17
mar
Seneste opdatering: 20/3-12 kl. 1651
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

PÄ kun 18 dage. Jeg mÄtte ind og se den med en ven, ikke sÄ meget for historien, som jeg kender, men for at finde ud af noget om de 378.000. Historien om familien Fiil og Hvidsten-gruppen, kan gribe enhver. I et helt Är var de den vigtigste modtager af engelske vÄbennedkastninger i det besatte Danmark. Uden dem ville modstanden mod nazisterne vÊre forsinket betydeligt, men efter et Är mÄ otte af dem bÞde med livet. SÄdan en historie kan ikke rigtig mislykkes, ikke engang hvis den fortÊlles i det mest fantasiforladte, naturalistiske filmsprog, med pointer mindre subtile end i Matador. Vores diskussion drejede sig om, hvorfor den film er sÄdan en magnet. Der er flere mulige grunde: Mange kender formentlig slet ikke historien, det er en god grund til at se den, men ikke den interessante. Flammen og Citronen var et lignende tillÞbsstykke. PÄ 60-Ärs dagen for den 5 maj 1945, var jeg i Mindelunden i Ryvangen, hvor Hvidsten-gruppen blev skudt, og der var propfuldt ikke mindst af helt unge mennesker, hvis bedsteforÊldre var for unge til at have vÊret aktive i modstandsbevÊgelsen.

Hvad er det, der sÄdan drager tilbage efter sÄ mange Är? Er det generationer, der fÞler at de er blevet snydt for historien, ligesom for sangskatten og stoltheden over at vÊre dansk? Er det en muligvis ubevidst klyngen sig til den lille nationalstat, som er under angreb fra neden og fra oven, fra EU og fra indvandringspresset? Vi fandt ikke noget svar, da vi gik ned gennem StrÞget og vendte det imellem os. Men vi var enige om at glÊde os over filmens enestÄende succes, selvom den som kunstvÊrk er stort set uden andre ambitioner end at fortÊlle historien loyalt. Hvis man vil fange noget af det i den, der griber én elementÊrt, skal man se disse interviews med overlevende fra dengang. Gerda Fiil ovenfor, hvis far var Marius Fiil. Hun slap med fÊngsel og overlevede, ligesom Tulle der er interviewet her. Hun er nu dÞd. Stolte mennesker, der bar den skÊbne der fulgte af at lyde samvittigheden med betagende ro og vÊrdighed.

»Vi bliver de ultimative flygtninge i vore egne lande«

Daniel Greenfield har nogle pointer, der er lige sÄ enkle som de er smertelige: Ligegyldigt hvor mange flygtninge endnu fungerende stater tager ind, vil der altid vÊre tusindfold flere derude. NÄr vi prÞver at afhjÊlpe deres vilkÄr i hjemlandene (Irak, Libyen, Afghanistan, Egypten) skaber vi nye flygtninge. Og de flygtninge der kommer her, vil for en stor dels vedkommende gÞre fungerende stater til det samme mareridt, de i fÞrste omgang flygtede fra. Og vi der boede her, bliver den nye tids flygtninge. Tendensen er umiskendelig i dag, for enhver der tÞr se den, og da den har vÊret det i nogle Ärtier uden at de politiske poletter er trillet ned, venter der Vestens unge en sÊrdeles dyster fremtid. Det er for at fÄ et kig ind i den fremtid, det lÞnner sig at studere f.eks. Sverige, Holland, Belgien og England under mikroskop. De lande, der havde mest at miste og som ogsÄ allerede har mistet mest.

The old paradigm that a country has the right to decide who enters it has been decisively overturned in Europe, it’s under siege in such first world countries as America, Canada, Australia and Israel by the creed that says it’s the human rights obligation of every nation to accept every refugee. Given a chance, a sizable portion of the third world would move to the first, a minority because of oppression and a majority because the opportunities and freebies are much better there. Even low ranked first-world nations still find themselves swamped with refugees looking to move in.

