22
jul
Seneste opdatering: 23/7-09 kl. 0435
17 kommentarer - Tryk for at kommentere!

dsc09720

(fotos: Hodjas Blog, se flere) Jeg faldt over Hodjas egne, nye fotos og kom i tanker om en gammel klassekammerats far, der “sad” i Theresienstadt. Dvs. han sad ikke sĂĄ meget, han var “krankenträger”, en ret typisk nazi-eufemisme for ligslæber. Han overlevede og blev over 90 ĂĄr gammel, og fortsatte sin læderhandel i København. Der er skrevet en lille gribende men uprætentiøs bog om ham, “En vintersamtale med Elias Levin, 2003” af Erik Henriques Bing. Fra den husker jeg blandt andet, hvordan den aldeles ulærde læderhandler senere, med  en selvfølge som var han selv professor, holdt foredrag pĂĄ Sorbonne for lektorer og professorer om sin tid som “sygebærer”. Han “könnte was erzählen”, og det kunne de  bare tage og høre pĂĄ. PĂĄ jiddisch, som  var det eneste han kunne udover dansk. Han var en enkel mand. Robust. Klarede sine prøvelser uden krisehjælp og fortalte lige ud ad landevejen om dem, som en tildragelse der tilfældigvis blev hans.

Selektiv voldtægtsrapport

Der findes afsnittet “de ramtes etnicitet” – men ikke afsnittet “germingsmandens etnicitet”. Det er nok min grundige svenske “uddannelse” , der  fĂĄr mig til at spørge: hvorfor nu det ? Efter sĂĄ nær kontakt ved  man som regel med hvem.

De ramtes etnicitet
Næsten 9 ud af 10 af dem, der henvendte sig i Center for Voldtægtsofre i 2008, var af
etnisk dansk oprindelse. Fordelingen har været den samme i de fleste år. I 2006 var
andelen af voldtægtsramte med anden etnisk herkomst end dansk dog dobbelt så stor
som normalt. Centret kan ikke forklare denne stigning. (s 21)

Antal gerningsmænd
Hver 10. voldtægtsramt rapporterede, at der havde været flere end én gerningsmand.
Dette er en lidt højere andel end de foregående 5 år. Forskellen er dog så lille, at man
ikke af tabellen kan drage den konklusion, at antallet af gruppevoldtægter er
stigende.  (s. 24)

Rapport fra Center for Voldtægtsofre, Ă…rhus, pdf,  Årsrapport: 9 ud af 10 voldtægtsramte er unge. Der var 136 henvendelser, men tallet gælder kun Ă…rhus og omegn. 18 % “kan ikke huske voldtægten“.

Prioriteter

Britiske turister i Frankrig på vej hjem via Calais bliver jævnligt udsat for landevejsrøveri af grupper af asylansøgere:

Migrant gangs in Calais are targeting British holidaymakers in terrifying ‘highway robberies’. Would-be illegal immigrants are forming human roadblocks to force motorists passing through the French port town to stop. Travellers are then robbed at knifepoint by the migrants, who are desperate for funds to help them sneak into the UK. Calais migrants ambush Britons at knifepoint in terrifying ‘highway robberies’ […]

A Calais police spokesman said: ‘Frontier police received a report from a British couple who said the gang formed a human chain across the road to stop them. ‘Around six of them then surrounded the car and waved a knife in the male driver’s face and demanded cash. He threw his wallet out of the window and sped off. The refugees fled into the woods on foot.’ […]

Et alvorligt problem, skulle man mene, og franskmændene har da ogsĂĄ lovet at rydde enklaven “The Jungle” som er et arnested for kriminaliteten i Calais. At turister i det 21. ĂĄrhundrede skal opleve noget sĂĄ uværdigt som at blive udsat for landevejsrøveri fra folk der ønsker at bosætte sig i deres land ville for fĂĄ ĂĄr siden have vakt hovedrysten, men problemet ser nu ud til at skulle forlænges: De franske myndigheder er bekymret for forbrydernes værdighed i forbindelse med en rydning:

There are currently around 2,000, many living in a squalid camp known as the Jungle, which the French government has said will not be cleared away until next year. In April immigration minister Eric Besson vowed to bulldoze the litter-strewn shanty town – where a London journalist was raped by a migrant last year – after admitting it had become a hotbed for people smugglers and criminal gangs. But he has now said the camp must remain in place until it can be dismantled ‘in a dignified manner’.  Calais migrants ambush Britons at knifepoint in terrifying ‘highway robberies’

Fjordman har ret: De europæiske regeringer fører krig mod deres egne befolkninger (LFPC).

