12
mar
Seneste opdatering: 13/3-13 kl. 1027
9 kommentarer - Tryk for at kommentere!

The text, with its metaphysical portrayal of a misanthropic soul who is urged to find spiritual sustenance and throw off the shackles of his suffering, has powerful parallels in Brahms’s life and character. The Rhapsody is a setting of verses from Johann Wolfgang von Goethe’s Harzreise im Winter. Dirigent Erik Tuxen, 1949 med Oslo-Filharmonien, Kathleen Ferrier 1912-1953.

Man kan høre lydteknisk bedre udførelser med Jessy Norman og Christa Ludwig/Klemperer, men jeg forbliver nu engang forlovet med sin første kærlighed. De senere er ikke efterligninger, men de er senere, de har deres egen ret. Jeg er ikke særlig ‘omstillingsparat’ i musikalsk henseende, men Ludwig og Klemperer er dog en fuldgod erstatning.

Kathleen Ferriers skæbne og person er bevægende, et Guds ord fra Lancashire og en naturkraft som Jussi Bjørling, et bedårende menneske, der tog sin sygdom og tidlige død med tapperhed og naturlighed. Og ja, så ser jeg min egen mor, når jeg ser hendes ansigt og hendes liv. Hun ligner hende også af udseende, og man kan ikke løbe fra, at ens mor også er de flestes første kærlighed i livet.

Den næste kærlighed, er hende man kender i bibelsk forstand, hun forsvinder også, sådan tingene indrettet. Man sørger og bøjer sig for vilkårene. Vi er fødte romantikere, det er Menschliches, Allzumenschliches, men med tiden fører ens romantiske tilbøjeligheder til andre græsgange, eller også fører de os til en evig gentagelse, der ligner et nederlag – eller til kunsten og vennerne. “Over for kærligheden får vi alle uret” med en omskrivning.

Gustav Mahlers ven, dirigenten Bruno Walter overbeviste Ferrier om, at hun kunne synge Mahler, han fjernede også hendes engelske accent, når hun sang tysk. Hun har som den første evigt liv, ligesom min blonde mynde i Niels Juels Gade i 1965. Alt ved hende var naturligt og umiddelbart, også hendes hårfarve. ( Se Tandlægen og mit tabte paradis). Hør Kathleen Ferrier – A radio Portrait from the 1970s.

Svensson kan blive racist af at høre Wagner – ach so ?

“Vi måste inse att kultur kan vara både bra och dålig.” Politisk, altså. Sikke noget pølsesnak. De spiller Wagner i Israel uden at det er mærket med advarsler. Skal han ikke forbydes i Sverige, nu må de snart ikke ryge i deres egen private bil? Forbyd kærligheden, folk kommer til skade!

Jeg er ikke vild med Wagner, men det er fordi jeg er musikalsk. Liebestod med Kirsten Flagstad og ouverturen til Tannhäuser med Arturo Toscanini, det er femten minutter, ikke et sekund mere, så invaderer jeg Skånelandene af bare smerte.

Jeg læste Mein Kampf, da den kom på dansk og jeg har været til festspil i Bayreuth. Ikke blev jeg nazist af det, tværtimod. Giv mig Mozart og Salzburg, Wagner påfører mig lidelse. Jeg mener, Louis-Ferdinand Céline er den største europæiske forfatter i det 20. århundrede, ikke gjorde han mig til antisemit, for ikke at tale om Knut Hamsun.

Gunno Klingfors er en pædagog og en formynder, der skulle passe sin egen have i stedet for andres og for eksempel læse Villy Sørensens Formynderfortællinger. Hun tager med garanti ikke skade, hvis man nu skal fremtidsdsikre hendes økologiske, socialdemokratiske mentalhygiejne. Svenskere bør gribe magten i deres eget land, det der endnu er tilbage af det. Om lidt er I borte, med Kim Larsens parafrase over stiftmedicus i Odense Emil Aarestups vidunderlige digt om død og erotik – Angst.

I helgen sänds alltså Wagners Parsifal ut på ett hundratal svenska biografer, med den skandalomsusade Jevgenij Nikitin i en av rollerna. Frågan till Folkets hus och parker är: Hur ska ni hantera Parsifals idéarv? Den som vill lyssna på Wagner ska naturligtvis göra det. Men medvetna beslut förutsätter kunskap. Därför är det hög tid att göra upp med den naivt aningslösa ”kultur är bra”-attityd som så ofta utmärker kulturliv och skola. Vi måste inse att kultur kan vara både bra och dålig.

