24
okt
Seneste opdatering: 25/10-09 kl. 0126
43 kommentarer - Tryk for at kommentere!

En by danskere bĂžr kende med den prĂŠgtige Trefoldighedskirken, Holmens Kirke i dobbelt stĂžrrelse. Byen gĂ„r lĂŠngere tilbage. Lige indtil ligger VĂ€ fra det fĂžrste Ă„rhundrede efter Kristus, allerede med brolagte gader. (Se ogsĂ„ Lund Domkirke, Sankta Maria kyrka, Åhus og GumlĂžse Kirke, Nordens fĂžrste teglstenskirke. Frem til Ă„r 1200 byggedes 350 kirker i SkĂ„ne. “Adam av Bremen lĂ€r ha sagt att SkĂ„ne var Danmarks vackraste del och full av kyrkor.”) Klip fra Canta KĂžge 2009’s koncert i Heliga Trefaltighets Kyrkan, Kristianstad. Mozarts Ave Verum Corpus:

Nyt fra vestfronten

Egentlig burde der jo ikke vĂŠre noget nyt, for det er ikke lĂŠngere siden end i gĂ„r at det glade budskab lĂžd at kriminaliteten i Gellerup er for styrtdykkende. FortĂŠl det til buschauffĂžrerne der kĂžrer i omrĂ„det. Det er ikke fĂžrste gang at der er kommet diametralt modsatte meddelelser fra dette kvarter, og man kunne fĂ„ sĂ„dan en lumsk mistanke om at det har at gĂžre med hvordan episoder her opgĂžres – er det i dette tilfĂŠlde noget sĂ„ simpelt som at  intifada pĂ„ vejene omkring enklaven hvor busserne kĂžrer ikke tĂŠlles med? Men fortvivler ikke, byens borgmester gĂ„r i aktion. Andre gode mennesker – her formanden for “Akademisk Arkitektforening” – pĂ„peger at arkitektoniske tiltag kan vĂŠre en del af lĂžsningen, og at hendes medlemmer stĂ„r til rĂ„dighed for integrationen (LFPC).

[…] En bus fra Århus Sporveje blev onsdag formiddag ramt af et skud i Gellerup. ChauffĂžren kĂžrte ad Emmasvej, da en gerningsmand fra bagsĂŠdet af en kĂžrende personbil affyrede et skud fra en luftpistol mod bussens forrude. ChauffĂžren fortsatte, men lagde tre kvarter senere mĂŠrke til endnu en mand af anden etnisk herkomst end dansk, der ved et stoppested i midtbyen steg ud af en bil og tog et billede af den beskadigede forrude med sin mobiltelefon. […]

Borgmester Nicolai Wammen (S) tager skarpt afstand fra episoden. »Det er dybt forkasteligt […] Bybus ramt af skud

[…] Arkitektur er selvfĂžlgelig ikke hele lĂžsningen.

Naturligvis er kommunens sociale tiltag vigtige, og politimÊnd i uniform kan ikke erstattes af arkitekter med sorte briller, men ved at tÊnke de fysiske omgivelser ind i den samlede indsats kan kommunen virkelig gÞre en forskel. Med sÄ hÞje ambitioner, som hovedstaden ellers viser pÄ arkitekturomrÄdet, bÞr KÞbenhavns Kommune netop stÄ frem som forbillede for alle de andre af landets kommuner, som bakser med lignende problemer.

Arkitekterne er i hvert fald klar til at bidrage. […] Rikke Krogh: Arkitektur kan gĂžre en forskel

Dhimmi-kirken

Det mest uhyggelige ved Tingbjerg-historien er, at vi fĂžrst hĂžrer om den nu.

Hvad offentligheden fik at vide for nylig, har de kirkelige myndigheder i KÞbenhavn vidst i mindst et halvt Är. Men ikke ét ord har de sagt i offentligheden. Heller ikke, da det forskrÊmte, underkuede menighedsrÄd kapitulerede og solgte prÊsteboligen i maj. Hvorfor slog KÞbenhavns davÊrende biskop, Erik Norman Svendsen, ikke dengang alarm i offentligheden? Hvorfor protesterede han ikke pÄ folkekirkens vegne over, at en dansk prÊst fordrives fra sit sogn af muslimske bander? Var det fordi han som kongelig konfessionarius havde for travlt med at dÞbe kongelige smÄbÞrn? Eller fordi han bare ikke ville sige noget, der risikerede at sÊtte ham i bÄs med forkerte mennesker med de forkerte holdninger? Katrine Winkel Holm:  En duft af dhimmi

