kai S√łrlander forleden.

¬ĽNoir¬ę

Jeg er vant til at se p√• billeder af alle slags. Pr√łve at afkode dem. Som fotograf for kunstnere gennem mange √•r, er det naturligt for mine √łjne. Dermed ikke sagt, at jeg ogs√• er god til det. Man kan bringes til at tvivle.¬†Da jeg i anledning af Gregorius Neckshot sagen (Sappho) gik ind p√• hans blog, s√• jeg de ellers saftige, spr√¶llevende tegninger var afl√łst af fotos som disse, alle med et gitter henover. Jeg udvilkede hvad jeg mente om det i Hvorfor vinder tyrannerne n√¶sten altid?, men jeg kunne ikke f√• nogen til at bekr√¶fte min l√¶sning af billederne. De havde alle titlen “Identiteit anonym”. Nu har de skiftet navn til “Noir”. Jeg kaldte dem hans “ungezeichnete Bilder”, idet jeg t√¶nkte p√• den forvisning fra Berlin og det maleforbud Emil Nolde fik af nazisterne i 1941. (Siegfred Lenz¬īdebut, “Tysktime” handler om det.) ¬†Stadig kunne ingen se det. Nu kommer jeg i tvivl. Vi lever i en billedkultur, de er m√•ske vigtigere end skrevne ord, siger nogle. Men hvor megen information f√•r vi, hvis vi ikke engang kan n√¶rl√¶se bare en lille br√łkdel af dem ? Hvis vi kigger for meget og ser for lidt. ¬†Eller er det min fantasi , der l√łber af med mig : det er alts√• en ikke tegner i indre eksil og m√•ske en halvalvorlig depression¬†? Hvad nu hvis Kurt Westergaard havde lagt pennen, og udelukkende lavede dette, ville nogen s√• bem√¶rke det ?

“Den antifascistiske alliance undergraves”

Hvs man vil l√¶se noget rigtigt dumt, g√•r man aldrig forg√¶ves til Helsingborgs Dagblad. Nu er alle andre partier end de forhenv√¶rende kommunister VP, kvasifascister. Fordi Moderaterna mener, at man m√•ske skulle bede de arabiske famlieimport√łrer s√łrge for at have en egen bolig og indkomst, inden de inviterer mere familie. 30.000 ufors√łrgede nye ind om √•ret, er ganske mange, men ingen er for mange for eventyrfort√¶llerne p√• HD.SE. Herregud, tolv mennesker i en tov√¶relses lejlighed. Hvad g√łr man ikke, navnlig n√•r det ikke ligefrem er ens¬†nabo¬†? I Helsingborg er de stuvet af vejen i Dalhem, Fredriksdal og Drottningh√∂g.

Det är svårt att inte tolka den samlade utvecklingen som ett tecken på att den breda antifascistiska allians av allt ifrån kommunister till konservativa, som erfarenheterna av nazismen skapade i Europa, nu är på väg att undergrävas.- Vänstern kan förstås inte ensam upprätthålla den antifascistiska överenskommelsen. Den måste räddas av uppriktiga liberaler och humanistiska flyktingvänner inom borgerligheten. Om de låter sig köras över av en makthungrig höger, vars spärrar släpper en efter en, finns risken att 2008 i efterhand kommer att betraktas som det år Sverige anslöt sig till den nya tidsandan. Dags för lite hederlig främlingsfientlighet!

“Violence “that is taking place in our name and in the name of our (Islamic) tenets” “

