13
jul
Seneste opdatering: 13/7-09 kl. 1625
19 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“Our suvival” . Bernard Lewis -Europe: A Suicidal Civilization, CBN News. 2008.

Det fatale teenagesværmeri?

Engang kunne søgende unge mennesker i jagten på et ståsted komme grueligt galt afsted ved at indlogere sig hos en gurubevægelse, typisk af hinduistisk tilsnit, eller hos sekter af kristen aftapning, eller i bredere forstand hos kvasi-religiøse sekter som Tvind-imperiet. Fælles for de på overfladen forskelligartede bevægelser var manipuleringen af modtagelige sind, muliggjort ved afstandstagen eller afsondring fra det omgivende samfund, der jo gerne ansås for at stå for fald ved det kommende tusindårsriges indtræden. Såre menneskelige brister hos sekternes ledere førte til regulær udnyttelse af disciplene, sjæleligt, seksuelt eller økonomisk. Men i det store billede kom og gik folk nok uden den store dramatik. Jo, frafaldne fra Tvind kunne risikere at blive opsøgt privat, og måtte derfor undertiden gå under jorden.

Hvad er situationen så i dag, hvor den store globale bevægelse der kan lokke de ubefæstede ind i folden med tilbud på ‘en hel pakke’ religion, politik, menneskesyn og leveregler, er islam? Her er spillereglerne jo som udgangspunkt langt mere radikale – der er intet mindre end dødsstraf for frafald. Dette må kunne give anledning til ganske dramatiske problemstillinger: Hvem står med ansvaret hvis en mindreårig, efter at have udtalt den irreversible trosbekendelse “der er ingen anden gud end Allah …”, kommer til fornuft og vil ud i livet igen, hvem beskytter teenageren mod de troende der får blod på tanden efter frafaldent kød, hvem vil stå for 24/7 beskyttelse à la Kurt Westergaards? Hvem kan udelukke at dette bliver aktuelt?

En interessant problematik, som Kristeligt Dagblad ikke overraskende overhovedet ikke kommer ind på:

[…] – De bruger venner som vidne – og det kan sagtens bare være i dagligstuen, hvor de så siger trosbekendelsen på arabisk med den rigtige intention, siger Kate Østergaard, der vurderer, at nogen af de unge konvertitter vil forlade islam igen.

Det samme vurderer antropolog ved SFI – Det nationale Forskningscenter for Velfærd – Tina G. Jensen, der også står bag undersøgelsen. Ifølge hende er mange konversioner, der opstår i pubertsalderen, en “døgnflue hos de unge teenagere”.

– Det er ikke så officielt, som når man konverterer hos en imam. Måske har de sagt trosbekendelsen i et spontant øjeblik og fortrudt det dagen efter. Det kan være mindre bindende, når man siger det hjemme i stuen, siger hun. Teenagere konverterer til islam hjemme i dagligstuen

Det må man da håbe (LFPC).

Kim Larsen i Norge

Ser svært hyggeligt ud, bortset fra regnfrakkerne:

Kim Larsen på Verdens Ende, Tøme, torsdag 9. juli, bra oppmøte været tatt i betraktning. Larsen er rundt de 60, men det er ikke nostalgisk retro. Han flyter ikke på gammelt ry. Lyden er rå, sterk, skidegod.
Lille Du på Verdens Ende

Forstod ikke lægen: “Det finns klart rasistisk bild”

Det var för tre år sedan som mamman åkte med sin 5 månader gamla son i ambulans till Norra Älvsborgs Lasarett (NÄL) efter att sonen kräkts, haft andningsbesvär och skiftat färg på läpparna. Mamman förstod heller inte vad den utländske läkaren sa om hennes sons sjukdomstillstånd. Hon bad därför att få tala med en svensk läkare istället, vilket hon också fick.

För några veckor sedan bestämde sig mamman för att begära ut en utskrift av sonens patientjournal. Det var då hon fick en chock. “Det finns klart rasistisk bild”, står det om henne och hennes man i journalen under bedömningen av deras då fem månader gamla son. Mamman har nu gjort en ansökan om journalförstöring hos Socialstyrelsen. Hon har också polisanmält läkaren för förtal och anmält händelsen till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Krävde annan läkare – blev rasiststämplade i sonens journal

»Jeg bliver ved, til pennen falder ud af hånden på mig«

I dag fylder manden bag den mest karakteristiske af Muhammed-tegningerne 74 år. Men Kurt Westergaard har ingen planer om at stoppe tegneriet eller undskylde for det tegnede.

