Av Hans Rustad (fotos © Snaphanen)
Lars Vilks er stor i Danmark. Ville begge tv-kanalene stilt med crew, og flere fotografer og aviser vÊrt til stede, hvis det hadde vÊrt i hans hjemland Sverige? SpÞrsmÄlet er hypotetisk og vil aldri bli besvart.
Lars Vilks kommer aldri til Ä delta i et mÞte i Riksdagen, slik han lÞrdag gjorde pÄ Christiansborg.
Men vi kunne like gjerne inkludert Norge. Det er like utenkelig at Lars Vilks vil delta i noe mÞte pÄ Stortinget. (Sist han var i Oslo ville venstreflÞyen kjeppjage ham.)
NĂŠrkontakt
De danske Folketingsmedlemmer benytter seg av retten til Ă„ leie lokaler i Folketinget.
PÄ den mÄten slipper Folketinget virkeligheten innpÄ seg. I Sverige og Norge holder man den ute.
Etter at sikkerhetstruslene ble noe man mÄ ta pÄ stÞrste alvor, er denne konfrontasjon viktig. Nasjonalforsamlingen viser at den er hva navnet sier: den representerer nasjonen. NÄr det sivile samfunn er truet tar nasjonalforsamlingen den under sine beskyttende vinger.
Samtidig er det Ä krype inn bak murene pÄ Christiansborg et nederlag for det sivile samfunn. Det er et varselstegn hvis voldelige grupper fÄr definere hvem som kan delta pÄ offentlige mÞter. Det gjÞr de nÄ. Denne trusselen tar ikke politikerne pÄ alvor. Selv etter KrudttÞnden viker de unna de spÞrsmÄl som med ubÞnnhÞrlig tyngde melder seg: Hvor stanser det? Hvor mange skal bli drept fÞr man viser handlingskraft? Det er ufattelige mange tiltak et samfunn kan sette i verk, hvis det fÞrst vil. Faren er at demokratiet venter sÄ lenge at reaksjonen blir hard nÄr den fÞrst kommer.
Symbolsk viktig
LĂžrdagens mĂžte var det fĂžrste siden KrudttĂžnden og symbolsk viktig.
Lars Vilks fortalte om sitt ânye livâ. Han lever nĂ„ et âambulerendeâ liv; han flyttes fra sted til sted. Hvor innskrenkende dette er ga han et bilde pĂ„ da han sa at det var en stor befrielse Ă„ komme pĂ„ et mĂžte som det pĂ„ Christiansborg, og han beskrev det som âfriheten ved Ă„ gĂ„ fra rom til româ.
Slik taler et menneske som lever som fange.
Jihadistene har dÞmt Lars Vilks til livsvarig fengsel og eksekutÞrer av straffen er ikke jihadistene, men det demokratiske Sverige. Det er sannheten som det samme Sverige helst ikke vil snakke om. I stedet har de et behov for Ä pÄpeke at Lars Vilks har brakt seg selv i denne situasjonen. Gjennom noen tegninger. Slik slipper de Ä konfronteres med innrÞmmelsene de har gjort overfor en voldelig bevegelse.
Symmetri
Vi blir alle til deltakere i dette spillet som islamistene har satt i scene. Sverige gir beskyttelse, fysisk, men politisk isolerer de ham. Danmark tar imot ham, pÄ selveste Christiansborg, og mediene mÞter mannsterkt opp. Det er et uttrykk for at ytringsfriheten stÄr sterkere i Danmark.
Men samtidig finner mÞtet sted inne bak tykke murer, og en annen Lars, Lars Hedegaard, som ogsÄ ble forsÞkt drept, mÄ leve i skjul i sitt eget fedreland. Han kan ikke bevege seg fritt.
Det er tilstander vi forbinder med besettelse. En usynlig fiende er til stede i Danmark, Sverige og Norge. Hvordan forholder vi oss til den? Hvem er det?
