10
maj
Seneste opdatering: 30/7-15 kl. 1538
29 kommentarer - Tryk for at kommentere!

 

Sommertiden nærmer sig, agurketid. Musik. Sidste år var det Emmylou Harris og Gram Parsons. Eller var det forrige ? Nok til at stemple denne blog som vammel og madam blå. Tant pis ! Vi er ikke bekymrede over folk, der ikke kan administrere deres egen dårlige smag.

Jeg spillede rock i 60 erne. Trommer og senere klaver og orgel. Det var ikke s√• let. Guitaristerne ville spille ¬†Jimi Hendrix og Lovin¬īSpoonful, sangerne ville synge Otis Redding og Aretha Franklin, saxofonisten ville spille ¬†Billie Holliday og Django Reinhard og bassisten og jeg, vi ville bare spille og m√łde nogle spiselige kvinder, selvom jeg kun var 16 og ikke havde modtaget seksualundervisning. Tresserne var en periode med gylden pop musik, men ogs√• en periode indtil 1973, hvor avantgarden var main stream. Det er ikke sket siden, ¬†poppen er big business nu og akkurat s√• ligegyldig, at eventuelle originaler bare kan fise af. Jeg forlod den slags musik i mange √•r, indtil jeg m√łdte en musikalsk pige i 1992, der f√łrte mig ajour med hvad der var sket i mellemtiden.¬†Hun gav mig ogs√• Bellmann og √Ökerstr√łm oven i k√łbet.¬†Noget var sket, men mindre end jeg troede.

Da jeg skiltes fra Robert Redeker og hans franske livvagter forleden, passerede jeg¬†Drop Inn, Henrik¬†Stangerup og Jurij Moskvitins gamle vandingstrug.¬†Derindefra l√łd Stig M√łller og Peter Ingemann, det l√łd ¬†godt, s√• jeg standsede for at lytte. Tankerne fl√łj afsted. I sommeren – 67 sad jeg en m√•ned p√• Valhalla p√• Bakken og h√łrte p√• Steppeulvene. Vi var m√•ske 15 i lokalet hver aften. Jeg havde ikke ¬†h√łrt Stig M√łller siden dengang. Nu t√¶nkte jeg p√• Eik Skal√łe og Steppeulvene, som de var havnet i et √łltelt med deres chillummer og Herman Hesse den sommer, underligt malplacerede bortset fra os f√• , unge s√łgende. Skal√łe rakte ud efter stjernerne, n√¶sten forg√¶ves n√•r man ser tilbage p√• det. √Čn plade, det blev det hele. D√łd ung af sindssyge og erobringslyst. ¬†Havde jeg vidst det var musikhistorie, jeg overv√¶rede, havde jeg taget kameraet med. Jeg havde taget noter, som en kronik√łr skal g√łre. Nu har han f√•√ęt en kulturministeriel plads opkaldt efter sig. S√• kan jeg fotografere den.

Man ser, at nogle unge ¬†√łnsker sig en anden, mere glorv√¶rdig ungdom, deres for√¶ldres, min for eksempel. S√• er den pivegal, hvis de vil bytte ¬†deres egen tvivl og usikkerhed, deres eget Helvede med for√¶ldrenes. Det ligger i vores ¬†kultur, at vi ¬†er villige til at tage vores egen sk√¶bne ¬†p√• os, ¬†helt uden at v√¶re fatalister. Ikke at ¬†skyde skylden p√• andre, ikke dr√łmme ¬†os til andres sk√¶bne, men at vi selv t√łr v√¶re voksne .D√©t er vores ¬†arv og styrke i en forvildet verden. Andres ungdom skal ¬†kun have historisk interesse. Vi skal selv vide bedst, efter at vi har overvejet hvilke gaver vi har arvet. Ingen gud, ingen stat, igen for√¶ldre, hvor meget vi end skylder dem alle sammen, men netop ikke total forkastelse, som man ser i fotos nedenfor. Pop er pop og pop ¬†er vores f√¶lles ber√łringspunkt, s√• lad os da bare m√łdes der. Snaphanen som det rene Politiken og deres intellektuelle flagskib fra det jyske deep south, Rune kirkestormeren og hvad er det nu han hedder… Tjulahopsasa, T√łger og √Örhus bugt.