13. juli 2009 Uwe Max Jensen

Kurt Westergaard er født i landsbyen Døstrup i Himmerland. Her var faderen brugsuddeler, og selvom familien Westergaard ikke var specielt religiøs, blev den små Kurt sendt i søndagsskole hos de lokale missionsfolk, så Kurts far kunne holde sig på god fod med byens troende.

Westergaards mest berømte tegning
Religion og Kurt Westergaard viste sig at være et dårligt match fra begyndelsen. Søndagsskolen handlede mere om helvedes pinsler end himlens lyksaligheder, og det faldt ikke i Kurt Westergaards smag.

“Jeg stod udenfor og kiggede op på den smukke sommerhimmel med tanke på, at der var forfærdeligt langt op til Gud, mens Fanden til gengæld var lige under mine fødder. Dette fyldte mig med en voldsom skræk i barndomsårene. Alting kunne jo gå galt – det med pigerne, alkohol og meget andet. Tolerancen overfor de ikke rettroende var ikke eksisterende,” husker Kurt Westergaard sin barndoms søndagsskole i en samtale med Nordjyske.

Mange år senere skulle Kurt Westergaard stifte bekendtskab med en anden gruppe religiøse fundamentalister. Men det vender vi tilbage til……… Sappho

(foto: Westergaard modtager Sappho prisen. Mobilvideo af talen, min 13:00 , brug evt øretelefoner.)

kurt-westergaard-sappho-prsien-maj-2008-063

kurt-westergaard-sappho-prsien-maj-2008-085

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • polinos

    Det virkelig interessante i KD’s historie er, at trods massiv omtale – og masser af positiv pro-islam hype fra landets bærende kræfter – vurderer man, at der kun er det sted mellem 2200 og 2700 konvertitter til islam fra 1970 til 2005. Det er da interessant! Og opløftende! Og sjovt nok står over en fjerdedel af dem stadig i folkekirken. Det kan skyldes dovenskab – men det skyldes nok snarere, at islam bare er et indfald, og at det jo altid er rart at have en udvej, hvis nu…
    Endnu mere interessant er det, at flertallet er kvinder, og – vil jeg vædde på – i de flest tilfælde kvinder, der er blevet gift med en muslim, og derfor har været under massivt pres for at konvertere.
    Med andre ord: Trods islams massive tilstedeværelse i det danske samfund, ser altså kun en forsvindende minoritet af danskerne islam som en attraktiv løsning på deres åndelige behov. Jeg vil vædde på, at buddhismen i samme tidsrum har tiltrukket langt flere, heriblandt adskillige af de mest markante anti-jihadiske røster (Sennels, Brix o.s.v.).
    Kort sagt må man konstatere, at målt i tørre tal i forhold til al omtalen og den offentligt finansierede pro-islamiske propaganda er islam en fiasko i det danske religionernes og livsanskuelsernes supermarked. Dagens gode nyhed!

  • Jutta

    OT
    En koranskole i Pakistan detonerede – aabenbart blev der lagret spraengstoffer.

    http://www.spiegel.de/video/video-1011916.html#sp.playlist=1011912,101 1913,1011914,1011916&sp.starttab=1

  • Polinos:

    Jørn Borup ved AU skønner også at flere konverterer til buddhismen end til islam. Mit umiddelbare gæt ville også være at islam absolut kun ville tiltrække virkeligt marginale eksistenser. Kravene til livsførelsen står i grel modsætning til vores frihed. Men samtidig er der jo også en flugt fra og vrængen af friheden. Måske er tiden bare ikke helt moden for islam endnu?

