21
aug
Seneste opdatering: 22/8-09 kl. 0135
57 kommentarer - Tryk for at kommentere!

We’d certainly agree that working for the Islamic Republic doesn’t become a supposedly moderate “integration adviser” who was tasked with bridging the divide between Rotterdam’s Muslim and non-Muslim communities and who also lectures students on “Citizenship and Identity.” The question, however, is why the Swiss-born Mr. Ramadan was hired in the first place. He didn’t exactly fit the bill of “bridge builder” even before signing up with mullah TV.

Mr. Ramadan, who has managed to impress a predominantly leftist audience with his eloquent talk of a “European Islam,” likes to talk about democracy and following the rule of law‚ÄĒbut only as long as the law doesn’t contradict an Islamic principle. He rejects terrorism and violence but thinks that blowing up eight-year-old Israeli children is “contextually explicable.” He supposedly stands for a modern Islam, but he refused to reject the stoning of adulterers when then-interior minister and future French President Nicolas Sarkozy challenged him on the subject in a 2003 TV debate. All Mr. Ramadan could bring himself to say was to call for a “moratorium” on the practice.

Wall Street Journal: The Islamic author and lecturer was never much of a “bridge builder.”, Ramadam still welcome in Oxford, Nyhedsvideo p√• hollandsk. Video: Ramadan forsvarer sig p√• engelsk. (min. 7:42, meget ordrig). An Open Letter to my Detractors in The Netherlands.

“Racist”, eller bare bekymret for fremtiden?

Med alle forbehold for at der kunne st√• en masse vitterligt racistisk slam der ikke er gengivet her, og for at drengen kunne v√¶re fra DNSB-Jugend (s√• dette er ikke en bl√•stempling): Det gengivede her handler om 1) bekymring for det danske demokratis fremtid, og en opfordring til at se virkeligheden i √łjnene, 2) en hyldest til den demokratiske styreform frem for det religi√łse diktatur, 3) en faktuel korrekt konstatering af at der pr√¶dikes tilslutning til det religi√łse diktatur (f. eks. Abdul Wahid Pedersen, eller alt der kommer fra Hizb ut-Tahrir), og 4) en konstatering af bandekriminaliteten og narkohandlen, som vist ogs√• er en kendsgerning.

Der m√• v√¶re nogle ukendte eller endnu ikke fremlagte grunde til at man fors√łger at f√• id√łmt en 15-√•rig frihedsstraf for rene ytringer. Hver eneste dag kan enhver se grove og hadefulde udfald mod alt og alle p√• nettet; her drejer det sig om papir i den fysiske verden. Er det i sig selv grund nok til at fare h√•rdt frem? Betyder dette at jeg kan f√• rejst tiltale mod Carsten Jensen, Klaus Rifbjerg, Peter Laugesen eller Georg Metz for de ualmindeligt svinske generaliseringer af danskerne de har fremsat i aviser og b√łger? Enten har drengen gang i noget langt grovere end det her er kommet frem, eller ogs√• skal der af en eller anden ukendt grund statueres et eksempel. Det springende punkt er s√• vidt jeg kan se hvorvidt drengen generaliserer (“de fremmede”, men bem√¶rk at dette ikke er angivet som citat). Hvis analysen er skarp nok, kunne det nok have v√¶ret os der var blevet nappet. Med racisme har det gengivede i hvert fald intet at g√łre.

Jeg kan se at vores l√¶sere allerede flittigt er begyndt at bruge ‘jeg er Spartacus’-taktikken, og dette er faktisk noget jeg forestiller mig kunne blive et rigtigt godt kneb i fremtiden. Jeg f√łlger trop: Skal Danmark blive et muslimsk land? Danmark v√•gn op! Ja til et islamfrit land! Send perlerne hjem! Hizb ut-Tahrir og mange andre muslimer pr√¶diker om at give afkald p√• al vores frihed. Utilpassede unge af fortrinsvis muslimsk herkomst h√¶rger byerne med bander og narko (LFPC).

En 15-√•rig dreng fra R√łnne skal i n√¶ste uge for retten. Han er tiltalt for fors√łg p√• at udbrede racistiske plakater.¬†Retten p√• Bornholm oplyser, at den 15-√•rige er anklaget for i sit hjem at have produceret plakater og l√łbesedler under overskrifterne:

– Danmark skal blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op

Plakaternes indhold var blandt andet

“Ja til et islamfrit land”, og “Send perlerne hjem”

I teksten skrev drengen eksempelvis, at muslimer “pr√¶diker om at give afkald p√• al vores frihed”, og at de fremmede “h√¶rger byerne med bander og narko”.[…]

Anklagemyndigheden kr√¶ver, at drengen bliver id√łmt en frihedsstraf, oplyser chefanklager Bendte Pedersen Lund. […] 15-√•rig tiltalt for fors√łg p√• at udbrede racisme

Prozac nation?

Det er dette st√¶rke √łnske om tavshed, der er s√• sigende ved Lena Sundstr√∂m. At det er bedst at holde k√¶ft. At man ikke skal blande sig i politik, fordi man kun har sine egne fordomme at byde ind med, og det, m√• jeg sige, er et fattigt syn p√•, hvordan politik bliver til, og hvorledes samfundet holdes ved lige og i live gennem meningsudveksling, refleksion og debat. Fattigt p√• alle niveauer. Intellektuelt, selvf√łlgelig. Men ogs√• politisk, kulturelt, mentalt. Har vi virkeligt dyrket politik i mere end 2.000 √•r for at vi nu bare skal sidde ved bordene og sige ingenting?¬†Er det idealet: tavshedens rige? Et mentalt Sverige. En indre √łdemark. Et sm√•borgerligt helvede. Svenskerne k√łrer rundt i verdens sikreste biler, men politik, n√¶, tak, det skal de ikke nyde noget af, det skaber splid og forstyrrer folkehjemmets illusion om tryghed. Volvo-isering, kunne man kalde det.¬†Lena Sundstr√∂ms utopia er et ingenmandsland uden fordomme, uden k√łd og blod, uden menneskelig uenighed, uden alkohol, en dr√łm om harmoni og svensk tystnad, en forestilling, der bygger p√•, som talskvinden selv lader forst√•, at politik helst skal g√łre alle glade. Hvem sagde Prozac Nation?

Michael Jalving kommenterer Lena Sundstr√∂m og hendes Danmarks-bog, der nok ikke ¬†bliver ¬†nogen bestseller vest for √ėresund. ¬†Tavshedens Pris. Bogens ses ikke anmeldt i svenske medier endnu.

“Anden etnisk herkomst” – end hvad?

Ellipsis, hedder det vist, n√•r et s√¶tningsled er ufuldkomment, og det udeladte er underforst√•et. Journalistisk nysprog er fascinerende, hvis ellers man kan abstrahere fra v√¶mmelsen over at det i dag er taget-for-givet i dette fag at fortie v√¶sentlige f√¶nomener i samfundet. Ikke blot i manglende kritiske sp√łrgsm√•l eller perspektivering, eller i fravalget af emner, men ogs√• i vendinger der ad en eller anden ukendt proces konsoliderer sig som journalistens de facto-valg: S√•ledes “utilpassede” eller “udsatte”, og s√•ledes “anden etnisk herkomst”, der jo √•benlyst mangler “… end -“.

Man kunne h√¶vde at det for et signalement ikke er helt uv√¶sentligt om vi taler om gr√łnl√¶ndere, vietnamesere, tamiler eller indianere fra den sydamerikanske pampas. Men udeladelsen af “…end -” bekr√¶fter jo paradoksalt nok i sig selv det som den vel egentlig er en forlegen afv√¶rgereaktion for: N√•r der st√•r “anden etnisk herkomst” kan vi med stor sikkerhed antage at der tales om arabere eller somaliere. Og journalisten har sluppet for ved kontrastering med “end” at sl√• umisforst√•eligt fast at de ikke er en del af danskheden (LFPC).

Tre m√¶nd holdt fredag aften to kvinder gidsler i en Fakta i Vanl√łse i 20 minutter. M√¶ndene truede med at skyde kvinderne. […]

¬ĽVi har f√łrst lige f√•et dem ind p√• stationen nu, og s√• g√•r vi i gang med efterforskningen,¬ę siger den centrale vagtleder hos K√łbenhavns Politi, S√łren Wiborg til jp.dk.

Der er tale om tre m√¶nd af anden etnisk herkomst. […] Kvinder holdt som gidsler i Fakta

Politik og ideologi i Danmarks efterkrigstid

Af Lars Hedegaard.