N√•r man nu plejer at p√•pege at muslimsk selvkritik er en ‘oxymoron’, et selvmodsigende udtryk, s√• skulle man v√¶re et skarn hvis man ikke anerkender n√•r man faktisk st√łder p√• det, oven i k√łbet i den arabiske verden. Al h√¶der og √¶re til de to herrer her, taget p√• deres ord er det jo velkomne tegn p√• at den slags faktisk kan forekomme. Men tr√¶erne vokser alts√• ikke ind i himlen. F√łr dette kan betegnes som nybrud og grund til forsigtig optimisme m√• man alts√• (ud over den uoverskuelige opgave det ville v√¶re at vende den islamiske supertanker med 1300 √•rs aggression i lasten) skulle det g√łres umisforst√•eligt, tydeligt og trov√¶rdigt klart at det ikke blot er metoder – ‘terrorisme’ – man tager afstand fra, men ogs√• islams dogmatisk fastsl√•ede supremacisme, alts√• herrefolksmentalitet. At fastsl√• at denne ideologi/religion ikke kan og vil g√łre krav p√• en s√¶rlig status i forhold til alle andre religioner kr√¶ver mere end blot nogle sympatiske udsagn fra givetvis sympatiske personer. Der m√• fatwaer og nytolkninger til der endegyldigt distancerer sig fra herrefolkssynet i Koranen, sira og hadith, og denne reformationsproces m√• f√• gennemslagskraft p√• gadeniveau. S√• realistisk betragtet er der nok et stykke vej endnu (LFPC).

[…] Throughout the Muslim world, the attacks set off soul-searching.
“I think that Muslims should raise their voice against such actions. They should forge a coalition to fight such phenomena, because it harms them and damages their image,” said Ali Abdel Muhsen, 22, a Muslim engineering student in the West Bank city of Nablus.
Muslims and Arabs must confront the violence “that is taking place in our name and in the name of our (Islamic) tenets,” wrote Khaled al-Jenfawi, a columnist for Kuwait’s Al-Seyassah daily.
“Unfortunately, we have yet to see a distinguished popular condemnation in the traditional Arab or Muslim communities that strongly rejects what is happening in the name of Islam or Arab nationalism,” wrote al-Jenfawi. Muslims condemn Mumbai attacks, worry about image

Peter Mogensen: Pomadesossen fra Jægersborg

Da Mogensen blev DSU √©r, var S en sikker karrierevej. Men nu……..? M√•ske derfor han er s√• mopset p√• DF:

Bortset fra det er teksten tidstypisk som en stikpr√łve p√• tankegangen hos den kommenterende klasse, det er s√• at sige dens utilsigtede kvalitet sammen med de sm√• kig ind i det indre liv i Politikens redaktion, der tydeligvis ser sig selv som landets egentlige opposition (n√•r nu de rigtige politikere er s√•dan nogle amat√łrer) og agerer derefter. ¬†[…]

Forudsigeligt nok slipper Dansk Folkeparti ikke n√•digt. Peter Mogensen spiller nazikortet med samme l√łsagtighed som en d√•rlig falskspiller bruger sine esser i √¶rmet.¬†I sagen om Morten Messerschmidt konstaterer han, at Messerschmidt har en rigtig d√•rlig sag, hans ¬Ľtidlige generalieblad¬ę taget i betragtning. Hvilket generalieblad? Hans hang til opera? ¬†Mogensen beskriver DF’eren som ¬Ľen af den slags personer, man er lidt i tvivl om, hvor ville have befundet sig, hvis han havde levet under krigen,¬ę tja, hvor ville Mogensen selv passe ind i den historiske sammenh√¶ng monstro? Magtsyge embedsm√¶nd var jo ogs√• en del af det billede.¬†

Engang imellem refereres til noget, der hedder Accenture , der tilsyneladende har p√•draget Mogensen mange rejsedage. Heraf l√¶rte den vidtberejste mand, at Danmark ¬Ľlugter ilde¬ę p√• grund af Muhammed og Dansk Folkeparti, og hans frihedssyn synes i det hele taget b√łjeligt.¬†

¬ĽDet er ikke den slags ytringsfrihed, vi har brug for,¬ę sl√•r han fast, da en person har sagt noget, han ikke bryder sig om. Og trods de ganske mange kl√¶gt moraliserende passager er det egentlig den fuldst√¶ndige mangel p√• etik, der er mest sl√•ende i teksten. Det g√¶lder magten, f√łrst og sidst.¬†

