4
okt
Seneste opdatering: 6/10-13 kl. 1830
9 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Ned May (Gates of Vienna) p√• Organization for Security and Co-operation in Europes m√łde i Warszawa 26 september. What Does ‚ÄúIslamophobia‚ÄĚ Mean?

I feel that I have a very rational fear of Islam, and I am not alone: Christians in Pakistan and Nigeria and East Timor and other parts of Indonesia, Hindus in Mumbai and India generally, Buddhists in Burma and Atheists in China, all can join me in rational Islamophobia. So also can financial workers in downtown Manhattan, and commuters in London, and marathon enthusiasts in Boston, we have all justification for a very tangible fear of the Islam in our midsts.

But in a disarmed society, Westgate shows how simple, and lethal, Islamic terror can be. Islamophobia as an ‘irrational’ fear of Islam has already become redundant except in the minds of those with an agenda. But of course the real purpose of the term ‘Islamophobia’ is to shut down dialogue hostile to Islam. The pedigree of Islam is dirty beyond belief, it is the worship (and emulation) of a delusional desert bandit who made good, and left a legacy of rape, pillage, looting and mass murder behind him. Islam has got something to hide, and to spin ‘Islamophobia’ into an ‘anti-Semitism’-like dialogue stopper is well within the interests of Islam. OH WHAT A TANGLED WEB

So why not be a terrorist?

But there’s nothing senseless about the violence that took place in Westgate…Get some thugs together, form a terrorist group waving a black flag and stake a claim on some territory. Kill enough people and you’ll get weapons and training from terrorist networks and money from Gulf billionaires who take the time out from fondling Ukrainian hookers to save their souls and impress their billionaire friends by sponsoring their very own terrorist attack.

“Abdul, You know the Westgate attack? That was my money.” Kill even more people and foreign governments will come to you hat in hand, offering you foreign aid and pressuring your government to give you autonomy. Daniel Greenfield: So why not be a terrorist?

Ekstra Bladet har tre artikler i dag DANSKERE UNDER AL-QAIDAS FANER, DE DANSKE AL-QAIDA-KRIGERE: HER ER DE, HAR DR√ÜBT F√ėR: ‘ S√• I ikke miraklet? S√• I ikke miraklerne?'(ikke online), som er sammenfattet i Den Korte Avis’ Afsl√łring: fire danske islamister k√¶mper for al-Qaeda.

“PET‚Äôs v√¶rste mareridt er blevet virkelighed”, st√•r der. Det er vel ret beset Danmarks v√¶rste mareridt via en del politikere, der l√¶ner sig sv√¶rt t√¶t op af skandal√łs passivitet. PET overv√•ger selvf√łlgelig ‘danskerne’ elektronisk, men t√¶nker PET p√• de politiske f√łlger p√• l√¶ngere sigt, lad os sige om tre generationer, n√•r vi har ophobet s√• tilpas mange af disse voldparate revolution√¶re fordi politikerne var for slappe til at smide dem ud, mens de var f√• nok? N√•r omverdenen presser os til at give dem – lad os sige Fyn – som en islamisk stat efter model Kosovo (som Greenfield karrikerer i citatet ovenfor.)

N√•, hvad, til den tid er Malm√ł, Stockholm, G√łteborg, Oslo, London og Marseille alligevel for l√¶ngst blevet muslimske bystater under indtryk af utallige “meningsl√łse” drab. Det er hvad der sker, n√•r man t√¶nker langt nok ud i fremtiden, og n√•r man pr√łver at s√¶tte sig ind i, hvordan de mon t√¶nker ude i PET bag lukkede d√łre. Har de fantasi? Hvor langt ud i fremtiden lader de den vandre? Taler Jakob Scharf dunder til Morten B√łdskov og Helle Thorning, n√•r han m√łder dem? Det st√•r i nogens erindringer en dag, og mine b√łrneb√łrn vil vide om vi k√łbte eller solgte dem. St√¶rke kr√¶fter vil forr√•de dem (se nedenfor), men deres fremtid er i det mindste til forhandling. Mere kan I ikke tr√łste jeres b√łrneb√łrn med. (In Europe, Young Muslims Head to Syria to Fight.)

