26
jan
Seneste opdatering: 2/2-09 kl. 0254
7 kommentarer - Tryk for at kommentere!

år 1911. Én af Europas smukkeste når man sådan sidder og venter. 

lund-jan-2008-012

lund-jan-2008-006

»Helvede er de andre«

Vi har tidligere omtalt debatten over Morten Uhrskov Jensens kronik om Trollhättan som “helvede på jord”. Vendingen blev en slags omdrejningspunkt for hele fremstillingens troværdighed, og sandt er det at den vækker associationer til borgerkrigslignende tilstande som de kendes fra bl. a. Sarajevo og Beirut. Alene af denne grund bør maleriske vendinger benyttes med varsomhed, ikke mindst her i blogverdenen hvor debat om det generelle – konsekvenser for samfundet som helhed påført af indvandring fra førmoderne kulturer i almindelighed, og én bestemt religion/ideologi i særdeleshed – rutinemæssigt af vores modstandere gøres til et spørgsmål om falsifikation af enkeltstående detaljer, med den uudsagte implikation at hele problematikken derved bortfalder – i hvert fald så længe debatten kan fokuseres på detaljen. Var det berettiget at betegne Trollhättan som “et helvede på jord”? Så stærke metaforer må vurderes individuelt. Jeg for mit vedkommende ser hver dag veldokumenterede tildragelser fra Sverige som man ikke havde troet vi her i Europa skulle opleve igen. Jeg ser kriminalstatistikker som ikke hører hjemme i et civiliseret samfund. Jeg ser et samfund knuget af manglende ytringsfrihed og åbenhed. Og nu ser jeg så at det endegyldigt synes opgivet at stadfæste pro-jødiske gruppers borgerret til at demonstrere, og jeg ser opfordringer til folkedrab på jøder passere ustraffet. Bortset fra dette sidste er vi ikke helt der i Danmark, endnu. Men er man så gammel og reaktionær at man betragter frihed som det højeste gode, og beskæmmes af rutinemæssig pissen på ytringsfriheden i medierne, så, ja, så er Sverige for mig helvede på jord (LFPC).

Af et helvede på jord at være er der ikke alene forbløffende koldt, men også forbløffende roligt i Trollhättan denne lørdag aften. Karakteristikken af den mellemstore provinsby i Vestsverige stammer fra cand. mag., forfatter Morten Uhrskov Jensen, Frederiksberg, som i en kronik i Morgenavisen Jyllands-Posten i november advarede om risikoen for svenske tilstande i Danmark på indvandrerfronten – med Trollhättan som udgangspunkt og bl.a. følgende afsnit:

»Lad det blive klart, hvad Trollhättan er i dag: Et helvede på jord, et mareridt i vågen tilstand, et vidnesbyrd om et svensk folk på hastig vej ud i intetheden og et vidnesbyrd om en elite, der har sveget sit ansvar i en grad, så det må tjene til advarsel for alt og alle i Europa.« […]

Kronikken vakte ikke blot interesse blandt JP’s læsere, med en række efterfølgende debatindlæg for og imod, men også i Trollhättan , hvor lokalavisen TTELA (Trollhättans Tidning/Elfsborgs Läns Allehanda) skeptisk refererede kronikken.I løbet af to dage i byen lykkes det ikke JP’s udsendte at finde én Trollhättan -bo, som vil kendes ved beskrivelsen. Nogle ler, andre er fornærmede. »Vildt overdrevet,« hævder Lennart Gillberg, en 58-årig indkøbsansvarlig. »Det har været uroligt, tilmed ekstremt uroligt, men et helvede? Når man ser på krig og sult og fattigdom rundt om i verden, er det svært at tage en sådan beskrivelse af Trollhättan alvorligt,« mener politiinspektør Stig Rysén. »Jyllands-Posten? Var det ikke jer, der skrev så grimt om Trollhättan ? Synes du selv, at det ligner et helvede?« spørger Marika Andersson, en 16-årig gymnasieelev. […] Tilfældet Trollhättan [JP 25.1.2009, ikke online]

»Den socialt udfordrede bydel«

Ufordrende, mente Sten Eiler Rasmussen vist oprindelig. Fra avantgarde, frisind og fremtidstro til monument over kuldsejlede ønskedrømme. Tingbjerg er en dyb ironi:

Tre påsatte brande inden for en radius af 250 meter i Tingbjerg har i aften holdt politi og brandvæsen beskæftiget i den socialt udfordrede bydel. Først blev der sat ild til et stillads ved Tingbjerg skole, og derefter antændte ukendte gerningsmænd en container ved Tårnhusstræde 9 og et kælderrum under opgangen Tårnhusstræde 19.