“Islams efterh√•nden massive tilstedev√¶relse i Danmark betyder, at velf√¶rdsstaten st√•r over for sin afvikling. Demokratiet vil blive afl√łst af etniske og religi√łse konflikter, og selve enhedsstaten vil vige til fordel for parallelsamfund med forskellige v√¶rdinormer, politiske systemer og retsopfattelser.”

“Fordelen for intelligentsiaen ved at alliere sig med ummaens ledere er, at ummaen ikke forsvinder p√• samme m√•de, som arbejderklassen gjorde. L√¶g m√¶rke til, at ingen af de s√•kaldte arbejderpartier ‚Äď det kalder de sig knapt nok mere ‚Äď l√¶ngere taler om arbejderklassens berettigede krav. Nu taler de om indvandrernes, d.v.s. muslimernes krav, der i mods√¶tning til arbejderklassens aldrig kan indfries. Interessant nok har intelligentsiaen hermed inviteret den klasse indenfor, der med tiden vil blive dens egen banemand.”

wilders iiii 050

(Tidehverv er begyndt at lægge lidt ældre artikler online, denne er er fra 2004. Note 1.)

Som Karl Marx’ medarbejder, Friedrich Engels, gjorde opm√¶rksom p√•, s√¶tter historien sig altid igennem bag om ryggen p√• de agerende. Hermed ville han – tror jeg nok – ikke bare pege p√• den banale konstatering, at udfaldet af en enhver handling er usikker. At man trods alle gode eller onde hensigter – og trods den mest omhyggelige planl√¶gning og forberedelse – aldrig kan vide, hvad bestr√¶belserne f√łrer til. D.v.s. at der ikke er nogen sammenh√¶ng mellem handlinger og konsekvenser, som de handlende kan forudberegne. Jeg tror, Engels t√¶nkte p√• noget dybere og mere indgribende – nemlig, at selve en periodes grundtema viser sig at have v√¶ret noget ganske andet, end de handlende, r√¶sonnerende og h√•bende akt√łrer troede, de var i gang med.

Eller enklere udtrykt: historien viser sig at handle om noget andet, end vi tror. Og vore efterkommere vil ford√łmme os for vore naive anskuelser p√• pr√¶cis samme m√•de, som vi selv har ford√łmt vore forg√¶ngere for ikke at kunne f√• √łje p√• helt indlysende farer og udfordringer. Hvorfor kunne vi ikke se, hvad der var ved at indtr√¶ffe, n√•r det dog m√•tte v√¶re indlysende for enhver, der ville h√¶ve blikket bare et par et par centimeter over mulde? S√•dan vil vort efterm√¶le blive . (note 2)

Man kan ikke afvise, at det var denne principielle ubestemmelighed af historiens udviklingsretning, der fik Friedrich Engels Рdenne ateist og fortaler for den dialekti ske og historiske materialisme Рtil at holde fast i sit medlemskab af den tysk-lutherske menighed i Manchester. Som denne stadig eksisterende menigheds ærkebiskop fortalte mig for et par år siden.

På vej mod parallelsamfund
De aktuelle meningsm√•linger og stemmetallene ved valgene tyder p√•, at de fleste danskere – og s√• godt som alle akademikere, journalister og biskopper – mener, at vi st√•r midt i kampen om velf√¶rdsstatens ultimative perfektionering. Hvis man blot kunne f√• has p√• enkelte st√¶rkt h√łjreorienterede pr√¶ster og debatt√łrer, ville vi med stormskridt n√¶rme os et lykkeland pr√¶get af uindskr√¶nket tolerance og lighed – samtidig med, at vi √łste af vores pyramidalske rigdom til at afskaffe al n√łd i verden, forhindre klima√¶ndringer o.s.v.

Som jeg ser det, har vi gennem de seneste 30 √•r beredt grunden for denne velf√¶rdsstats afskaffelse. Islams efterh√•nden massive tilstedev√¶relse i Danmark betyder, at velf√¶rdsstaten st√•r over for sin afvikling. Demokratiet vil blive afl√łst af etniske og religi√łse konflikter, og selve enhedsstaten vil vige til fordel for parallelsamfund med forskellige v√¶rdinormer, politiske systemer og retsopfattelser. Medmindre dansk politik √¶ndrer afg√łrende retning, vil fremtiden – og jeg taler om den umiddelbart forest√•ende fremtid – blive pr√¶get af kampe om den territorielle kontrol. Konkret kommer kampen til at dreje sig om, hvem der omringer hvem, og hvem der kan kontrollere den fysiske kommunikation mellem de vigtigste befolkningscentre. Dele af den gammeldanske befolkning, der ikke har mulighed for eller penge til at n√• over p√• dansk-kontrolleret omr√•de, vil ikke have anden mulighed end at konvertere til islam – fordi alternativet vil v√¶re endnu v√¶rre.

Det er s√•dan, jeg ser den danske – og i √łvrigt europ√¶iske – fremtid. Efterh√•nden vil det g√• op for flere og flere, at det har v√¶ret det egentlige tema for den danske historie, siden den muslimske indvandring startede for godt 30 √•r siden. Og denne historie vil s√¶tte sig igennem bag om ryggen p√• alle andre end de imamer og islamiske missionsselskaber, hvis plan om verdenskontrollen ikke har √¶ndret sig en t√łddel siden Muhammeds dage.

Lad mig for p√¶nhedens skyld indskyde, at jeg sandelig ogs√• h√•ber, at islam vil √¶ndre karakter, blive fredelig og tolerant, vil opgive kravet om, at Allahs lov skal st√• over menneskeskabte love. Ja, i det hele taget tanken om, at Gud giver sig af med at opstille regler for lovgivning, politik, kultur og administration. Jeg h√•ber sandelig ogs√•, at muslimer vil begynde at betragte ikke-muslimer som mennesker og vil blive gode demokrater, der adskiller religion fra politik og henviser religionen til privatsf√¶ren. Alt dette h√•ber jeg inderligt, men jeg tror ikke, det vil ske. For det er aldrig sket f√łr, og der er ingen tendenser i tiden, der tyder i den retning. Jeg afviser ikke, at der inden for islam har v√¶ret reformfors√łg, der f.eks. ville give st√łrre spillerum for fornuften, og som har dyrket den frie tanke og den frie ytring, men jeg konstaterer, at alle s√•danne bestr√¶belser hidtil er kommet til kort.

Den udvikling, jeg har netop har skitseret – og som er udbygget og detaljeret forklaret i bogen “I krigens hus. Islams kolonisering af Vesten”, som jeg har skrevet sammen med Helle Merete Brix og Torben Hansen, vil s√¶tte sig igennem ganske uanset, hvad vi m√•tte mene om den. Det vil ikke g√łre ringeste forskel i virkelighedens verden, om vi betragter islam som en i bund og grund smuk og humanistisk religion. Lige s√• lidt, som det ville have gjort nogen forskel for de europ√¶iske j√łders sk√¶bne, om de havde betragtet nazismen som et f√¶nomen, de burde tolerere.

Islams herskende klasse
Hvis man undrer sig over, at jeg startede med at citere Friedrich Engels – der formentlig er verdens mindst citerede mand i disse dage – h√¶nger det naturligvis sammen med mit filosofiske udgangspunkt, som er marxismen. Og som jeg stadig gerne vil vedkende mig, sk√łnt det ikke er moderne. Det var under arbejdet med bogen “I krigens Hus” og i det hele taget i forbindelse med mit arbejde inden for islams historie, at jeg atter blev opm√¶rksom p√• relevansen af marxistiske analysemetoder. Desv√¶rre var der ikke ret mange af bogens kritikere, der bem√¶rkede, at den i virkeligheden ikke handler om alle muslimer i verden, men at den f√łrst og fremmest er en beskrivelse af islams herskende klasse – ima merne og ulema (de skriftkloge) – og hvordan deres klasseinteresser har medf√łrt en s√¶rlig udformning af islams samfundsideologi og konkrete samfundsm√¶ssige udtryk.

Egentlig vil jeg hellere tale om Marx end om marxisme. Som man vil vide, erkl√¶rede Karl Marx, at han ikke var marxist, og det ville da ogs√• v√¶re rigtigere, hvis jeg talte om marxske ideer, men det er n√¶sten ikke til at udtale, s√• lad mig alligevel holde fast i termen marxisme. Dog skal jeg pr√¶cisere, at store dele af den oprindelige marxistiske tankebygning i dag m√• forkastes. Det g√¶lder ikke mindst den del af den, som man normalt betegner som den videnskabelige socialisme. Historien har ikke nogen bestemt udviklingsretning, som man p√• videnskabeligt grundlag kan regne sig frem til. Vi kan ganske vist ved at hugge en h√¶l og klippe en t√• opstille et udviklingsm√łnster for den historie, der har udspillet sig indtil nu, men vi kan ikke p√• dette grundlag vide noget om, hvad der derefter kommer til at ske. Alt kan i virkeligheden ske. Det afh√¶nger ganske af, hvad vi selv foretager os.

