17
maj
Seneste opdatering: 7/5-14 kl. 0350
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Det var ikke noget tilfĂŠlde, at Kohl og Mitterand mĂždtes ved Verdun i 1984. Verdunia, romerrigests nordlige grĂŠnse. PĂ„ mindepladen ved Ossuaire de Douaumont, den monumentale grav over en million dĂžde stĂ„r der: “Vi har syndet.” Intet sted i Europa er sĂ„ mange dĂžde pĂ„ sĂ„ fĂ„ kvadratkilometer, som pĂ„ bakkedragene lige Ăžst for Verdun. Ingen jord er blodigere.

Krigsbevistheden lĂ„ dybt i min far, som var fĂždt samme Ă„r, 1916. Som dreng i slutningen af 1950′ erne, skulle vi forbi Verdun nĂ„r vi rejste sydpĂ„. Jeg har vĂŠret der flere gange siden, selv i dag er landskabet koparret og indtil 1960 erne kunne intet gro. Nu er der unge trĂŠer, men man kan stadig ikke forlade vejen for ueksploderede granater. Det er snart hundrede Ă„r siden 1916.

Jeg har vĂŠret i Fort Doumont, Fort Souville i TranchĂ©e des Baionnettes, Le Mort Homme. Hvorfor er det andagt mere end Omaha Beach, Auschwitz eller Gestapos hovedkvarter i Berlin? Jeg ved det ikke rigtigt. Hvorfor er jeg sĂ„ beklemt, hvorfor hviler det sĂ„ tungt, hvorfor er Verdun vĂŠrre end alt andet, jeg kender? “Dette slutter ikke fĂžr den sidste overlevende franskmand og tysker stĂ„r op fra skyttegraven, og gĂ„r lĂžs pĂ„ hinanden med en bajonet,” stĂ„r der i Hornes bog. Nordahl Grieg skrev “De unge DĂžde” om digterne fra skyttegravene, Brooke, Sorley og Owen. Selv Verdun havde sine digtere.

Er det koncentratet af krigens banalitet mere end Auschwitz, som trods alt er en undtagelse hvor krig er regelen? At krigen altid er en mulighed, isĂŠr for dem der tror den er primitiv fortid? Den der glemmer krigen, pĂ„kalder sig den. Hver gang forsĂžger jeg at fĂ„ min forstand til at begribe det, nĂ„r jeg stĂ„r der pĂ„ markerne uden for byen, og alt jeg kan gĂžre er at tage fotografier. Senere vil jeg forstĂ„, tĂŠnker jeg. Jeg kan tage dem frem, nĂ„r jeg er blevet klogere. Petain: “Ils ne passeront pas! Bogen om det hedder Alistair Horne: Verdun 1916. PĂ„ dansk ved Mogens Boisen efter »The Price of Glory, Verdun 1916«

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

8 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] med min far (f.1916) i 1960. Jeg har fotograferet og skrevet om det, alt for lidt, synes jeg: Smertepunktet og Den hellige vej: Landet uden ledelse, og nu stĂ„r Merkel og Hollande her altsĂ„ og taler som de […]

trackback

[…] er det, der slĂ„r en ved Passchendaele, Ypres og smertepunktet Verdun, hvor omstĂŠndighederne nu har taget mig nu fire gange siden jeg var dreng: venerationen, hvor […]

Morani ya Simba
Morani ya Simba
10 years ago

IĂžvrigt, nu vi er ved 1. verdenskrig sĂ„ ville jeg lige nĂŠvne et “mĂžnster” jeg har bemĂŠrket. Da jeg var lille var jeg glad for at bygge modeljernbaner. Men da jeg skulle rejse en del rundt og til flere lande, var det ikke praktisk at have med. SĂ„ istedet for begyndte jeg pĂ„ et tidspunkt at omprogrammere en simple computerudgave af brĂŠtspillet Axis and Allies og lave Nye ikoner for vĂ„benarter (infantry, tanks osv) til det. I starten forsĂžgte jeg bare at lave A&A mere realistisk ved at redefinere territoriernes vĂŠrdier baseret pĂ„ industrital og befolkninger fra dengang og skalere… Read more »

Morani ya Simba
Morani ya Simba
10 years ago

“Hvorfor er jeg sĂ„ beklemt, hvorfor hviler det sĂ„ tungt, hvorfor er Verdun vĂŠrre end alt andet, jeg kender?” Jeg synes selv Auschwitz er vĂŠrre, sĂŠrligt moralsk. De to hĂŠre der blev ofret ved Verdun kunne I det mindset skyde igen, modsat kvinder og bĂžrn I gaskamrene. Men forskellen kan mĂ„ske vĂŠre at Auschwitz ogsĂ„ kan virke opflammende, motiverende og fokuserende fordi den viser mere tydeligt end alt andet, hvad der kan ske, med teknologisk udvikling vil ske, hvis man lader den civiliserede verdens fjender vinde. Det kan I sig selv virke sĂŠrdeles stimulerende pĂ„ mig at stĂ„ ansigt til… Read more »

Victor
Victor
10 years ago

Bare lige for at forebygge fremtidige dolkestĂždslegender, sĂ„ vil jeg lige gĂžre opmĂŠrksom pĂ„, at Venstre nu ogsĂ„ vil dele danske pas ud til hĂžjre og venstre…

http://politiken.dk/politik/ECE1973883/venstre-stoetter-dobbelt-statsborgerskab/

Min kommentar: Hvis du vil have amerikansk statsborgerskab – eller mexicansk eller egyptisk – sĂ„ er dĂ©t fint nok. Men du kan ikke vĂŠre loyal mod Margrethe og Obama pĂ„ samme tid.

SĂ„ enkelt er det.

Victor
Victor
10 years ago
Reply to  Victor

Vil lige fĂžlge op pĂ„ historien….der er, ser det ud til, ved at blive Ă„bnet helt op for statsborgerskabs-vanviddet.

Her til morgen var det kun udlandsdanskere, a la Foghs sĂžn, der ikke skulle tvinges til at opgive deres danske statsborgerskab.

Og nu er det sÄ alle mulige andre statsborgere, som ogsÄ kan fÄ adgang til at kalde sig danskere

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/18/105415.htm

Lur mig om det stopper ved de tyske indvandrere.

Prudentius
10 years ago

Og “the syrian civil war” er i virkeligheden “the islamic holy war”. Den ankommer til ethvert sted, der har muslimer nok til at udkĂŠmpe den. Her er vi inde i kernen af noget af det det pan-vestlige multikulturelle regime har misforstĂ„et-overset-ignoreret ved islam og dermed ved muslimers livsform ligemeget hvor de befinder sig pĂ„ kloden. Nemlig den uundgĂ„elige religiĂžse vold, der er forbundet med at anse Koranen for en guddommelig Ă„benbaring. Som 2 plus 2 er 4, ligesĂ„dan er Koranen lige med vold. Vold i en endelĂžs strĂžm. Vores eliter har indtil videre behandlet denne problematik alene med tavshed og… Read more »

trackback

[…] The Syrian Civil War Comes to Australia « Snaphanen. […]

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x