  • ole burde

    Jutta
    For nogen aar siden var der en boelge af linende tilfaelde blandt palaestinenserene , hvor bombefabrikanter sprang i luften ved arbejdsulykker.
    Rygtet sagde den gang , at det var lykkedes for en af de israelske “sikkerheds organisationer” at saelge dem et stort parti af detonatorer som indeholdt en mikroskopisk fjernstyringsenhed som ikke har brug for nogen extern energikilde..
    Maaske paki’erne har faaet tilsendt en lille gave?
    Der staar nok naeppe “made in Israel “paa den

  • Slyrgraff

    Johh, det er da spændende. Det er også spændende, at der trods årtiers massiv og heftig propoganda fra statsmedier, meningsdannere, kunstere, ect, ect, ikke er flere komunister.

  • De unge mennesker, der konverterer, gør det af sociale grunde – nogle af dem profiterer rent faktisk af det, idet livet som marginaliseret ‘kartjuffel’ ikke er så specielt attraktivt. Husk på, at de danske drenge i nogle kvarterer skal konkurrere med et overtal af muslimske, stærke, sammenhængende drenge, om de danske piger. – Mange danske piger tiltrækkes også helt reelt af de stærke, muslimske drenge. Det kan jeg se her på vesterbro, hvor mange af de danske piger slet ikke ville kunne have en dansk kæreste. Det er ikke længere muligt for dem at respektere de fornedrede danskere, ligesom der bliver gjort krav på dem, hvis de først er blevet madrasser for disse muslimske drenge.

    Mange af de danske piger, der tilhører de muslimske drenge, konverterer, for at få lov at føle, at de er med, og ikke kun bliver brugt. De danske drenge konverterer, for at der kan “falde lidt af” til dem i “miljøet”.

    Såeh – min søn skal IKKE gå i folkeskole på Vesterbro 😉 Det har jeg set lidt for meget til …

    – – –

  • Janne

    OT

    I Sudan får kvinder pisk hvis de tager lange bukser på.

    “En gruppe på 20-30 politifolk kom pludselig ind i den populære Khartoum-restaurant, og arresterede alle kvinderne, der ifølge Lubna Ahmed al-Hussein bar almindelige bukser og en bluse.
    10 allerede pisket
    Sudans hovedstad Khartoum er underlagt islamisk Sharia-lovgivning, men ifølge BBC kom flere af de arresterede kvinder fra det hovedsageligt kristne og animistiske Syd-Sudan.”

    h t t p://jp.dk/udland/article1753828.ece

    Det får mig til at tænke på at der i Københavns kommune har været forslag om at der i fodgængerfelter skal være lysregulering med kvinder i kjole. Nogle københavnske politikere er langt ude i hegnet.

  • Janne

    Morten

    Både piger og drenge lærer via rap at empatiske vestlige drenge er yt.

  • Mosemanden

    Vi må straks havde stoppet den midlertidige “hjem”sendelsen til koran skoler i Pakistan da det må siges at være om ikke lige så farligt som Kirkukkuk så godt på vej da . . . .

  • @ Janne

    Til sidst er disse drenge ikke empatiske længere. De er blot forhutlede. Når der er “kulturdag” på skolen, hvis kultur er så aldrig repræsenteret ?

    Den elendighed må vi flygte fra.

