24
feb
Seneste opdatering: 25/2-09 kl. 1242
16 kommentarer - Tryk for at kommentere!

¬†¬†En n√łgtern men pessimistisk Sennels for mere end fulde huse. “Er der ikke noget du frygter?” Sennels: “Jeg frygter kun, at jeg har ret.” (video f√łlger)

sennels-24-februar-029

Lad os ikke tale om det

Ulla Lauridsen anmelder Nicolai Sennels bog om hans tid som psykolog blandt kriminelle muslimer.
Af Ulla Lauridsen

Hvis De har undret Dem over, hvorfor flygtninge og indvandrere fra muslimske lande er s√• voldsomt overrepr√¶senterede i kriminalitetsstatistikkerne og blandt modtagere af sociale overf√łrsler, s√• findes en v√¶sentlig del af svaret i psykologen Nicolai Sennels lille, tilg√¶ngelige bog Blandt kriminelle muslimer.

Da Nikolai Sennels startede sit arbejde i ungdomsf√¶ngslet S√łnderbro, anede han ikke, at han skulle havne i centrum af en debat om integration og muslimsk kultur. Han vidste ikke engang, at han overvejende ville komme til at arbejde med muslimske unge, og at deres kultur ville komme til at udg√łre en s√¶rlig udfordring, der tvang ham til at udvikle en ny form for terapi, specielt egnet til dem og de problemer, de havde med at indg√• i det danske samfund.

Han opdagede, at de muslimske indsatte var psykologisk meget forskellige fra de etnisk danske. Hvor danske b√łrn – selv dem, der ikke vokser op under de heldigste omst√¶ndigheder – opdrages til at tage ansvar for deres egne f√łlelser, f√•r muslimske b√łrn den modsatte indstilling: De oplever deres f√łlelser som for√•rsaget af ydre faktorer. Bliver de vrede, er det alts√• ikke fordi, de har et giftigt temperament – det er fordi nogen har gjort dem vrede. De er ikke opdraget til at granske deres egne reaktioner, og de er ikke vant til at tale om f√łlelser.

Hvor selv den v√¶rste “Brian” med lavt selvv√¶rd og kort lunte kan se, at han for√•rsager sine egne problemer, og typisk er flov over det og indstillet p√• at arbejde med det, forholder det sig helt anderledes med “Hussein”. Han kan typisk ikke se sit eget medansvar for alle de problemer, han er l√łbet ind i gennem sit korte liv – alle konflikterne med venner, l√¶rere og politi. Det hele skyldes samfundets racisme og de l√¶rere og betjente osv., som er ude efter ham. Og oplevelsen af at v√¶re et offer er ikke konstruktiv – tv√¶rtimod berettiger den √©n til at h√¶vde sig og h√¶vne sig. Deraf den korte lunte og den store overhyppighed af personfarlig kriminalitet.

Der er naturligvis ogs√• andre forskelle mellem dansk og muslimsk kultur, blandt andet vores individualisme overfor den muslimske kollektivisme. Vores demokratiske tilgang til stort og sm√•t overfor et patriarkalsk hierarki, og den danske skoles opdragelse til selvst√¶ndighed og ansvarlighed. Den muslimske elev forventer faste regler og klare konsekvenser, n√•r han tr√¶der ved siden af, men den danske p√¶dagog vil hellere “snakke om tingene” og “give ham en chance mere”.

Som psykolog er Sennels ikke optaget af at drage den muslimske kultur eller b√łrneopdragelse frem til spot og spe. Han √łnsker bare at forst√• sine klienter, s√• han kan tage udgangspunkt i, hvor de er. Hans kritik retter sig mod en integrationsindsats, der har fejlet monumentalt gennem mange √•r, og det politiske og sociale system, der n√¶gter at besk√¶ftige sig med, hvorfor det helt systematisk g√•r galt med integrationen af mennesker fra muslimske lande i forhold til mennesker fra andre dele af verden, som ret beset burde v√¶re lige s√• fremmede for vores sprog og kultur.