International law does not assign any priority to a nation’s citizens over any person who happens to stray across the border. At the ground level that means the end of borders and the end of citizenship, which is why immigration isn’t just a touchy issue in Arizona, it’s a touchy issue in Sydney, Tel Aviv and Birmingham. You can hardly open a newspaper of the liberal persuasion without being treated to another group of refugees in some troubled part of the world walled up behind fences and trying to get over to London, Sydney or New York.

This sort of thing can’t be called immigration anymore, it’s a straightforward migration and it has no apparent limits. However many you take in, there will be more waiting and always burdening you with an unsolvable crisis. One approach is to try and stabilize whatever crisis they are supposedly escaping from. Too many Libyans running away to Italy? Just bomb their dictator and they’ll go home again. At least that’s the theory, it doesn’t work too well in practice. For one thing, Libya is more dangerous and unstable than it was under Gaddafi. Stabilizing it would require an Iraq-level investment of money and manpower, and Iraq isn’t stable either. And London is still full of Iraqi refugees dating back to the 1980’s. [..]

Westerners have become the ultimate refugees, lost at home, refugees in their own countries, wanderers in their own cities. He has become a displaced person, a familiar enough feeling to many of his new neighbors who are also victims of ethnic and religious conflicts. But while the conflicts they have fled are official, his conflict is not. He is the victim of a nameless conflict that cannot be named, of a colonization that cannot be described as such and of the ethnic cleansing of his national identity and the theft of his future. A World of Refugees – Daniel Greenfield, March 2012

KĂžnsdagen

Af Drokles

Selv om fÞlgende sÊtning fra Jyllands-Posten er revet ud af en sammenhÊng (en mand angreb en feministisk demonstration med Êg og romerlys) beskriver den nu alligevel meget godt tidsÄnden.

KĂžbenhavns Politi har anholdt en mand og undersĂžge, hvad han nu kan sigtes for.

Der skal jo nok vĂŠre noget at anklage en mand for. Som da feministerne nedgjorde mĂŠnd for ikke at kunne tilfredsstille deres ikke eksisterende g-punkt. Bring me the Moon. Ja, det har vĂŠret Kvindernes Traditionelle Kampdag og traditionerne blev holdt fint i hĂŠvd. I Jyllands-Posten nĂžjedes en professor ikke bare med for gud ved hvilken gang at konstatere at kampdagen var overflĂždig men foreslog tillige at “indfĂžre kĂžnnets dag“. Ja, kĂžnnet, som sĂ„dan, skulle have en dag og der skulle ikke kĂŠmpes (og mod hvem da ogsĂ„?) fordi

“Problemet med kvindernes kampdag er, at den er partisk. Den vil kun se kvindernes livsproblematikker. Hvis vi skal have en ligestillingspolitik, og 8. marts skal vĂŠre berettiget, sĂ„ skal den vĂŠre for begge kĂžn,” siger Hans Bonde.

Kampdage er jo gerne partiske. Da mennesket – stik mod hvad litterĂŠre trends og Sverige og England ellers forsĂžger at bilde os ind – bestĂ„r af to kĂžn undrer man sig over hvad en dag som indbefatter alle skulle dreje sig om? At vi alle som biologiske vĂŠsner blot er et ligestillingsparat fedt? Men det var blot en mandlig professors mening. Kvindernes Kampdag er vigtig fordi kvinder bliver undertrykt her midt i andedammen, lige nu, mens vi drikker vores kaffe. En af undertrykkelsesmekanismerne finder man ifĂžlge Jyllands-Posten ude pĂ„ wc’et

“Ligestillings- og kĂžnsperspektiver integreres i al politik og planlĂŠgning, stĂ„r der i vores ligestillingspolitik. Alligevel opstiller vi stadigvĂŠk pissoirs for mĂŠnd og lader kvinderne holde sig rundt omkring i byen. OgsĂ„ i vores egen borgerreprĂŠsentationssal bliver der set skĂŠvt til kvinder, der benytter det eneste eksisterende toilet inden for stemmeklokkens rĂŠkkevidde,” skriver Iben Wiene Rathje i sin motivering.Missoir afprĂžvet pĂ„ Roskilde Festival

Den ligestillingsaktive SF’er mener, at mĂŠndenes monopol pĂ„ at stĂ„ op under urinering er med til at cementere en forskelsbehandling i dagligdagen.

