4
feb
Seneste opdatering: 4/2-12 kl. 1828
6 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Lars Hedegaard

I Sverige rÄder et klima, der minder om forstadiet til totalitarisme, mener Gunnar Sandelin. der mistede sit arbejde pÄ grund af sine holdninger.

Det svenske forÄr

Som det fremgÄr af Sapphos reportage forleden, var vi nogle stykker fra Danmark, der den 31. januar var kÞrt over broen til MalmÞ for at deltage i det nystartede svenske Trykkefrihedsselskabs fÞrste offentlige mÞde.NÄ ja, offentligt og offentligt. Som Jyllands-Postens udsendte bemÊrkede i sin reportage den 2. februar, var det i grunden bemÊrkelsesvÊrdigt, at 120 mennesker havde fundet vej til Ungdommens Hus, for der var ikke annonceret for mÞdet.

Politiet var ligeledes mÞdt talstÊrkt op for at forhindre ballade. En tilrejsende nordmand talte ikke mindre end 20 uniformerede og bevÊbnede politifolk inde i bygningen og pÄ gaderne rundt om. Hertil kom nogle bistert udseende civilklÊdte vagter, der skulle passe pÄ den mordtruede kunstner Lars Vilks, som ogsÄ var mÞdt op.

Farlige oplysninger

Hvad var det sÄ for nogle farlige meninger, der blev fremsat denne aften i det kolde MalmÞ? Hvad var det for oplysninger, som en samlet svensk meningselite og presse mener, at det svenske folk ikke har godt af at hÞre?

Det fik man et glimrende indtryk af ved at lytte til den svenske journalist Gunnar Sandelins indlĂŠg. Siden han for et par Ă„r siden skrev en artikel om den svenske indvandringspolitik og dens konsekvenser, har denne tidligere medarbejder ved SVT (Sveriges Television) ikke kunnet finde fast arbejde.

Ud over at vÊre professionel journalist har Gunnar Sandelin en uddannelse som socionom og er sÄledes fagligt velkvalificeret til at beskÊftige sig med emnet. Sappho ville gerne have oversat hans tale, men Sandelin talte uden manuskript og nÞjedes med at stÞtte sig til nogle noter, som han har vÊret sÄ venlig at sende. Her er nogle af pointerne:lÊs videre pÄ Sappho

Som i Bosnien, sĂ„ledes ogsĂ„ i Vollsmose…

Af Nicolai Sennels

Pave Benedict d. 16. lagde ud med at citere en bog fra 1391: “Vis mig, hvad ny Muhammed har bragt til verden, og du finder kun onde og inhumane handlinger, sĂ„ som hans ordre om at sprede sin tro med svĂŠrdet.” Siden da har det vĂŠret smĂ„t med sandheder om islam fra Benedict. Radio Vatikan. Pavens og Verdenskirkens Stemme er anderledes Ă„benhjertig.

I dag kan man f.eks. lĂŠse om “Nigeria: ‘Muslimer kunne gĂžre mere’ (for at stoppe Boko Harams folkedrab pĂ„ ikke-muslimer” og “Ægypten: Islamiske ekstremister angriber koptere”.

De tyskkyndige kan her lytte til radioprogrammet “Bosnien: Etnisk udrensning af katolikker”, som indledes med teksten: “Indtil de tidligere 1990’ere levede der 820.000 kristne i Bosnien-Herzegovina. Da brĂžd Balkankrigen ud, og siden er tallet faldet til nĂŠsten det halve, 460.000. Udvandringen af katolske kroater fra Bosnien-Herzegovina stopper ikke. Årsagen er tallĂžse hverdagsproblemer, konstante spĂŠndinger og voksende islamisk ekstremisme”

Tja, som i Bosnien-Herzegovina, sÄledes ogsÄ i Vollsmose

En mann ved navn Niklas Orrenius

Af Hans Rustad

Niklas Orrenius heter en mann, han er journalist pĂ„ avisen Sydsvenskan. Han har skrevet en “uppmerksammad” bok om Sverigedemokratene, som viser partiet en viss forstĂ„else. Orrenius dukket opp pĂ„ det svenske TryckfrihetssĂ€llskapets fĂžrste mĂžte tirsdag, og skrev ivrig.