Fritidstilbuddene, gadeplansprojekterne, st√łttepersonerne osv. osv. koster en formue, og de virker ikke, men det eneste, b√•de politikerne og de involverede socialarbejdere har fantasi til at foresl√•, er mere af det samme. Sennels foresl√•r en st√łrre erkendelse af de kulturelle √•rsager til problemerne og en reel, uforskr√¶kket afd√¶kning af problemernes omfang i de enkelte grupper i form af statistik gjort op p√• bl.a. religi√łst tilh√łrsforhold og etnisk baggrund, snarere end p√• statsborgerskab.

Han langer også hårdt ud efter de sociale institutioners og professioners pladderhumanisme og fejhed i forhold til at se på egen indsats og professionalisme. Alt for mange ledere i den sociale sektor er ikke blevet chefer, fordi de har lyst til eller evner for at lede, endsige visioner for deres institution, men fordi de har mere talent for papirarbejde end pædagogik; og deres underordnede, som arbejder direkte med de kriminelle unge, har alt for ofte slet ikke nogen relevant uddannelse. Det er selvsagt et dårligt udgangspunkt, og den pædagogiske indsats bliver derefter.

Sennels synspunkt er, at eftersom hele integrationsindsatsen koster en formue, m√• vi hellere s√łrge for at f√• noget for pengene, og indtil videre peger udviklingen i integration, uddannelse, kriminalitet og ekstremisme blandt unge muslimer i den gale retning.

Sennels er humanist, og han √łnsker at rette skuden op, men han er dybt bekymret for fremtiden:

“Uddannelse, arbejde og lovlydighed er desv√¶rre ikke nok. Som mine erfaringer fra S√łnderbro viser, skyldes problemerne i sidste ende ikke, at muslimer uddanner sig og arbejder mindre eller er mindre lovlydige end danskere. Problemet er, at de fleste muslimer ganske enkelt √łnsker at leve med deres familiem√¶ssige, kulturelle og religi√łse v√¶rdier, og at disse er s√• langt fra, og p√• mange omr√•der direkte modsatte, af de v√¶rdier, som etniske danskere har deres r√łdder i. Det er denne forskel, som i sidste ende udg√łr det alvorligste problem, og som er og vil v√¶re √•rsag til de st√łrste sp√¶ndinger og konflikter.”

Sennels mener dybest set ikke, at en stor muslimsk minoritet nogensinde vil komme til at indg√• uproblematisk i det danske samfund eller i Europa. De vil pr√¶sentere os for stadigt flere krav om at g√• p√• kompromis med traditionelle europ√¶iske v√¶rdier, og ghetto-omr√•derne vil blive stadigt mere muslimske parallelsamfund. Enhver modstand mod denne udvikling vil blive oplevet og beskrevet som undertrykkelse, og offerf√łlelsen vil f√łre til h√¶vnaktioner i form af brandstiftelse, overfald p√• politi og brandv√¶sen, etniske opt√łjer m.m.

Uanset om man tror, denne sidste vurdering er for pessimistisk, er Blandt kriminelle muslimer god at f√• forstand af, fordi den, i mods√¶tning til s√• mange andre bidrag til integrationsdebatten, bygger p√• f√łrsteh√•ndsviden om sit emne. Der er yderligere dokumentation og debat p√• den hjemmeside, der er knyttet til bogen:kulturkloeften.dk¬†

Ulla Lauridsen er mag. art., tekstforfatter og oversætter  180 Grader

sennels-24-februar-086

(Posten vil blive opdateret, men video foreligger f√łrst i overmorgen – glemt oplader til kamera……..)

 

Projekt om kriminelle muslimer

Boganm: Nicolai Sennels: Blandt kriminelle muslimer

Psykolog Nicolai Sennels fik en mundkurv efter en tale på integrationskonference. * Nu er hans synspunkter udkommet i bogform.

Nicolai Sennels: Blandt kriminelle muslimer. En psykologs erfaringer fra K√łbenhavns Kommune 160 sider, 169 kr. Trykkefrihedsselskabets bibliotek Er udkommet Fire stjerner

Af HENRIK GADE JENSEN

Sidste √•r afholdt K√łbenhavns Kommune en stor integrationskonference Mangfoldighed og tryghed i byen. Nicolai Sennels var psykolog ved S√łnderbro, en sikret institution for kriminelle unge, og inviteret til at tale.