Det er nok de sædvanlige rødder, der er ude på ballade – det er muligt, at vi må blive et stykke tid ude i kvarteret for at dæmme op for yderligere brande, siger vagthavende ved Station Bellahøj. Beboere jaget ud af brand i Tingbjerg

‘Radikaliseringens’ blindgyde

En ureflekteret antagelse går gennem debatten: At udfordringen for samfundet er at undgå ‘radikalisering’ af unge muslimer, med hvilket der vistnok især menes noget med bomber. At eliminering af radikalisme ville efterlade os med almindelige hverdagsmuslimer som ikke ville udgøre nogen fare for freden og demokratiet er øjensynligt taget for så givet, at spørgsmålet om dets sandhed end ikke behøver blive stillet. Og lur mig, jeg tror faktisk ikke at journalisterne og debattørerne der kolporterer klicheen overhovedet har overvejet det. Men testes på virkeligheden, det kan spørgsmålet selvfølgelig blive, og der forudsættes egentlig ikke nogen ekspertviden for at belyse det: Udpeg bare ét land med ikke-radikalt muslimsk flertal, hvor ikke-muslimerne udgør en stabil gruppe med fulde rettigheder på lige fod med muslimerne, de jure og de facto. Et land der kan tjene som positivt eksempel. Eksistensen af sådant et land vil i det mindste sandsynliggøre muligheden af lykkeligt samkvem med ikke-radikal islam herhjemme. Hvor?

Hvis nogle af vores læsere deltager i mødet i dag tirsdag vil jeg gerne høre tilbage om denne problemstilling overhovedet kommer op. Jeg vil også virkelig gerne vide om spørgsmålet om kriminalitet søges bestemt udelukkende ud fra islamisk dogmatik (om f. eks. der kun kan være en sammenhæng hvis kriminelle er direkte styret af rettroende bagmænd), eller om det også anerkendes at kriminalitet kan udspringe af islams opdeling af verden i halal/haram og troende/vantro, og derfor også kan ligge hardwired på rygmarven på religiøse analfabeter. Jeg har mine anelser, men jeg vil allerhelst have uret. Via kommentar på Uriasposten (LFPC):

Problemer med kriminalitet og utilpassede unge er påtrængende i København. Problemerne kædes ofte sammen med debatten om radikalisering.

Derfor mener Integrationsrådet, der er behov for at undersøge, om der er en sammenhæng mellem kriminalitet og radikalisering blandt etniske minoriteter i København. Det er nødvendigt for at vælge de rette løsninger på problemerne, mener Integrationsrådet.
“Der er netop behov for dybere indsigt i, hvad radikalisering betyder, og hvad årsagen til radikalisering er. Det er ligeledes vigtigt at få kortlagt, hvilke metoder der er effektive i forebyggelsen af kriminalitet og radikalisering”, siger Integrationsrådsformanden Gorm Sauer Jensen.

Integrationsrådet inviterer derfor Københavnerne til dialogmøde på Københavns Rådhus den 27. januar 2009. Med hjælp fra danske og hollandske eksperter vil Integrationsrådet søge at udfolde radikaliseringsbegrebet, og derved bidrage til den politiske debat herom. Mohammed Baba fra den hollandske konsulent virksomhed Mexit og sikkerhedsrådgiver Touda El Ouargui fra PET vil give spændende praktiske inputs til radikaliseringsdebatten.
Disse oplæg vil føre til videre diskussion af, hvorvidt radikalisering udspringer af fattigdom, forfejlet integration eller eksklusion? Samtidigt vil der blive rejst spørgsmål om, hvorvidt radikalisering overhoved er et problem i København?

Kontakt gerne Integrationsrådets sekretariat for yderligere information om dialogmødet.

Information

Tid: tirsdag den 27. januar fra kl. 17.00 – 20.00

“Er kriminalitet og radikalisering blandt etniske minoriteter to sider af samme sag?