Britiske politistatsbeføjelser: Ingen anti-OL-plakater derhjemme

Britain, a failed state in the making. Jeg har ingen idĂ© om hvad det er der er gĂĄet galt derovre, og hvornĂĄr og hvorfor. Endnu mindre hvorfor briterne vedbliver med at finde sig i det. EfterhĂĄnden er det kun en morbid følelse af, tør man bruge ordet her, vantro over de daglige nyheder fra den kontrolbesatte nation der ikke kan kontrollere indvandringen. Skal der være bare lidt retfærdighed mĂĄ de bizarre nyheder formidles til skræk og advarsel for os andre. Endnu en gang er det tabloidavisen the Daily Mail der rĂĄber vagt i gevær, og endnu en gang citeres bestyrtede og forargede borgerrettighedsforkæmpere – men absolut intet vil ske, endnu mindre  vil der komme et opgør mod politistatsmentaliteten (LFPC).

Police have been handed ‘Chinese-style’ powers to enter private homes and seize political posters during the London 2012 Olympics.

Little-noticed measures passed by the Government will allow officers and Olympics officials to enter homes and shops near official venues to confiscate any protest material.

Breaking the rules could land offenders with a fine of up to ÂŁ20,000. […] Police given powers to enter homes and tear down anti-Olympics posters during 2012 Games

Jo, tro er netop “en privat hobby”

“Tro er ikke en privat hobby” skriver præst Eva Holmegaard Larsen fra idylliske Nødebo PræstegĂĄrd. Jo, især nĂĄr den “tro” ogsĂĄ er en total Weltanschaung og man er statens repræsentant og har med overgivne (patienter) at gøre, der ikke bare kan rejse sig og checke ud som en anden Lazarus. Hvis tørklædet, som Chadort Djavann siger, er et psyko-seksuelt overgreb pĂĄ kvinder, sĂĄ kan man jo forestillie sig, hvordan sageløse syge og døende kan opfatte  det.  Det virkelig trættende ved tørklædediskussionen, og grunden til at den vil blive ved med at repetere sig, er  at landet er fuldt af intellektuelle og politikere, der simpelthen ikke gider sætte sig ordenligt  ind i spørgsmĂĄlet. Vi vil springe den over mindst her 2. gang. PĂĄ gaden kan det være en meget praktisk indikator pĂĄ graden af muslimsk, patriarkalsk dominans, men i statslige  job har det overhovedet intet at gøre. Politi, hospitaler, statsskoler osv. Den aktuelle Mawla, er bare endnu er politisk murbræker, man kunne kalde Mawla Salami. Hun er kun fortroppen.

Og mod sĂĄ meget forvirret barnekammerføleri som Nødebopræstens her, kæmper Gud(erne) forgæves. Men mĂĄske de vil holde Ă©n det tilgode pĂĄ dommens dag, at man støttede folkekirkeordningen pĂĄ trods af et stort antal af dens ikke mindst kvindelige  præster, der burde være de  første til at undersøge sagen til bunds. For med islam nĂĄr man ingen vegne med sentimentalitet og “den anden kind”.

“Kan man virkelig tillade sig at være sygeplejerske og samtidig bære sit had og sin forargelse offentligt til skue? Burde had og foragt ikke være en privat sag?”

I januar blussede en voldsom diskussion op om sygehuspersonalets ret til at bære tørklæde eller andre religiøse symboler, nĂĄr de er pĂĄ arbejde – og altsĂĄ ude i det offentlige rum. 12 ansatte pĂĄ Odense Universitetshospital klagede over en kvindelig, muslimsk læge og hendes hovedtørklæde, som de fandt provokerende og krænkende. Hun burde lade det blive ude i omklædningsrummet og kun bære det i sin fritid. Argumentet var, at patienter ikke skal udsættes for at se personalet skilte med deres religiøse overbevisning.