T√¶t p√• valgdagen kommer historien om den unge pige, der er blevet holdt som gidsel af sin k√¶reste, der har anden etnisk baggrund end dansk. Hun er blevet tortureret p√• det grusomste og ligger nu, efter sin flugt, p√• hospitalet og k√¶mper for at vende tilbage. …..¬ĽEn katastrofe for venstrefl√łjen,¬ę konstaterer den stedvist grublende Mogensen. Selvportr√¶t af den kommenterende klasse og i den forstand oplysende. Men ogs√• en bekr√¶ftelse af ens v√¶rste anelser. ¬†Peter Mogensen: D√ėDVANDE En politisk dagbog ¬†Af NIELSLILLELUND ¬†JP (ikke online)

Vanvid i EU-regi: 10.000 potentielle antidemokrater får ophold

Jeg vil godt l√¶gge hovedet p√• blokken p√• at der absolut ingen screening og udv√¶lgelse vil finde sted p√• basis af tilslutning til sekul√¶rt demokrati, til ytringsfrihed, eller til lige rettigheder for alle religioner p√• ubestemt tid, blandt de ikke-kristne af denne gruppe p√• 10.000. Sp√łrgsm√•let er ut√¶nkeligt og forkasteligt i dette regi, og bortset fra dette findes der selvf√łlgelig slet ingen screeningsmetoder der kunne sortere dem fra der vil true vores – dvs. os der betaler gildet, og hvis k√•r ingen rolle spiller – fremtid. Den eneste tr√łst er at de kristne flygtninge i det mindste ikke vil medbringe en totalit√¶r herrefolksideologi forkl√¶dt som religion (LFPC).

BRUSSELS: European countries have decided to let a total of 10,000 Iraqi refugees from Syria and Jordan resettle on their territories. According to several participants of an EU interior ministers’ meeting on Thursday, the 27-member bloc agreed to respond to a demand by the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) for a permanent resettlement program for some of the most vulnerable individuals and families who were forced to flee Iraq in the aftermath of the American invasion in 2003.

Up to now, only the United States has given home to a greater number of Iraqi refugees. The US took about 11,000 in the period from 2007 to September 2008. Sweden was the biggest host in Europe; it sheltered 540 in the same period. […] The EU’s decision follows months of discussion among member states. Initially, Germany’s government had proposed to only take Christians, but this was refused by the UNHCR and other EU members. […] Preference will be given to people with medical problems, trauma and torture victims, women-headed households and religious minorities. […]

Schaeuble defended his government’s stance on Christians on Thursday. “Nobody ever said ‘only Christians,'” he said according to German news agency DPA. “But religious minorities in Iraq are rather Christians than members of other religious groups,” he added. […] EU decides to accept total of 10,000 Iraqis for resettlement

Bruce Bawer: B√łsser, j√łder, vantro og sorte

In any event, apropos of both studies, Bosma writes: “I doubt all these figures.”¬† Citing Amsterdam police commissioner Bernhard Welten to the effect that antigay violence is mostly committed by non-Western immigrants, Bosma says: “The rest is damn lies and statistics.”¬† My own observations and experience, and the anecdotal evidence with which I am familiar, overwhelmingly incline me to agree with Welten and Bosma. –¬†¬† Bosma also sends along an article he’s written for the gay magazine Gay Krant about the website Marokko.nl, which, he writes, “contains the most reprehensible texts not only about gays, but also about people who apparently don’t fit into the Islamic future: Jews, unbelievers, blacks, and Westerners in general.”¬† The favorite subject of humor at the site, he notes, is the death of Dutch soldiers in Afghanistan.¬† Nonetheless, Marokko.nl has received 160,000 euros in grants from the Dutch government.¬†¬†¬† Bawer blog

Mumbai: What’s Islam Got To Do With It?
By Robert Spencer

“Unfortunately, we have yet to see a distinguished popular condemnation in the traditional Arab or Muslim communities that strongly rejects what is happening in the name of Islam”. Who said that? What Islamophobe dared to call into question the sincerity or adequacy of Muslim condemnations of terrorism? Would you believe Khaled al-Jenfawi, a columnist for Kuwait’s Al-Seyassah daily?

