24
aug
Seneste opdatering: 25/8-09 kl. 0955
18 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Hitlers reaktion pĂĄ “Reclaim RosengĂĄrd”. MĂĄske for de indviede, men vi kunne ikke stĂĄ for den. “Proggen mĂĄ tilbage, Hola Banddola mĂĄ gøre come-back”, der mĂĄ kræves autonome batikkurser”.

(HBT = Homo, bi, trans. Mikael Wiehe og Svend Wollter, to af svensk ekstremvänsters grand old men.)

Galleriejer: “Jeg troede vi var kommet videre”

Evighedens synsvinkel er i Silkeborg tre et halvt ĂĄr:

Galleri Farvegården i Silkeborg blev udsat for hærværk på grund af en Muhammedtegning. Galleriejer Claus Møller Jensen er overrasket over, at tegningen stadig vækker så stærke følelser. Galleri Farvegården på Vestergade fik natten mellem fredag og lørdag oversmurt et udstillingsvindue, hvor der hang en reproduktion af den berømte avis-tegning af Muhammed med en bombe i turbanen.

Jeg havde slet ikke forestillet, at der kunne ske sådan noget. Jeg troede, at vi var kommet videre, siger galleriejer Claus Møller Jensen, der, siden tegningen kom op at hænge midt i sidste uge, har fået mange reaktioner på netop det billede.bHan har ikke nogen planer om at fjerne tegningen fra udstillingsvinduet.Det kommer af sig selv, når det bliver solgt, og det tror jeg ikke bliver noget problem. Der er allerede flere mulige købere af det. Men jeg vil ikke flytte det før. Det ville være at bøje af, siger Claus Møller Jensen. Galleriejer: Jeg troede vi var kommet videre (ikke online) og Galleriejers Muhammed-tegning udløste svinsk hærværk, med foto

‘Mikro-moralisme’

Dette ord kom pludseligt ved læsning af denne historie, og det kan meget vel være noget jeg har set andetsteds og som betyder noget helt andet. Men ordet kan ogsĂĄ beskrive et fænomen der vel ikke er nyt, men som tydeligvis tiltaler rigtig mange i dag: Man finder en bestemt sag eller en bestemt gruppe mennesker som man hyper som et særligt moralsk omdrejningspunkt – som aktivisterne altsĂĄ forholder sig til pĂĄ rette mĂĄde – og ved mediernes aktive eller passive medvirken bliver sagen eller gruppen sĂĄ vedtaget at være et sĂĄdant omdrejningspunkt eller lakmusprøve. Undervejs er utallige millioner andre veldokumenteret nødlidende mennesker blevet forbigĂĄet. De var bare uheldige, og vandt ikke i lotteriet om opmærksomheden.

Den anden form for mikromoralisme tiltaler de udpræget usympatiske, idet de finder en person, eller som her et sagesløst busselskab, som dømmes moralsk forkasteligt – hvorefter selskabet er frit bytte for alskens nedrigheder. NĂĄr de nu er sĂĄ uendeligt moralske og anstændige, mon sĂĄ de kommer med en undskyldning, nu hvor det viser sig de tog sĂĄ grueligt fejl? (LFPC)

[…] Busselskabet Abildskou er uforvarende blevet hvirvlet ind i striden om de afviste irakiske asylansøgere i København. Da politiet rømmede Brorsons Kirke, blev de afviste irakere kørt væk i en bus, der tidligere var ejet af det jyske busselskab. Sagen er bare den, at bussen ikke længere tilhører Abildskou, og at busselskabet pĂĄ intet tidspunkt har været i kontakt med politiet. […]

Natten til mandag blev en af Abildskous busser udsat for hærværk, mens den holdt parkeret ved banegĂĄrden i Silkeborg. Langs bussens ene side har ukendte gerningsmænd udstyret med sprayflasker med store typer skrevet “Fucking nazikollaboratører! I skulle skamme jer! Stop fangetransporten af de afviste irakere!”. […] Aktivister lægger østjysk busselskab for had

Danmarks-shaming i Expressen

Danmarks inställning till irakiska flyktingar är sedan länge mycket tydlig: man vill inte ha med dem att göra. Samtidigt är den danska politiska debatten lika deprimerande som vanligt. Den senaste symboldebatten rör de ytterst få burkor som kan skymtas i danska offentliga miljöer. De konservative, med sin nya integrationstalesman, den alltmer pajaslika Naser Khader, i spetsen yrkar på förbud. Ett sådant strider sannolikt mot den danska grundlagen. Det vore dessutom så uppenbart kontraproduktivt.