Protestgruppen fik opbakning fra blandt andre lægen Vibeke Manniche fra Kvinder for Frihed, som i forvejen ligger i krig mod det muslimske hovedtørklæde, der for hende er et beskæmmende udtryk for kvindeundertrykkelse. Hun udtalte i forbindelse med tørklædesagen i Odense, at det ligefrem var noget griseri. Og at det var intimiderende for patienterne. Hvordan blive rask i et sådant intimiderende miljø?

Hospitalets ledelse kunne fortælle, at den omtalte kvindelige læge havde været ansat siden 1995, og at der aldrig har været klaget over hende hverken fra patienter eller anden side, og at alle undersøgelser i øvrigt viser en stor tilfredshed med hospitalernes tilbud om gejstlig betjening til dem, der ønsker det – og at der heller aldrig har været nogen klager over tilstedeværelsen af præster pĂĄ sygehuset. Alligevel skrev Vibeke Manniche pĂĄ sin hjemmeside, at vi jo ved, der er patienter, der stødes af religiøse symboler – sĂĄ hvad venter vi pĂĄ? FĂĄ dem fjernet!

Min første tanke, dengang sagen kørte, var at bede min Gud og skaber om ikke at overlade mig i kløerne på en af de 12 fra Odense Universitetshospital i min sidste time. Argumentet mod at bære tørklæde som læge eller dommer eller politiker eller i det hele taget er , at religion er en privat sag og skal dyrkes i fritiden, så det ikke generer andre. Men religion er ikke en privat sag og kan ikke være det, og andre må bære den tort at blive konfronteret med det. Religion er ikke mere privat , end at det ville være frygteligt at ligge i en hospitalsseng og ingen ville tage min hånd og bede sammen med mig.

Den dag i den stille stue med det døde barn slog det mig, hvor kunstigt det er at tale om religion som en privat sag. Hvis det var det, hvad skulle vi andre sĂĄ være der for? Jeg skulle være der, for at trøstens ord kunne lyde til dem. Og familien og sygeplejerskerne var med for at synge for de to forældre, som ikke kunne fĂĄ en lyd frem, og for sammen med dem at bede for deres barn – og de gjorde en verden til forskel.

De 12 sundhedsarbejdere fra Odense Universitetshospital tilhører den gruppe, der farer særligt aggressivt frem i den verserende debat om religionens rolle i det offentlige rum.

Angrebet på den kvindelige læge var hårdt og hensynsløst og uden forståelse for, hvad tro er . Tro er ikke en privat hobby, man kan sidde og pusle med i sin fritid. Det er en primitiv og fantasiløs holdning og meget mere krænkende for det religiøse menneske, end noget tørklæde eller kors nogensinde har været for nogen. Og det er næsten uhyggeligt at tænke på, at der findes sygeplejersker og andet sundhedspersonale med så lidt hjerte og forståelse for andre menneskers liv og følelser.

Kan man virkelig tillade sig at være sygeplejerske og samtidig bære sit had og sin forargelse offentligt til skue? Burde had og foragt ikke være en privat sag?

Gudskelov for de tørklædeklædte læger og sygeplejersker. Så ved man da, hvem der ikke ville skamme sig over at bede et fadervor med mig, når den dag kommer. Præst Eva Holmegård Larsen, hele artiklen på link

Nylig skrev hun ikke  helt overraskende denne: Kirken er som en moder:

Der er grund til at glæde sig over al den ballade, som kirken stadig kan sætte i værk. I dette tilfælde Brorsons Kirke i København, der har åbnet sine arme for irakiske flygtninge. Det viser, at der står respekt om kirken som et fredhelligt sted, der kan sætte selv den mest hårdnakkede politiske vilje i en kattepine.

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

17 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
LFPC
11 years ago

PeterK:

Det er jo britiske tilstande dette her. Det ville være guld hvis din kilde eller en anden fra personalet ville skrive et læserbrev om det.