“Det har betydning for den mĂ„de, vi tĂŠnker vores kĂžn pĂ„. Pissoiret stammer fra dengang, da det kun var mĂŠnd der arbejdede, var ude i byen og drak Ăžl, mens kvinderne var derhjemme. Dermed kan man sige, at nutidens toiletforhold fastholder os i nogle historiske strukturer,” siger SF-politikeren til jp.dk.

Hvor mĂŠnd pisser, der misser kvinder Ă„benbart og det krĂŠver lidt Ăžvelse siger de svenske erfaringer. Selv har jeg aldrig fĂžlt mig synderligt triumferende nĂ„r jeg stod der og svajede mens en eller anden formanende gimpe rĂ„bte “Har du husket at slĂ„ brĂŠdtet op?” – Nej, jeg gĂžr det lige straks. Der er dog heldigvis ligestilling nĂ„r vi skider. Men er det ikke underligt at skĂžnt kvinder traditionelt bestyrer husholdningspengene og gerne stĂ„r for hjemmets indretning sĂ„ har behovet for missoirer vĂŠret overset sĂ„ lĂŠnge? MĂ„ske er det fordi hele ideen med wc og kloakering overhovedet er en mandlig opfindelse. Som det ogsĂ„ er fortrinsvis mĂŠnd, som er kloakarbejdere, hvilket vel er det ultimative lortejob – mĂŠnd som mĂ„ finde sig i kvinders lort. Ain’t that the truth!

Som traditionen ogsĂ„ byder er der ogsĂ„ intern kritik af feminismens forglemmelser. NĂ„r nogen bliver fremhĂŠvet er der jo altid nogen der bliver overset og det er en dejlig og tryg side ved denne kampdagstradition. Won’t somebody please think of someone else. I Ă„r er det med vĂŠrdikampens pause dog ikke hĂžjreflĂžjs feminister, der trĂŠkker etniske kvinders formummede Ă„g rundt i manegen. NĂŠh nu er det med krisen blevet tid til at se pĂ„ klassesamfundet som det kom til udtryk i Politiken fra en socialt indigneret feminist

»Jeres egen avis er fyldt med ny-feministiske kvinder, som fortÊller om at vÊre kvinde ud fra deres egen horisont. De er kvinder ved muffen, som har den store ressource at have adgang til at udtale sig offentligt«.

»Men ude i virkeligheden eksisterer der stadig en masse kvinder, som har dÄrligt betalte jobs og som har svÊrt ved at fÄ arbejdslivet og privatlivet til at hÊnge sammen«, siger kÞnsforsker og sociolog Karen SjÞrup ved Roskilde Universitet (RUC).

Ude i virkeligheden eksisterer der nu ogsĂ„ en masse mĂŠnd, som har dĂ„rligt betalte jobs og som har svĂŠrt ved at fĂ„ arbejdslivet og privatlivet til at hĂŠnge sammen. SĂ„ er det ikke bare den almindelige danskers liv i trĂŠdemĂžllen? Nej for det er synd for kvinder, og lidt mere mĂ„ske hvis de har en anden farve (”Bare se pĂ„ universiteterne, som er ledet af hvide mĂŠnd over 60“), men synd er det for kvinder, som denne g-punktslignende problemstilling slĂ„r fast:

»De fleste kvinder har stadig et arbejde, hvor karrieren ikke stÄr fÞrst. Det er stadig kvinderne, som fÄr den dÄrligste lÞn og kvinderne, som tager det meste af barselsorloven og gÄr ned i tid, nÄr de fÄr bÞrn«.