Sennels sagde, at kriminalitet is√¶r kommer fra unge muslimer, at volden ogs√• hidr√łrer fra religionen, og at indvandrerfamilier tr√¶nger til solid hj√¶lp for at blive integreret. Resultatet blev en mundkurv, en fyringstrussel og en aftr√¶delsesordning. Og diskret ros fra kollegaer, der ikke turde sige det samme.

250 unge kriminelle

Til geng√¶ld foreligger bogen om Sennels’ erfaringer nu. Som psykolog har han f√łrt samtaler med ca. 250 unge kriminelle og heraf 150 med muslimsk baggrund.

Meget handler om forskellen. Etniske danskere har et sprog og kan til dels tale om f√łlelser og reflektere eller er indre-styrede, mens muslimske kriminelle f√łler sig ydre-styret og derfor er uden ansvar for egne handlinger, de er ofre og reagerer prompte og ofte voldeligt p√• kr√¶nkelser.

For Sennels er der en analogi fra de indsattes enorme vrede og til hellig krig og terror.

Sennels opfordrer behandlere af muslimske kriminelle til at studere islam , fordi den er en adfærdsregulator med en radikal anden opfattelse af måden at håndtere menneskelige konflikter på. Danske idealer om samtale og gensidig respekt preller af.

Det sagde Sennels til konferencen, der imidlertid endte i at lægge al skyld for mangel på integration på politiet, kommunen og medierne. Og så skælde Sennels ud for at mene noget andet.

Irriterende gentagelser

Bogen er et originalt pionerarbejde ved i diagnoserne at fokusere på individets eget ansvar og inddrage religionen i de unge menneskers identitetsdannelse.

Selvom Sennels i st√łrre omfang ogs√• kunne have rettet kritikken mod velf√¶rdsstaten, som i forvejen tager det personlige ansvar fra den kriminelle eller utilpassede unge.

Bogen har mange irriterende gentagelser og burde været strammet op.  (Jyllands Posten 25.0.2009 Рikke online)

TIMBUKTU

Det er som bekendt sv√¶rt at sp√• om fremtiden, men lad os vove fors√łget alligevel. P√• tirsdag udkommer psykologen Nicolai Sennels ‘ saglige bog om K√łbenhavns Kommune med den pr√¶cise titel ¬ĽBlandt kriminelle muslimer¬ę. Bogen er en n√łgtern beskrivelse af, hvor galt det st√•r til i landets st√łrste kommune med s√•kaldte ¬Ľintegrationsprojekter¬ę, der er d√łmt til at mislykkes, fordi de drukner i dialog og blind forst√•else.

Bogen vil ikke blive l√¶st, men ford√łmt s√• meget desto mere, og forfatteren vil blive udr√•bt som ¬Ľekstremist¬ę af de anmeldere, kommentatorer og politikere, hvis v√¶sentligste karaktertr√¶k er virkelighedsforn√¶gtelse.¬†Sennels m√• v√¶re en modig mand.

Hans karriere i behandlersystemet er slut, og han vil om f√łje tid v√¶re persona non grata p√• N√łrrebro og i Nordvest. Men hatten af. Respekt. Godt g√•et. M√• vi foresl√• Timbuktu.

Mikael Jalving. Groft Sagt, Berlingske Tidende

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

16 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
PB
PB
11 years ago

“Vi skal ikke tro, at vi i al evighed kan bevare Skandinavien for skandinaverne. Andre lande har deres Chinatown – jeg kan udm√¶rket forestille mig, at Danmark en dag har sit Little Turkey.
Nils Foss, formand for Dansk Flygtningehj√¶lp, Berlingske Tidende 10/12 1991 ”

Se det fik han s√• ret i, det er s√• blot blevet et Little Gaza istedet, plus at resten af europa ogs√• er blevet “beriget” med div. Little islam

Limewoody
Limewoody
11 years ago

T√¶nk p√•, hvad vi kan l√¶re af muslimerne, jeg synes, at vi skal lade verdens flygtninge v√¶lte ind over vore gr√¶nser, og labbe al deres kultur i os. Dirckinck-Holmfeld, TV-v√¶rt, EkstraBladet 3/10 1986 Og det er ganske vist, at kan vi ikke hamle op med invasionen, er det s√•m√¶nd nok fordi, vi ikke er bedre v√¶rd. Vi burde med entusiasme tage imod tilskudet p√• et tidspunkt, hvor vi – √¶rlig talt – ikke har s√• forf√¶rdelig meget at byde p√• selv. Klaus Rifbjerg, forfatter og forlagsdirekt√łr, Politiken 24/4 l988) Men faktum er jo, at indvandrere og flygtninge er med til… Read more »

Santor
Santor
11 years ago

Det er dybt skuffende at der skal en professionel psykolog til at fortælle det samme som adskillige politikkere, embedsmænd og privat personer under trusler om nazi og racist beskyldninger har sagt de sidste ( mindst ) 20 år.