Samme alder, hvor store ord i sm√• popsange ikke blir slagtet af velerhvervet kynisme og faktisk stadig ikke bliver. Min k√¶rlighed til England, indl√¶rt fra 6 √•rs alderen af min sidekammerat i skolen, hvis far havde v√¶ret rear-gunner p√• en Lancaster bomber over Hamborg og Kiel. Og trommeslager. Da vi var ni, svigtede hans humor da han blev pinligt ber√łrt over at skule have en lilles√łster. Intet kunne ellers g√łre ham forlegen, Barclay jun. Hans gamle havde gjort “det der”, som vi ikke rigtig vidste hvad var, men vi anede at der forel√• en forbrydelse. Min musikalske venindes far gik i land p√• Gold Beach, og sagde altid med betydelig bitterhed: “Hvorfor siger I Churchill vandt krigen ? We won the fuckin¬īwar for him”. Han talte aldrig om detajlerne, jeg spurgte ham ikke, jeg g√•r ud fra han ikke kunne. Krigen sad i ham resten af livet. Hvad jeg vil frem til er, at krig er mig fremmed, men ikke s√• fremmed.

En dag i sommeren 67 – jeg l√• i en havestol p√• en gr√¶spl√¶ne – annoncerede J√łrgen Mylius: “Og her er en amerikansk sanger, der ¬†har f√•et et k√¶mpehit i England med sangen “Hey Joe”. Mylius, lige enthusiastisk for enhver nyhed, Johnny Reimar og Lis og Per, kunne ikke ¬†h√łre den aldrig f√łr h√łrte, swingende Stratocaster, der bl√¶ste ud af transistorens h√łjttalere. S√•dan er han stadig, fuldst√¶ndig blottet for musikalitet.. Per H√łjholt ¬†har digtet p√• den lyd. Senere h√łrte jeg ham i Falkoner Centret og havde tinnitus i uger efter. En trio, der l√łd som et symfoniorkester, alene ¬†p√• grund af volumen. Og med verdens mest jazzede rock- trommeslager Mitch Mitchell. Ken Gudman var smigret, da jeg sagde til ham, at han swingede lige s√• godt. Rytme, ikke takt, som er det eneste man h√łrer idag. Man kan ikke argumentere imod Jimi Hendrix. Han kan altid sl√• √©n i hovedet, med mere ¬†liv end man selv har til r√•dighed,selvom han har v√¶ret d√łd i 38 √•r.

Clapton & The Bluesbreakers, surt at have toppet for 42 √•r siden. ¬†Ville v√¶re kunstner, s√• gik det galt. Fra da der stod p√• Londons mure: “Clapton is ¬†God”:

Samme med Stones. Et fremragende kopiband med den musikalske hjerne Brian Jones. Derefter 40 √•r som en s√¶k v√¶ltede kartofler. Morale: √ėnsk dig ikke at blive ¬†kunstner. Bare h√łr Ib Michael p√• P 1 .Bibliotekarlitteratur, hvis man vil v√¶re lidt ond. ¬†It¬īs All Over Now, en profetisk sang titel af Womack og Womack. (fra min. 5;:35)


Og s√• sk√łjtede tresserne helt ud, allerede i 67. Pink Floyd og Syd Barrett spillede i Star Club p√• √Öboulevarden. Jeg var der. To √•r ¬†efter var Barett blevet uhj√¶lpeligt sindssyg, men dog uskadelig indtil han d√łde for nylig. Resten med Pink Floyd var ogs√• ufarlig, pomp√łs st√łj og business p√• noget, der var engang. Skal man koge ¬†√•rene ned, ¬†s√• er det vel i ordet “uskyldstab”. Og “myte”. Vi var alle s√• vidunderlige, da vi var 18. “Vi ejer byen”, ¬†“vi ejer det hele”, men vi skal miste alt alligevel.