UK: Multikulturalisme var vÄben mod Tories

Jeg kan ikke frigĂžre mig for en fornemmelse af at vi netop nu oplever en syndflod af afslĂžrende nyheder der ikke kan spinnes og snakkes vĂŠk. Hvis denne artikel fra the Telegraph holder vand, taler vi om et dĂždsstĂžd til det britiske samfund begrundet bl. a. i indenrigspolitiske intriger – “rub the Right’s nose in diversity”. Via Gates of Vienna (LFPC).

Labour threw open Britain’s borders to mass immigration to help socially engineer a more multicultural country, a former Government adviser has revealed.

The huge increases in migrants over the last decade were partly due to a politically motivated attempt by ministers to radically change the country and “rub the Right’s nose in diversity”, according to Andrew Neather, a former adviser to Tony Blair, Jack Straw and David Blunkett.

He said Labour’s relaxation of controls was a deliberate plan to “open up the UK to mass migration” but that ministers were nervous and reluctant to discuss such a move publicly for fear it would alienate its “core working class vote”.

As a result, the public argument for immigration concentrated instead on the economic benefits and need for more migrants. […]

In his column, Mr Neather said that as well as bringing in hundreds of thousands more migrants to plug labour market gaps, there was also a “driving political purpose” behind immigration policy.

He defended the policy, saying mass immigration has “enriched” Britain, and made London a more attractive and cosmopolitan place.

But he acknowledged that “nervous” ministers made no mention of the policy at the time for fear of alienating Labour voters.

“Part by accident, part by design, the Government had created its longed-for immigration boom. […]

Sir Andrew Green, chairman of the Migrationwatch think tank, said: “Now at least the truth is out, and it’s dynamite. […]  Labour Wanted Mass Immigration to Make UK More Multicultural, Says Former Adviser

Sverige lÀr behöva valobservatörer 2010

Imorgon fÄr vi en mycket obehaglig pÄminnelse om den totalt odemokratiska public service kanalen som alla svenskar tvingas betala TV-licens för nÀr Sverigedemokraterna Äterigen skall diskuteras utan att nÄgon sverigedemokrat fÄr medverka. NÀr man lÀser listan över de inbjudna till programmet sÄ vÀnder det sig i magen. SVT följer inte sitt uppdrag genom att enbart bjuda in dessa personer till Agenda. Givetvis anser alla fyra att Sverigedemokraterna fÄtt för mycket uppmÀrksamhet i media och av politiker, nÄgot annat skulle vara en sensation. Hur kan man överhuvudtaget kalla detta för en debatt. Det Àr ju fyra likasinnade man bjudit in. Den politiska korrekthetens fula tryne kommer att lysa över alla TV-tittare i hela Sveriges avlÄnga land imorgon kvÀll vid 21:15. Thoralf Alfsson

Svenskans fnissande okunskap. Ännu en “dansk” pinsamhet

Thomas Nydahl om SĂžren Karup og Lena Sundström. “KĂŠrlighedsbombningen” er – bortset fra Politiken og Rune Engelbreth – undsluppet min opmĂŠrksomhed:

Hur har din bok tagits emot i Danmark?

– Jag har blivit fullstĂ€ndigt kĂ€rleksbombad. Jag trodde det skulle bli tvĂ€rtom. MĂ„nga danskar Ă€r kritiska till utvecklingen, och de som inte Ă€r det har vant sig vid att beskrivas som frĂ€mlingsfientliga, de reagerar inte pĂ„ det lĂ€ngre.