Vi ved det godt…… Vi har vidst det l√¶nge………. Vi har INGEN f√¶lles referencerammer med indvandrene der har islam med i rygs√¶kken og der er INTET der tyder p√• at det vil √¶ndre sig.

Hvornår vil vores dhimmi-politikkere indse de fejlgreb der er begået i fortiden og ændre tingenes tilstand, så vi kan komme videre med vores eget liv ???

A Andersen
5 years ago

det er utroligt, der stadig er mennesker som du, der t√łr st√• frem, Nicolai. Og det er dybt m√¶rkeligt, at du skal chikaneres, fordi du udtaler dig. I forbindelse med “fredagsb√łnnen” i fredags, hvor en del af imamerne udtalte, at det ingen steder i koranen st√•r, at uskyldige og civile m√• dr√¶bes, s√• er det da m√¶rkeligt, at ikke een eneste journalist t√¶nker p√•, at der findes andre mennesker end uskyldige og civile. Og hvem bestemmer, hvem der er uskyldige – er det den enkelte muslim, eller den enkelte imam? Og n√•r de taler om civile, betyder det s√•, at… Read more »

Michael Larsen
Michael Larsen
7 years ago

S√łnderbro er det et ungdomsf√¶ngsel? Alle ungdomsf√¶ngsler oph√łrte med at eksistere i 1973

Vik-Lenorman
Vik-Lenorman
9 years ago

good morning, M. Sennels.
Thank you for your book, M. Sennels. We have been told that your book has been translated into Fench ? Yet we cannot find it in any database on publications in France. Could you please tell the name of the Fench publisher of your book ? many thanks. yours sincerely. V-L.

Jurist Kriminalist Christian Mohamad

Hej Jag som specialist in anti terrorisms ideology och med 20 √•rs erfarenhet i den islamiska ideology , domstolar, traditon och deras myndighet vill h√§vdar att alla b√∂cker , analys, f√∂rskningar ….osv… som har kommit i v√•ra christna l√§nder skulle aldrig l√∂sa icke muslimerna’s problem med muslimerna. Det g√•r inte att l√∂sa problemt genom ” Copy & Past” fr√•n shari2a eller genom att skriva n√•gra br√§ttesler ang. n√•gra muslimer. Det finns inte moderata muslimer och de skulle aldirg √∂verge v√•ldet f√∂r 3 olika anledningar, √§ven om Denmark och andra kristna l√§nder ge de allt vad finns i v√§rlden kommer muslimerna… Read more »

Daniel T
Daniel T
11 years ago

Jeg synes at det er en helt almindelig menneskelig egenskab at skylde skylden for tingenes tilstand p√• ydre faktorer. Vi kommer nemt til at g√łre det, fordi det er nemt. I starten. Men i l√¶ngden er det nemmere at tage ansvar for vores eget liv. Jeg har ogs√• arbejdet med muslimske unge. Og de har alts√• ogs√• utroligt mange gode sider, mange ting tilf√¶lles med os. De kan godt integreres, og mange kan godt tage ansvar for deres egne f√łlelser. Det er vigtigt at vi beholder troen p√• at mennesker kan forbedre sig. Vi vil jo ogs√• gerne have at… Read more »

Christer Pedersen
Christer Pedersen
11 years ago

Hvor er det befriende at h√łre p√• en humanist som Nicolai Sennels. Han beskriver n√łgternt sine erfaringer med kriminelle muslimer og ikke overraskende skal han have mundkurv p√• af alle pladderhumanisterne og den r√łde fl√łj. Jeg glemmer ikke de “dybt ulykkelige” statsl√łse pal√¶stinensere i 1980√®rne p√• N√łrrebro som besatte kirker for at f√• asyl. Naturligvis skulle de stakkels mennesker ikke vises ud af Danmark. Vi ved alle hvordan denne store arabiske gruppering opf√łrer sig i dag p√• N√łrrebro med trusler og vold. Deres adf√¶rd skyldes selvf√łlgelig at det er samfundet skyld. If√łlge deres egen opfattelse er danskerne rascister og som… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