Begrenset
Hvis man ser sikkerhetsoppbudet rundt Lars Vilks forstÄr man at det vil vÊre begrenset hvor mange myndighetene virkelig kan beskytte. Det krever for store ressurser. Tilsvarende gjelder overvÄking av det islamistiske miljÞ. Det krever enda stÞrre ressurser.
Hvordan reagerer myndighetene? De styrende skyver de politiske spÞrsmÄl foran seg. Man velger ad hoc-lÞsninger. Man tar de presserende oppgaver, som truslene mot Lars Vilks, mens truslene fra de islamistiske miljÞer skyver man foran seg.
Man vil ikke antagonisere muslimene i Danmark.
Sverige er her ved Ä tippe over i en tilstand hvor man har mistet kontrollen og hvor islam er ved Ä bli en maktfaktor sosialt og politisk pÄ en annen mÄte enn i Danmark. I Sverige er islam innenfor. Det er det ennÄ ikke i Danmark, man trÄr vannet.
Men sĂ„ dukker personer som Omar el-Hussein opp. Hans lĂžpebane viste at han var kandidat til Ă„ bli jihadist og âsystemetâ fikk varsler underveis. Likevel ble han ikke overvĂ„ket eller stanset.
Det kommer flere.
Under et foredrag for Documents Venner i Oslo 19. mai 2010 sa den nÄvÊrende leder av StÞttekomiteen for Lars Vilks, Helle Merete Brix, at det bare var et tidsspÞrsmÄl fÞr vi fikk politiske attentat i Norden. Det lÞd uhyggelig og gjorde inntrykk pÄ alle oss som var til stede.
NĂ„ er attentatene her. En viktig barriere er brutt. Hvordan reagerer vi som samfunn?
Det er en pÄtagelig taushet og unnfallenhet overfor spÞrsmÄl som er logiske Ä stille. Man viker tilbake for man vil ikke kjenne fienden.
elmas-berke-journalist-og-mediekommunikationsrdgiver-samt-formand-for-q-freedom
Hvor dypt dette stikker gir Elmas Berke uttrykk for i et helsides intervju i Politiken. Berke er en moderne integrert dansk muslim. Hun vil at ogsĂ„ muslimer skal ha individuell bestemmelsesrett, over egen kropp og deres valg, og vil jeg tro â selv om hun ikke sier det eksplisitt â deres tro.
Det er dette som er det avgjĂžrende: at muslimer aksepterer det frie valg. Men hvem er det som hindrer en slik utvikling i Danmark? Det er venstreflĂžyen.
Dele av dansk venstreflÞy er i tolerancens hellige navn blevet sÄ forhippede pÄ at nedtone enhver kritik af de muslimske miljÞer at den i dag stÄr i vejen for en tiltrÊngt kritik fra muslimer selv af et hÄblÞst forÊldet kvindesyn. Det er helt grotesk, nÄr man som jeg har set og hÞrt, hvad der foregÄr derude.
Berke er tidligere tolk for Rigspolitiet, hun er debattĂžr og forfatter. Hun har bred erfaring.
NÄr man mÞter slike mennesker forstÄr man at de muslimske kvinners situasjon ogsÄ er Danmarks fremtid. SÄ hvorfor blir ikke personer som Berke fremhevet? Den dagsorden de setter er selvsagt. Intervjuet ligger ikke pÄ nett.
Strategier for Ă„ stoppe debatten
Hver eneste gang jeg forsĂžger at pĂ„pege at der er et problem (red:kvinneundertrykkelsen), bliver jeg kaldt âhĂžjreflĂžyens nyttige idiotâ. Men jeg hĂžrer sgu ikke til pĂ„ hĂžjreflĂžjen. Jeg er optaget av muslimske kvinders rettigheder, der i dag altfor ofte defineres av en forĂŠldet kulturarv fremfor den danske grundlov. Vi ville aldrig finde os i at en anden minoritet blev behandlet sĂ„dan.