Den Ă€ngsliga och barnsliga intervjun med show-ladyn Sundström i Svenskan Ă€r vĂ€l den nye redaktörens lĂ„gvattenmĂ€rke, inte en kritisk stavelse, inte en distanserad tanke. Annars funnes det mĂ„nga skĂ€l till bĂ„de kritiska och distanserade tankar/frĂ„gor, som t.ex. nĂ€r hon anmĂ€rker pĂ„ SĂžren Krarup som om han skulle vara nĂ„got slags allmĂ€nt reaktionĂ€r pöbelbuse. Hennes grunda kunskaper om Danmark utesluter sjĂ€lvklart insikten om Krarups roll i den danska diskussionen om folklighet och nation, en debatt han deltag i sedan 1970-talet, bl.a. med sina kritiska böcker om franska revolutionen och liberalismens framvĂ€xt. Krarup Ă€r dock, mer Ă€n nĂ„got annat, en luthersk prĂ€st som predikar den lutherska lĂ€ran. Han Ă€r en “bekĂ€nnande kristen” och det Ă€r som sĂ„dan han format sin identitet och sitt uppdrag i livet, sjĂ€lv har han karaktĂ€riserat sin tid i Folketinget som en “vĂ€rnplikt” pĂ„ en front dĂ€r han normalt inte verkar. Han Ă€r prĂ€st och författare.

NĂ€r Svenskans redaktör fnissar tillsammans med Sundström, gör han det uppenbarligen dĂ€rför att han saknar kunskap om detta slags intellektuella. Vi saknar i Sverige helt denna kontakt med det förflutna, medan det i Danmark, inte minst med Grundtvig och “det levende ord” som bas, Ă€r en del av en sjĂ€lvklar samtalsreferens. Folklighet Ă€r i Danmark inte ett skĂ€llsord. Kanske Ă€r det dĂ€r den avgörande sprickan mellan svenska “moderna” intellektuella och den danska samtiden uppstĂ„r? Utan en kunskap om folklighetens historia – och dĂ€rmed grundtvigianismen och folkhögskolerörelsen – kan man inte förstĂ„ den danska samtiden. I Sverige vĂ€xer vi upp i tron att det Ă€r fiskpinnar som simmar i haven och kotletter som odlas pĂ„ fĂ€lten. Vi har skurit av alla band med det gamla bondelandet. Det har man inte gjort i Danmark. Svenska intellektuella betraktar dĂ€rför Danmark som “efterblivet” och “inskrĂ€nkt” – nĂ€r det i sjĂ€lva verket handlar om att vĂ„rda arv, tradition och kulturell tillhörighet. Även om det ter sig som en omöjlighet för en svensk “kulturmĂ€nniska”, sĂ„ Ă€r den sortens identitet vĂ€rd att hĂ€vda i det globala korsdrag dĂ€r relativism och undfallenhet inför det totalitĂ€ra vĂ„rdas lika ömt som om det vore sjĂ€lva livsluften vi mĂ„ste andas. Det Ă€r stor skillnad pĂ„ den av livets vĂ€gar och villovĂ€gar framvuxna kulturen och den “kultur” som vĂ„rdas i de trendiga medierna.

Svenska Dagbladet hade för 25 Ă„r sedan med all sĂ€kerhet satt in samtiden i det perspektivet. Idag fnissar och ylar man med det slags politiska korrekthet dĂ€r duktig- och prĂ€ktighetsfaktorn bestĂ€mmer allt, “Ă€r du med oss Ă€r du en god mĂ€nniska” lyder intrĂ€desprovet. Det Ă€r skamligt att se hur Svenskans nye kulturredaktör sĂ€ljer sig till denna, i djupaste mening populistiska rörelse (och populism Ă€r som bekant nĂ„got helt annat Ă€n folklighet).

Axess-bloggen har idag en kommentar i Àmnet.

Thomas Nydahl.

largeclick_sundstroem

Danmarks-bask

Det er ogsĂ„ en norsk genre: Dumhetens pris. I Norge er  koret dog  mindre Ă©nstemmigt. I Sverige skal man helt udenfor “gammelmedierne” for at fĂ„ at vide, hvad folk tĂŠnker. For eksempel til Newmill, der prĂžver at etablere den folkelige debat tradition, vi kender fra danske aviser.

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

43 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Peter Buch
Peter Buch
11 years ago
Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

Alle kvinder er smukke.

