8
jan
Seneste opdatering: 8/1-10 kl. 1220
19 kommentarer - Tryk for at kommentere!

25 d√©cembre 2009 – No√ęl – Pri√®re islamique en pleine rue bloquant 5 rues – Paris 18√®me – Barb√®s, video, fotos, fransk. Franska myndigheter utvisade p√• torsdagen en radikal imam som i flera m√•nader uppviglat sina anh√§ngare i Paris¬ī mosk√©er att “resa sig” mot v√§stv√§rlden.

Tyskland vågner

Den bev√¶gelse ¬†Henryk Broder ser, er den samme ¬†jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart l√łbes st√¶rkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.

De tyske medier har i det hele taget v√¶ret pr√¶get af intensiv omtale af attentatet, langt mere end de britiske og franske, og frem for alt f√łres der en meget principiel diskussion netop nu i Tyskland om ytringsfriheden og dens omkostninger.¬ĽJeg er meget overrasket.¬†Ogs√• over, hvor mange positive reaktioner jeg selv har modtaget for mine seneste historier i Spiegel. Det ser ud, som om stemningen langsomt vender. Det begyndte dog f√łr denne h√¶ndelse.¬†Men store aviser som f. eks.Frankfurter Allgemeine og S√ľddeutsche Zeitung har dog k√łrt en storvask, hvor f. eks.¬†min blog “Achse des Guten” blev stemplet som “islamhadernes” holdeplads. S√• kampen st√•r stadig √•ben.¬ę S√ľddeutsche Zeitungs kulturredakt√łr, Adrian Kreye, skrev, at et forsvar for Rushdie stadig var p√• sin plads, men at det er anderledes med Kurt Westergaard, for han har kun lavet en ¬Ľplump¬ę tegning – en argumentation, som dog ogs√• har indbragt Kreye verbale t√¶v fra andre medier. Det er stadigv√¶k tysk mainstream at k√łre ad den tangent, men jeg tror, at de redakt√łrer er i f√¶rd med at isolere sig fra l√¶serne. Men i det store og hele skal man rose den tyske presse for dens d√¶kning den seneste uge. Interview: ¬ĽMan skal forn√¶rme¬ę og Vesten er lammet af frygt for tredje gang, nu p√• dansk. (Norske Aftenposten trykker tegningene, det vil n√¶ppe ske i svenske aviser, der stadig tror p√• julemanden, dvs. en s√¶rlig svensk fribillet. Den tro kan f√• en brat ende.)

The world ignores the persecution of Christians in the Muslim world.

In Egypt, seven Coptic Christians were murdered yesterday by a Muslim gunman as they filed out of a midnight mass in the southern town of Nag Hamadi. In Pakistan, more than 100 Christian homes were ransacked by a Muslim mob last July in the village of Bahmaniwala. In Iraq that same month, seven Christian churches were bombed in Baghdad and Mosul in the space of three days.¬†Such atrocities ‚ÄĒand there are scores of other examples‚ÄĒ are grim reminders that when it comes to persecution, few groups have suffered as grievously as Christians in Muslim lands. Fewer still have suffered with such little attention paid. ¬†[..]

It might seem natural that at least some attention would be paid in the West to the plight of these Christians. Instead, attention seems endlessly focused on “Islamophobia,” not least at the U.N.’s misnamed Human Rights Council. In November, much of Europe went berserk over the Swiss referendum to ban the construction of minarets (though not of mosques). But the West’s tolerance for its large Muslim populations stands in sharp contrast to the Muslim world’s bigotry and persecution of its own religious minorities. That’s a fact that ought to be borne in mind the next time Westerners berate themselves about their own supposed “intolerance.” WSJ: ¬†Islamic Christianophobia. (Dagens eksemplificering: Three malaysian churches fire-bombed.) H√łr Kjell Albin Abrahamsons kronik om √ėsteuropas rapportering om kristenforf√łlgelser.