Og det budskap kan du ikke trĂŠnge gennem med?
Det er heldigvis blevet nemmere, men i starten mÞdte jeg modstand fra kanter jeg slet ikke havde forventet. Jeg troede venstreflÞjen ville tage mod min kritiske betragtninger med Äbne arme, men i stedet ble blev jeg mÞdt med stigmatiserende anklager. Men at rejse en kritik af en urimelig muslimsk subkultur er altsÄ ikke ensbetydende med at pleje hÞyreflÞjens sag. Jeg kommer med en Êrkesocialdemokratisk baggrund, og jeg er selv muslim, sÄ jeg vil ikke finde mig i at blive stigmatiseret pÄ den mÄden.
Grep
Det grep Berke beskriver kjenner hĂžyreflĂžyen altfor godt. Hun burde tenke et skritt lenger og innse at den blokkering av debatten som hun beskriver er en blokkering av demokratiet.
Hun vil ikke finne seg i Ă„ bli stigmatisert âpĂ„ den mĂ„tenâ, for hun er ute i et viktig ĂŠrend: Ă„ slĂ„ss for sine medsĂžstres plass i samfunnet.
Men hĂžyreflĂžyen i Danmark har mĂ„ttet finne seg i Ă„ bli stigmatisert âpĂ„ den mĂ„tenâ i lang tid og svĂŠrt fĂ„ har kommet den til unnsetning. Det er et stort demokratisk problem.
Vi nÊrmer oss oppskriften pÄ en lÞsning den dagen en progressiv muslimsk kvinne som Berke kan stÄ opp og forsvare ogsÄ hÞyreflÞyen. Ellers blir ogsÄ hennes kamp redusert til en gruppekamp.
Men spĂžrsmĂ„let om âmetodenâ unnlater journalistene LĂŠrke Malmbak og Kenneth Lund Ă„ stille.
En progressiv muslimsk kvinne kan tÄles, selv om spÞrsmÄlene er konsekvent kritisk-negative. Men derfra til Ä forsvare en hÞyreflÞy, det ville vÊre Ä gÄ for langt.
Vi kan alle vĂŠre Charlie Hebdo, som springer ut av den kulturradikale tradisjon, men ikke Pamela Geller, eller Geert Wilders. Hvis de blir skutt er det beklagelig, men en konsekvens av en situasjon de selv har satt seg i.
Det ultimate kort
Islamister og venstreflĂžyen bruker samme metode for Ă„ stanse kritikk og motstandere: De konstruerer strĂ„mannsargumentasjon. De setter skrekk i âde andreâ, i samfunnet.
Ironisk nok hadde StÞttekomiteen for Lars Vilks invitert Sherin Khankan, religionssosiolog og grunnlegger av Forum for Kritiske Muslimer, og hennes bidrag til debatten var Ä slÄ i bordet med det kortet som skulle stanse all generalisering, ikke bare av muslimer, men ogsÄ islamister.
Kortet var Anders Behring Breivik. Han er kristen og hans massakre har et kristent fortegn. Kritikk av terror mÄ derfor ogsÄ omfatte kristendommen like meget som islam.
Dermed var debatten Þdelagt. Det er ikke mulig Ä fÞre en samtale pÄ slike premisser.
Sherin Khankan snakket om behovet for Ä fÞre en nyansert debatt om islamister. Hun ville ha islamkritikk, men skilte pÄ propaganda og kritikk. Hvem som skulle gjÞre et slikt skille sa hun ingenting om. Hennes bruk av Breivik-kortet tydet pÄ at hun ikke var fremmed for propaganda selv, sÄ hvordan skulle hun kjenne det igjen hos andre? (Foto: snaphanen)
Khankan er mer synlig i debatten enn Elmas Berke. Det er personer som henne som fÄr armslag. De spiller en rolle i det spill som foregÄr mellom en venstreliberal elite og muslimene. Det er et skrekkelig spill som slÄr befolkningen med taushet.