Salomonsen, Linnet og her maskulin reprĂŠsentation ved hr. GlĂŠsel- Det er ikke det du siger…

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

Ja, vildt interessant 🙂 Ja, netop ( ang. “i(s)-land” ) NĂ„, det anede jeg ikke – sĂ„ er det mĂ„ske kun herovre pĂ„ DjĂŠvleĂžen – eller bare i KĂžbenhavns-trup ? – at vi siger “NĂŠst-ved” og “Egt-ved” 😉 Ak, ja! Aha ?! – men der var jo ogsĂ„ mange vikinger der drog Ăžstover, endda blev kaldt “rus” og grundlagde Kiev og dermed det tidlige Rusland. Hvor vildt! – det mĂ„ jeg se at fĂ„ prĂžvet. Men efter at have set BBC-programmet og Havhingstens tur til Dublin ( kan varmt anbefales), sĂ„ tror jeg nu ikke lige jeg har mod pĂ„… Read more »

PeterK
PeterK
11 years ago

Ja, sprog er en sjov ting. Nu ved jeg ikke hvor du stammer fra, men jeg bor under 20 km fra Egtved, og her er udtalen helt klar “Eg-tved”. I udkanten af Kolding hedder en bydel “Tved”. S’et i “island” er interessant, for i talesproget findes det jo ikke, her hedder der “eyland”. Gad vide om der har siddet en eller anden sprogpendant en gang med det formĂ„l at fjerne “nordicismerne”, ligesom dengang LuserĂžd blev til AllerĂžd, og lĂ„r blev til overben. For KĂžbenhavn bredte sig ned at KĂžge Bugt og opslugte SolrĂžd, hed det SolrĂžd pĂ„ byskiltene, men SollerĂžd… Read more »

PeterK
PeterK
11 years ago

AngĂ„ende dansk i engelsk. Der er mere end 1000 stednavne i England der har danske rĂždder. Der er alle dem der ender pĂ„ -by(by), -ness(nĂŠs), -dal/dale(dal) , -ey/ay(Ăž), -thorpe (torp), eller -toft (toft). Grimsby, Lowestoft, Airdale – fortsĂŠt selv der er mange. I Skotland er det vĂŠrst, eller mĂ„ske bedst. Her hedder en kirke “kirk”, og man drikker en “dram”, en grund hedder “grund”, vores hedder “oos” (som i Ăžstjysk Ă„res), barn “bairn. Der er rigtigt mange hvis man lytter lidt efter dem. “A hearthy welcome” – hjerteligt velkommen. En norsk sprogprofessor (hvem ellers!) sagde engang, at slaget ved Stamford… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  PeterK

Ja, PeterK – det kunne vĂŠre virkeligt interessant at se i krystalkuglen, hvordan tingene ville have udviklet sig, hvis normannerne havde tabt., og vikingerne vundet, sĂ„ danskere og nordmĂŠnd – var blevet ved med at kontrollere store dele af England & Skotland + Ăžerne over en meget lĂŠngere periode. SĂ„ 1066 var meget skelsĂŠttende pĂ„ mere end Ă©n mĂ„de. SĂ„ sent som 1086 forsĂžgte kongen ( Knud den Hellige ) faktisk at lave endnu et vikingetogt for at tilbageerobre de danske besiddelser i England – og komme sine landsmĂŠnd i York (Jorvik) til hjĂŠlp mod det normanniske Ă„g.Det fik ham… Read more »

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Bjovulf, ravn pÄ svenska heter korp och vindue fönster sÄ dÀr Àr inte orden lika alls. Men man blir inte förvÄnad, dom svenska vikingarna Äkte mestadels österut medan dom danska och norska vikingarna Äkte vÀsterut. Vad jag har förstÄtt sÄ Àr dom riktiga britterna och inte ny-britterna vÀldigt intresserade av bÄde sitt förflutna angÄende bÄde vikingar och det romerska ditot. Tydligen finns det mycket fynd i just Yorkshire.

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Robin_Shadowes

Tak, Robin 😉 Nej, det er sandt – og der er mange flere ord, end dem jeg har nĂŠvnt. Men sprogene var altsĂ„ allerede i FORVEJEN ( förvĂ€gs) meget nĂŠrt beslĂŠgtede og gensidigt forstĂ„elige – i en sĂ„dan grad, at man kan endog (Ă€ven) kunne fĂžre simple samtaler i forbindelse med handel eller krig etc. ( dog noget stĂžrre afvigelse (skilnad) end mellem dansk & svensk i dag fx. – tĂŠt pĂ„ “moderne” islandsk! ). Der var dog signifikante forskelle i den temmelig komplicerede grammatik – isĂŠr endelser, ordstilling og verbumformer, og der var ogsĂ„ en ganske stor forskel (skillnad)… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
11 years ago