Det var derfor med en viss forventning man Ă„pner avisen onsdag morgen. Saken har fĂ„tt en helside, den halve er et foto av Lars Hedegaard pĂ„ talerstolen. Papirutgaven har overskriften: “Islamkritiker höll möte i MalmĂ¶â€. I nettutgaven har man heist opp sitatet: ”Det finns en mental stalinism i vĂ„rt land”

Orrenius har valgt ut en punchline fra Gunnar Sandelins foredrag uten Ă„ referere noe av hva han sa. Hvorfor?

Sandelin er kjent for Ă„ ha publisert en artikkel i Dagens Nyheter som ga gjenlyd over hele Sverige: ”Journalisterna mörklĂ€gger sanningen om invandrarna”. I den forteller Sandelin om sine ti Ă„rs erfaring som sosialarbeider i Stockholm. Han fĂžlte seg tvunget til Ă„ stĂžtte mennesker som han visste bedro systemet. Det undergravde hans personlige moral og faglige integritet.

Jag var med om att bevilja asylsökande med uppehĂ„llstillstĂ„nd semesterresor till de lĂ€nder som de pĂ„stĂ„tt sig ha flytt frĂ„n. Jag betalade ut socialbidrag till utlĂ€ndska medborgare som jag nĂ€stan sĂ€kert visste hade svarta jobb vid sidan om – allt för att undvika obehagliga konfrontationer. Om en folkgrupp sa en av mina chefer att “vi fĂ„r vĂ€l försörja dem som en folkloristisk fĂ€rgklick.” I backspegeln Ă€r det tydligt att jag för egen del saknade tillrĂ€cklig erfarenhet och det civilkurage som skulle ha krĂ€vts för att kunna rucka pĂ„ det eftergivna och förstĂ„ende systemet. MĂ„nga gĂ„nger byggde hjĂ€lparna upp ett osunt bidragsberoende, oavsett om klienterna var svenskar eller hade utlĂ€ndsk bakgrund.

Det fantes med andre ord ingen vilje i systemet til Ä konfrontere problemene. Den fÞrte politikken var det stÞrste problemet. Man gikk aktivt inn for Ä mÞrklegge innvandring pÄ falske vilkÄr og misbruk av stÞtte.

SÄ fikk Sandelin Ätte Är i SVT. Han satt derfor med en formidabel erfaring og kompetanse. Han kunne ikke avfeies. Men han kunne karaktermyrdes. Det er den politiske korrekthetens instrument og metode: AvskjÊr all kritikk ved Ä karaktermyrde budbÊreren. For Ä rettferdiggjÞre det som for alle normale mennesker stinker, mÄ man Þke doseringen, lage nettverk og forbindelser som ikke eksisterer. Den samme dynamikken har gjort et kvantesprang i Norge etter 22/7. Sandelin ble farlig fordi han beskrev hvordan systemet virket innenfra.

DĂ€r fick jag bland annat instruktioner av en ansvarig redaktör för ett av vĂ„ra största nyhetsprogram att det ska “vara sĂ„ synd om invandrarna att folk ska grĂ„ta framför teven”. För att en nyhetssĂ€ndning skulle bli en “bra show” var att det önskvĂ€rt att det fanns offer, men det var underförstĂ„tt att dessa offers ansprĂ„k aldrig synades i sömmarna. Sedan dess har jag funderat över orsakerna till att de ledande opinionsbildarna har sĂ„ dĂ„lig verklighetsförankring i frĂ„gan. Hur mĂ„nga inflytelserika journalister har haft ett lĂ€ngre sammanhĂ€ngande arbete i den verklighet som de varje dag vinklar sina rapporter utifrĂ„n?

Man forstÄr at presset er sÄ stort pÄ de som arbeider innenfor systemet at det er utenkelig Ä ta opp kritikk, det vÊre seg innad eller utad. GjÞr man det utad, er man ferdig. OgsÄ i Norge har presset innad vokst betydelig de senere Är. Med de konsekvenser det har for arbeidsmiljÞ, faglige kvaliteter og standarder, og ikke minst individuell frihet, i fÞrste rekke ytringsfrihet. Det slÄr direkte ut pÄ demokratiets livskraft.