Men pop musik slutter selvf√łlgelig ikke der. Der er bare l√¶ngere mellem de gyldne, banale √łjeblikke. Jeg blev trukket v√¶k fra Buxtehude, Hildegaard von Bingen og Bach af en musikalsk kvinde – f.eks. til F.Y.C.: Musik er mere abstakt end poesi. Nogle vil elske helt andre numre, og det er ogs√• i orden. Det er bare ikke i orden kun at blive h√¶ngende i den musik man dansede og elskede til da man var 18. Det er ikke musikalitet, men ¬†sentimentalitet. D√•rlig smag er mere udholdelig, hvis den er flytbar og i live. Jeg bilder mig ind, min er, men det er nok l√łgn. Jeg er reaktion√¶r, fordomsfuld og alt det jeg selv ville have hadet, ¬†da ¬†jeg var tyve. Og det er jeg fuldst√¶ndig ligeglad med, n√•r f√łrst musikken spiller. Men til bis√¶ttelser skal man spille Kingo og ikke Kim Larsens opkog af Emil Aarestrup. D√©r slutter poppen.

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

29 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Klassisk musik heter det förstås. Ursäkta min typonese.

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Har nyss f√•tt reda p√• att Peter Gabriel f√•tt √•rets Polar Prize (delat med n√•n inom kalssik musik som jag inte minns namnet p√•). S√•g Peter Gabriel f√∂rsta g√•ngen p√• Tivolis Koncertsal 1977. Det var hans f√∂rsta turn√© som solo-artist efter att han l√§mnat Genesis. D√• hade han bara hunnit sl√§ppa en LP den sj√§lvbetitlade, d√§r Solsbury Hill f√∂rmodligen √§r den mest k√§nda l√•ten. V√§l nere vid f√§rjel√§get s√• hakade jag och kompisen p√• ett annat par som ocks√• skulle dit. Den h√§r killen Bolle (l√§r numera bo i Kalfornien) hade en otrolig skivsamling och var k√§nd f√∂r att ha… Read more »

JensH
JensH
11 years ago

@Jacob A Erstatningansvar?? Det sker aldrig. N√•r det drejer sig om venstrefl√łjen eller ‘utilpassede unge indvandrere’ f√•r deres ‘aktivisme’ aldrig nogen konsekvenser. Hvor mange er blevet straffet i forbindelse med opt√łjerne omkring ‘ungdoms’-huset?? Ingen, og det til trods for, at hele K√łbenhavnske kvarterer stod i brand. Under vinterferie-intifadaen i 2008 stod landets byer i brand, og hvor mange er til dags dato blevet straffet?? Igen: Ingen. Men vi f√•r selvf√łlgelig det s√¶dvanlige skuespil fra myndighedernes side. Den psykopat som stod frem med navns n√¶vnelse, og fortalte at han n√łd at deltage i h√¶rv√¶rket i Hyskenstr√¶de, vil nu blive sigtet. Christ,… Read more »

Jacob A
11 years ago

JensH:

Ja, du har ret. Det er sgu tragikomisk med politiets passivtet. men jeg spekulere p√•: knne man ikke g√łre en eller anden form for erstatningsansvar g√¶ldende for deltagerne ifht s√•danne h√¶ndelser? Er der lovhjemmel for det, tror du?

Desuden: tænk en gang, at undertegnede faktisk en gang havde en vis sympati for hættemågerne. Arrghh!(lyden af et hoved, der bankes ind i væggen en 4-5 gange i træk).

VH
Jacob

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

Fra 1964 b-siden Why do fools fall in love af Fun, Fun, Fun-singlen fra Beach Boys er heller ikke d√•rlig 60er musik i mine √łre:
http://www.youtube.com/watch?v=AwqtCpFyRrI

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago
Janne
Janne
11 years ago

Ja, Steen, de to billeder du viser fra musikvideoen siger alt! :o)

JensH
JensH
11 years ago

@Jacob A

Jeg har lige læst kommentaren, og den er virkelig morsom. Men her er en der er endnu mere morsom:

Politidirekt√łr Hanne Bech Hansen: “Vi reagerede for sent”

Hvad mener hun med “for sent”?? Politiet reagerede OVERHOVEDET IKKE, og der er da heller ingen af de 400 ‘aktivister’ der er blevet anholdt.

http://politiken.dk/indland/article708752.ece

Jacob A
11 years ago

Her er en hyleskæg kommentar til de automonotone:

http://konflikten.dk/?p=71#comments

VH
Jacob

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Electric Light Orchestra heter dom naturligtvis.