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_van_Steenwinckel Der er motiver jeg ikke fik taget og blandt de enkelte jeg mistede- et af Trefoldighedskirken med hele to regnbuer over. Fotoapparatet blev stjĂ„let da jeg var pĂ„ biltur i Holland og vi havde forladt bilen en halv time i Utrecht, vi sĂ„ tyven, der ikke just lignede Rembrandt og det eneste, han nĂ„ede at fĂ„ med vĂŠk derfra, var mit kamera med nĂŠvnte motiv og lidt flere og flyttet lidt mere af bagagen uden for bilen. Timer gik for at fĂ„ en ny rude i i stedet for den smadrede og anmelde tyveriet. Jeg forsĂžgte at efterlyse kameraet… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Bjovulf + Mia

Apropos hedninge og nordisk fortid, sĂ„ er der nu lavet den fĂžrste hedningegravplads i Danmark. Den er anerkendt og der er blevet afviet (hedder det vist – modsat indviet) kristen jord, for gravpladsen – med en skibssĂŠtning – er placeret pĂ„ en gammel kirkegĂ„rd. Det ser mĂŠgtig flot og hĂžjtideligt ud – for dem der er tilhĂŠnger af sĂ„dan noget.

http://images.fyens.dk/69/489069_320_700.jpg

Mia
Mia
11 years ago
Reply to  Janne

Tak for tippet… selvom jeg selvfĂžlgelig hĂ„ber, det kommer til vare lĂŠnge, fĂžr jeg fĂ„r brug for det 🙂

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Janne

Tak Janne,

Kan man sĂ„ fĂ„ sin egen gravhĂžj – sĂ„dan i stil med Gorm & Thyra? 🙂

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

NĂ„n som vet om vissa engelska ord Ă€r lĂ„ne-ord frĂ„n danskan? Det finns ju nĂ„gra ord som Ă€r rĂ€tt lika. PĂ„ rak arm kommer jag pĂ„ window – vindue och raven – ravn.

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Robin_Shadowes

Ja, Robin – masser – men nogle af dem er faktisk fĂŠlles-germanske ( fx. “ravn”, tror jeg, tree / trĂŠ, hus , mus etc. – de sagde faktisk “hus” og “mus” etc. pĂ„ engelsk indtil ca. 1500 , ses endnu i “husband” ), hund etc. ) og er dermed fĂŠlles arvegods. Det kan ofte vĂŠre svĂŠrt at se, hvilken vej de i deres nuvĂŠrende form er kommet ind i engelsk. Fx. give, take ( fra “taka” (!), men nu “tage” pĂ„ dansk), they (de), them (dem), dream (drĂžm), sling, husband (husbond), are (!) , knife, beck ( bĂŠk), “when” fra… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Bjovulf

Hvad hedder “ravn” / “raven” pĂ„ svensk, Robin?

Mette
Mette
11 years ago

indspilninger

Mette
Mette
11 years ago
Reply to  Mette

boghylde. JĂžsses!

Mette
Mette
11 years ago

SĂŠrt som tilfĂŠldigheder spiller sammen, i Ăžjeblikket er der mange, og erfaringerne og Jung siger, at sĂ„ er det tid at skĂŠrpe opmĂŠrksomheden og gĂ„ i hi. I forgĂ„rs var jeg i Gl. Skagen og havde med mig Carl Nielsen symfonier i indspindninger, der ikke findes bedre. Jeg skrev om Chr. IV, og pĂ„ boghyllen to meter fra mig stod “Beowulf” pĂ„ oldengelsk, udgivet hos Harrap, London i W. F. Boltons reviderede udgave fra 1973, redigeret af C.L. Wrenn (1953). Knap 100 sider introduktion og masser af fodnoter, glossarium. Jeg har netop slĂ„et op, og ups, der fandt jeg det… Read more »

Universalgeni
11 years ago

Hvorfor kÞrer hun pÄ sÄdan en mÊrkelig fremmedarbejder-cykel? Den er jo tysk !! Utyske !

Thomas Bolding Hansen
11 years ago

Jan “Gijou” arbejdede sjovt nok for KGB, det er vel en gammel nyhed? men sĂ„ alligevel:

“Han siger videre, at der er en meget tydelig juridisk grĂŠnse for, hvad der er spionage, og hvad der ikke er det. Denne grĂŠnse har han aldrig overskredet, siger den svenske forfatter.”