Der var heller ikke p√• forh√•nd nogen grund til at antage, at Danmarks opl√łsning som f√łlge af islams udbredelse var pr√¶determineret. Havde vi handlet anderledes – bl.a. ved ikke at tillade denne massive indvandring – kunne vi have afv√¶rget den. Det gjorde vi ikke – og derfor er det vores egen skyld, at vi nu st√•r i denne situation. Jeg m√• alts√• i dag afvise hele den konstruktion, der ser verdenshistorien som en fremadskridende revolutionshistorie, hvor den ene produktionsm√•de planm√¶ssigt afl√łser den anden. Alts√• den kendte udvikling fra den s√•kaldte urkommunisme, via slavesamfundet, feudalismen og kapitalismen til socialismen og endelig kommunismen. Historien har ikke nogen bestemt udviklingsretning, som vi kan forudbestemme. Men dele af de marxistiske analyseredskaber holder jeg fast i – ikke p.g.a. veneration, men fordi jeg ikke kan finde redskaber, der ellers kan give nogen forklaring: Det g√¶lder f√łrst og fremmest klasseanalysen; det g√¶lder ideologianalysen; og det g√¶lder materialismen (Note 3).Ikke i den vulg√¶re forstand, at alle f√¶nomener – herunder religion, id√©er, tanker og f√łlelser udspringer af materielle √•rsager – hvilket alts√• skulle betyde, at folk vil begynde at t√¶nke anderledes, hvis man √¶ndrer deres materielle livsvilk√•r. Men jeg vil gerne holde fast i, at ideologier, tanker, f√łlelser og for s√• vidt ogs√• religioner er af materiel natur i den forstand, at de har materielle udslag, d.v.s. udslag, der er objektivt konstaterbare. Det, vi betragter som tilbagest√•ende eller barbariske anskuelser, kan godt have deres udspring i fattigdom og materiel n√łd, men i vore dage forholder det sig snarere omvendt. Tilbagest√•ende og barbariske id√©er eller ideologier, d.v.s. systemer af id√©er, og barbariske religioner f√łrer til underudvikling og fattigdom.

Det er ikke Mellem√łstens og Levantens materielle tilbagest√•enhed, der var frembragt islams elendighed, men islams barbariske indhold – som udlagt af islams herskende klasse – der har fremkaldt den aktuelle materielle og kulturelle forarmelse.

Vor tids s√•kaldte progressive og humanistiske opinion h√¶vder, at det forholder sig lige omvendt. De barbariske straffe, tankens undertrykkelse, afstandtagen fra videnskabelig indsigt, kvindeundertrykkelsen o.s.v. skyldes if√łlge den kn√¶satte ideologi, at verdens muslimer for det meste lever i fattige omr√•der. Og da vi er rige og ikke vil give vore penge til muslimerne, er det s√•dan set vores ansvar, at islam forekommer s√• tilbagest√•ende. If√łlge den danske normalideologi m√• kulturelle og religi√łse faktorer simpelthen ikke kunne spille nogen afg√łrende historisk rolle. Heroverfor vil jeg gerne understrege, at enhver befolkning, der kommer under islams kulturelle indflydelse, sandsynligvis vil ende i √łkonomisk stagnation og til slut i fattigdom. Medmindre muslimer gennemf√łrer en revolution, der s√¶tter de gamle ideologiske magthavere fra bestillingen. Ideologien har materielle konsekvenser. Det g√¶lder naturligvis ogs√• for de dele af den muslimske umma, der har taget ophold i Vesten. N√•r indbyggerne i de muslimske ghettoer ikke er lige s√• fattige, som de ville v√¶re i u-landene, skyldes det, at kapitalismen stadig fungerer omkring dem, s√•ledes at der konstant kan overf√łres midler, der tillader muslimerne at opretholde en levestandard, som deres trosf√¶ller i hjemlandet kun kan dr√łmme om. Dette vil naturligvis oph√łre, n√•r evnen eller viljen til at forts√¶tte med de massive transfereringer slipper op. Eller n√•r muslimerne er blevet s√• mangfoldige, at danskerne simpelthen ikke vil v√¶re tilstr√¶kkeligt talrige til at kunne opretholde velf√¶rdsstaten for muslimerne, uanset hvor meget de knokler og betaler i skat. N√•r det indtr√¶ffer, vil enhedsstaten ikke l√¶ngere kunne bevares, og landet vil opl√łses i usammenh√¶ngende enklaver.

Det, der g√¶lder p√• det nationale plan, g√¶lder naturligvis ogs√• p√• det internationale. Den arabiske olie, som gennem √•rtier har tilladt dele af de arabiske befolkninger at leve i overflod, ville ikke v√¶re meget v√¶rd, hvis de arabiske lande ikke var omgivet af √łkonomisk mere fremskredne – ikke-muslimske lande, som kunne eftersp√łrge olien.

D.v.s. at hvis man vil fremme √łkonomisk og videnskabelig udvikling i muslimske flertalsomr√•der – som atter er foruds√¶tningen for, at de kan udvikle sig i fredelig og demokratisk retning, s√• m√• man starte med at bek√¶mpe islam. Man kan ogs√• udtrykke det p√• den m√•de, at valget kommer til at st√• mellem at afskaffe islam i den form, vi har kendt indtil nu, eller at acceptere et civilisationssammenbrud.

Som jeg var inde p√•, har der faktisk – oven i k√łbet langt tilbage i den muslimske historie – v√¶ret t√¶nkere, som synes at have v√¶ret bevidste om denne sammenh√¶ng. I den danske og vestlige debat tages det som regel som et bevis p√•, at der ikke er nogen v√¶sentlig forskel mellem kristendommen – og det i kristendommen satte skel mellem kejserens rige og Guds rige – og is lam. Men det, man skal l√¶gge m√¶rke til, er ikke, at lignende tanker fra tid til anden er blevet fremf√łrt i islams hus. Det, man skal l√¶gge m√¶rke til, er, at s√•danne tanker aldrig har kunnet holde stand mod den klasse af imamer og ulema, hvis magt afh√¶nger af en ganske bestemt tolkning af religionen.

Jeg vil alts√• h√¶vde, at islam er fastfrosset i en bestemt form, fordi denne form er en klasseideologi, der tillader en bestemt samfundsklasse at bevare sin magt og sine privilegier. Og som vi kan se i Danmark og andre steder, indf√łrer islams herskende klasse pr√¶cis den samme religionsopfattelse, n√•r de kommer til Vesten.

I Vesten har vi sv√¶rt ved at acceptere, at der skulle kunne eksistere en herskende klasse, hvis magt gennem mere end 1000 √•r har v√¶ret afh√¶ngig af ikke-udvikling – af krig, kaos og opl√łsning – men det er den eneste forklaring, der giver mening.

Afsked med venstrefl√łj og borgerskab
Det, der undrer allermest ved udviklingen, er den ringe modstand, som imamernes ideologi m√łdes med. Man kunne forvente, at modstanden ville komme fra i hvert fald to sider: fra det, man engang kaldte borgerskabet – alts√• det, som Marx kaldte bourgeoisiet, den samfundsklasse, der er b√¶rer af den kapitalistiske produktionsm√•de – der vil g√• til grunde i et samfund, hvor den islamiske lov, shariaen, vinder frem. Og man kunne ligeledes have forventet, at talsm√¶nd for de s√•kaldte arbejderpartier energisk ville have sat sig til modv√¶rge mod udbredelse af imamernes tankegods.

Intet af dette er sket. Venstrefl√łjen har opgivet at v√¶re venstrefl√łj. Den k√¶mper ikke l√¶ngere for en √łkonomisk samfundsomv√¶ltning. Det ville ikke l√¶ngere v√¶re noget fremgangsrigt projekt, efter at den realeksisterende socialisme i Europa m√•tte pakke sammen for femten √•r siden. I samme √•ndedrag har de s√•kaldte venstrefl√łjspartier ogs√• skaffet sig af med de sidste rester af marxismen. D.v.s. at de er holdt op med at beflitte sig med klasseanalysen, ideologikritikken og materialismen – kort sagt med den samfundsm√¶ssige virkelighed. I stedet st√•r vi over for en ren ressentimentsideologi – en ideologi, der hader den best√•ende orden, men ikke har noget at s√¶tte i stedet – bortset fra en maksimalt voksende offentlig sektor.

