13
dec
Seneste opdatering: 24/2-14 kl. 2032
2 kommentarer - Tryk for at kommentere!

BBC – Da jeg sad og restaurerede videoes i gĂ„r, benytter jeg lejligheden til at genhĂžre Wilders-videoen, som jeg optog med en ven og flere kameras i MalmĂž i oktober 2012. Den er vĂŠrd at (gen) hĂžre, ogsĂ„ fordi Wilders inkluderer sĂ„ mange specifikt svenske forhold i talen. Petra Åkesson, Raoul Wallenberg, Cecilia Malmström og Erik Ullenhag, Sveriges vandkĂŠmmede dengse-alibi for ubegrĂŠnset bortgivelse af land og arv..

For mig selv var den vigtig og interessant at genhĂžre, fordi jeg er personspaltet. I denne sammenhĂŠng: Tre fotografer, en skribent og en tilhĂžrer. Der er sikkert flere, men spĂžrg min psykolog. NĂ„r jeg betjener tre kameras, er jeg mere Ăžjne end Ăžre nĂ„r tingene sker. Enhver der gĂ„r ned ad StrĂžget, kan selv gĂžre et enkelt eksperimentet: Hav et kamera i hĂ„nden, skift opmĂŠrksomheden henholdvis fra Ăžrerne – hĂžr lĂžsrevne sĂŠtninger fra folk, der gĂ„r forbi, gademusikanter, bĂžrnelatter, vandets rislen i fontĂŠnerne – over til Ăžjnene, se hvilke billeder, gaden byder pĂ„, som du mĂ„ tage. At vĂŠre bĂ„de Ăžjne og Ăžrer pĂ„ Ă©n gang, giver aldrig 100 % koncentration pĂ„ nogen af delene.

Det er det samme, hvis man gÄr til Torsdagskoncert: Lyden af et symfoniorkester live er fantastisk, ingen kunstig gengivelse kan konkurrere med det, hvorfor bla. Sergiu Celibidache ikke ville indspille plader.

(Han dirigerede Radiosymfoniorkestret mange gange i 70’erne, her Ravel og Mozart, desvĂŠrre de eneste af hans danske direktioner, der findes pĂ„ You Tube. Han dirigerede f.eks. Bruckners 8 i den senere nedbrĂŠndte, uerstattelige Odd Fellow koncertsal, den ville jeg gerne have gjort tilgĂŠngelig. Han var svĂŠr at overse pĂ„ et podium.)

Men man bĂžr i virkeligheden have bind for Ăžjnene for at yde musikerne og musikken retfĂŠrdighed. Der er ikke en video jeg optager, som jeg ikke er nĂždt til at genhĂžre. MĂ„ske er jeg bare dĂ„rlig til at ‘multitaske’, som det hedder. Det er mĂ„ske ogsĂ„ derfor, jeg i virkeligheden foretrĂŠkker radio og har skrottet TV i blandt andet koncentrationens tjeneste. TV er normalt adspredelse, men det er navnlig billedinflation, hvis den puritanske fotograf skal tale. Roland Barthes skriver i “Det lyse kammer”:

“Hvorfor lever jeg her og nu. Fotografiet memorerer ikke fortiden. Den virkning, det frembringer pĂ„ mig, bestĂ„r ikke i at genoprette det, der er nedbrudt (af tiden, af afstanden), men i at bevidne, at det jeg har set faktisk har vĂŠret.”

Billederne af dem, de levende som de dĂžde, er altsĂ„ ogsĂ„ et billede af mig selv, anderledes, mindre selvspejlende ‘selfies’. Jeg ved det, for jeg begyndte med fotos, da jeg var seks Ă„r. Den nĂŠsten tandlĂžse mand i Limassol i 1969, er mig selv. Den store Daibatsu i Kamakura i vinteren 1971. Preben MĂžller Hansen i 2007 , Hirsi Ali i 2005, Uwe i 2012 eller William Skotte Olsen i 2002. Jeg har nĂŠsten igen fotos af mig selv, og det er jeg fint tilfreds med. Der er et fra Grenen i regnvejr i sommeren 1985 med hilsen til hende der tog det. PĂ„rĂžrende vil have sĂ„dan nogle, men de er borte, og det er noget andet med venner.

Hvis der er for mange billeder, flere end Ăžjnene kan fordĂžje – 24 billeder i sekundet af de mindste petitesser og ligegyldigheder, – er vi mindre tilstede, og det vi sĂ„, har mindre eksistens end hvis det havde vĂŠret mere billedfattigt. Det vil dĂž i glemsel hurtigere, for der er ikoner, og sĂ„ er der resten af billederne,  millionerne.

Lur mig om ikke selfierne  skal arve verden fra det lyse kammers iagttagere. Dumt at sige, de har allerede gjort det. Stillbilleder er noget gammelt lort, med mindre det er mit eget flade grin.

NÄ, det er altsammen Wilders og min manglende multitasknings skyld, selvom jeg kan tvivle lidt pÄ, hvad den er. Det har intet med Holland og EU at gÞre, det er et sidespor, og dem er der flest af. Man ved, hvor man begynder, men ikke hvor man slutter. Jeg beklager ulejligheden.