“Dansk Folkepartis Burka-annoncer og efterf√łlgende forslag om, at muslimer, der vil opn√• dansk statsborgerskab, skal afsv√¶rge dele af Koranen, markerer et h√łjdepunkt i partiets hensynsl√łse diskriminering af et mindretal af danske borgere”

Hvad mener sammen personkreds mon om de mange steder i koranen der diskriminerer ikke-troende og anderledes troende Рog homoseksuelle? I stedet for at kaste sig over DF, skulle de tage at læse hvad der står i koranen om mennesker der ikke retter ind efter islamiske dogmer.

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Om Sennels. Han er glimrende. Han har fat i noget helt rigtigt p√• det psykologiske plan. Hans udgangspunkt er derfor et godt sted at begynde, hvis man s√łger forandring i forvaltningen. Om troen. Hvad Islam ang√•r, hvis vi nu for en gangs skyld skal vende den sten, s√• er det altid fair at kigge p√• Ibn Warracks slidte, men manende udsagn om, at der findes moderate muslimer, men ingen moderat Islam. At kvinderne i Marokko s√•ledes har f√•et ‘ligestilling’, som TV kunne juble forleden, skyldes ikke, hvad embedsv√¶rket og myndighederne h√¶vder, KORANEN eller ISLAM, men repr√¶senterer udelukkende en moderat muslims… Read more »

trackback

[…] ogs√• Snaphanen 24 februar 2009 – ‘Nicolai Sennels – Blandt kriminelle muslimer‘ (med ny video) Bes√łg bogens hjemmeside ‘Kulturkl√łften‘ | 180 grader – Dagens […]

Santor
Santor
11 years ago

Det er groteskt at se den liste ( Limewoody`s ) af intellektuelle dv√¶rge der fuldst√¶ndigt uden hold i virkeligheden tillader sig at √łdel√¶gge Danmark alene baseret p√• deres egne “f√łlelser” og “gode intentioner”.

PB
PB
11 years ago

Ang. den liste af lalleglade udtalelser fra 1990’erne, som Limewoody viser eksempler p√•,kan man jo f√• den tanke at de sikkert ikke ville sige det samme idag m√• men man m√• desv. gang p√• gang ,konstatere at mange endnu ikke har fattet en dyt af hvad der er p√• spil! Det er faktisk lidt deprimerende. “√Öbent brev imod fjendtligheden Af Benny Andersen, Niels Barfoed, Ole Bierring, J√łrn Bro, Inger Christensen, Uffe Ellemann-Jensen, Nils Foss, Knud Heinesen, Kjeld Hillings√ł, Erik Hoffmeyer, Anker J√łrgensen, Hanne Kj√¶rholm, Bent A. Koch, Otto B. Lindhardt, S√łren M√łrch, J√łrn Nerup, Ida Nicolaisen, Lise N√łrgaard, Olaf Olsen,… Read more »

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago

En skam af de forskellige kulturpersonligheder og direkt√łrer ikke samtidig fortalte om hvordan financieringen skulle foreg√• den dag da der ville blive lavvande i statskassen. Eet er at lukke folk ind i tusindvis noget andet er at f√• udgifterne der er forbundet dermed financieret. Selvom vores herhjemlige √łkonomi bliver d√•rligere og d√•rligere, flere og flere bliver arbejdsl√łse, som i andre lande, stiger antallet af indvandrere. Og med de udsigter EU har givet os ang√•ende dette at Europas lande skal tage imod millioner af Afrikanske muslimer + de der vil komme fra 2010 fra vores islamiske Middelhavs Partnerlande , s√• har… Read more »

Niels H
Niels H
11 years ago

Sennels er en helt, en humanist der ikke er pladderhumanist men samtidig realist, det er en meget sjælden race nutildags. Havde der dog bare været flere af hans slags tidligere så var vi måske ikke kommet så langt ud som vi desværre er kommet