Anyway, in this story, “Muslims condemn Mumbai attacks, worry about image,” by Karin Laub for The Associated Press, November 30, Muslim leaders and spokesmen worry a great deal about the possibility that the jihad attacks in Mumbai by a Tiny Minority of Extremists‚ĄĘ will lead people to think ill of Islam.

Of course, there is one thing they could do about that that would actually begin to make people think better of Islam, but no one even whispers anything about doing it in this article or anywhere else. Imams could begin to saturate mosques and madrassas with the message that jihad warfare is never justified, that the imperative to subjugate unbelievers under the rule of Islamic law must be decisively rejected, and that peaceful coexistence as equals with unbelievers is to be maintained indefinitely. If Islamic clerics stopped talking about conquering Europe and America, and began to teach the opposite, things might begin to improve. If Muslim leaders worldwide energetically pronounced takfir upon — that is, declared to be non-Muslim — all those who maintained belief in the Qur’an’s literal words of warfare, and in the traditional Islamic doctrines regarding jihad warfare (whether hot war or otherwise), and upon anyone who wished to impose Shari’a upon unbelievers by whatever means and at whatever speed, and if those leaders demonstrated their sincerity by actions instead of mere words, informed non-Muslims might begin to think better of Islam.

But these things will not happen. They’re not even on the table. Instead, many of the same people quoted in this article work to brand any non-Muslim who points out the ways in which jihadists use Islamic texts and teachings to justify violence and supremacism as a “bigot” or a “racist.” And that in itself, however effective a tactic it may be among the ignorant and easily intimidated, is revealing. Frontpage (foto ¬© Snaphanen)

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

16 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Magga
Magga
12 years ago

“In cartoons and satire that was published on his website one month before his arrest Gregorius Nekschot directed his creativity at the justice minister, the prime minister and the government chief terrorism official. Writing with another pseudonym, as Dolf Histler, he accused the justice minister of not being able to achieve much in the field of crime fighting and the cabinet of christians and social democrats of prime minister Balkenende of religious mania. In a cartoon a naked prime minister is being depicted as ‘in touch’ with the darker side of public opinion through his ‘mighty organ’, being the government… Read more »

Magga
Magga
12 years ago

Her er et link om Fairtrade/Max Havelaar. S√• mangler vi bare en oversigt over, hvem der har √łkonomiske interesser i foretagendet.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/article602515.ece

Magga
Magga
12 years ago

Her er et link om Fairtrade/Maxhavelaar. S√• mangler vi bare en oversigt over, hvem der har √łkonomiske interesser i foretagendet.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/article602515.ece

Whodares
12 years ago

Jo jeg kender udem√¶rket til historien og Neckshots tegninger (bla fra denne glimrende blog, smigren er gratis lol)og jeg mente s√•m√¶nd ogs√• bare (ironi og satire er ikke s√• let p√• skrift) at n√•r selv en uddannet bums som jeg kunne se noget er skingrende galt (netop ogs√• fordi snaphanen selv har skrevet meget om netop Neckshot)i forhold til den kunst han ellers lavede, ja s√• m√• det da v√¶re et st√¶rkt signal han med sine “ikke-billeder” udsender. Og som jeg ogs√• skrev er dette jo bare et udslag af Eurabias nyeste totalit√¶re indgreb, som lande som Holland og Belgien… Read more »

Magga
Magga
12 years ago

Vereenigde Oost-Indische Compagnie Steen. Du har sat meget i gang. F√łrst sent i aftes fik jeg l√¶st om Gregorius Nekschot-sagen, indtil da vidste jeg kun, at han er en hollandsk tegner, der har problemer med myndighederne, og jeg vidste ikke, hvor slemt det st√•r til. Det var p√• den baggrund mit syn p√• billederne blev skrevet. Men n√•r min underbevidsthed begynder at l√¶gge puslebrikker og n√¶gter at tie stille, selv om jeg siger: hold k√¶ft og lad nu de taster v√¶re – s√• ender det gerne med, at jeg m√• indr√łmme, at den har fat i noget, der b√łr have… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

Anonymous

Ja, så enkelt kan det siges. Jeg ved ikke om det var ment humoristisk. Men i hvert fald får du det store smil frem hos mig. :o)

Anonymous
Anonymous
12 years ago

Lukket, såret og i bur.

