1
feb
Seneste opdatering: 2/2-19 kl. 2225
13 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Melodien er vores tro og vores fortvivlelse, den er vores resonans i det tomme rum. Uden melodien manglede vi et sprog. Melodier åbner og trøster. Men hvad er en melodi? Er den ånd i lydbølger? Kærlighed? Lindringen af lidelse? Eller er melodien historien om os selv?

Jeg har spurgt en ven, som er dirigent og komponist, hvad en melodi er. Hvordan forklares den, og hvorfor synes den universel, og bevæger mennesker fra Tokyo til Cairo.  Hvad kan ellers drive mennesker til tårer?

Hvordan kunne 1000 år europæisk musik gribe hele verden? Vi blev ikke færdige med det, han havde nogle gode bud, men i grunden var vi det lige  lidt nærmere. Det var også i pausen til en konference på Christiansborg, et i grunden upassende sted for en dybere samtale..

Måske er melodien dybest set et mysterium, der unddrager sig vores forklaring. Som kærligheden.  Men hvad er det, hvorfor  bliver vi rørt af noget så abstrakt? Hvad er det, der er så meget større end os selv, og hvorfor slår det en universel akkord i os?

Er den alvoren i en ualvorlig tid, er den erindringen om guden i en gudløs tid? Europæerne famler sig frem, nogle begår selvmord, som de snart forhenværende svenskere, fordi de ikke ved, hvem de selv er, og det de er, har de lært at afsky. Jeg prøvede at hjælpe dem for tyve år siden, det var fuldstændigt omsonst. Man kan ikke skåne nogen for noget. At ville tilrettevise de svenske genier i år 2000, var ganske halsløs gerning. De vil, i borgerkrig, så lad dem komme det. Ingen kan forhindre det.

Vi nærmede os kun svaret lidt. Leonard Bernstein talte på Harvard i 1973 om Mahlers 10 symfoni fra 1911, der forudsagde melodiens død, og i virkeligheden den europæiske civillisations død med første verdenskrig.

Al livstro blev forvandlet til tvivl i det 20 århundrede. Måske var Schubert den største melodiker, og han var koncentratet af det, vi mistede i 1914. Måske kunne vi have undværet Bruckner og Mahlers svanesange, selvom de var imponerende., men Schubert, Chopin og Mozart? Nielsen?

Når jeg hører “I Østen Stiger Solen Op” fra Niels W. Gades Elverskud, flyder mine tårer, hvad har ellers den virkning? Jeg har ikke noget valg, jeg kan ikke lade være. Jeg er ikke specielt sentimental, jeg er endda temmelig kynisk, når det kommer til praktiske ting.

Melodiens død

Melodien blev afløst af jazz med ret rudimentære  melodier, og pop med endnu mindre melodi, og efterhånden  skabt af computere. Nu lever vi i den melodi-primitive tid, og ganske få gør det klart for sig, at de musikalsk lever af computerproduceret, industrielt affald, der har myrdet melodien helt.

Et passende lydtapet til en åndløs tid, der har opgivet at kalde noget hæsligt. En tid, hvor P 1, der engang var et kulturprogram, nu handler om sex, penge og politik. Der har vi vores best and brightest i tre ord. Hør dem på P1, hvis du magter det.

Jeg ved ikke, hvad en melodi er, men jeg kender den, når jeg hører den

Hvad er det med melodier, som stadig bevæger os? Og hvad er det melodier siger om en tidsalder, der har forladt dem? En tidsalder, hvor mennesker ikke engang ser de grimme bygninger, som deres tid opførerer, og hvor de opfatter den forstærkede støj, der kommer ud af hundredetusinder ens radiokanaler, som musik. Peter Hitchens og Roger Scruton har talt om popmusikkens tyranni, jeg ved kun, at jeg ikke hører det mere. Det formindsker alt omkring sig.

Min ven, komponisten og jeg, blev ikke færdige, men her er nogle melodier, og der er ingen, de lader urørt. I mangel af bedre, vil jeg sige “kærlighed til livet,” men komponisten kan måske få mig på mere prosaiske tanker, næste gang vi ses. Noget med herz og øregange.

Måske er melodien blot en bestemt akkordrække, eller nogle bestemte svingninger i øret. Måske er den  tårer der uforklarligt  vil frem, og måske er de blot uforløste i vores tid. Sorgen og glæden over det menneskelige vilkår.

Melodien er måske er velsignelsen, vi ikke ville have, som vil hellere vil længes efter. Melodien er vores tro og vores fortvivlelse, den er vores resonans i det tomme rum. Vi ved ikke, hvad den er, men uden den, ville vi mangle et sprog. Vi ville mangle evnen til at overgive os.

Nu har vi den, takket være Europas musik gennem tusind år, der  kan udtrykke det, vore ord kommer til kort over for. En rig arv, der måske er det mest raffinerede og inderlige monument, europæerne har rejst over sig selv.

De hader måske sig selv, men de tager fejl, man må elske dem, hvis man ser nærmere efter. Selv når de kaster vrag på hele deres arv, må man elske dem, for de ved ikke, hvad de gør. De har så mange sære ting for. Det syntes Prædikeren også.


