16
mar
Seneste opdatering: 26/3-18 kl. 1411
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

You Tube har censureret videoen, jeg ser om den dukker op i en anden version.

“De f√łler sig merev√¶rdige p√• grund af deres muslimske tro, men de har kundskabsforagt”

Man sp√łrger sig, hvordan problemer der i dag beskrives som ‘ul√łselige,’ ser ud om en generation. Video p√• tysk og tysk tekstet, udskiftes hvis der kommer en engelsk.

Som l√¶rer- og medarbejderrepr√¶sentant fort√¶ller Susanne Wiesinger √•bent om islamiske p√•virkninger p√• Wiens skoler og de problemer, der opst√•r som f√łlge heraf. Efter hendes mening er problemerne i klassev√¶relset allerede n√¶rmest umulige at l√łse.

Susanna Wiesinger (53) har i 25 √•r arbejdet som l√¶rer i Wien – de sidste 10 √•r p√• en s√•kaldt “br√¶ndpunktsskole”. Hun advarer om, at mange skoler i stigende grad er ude af kontrol. I reportagen taler hun som en af ‚Äč‚Äčde f√• l√¶rere, men ogs√• som en medarbejderrepr√¶sentant for den socialdemokratiske l√¶rerforening, √•bent ud om problemerne p√• Wiens skoler. For dette kritiseres hun af skolens bestyrelse og er under pres – “De advarer altid om ikke at tale med pressen,” siger Wiesinger.

Flere og flere lærere bliver spottet og chikaneret

I br√¶ndpunktsskoler er chikane over for l√¶rere ikke noget nyt. Imidlertid bliver de verbale overgreb og den fysisk chikanering af l√¶rere af elever stadig mere almindelige. Wiesinger er l√¶rer for en klasse “med 25 b√łrn, hvoraf man skal integrere de 21, ikke kun sprogligt men ogs√• kulturelt,” det er der ingen, der kan klare: “Hvad skal vi integrere dem i?”

For mange elever står sharia over alt andet

Tidligere kunne hun stadig interessere eleverne for det faglige, idag interesserer is√¶r de muslimske b√łrn sig n√¶ppe for det. Hun mener, at “forskellen mellem verden derhjemme og vores verden er s√• stor, at de ikke kan overskue det.”

Wiesinger præciserer:

Sharia er for mange af mine elever bestemt h√łjerest√•ende – det vigtigste er at v√¶re en god muslim eller en god muslima. “

N√•r der er musik og dans er p√• skemaet, afvises det ofte af religi√łse √•rsager. Uenigheder i klassev√¶relset bliver mere og mere religi√łst motiverede, forklarer Wiesinger. Desuden observerer hun en voksende fjendtlighed over for uddannelse blandt mange muslimske for√¶ldre.

Islam står i centrum for mange forældre

Alt drejer sig om den islamiske tro: Det er det, der er det vigtigere i for√¶ldrenes √łjne, der hvor de adskiller sig¬† fra os – at de er hellige muslimer. Og hvis noget g√•r ud over det, er det farligt. Noget udvikler sig i en retning, der ikke er sund for dette samfund. “Wien: Lehrerin warnt √∂ffentlich vor islamischen Einfl√ľssen an Schulen ‚Äď Stadtschulrat kritisiert sie daf√ľr¬†(snaphanens overs√¶ttelse)

 


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.