Rekordskatter – lavere pensioner

Hvor blev milliarderne af ? De gik til “grupper der aldrig havde ¬†indbetalt noget til fondene” . Riksdagen holder fest for Svenssons ¬†sparepenge. Det kaldes “alla m√§nniskors lika ¬†v√§rde”, alternativt “forr√¶dderi”:

I fjol hade Sverige faktiskt bara v√§rldens n√§st h√∂gsta marginalskatter ‚Äď arvfienden Danmark ‚ÄĚslog‚ÄĚ oss i den kategorin ‚Äď men fr√•n och med √•rsskiftet √§r vi √•ter herre p√• t√§ppan. Med en h√∂gsta m√∂jlig skattesats p√• 56,7 procent √§r Sverige odiskutabel etta.¬†M√•ste vi alltid vara v√§rst?

¬ĽS√•dan noget vil vi netop gerne have i vores land¬ę

Filmmanden Mogen Rukov mener  i al korthed, at koranen strider imod Grundloven og Menneskerettighedserklæringen og beklager at der ligesom det var tilfældet med Mein Kampf, ikke er nogen politikere og journalister, der har gidet læse den:

Der er meget lidt, der bringer til erkendelse. Der kan stort set ske hvad som helst. Det s√¶tter sig ikke spor. I realiteten giver det kun anledning til, at man yderligere fremmer omsorgen og lydh√łrheden for forbryderne.¬†Den islamiske verden er blevet sakrosankt i offentligheden. Den er de store avisers egen lille baby-boy. Ingenting sker der. Kun sm√• misfald.

Et attentat til volleykamp i Pakistan, 94 dr√¶bte. Et mordfors√łg p√• dansk tegner som reaktion p√• hans tegning. En lille fire√•rig Maryam bortf√łrt i Malm√ł til Irak. Over 1.000 biler sat i brand nyt√•rsaften i Frankrig, is√¶r i Paris’ (islamiske) forst√¶der. Voldsomme opstande mod det islamiske ayathollastyre i Iran. To franske reportere bortf√łrt i Kabul. Attentat mod fly ved Detroit med omkring 300 passagerer.

Det er bare nogle af overskrifterne fra de sidste dage. Det har selvf√łlgelig intet med islam at g√łre. Det m√• man ikke sige. Islam er en fredens religion. Man m√• ikke sige, at islam foreskriver mord p√• ikke-muslimer. Det er klart, at muslimske kredse skal sige, at mordfors√łget er anti-islamisk.

I realiteten er fors√łget helt efter opskriften. I koranen st√•r der:

47:4. N√•r I m√łder dem, der er vantro, s√• giv dem hug over halsen! N√•r I s√• har sl√•et dem ned, stram da l√¶nkerne, indtil krigen l√¶gger sine byrder, med henblik enten p√• ben√•dning eller p√• l√łsk√łbelse bagefter. De, der bliver dr√¶bt for Guds sag, deres handlinger vil Han ikke lade g√• tabt.

Fordi det st√•r i bogen, skulle Kurt Westergaard hugges ned med en √łkse. Sikkert over halsen. M√•ske politiet ville se efter, om drabsmanden skulle have en k√¶de eller l√¶nke p√• sig – eller opbevarer den i sin taske. Selvom dette naturligvis intet har med islam at g√łre.

Den eneste fornuftige bem√¶rkning jeg har set citeret i aviserne, kommer fra en repr√¶sentant for det somaliske samfund i Danmark, Mohamed Gelle. Han siger: ¬ĽMan skal g√• efter de lidt √¶ldre ‚ÄĚb√łnneledere‚ÄĚ eller imamer, som rekrutterer de her mennesker, ikke de unge.¬ę

I den anden ende ligger visse danske politikere.