Omveje

 

26-jan-006

Jorcks Passage, Vilhelm Dahlerup 1893-97

Der er steder i byen, mange, man  helst undgår, og steder man gerne går en omvej for at passere. Det kan være svært at forklare, det er noget ubevidst. Nogle af de steder, jeg bryder mig om, elsker jeg sikkert kun fordi der er så fortrolige. Den grimmeste forstad i den største by, er nogens hjem, et sted de synes er kønt. Omvendt bryder jeg mig for eksempel ikke  om Frederiksberg, selvom det ud fra “objektive betragtninger” er en pittoresk  bydel. Den er ikke “hjemme” for mig, selvom jeg kender hele København  bedre end de fleste. Jeg bryder mig heller ikke om overklasseghettoerne oppe langs kysten, Vedbæk, Rungsted. En udørk af dekorativ, selvsmagende bornerthed. Men jeg går altid gerne en omvej, for at runde  Fiolstræde og Jorcks Passage. Tænker på Walter Benjamins Das Passagen Werk, en bog man ligesom han, burde havde brugt hele sit liv på, ikke at  blive  færdig med: “Method of this work: literary montage. I have nothing to say only to show”. Indfødte drøner  igennem fra Vimmelskaftet til Skindergade, turister stopper op og fotograferer. Mon de også tænker på Paris´ florissante bedsteborgere, bugnende  butikker og elegante prostituerede, den tidlige industrialismes optimisme ?

26-jan-005

Walter Benjamin’s Passagenwerk,         Walter Benjamin’s Arcades Project

0 0 vote
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

7 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Morten - - -
11 years ago

Holampong – i lydskrift – betyder hovedbanegård på thailandsk. Det slående slægtsskab mellem ordene skyldes, at holampong er et låneord fra dansk. Da den thailandske konge i en foren tid, så Københavns Hovedbanegård, blev han så fascineret, at han besluttede at opføre en tilsvarende i sit hjemland.

– – –

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago

Jeg sidder og tænker på at der jo som bekendt er en sammenhæng mellem den måde man opfatter sig selv på og måden man behandler sig selv på.

At børn og unge er villige til at prostituere sig selv for at kunne købe sig tøj m.m. er for mig et signal om at disse besidder en umådelig lav, hvis overhovedet nogen, selvrespekt.

Hvordan i alverden har dette kunnet ske ?

Magga
Magga
11 years ago

ps. Jorcks passage er virkelig en omvej værd, og billederne er dejlige. Jeg boede engang for længe siden en måned på KFUK midt i latinerkvarteret og var meget glad for det. Tænkte den gang på at blive arkitekt. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle få noget med KFUK at gøre, men nød bryder mange love, når bønder kommer til byen.

Magga
Magga
11 years ago

Kære Nørskov. Jeg ville gerne svare dig godt, men lige nu sidder jeg og er lidt rystet, fordi jeg kan mærke, hvor vred du er. Modsat dig tror jeg ikke, at prostitution kan udryddes helt, men hvis du harr ret i de tal, du nævner, skulle man tro, at den kan begrænses betragteligt, og romantisering og et blåt stempel er der ingen grund til. I dag sælger skolebørn sex for penge, tøj og andre letomsættelige varer med signalværdi, og de påstår endda, at det er meget almindeligt og accepteret. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det giver store… Read more »

LFPC
11 years ago

Bemærk, at oplægget til mødet på Københavns Rådhus ikke nævner islam eller muslimer med ét ord. Der tales eufemistisk om [sic] “utilpassede unge” og “etniske minoriteter”. Dette gør selvfølgelig talen om “radikalisering” meningsløs. Radikaliseret hvaffernoget? Radikaliserede buddhister? Militante hinduer? Hardcore Vietcong-infiltratorer blandt vietnamesere? Hvad kan de dog mene? Lover ikke godt.

Nørskov
Nørskov
11 years ago

Et indspark om svensk kontra dansk syn på prostitution: Din tekst om tilhørsforhold er klog og tankevækkende. Den bliver dog skæmmet lidt af udgangen. “Elegante prostiturede”. Hvor findes de? I mænds fantasi og ingen andre steder. I virkelighedens verden er en kvinde i prostitution en kvinde som må affinde sig med, at 5-20 mænd dagligt onanerer sig til udløsning i hendes mund, skede og endetarm – plus det løse med at må lægge krop til at blive skidt og tisset på m.m. Det vil for en mand svare til, at I skulle smide tøjet for de første 5-20 kvinder i… Read more »

7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x