Lars Vilks i Deadline 2. sektion
Hvad angår Dan Park og Sverige i dag, kan man ikke høre nogen bedre kvalificeret end Lars Vilks, som man også kunne høre på min lydoptagelse. – Deadline 2 sektion 28 minutter.
Peter Michael Hornung skriver bla. følgende i Politiken, hvor han konkluderer mere om Park, end der er belæg for i billederne: “sympati for det yderste højre.” Parks hovedmål er det offentlige hykleri i Sverige, i vid udstrækning medier og politikere, og han har skam satiriseret over Sverigedemokraterna. Han har aldrig udtrykt nogen politiske sympatier, jeg antager han afskyr dem allesammen. Synd Hornung ikke fordyber sig lidt mere i det.
Vor tids omdiskuterede politiske kollager skabes ikke af kunstnere på venstrefløjen, men af kunstnere – som Dan Park – med sympati for det yderste højre.
Hvis vi tager den kunsthistoriske hat på, indskriver Parks værker sig i en politisk kollageog montagetradition, der tæller navne som John Heartfield og Klaus Staeck. Begge satte sindene i kog, på hver sit tidspunkt af Tysklands historie, men de gjorde det fra et noget andet politisk ståsted: Heartfield var medlem af det tyske kommunistiske parti, Staeck af SPD.
Det nye er, at den mest agitatoriske kollage ikke længere skabes af venstrefløjen. For det er bestemt ikke her, at Dan Park befinder sig. Det er ud fra holdninger, der ligner den radikale højrefløjs, at han retter sit skyts mod sorte og romaer og dermed mod det svenske samfunds flygtningepolitik og humane tolerance. Det er den politiske farve, der adskiller Parks nu beslaglagte værker fra de kollager, som venstre-fløjen tidligere har lagt holdning til. Dertil kommer, at Parks arbejder er meget ringere. Men tiden kan altid bruge en kunstnerisk martyr, og det er den rolle, svenskeren Dan Park har fået chancen for at spille.
Ytterligare en fantastisk monolog av Pat Condell. Han kan, som förmodligen ingen annan, förmedla sylvassa sanningar elokvent och konsekvent.
God video af Condell!
En af anti-racismens værste konsekvenser er, at ikke-europæere ikke ordentligt kan konfronteres med den vold de begår. Og dermed aldrig holdes egentligt ansvarlige i samfundsdebatten.
Dette betyder reelt en slags “license to kill”, som både giver dække til den globale jihad og volden mod indfødte europæere i de vestlige multikulturelle stater.
Dette tabu og dets stærkt samfundsnedbrydende konsekvenser er sammen med den uafbrudte masseindvandring de to største tikkende bomber under de vestlige staters fundament.
test
Hej, det er bare mig, der forsøger at komme igennem igen –
det ser ud til, at det er min normale mail-adresse, som
blog-systemet ikke anerkender længere af mystiske årsager.
First they came…. Først stak de en kniv i hjertet på Theo van Gogh, og jeg sagde ingenting – Fordi jeg er politisk korrekt. Så brændte de vores flag og ville myrde Kurt Westergaard, og jeg tav og sagde ingenting – Fordi jeg er politisk korrekt. Dernæst dødstrusler mod Lars Vilk for en kontroversiel hund, og jeg sagde stadig slet ingenting – Fordi jeg er politisk korrekt. Lars Hedegaard udsat for mordforsøg og en løsladt mistænkt gerningsmand, og jeg sagde og siger nada – Fordi jeg er politisk korrekt. I spjældet med Dan Park for lidt street performance imod elitens… Read more »
Meget fint parafraseret 🙂
Tommy Robinson er smidt i fængsel igen
http://gatesofvienna.net/2014/10/tommy-robinson-is-back-in-prison/
Nu har jeg ikke lige hørt, hvad Vilks siger på videoen, da 3 har lukket for gassen her sidst på måneden, men generelt om Dan Park, så synes jeg at man har gjort ham en bjørnetjeneste – eller han har selv gjort sig den – ved partout at ville vise hans billeder i dyre rammer med ens afstand i et lyshav på et galleri, så det minsandten ser ud som rigtig kunst, for i virkeligheden er det jo ikke den form for kunst eller “kunst”, han har frembragt fra begyndelsen. Den oprindelige Dan Park udtrykte sig ved at klæbe sin… Read more »
Det er muligt, man har gjort ham en bjørnetjeneste. Til gengæld tror jeg snart, han er tilbage i sit vante miljø igen. Denne periode bliver en parentes. Jeg tror ikke han har nogen ambition om at blive gallerikunstner.
Den oprindelige Dan Park udtrykte sig ved at klæbe sin tegning eller kollage op på et elskab eller anden ydmyg flade i byrummet, derefter fotografere, offentliggøre på den ukendte blog lidlday og så afvente at værket bliver vandaliseret af hans fjender eller renset væk af kommunens folk. Men konteksten er en anden nu, derfor er Parks… kunst… ogsaa aendret. Nu handler det ikke laengere kun om at tage pis paa etablissementet, men om ytringsfrihed. Men Dan Park i galleriseret udgave bliver aldrig en interessant kunstner, da transformationen får ham til rent ud sagt at fremtræde plumpt racistisk og måske værre… Read more »