Vi har ikke længere nogen borgerlig opinion i Danmark. Jeg mener borgerlig i den marxistiske forstand som en ideologi, der på den ene side forsvarer den private ejendomsret, men som sandelig også betragter sig som en progressiv kraft og en forsvarer af de vestlige friheder.

Hvis nogen skulle have glemt det, s√• var det pr√¶cis s√•dan, Karl Marx betragtede kapitalismen og i √łvrigt ogs√• den vestlige imperialisme. Som progressive f√¶nomener, hvis udbredelse indebar enorme fremskridt sammenlignet med de tilstande, som menneskeheden hidtil havde levet under.

Intelligentsiaens tid
Jeg tror, der skete noget afg√łrende i 1956 og √•rene derefter. Mens den danske storstrejke – efter at regeringen havde besluttet at oph√łje det forkastede m√¶lingsforslag til lov – r√łbede et vist klassekampspotentiale hos arbejderne, fejede nedk√¶mpelsen af Ungarn-opstanden senere samme √•r alle revolution√¶re muligheder af bordet. Et par √•r senere begyndte Danmark at nyde godt af kapitalismens Gyldne Periode, som den engelske historiker Eric Hobsbawm har kaldt kapitalismens storhedstid. Som det snart skulle vise sig, blev kapitalismen fra og med 1960erne stort set i stand til at opfylde arbejdernes materielle krav, og det var ikke l√¶ngere n√łdvendigt for arbejderklassen at k√¶mpe for √¶ndringer i ejendomsforholdene eller at antaste arbejdsgivernes ret til at lede og fordele arbejdet.

Dermed oph√łrte klassekampen mellem l√łnarbejde og kapital forst√•et som en kamp om magten over produktionsmidlerne og privatejendommen. SF og DKP blev i stigende grad kulturbev√¶gelser (eller hvad man nu skal kalde dem), der havde opgivet at omv√¶lte kapitalismen, sk√łnt de stadig betragtede produktionsm√•den med afsky.

Efter nogen t√łven inds√• danske kapitalister, at hverken fagbev√¶gelsen eller de socialistiske partier truede deres kontrol med produktionsmidlerne, og dermed mistede borgerskabet sin interesse for ideologi. Da ejendomsretten ikke l√¶ngere var truet, opgav man forsvaret for frihedsrettighederne og trak sig i stigende grad ud af den principielle politiske kamp. LOs afg√•ende formand Thomas Nielsen kunne ganske vist i 1973 proklamere, at fagbev√¶gelsen havde sejret ad helvede til godt. Men det samme havde arbejdsgiverne. Og som det snart skulle vise sig, havde de tilsammen sejret over skatteyderne.

De gamle industrielle klassemods√¶tninger (som Marx mente ville tilspidse sig mere og mere) forsvandt ikke, men mistede efterh√•nden betydning. Ingen forestiller sig l√¶ngere, at det socialistiske samfund er en sandsynlig eller uafvendelig afl√łser for den best√•ende √łkonomiske orden.

Kapitalismens uhyre produktionskraft skaber ikke bare nok overskud til at give de forhenv√¶rende proletarer en levestandard, som kun grever kunne h√•be p√• i generationerne f√łr. Der bliver tilmed overskud, der er stort nok til, at s√•vel pr√¶industrielle som postmoderne klasser kan vokse op.

De nye klassers materielle forankring er ikke i produktionssf√¶ren, men i den offentlige √łkonomi, som de konstant kr√¶ver udvidet. I√łvrigt har udviklingen af klasserne slet ikke v√¶ret, som Marx og langt de fleste marxister i hvert fald indtil 2. Verdenskrig foruds√•.

Den ellers d√łdsd√łmte bondeklasse er m√¶gtigere end nogensinde, fordi den har f√•et magten over op mod halvdelen af EUs budget foruden beskyttelse mod udenlandsk konkurrence. (Det er i √łvrigt interessant, at forestillingen om det √łnskv√¶rdige i at skattebetale for en bondeklasse, som markedet ikke vil betale for, ligner de f√łrmoderne id√©er i nazisternes partiprogram og propaganda om n√łdvendigheden af at bevare bondestanden af hensyn til dens kulturelle og racem√¶ssige betydning. Nu skal vi bevare b√łnderne af hen syn til landskabets pleje. B√łnderne har alts√• f√•et en erkl√¶ret kulturel, n√¶rmest √¶stetisk betydning.)

Der er derudover opst√•et en klasse, som man som en f√łrste tiln√¶rmelse kan kalde intelligentsiaen (idet jeg her bruger et udtryk, som den danske marxist Gustav Bang formulerede allerede i 1915), og hvis missionsbevidsthed er overtaget fra den gamle og nye venstrefl√łj, der i l√łbet af 1970erne begyndte at penetrere statsapparatet, som bliver det virkelige s√¶de for den nye klasses magt. Via statsapparatet og den politiske propaganda, der udg√•r derfra, kan man kontrollere sine egne allokeringer, og tilmed for√łge dem, hvis de kan motiveres med nye ud√¶kkede behov.

Efterh√•nden er der sket en sammensmeltning af det centrale statsbureaukrati og andre eliter: pressen, kirken, hele kulturlivet, forskellige antiimperialistiske og militant-humanistiske bev√¶gelser, universiteterne, alle vigtige organisationer (LO, DA etc.) og domstolene. P√• et tidspunkt, der formentlig ligger engang i 1980erne, er der opst√•et en slags f√¶llesideologi, der holder sammen p√• hele klassen og begrunder dens magt, og som bl.a. med EU-st√łtte fors√łges udbredt til hele folket.

I l√łbet af 1990erne blev intelligentsiaen opm√¶rksom en ny allieret i de lokale repr√¶sentanter for islams herskende klasse, imamerne og ulema. Deres disintegrationsvirksomhed blev hurtigt til en uudt√łmmelig kilde til nye bevillinger. Fordelen for intelligentsiaen ved at alliere sig med ummaens ledere er, at ummaen ikke forsvinder p√• samme m√•de, som arbejderklassen gjorde. L√¶g m√¶rke til, at ingen af de s√•kaldte arbejderpartier – det kalder de sig knapt nok mere – l√¶ngere taler om arbejderklassens berettigede krav. Nu taler de om indvandrernes, d.v.s. muslimernes krav, der i mods√¶tning til arbejderklassens aldrig kan indfries. Interessant nok har intelligentsiaen hermed inviteret den klasse indenfor, der med tiden vil blive dens egen banemand.

Ummaen omfatter som bekendt en meget hurtigt voksende befolkning p√• 1,3 milliarder, og under intelligentsiaens herred√łmme har vestlige nationer ingen virksomme midler til at begr√¶nse ummaens formering og f.eks. heller ingen lovlige midler til at diskriminere inden for de sociale ydelser. Intelligentsiaen har dermed p√•n√łdet befolkningen et system, der n√łdvendigvis m√• indeb√¶re velf√¶rdsstatens sammenbrud. Vi ser allerede i dag, at statsinstitutionerne bryder sammen: folkeskolen, de sociale sys temer, ordensh√•ndh√¶velsen etc. Hurtigt vil vi ende i en situation med et konstant h√łjt skattetryk ledsaget af en stadig d√•rligere service og en hastig nedbrydning af retsstaten. Hvis denne sk√¶bne skal undg√•s, m√• man enten bryde imamernes ideologiske indflydelse (og det er det sidste, intelligentsiaen vil g√łre), eller man m√• s√¶tte sin lid til s√• store tekniske fremskridt inden for den kapitalistiske produktion, at man n√•r frem til en slags kommunistisk samfund, hvor enhver dansker knokler efter evne, og enhver muslim nyder efter behov. Det sidste er lige s√• usandsynligt som det f√łrste.

Tolerance som herskabsideologi
Hvordan kan vi n√¶rmere karakterisere intelligentsiaens ideologi? Den er f√łrst og fremmest pr√¶moderne og har i virkeligheden v√¶ret det lige siden, venstrefl√łjen begyndte at tvivle p√• revolutionsfort√¶llingens holdbarhed. Da intelligentsiaens krav p√• ideologisk f√łrerskab ikke l√¶ngere kunne begrundes med den videnskabelige indsigt i den historiske n√łdvendighed, m√•tte man finde andre m√•der at legitimere magten p√•.

I f√łrste omgang s√łgte man historisk fodf√¶ste ved at alliere sig med forskellige voldsbev√¶gelser i fattige og helst fjerne lande. S√•ledes var st√łtten til Kina, Albanien, Kampuchea, Vietnam o.s.v. fundamentalt set en regression fra moderniteten. Men antiimperialismen blev pr√¶senteret som b√•de teoretisk velforankret og eminent gennemf√łrlig, selv om den intet havde med den klassiske marxisme at g√łre.