Margrethe Vestager (R): ¬ĽS√•dan noget vil vi ikke have i vores land.¬ę

Det er meget opmuntrende at h√łre. Men for at sige det forsigtigt: mener hun nu det? Jeg tvivler. S√•dan noget vil vi netop gerne have i vores land. Vi vil netop sikre os, at vi f√•r s√•dan noget i vores land. Vi er glade for at √•bne en tolerant mulighed for den slags handlinger. Vi anser det for at v√¶re inhumant at tage forholdsregler imod s√•danne handlinger. Vi vil ikke anerkende, at der er noget fremmed og uvedkommende for Danmark i islam. Islam skal have en ligeordnet mulighed.

Vi ser hvordan. Enhedslisten f√•r lov til i Politiken at sp√łrge: ¬ĽHvordan kunne det lade sig g√łre?¬ę Det er, som jeg demonstrerede ved ovenst√•ende citat, meget let at se, hvordan det kunne lade sig g√łre. Man skal bare lade v√¶re med at besk√¶ftige sig med islam, ikke l√¶se islams lovbog, denne bog, som selv Churchill erkl√¶rede, svarede til Mein Kampf. Heller ikke Mein Kampf l√¶ste man. Heller ikke den tog man h√łjtideligt.

Det politiske Danmark har accepteret islam som en religion, mens islam ser Danmark – og Vesten – som en politisk slagmark.

Det politiske Danmark har anerkendt islam i modstrid med Menneskerettighedserklæringen af 1789, Danmarks Riges Grundlov af 1953 (§ 67), den europæiske Menneskeretskonvention 1950 (art. 9), der alle omfatter en religionsfrihed med en væsentlig indskrænkning, nemlig den undtagelse, at den ikke gælder religioner, der truer sædeligheden eller den offentlige orden.

Dette grundlovs- og konventionsbrud har islam sikret sig ved den simple man√łvre, at en stats- og retspolitisk traktat anses for at v√¶re en hellig bog. Og danske og europ√¶iske politikere har ikke orket at l√¶se skriftet. Og anerkender ikke de r√•d, de f√•r af l√¶sende folk. S√• Margrethe Vestagers p√•stand om, at s√•dan noget vil vi ikke have i Danmark, skulle √¶ndres til, at vi i Danmark selv ved grundlovsbrud vil tilvejebringe alle betingelser ogs√• √łkonomiske for, at s√•dan noget vil vi have i Danmark.

¬ĽErrare humanum est (sed in errore perseverare turpe)¬ę, ¬ĽDet er menneskeligt at fejle, men at holde fast p√• fejlen er en dumhed¬ę.

[..]

Det ironiske er, at man kan vælge mellem det ene eller det andet, terror eller indfald. I begge tilfælde er der organisation bag. I det ene tilfælde en gruppes organisation i det andet, en bogs organisation. Enten en flok på nogle 1.000 eller 10.000, eller bogens tro tjenere, 1,3 milliarder mennesker.

Hvis der er tale om et indfald eller en enkelt persons beslutning, så er inspirationen den samme. Bogen. Det er bogen, vi hæfter os ved. Det er anvendelsen af den. Det er den, vi skal frygte. Der er ikke noget fejlsyn, ikke nogen fobi, ikke nogen fanatisme bag den frygt.

Fanatismen er helt og holdent p√• deres side, der siger, at s√•dan noget vil vi ikke have her i landet og alligevel tillader det. Ligesom der er fanatisme bag sp√łrgsm√•let om, hvordan s√•dan noget kunne ske.

Jeg v√¶rds√¶tter de islamiske organisationers ford√łmmelse af handlingen. Men ikke deres p√•stand om, at det er anti-islamisk. Det her er ikke en teologisk debat. Ikke engang en debat om et retssyn.

Jeg er ski.. ligeglad med jeres tolkning af islam. Jeg er optaget af vores tolkning af et mordfors√łg. Jeg er optaget af s√¶deligheden og den offentlige ordens tilstand i marken og i hovedet. Jeg spytter dem ud, der mener de skal forklare mig noget om fascismens v√¶sen, om deres lovbogs tolkning.