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

LFPC; Tror nog att det var Zabriskie Point jag egentligen t√§nkte p√•. Visste att d√§r fanns en v√§ldigt k√§nd film men jag bara hade gl√∂mt bort den. Pompeiji har jag ocks√• sett men det √§r ju inte en ren spelfilm. Tack f√∂r p√•minnelsen √§nd√•! Bummer! Hur kunde jag gl√∂mma Deep Purple? Dessutom kom v√§l Black Sabbaths debut ut 69 om jag inte minns fel. Manfred Mann √§r ju definitivt en 60-tals ikon men han hade ju √§ven en period p√• 70-talet med sitt Earth Band och hade en rad hits bl a Blinded By the Light d√§r soundet var mer… Read more »

JensH
JensH
11 years ago

Jeg formoder ikke, at grupper som Deep Purple og Led Zeppelin h√łrer til blandt dine favoritter?? Jeg ved de f√łrst og fremmest bliver opfattet som 1970’er bands, men de slog dog begge igennem i 1968.

Eyvind Dk
11 years ago

Tusind tak Sten (rigtigt?) for en smuk gennemgang af mine f√łrste musikalske orgasmer!!! ;-)) “You‚Äôll Never Walk Alone” h√łrte jeg dog ikke dengang, men f√łrst maaange √•r senere da jeg var sammen med nogle Irere der var Liverpool fans. Men da de sammen sang “You‚Äôll Never Walk Alone” sad den lige i skabet f√łrste gang, og siden har jeg forgudet den sang. Og Spencer Davies – hold da k√¶ft – var de virkelige S√Ö go’e dengang? Nougat for √łregangen. Min aller aller f√łrste single var Stones’ “Tell me”, jeg husker hvordan jeg spillede den igen og igen og igen –… Read more »

LFPC
11 years ago

“Har f√∂r mig d√§r √§r Pink Floyd i n√•gon film (f√∂rutom The Wall) men det st√•r tyv√§rr helt stilla just nu”.

Pink Floyd lavede i starten musik til flere undergrundsfilm: Tonite Let’s All Make Love in London (Interstellar Overdrive er fra denne session), The Committee, More, La Vall√©e/Obscured By Clouds, Zabriskie Point og selvf√łlgelig deres egen Pink Floyd in Pompeii.

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Har f√∂r mig d√§r √§r Pink Floyd i n√•gon film (f√∂rutom The Wall) men det st√•r tyv√§rr helt stilla just nu. Eftersom jag √§r yngre √§n Steen s√• f√∂rknippar jag mer Floyd med 70-talet. Det fanns ju andra artister som ocks√• debuterade i slutet av 60-talet men som jag mer fr√∂knippar med det kommande √•rtiondet. Led Zeppelin, Bowie, Genesis, Zappa. Eftersom jag var s√• ung d√• s√• √§r det mest Beatles som har fastnat av den tidens musik. Mitt tidigaste minne √§r nog She Loves You men jag minns ocks√• satellit-uts√§ndningen av All You Need Is Love. Fick Yellow Submarine… Read more »

LFPC
11 years ago

Janne, Pink Floyds musik blev ikke brugt i Apocalypse Now, men du t√¶nker m√•ske p√• sammenfaldet i stemning mellem de to? Den kan jeg godt f√łlge. P√• The Wall er der forresten ogs√• disse her dystre lyde af WWII-fly, s√• hvis man er til den ene form for dysterhed er man sikker ogs√• til den anden.