Det er et problem for kvinder at de har svĂŠrt ved at fĂ„ arbejdslivet og privatlivet til at hĂŠnge samme OG at de har nedsat tid og barsel? Det er i sandhed hverdagslivets g-punkt. Kvinder er bare umulige at stille tilfredse og det er mĂ„ske det, som er synd for dem – men mere for os mĂŠnd. Se pĂ„ denne historie fra Politiken:

Verdens Êldste og stÞrste skikonkurrence VasalÞbet blev afviklet i weekenden. Her lÞber over 15.000 mÊnd og kvinder 90 kilometer pÄ langrendsski igennem det svenske omrÄde Dalarna. Men nu har den klassiske ligestillingsdebat ramt det traditionsrige skilÞb. Vinderen i herrerÊkken, Jörgen Brink, modtog nemlig en bil i bonus, fordi han slog den 14 Är gamle rekordtid med 16 sekunder, mens lÞbets kvindelige vinder, Vibeke Skofterud, blot fik en buket blomster, selvom hun ogsÄ slog kvindernes rekord fra 1998 med hele ni minutter.

Og det er jo forargeligt og understreger kun, hvilken pikket kultur vi stadig slĂŠber rundt i. Og dog, for skĂžnt det er pikket er det stadig vigtigt at holde sig nogle fakta for Ăžje. Manden slog ikke rekorden for mĂŠnd men rekorden for alle. LĂžbets kvindelige rekordholder slog den tidligere rekord for kvinder, men det gjorde 163 mĂŠnd ogsĂ„ – og det samtidig med at de ogsĂ„ slog den nye kvindelige rekordholders nye rekord for kvinder – og ikke een af dem fik sĂ„ meget som et tak.

Hvis vi skal kompenseres for vores biologiske gruppeprÊmisser sÄ gider jeg som hvid mand (dog et stykke under de 60, som Äbenbart er, hvad der krÊves for at lede et universitet) heller ikke se disse langdistancenegre gang pÄ gang lÞbe OL guldet vÊk fra gode hvide mÊnd. Som jeg ogsÄ er sikker pÄ at negrene ogsÄ fÞler sig snydt for at de nogensinde kan blive verdensmestre i skak. Men nuvel, selv om professoren, som er hvid men endnu ikke 60, slog til lyd for en KÞnnets Dag sÄ burde kvinder selvfÞlgelig ogsÄ kompenseres her. Eller vent, det har man allerede gjort

The snow-covered ground crackles with the sounds of skis as the entrants wait impatiently at the starting line. Soon it will be time for Tjejvasan, the world’s biggest cross-country skiing competition for women, to begin. Birgitta Petersson, whose day job is at the regional social insurance office, is taking part in her fifth race. She considers Tjejvasan to be one of the high points of her year:

“It is so much fun to be with the elite skiers at the same time you are competing against seventy-year old women and teenagers. While some people try to beat the clock, others are exchanging recipes and talking about flowers when skiing. There’s room for everyone, that’s what I like about it,” she says.

Her er plads til alle – alle der ikke er en mand vel at mĂŠrke, for der er ikke noget som mĂŠnds evindelige fodbolds- og bilsnak der kan forstyrre en hyggelig, men ikke kĂžnsstereotypt langrendslĂžb, hvor det at komme fĂžrst ikke er sĂ„ vigtigt som opskrifter og blomster. Vinderen – hvis ikke det at vinde noget foran nogle andre, som blot ville vĂŠre med i sig selv er en del af den undertrykkelsesmaskine, der ledte til den grusomme udvikling af pissoiret fĂžr missoiret, barsel og flekstid – af Tjejvasan fĂ„r en bil. To chancer til kvinder at vinde en bil – een til mĂŠnd. Det er vel heller ikke for meget forlangt? Alternativt skulle man tage konstruktivisterne seriĂžst og bede forĂŠldrene om at opdrage deres piger nogle stĂžrre muller til.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

8 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Jeg har brugt et par timer pĂ„ at sĂžge pĂ„ kendte og mindre kendte navne, heriblandt tre familiemedlemmer og nogle andre jeg har kendt selv, og det er ganske imponerende hvor detaljeret og nĂžjagtig denne database er. Den “passive modstand” – hjĂŠlp til flygtende sabotĂžrer osv. – var selvfĂžlgelig langt den stĂžrste, men nĂ„r man tĂŠnker pĂ„ at Danmark i 1940 kun havde 3.8 millioner indbyggere, fĂžler man alligevel en vis ydmyg stolthed. – SE ogsĂ„ 378.000 har set filmen om Hvidsten-gruppen. […]

hernandez
hernandez
12 years ago

Maria Due

Hvilken biograf har gratis parkering i Aarhus?