I sin inds√¶ttelsestale sagde pr√¶sident Obama: ¬ĽVi vil ikke undskylde for vores livsform, vi vil heller ikke vakle i forsvaret af den. Og dem, der s√łger at fremme deres m√•l med terror og nedslagtning af enkeltindivider, til jer siger vi nu, at vores √•nd er st√¶rkere og kan ikke nedbrydes, I kan ikke overmande os, og vi vil overvinde jer.¬ę

Men for at det kan ske i marken, m√• det f√łrst komme ind i hovedet, danske politikere og dansk presse.

Kronik: Vi vil ikke vakle.

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

19 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Universalgeni
10 years ago

Den diskussion om sprogbrug er dybt useri√łs. Hvad det s√• end var, nazisterne tog, er det alles opgave at tage det tilbage. Hinduerne har i mere end et halvt √•rhundrede skullet leve med, at symbolet for hinduisme associeres med nazisme, pga. ligheden med hagekorset. Vildt uretf√¶rdigt overfor mere end en milliard mennesker. Dertil Kommer, at forbudte ord er venstrefl√łjens v√•ben. Det er ved at forbyde ord, at de skaber racister. Man fik tabuiseret er ord som perker. Derved kunne man skrige racist efter enhver, som brugte det. I USA har man gjort det samme med en lang r√¶kke ord om… Read more »

Benjamin
Benjamin
10 years ago

Victor: Din tankegang afsl√łrer jo alt for godt din type logik, eller skulle man m√•ske snarere sige; mangel p√• samme. Du mener, at fordi nazisterne brugte ordene “Deutschland erwache”, s√• betyder dette, at vi i dag ikke m√• skrive “Tyskland v√•gner”, fordi vi dermed tilkendegiver vores sympati med nationalsocialismen? Jeg ved ikke om du selv kan se f√łlgerne af din egen argumentation? Nazisterne brugte jo ogs√• ordet “ostemad” ved flere forskellige lejligheder. Dermed bliver man jo i dine √łjne nazi-sympatis√łr ved at bruge dette ord i dag, hvorfor det (selvf√łlgelig?) b√łr glide ud af det danske sprog. Desuden har vendingerne… Read more »

Victor
Victor
10 years ago
Reply to  Benjamin

Benjamin Рdu kan godt nok ikke læse inden ad. Jeg har vist ret tydeligt sagt, at jeg sgutte beskylder nogen for at være nazister. Bare at det er en satans uheldig overskrift at bruge Рisær når man taler om Broder.

I √łvrigt burde du kende forkel p√• imperativ og konjunktiv.

Benjamin
Benjamin
10 years ago
Reply to  Victor

Allright: Jeg indr√łmmer at jeg mistolkede imperativen med “Tyskland, v√•gn op!”

Men jeg synes nu stadigv√¶k dine betragtninger er ude af proportioner. At sige “Tyskland v√•gner” i dag burde jo svare til “Danmark v√•gner” og sidstn√¶vnte er der jo intet nazistisk over. Ellers mist√¶nker jeg dig for at hoppe i de r√łdes f√¶lde ved at p√•st√• at skyld er arveligt, s√•ledes at en 18-√•rig tysker i dag b√łr f√łle sig medansvarlig for det tredje riges forbrydelser, hvilket jo selvf√łlgelig er galskab at sige.

Victor
Victor
10 years ago

Uden polemik – men det var det, jeg frygtede. Du kender helt √•benlyst ikke begrebet “Deutschland erwache” og hvordan det er blevet brugt i historien. Bl.a. i sang og film og som indskrift p√• SAs standarter. (I √łvrigt var forts√¶ttelsen ganske ofte “Juda verrecke”.

Et af versene i sangen Deutschland Erwache g√•r i √łvrigt s√•dan her:

All diese Heuchler, wir werfen sie hinaus,
Juda entweiche aus unserm deutschen Haus!
Ist erst die Scholle gesäubert und rein,
Werden wir einig und gl√ľcklich sein!