Den antiimperialistiske legitimering kunne imidlertid heller ikke opretholdes, fordi det hurtigt blev klart, at de bev√¶bnede revolution√¶re intetsteds havde opn√•et noget, som ikke hurtigere og lettere kunne have v√¶ret sikret uden voldshandlinger. Et str√•lende eksempel er den panegyrik, der i 1980erne omb√łlgede Zimbabwes frihedshelt Robert Mugabe, som siden har √łdelagt hele landet. Det samme er sket – eller er p√• vej til at ske – i mange andre lande fra Bolivia til Etiopien, Iran og Korea.

Det nye legitimeringsgrundlag, der afl√łste den voldelige antiimperialisme, blev en syndsbevidsthed, som man systematisk fremelskede ved at kontrastere den danske befolknings reserverede modtagelse af indvandrere fra fremmede kulturer med det ideelle krav, man burde leve op til: nemlig ubegr√¶nset tolerance. Vi er endt med en slags statssanktioneret bjergpr√¶diken, som ingen kan leve op til, medmindre de vil springe i havnen, og som derfor kan begrunde endel√łse ford√łmmelser af den almindelige befolkning i pressen, kirken, p√• l√¶reanstalterne og for domstolene. Efterh√•nden foreg√•r dette i voksende alliance med det europ√¶iske meningspoliti.

Intelligentsiaens eller, om man vil, skyld-mafiaens, tolerance-ideologi afsl√łrer sig netop som ideologi derved, at den savner enhver materiel eller praktisk begrundelse. I et fors√łg p√• at d√łlge ideologiens karakter af ideologi insisterer intelligentsiaens talsm√¶nd p√• at blive betegnet som eksperter ogs√•, n√•r de udtaler sig om rent moralske anliggender, eller n√•r de blot udtrykker egne fremtidsdr√łmme.

I mods√¶tning til det omgivende samfunds konsekvensetik bygger skyld-mafiaens ideologi p√• en hensigtsetik. Den rette hensigt og den alene afg√łr, om et udsagn overhovedet kan fremf√łres.

For at opretholde facaden er intelligentsiaen n√łdt til at g√• til angreb p√• videnskaberne. Universiteterne bliver omdannet til repositorier for den kn√¶satte og moralsk acceptable viden, mens man ligesom imamerne bek√¶mper ny viden, der ikke tjener den herskende klasses interesser, f.eks. empirisk funderede oplysninger om islam. I voksende grad m√• intelligentsiaen tage sin tilflugt til f√łrmoderne og i en vis udstr√¶kning obskurantistiske antagelser, der breder sig som en l√łbeild i de udviklede kapitalistiske samfund. Derfor er historiestudiet forsvundet fra skolev√¶senet. Fortiden betragtes som en forbrydelse, som vi ikke har behov for at forst√•, men som blot skal ford√łmmes. Da det samfund, der bekoster skyldmafiaen, fortsat er struktureret som et nationalt f√¶llesskab med en √łvrighed, der udg√•r af den almindelige stemmeret, g√¶lder det is√¶r om at udslette den del af historien, der omhandler folkesuver√¶nitetens og demokratiets fremkomst.

Angreb på folkesuveræniteten
P√• et tidspunkt vil det formentlig g√• op for kapitalbesidderne, at islam ikke bare fjerner rationaliteten, demokratiet, ytringsfriheden o.s.v., men selve betingelserne for kapitalistisk aktivitet. Kapitalisme og sharia kan nu engang ikke sameksistere, fordi den islamiske lov ikke anerkender juridiske personer og derfor heller ikke kan yde dem nogen retlig beskyttelse. D.v.s. at kontraktlige forpligtelser bliver meningsl√łse. Hermed bryder ogs√• statens beskatningsgrundlag sammen.

P√• l√¶ngere sigt kan intelligentsiaens regimente kun opretholdes, hvis man oph√¶ver folkesuver√¶niteten. Det er man allerede begyndt p√• ved gradvis op gennem 1980erne og 1990erne at flytte det ene politikomr√•de efter det andet fra den sf√¶re, der reguleres af demokratiske, politiske afg√łrelser, og ind i en f√łr-politisk sf√¶re behersket af moralsk begrundede handlingsanvisninger, s√•ledes som de i de konkrete tilf√¶lde udm√łntes af domstolene p√• grundlag af en dynamisk tolkning af menneskerettighederne.

Sådan er det gået med indvandringen, med retten til et kulturelt forsvar mod præmoderne obskurantisme, der sættes lig med racisme og fremmedhad, med u-landshjælpen, med pligten til multikultur, med den hastige indskrænkning i kvinders rettigheder og meget andet, som jeg ikke kan komme på lige nu.

Men ogs√• fors√łget p√• at regere via domstolene vil mislykkes af den enkle grund, at domstolene jo ikke p√•tager sig eller kan p√•tage sig at regulere de samfundsomr√•der, som ikke l√¶ngere m√• reguleres af demokratisk vedtaget lovgivning. En domstol kan godt forbyde staten at g√łre noget ved islamiseringen, men kan ikke p√•tage sig at s√¶tte noget i stedet. De ideologiserede domstole og hele den oppumpede menneskeretsideologi, som de henviser til, vil snart fremst√• som kaosfremkaldende kr√¶fter, der vil fremskynde sammenbruddet.

Skyld-mafiaen
Hvordan reproducerer den herskende klasse sig, n√•r dens magt ikke bygger p√• ejendom? Svaret er ganske simpelt: gennem ideologisk kontrol med de mennesker, der f√•r adgang til magtens korridorer. De rigtige ans√¶tter og promoverer de rigtige og g√łr det efterh√•nden i en s√•dan udstr√¶kning, at uafh√¶ngige t√¶nkere har sv√¶rt ved at forts√¶tte deres kritiske virksomhed. Skyldmafiaen er alts√• et karrieref√¶llesskab, der reproduceres af en ideologi.

Den rå magt til at bestemme, hvilke tanker offentligheden skal præsenteres for, går hånd i hånd med intelligentsiaens magt til at bestemme ordenes indhold og dermed i en vis forstand, hvilke tanker der overhovedet kan tænkes eller udtrykkes. Den politiske korrekthed (som vi alternativt kunne kalde intelligentsiaens ideologi) er et magtsprog, der viser sig i ordenes skiftende betydning samt den hastige introduktion af nye begreber, der præsenteres som for længst fastslåede kendsgerninger, selv om ingen nogen sinde har diskuteret, om indholdet dækkede over noget reelt, eller om denne realitet overhovedet var noget, demokratiet gik ind for.

Efter mange √•rs historier om integrationen (som ingen havde h√łrt om for bare 30 √•r siden, men hvis bestemte form jo m√•tte antyde, at der var tale om noget gammelkendt og accepteret), gik man pludselig over til at snakke om det multikulturelle samfund, som om nogen havde vedtaget, at vi skulle have s√•dan et. Ogs√• det multikulturelle samfund er en ideologisk konstruktion uden bund i nogen empirisk konstatering. Efter at integration har vist sig at d√¶kke over disintegration, kommer nu Socialforskningsinstituttet med en opmuntrende melding om, at ghettodannelse i visse tilf√¶lde kan v√¶re et fuldgodt alternativ til integration – eller i virkeligheden en h√łjere form for integration.

En foresp√łrgsel i Dansk Sprogn√¶vn viser, at ordet etnisk f√łrste gang vandt indpas i dansk omkring 1990 dengang i betydningen etniske restauranter o.lign. I formen etnisk ligestilling kan det f√łrste gang spores til en artikel i Jyllands- Posten 4.4.1998, der omtalte et forslag fremsat i K√łbenhavns Borgerrepr√¶sentation samt nogle udtalelser af Lubna Elahi. Men jeg tror, at vi vil kunne spore begrebet til et direktiv fra EU-Kommissionen.

Multikulturel optræder i Politiken 16.11.1981 og har sandsynligvis spredt sig ganske hurtigt via udenlandsk påvirkning. I formen Mångkultur optræder det i Svenska Dagbladet 20.5.1981. I Guardian Weekly optræder det i formen multicultural variety 27.4.1974. I Tyskland er det i almindelig brug i 1987.

Formen “det multikulturelle samfund” synes at have vundet indpas i dansk ca. 1995.

På samme måde kan det være interessant at spore alle de andre ord, som offentligheden pludselig har fået revet i næsen, som om de henviste til fastslåede og gennemdiskuterede kendsgerninger: integrationsarbejde, integrationsindsats, fremmedfrygt etc.