Nej, sÄ gÞr det samme for nynazisterne Jan, det ligger ogsÄ inde for loven at skrive artikler for dem.

http://kpn.dk/boger/article1862347.ece

Erik
Erik
11 years ago

Undrar hur mÄnga av dessa vackra gamla kyrkor som mohammedanerna tÀnker lÄta stÄ kvar nÀr dom tagit över?

Det behÞver man ikke spekulere over, nÄr der findes empiri. Tag en tur til Kosovo, sÄ kan du fÄ syn for sagn. Jeg tror antallet p.t. er pÄ 2.500 kirker jÊvnet med jorden.

Janne
Janne
11 years ago
Reply to  Erik

Eller se hvordan det gÄr i DK lige nu. Det er centrum-venstre der vil bygge stormoskeer i Danmark. Og det er partierne Venstre, de konservative og DF der tydeligt markerer stÞtte til prÊsten i Tingbjerg. StÞtten fra centrum-venstre er til gengÊld noget svÊr at fÄ Þje pÄ.

Erik
Erik
11 years ago

Janne: Jeg har selv i mine unge dage haft en kĂŠreste, der levede i det landskab man ser pĂ„ omslaget og jo, hendes forĂŠldre havde heller ikke samme tandpastasmil som man ser pĂ„ billedet. Og ja, kĂžbenhavnske intellektuelle, der kun kender bondekulturen fra deres radikale forĂŠldres gyserhistorier, har ikke en jordisk chance for at fatte, at der faktisk findes mennesker der ikke har samme sugende hul i midten af deres identitet som moderne kĂžbenhavnere, og at alverdens moderne teater, statssponsoreret lyrik og opreklameret (og, naturligvis, ligeledes statsbetalt) fingermaling kun er en narresut, der aldrig kan fylde det hul i sjĂŠlen… Read more »

Janne
Janne
11 years ago
Reply to  Erik

Jeg mĂ„ nok skuffe dig, for mit (og familiens) erfaringsgrundlag er rundet af bĂ„de land og by, af landsby og storby, af bĂ„de hjemstavn, almue og PH osv. Jeg og mine er rundet af begge slags dansk kultur, sĂ„ at sige. Derfor kan jeg hverken forkaste almue erfaringen og erkendelsen eller den, der stammer fra og har rĂždder i storbyen, PH etc. og jeg kan se tosserier bĂ„de pĂ„ land og i by – landsbytosser (ogsĂ„ flere der stemmer radikalt) og storbytosser – og heldigvis ogsĂ„ det modsatte! Samfund og verden og ikke mindst Danmark forandrer sig og familier drager… Read more »

Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
11 years ago

Undrar hur mĂ„nga av dessa vackra gamla kyrkor som mohammedanerna tĂ€nker lĂ„ta stĂ„ kvar nĂ€r dom tagit över? Inte bara hara SkĂ„ne begĂ„vats med mĂ„nga kyrkor men vi har otroligt mĂ„nga slott och herre-sĂ€ten ocksĂ„. Ibland har jag blivit förvĂ„nad att ett enda litet landskap kan ha sĂ„ mĂ„nga. Jag kan rekommendera ett besök pĂ„ Bosjö-kloster vid Ringsjön, Ă„tminstone pĂ„ sommaren. Det Ă€r otroligt vackert och parken och delar av slottet Ă€r öppet för allmĂ€nheten. Det finns visst en cafeteria ocksĂ„ men man kan ju sjĂ€lv ta med lite fika och sitta i grĂ€set och ha en picnic med grandiös… Read more »

bl
bl
11 years ago
Reply to  Robin_Shadowes

Tja meditĂ©r lidt over det ortodokse nordcyperns skĂŠbne, som er blevet lidt bedre i de sidste Ă„r, pga. EU og Tyrkiets forhĂ„ninger om EU. Clashes between the Greek and Turkish communities culminated in 1974 with a Turkish invasion of the island and the establishment of the “Turkish Republic of Northern Cyprus. ” Many churches and monasteries in the north were destroyed or looted in the process, and the Orthodox were denied all access to churches or monasteries in the area. On November 30, 1994, two priests were allowed to cross into the north and celebrate the Eucharist at St. Andrew… Read more »