För Sverige finns det viktiga lärdomar att dra. MĂĄnga i den svenska debatten antyder att främlingsfientligheten framför allt beror pĂĄ invandringen och politikernas ovilja att tala om den. Men i Danmark pratar man knappt om nĂĄgot annat numera och gränserna är stängda. Främlingsrädslan firar likväl – och just därför – ständigt nya triumfer. Om lille havfrue hade kommit frĂĄn Irak hade hon avvisats. Dansk läxa

Expressens lederskribent er en skinhellig demagog. Danmark smider 35 ud. I Sverige smider de tusinder ud på samlebånd. Det hænger jo ikke sammen, men det er der så meget der ikke gør i svensk journalistik:

På kort tid har Sverige sendt ca. 4.000 irakiske asylansøgere retur, og yderligere 8.000 skal snart af sted. Den svenske migrationsminister kalder det en succes, mens kritikerne mener, man går for hårdt til værks. Sverige sender irakere ud i ekspresfart

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

18 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
walkerious
11 years ago

steen: Ja det stämmer att jag syftade på Friggebos sång i Rinkeby 1992 =)

Kul att ni danskar tyckte om min film.

JensH
JensH
11 years ago

Apropos “Reclaim RosengĂĄrd”-videoen, sĂĄ bliver ‘aktionen’ i videoen beskrevet som den allerstørste solidaritetsfiasko siden Friggebo. Jeg formoder de henviser til Folkepartisten Birgitta Friggebo, der som ansvarlig minister for alvor satte turbo pĂĄ indvandringen til Sverige under Carl Bildt regeringen 1991-94. Hvad er det for en ‘solidaritets-fiasko’ de henviser til i.f.m. hende??

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

Værre end ovennævnte ser dog dette ud:
http://www.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=36025

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago
Mette
Mette
11 years ago

Finansministeren har set noget forstyrret ud i de sidste dage og startede med at være floromvunden. Men den gik ikke. Nu fĂĄr vi sĂĄ at vide, at han regner med et underskud pĂĄ statens finanser pĂĄ 85 milliarder til næste ĂĄr, og det er lige godt en klat penge. Især fordi sĂĄvel den offentlige sektor som de offentligt forsørgedes antal har vokseværk. Der har været tale om at sætte København under administration, i gaderne brænder bĂĄlene og fyger brostenene, og politiet udtaler, at man kæmper for at “generobre” dele af byen. Mange af brostenskasterne er overborgmesterens hjertebørn fra Ungdomshuset, viser… Read more »

Fritz
Fritz
11 years ago

Galleriejer: “Jeg troede vi var kommet videre”

Det er vi da skam ogsĂĄ, men det er imod en islamisk stat, vi har jo allerede flere muslimske omrĂĄder i danmark.

Johansen
Johansen
11 years ago

Det er glædeligt, at flere galleriejere bl. a. i Silkeborg og Skanderborg udstiller Kurt Vestergaards tegning af Muhammed med bomben i turbanen. Godt at galleriejeren fra Silkeborg ikke lader sig intimidere af folk, som oversmører et udstillingsvindue, hvor tegningen hænger. Mærkelig adfærd at smøre et vindue til i et galleri. Den islamiske organisation, OIC har udsendt “advarsler” om den kommende udstilling i Skanderborg, hvor “Bomben i turbanen” ogsĂĄ er med i en udstilling af Kurt Vestergaards produktioner. OIC synes ikke at have forstĂĄet, hvad ytringsfrihed gĂĄr ud pĂĄ. Vi skal ikke pĂĄtvinges sharia-reglement om forbud mod at tegne Muhammed. Det… Read more »

Janne
Janne
11 years ago
Reply to  Johansen

Det er nye tider. Det er i provinsen at vi ser frisindet og et forfriskende oprør mod islamisme. Ikke i København der er blevet så islam-konservativ og reaktionær med ramamdan fest på rådhuset og halal mad til alle i kommunens folkeskoler.