Den fjerde totalitarisme

Frederik Stjernfelt anmelder i dag Mehdi Mozaffaris Islamisme – en orientalsk totalitarisme. 312 sider. Vejl. pris 300 kr. Informations Forlag. Weekendavisen (ikke online). Anmeldelsen er sv√¶r at plukke i, men jeg skal holde mig til at citere under 1/3. K√łb avisen. – OPDATERING: En kommentator fort√¶ller at den er online. Tak!

Min gode bekendt og kollega, professor Mehdi Mozaffari, holdt i fredags afskedsforel√¶sning ved Statskundskab p√• Aarhus Universitet – i dag udkommer s√• hans videnskabelige testamente: Islamisme – en orientalsk totalitarisme. Mozaffari er m√•ske ikke s√• velkendt i dansk offentlighed; internationalt er han kendt som islamisme-expert. Hovedparten af Mozaffaris aktivitet har s√•ledes fundet sted p√• internationale sprog, og selv om Mozaffari har redigeret flere b√łger p√• dansk, er den nye bog hans f√łrste forfattet p√• dansk.

Det er velkendt, hvordan moderne islamisme har sin rod i Hassan al-Bannas grundl√¶ggelse af Det muslimske Broderskab, Kairo 1928, for at genoprette kalifatet, der i 1924 var blevet nedlagt i Istanbul. Mozaffari tr√¶kker historien helt tilbage til islams oprindelse i 600-tallet, idet han unders√łger hvilke s√¶rlige traditioner, islamismens centrale forfattere, al-Banna, Qutb, Mawdudi, Khomeini, viser tilbage til. Her finder han en lang tradition for at s√łge tilbage til r√łdderne, til Muhammeds grundl√¶ggelse af islam som politisk organisation i Medina og de fire ¬Ľretledede¬ę kaliffer efter ham. Allerede i 800-tallet finder Mozaffari de f√łrste salafister, der l√¶nges tilbage til denne guldalder.

Hans komparative greb er at se moderne islamisme som sn√¶vert besl√¶gtet med de europ√¶iske totalitarismer, der f√•r magt i samme periode: kommunismen ( 1917), fascismen ( 1922) og nazismen ( 1933). For Mozaffari er islamismen ikke blot inspireret af disse bev√¶gelser – den har ogs√• en besl√¶gtet baggrund i de europ√¶iske imperiers undergang i F√łrste Verdenskrig. Det var ikke kun det kejserlige tyskland, √ėstrig-Ungarn og det zaristiske Rusland, der her m√•tte lade livet – men ogs√• Osmannerriget og kalifatet.I det p√•f√łlgende anarki opstod der i hele dette omr√•de totalit√¶re bev√¶gelser, der ville genoprette ordenen og vende sig mod de sejrende demokratier ved forskellige kombinationer af reaktion√¶re og utopiske politikker. For Mozaffari at se er denne sammenh√¶ng overset, fordi de europ√¶iske totalitarismer blev bek√¶mpet og forsvandt. Islamismen ikke bare overlevede Anden Verdenskrig, men udviklede sig i de muslimske lande.

Han er alvorlig i sin utvetydige formaning om, at demokratiske lande ikke m√• vige tilbage fra at bek√¶mpe islamismen – det er naivt at tro, den vil forsvinde af sig selv. Samtidig er han ikke un√łdvendigt alarmistisk og mener ikke, at islamismen i det lange perspektiv besidder mere end, hvad han kalder ¬Ľharassment capacity¬ę – evnen til at chikanere. Dette dog, som han tilf√łjer, forudsat den ikke kommer i besiddelse af atomv√•ben.

0 0 votes
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

9 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Da Capo
Da Capo
8 years ago

intet nyt under himlapällen

Om Den fjerde totalitarisme

eller översatt till engelska

The Fourth Totalitarianism

läste vi redan 2011 hos Christopher Hurtado:

“Polemicists and pundits frequently use terms such as ‚ÄúFascislamism,‚ÄĚ ‚ÄúIslamic totalitarianism,‚ÄĚ ‚ÄúIslamist totalitarianism,‚ÄĚ and ‚ÄúIslamo-fascism‚ÄĚ when describing Islamism. But is there any truth in these polemics? Is Islamism fascist? Is it totalitarian?”

http://christopherhurtado.com/islamist-totalitarianism-the-fourth-totalitarianism/

kurt Rosenstr√łm
kurt Rosenstr√łm
8 years ago

Frederik_Stjernfel er et sludrehoved.