    – – –

  • polinos

    -> Morten. Jeg er sådan set ikke uenig med dig, og du har trods alt førstehåndskendskab til livet på “broerne”, hvilket jeg ikke har, der hvor jeg sidder.
    Men jeg synes stadig, det er forbløffende, at ikke flere danskere konverterer – og især, at så få unge gør det. Jeg er gammel nok til at huske, hvor meget sekteriske politiske bevægelser trak i de unge i 70’erne, og hvordan man advarede mod skumle nyreligiøse bevægelser som Guds Børn eller Scientology for bare få år siden. Her kommer islam så med et fuldt færdigt, skræddersyet supremacistisk livssyn, der oven i købet er i kras opposition til det massive flertal af danskerne. Netop en sådan religion, der virkelig giver mulighed skabe skandale i familien (og hvilken teenager ønsker ikke at skabe det?) burde blive en foruroligende succes. Men det sker ikke. Hvorfor?
    Mit personlige bud er, at netop islams dogmatisme er dens egen værste fjende. Islam er en “u-åndelige” religion. Gud er fjern og kapriciøs – hvor ofte står der ikke i koranen, at “Gud gør, som han vil” – og man har bare pinedød at adlyde ham og hans profet. Det er derfor, at islam virker så knastør, der er ingen mulighed for mystisk indlevelse, ingen “troens mysterium” som i kristendommen eller stort set alle andre religioner.
    For at gøre en lang historie kort: Islam er røvkedelig, og tro mig, jeg ved, hvad jeg snakker om, når jeg skriver “røvkedelig”. Jeg har som barn siddet til teltmissionsmøder i det yderste Vestjylland, og det var slemt. Men det var for ingenting at regne med den hjernenedbrydende kedsomhed, der slog ud fra hver side af bogen, da jeg læste koranen. Islam savner mystik, den kræver bare kæft, trit og retning. Sufismen er et forsøg på en mystisk hengivelse til gud, men af samme grund ser islams hovedstrømme også med skepsis på sufisterne (der ganske rigtigt, som I har skrevet her på bloggen, er lige så fanatiske som resten af Allahs bande).
    Så mit bud er altså, at islam simpelthen er for kedelig for danskerne. Herrestegud da, skulle det endelig være, så læs nordisk mytologi, der er langt mere saft og kraft og ramasjang i asatroen! Faktisk kommer jeg med et vildt bud: Efterhånden som samfundet gen-maskuliniseres (det vil uafvendeligt ske), vil danske mænd vende sig, ikke til islam men i stigende grad til asatroen. En betydelig del af de danske soldater, der er udsendt til Afghanistan skulle efter sigende være asatroende. Se her:

    http://www.180grader.dk/nyheder/Asa-troende_vil_i_krig_i_Afghanistan.p hp

    Så hvad skal danske drenge med kedsommelige monoteistiske religioner fra det støvede, gedeinficerede Mellemøsten, når vi har en anderledes ægte vare, der i forvejen løber i vore årer!

  • Janne

    polinos

    ”Så mit bud er altså, at islam simpelthen er for kedelig for danskerne.”

    For kedelig? Hvad kedeligt er der ved koranens mildest talt urimelige syn på homoseksuelle og anderledestroende og -tænkende mennesker? Og hvad kedeligt er der ved måden de omtales på i koranen og sura? Er det ikke en lidt vel smart konklusion?

  • polinos

    -> Janne
    Jeg mener “kedelig” i den forstand, at det er en religion, der ikke giver “inderlige”, “åndelige” oplevelser (med mindre man er masochist og finder tilfredsstillelse i underkastelsen), en ydrestyret religion, der kun alt for nemt udarter til de små tings tyranni, og dermed også til en grotest fanatisme.
    Hvad angår indholdet af koranen og det grundlæggende i islam, finder jeg religionen afskyelig frastødende, og følger man “Allahs vej” punkt til prikke må man blive et underligt forvredent og forkvaklet væsen – hvilket jo passer udmærket på de jakaler af forskellig slags, der hærger vore gader.
    Men min pointe er netop, at islam ikke har megen appel, med mindre man er født ind i den. Kristendommen vokser voldsomt lige nu i den tredje verden, især pinsebevægelserne, der netop lægger stor vægt på inderlighed, åndelighed og fleksibilitet i forhold til den moderne verden, og væksten sker især ved konvertering. Islam vokser næsten ikke ved konvertering længere men alene på “naturlig” vis. Det er der selvfølgelig en grund til. Bortset fra nogle intimiderede vestlige kvinder med muslimske mænd og en lille håndfuld forstyrrede elementer med en voldsom trang til faste rammer, tvivler jeg på, at islam appellerer til ret mange.
    Hvilket selvfølgelig ikke hindrer den i at være den mest skadelige bevægelse, mennesket – set over det lange sigt – har fundet på.

  • Janne

    polinos

    Det værste er at koranen i så mange kredse (også politiske) er fredet for kritik til trods for dens ubehagelige syn på mennesker og værdier og livsstile den (og sura) ikke er enig med. Derfor får det mig op i det røde felt når også f.eks. du kalder islam for kedelig. Islam er absolut ikke kedelig, men gøres den til kedelig (og dermed harmløs), så fredes koranen fortsat for kritik og sådan skal det ikke være. Koranen og sura skal stå til ansvar for den nedværdigende omtale af mennesker der forekommer dér. Politikere bør også gå ind og se på hvad der står i koranen før de bygger moskeer (til dyrkelse af koranens indhold) og indretter offentlige institutioner i Danmark efter koran forskrifter. Indtil videre er de fleste politikere nøjedes med at kalde islam for en ‘fredelig’ religion. Det lyder lidt som ‘kedelig’, ikke sandt?