Thomas Bolding Hansen
11 years ago

Min mor boede i mange Ă„r i GlimĂ„kra, en lille sĂžvnig by som selv ikke svenskere har hĂžrt om, og enkelt syntes lyder Russisk. Den ligger et stenkast fra Kristianstad, som man ville betragte “Fyra mil” (40 km) som i Sverige. Kirken har jeg besĂžgt, da jeg engang skulle fordrive lidt tid. X4 var dog en overambitiĂžs herre pĂ„ godt og ondt. Synd for SkĂ„ne, at han overlod landet til det fjerne Stockholm, bĂ„de mentalt og fysisk. Men kornet havde de naturligvis mere brug for. Der er nu stadig langt mere, vi har tilfĂŠlles, end ikke. Men Tyskland som direkte… Read more »

Fritz
Fritz
11 years ago

-Katrine Winkel Holm: En duft af dhimmi-

Nej ikke en duft, men en forfÊrdelig stank af rÄddenskab hÊnger efter de anti-danske og ugudelige kÊttere i prÊstekjole. Vi mÄ hÄbe at vi snart kan gÞre regnskabet op med de landsforrÊdere, med og uden kjole.

Thomas Nydahl
11 years ago

PS: Jag glömde ju att sÀga, att det Àr i den kyrkan som jag sjÀlv gifte mig, med Astrid, i januari 1999! Och att den Àr Astrids församling, dÀr hon arbetar som prÀst! SÄ nog Àr den viktig för oss, inte bara som symbol och minne av en tid dÄ skÄningarna gjorde motstÄnd mot Stockholm pÄ ett mer aktivt sÀtt Àn idag!

Thomas Nydahl
11 years ago

Det var mĂ€rkligt att se en bild frĂ„n “vĂ„r kyrka” – för bara tvĂ„ timmar sedan satt jag dĂ€r. Är det nĂ„got vi Ă€r stolta över hĂ€r i Kristianstad, sĂ„ Ă€r det bakgrunden för vĂ„r stads etablering, och vĂ„r kyrka! IkvĂ€ll skulle Karl Jenkins stora mĂ€ssa The Armed Man uppföras, men efter 30 minuters “godhets-predikan” av gamle FN-mannen Hans Corell gav jag upp och Ă„kte hem igen. Mer minnesvĂ€rd Ă€r danska konsertpianisten Christina BjĂžrkĂžes konsert hĂ€r, en sommarkvĂ€ll för nĂ„gra Ă„r sedan, dĂ„ hon bland annat bjöd pĂ„ Carl Nielsen.

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Thomas Nydahl

Ja, ver(l)den er desvĂŠrre/ tyvĂ€rr meget uretfĂŠrdig / mycket orĂ€ttvis –
Sverige har jo Trefoldighetskyrkan – vi har bare “Enfoldighedskirken” 😉

( enfoldig = dum / obegavat )

Mia
Mia
11 years ago
Reply to  Bjovulf

Rent sprogligt blér! Skal alt fra nu af overséttes som en anden deklaration til S/DK/N? 🙂
Varför egentlig navnet Bjovulf? Led han ikke en krank skÊbne?

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Mia

NĂŠ, overhovedet ikke, Mia – bare som en lille service til Thomas, sĂ„ han fanger vitsen 🙂 Jo, til allersidst gjorde han jo, men geaten / gĂžten Beowulf / Bjovulf *) kom til hjĂŠlp og fĂŠldede trolden Grendel og hans endnu vĂŠrre mor, da DK ( eller Lejre / Lethre ) standede i vĂ„de og kong Hrothgar / Roars kĂŠmper faldt som fluer nat efter nat – samt mange Ă„r senere en grufuld drage, som sĂ„ blev hans endeligt. Men nu, hvor hans hjemlige Sverige / Geatland stĂ„r i lort til halsen, sender danskerne som tak for hjĂŠlpen hans Ă„nd… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Mia

http://da.wikipedia.org/wiki/Beovulf-kvadet Vores egen Grundtvig var faktisk den fĂžrste, der seriĂžst forsĂžgte at oversĂŠtte kvadet fra oldengelsk under sine studieophold i England i 1830’erne og 40’erne og prĂžvede at fĂ„ englĂŠndernes op Ăžjne for, hvor betydningsfuldt det var. Og det bekrĂŠftede ham naturligvis endnu mere i sin begejstring over alt oldnordisk og dermed over vore historiske forbindelser med de angler, saksere, frisere & juter ( jyder), der erobrede hele England fra ca. Ă„r 450 og frem – altsĂ„ FØR vikingerne fra ca. Ă„r 800 – noget som stadig prĂŠger engelsk dybt og gĂžr det relativt nemt for skandinaver at lĂŠre sproget,… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Mia

http://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf

Meget bedre beskrevet i den engelske version 😉

Mia
Mia
11 years ago
Reply to  Mia

Ja, sĂ„ fik man da det pĂ„ plads, og hvor var det godt, det skĂžnne kvad blev reddet ud af den brĂŠndende bygning! 🙂