Peter Andersen
8 years ago

Ja, der er ingen grund til at hverken analyserer eller diffinerer islam synderligt. Det er, om noget, den mest primitive ideologi der nogensinde har set dagens lys. Kun egnet til sm√•t begavede eller kriminelle mandslinge, som higer efter magt over kvinder, b√łrn eller andre medmennesker – uanset midlet. L√¶ngere er den s√•m√¶nd ikke. Hele set-uppet er simpelthen s√• √•ndssvagt, at man m√• tage sig til hovedet. Ikke engang deres s√•kaldte profet har eksisteret og hvis han endeligt havde, kunne de ikke have valgt en mere stupid rollemodel. At s√•dan noget lort har kunne gribe s√•dan om sig har vi kun… Read more »

Peter Andersen
8 years ago
Reply to  Peter Andersen

I √łvrigt. Da Jerusalem f√łrste gang blev angrebet af de s√•kaldte “muslimer”, blev de beskrevet som den flok barbarere, der kom ridende lige ud af √łrkenen med sv√¶rdene h√¶vet. Deres eneste form√•l var at h√¶rge, plyndre, sl√• ihjel og tage slaver.

√Čen ting var helt sikker. Nogen religion havde de ikke!

Og ganske rigtigt – den kom jo f√łrst senere!

S√• hvis islam overhovedet betyder noget, er det retf√¶rdigg√łrelse for forbryderiske handlinger!!!

anno
anno
8 years ago

Frederik Stjernfelt’s anmeldelse af Mehdi Mozaffari: Islamisme ‚Äď en orientalsk totalitarisme – er nu online:

ht tp://www.weekendavisen.dk/smarticle/view/4

PFEP
PFEP
8 years ago

Det har jag sett komma f√∂r √•r tillbaka, bodde i ghettot Ish√łj f√∂r 15 √•r sedan och jag skulle inte idag g√• genom Ish√łj Center en l√∂rdagskv√§ll utan minst stickv√§st under jackan!
Det √§r inte fr√•gan om, men n√§r vi “Balkaniseras” p√• allvar och Gud f√∂rbjuda detta skr√§ckscenario.

Morani ya Simba
Morani ya Simba
8 years ago

“Taler Jakob Scharf dunder til Morten B√łdskov og Helle Thorning, n√•r han m√łder dem?” Det er et virkeligt godt sp√łrgsm√•l. Scharf sl√•r mig som intelligent og grundl√¶ggende kompetent men samtidig som lidt af et ego og karrieremenneske og “linseglad”. Derfor er jeg ikke helt sikker p√• hvad jeg tror han siger bag lukkede d√łre. Mit g√¶t ville nok v√¶re at karrieremanden ikke g√łr for meget for at blive stemplet af den ganske magtfulde Fru Vestager som “hulemenneske” og derfor ikke maler de klareste billeder for skolepigen Helle. Men det ville v√¶re sp√¶ndende at vide. Hvorvidt de t√¶nker √•rtier ud i… Read more »

Peter Andersen
8 years ago

Jakob Scharf er embedsmand. Hvis han overhovedet har en mening om noget, holder han den nok for sig selv.

Alle de skvadderhoveder der tror de styrer noget som helst, f√•r et slemt chok n√•r det g√•r op for dem, at de ikke l√¶ngere kan skjule det vi hele tiden har sagt. I √łvrigt vil en eskalering af hele dette vanvid bare betyde mere magt til DF, som jo snart skal st√• for styringen af PET alligevel. Og s√• kan de jo passende fort√¶lle ham hvad han skal mene.

kurt Rosenstr√łm
kurt Rosenstr√łm
8 years ago
Reply to  Peter Andersen

Enig Peter.