För en del är läsning i sig religion. Men hur bra är läsning om folk läser ”Mein Kampf” och blir Hitler-anhängare? Och hur bra är det att gå på opera eller teater om man får lära sig att judar är ockrare och romer horaktiga tjuvar? Är det rimligt att mörkhyade skolelever konfronteras med unken rasism i skolan för att författaren anses odödlig?

Kultur spelar roll. Musik spelar roll och Wagner var stor. Mot den bakgrunden ter det sig mer aningslöst att tro att Wagners musik inte bidrog till det breda stödet för nazisterna i och utanför Tyskland.Därför borde det vara självklart att en folkrörelseägd organisation som Folkets hus och parker, som gärna talar om värdegrundsfrågor, informerar publiken om bakgrunden. Gör man inte det är risken stor att man aningslöst fortsätter föra vidare ett rasistiskt idéarv. Gunno Klingfors: ”Har alla glömt Wagners rasistiska arv?”


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

9
Deltag i debatten...

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Allan HansenpksteenHHSantor Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
HH
Guest
HH

Ursäkta dröjsmålet, men snön gör mig matt… Inspirerad av Steen och Allan Hansen har jag funderat vidare – väldigt så mycket tankar era inlägg ger. Vi läste naturligtvis om och av Nietzsche i vår skola. Egentligen är det först nu jag fattar vad han sagt, han som ville “omvärdera alla värden”. I sanning synnerligen radikalt och hur egendomligt är det att läsa hur han kopplas till nazismen. Det är ju, precis som skrivits här tidigare, helt befängt! Den övermänniska som filosofen frammanar är ju VI ALLA! Han tar upp till radikal revision alla våra värden, själva grundvalen för alla våra… Read more »

Allan Hansen
Guest
Allan Hansen

Ja, Steen.
Det var i overført betydning!
Nej, jeg har desværre ikke læst
Lou Andreas-Salomé men hvis jeg skulle
falde over den så vil jeg læse den.
Og så lige en hilsen til den gode Pat Condell.
Flink mand!

pk
Guest

Hej Steen.
Skulle det , som vi frygter, gå ad helvedet til med Sverige og Danmark, så har det
dog været en stor glæde( meget stor) ved at læse dine fine betragtninger.
Damer, musik ,litteratur og din kærlighed til begge lande.
Sjovt nok , så rammer det du skriver i mit hjerte. Ikke 45 grader styrbord eller bagbord,
men lige mit i.
P.S. skulle vi klare det shit vi står i, så håber jeg dine betragtninger bliver udgivet.
Og , som jeg har skrevet før, at i de svenske parker stilles der byster af dig .I hver en
svensk park.
Det ville så fortjent.

Allan Hansen
Guest
Allan Hansen

Undersøgelser af intellektuelles forhold til sproget har vist, at de ofte eksperimenterer med nye udtryksformer, at de bevist overtræder regler for retskrivning og grammatik osv. Autodidakte, der tror, at man blive intellektuel ved at lære sig reglerne for korrekt sprogbrug, bliver typisk modløse, når de opdager, at en intellektuel tværtimod er en, der kan overtræde reglerne, som det passer ham. Der er nu fremført den påstand, at de intellektuelles leg med sproget har den “funktion,, at holde andre ude – forklaringen på aktiviteten skal søger i, at de derved sikrer sig en monopolstilling. Svagheden ved denne forklaring er, at der… Read more »

HH
Guest
HH

Men om man aldrig möter fördomarna, de ska ju förbjudas – åker man inte dit på dem då nästa gång? Är inte upplysning det som gäller? Själv tror jag på det mänskliga förnuftet, det vi en gång fick från greker och romare. Vad gäller Wagner så ligger väl hans storhet – om jag får skriva så – i det faktum att han skrev både libretto och musik. Faktiskt har jag aldrig trängt djupare in i hans värld. Schubert är ett ideal hos mig… Och sen förtjänar Woody Allen en rad. Så här har han sagt (dansk parafras ovan, snyggt!): “Så… Read more »

Santor
Guest
Santor

Den Svenske elite er blevet så bange for sin egen skygge at de er villige til at frasige sig hele Sverige blot for ikke at fornærme nogen.