Spinoza
Spinoza
12 years ago

Umiddelbart vil jeg tolke billederne som et udtryk for, at han er g√•et i et indre eksil. Eller sagt p√• en anden m√•de: “hvis man ikke kan sige det man vil, kan man lige s√• godt intet sige”. Billedernes udsagnsl√łshed er deres udsagn.

Janne
Janne
12 years ago

De tre fotografier med henholdsvis d√łr, finger med plaster og fugl i bur kan l√¶ses som en lille historie. Hvis fotografierne alts√• h√łrer sammen. Det v√¶lger jeg at tro at de g√łr: Hvis man som kunstner/tegner/politiker tager skridtet ind af den viste d√łr (muligheden) og f.eks. bruger sin ytringsfrihed til at tegne eller skrive og kritisere noget man finder urimeligt eller grumt i f.eks. religioner, s√• kommer man praktisk til skade (fyres fra job som Lars Hedegaard eller f√•r ikke lov til at udstille v√¶rker, som det er tilf√¶ldet med flere kunstnere), eller sl√•r sig p√• sin faglige stolthed ved… Read more »

Magga
Magga
12 years ago

“Hvad nu hvis Kurt Westergaard havde lagt pennen, og udelukkende lavede dette, ville nogen s√• bem√¶rke det ?”

Det kan du tro. Han har en kone, der f√łlger ham i tykt og tyndt og en stor k√¶rlig familie. En international familie, der vidner om, at racisme og al det p√•st√•ede pladder aldrig var inde i billedet.

Desuden passer Westergaard jo sit arbejde og er sammen med mange mennesker, derunder kolleger, der har kendt ham i mange år og ved, hvilket enormt pres, han må leve under.

Mange gode tanker omgiver og går til Kurt Westergaard.

Whodares
12 years ago

Ja jeg har ikke en bj√¶lde forstand p√• kunst, andet end jeg kan sige til mig selv om det ser godt eller skidt ud (i det store hele har jeg altid opfattede kunstnere som de to v√¶vere i kejserens nye kl√¶der)men selv for en “udannet” fr√łns som jeg synes at kunne se et desperat budskab i Neckshots “nye” kunstv√¶rker.

Men det er åbentbart fremtiden for kritikkere indenfor Eurabia staten.

Magga
Magga
12 years ago

Jeg vidste ikke, at der var s√• mange af de der persiennebilleder. Din tese om indre eksil og depression er en oplagt tolkning. Jeg har ogs√• overvejet et reelt eksil, og om det i det hele taget er tegneren selv, der poster de billeder. Men p√• en eller anden m√•de synes jeg, at det er positivt med det ret p√¶ne h√•ndtag. Det indikerer en mulighed. P√• den anden side ogs√• en uhyggelig mulighed, hvis der er tale om en alvorlig depression. Det gr√łnne bag h√•ndtaget minder mig om Kurt Westergaards brug af lidt gr√łnt her og der. Men hvad ved… Read more »

Magga
Magga
12 years ago

Steen. Jeg var udenlands, da du foretog din billedtydning, hvor jeg sagtens kan f√łlge dig. Men, og her m√• jeg lidt tilbage i tiden. En gang var jeg meget optaget af florentinsk ren√¶ssance og is√¶r de sidste √•r af 1400-tallet, da der opstod en √łkonomisk krise, som vendte op og ned p√• alt i de norditalienske bystater. Magten tippede bort fra dem og mod nordvest af flere grunde, mest politiske, og tyrkerne havde erobret Konstantinopel efter en um√•delig langvarig indkredsningsman√łvre. At tyde italienske ren√¶ssancebilleder er fascinerende og svimlende, og det var netop meningen, at s√•dan skulle det v√¶re. Det kunstinteresserede… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
12 years ago

Der var nok nogle der havde bemærket at hr. Westergaard havde valgt en ny form for stil!