Janne
Janne
11 years ago

Den g√•r lige i hjertekulen og jeg m√• s√łreme f√¶lde en lille menneske-t√•re, for hvor er der meget tidsl√łs uskyld, enkelhed og det-skal-nok-g√•-det-hele stemning i Gery The Pacemakers nummer. Strygerne prikker hul i himlen og vender vrangen ud p√• min hud og nakkeh√•rene stritter som sm√• pindsvin til den gode guf for √łrerne‚Ķ Jeg m√• h√łre nummeret igen‚Ķ og kommer til at t√¶nke p√• sangen: K√¶mp for alt hvad du har k√¶rt‚Ķ Jeg ved ikke om det er LFPC eller Sten der skrevet teksten i forbindelse med linkene til god og inspirerende musik, men det er sk√łnt at l√¶se (og… Read more »

Crass B√łrsting
11 years ago

Velskrevne og som altid tankev√¶kkende d√łgnrapporter, hr. Snaphane. Om Steppeulvene skal huskes som noget stort – n√•ja, det bliver en smagssag. Jeg vil hellere lytte til Gustav Winckler.

trackback

[…] solen, sommer og popkultur, som Steen causerer s√• dejligt om p√• Snaphanen, s√• er verden jo af lave. Ishockey-VM spilles nu, mens solen skinner, ikke i vinterens mulm og […]

Jacob A
11 years ago

Lidt ot, og så måske alligevel ikke?

En interessant stemme fra venstrefl√łjen:

http://www.modkraft.dk/spip.php?article10532

VH
Jacob

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

LFPC plejer at signere så de musikalske indlæg er sandsynligvis fra Steen.

A second childishness
http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/borisjohnson/5225984/This-moribund-Government-has-returned-to-its-miserable-youth.html

Kimpo
11 years ago

Hejsa gamling! Var der desv√¶rre ikke dengang. Men det jeg har h√łrt siden 70ernes start berkr√¶fter det skrevne. Kan nikke genkendende til hvad du skriver om Mylledrengen, Stones, Clapton og Pink Floyd. Hendrix Experience kan jeg ikke rigtigt snuppe, de er for pubert√¶rt egocentriske og glade for hver deres instrumenter. Doors er ogs√• alt for selvh√łjtidelig og umodent sort. Hvad siger du til the Who? Sellout fra 67 er da kreativ. Men hvis man g√•r efter det i√łrefaldende, holder jeg stadig p√• Beatles. F√• melodimagere som dem. Blot tosset at de ikke smed Strawberry Fields og Penny Lane med p√•… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Gl√¶der mig meget til senere at h√łre den musik som snaphanerne linker til. OT Kig engang p√• presse meta programmet: Presselogen p√• TV2news i denne weekend hvor der bl.a. snakkes om racistiske bem√¶rkninger p√• BT’s netdebat. Det er skrappe sager som jeg ogs√• helt klart tager afstand fra. Det jeg derudover h√¶fter mig ved, er, at Politiken repr√¶sentanten forst√•eligt nok er meget indigneret – dog er det samme avis Politiken som har tegnet Pia Kj√¶rsgaard som affald og det der er v√¶rre. BT repr√¶sentanten (kan ikke lige huske navnet p√• ham) var forst√•eligt nok ogs√• forarget over de racistiske kommentarer… Read more »

JensH
JensH
11 years ago

S√• er situationen i Malm√ł blevet optrappet yderligere et skridt. Politiet er blevet beskudt med automatv√•ben i forbindelse med en rutinekontrol af en bil:

http://svt.se/2.22620/1.1551666/poliser_beskjutna_i_malmo?lid=puff_1551670&lpos=rubrik

Eyvind Dk
11 years ago

Wauw, denne tråd glæder jeg mig til at læse Рog se og lytte Рnår jeg kommer hjem fra arbejde!!!
√ėh, hvem er forfatteren til denne guldgruppe!!!
Mvh Eyvind

ole burde
ole burde
11 years ago

Den maniske focusering paa fornyende musik som livsstils-kompas er , selvfoelgelig ,kun et af de mange symptomer som opstod , efter at vi med uforstaaelig taabelighed skar ankertovet over ; det tov som holdt os forbundet med de forrige generationers kultur , erfaringer , haab og droemme, det tov som vi i vores tilstand af KULTURSHOK kun kunne se som en navlestreng , ventende paa kniven