Morten - - -
Morten - - -
12 years ago

P. S. “FĂžr demokratiet” … Nej – fĂžr “den demokratiske proces”, der reelt startede i sidste halvdel af 17hundredetallet. Vi mĂ„ medgive de enevĂŠldige konger, at det var deres beslutning, at Danmark skulle i gang med at gĂžre brug af etnisk danske talenter. Det var simpelthen nĂždvendigt af konkurrencehensyn i det mere og mere udviklede Europa – og falder derfor sammen med landboreformerne

Morten - - -
Morten - - -
12 years ago

@ Gunnar Biering og Arvid Falk Gunnar skriver: “Corfitz Ulfeldt var en af sin tids bedst begavede og hĂžjst uddannede mennesker, mens Svend Poulsen GĂžnge var uden nogen teoretisk uddannelse.” Meget prĂŠcist. Glimrende at illustrere pointen med disse to arketyper. – Der var vitterlig en fordel i, for somme i, at svenskerne erobrede Danmark: Tyskerne ville blive jawet ud, og vi ville fĂ„ et Storskandinavien med KĂžbenhavn som hovedstad. MĂ„den at nĂ„ mĂ„let pĂ„ – ved lunkenhed eller direkte stĂžtte til svenskerne – var bare i realiteten landsforrĂŠderisk og fej. Adelen forsĂžmte at forsvare land og folk ved denne fristende… Read more »

Maria Due
Maria Due
12 years ago

TilfĂŠldet ville, at vi sĂ„ filmen i samme biograf (god og gratis parkering) og pĂ„ samme tidspunkt som tegneren Kurt Westergaard, og det gav yderligere et perspektiv pĂ„ oplevelsen. Det er en skĂŠbnetung historie, som heldigvis fortĂŠlles ligefremt. For os jyder, der som bĂžrn stadig havde familie pĂ„ landet, krĂŠver det dog altid en vis abstraktion at acceptere kĂžbenhavnske skuespilleres udlĂŠgning af datidens mennesker. Da vi kom hjem, sad vi lĂŠnge og diskuterede, bl.a. hvad de unge, der havde siddet omkring os i biografen, havde fĂ„et ud af det. Det kunne vi ikke blive enige om, for jeg er pĂ„… Read more »

Frank P
Frank P
12 years ago
Reply to  Maria Due

I forbindelse med en spÞrgeundersÞgelse om kirkelukninger viste det sig, at de yngre 18-25 Är var allermest imod, mens de gamle 60 og op var meget mere pro. Kan vÊre der er et lille hÄb endnu.

Maria Due
Maria Due
12 years ago
Reply to  Frank P

Ja, netop, og hvem skulle nu have troet, at de unge mente det!

Gunnar Biering
12 years ago
Reply to  Maria Due

Det er meget tĂŠnkeligt, at sĂ„kaldt almindelige mennesker har lettere ved at tage denne film til sig end skĂžnĂ„nderne. F.eks. var Weekendavisens anmelder ikke helt tilfreds. Jeg sendte dem fĂžlgende lĂŠserbrev, som selvfĂžlgelig ikke blev optaget: “Weekendavisens anmeldelse af filmen om Hvidsten-gruppen d.2. marts 2012 er overvejende positiv, men anmelderen mener dog, at filmen ”mangler noget helt essentielt”, nemlig at forklare og illustrere de patriotiske motiver, der fik modstandsfolkene til at sĂŠtte livet pĂ„ spil. Det er jeg helt uenig i. Filmen lader Marius Fiil sige i en central replik: ”Vi kan dog vĂŠre enige om, at det er bedst… Read more »

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x