Et demokratis vitalitet er ikke noe man kan mÄle. Heller ikke ytringsfrihet. Det blir et spÞrsmÄl hvordan man tolker virkeligheten. Men et stigende antall mennesker er blitt klar over at det er en masse temaer man ikke berÞrer, eller snakker om pÄ en bestemt mÄte. Den som ikke vil bÞye seg, blir slÄtt i hartkorn med ekstreme, med vulgÊre, useriÞse aktÞrer. Det er som om man Þnsker Ä kompromittere de seriÞse. Logisk nok. HÞyreekstreme er ikke farlige, ikke ennÄ i det minste. Men Gunnar Sandelin og et svensk TryckfrihetssÀllskap er farlig, nettopp fordi de er moderate, saklige. Derfor gjelder det Ä kompromittere dem.

Den jobben gjorde Niklas Orrenius.

Han utelot hele Sandelins beskrivelse av det svenske samfunnet og den “tystnaden” som rĂ„r. Sandelin ga en rekke eksempler pĂ„ hvordan mennesker unngĂ„r ham, eller kun tĂžr Ă„ mĂžte ham privat, bak lukkede dĂžrer. PĂ„ Document.no har vi merket en lignende tendens. Det blir tydeligere for stadig flere at utviklingen gĂ„r i feil retning, men de tĂžr ikke si det hĂžyt, de kommer som Nikodemus om natten. Da burde varsellampene lyse.

Orrenius betrakter ikke talerlisten med fairness og velvilje, dvs han tolker ikke intensjonene med mĂžtet og det talerne sier i beste mening, men i ond mening.

Han bruker mye plass pÄ Lars Hedegaards uttalelser om muslimske fedre og voldtekt av deres dÞtre, som var uheldig og som Hedegaard beklaget. Siden uttalelsen kom i et videointervju, ble han anmeldt og er forlÞpig dÞmt etter rasismeparagrafen. Hedegaard anket, fordi han mener dette ikke handler om rasisme, og fordi dommen virker som politisk justis: Langt vÊrre ting fra muslimsk hold er aldri blitt rettslig pÄtalt.

Orrenius henger ut Hedegaard for Ä ha sagt at for muslimer er det ikke noe galt Ä voldta svenske jenter. En slik uttalelse kan siteres isolert, eller man kan gÄ inn pÄ den og se hva Hedegaard mener: at voldtektene kun skjer en vei, og at Sverige ligger i verdenstoppen hva gjelder voldtekt. Hvis noe tilsvarende hadde skjedd med venstresiden i opposisjon, ville man ikke nÞlt med Ä si at voldtektene hadde en politisk-kulturell-religiÞs side. Alt pÄ 70-tallet skyldtes sosioÞkonomiske faktorer. Man brukte dette som unnskyldning for Ä fjerne det individuelle ansvar, samvittighet og skyld. NÄ har man i tiÄr hatt det ideologiske og politiske hegemoni: Kultur og religon er blitt bestemmende faktorer i samfunnet, men man nekter for at det har noe med voldtektene Ä gjÞre. Til tross for at man pÄ solsiden ikke snakker om annet enn mangfold.

VĂ„r sĂ„ god bli “galen”. Selvmotsigelsene er tĂ„rnhĂžye, og vanlige mennesker har for lengst gjennomskuet dem. Desto viktigere blir det Ă„ tette alle luker, og sĂžrge for at sannheten ikke sies hĂžyt.

Orrenius etterlater inntrykket av bigotte individer som samles offisielt under trykkefrihetens fane for Ă„ kunne utlĂžp for sin islam- og muslim-fiendtlighet. Dette hykleri og denne nedrighet er en presis beskrivelse av ham selv.

Han rekker ogsĂ„ Ă„ svine til Lars Vilks, som er Ă„pen pĂ„ at han har mottatt Ăžkonomisk stĂžtte fra de “danske gossarna”. Slik kan det offisielle Sverige ha litt bedre samvittighet overfor Vilks.