PeterK
PeterK
11 years ago

Jeg kender en der arbejder pĂĄ et større sygehus i provinsen. Her har man ogsĂĄ muslimsk personale, og nøjagtigt samme problemer. Muslimer er sg’u lige sĂĄ fantasiforladte som teenage unger, der ogsĂĄ synes det der med at “Alle de andre mĂĄ altsĂĄ godt”, eller “jeg sover lige ovre hos Cecilie”, der ved nærmere eftersyn har spirende fuldskæg og maskuline former, er helt nyt og smart. Muslimer mĂĄ ikke røre alkohol, og heller ikke vise andet end hænder. Det karambolerer kraftigt med kravene om skrubning op til albuerne efter direkte patientkontakt. Allerede her burde hospitalsledelsen sige stop. Men nej, man fandt… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

polinos En anden forklaring kan være det faktum at særligt en del yngre veluddannede, middelklasse kvinder er blevet voldsomt puritanske og frelste pĂĄ det seneste. Og her passer kravet om hijab til kvinder glimrende ind. Tørklædet passer perfekt til ideen om dydens smalle sti for kvinder. Stærke frelste (pĂĄ den ufede mĂĄde) signaler sender hijab – ikke bare hjemme, men ogsĂĄ overfor kolleger og klienter/kunder pĂĄ job. Vi lever i en tid hvor nogle kvinder er kvinder værst. SĂĄledes er der ingen forstĂĄelse for kvinder der ønsker at leve knap sĂĄ puritansk – f.eks prostituerede. Det ses bĂĄde i S… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

polinos Jeg tror det har med at gøre, at en del kvinder har fundet ud af at religiøse følelser og fornemmelser er en væsentlig magtfaktor. Hvad der ikke kan indhentes af særrettigheder og magtbeføjelser via fornuft, saglighed, dygtighed og arbejdskraft, det kan mĂĄske hentes via religiøse og følelsesmæssige særkrav. I den forestilling danser nogle kvinder og islam – og kristendom (jævnfør ovennævnte kvindelige præst) meget tæt. Hvad feminismen (og dele af folkekirken) ikke kunne klare selv, kan de nu med hjælp fra islamiske normer og særkrav opnĂĄ og praktisere i offentlige institutioner. Tænk bare pĂĄ koblingen af Asmaa og Kvinfo.… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

“Gudskelov for de tørklædeklædte læger og sygeplejersker. SĂĄ ved man da, hvem der ikke ville skamme sig over at bede et fadervor med mig, nĂĄr den dag kommer.”

Det var noget intolerant sagt om mennesker der ikke har hijab pĂĄ. Hun er allerede en god dhimmi, præsten. Og fordomsfuld oven i købet. En fordømmende præst, hmm…

Mette
Mette
11 years ago

polinos Jeg forstĂĄr heller ikke, hvorfor kvinder ikke rĂĄber mere op om indvandringen, men nĂĄr det er sagt, kan jeg da konstatere, at der er langt flere danske danske kvinder, der debatterer, end fx norske, Svenske kvinder imod indvandring er jeg aldrig stødt ind i. Kan det have noget at gøre med, at kvinder tit ikke nĂĄr at fĂĄ læst aviser og set nyheder, og at medierne gennemgĂĄende er mere lagt an pĂĄ at nĂĄ mænd, nĂĄr det gælder intellektet? Aviserne har jo gennemgĂĄende været indrettet efter mænds interesser og smag. Det har ændret sig en del i de senere… Read more »

Mette
Mette
11 years ago

Vivi Andersen Som du ved, skal man gennemgĂĄende være ret dĂĄrlig for at blive indlagt pĂĄ hospitaler i dagen Danmark, og fĂĄ patienter vil have overskud og lyst til at føre kulturkamp. Man er afhængig af andre, og det er hospitalets ansvar ikke at belaste en med uvedkommende religiøse demonstrationer. Da jeg arbejdede pĂĄ et mellemstort hospital med et stort opland af landsbyer, var det ikke ualmindeligt at sognepræsterne henvendte sig telefonisk om et sognebarn, der var indlag,t og spurgte, om vedkommende var interesseret i et besøg. Patienten blev derefter høfligt spurgt, om vedkommende ønskede besøget, og det var ikke… Read more »

Mia
Mia
11 years ago

@ Polinos Jeg aner det faktisk ikke og har da ogsĂĄ tænkt meget derover. Føler mig af og til som den sidste mohikaner. Har enn søster, der er noget mere tolerant, end jeg selv er, men hun blev ogsĂĄ opdraget som god katolik. Det er mĂĄske der forskellen ligger. Jeg blev ikke religiøst opdraget, har aldrig haft religiøse fantasivenner og har altid tænkt pĂĄ mig selv mere som menneske end som kvinde. Helt generelt opfører en stadig større gruppe af kvinder sig som idioter. Igennem mange ĂĄr forsvarede jeg mit eget køn, men jeg mĂĄ da indrømme, at selv jeg… Read more »