Nordisk mytologi burde vi i grunden dyrke noget mere her i Norden. Jeg overvejede en overgang at melde mig ind i et eller andet asatrofÊllesskab, men blev bange for, at jeg ville ende pÄ en plÞjemark med en flok rollespillere ifÞrt uldkjole og med en kobberkasserolle i den ene hÄnd og guldhornene i den anden (hvilket i grunden sikkert ville have vÊret hyggeligt nok).

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago
Reply to  Mia

Ja, det ville da vĂŠre et syn for GUDER, Mia 😉 Husk at sende et foto, hvis du ombestemmer dig … Ha, det er ogsĂ„ det, der afskrĂŠkker mig fra at melde mig under deres faner, men hvis vi fĂ„r mange flere prĂŠster af typen fra Brorsons-kirken og Lyngby inden for “Enfoldighedkirken”, sĂ„ ved man da ikke, hvad der kan ske 🙂 Men du har helt ret – vi skal vĂŠre meget mere stolte af vore rĂždder og vĂŠrdier – og stĂ„ urokkeligt fast pĂ„ dem! Af og til fĂ„r jeg en “grum” mistanke om, at vi aldrig blev rigtigt… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

“Min fornemmelse, der bygger pĂ„ et vist kendskab til dansk kirkeliv, er, at danske folkekirkeprĂŠster frygter Ă©n ting mere end noget andet: At blive slĂ„et i hartkorn med Dansk Folkeparti.”

Min erfaring med og kendskab til dansk kirkeliv siger mig at Winkel Holm har ret.

MÄske ogsÄ derfor at der er hÞrt pÄfaldende lidt fra biskop Kjeld Holm i forbindelse med prÊsten i Tingbjerg. Vi hÞrer i det hele taget absolut intet fra biskoppelig side af, nÄr det gÊlder religiÞs fanatisme i islamiske kredse. Intet.

Janne
Janne
11 years ago

Vedr. billedet af Verdens lykkeligste folk: Det forunderlige ved forsidebilledet pĂ„ Sundströms satiriske bog, er, at de omgivelser som hun stĂ„r i ligner dem min familie har levet i og sammen med igennem flere generationer, sĂ„ jeg ser ikke forsiden som negativ. Jeg kunne bytte Sundström ud med min mormor eller oldemor eller tipoldemor og sĂ„ var det et helt naturtro foto. Huset ligner, cyklen ligner, cykelkurven, markerne, trĂŠer og farver ligner, dyrene ligner, flaget ligner, mĂžllen, valmuerne og grĂžftekanterne ligner osv. Der var blot ikke nogen af mine formĂždre der havde et tillĂŠrt modeblad smil som Sundströms, for deres… Read more »

Thomas Nydahl
11 years ago
Reply to  Janne

Janne, du skriver om Sundström: “hun fremmedgĂžr sig selv.” Jag tror det Ă€r sjĂ€lva kĂ€rnan, du trĂ€ffar mitt i prick!

Vivi Andersen
Vivi Andersen
11 years ago
Reply to  Janne

Janne

Nu aner vi ikke en pind om SundstrÞmŽs opvÊkst eller hendes tilvÊrelse som sÄdan :

men det kunne jo vÊre at hun tog fat pÄ Danmark og danerne, fordi hun ikke kunne tage fat pÄ dem hun inderst inde helst ville, nemlig Sverige og svenskerne.

SĂ„ valgte hun at anvende os, danerne, og vores land, som proxy .

Den tanke faldt mig ind, da jeg hĂžrte om hendes bog 1. gang.

Pk
Pk
11 years ago

Tak for den skĂžnne musik Hr. Mozart.
Tror De, at De havde skrevet alle deres vĂŠrker i et muslimsk/ socialdemokratisk lykkeland?