Vi b√łr ogs√• spore udviklingen af det udvidede racismebegreb. Hvorn√•r fandt man p√• at beskylde befolkningen for racisme? Har v√¶lgerne nogen sinde f√•et lov at afg√łre, om de ville finde sig i det udvidede racismebegreb, som man i dag kan d√łmmes for at have forbrudt sig imod.

Denne ideologiske pr√¶gning p√•virker tilmed Folkekirken og andre religi√łse grupper, der tidligere opretholdt den kristelige adskillelse mellem kejseren og Gud, men som i stigende grad f√•r smag for politisk magt. Kirken har anskaffet sig en politisk verdensagenda, som er lagt sn√¶vert op ad de islamiske missionsselskabers demografiske overmandingsstrategier. Fra bisper og pr√¶ster udg√•r konstant promuslimsk og proarabisk propaganda. Et vigtigt led i denne indsats er at fremstille islam som et i s√¶rklasse tolerant, demokratisk, egalit√¶rt, gudfrygtigt og fremskridtsvenligt system, som kristne ikke b√łr frygte, men som de tilmed kan l√¶re af. En nylig delegation i Egypten anf√łrt af K√łbenhavns biskop mente s√•ledes, at den svinske danske opinion kunne l√¶re meget af den n√¶nsomme m√•de, hvorp√• de muslimske ledere behandler mindretallene.

I en kommende bog vil min kollega Torben Hansen og jeg fors√łge at give en n√łjere beskrivelse af den danske ideologiske klasses vej til herred√łmmet samt af de metoder, som klassen bruger for at bevare magten – ganske uafh√¶ngigt af, hvad befolkningen m√•tte beslutte gennem demokratiske valg. Her vil vi fors√łge at genoverveje marxismens historie med henblik p√• at bevare de elementer af analysemetoden, som er uomg√¶ngelige, hvis man vil danne sig en ad√¶kvat opfattelse af de seneste √•rtiers udvikling.

Tidehverv, 2004

Note 1: Dette er en lettere revideret version af foredraget p√• Tidehvervs sommerm√łde den 22. juni 2004 og blev i denne form holdt som √•bningsforel√¶sning p√• Folkeuniversitetet i Aalborg den 2. september 2004.

Note 2: Opm√¶rksomme l√¶sere vil indse, at jeg med mine forudsigelser uds√¶tter mig for pr√¶cis samme kritik. Hvis historien ikke er pr√¶determineret, kan jeg umuligt vide, hvad en udbredelse af islam vil f√łre til. Mit eneste forsvar er, at jeg bygger mine betragtninger p√• et studium af, hvad islams udbredelse hidtil har medf√łrt, d.v.s. at argumentationsbyrden m√• p√•hvile de apologeter, der h√¶vder, at vi b√łr im√łdese en yderligere islamisk ekspansion med sindsro.

Note 3: Jeg erkender, at begrebet ikke er ideelt. Muligvis ville det være bedre at tale om realisme eller om holisme, men begge disse begreber har allerede været anvendt inden for den samfundsvidenskabelige litteratur i ganske andre betydninger.

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

57 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Helle
Helle
11 years ago

Jeg synes, at det er på tide, at vi sender både islamister og den såkaldte intelligensia ud af den vestlige verden

Anna Lyttiger
11 years ago

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

hp
hp
11 years ago

Ups, så kom jeg også til det:

“Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem (hermed oversat til ‘perkerne’)

Det st√•r nemlig i den hellige bog ‘Mur√¶nen’, at alle vantroende (og jeg er √©n af disse) skal d√ł eller underkaste sig mur√¶slam.

Hov, kaj ju okso w√¶rre, at jag bl√•t er ordbnild…..

mvh Henrik

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago

Janne Mener du Biedermaier-stilen, som en tidsperiode i, s√• vidt jeg husker, 1920-1930 `ernes kunstverden blev kaldt …..eller mener du Biedermann som ham med Brandstifterne ? Ang√•ende den 15-√•rige danske dreng og anklagemyndigheden, s√• har jeg n√¶vnt dette her i en anden tr√•d, at jeg mener der er en linie til den straframme som EU har fastsat (1-3 √•rs f√¶ngsel) for at bruge forbudte ord og vendinger. Problemet vedr√łrende dette er, at EU endnu ikke har oplyst europ√¶erne hvad det er for ord og ordsammens√¶tninger som er de forbudte og som kan kriminalisere os hvis vi anvender disse i tale… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

“Michael Jalving kommenterer Lena Sundstr√∂m og hendes Danmarks-bog, der nok ikke bliver nogen bestseller vest for √ėresund.” Det er ret sk√łnt at Jalving friskt lufter lidt ud i den fimsede og indelukkede biedermeier debatkultur. Det er tiltr√¶ngt. Det er ikke godt n√•r debatt√łrer, journalister og forfattere behandler sit publikum som patteb√łrn eller mentalt mindre bemidlede ved at feje tingene ind under gulvt√¶ppet eller fordrer at der ikke m√• tales om og diskuteres samfundsforhold der er konfliktfyldte og som er til skade for vores samfund. En del kulturpersonligheder og journalister har vist helt glemt danske Georg Brandes. Hans vigtige krav om… Read more »

Anne Larsen
Anne Larsen
11 years ago

Sådan anskaffer man sig legalt en pistol:

http://www.faklen.dk/faklen/14/pistol.php

Mette
Mette
11 years ago

Efter min mening var det fatalt, at vi ikke tog imam Abu Laban mere p√• ordet. Det tror jeg ogs√•, at Lene-pigen sander i disse dage, og Hans Engel mener endda , at det kan √łdel√¶gge V og K ‘s chance for at vinde n√¶ste valg. Det er jeg slet ikke uenig i. Hvor Khader er, g√•r alting p√• grund. For nu at blive i dit billedsprog. ūüôā

Mosemanden
11 years ago

Gidseltagerne i Fakta var selvf√łlgelig ogs√• lige af “anden etnisk herkomst end dansk”.

http://ekstrabladet.dk/112/article1210026.ece

Godt vores politiker nu sige “Nok er nok” . . .

Mette
Mette
11 years ago

EN ROTTEREDE AF IMAMER. “Og p√• plakaten fremg√•r der ogs√• en tekst om “en rotterede af imamer”, der skulle opfordre til drab p√• j√łder, kristne, buddister og andre.” Det er en kvik purk, der har sat sig godt ind i tingene, vil mange mene. Jeg tror, at anklageren g√łr klogt i at drosle ned, inden Bornholm f√•r en martyr. Hvis der ikke er andet at klandre den dreng for, virker det meget uklogt og i grunden ogs√• ondt, at man tager s√• h√•rdt fat p√• hamt. Er man ude p√• at kn√¶kke barnet? Har anklageren selv b√łrn eller aner hun… Read more »

LFPC
11 years ago
Reply to  Mette

Lige pr√¶cis. Det var i √łvrigt din store rorg√¶nger Khader som Abu Laban kaldte en rotte ūüôā .

Gunnar Biering
Gunnar Biering
11 years ago

Jeg m√• ytre min mening vedr. s√¶tningen “Send perlerne hjem”:

1. Hvis det er indvandrere, der har lovligt ophold her
2. Hvis de afholder sig fra kriminalitet
3. Hvis de ikke er fjendtligt indstillet overfor dansk levevis
4. Hvis de bestr√¶ber sig p√• at fors√łrge sig selv

så kan de ikke sendes hjem. Så er de på vej til at blive integreret, evt. assimileret.

Kun de √łvrige udl√¶ndinge b√łr direkte sendes hjem.

Fritz
Fritz
11 years ago
Reply to  Gunnar Biering

Lyder godt Gunnar, de 20 der er tilbage skal være yderst velkomne.

PeterBr.
PeterBr.
11 years ago

Det er hvad der er skrevet om sagen. Jeg syntes at man kan frygte at blogs som Snaphanen og Uriasposten kan v√¶re n√¶ste “offer” En 15-√•rig dreng skal p√• onsdag for retten, sigtet for at fremstille og fors√łge at udbrede racistiske plakater. Det fort√¶ller chefanklager Benthe Pedersen Lund fra Bornholms Politi. Plakaterne opfordrer til et Islamfrit Danmark, og opfordrer til at sende “perlerne” hjem. Og p√• plakaten fremg√•r der ogs√• en tekst om “en rotterede af imamer”, der skulle opfordre til drab p√• j√łder, kristne, buddister og andre. Bliver den 15-√•rige d√łmt, risikerer han b√łde eller f√¶ngsel. Og if√łlge Straffeloven… Read more »

Mosemanden
11 years ago
Reply to  PeterBr.