polinos
polinos
11 years ago

1870’erne… SĂ… gammel er jeg nu ikke! Det var vist – sĂĄ vidt jeg husker – 1970’erne…

polinos
polinos
11 years ago

-> Ulla, Vivi, Mia! Jeg kan læse, at i er kloge kvinder, sĂĄ mĂĄske I kan forklare mig det, jeg er kun en uvidende mand: Hvordan i himlens navn kan det gĂĄ til, at det især er KVINDER – endda som regel “progressive” kvinder (vil de sikkert selv mene) – der forsvarer tørklæder og andre symboler pĂĄ grov kvindeundertrykkelse? For slet ikke at tale om, at det statistisk set mest er kvinder, der støtter de politiske partier og generelle samfundsholdninger, der medfører mere indvandring og større “tolerance” over for multikulturen, hvilket igen gør kvinders liv og færden i det offentlige… Read more »

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago

” Kan man virkelig tillade sig at være sygeplejerske og samtidig bære sit had og sin forargelse offentlig til skue ? Burde had og foragt ikke være en privatsag ?”, spørger præsten Eva Holmegard Larsen. Det hun der siger fortæller mig, at hun har drejet det hele 180 grader, samt at hun IKKE har sat sig ind i hvad NiqabĂ©ns og Hijab´ens signalværdier er ! Og hun har givetvis heller ikke kendskab til de islamiske tekster . Men hvis hun vidste hvilke signalværdier de islamiske hovedbeklædning sender ud til omverdenen ville hun ikke for det første skrive om de ikke-muslimske… Read more »

Mia
Mia
11 years ago

“Gudskelov for de tørklædeklædte læger og sygeplejersker. SĂĄ ved man da, hvem der ikke ville skamme sig over at bede et fadervor med mig, nĂĄr den dag kommer. Præst Eva HolmegĂĄrd Larse” Eva fatter tilsyneladende ikke at en læge og sygeplejerskes job er forskelligt fra præstens. NĂĄr ingen patienter klager over tørklædebærende læger og sygeplejesker, sĂĄ er det fordi, de prøver at holde sig pĂĄ god fod med dem der kommer til at afgøre deres behandlingsforløb. Det er altsĂĄ ikke et lige magtforhold imellem sygeplejeske/læge pĂĄ den ene side og patient/familie pĂĄ den anden. Det vil altid være behandlerne der… Read more »

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago

Præsten Eva Holmegård Larsen må på alle måder leve isoleret fra hvad der foregår i den øvrige del af Danmark, Europa, Vesten .

For hvordan i alverden kan hun ellers komme med sådan en erklæring ?

Ulla Lauridsen
Ulla Lauridsen
11 years ago

“Gudskelov for de tørklædeklædte læger og sygeplejersker. SĂĄ ved man da, hvem der ikke ville skamme sig over at bede et fadervor med mig, nĂĄr den dag kommer. Præst Eva HolmegĂĄrd Larsen”

Jeg er bange for, hun bliver slemt skuffet over deres økumeniske sindelag.
Til den tid er korset i kapellet ogsĂĄ taget ned for ikke at krænke “nogen”.

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Tänkte tipsa om metalmattes nya lĂĄt Sverigedemokraten. Tyvärr inte animerad eftersom han tydligen har problem med att YouTube inte accepterar flashanimationer. Rätt kul ändĂĄ. Ge Sverige Tillbaka, de fĂĄr ni INTE!!! Vi ska ta över hela Sverige Inga Svennar fĂĄr finnas Ge Sverige Tillbaka, de fĂĄr ni INTE!!! Vi ska ta över hela Sverige Inga Svennar fĂĄr finnas Abo What? Abo! Ey What? ABO!! Det äcklas i munnen pĂĄ mig, Jag skäms för jag är Svensk jag gillar inte Svennar, jag tycker inte sĂĄnt är bra och Sverigedemokraten, jag fick ett brev frĂĄn Sverigedemokraten. Jag blev skitförbannad, jag förstod ingenting… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

Svenske tilstande i DK ? “Kulturberigelsen” slĂĄr igennem for alvor …

http://www.dr.dk/NETTV/Update/2009/07/22/183130.htm

Thomas Bolding Hansen
11 years ago

England er simpelthen så grotesk, at man tror det er løgn nogle gange.