  • @ Polinos

    Jeg sporer ingen uenighed. Forhutlingen er selvfølgelig et større problem, end den socialt begrundede “konversion” til islam. Derudover er der så bare “bordet fanger”-problematikken.

    – – –

  • polinos

    -> Janne
    Du har da helt ret i, at bærende kræfter i det danske samfund gerne fremstiller islam som til det kedsommelige fredelig, så derfor kan jeg godt forstå, du røg op af stolen!
    Jeg mener – som nævnt – at islam er “kedelig” i åndelig forstand, at den ikke giver indre oplevelser, med mindre man betragter underkastelsens passivitet som en “indre oplevelse”.
    Efter min mening er det netop denne “tørhed”, denne mangel på ægte religiøs oplevelse, der gør islam så farlig. Eftersom den er ydrestyret, og målet for den sande troende er i størst mulig omfang at leve op til Allahs bud og “profetens” forbilledlige liv, er den troende under et konstant pres for at leve op til de små tings tyranni, for det er jo deri graden af hans/hendes tro skal findes. Da islam mangler stopklodser i form af mådehold som de gamle grækere, indere eller kinisere (og nordboere) hyldede/hylder eller Kristi pr. definition uopfyldelige kærlighedskrav, fører dette lige lukt ind i et sort hul. Et eksempel er talibanernes Afghanistan, der dybest set var den moderne islams logiske forsvindingspunkt.
    Kedsommeligheden ved islam er altså dels årsagen til, at kun få konverterer – og desværre også til det stadigt stigende vanvid, der kræver en religion, der historisk trods alt i lange perioder er blevet holdt i skak af lokal skik og brug og forskellige grader af synkretisme (som i Indonesien). Den moderne islam har smidt disse stopklodser væk, og følger nu talibans vej mod helvede. Uheldigvis er alle vi andre tvunget inviteret med på turen.

  • polinos

    “kræver” – mener selvfølgelig “præger”…

  • Signe

    Apropos historien om den nærtagende udenlandske læge i Sverige:

    Sidste år var jeg til gennemscanning i 20. graviditetsuge. Der scannes for misdannelser, og man kan som regel se barnets køn. Lægen, hvis navn og udseende pegede på mellemøstlig oprindelse, talte meget gebrokkent, men da vi selv kunne se skærmen og i øvrigt fik konklusionerne på print, var sproget ikke noget problem i praksis. Fagligt set virkede han kompetent.

    Vi studsede dog over, hvor højt han gik op i, at der var tale om en dreng. Lykønskningerne var overstrømmende, og det scanningsbillede, vi fik med hjem, var basalt set et billede af barnets penis! Da vi var ligeglad med kønnet, var dette en fjollet, mildt sagt usaglig, prioritering, der som minimum viste mangel på situationsfornemmelse.
    Det kunne vi jo så bare grine af. Men lægens sexistiske bias er dødsens alvor for familier, der i ukendt omfang får ”fjernet” deres pigefostre, fordi de kommer fra kulturer, der ikke værdsætter piger.

    Hvis vi havde været lige så nærtagende på kvindekønnets vegne, som mange muslimer er på deres etnicitets vegne, havde vi nok påpeget problemstillingen overfor sundhedsvæsenet. Herefter skulle det ikke undre mig, om vi var blevet betragtet som racister. I kulturrelativismens navn anses racisme som meget værre end sexisme.

  • Janne

    polinos

    “De små tings tyranni”. Det er rigtigt godt skrevet. For det er ‘De små tings tyranni’ forklædt som religiøse særkrav og forbud, der nu til stor skade for vores sekulære og moderne samt tolerante samfund, siver ind på arbejdspladser, i offentlige institutioner og i børnehaver og på børns skoler.