@Og p√• plakaten fremg√•r der ogs√• en tekst om ‚Äúen rotterede af imamer‚ÄĚ, der skulle opfordre til drab p√• j√łder, kristne, buddister og andre. Gavide om hans advokat ogs√• vil blive sigtet hvis han fremlage beviset til denne ytring ? Ytringen er langt fra smuk , men imamerne som beskrevet findens da . En b√łde for at klister intetsigende selv fremstillet lort op i p√• gader og str√¶der , og for at ulejlige folk med sammen ville dog v√¶re p√• sin plads . Som jeg siger til den standhaftige mand med “vagt t√•rnet” n√•r jeg m√łder ham i g√•gaden .… Read more »

LFPC
11 years ago
Reply to  PeterBr.

Ingen af os kommer nogensinde til at opleve en risikofri tilv√¶relse. Om de begynder at g√• efter blogsene kan jeg af gode grunde ikke vide, men sagen mod den femten√•rige er p√• nuv√¶rende tidspunkt uforklarlig, og jeg har ikke fundet andet p√• Infomedia end det vi og du citerer, s√• indtil videre m√• vi bare konstatere at et eller andet er i bev√¶gelse. Sp√łrgsm√•let som man m√• stille ville v√¶re om anklagemyndigheden ville v√¶re villig til at begynde at slagte udvalgte bloggere og/eller deres kommentarskrivere, vel vidende at det vil aff√łde en lavinestorm af gentagelser af de kontroversielle udsagn, og… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

‘…Islams efterh√•nden massive tilstedev√¶relse i Danmark betyder, at velf√¶rdsstaten st√•r over for sin afvikling. Demokratiet vil blive afl√łst af etniske og religi√łse konflikter, og selve enhedsstaten vil vige til fordel for parallelsamfund med forskellige v√¶rdinormer, politiske systemer og retsopfattelser…’ (Lars Hedeg√•ard). LH’s ord f√•r virkelig tung v√¶gt under indtryk af politiets vanskeligheder med at opretholde ro og orden i disse dage. (Jvnf. skudattentaterne mod politiet i Odense, √Örhus og K√łbenhavn). Anst√¶ndighedens pris. Vold, skyderier, mord, gadens parlament, parallelsamfund, overbelastede offentlige kasser, sundhedsv√¶sen, plejesektor, politi og retsv√¶sen: Med den nedskudte betjent har Islams tilstedev√¶relse p√• gadeplan s√•m√¶nd bare n√•et n√¶ste trin.… Read more »

Morten - - -
11 years ago

Hvor er det bare synd for den dreng! Kort og godt … Madammen, der har anlagt sagen vil have ham frihedsber√łvet … der er ellers blevet delt artige sager ud af 14 – 15 √•rige i tidens l√łb. Ogs√• vilde beskyldninger, herunder mod navngivne personer. Det plejer man at smile ad: det h√łrer nu engang ungdommen til at v√¶re rabbiat. Og de bliver jo klogere. O. s. v. Hvorfor lige sl√• ned p√• denne 15-√•rige ? Og √łnske sig ham sp√¶rret inde med traumer til f√łlge ? Integrer mig lige, en eller anden, for jeg er en fremmed her. I… Read more »

HelgeD-H
HelgeD-H
11 years ago

I midt-firserne var det ogs√• racistisk at mene at flygtninge/indvandrere ville g√łre os danskere til muslimer. Jeg husker alt for godt denne tid hvor man var racist for et godt ord. S√¶rligt galt var det under Nyrup-regeringen med denne kampagne mod racisme. Den 15-√•rige dreng er modig. For han skriver hvad hans j√¶vnaldrende t√¶nker, samt deres tanker om scenariet for fremtidens Danmark. De kommer til at m√¶rke det endnu h√•rdere end os voksne, “med at skulle bide i gr√¶sset.” Jeg vil ligeledes tilslutte mig : -Skal Danmark blive et muslimsk land ? -Danmark v√•gn op! -Ja til et islamfrit land… Read more »

Henrik
Henrik
11 years ago

Opg√łret islam og Vesten imellem kommer senest den dag, hvor Vesten ikke l√¶ngere er afh√¶ngig af olieleverancer. Den dag begynder hele Mellem√łsten langsomt men sikkert at falde fra hinanden, hvilket b√•de socialister og muslimer ogs√• i dette tilf√¶lde vil anklage Vesten for at st√• bag. P√• det tidspunkt vil muslimerne v√¶re n√łdt til at tage en beslutning: Nu eller aldrig.

Fritz
Fritz
11 years ago

Har man mon hyret anklagemyndigheden i sverige, eller er svampene meget stærkere på Bornholm.

Fritz
Fritz
11 years ago
Reply to  Fritz

Hov, jeg glemte noget.

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Tag den i skide dhimmier.

li
li
11 years ago

Mon ikke bare gut-menchen ikke kan vente med at afpr√łve EU’s straffe ramme for racistiske udtalelser?
Nu skal den stakkels dreng 2-3 √•r i spj√¶ldet for at sige sandheden, det absurd, det de “humanistiske” naivister har gang i.
N√•, men s√• m√• anklagemyndigheden ogs√• have fat i mig, for jeg stiller samme sp√łrgsm√•l
– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Lad os da f√• et navn p√• “anmelderen” vedkommende m√• da v√¶re klar til indl√¶ggelse for vrangforestillinger og til fare for os andre normalt fungerende mennesker.

HelgeD-H
HelgeD-H
11 years ago

Jeg tager hatten af for den 15 √•rige dreng fra R√łnne som er taget i at udbrede flyveblade, som udtrykker bekymring for den snigende islamisering som foreg√•r i Danmark. Det er af de Politisk Korrekte gut-menschen udlagt som racisme. Nu vil de Politisk Korrekte gut-menschen statuere et eksempel ved at han skal retsforf√łlges. -Og s√• havde drengen den fr√¶khed at bruge skolens kopimaskine ūüėÄ Hvem det s√• end er, har han min fulde st√łtte. Bliver det mere tosset i Danmark m√• jeg blive illegal. Mogens Glistrup kom ogs√• fra R√łnne M√•ske er der et karaktertr√¶k hos Bornholmere med frihedstrang, for… Read more »

Mia
Mia
11 years ago

Jep! Cut, copy, and paste voldsmosetaktikken(minus volden, selvf√łlgelig!). Er vi nok, der forsvarer drengen, s√• g√•r han fri. Det danske retssystem har IKKE kapacitet til at tr√¶kke os alle igennem systemet. Vi kan s√•mend sagtens g√łre helvede hedt for hele det danske retssystem, hvis vi alle gentager de samme (ulovlige?) ord. – Skal Danmark blive et muslimsk land? – Danmark v√•gn op! – Ja til et islamfrit land – Send perlerne hjem Lad et √łjeblik lade som om, at drengen faktisk havde sagt noget meget dumt og racistisk. I s√• fald havde han, hvis han var en femten√•rig andengenerationsindvandrer fra… Read more »

morlille
morlille
11 years ago

Rigtig positivt, at en dreng p√• 15 √•r g√łr sig s√• mange tanker om denne verdens kaos. Det b√łr han f√• ros for!

Gertrud Galster
11 years ago

Der er da ikke det mindste m√¶rkeligt ved drengens ytringer. Dem tager jeg gerne p√• min blog. Chefanklageren m√• have spist s√łm!
Lad os alle gentage disse sætninger om og om igen.

M109
M109
11 years ago

3

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Så nu er det sagt tre gange, kom så og hent mig I landssviger. Men pas på ! Jeg slår fra mig.

M109
M109
11 years ago

2

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

M109
M109
11 years ago

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Poul H√łjlund
Poul H√łjlund
11 years ago

@ Ole Burde: Rigtigt.

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

OT Fra den muntre afdeling – Danmarks nye “rockstjerne” Peter Mogensen
k√¶mper de rigtige meningers sag: ( s√• bliver det godt nok ikke meget mere talentl√łst ūüôā )

http://politiken.tv/nyheder/indland/article770981.ece

ole burde
ole burde
11 years ago

Lars Hedegaard er en af de mest dybt taenkde analytikere vi har. Hans analyse tar imidlertidig som udgangspunkt at det ER lykkedes for ham at “gennemskue” alle den politiske korektheds myter, dogmer eller hvad man nu vil kalde dem. Men har han nu ogsaa DET ? En af den politiske korektheds allermest centrale myter er , at enhver form for krig (med undtagelse af selvforsvar hvor man kan vaere i en slags legitim offer-situation )Noedvendigvis er OND ; og at krig aldrig kan vaere en “loesning” paa noget problem. En objektiv iagttager vil noedvendigvis naa den omvendte konklution. Forrige generationers… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

Han b√łr da bare skynde sig at skabe en ny religion,
der har disse budskaber som indhold, nedskrevet i en bog
kaldet “varanen”, s√• skulle han vist v√¶re p√• den sikre side.
Så kan man nemlig, som vi har set så ofte, tillade sig at
prædike hvad som helst.