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

13
Deltag i debatten...

avatar
9 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
En mø kan også gøMorningstarsteenTim PallisNiels Henriksen Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Niels Henriksen
Guest
Niels Henriksen

Der er ganske rigtigt meget lort blandt popmusikken – især det nyere – ,
men der altså mange perler blandt alt møget ?

jørgen
Guest
jørgen

Der er næsten ingen genier i dag. Hvor er de? Endogen personlighed som i hvert fald ikke gør geniet til en charmør, tværtimod? Og høj intelligens, de nødvendige dele i for at opbygge et geni? Hvornår så vi de sidste genier. Var der nogle i sidste århundrede? Einstein for hundrede år siden? ja. Alan Turing for 70 år siden. Har der egentlige været flere? Ikke bare intelligente men også personligheden som skal til. Musikalske genier? Alle koncentrerede med en median for cirka 200 år siden. Hvor er de? Tja den gennemsnitlige intelligens er faldet støt de sidste 150 år, målt… Read more »

Lenn
Guest
Lenn

Det er så sandt, som det er sagt! Og man kan jo også reflektere over, at der absolut INGEN genier, hverken musikalske eller andre genrer, har været at finde i den muhammedanske verden. Ingen! Hvad har araberen egentlig opfundet, ud over falaflen..?

Lenn
Guest
Lenn

Godt skrevet, Steen! Jeg tror, at musik er sjælens udtryksform, sjælens kommunikation med Gud – eller som med megen musik i dag, med djævelen.
Her et stykke af John Rutter og King’s College Boys Choir – All Bells in Paradise – https://www.youtube.com/watch?v=P8TyKNycHes (sådan noget skulle man spille i timevis hver dag for forbryderne i fængslerne!).

Det er lidt sært, at den smukke musik blev skrevet for flere hundrede år siden, og i dag er der kun få, der kan producere ny musik, som kommer i nærheden af fortidens musik. Grimhed og umoral hersker, og det afspejles i både mode, musik og arkitektur.

Peter Wang
Guest
Peter Wang

Peter Wang
Det magiske ved melodien er, at den binder tiden sammen ogs samler den i et punkt. Tiden står så at sige stille mellem melodiens begyndelse og slutning. Derved forvandles tid til rum.

Pernilla
Guest
Pernilla

Thanks for providing words that could take my mind off the morning´s news – dominated by so called journalists doing their best at what seems to be a game of earnest triviality and as per normal filling me with despair and contempt – to an altogether different plane, both higher and deeper – to ponder something of essence, the wonder and beauty of melodies.

Morningstar
Guest
Morningstar

Hiphop/Rap och Black/Death Metal räknar jag inte ens som musik. Räknar det mer som mer eller mindre organiserad kakofoni. Det finns ingen melodi alls överhuvudtaget. För mig låter en låt likadant som en annan. Jag kan inte höra någon skillnad.

Niels Henriksen
Guest
Niels Henriksen

Interessant ? – seriøse journalister havde jo nok lige brugt lidt tid på at sætte sig ordentligt ind i, hvad det var for en “think & do (!) tank”, de havde med at gøre. Institute for Strategic Dialogue (ISD) https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Institute_for_Strategic_Dialogue.html#cite_ref-5 … Originally founded as the Club of Three, bringing together France, the UK and Germany on issues of mutual concern,[2] the Institute now has three distinct areas of work; Counter Extremism, Education and Europe’s place in the world.[3] ISD’s founder and president is George Weidenfeld, Baron Weidenfeld { en kendt, nu afdød zionist! } .[4] Its Director/CEO is Sasha Havlicek.[5]… Read more »

Tim Pallis
Guest
Tim Pallis

Tak Steen for en skøn oplevelse. Det handler om melodien, der blev væk. Du har så tydeligt gennem hele dit virke her på bloggen vist, at du har fundet melodien. Det var en interessant iagttagelse du fandt om tiden før 1914 – “Leonard Bernstein talte på Harvard i 1973 om Mahlers 10 symfoni fra 1911″, der forudsagde melodiens død.” 1914 er en skillelinie uden lige, som vi ikke må glemme. Det er rigtigt, at den meste musik nu om dage er uden melodi. Melodien henter følelser frem i os, som har vanskeligt ved at blive udtrykt i sproget, med mindre… Read more »

En mø kan også gø
Guest
En mø kan også gø

Kære Steen, jeg ville ønske, verden var således, at du kunne bruge hele din tid på at skrive artikler om musik og arkitektur og al verdens skønhed… Troen kan vi vinde tilbage, hvis vi er modige, sanddru og ikke frygter at se det ondes virkelighed i øjnene. Så vil det gode også stråle klart, og vi vil kunne gå efter lyset igen. Det er ikke så længe siden, vi havde den, troen: https://www.youtube.com/watch?v=8E-5dn2DoEU (som i Hvidstengruppens afskedsbreve) og vi kan genfinde den – hvis vi tør. Der er en Gud i himlen! Og det er ikke Allah. Skøn musik minder… Read more »