BÞr journalister som Orrenius slippe inn pÄ neste arrangement? Kritikerne ville umiddelbart svare at det vil vÊre utenkelig for et selskap som skal forsvare ytringsfriheten. Man slÄr seg selv for munnen.

GjÞr man det? For vokterne av Den store konsensus gjÞr man det. Det er de samme som utÞver kustus og illusjonen om at ytringsfrihet bestÄr.

Men realiteten er at det er forbundet med en viss risiko, karrieremessig, sosialt og sikkerhetsmessig, Ä stÄ frem med navn og Ä gjÞre det systematisk, ikke som anonym. Orrenius vet, i likhet med sine norske kolleger, at det ikke er mange som tÞr Ä stÄ frem med fullt navn som kritiker av det flerkulturelle. Likevel er hans artikkel skrevet omhyggelig med det for Þye: Ä skade de han beskriver.

Da fotografen ville ta bilde av selve salen, dukket flere av publikum hodet. De ville ikke bli tatt bilde av. SĂ„ langt er vi kommet.

Vi har sett den samme utvikling i Norge: StatsstÞttede tenketanker og organisasjoner jakter pÄ mennesker de kan henge ut. For mye stÄr pÄ spill. For mange karrierer, for mye penger, for mye prestisje er investert til at man vil la det flerkulturelle havarere.

Men da har man allerede brutt kontrakten som ligger implisitt i ytringsfriheten: ikke det orwellske ytringsansvar, men den gjensidighet og fairness som ligger til grunn for at ytringsfriheten fungerer etter hensikten. Man mÄ vÊre villig til Ä gi en fair fremstilling. Ellers har man vist at man bruker den andres tillitsfulle holdning til Ä skade ham.

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

6 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Tony Ingman
Tony Ingman
8 years ago

Niklas Orrenius Àr en vÀlkÀnd skitstövel i det politiskt korrekta sÀllskapet journalister, som blundar
och mörklÀgger allt det negativa som invandringen för med sig. Kort sagt en landsförrÀdare!

Marit
Marit
8 years ago
Reply to  Tony Ingman

Den svenske statsminister Fredrik Reinfeldt uttelte en gang i 1993 en sann setning : ” Tro inte pĂ„ politikarna ! ” Det er den eneste gangen den mannen har vĂŠrt ĂŠrlig.

Svensson
8 years ago

Vad hĂ€nder om du drar upp slöjan pĂ„ en Muslim ? Av”slöjad”
http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

Frank P
Frank P
8 years ago

Sverige behĂžver slet ikke en diktator…

Info
Info
8 years ago

SVENSKE TILSTANDE En god svensk Ă€r en muslimsk svensk. En svensk, som Ă€ntligen fĂ„tt sina ögon öppnade för de gamla svenskarnas ondska. En sĂ„dan god svensk, som inte behöver polisskydd, Ă€r Leif Karlsson (f. 1941) frĂ„n Eskilstuna. Under namnet Abd al Haqq Kielan Ă€r han numera imam vid moskĂ©n i Eskilstuna och Islamiska föreningen i Stockholm samt stĂ€ndig sekreterare i Svenska Islamiska Akademien (SIA). Huruvida han vet, vilket landskap Eskilstuna ligger i eller om detta landskap tillhör Götaland, Svealand eller Norrland Ă€r osĂ€kert. Men en sak Ă€r sĂ€ker – han Ă€r en mycket betydelsefull person i Sveriges kulturella och politiska… Read more »

Peer Pedersen
Peer Pedersen
8 years ago

Det kan ikke overraske at det pĂ„gĂ„r religiĂžs udrensning i Europa i dag. Vi ved alle hvordan Bosnien gennem bĂ„de vestmagt (Nato) og tilrejste Mujahedin fĂžrte krig mod det ortodokse Serbien og nĂ„r man i dag forfĂžlger de sidste kristne i Bosnien, er det bare at konstatere faktum; ved siden af Islam findes det ingen plads for kristne. Det er den fremtid vi i resten af Europa kan se frem mod, forudsat at vi ikke begynder tage alvorligt greb om dette problem. NB: det gĂ„r en historie om den kendte sanger Cat Stevens, nu Yusuf Islam (konverterede i 1978 til… Read more »