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

Malaysia, netdebat muligvis Berlingske debat eller andetsteds på avisen hvor der der mulighed for kommentarer. Der er en herre med et dansk -sen navn der bor derude som priser landet og gået på klingen og forelagt diverse belæg om forholdene i landet forsvinder han, som jeg husker det.

JensH
JensH
11 years ago

@Mette

“Malaysia er der ellers blevet nævnt mange gange som et eksempel pĂĄ en moderne demokratisk muslimsk stat.”

Apologeterne har i ĂĄrevis prøvet at finde den berømte enhjørning i form af et muslimsk ‘mønster-land’, og det er selvklart ikke lykkedes dem endnu. En overgang var det sĂĄledes Tunesien der blev fremhævet som et eksempel pĂĄ et vefungerende muslimsk demokrati, men Tunesiens status som ‘mønster-land’ hos apologeterne røg, da Danmark ville udvise de to Tunesere, der planlagde at myrde Kurt WestergĂĄrd. Fra det øjeblik blev Tunesien fremhævet som et barbarisk land, hvor brugen af tortur nærmest var dagligdag.

Fritz
Fritz
11 years ago
Reply to  JensH

-Fra det øjeblik blev Tunesien fremhævet som et barbarisk land-

Ja JensH, der rammer du sku hovedet på sømmet.

Mette
Mette
11 years ago

Nå da.. Malaysia er der ellers blevet nævnt mange gange som et eksempel på en moderne demokratisk muslimsk stat.

Ikke at jeg nogensinde har troet pĂĄ det, og en bekendt af mig har fortalt mig, at det er der heller ikke grund til. Men alligevel. Muslimer har gentaget det som et mantra.

Janne
Janne
11 years ago

Mens kvindelige TV journalister dukseagtigt klædes korrekt islamisk på i dansk TV, så arbejdes der i det store udland på at dansk popmusik ikke må spilles. F.eks. i Malaysia.

h t t p://www.bt.dk/musik/dansk-succes-band-fornaermer-islam

Janne
Janne
11 years ago

Det udstillede profet billede med skidt der løber ned af vinduet kommer til at ligne Francis Bacons pave parafrase. Gad vide om det er bevidst lavet eller det blot er sure rettroende der har tilført billedet denne ekstra dimension ved et uheld og derved har skrevet (sig selv og) Westergaards billede ind i en spændende kunsthistorisk kontekst.

h t t p://digitalrightsmanifesto.files.wordpress.com/2009/03/study_after_velazquezs_portrait_of_pope_innocent_x.jpg

Mette
Mette
11 years ago

OT

Snaphanen og Uriasposten er i dag citeret i JP pĂĄ side 13 “Journalister – ikke missionærer”. Det drejer sig om en artikel Ulla Terkelsens tørklæde i Afghanistan. Det er anden gang i denne uge, at jeg har set sĂĄdan en henvisning.

Janne
Janne
11 years ago
Reply to  Mette

Glimrende at der er nogen der er OBS pĂĄ det problem pĂĄ TV2. Det er jo sĂĄdan de fremstĂĄr, de to kvindelige journalister med tørklæde pĂĄ, pĂĄ TV2. De to kvindelige journalister med tørklæde fremstĂĄr som to religiøse missionærer og ikke som to objektive og selvstændige journalister med integritet. Dertil reklamerer de to kvinder og TV2 alt for meget og systematisk med netop kønsuniformen tørklædet. De to kvinder skilter nu via tørklædet bĂĄde med religion og deres køn. De kvindelige journalisters køn stikkes ind i stuerne til os seere, netop fordi tørklædet er sĂĄ kønnet. Det er kun de mandlige… Read more »

Janne
Janne
11 years ago
Reply to  Janne

I øvrigt finder jeg det ret tragikomisk at to granvoksne kvinder – den ene endda over 60 ĂĄr gammel – i arbejdstiden skal klædes ud i noget der ligner jomfru udklædningstøj. Det er da noget der ligner latterliggørelse af de to voksne kvindelige journalister. Mon de mandlige journalister ville finde sig i at skulle stĂĄ model til jomfru outfit i arbejdstiden? Vel næppe.