En beskrivelse af hvordan det blev brugt her:
http://www.time.com/time/printout/0,8816,745087,00.html

Victor
Victor
10 years ago
Reply to  Victor

Lad mig lige g√łre det helt klart, at jeg ikke beskylder nogen for nazi-sympatier. Kun for historiel√łshed. Som n√•r Nokia i en reklame i Tyskland bruger vendingen “Jedem das Seine”.

LFPC
10 years ago
Reply to  Victor

Jeg er beklageligvis nok reelt historiel√łs, og mere anglofil end germano-ditto, s√• jeg kendte ikke din reference. Du implicerer med andre ord at vendingen n√¶rmest er en slags besv√¶rgelse der v√¶kker slumrende d√¶moner til live hvis man ytrer den, ligesom den magiske bog i starten af Evil Dead II?

Victor
Victor
10 years ago
Reply to  LFPC

Nu tror jeg ikke ret meget p√• hverken nisser eller d√¶moner. Det er bare ret uheldigt at bruge den parole, som stod over Det brune Hus i M√ľnchen.

Victor
Victor
10 years ago

“Tyskland v√•gner”……uuuups. Er du fuldkommen historiel√łs? Nogle gange kan jeg blive forbl√łffet over, hvor sm√• huller der er i folks uvidenhed.

LFPC
10 years ago
Reply to  Victor

Det afh√¶nger vel af hvilke sider af historien man v√¶lger at fokusere p√•. While Germany Sleeps fragmenteres samfundet, parallelsamfund vokser ud af kontrol, og al historisk erfaring siger at det vil ende galt. Vend det derfor om om sp√łrg om det er i noget vestligt lands interesse at Tyskland ikke v√•gner? Eller skal man tilskrive Tyskland en iboende ondskab der altid vil blive sat i spil hvis landet v√•gner? Vi ved hvad konsekvensen af islamisk undergravning og fragmentering er. Ved vi omvendt med lige s√• stor sikkerhed at en evt. tysk opv√•gnen vil f√łre til en gentagelse af Det Tredje… Read more »

Liva
Liva
10 years ago

Og nu vises der solidaritet med den dyrebare vestlige ytringsfrihedskultur i det norske. Tak for det, Norge. ūüôā

“Fire √•r efter, at Morgenavisen Jyllands-Posten offentliggjorde Muhammed-tegningerne, bliver fem af de danske tegninger trykt i den norske avis Aftonposten fredag.”

h t t p://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1279519.ece

Liva
Liva
10 years ago
Reply to  Liva

“N√¶stformanden i det norske Sosialistisk Venstreparti opfordrer nu norske medier til at genoptrykke Jyllands-Postens Muhamed-tegninger. ”

“Det skal ske for at vise solidaritet med Kurt Westergaard, som nyt√•rsdag blev udsat for et √łkseattentat i sit eget hjem.”

h t t p://jp.dk/udland/europa/article1940764.ece

Venstrefl√łjen er flytbar. ūüôā Det batter at kritisere den. Og religionskritik batter.

Liva
Liva
10 years ago
Reply to  Liva

Hvor g√łr det f.eks. Zentropa sekterisk; filmselskabet som angiveligt laver film der er respektfulde overfor islam. ūüôā

Liva
Liva
10 years ago

Godt at se at der er flere og flere der sætter koranens indhold til debat. Efter god dansk tradition og skik kan og skal ALT sættes til debat. Det har vi borgere lært af bl.a. de gode og frisindede samfundsrevsere Georg Brandes og PH.

Liva
Liva
10 years ago

“Den bev√¶gelse Henryk Broder ser, er den samme jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart l√łbes st√¶rkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.”

Det er særlig slemt på DR2 Deadline. Det eneste sted der ikke sker noget i Tyskland Рer i DR2 Deadline. Det er virkelig en smal kanal, så smal at der ikke er plads til virkeligheden.

B√łddel
B√łddel
10 years ago

Det er jo umuligt at parkere cyklen når de stiller stativerne så tæt sammen!

Vagn Henning
Vagn Henning
10 years ago
Reply to  B√łddel

ūüôā