Taushet
Denne taushet er velbegrunnet, for folk hÞrer at aktÞrene hele tiden skyggebokser med sannheten: Hva man ikke mÄ si, hvem man ikke mÄ benevne.
De som oppfÞrer skuespillet vet ogsÄ at de kommuniserer pÄ mange plan, og at de ved ikke Ä benevne tabuene gjÞr folk mer bevisst pÄ dem.
Det skaper en enorm frykt som er fĂžlbar, men er unevnelig. Og nĂ„r noen mister kontrollen kan de som sitter med regien si: â Se der! Hva sa vi?
Derfor kan vi sitte inne pÄ Christiansborg og det er mange fine mennesker til stede, men med en sterk fÞlelse av makteslÞshet.
Det er ikke maskinpistolene som skal beskytte oss.
Lars Vilks, Jaleh Tavakoli, Uwe Max Jensen og Mikael Jalving og Lars Vilks og det konservative folketingsmedlem, Mai Mercado. (mobilfotos)
[…] liten resumĂ© med bilder av seminariet i Köpenhamn finner man pĂ„ Snaphanen. Skribenten nĂ€mner dĂ€r Sherin Khankan som var med i panelen. Jag blev ocksĂ„ förundrad över att […]
Har der nogensinde vĂŠret tvivl om at Norge ligner Sverige mere end Danmark?
Men Norge er opstillingsparat…
Plidder pladder, snakke snakke, debattere og rundbordssamtaler med ligesindede og indforstĂ„ede. Man, og her mener jeg Vestens regeringer, mĂ„ indse, at Islam har erklĂŠret krig – eller rettere fĂžrer – sin evige krig mod alle, der ikke er medlem af deres bande – shia eller sunni er et fedt. Islams kommissĂŠrer – smĂ„ som “store” – udsteder fatwaer, dĂždsdomme osv efter forgodtbefindende mod borgere i andre lande. Det er krig og terror og skal behandles som sĂ„dant. BemĂŠrk venligst, at det ikke er imamerne selv der udfĂžrer diverse handlinger, men man finder andre, gerne retarderede, til at gĂžre det for… Read more »
Det er ikke et af den slags mĂžder, som der er dusinvis af. Det tjener til, at holde Vilks’ skĂŠbne i live i offentligheden, for intet er nemmere end at lade ethvert offer for trusler sejle i deres egen sĂž, og forestille sig at alt er idyl og at det ikke vil ramme andre. Det er derfor nĂŠrmest ligegyldigt, hvad der bliver sagt. det vigtige er, at det bliver holdt og at den danske verdenspresse kommer. “Det er ikke maskinpistolene som skal beskytte oss.” skriver Rustad. Nej, det er offentligheden, det er befolkningen. I Sverige er han en sten i… Read more »
PrĂŠcis Steen. Vilks skal have en platform – og det har han i Danmark. Det skal vi fandme vĂŠre stolte af – sĂ„ lĂŠnge det varer…
Jeg har intet imod den slags mĂžder, mĂžder af enhver art skal frit kunne afholdes. Og selvfĂžlgelig skal enhver, der trues, beskyttes med fornĂždne midler. Enhver form for sharia skal forbydes, idet det er kernen i det hele, ikke mindst den snigende sharia. “KrĂŠnkede” muslimer kan man ikke tage sig af. De pĂ„gĂŠldende kan blot lĂŠse koranen og fĂžlge fremmede landes love, som koranen byder. Zichaus: Ja, ja… Men nu har du jo lige sagt hvad vi alle sammen mener… Bortset fra det er det jo rigtigt..!” Hvis du mener det, sĂ„ skriv og sig det lige ud, i stedet… Read more »
Ja, ja… Men nu har du jo lige sagt hvad vi alle sammen mener… Bortset fra det er det jo rigtigt..!