30
mar
Seneste opdatering: 30/3-18 kl. 2041
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

Erbarme dich, mein Gott

Bach, Tarkovsky, Erland Josephson og Sven Nykvist p√• √ėland i 1986

Se √©n af hans andre scener,¬†hvilken sk√łnhed. – Jeg h√łrt Matth√¶uspassionen p√• SR 2 i dag, desv√¶rre ikke i koncert. Men jeg vil ogs√• spille Odetta, en af Bob Dylans helt tidlige inspirationer. Hun kvitterede med en LP i 1965 kun med Dylan-sange. Hendes Masters of War er som at h√łre sangen for f√łrste gang, s√• fjernt fra Dylans egen udgave, som t√¶nkes kan. Tarkovskys sidste film Offeret, er en film om angsten for et nukleart ragnarok, der er s√• virkelig i forestillingen, at det smelter sammen med virkeligheden.

En seer, en kunstner, Josephson (Alexander), der er blevet ‘gal’ af sine syner og m√• hentes af en ambulance. Det er en af den d√łdsm√¶rkede Tarkovskys mest symbolske scener. Den urolige familie, det br√¶ndende hus, Maria som Alexander r√¶kker ud efter, og som flygter p√• cykel, og s√• Bach: Forbarm dig over dem allesammen. De har nedkaldt det over sig selv, men lid med dem alligevel.

Er han en Jesus, der ofrer sig for menneskene? Tarkovsky rammer ikke en falsk tone, og beh√łver derfor heller ikke at frygte de st√łrste f√łlelser. Han er alvor i en ualvorlig tid, en tid der er s√• bange for sig selv, at den er ladt tilbage med ironiens ensomhed.

Odetta er som en majest√¶tisk spiritual, der siger overb√¶rende til os: “Jeg ved godt dette er en protestsang af en ung mand, der ikke vil acceptere vilk√•rerne, men jeg ved ogs√•, at krig er menneskets evige lod.”

Det er det, hun bibringer sangen, som den helt unge Dylan ikke har, m√•ske fordi hun er kvinde. Accepten af lidelsen, forsoningen og indsigten af, at man intet kan udrette, som Hitchens sagde i Forfatterforeningen i januar. “Vi ville redde jer fra jer selv, men vi opdagede, det var umuligt.” Dette er mere bittert end p√•skens budskab, men Odetta har overb√¶renhed nok, til ikke at vr√¶nge af sin sk√¶bne selv med Dylans helt uforsonlige tekst.

Måske kan kun en ung mand, kan være så uforsonlig. Dylan var knap 22 år i 1963, og han forstod ikke senere, det geni den unge mand havde. Hvor kom det fra? Det kom ikke tilbage, og på den måde ligner han andre unge digtere, som har måttet blive gamle.

Dette er ogs√• p√•sken, og som I ved, mener jeg Europa allerede har brygget p√• sine n√¶ste krige i fire √•rtier. Der er altid en kommende krig, sp√łrgsm√•let er kun, hvorn√•r den n√¶ste kommer til udbetaling. Det er den bevidsthed, Europa har, og som Sverige har tabt forl√¶ngst, hvorfor Sverige vil smage den n√¶ste f√łrst. Ethvert fors√łg p√• at advare er sl√•et fejl, det var sikkert naivt af mig overhovedet at fors√łge. Der kan g√• ti eller tyve √•r, men krigen forekommer mig uafvendelig.

Jeg tror og frygter, som Kai S√łrlander skrev, at denne generations ‘galna kvartsekel’ var endnu mere fatalt end den forriges. Man √łnsker ikke at v√¶re tilstede, n√•r det effektueres, og jeg slipper nok ogs√• med lidt held.


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.