Mia
Mia
11 years ago
Reply to  Bjovulf

Den hellige bog Varanen!!! ūüôā ūüôā ūüôā
Hvor får du det fra?!! lol

Anna Lyttiger
11 years ago
Reply to  Mia

Monrad & Rislund, som henviser til skten muslamerne.

(Ligger underligt nok IKKE p√• YouTube…)

Limewoody
Limewoody
11 years ago

Skal Danmark blive et muslimsk land?

Kn√łsen stiller et sp√łrgsm√•l. S√•frem han d√łmmes for dette m√• man konstatere, at det at stille et sp√łrgsm√•l er kriminelt. Og man m√• konstatere, at systemet er p√• vej ud p√• en glidebane hvor diktaturet er endestationen.

Purken minder mest om drengen i Kejseren Nye Kl√¶der, der afsl√łrer det faktum, at kejseren ikke har noget t√łj p√•. Man kan snildt drage paralleller til vor tids villede blindhed – den politiske korrekthed tyrani.

morlille
morlille
11 years ago

Kan sandheder ogs√• v√¶re racisme? Hvis det nu passer, hvad den 15.√•rige producerer af “oplysningsmateriale”, kan det s√• v√¶re racisme. Er antiracisme s√• ikke bare l√łgne og kan man bygge velfungerende samfund p√• l√łgne?

PeterBr.
PeterBr.
11 years ago

Den lange udgave:

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

” Muslimer “pr√¶diker om at give afkald p√• al vores frihed”, og de fremmede “h√¶rger byerne med bander og narko”.

Mads Rasmussen
11 years ago

Ja, siden hvorn√•r er islam blevet en race? Jeg troede ikke s√•dan noget kunne ske herhjemme! Ak mein lieber August det kan det als√•. Hvor er det ynkeligt! En stakkels 15 √•rig som sl√¶bes for √łvrigheden pga. en plakat. Man tager sig til multikulturen. Hvem har anmeldt ham? Islam er en stat. Muslimerne tilbeder en stat. Denne stat blev grundlagt af Muhammed og den danske stat er nu ude med riven for at forsvarer denne modstander som op√¶der dens territorium og bryder dens love. Her t√¶nker jeg bla. p√• forbudet mod at opfodrer til vold. Hvilket Koranen utvivlsomt g√łr og… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

“Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

S√•dan! Nu har jeg ogs√• sagt det. ”

Ups, det sagde jeg da ikke, men jeg TÆNKTE det Рhvor lang straf står man så til,
n√•r T√łgers Tankepoliti ( T√ėSTAPO ūüėČ ) sl√•r til ? ūüôā

Fritz
Fritz
11 years ago

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Var det det du sagde Mia, DAMM! nu sagde jeg det osse. Nu håber jeg ikke at vi bliver udleveret.

Mosemanden
11 years ago

Det kan man jo ikke tage seri√łst , hvis man ikke kan skrive :

– Skal Danmark blive et muslimsk land?

РDanmark vågn op!

– Ja til et islamfrit land

– Send perlerne hjem

Når Hamas går i gaderne og Hizb-ut-Tahrir kan samle 1500 til spontan hade Israel , USA og demokrati demo .
I f√łlge politiet selv har “perle” ikke engang en hudfarve .

Hvor herre bevares ! .

Mia
Mia
11 years ago

Islam er IKKE en race. Alts√• kan man umuligt, p√• baggrund af de citater DR har fra l√łbesedlerne, konkludere at drengen er racist. Mht. Islam s√• har drengen jo ikke skrevet noget der ikke er sandt. Ej heller har han skrevet noget, der er bare halvt s√• slemt, som ting man har h√łrt danske muslimer ytre: vantro skal dr√¶bes, kvinder skal ikke have samme rettigheder som m√¶nd, religion m√• ikke kritiseres osv. osv. Det eneste den dreng er skyldig i, er en “thought crime”, der efterf√łlgende blev opdaget af tankepolitiet. Vi beh√łver ikke l√¶ngere vente p√• dhimmitude, vi har det… Read more »

Poul H√łjlund
Poul H√łjlund
11 years ago

Sagen fra R√łnne b√łr f√łlges detaljeret. I det p√• DR citerede plakatindhold er der ikke skygge af racisme, kun “perle” har en svag biklang. Resten er islamkritik og modstand. Der m√• n√łdvendigvis v√¶re mere end refereret af DR. Har vi nogle bornholmere i blandt, der kan oplyse os?

Hvis det er, hvad der skal til for at blive slæbt i retten (15 år !!), så står Danmark ikke længere.

Anonymous
Anonymous
11 years ago

Lars Hedegaard er en af de mest dybt taenkende analytikere vi har. Hans enste begraensning som intellektuel ligger i det, at han aldrig har vaeret i krig , forstaaet paa den maade at han aldrig har oplevet at vaere EN DEL af en rigtig haer, en af den slags som ved hvem fjenden er og hvorfor. Hvis han havde oplevet denne helt anderledes emotionelle tilstand tror jeg ikke, at han ville naa til helt de samme pessimistiske konklutioner ang. europas fremtidige islamisering .Krigens mentale tilstand er en del af vores europaeiske kulturarv. Den muslimske verden har ingen saadan tradition for… Read more »

Morten - - -
11 years ago

15 år gammel er tidligt at blive straffet for at ytre sin mening. Jeg er overbevist om, at sagen bliver afvist ved retten.

Vi er jo ikke Afghanistan.

– – –

Mette
Mette
11 years ago

Ja, ja nu begynder heksejagterne og det galopperende vanvid. Det har vi set de sidste dage, og det optræder, når uroen og presset bliver for stort.

En 15-årig dansk dreng er et barn. Nogen må tale stilfærdigt med ham, og det vil jeg tro, at begge parter kan lære af.

JensH
JensH
11 years ago

“der for f√łrste gang udviser et underskud, n√¶sten af den st√łrrelse, der fik Anker J√łrgensens regering til at kollapse i 1982” Flot af Britta Schall Holberg at give oppositionen ammonition til deres kampagne om “regeringens uansvarlige √łkonomiske politik”. Man kan altid se hvad der er ‘hot’ i oppositionen n√•r man har Kurt Strand som studiev√¶rt p√• DR2 Deadline. Ig√•r interviewede Kurt Strand Finansmister Hjort Frederiksen, og hele tre gange gentog han sp√łrgsm√•let om “hvem der i fremtiden skal betale for den g√¶lds√¶tning som finanslovs-underskuddet p√• 60 mia medf√łrer. Opposition og deres klak√łr, Kurt Strand, glemmer imidlertid, at underskuddet ville have… Read more »

Mette
Mette
11 years ago

Kr√łller eller ej?

(Undskyld snaphaner)

http://www.youtube.com/watch?v=lEC63N6gb_4

Mette
Mette
11 years ago

“Tyk medarbejder p√• hudklinik h√¶vder, at han var Michael Jacksons elsker”

http://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/article1209761.ece

Mette
Mette
11 years ago
Mette
Mette
11 years ago

“Der er st√łrre problemer end den skide burka”

http://politiken.dk/politik/article772307.ece

Mette
Mette
11 years ago
Janne
Janne
11 years ago

Godt at DF presser p√• for at f√• et burkaforbud. Det er n√łdvendigt netop fordi burka og islam allerede nu i s√• voldsom grad er i stand til at tr√¶kke dansk regering rundt ved n√¶sen.

Mette
Mette
11 years ago

DEL OG HERSK Naser Khader har gjort det igen. Gjort regeringen til grin og skabt splid og tumult, der dominerer p√• Christiansborg og tager opm√¶rksomheden fra forhold, som burde mane til samling og ansvarlighed. Man b√łr t√¶nke sig godt om, f√łrend man stikker hul p√• et hvepsebo, og man b√łr forberede en hurtig retr√¶te. Det er ikke sket, Side 5 i dagens JP kan man derfor l√¶se, at “Den politiske s√¶son er begyndt i et us√¶dvanligt giftigt klima. Ikke mellem r√łd og bl√• blok, men internt i blokkene”. Og p√• side 8 kan man l√¶se om “burka-krise mellem V og… Read more »

Christianity
Christianity
11 years ago

S√• er der vel ikke andet at g√łre end at kigge efter en billet ud af vesten