Vi ved, hvad Wilders er for en type. Han farver hÄret, ryger cigaretter, stÞtter Israel og har en storebror, der ikke kan lide ham. Der er ogsÄ en plads og en gade i KÞbenhavn, der bÊrer hans navn, 100 meter fra mit fÞdested, Ved Volden 13. SÄ er det pÄ plads. (Mobilvideo: Wilders interviewes i MalmÞ af Sveriges Radio. Jeg iagttager et interview, der aldrig blev bragt.)

Om anmelderes travlhed og  mÞrklÊgningen af svenske bÞger

Der har vÊret mange af dem. Jeg har 20 stykker i mit bibliotek. Anders Johansson, Thomas Nydahl, Magnus Karaveli, John JÀrvenpÀ, Anders Isaksson, Roland Huntford, Enzensberger, Jacob W.F. Sundberg, Jan Milld, Mikael Jalving, Mogens Behrendt, Julia Caesar, Meier Carlsen og flere andre. BehÞver jeg skrive min egen? Det skulle vÊre af terapeutiske grunde, hvis ikke man finder den lige her i boggens arkiv, men jeg skal mÄske holde mig til min lÊst, selvom jeg iblandt kan komme i tvivl om, hvilken den er.

NÄr bloggen fylder ti Är nÊste Är, tager jeg hele molevitten op til genovervejelse Ti Är er lang tid, og man kan strÞtÊnke om sÄ meget andet, hvis man fÄr tiden.

Jeg er ikke monoman, jeg insisterer pĂ„ et upolitiseret liv trods omstĂŠndighederne. “Alt er politik, men politik er ikke alt.” Jeg ved ikke, om det kun er mig selv, eller ogsĂ„ nogen anden, jeg citerer, men et apolitisk liv er i sig selv en protest imod islam, selvom det bestemt ikke er noget effektivt forsvar imod dens politiske aspirationer.

Man kan indtil videre forene privatmennesket og modstandsmennesket, det kan man ikke nok skÞnne pÄ, men friheder vÊrdsÊttes desvÊrre fÞrst af de fleste, nÄr de er gÄet tabt. FÄ er med pÄ forebyggelse. Per Stig MÞller viser netop i disse dage pÄ DR, at han ikke forstod Muhammedkrisen da den foregik, og at han nu efter to mio. artikler og dusinvis af bÞger stadig ikke forstÄr den, lige sÄ lidt som TÞger Seidenfaden, der gik i ordrigt graven uden at have fattet et mere end et halvt klap. Man kan ikke sÊtte sin lid til Per Stig MÞller eller Politiken i den fremtid, de har beredt os iÞvrigt mod vores vilje.

Danmark og Europa har brug for en ny helt generation af intellektuelle og politikere, der forstĂ„r den islam til bunds. Gammel lĂŠrdom som Uffe Ellemann Jensen og Per Stig MĂžllers, vil vĂŠre irrelevant i det nye Europa, som kommer. Selv Inger StĂžjberg bliver gjort irrelevant af en udvikling, der allerede har overhalet hende. Lars Vilks, som har en evne til at svĂŠve over de politiske flak (lyskastere og antiluftskyts), skriver befriende i: 1411”Annonsen” en opera buffa för vĂ„r tid blandt andet:

Den hÀr veckan har bjudit, kanske inte precis pÄ nÄgra överraskningar, men vÀlspelade förestÀllningar, dels i den orkestrala serien Expressen avslöjar och dels pÄ det direkta buffatemat Den Svenska Invandringspolitikens MörklÀggning. Det senare handlar denna gÄng och mÀrkligt nog om nÄgot sÄ banalt som en bokannons i DN. De bÄda författarna till boken, Arnstberg & Sandelin, skriver alltsÄ en debattbok om svensk invandring nÄgot som borde vÀcka stort intresse eftersom Àmnet Àr uppskattat och medialt.

Visserligen intar författarna en kritisk instÀllning men för alla dem som menar att en sÄdan attityd saknar fog vore det naturligtvis rÀtt tillfÀlle att med sakliga argument tillbakavisa skribenternas mÄnga pÄstÄenden och redovisningar. Helt uppenbart finns det mÄnga kritiker av Arnstberg & Sandelins skrift ehuru endast nÄgra fÄ, och i förbigÄende, har nÀrmat sig boken. Dessa menar t ex att det inte existerar nÄgon mörklÀggning av den svenska invandringsdebatten. Detta kan förefalla egendomligt eftersom boken i sig har blivit pÄtagligt mörklagd. Emellertid kan detta ocksÄ bero pÄ rena tillfÀlligheter, t ex att bokrecensenterna har haft andra, och viktigare uppgifter, att ta itu med.

För att fÄ fart pÄ intresset och försÀljningen prövar författarna alltsÄ med en annons i DN. Egendomligt nog blir annonsen föremÄl för ingÄende politisk granskning och nÀr granskningen slÀpper genom annonsen utbryter en sÀllspord mediestorm med morgonsoffor, kvitter och motannonser.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

2 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Ludvig
Ludvig
10 years ago

Det var fint, Steen, att lyssna till din video frÄn Gert Wilders besök i Malmö i fjol.

Inspirerad gick jag vidare pÄ You Tube och hörde hans framtrÀdande vid Ground Zero den 11 september 2011.
Vilken framstÄende talare han Àr! Intelligent,rak och slagkraftig. Han inger ett visst hopp för framtiden.

Tack för Snaphanen.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x