29
okt
Seneste opdatering: 29/10-09 kl. 2008
14 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“Gustav Mahler’s Second Symphony in C-Minor, “Resurrection”

Egentlig synes jeg ikke store symfonier gør på sig You Tube, men essayet A Conservative Obligation: Gustav Mahler’s Second Symphony in C-Minor, “Resurrection” kalder på en undtagelse. Selvom jeg foretrækker Klemperer, Walter eller Hermann Scherchen, er ovenstående rigtig god, især med høretelfoner og  alle 87 minutter er med. Amerikanerne klapper mellem satserne (!) Mahlers anden blev min egen indgang til den klassiske musik for mange år siden, mærkeligt nok. Det plejer at være mere let tilgængelige ekspressive ting som Tjajkovskij eller Stranvinskij, der fanger begyndere ind. Det unddrager sig forklaring, hvorfor det blev denne symfoni, men nu har den været med mig i 40 år som en bagage, der kommer frem ved særlige lejligheder. Den er den helt store oplevelse levende opført en koncertsal. “Hör’ auf zu beben! / Bereite dich zu leben!”

Sofia Karlsson: Du Liv

Tekst af Dan Andersson. Sofia Karlsson er i Danmark i øjeblikket.

Hamid El Mousti -rap

Vi tager en genre-rundtur, nu vi er igang. El Mousti slår faktisk Erhard Jakobsens gamle : Dybbøl Mølle Maler Stadig! Vennerne kalder ham “kult”. Han kan umuligt blive arbejdsløs, hvis han ikke opnår valg til Borgerrepræsentationen:  (BT.DK)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Mia

    Kvinder under islam:

    http://www.youtube.com/watch?v=u5eKYf2uc18

    Lyden er ikke god, men billederne taler også for sig selv.

  • Victor

    goe gamle stenings-pedersen:

    http://www.youtube.com/watch?v=G73UNDWhFhk

  • Kommentar til symfonien (fra en amerikansk humorist):

    The last movement [of Johannes Brahms’ Symphony No. 2, Op. 73], Allegro con Spirito, is nothing short of a miracle. Lush, organic, effortlessly powerful, it resolves the major themes of the symphony with phenomenal grace and imagination. Like all great art, it imparts to the audience a profound sense of empathy and belief, as well as a tremendous desire to urinate.
    (Yoni Brenner)

  • Janne

    Vedr. Sofia Karlsson, så vokser poesiens træ i det svenske sprog. Uha, hvor hun formidler svensk sprog og musik skønt! Tak for link.

    I Danmark kan der til gengæld laves motorcykler. Nimbus har ikke levet forgæves:

    h t t p://www.laugejensen.dk/galleri/laugejensen-black.html

  • @ Janne – ja, det er et meget smukt svensk hun synger. Og det ER jo ikke det eneste smukke ved hende !
    De der ser TV, kan opleve hende her

    DEN NYE TALKSHOW, DR1 TV-PROGRAM, KÖPENHAMN 30 OKT 09 Visa mer » Plats: Den nye Talkshow, DR1 tv-program, Köpenhamn, Danmark
    Tid: —

    hvornår ved jeg ikke.

    • Janne

      Ja, for søren, hun er ganske flot. 🙂

      M.h.t. Mahlers musik så er det en stor og medrivende fortælling i lyd, som Anna Karenina af Tolstoj er en stor fortælling i ord. Uha det er go’e sager!

  • Jutta

    Tak Steen!
    “hvorfor det blev denne symfoni, men nu har den været med mig i 40 år som en bagage, der kommer frem ved særlige lejligheder. Den er den helt store oplevelse levende opført en koncertsal. “Hör’ auf zu beben! / Bereite dich zu leben”
    Det er vel ogsaa derfor, du har denne blog!
    Min efternoeler af fem boern er i aften og i morgen med som Student (Praxis) som Cello i “Also sprach Zarathustra op. 30” Richard Strauss

    http://www4.ndr.de/sinfonieorchester/konzerte/abonnementkonzerte/hambu rg/abod116.html

    “…Wenn ein Einzelner sich gegen die Menge stellt, nennt man das je nach den Umständen Individualismus, Revolution – oder Solokonzert. Ludwig van Beethoven war sowohl Individualist wie auch Revolutionär, vor allem aber trug er maßgeblich zur Entwicklung des Konzertes bei….”
    Engang mere: TAK!

  • Jutta

    Jeg synes at god musik kan hjaelpe os i kampen mod islamiseringen!

  • Erling

    Wow! Nogen der har frk. Karlssons telefonnummer?

  • li

    Hold da op! et billigt grin el mousti her får givet os vantro.
    Moské el mousti skulle forsvinde over til enhetzlisten hos sin artsfælle! den affaldsækkeklædte islamist ASSma, moské de også kan få forsvindnings stenings wanvid pedersen med der over, så vi efterhånden kan få samlet alle paphoved idioterne et sted.
    De sgu skøre, de islamister!

  • KE

    Off Topic

    Jeg vil lige takke for rapporterne fra Sverige, og især for en henvisning til Hans Magnus Enzensbergers “Ach Europa” for noget tid siden, som jeg nu læser.

    Enzensbergers forsøg på at forstå, hvad der foregik i Sverige ved Palmes valg i 1982 er en særdeles god øjenåbner – f.eks. for årsager til behandlingen af Åkesson. Enzensberger er helt nede i både embedsværkets opståen i 1500-tallet og i den gældende svenske grundlov, når han finder årsager til den manglende – eller bortviste – uenighed. Og så er den letlæst. Bogen kan anbefales til enhver.

    Mvh. KE

  • Jeg startede mere traditionelt med Mozart og Beethoven, dem man havde hørt om. Men jeg er også endt med Mahler som favorit.

    Han var en komponist, der ikke blot føler sin musik, eller former den efter følelserne og stemninger, men også tænker og grubler den.

    Både romantiker og modernist.

    Jeg vil nu sige, at den nær eneste gang jeg har oplevet danskere klappe mellem satserne, var ved en Mahler koncert, hvor symfoni 4 blev opført, en ellers almindelig opførelse af Århus Symfoni orkester, hvor der mig bekendt ikke altid bliver klappet før til sidst.
    De gjorde det sandelig også helt fantastisk den aften. jeg var utroligt overrasket over hvor godt de klarede den.

    Ja og så ved den såkaldte “world class” koncert i NRGI arena også i Århus, hvor man vel følte sig forpligtet til at celebrere lidt ekstra, når det nu var nogle af de større kanoner.

  • hp

    Kender ikke socialdemokraternes årsag til at hælde Mousti ud. Men undrer mig over, at han – efter minimum 25 år i landet – taler så elendigt dansk.
    Kommer nok ikke til at savne ham, men savner da Ritt Bjerregaard langt mindre. Og Frank Jensen? Ja, så får vi vel den sædvanlige alliance af uduelige borgmestre fra S, SF, R og Ø.

  • @ Thomas: Jeg tror de klapper, fordi det er et ungt amerikansk publikum, og satserne er meget lange her.

    Hvis ikke jeg var begyndt med denne, hvade det nok været tju bang værker som Le Sacre eller højspændte som Pathetique.

    Lidt som med maleri: unge er som regel enormt duperede over Salvador Dali. Voksne betydeligt mindre.

    Bach, cognac og cigarer er kommet til langt senere. Man fødes jo ikke med at spise gammelost på fedt med sky og jamaica-rom 🙂 Det er dannelse.