23
jan
Seneste opdatering: 24/1-10 kl. 2247
47 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Nej, Jesper Langballes ord beskriver ikke dansk virkelighed tilnærmelsesvist præcist. Vi har haft 18 veldokumenterede æresdrab i Danmark. Socialrådgiveren nr 18,2003 opererer med 19, nogle med 20. De fleste er sket siden 1990, dertil ikke så få der er forsvundet sporløst fra landet samt et ukendt antal “æresselvmord.” Det er 18-20 for mange, men trods alt et hjemligt nichefænomen. (Ekstra Bladet mener vi har haft to (!), det må være denne dags kuriositet fra Rådhuspladsens skrantende tabloid, men så er  lederskribenten også digter i sin fritid.)

ScreenShot013

Men jo, ordene refererer til en blodig virkelighed der er langt værre end skadevirkningen ved generaliserende ord. Spørgsmålet er så: Var det dumt (altså taktisk set) og forkert (altså umoralsk) at formulere sig som han gjorde? Vi værdsætter præcision i sproget, Jesper Langballes debatreplik er sløset, den giver intet udbytte at læse, men den viser dog hen til noget i den virkelige verden. Det er på nuværende tidspunkt et åbent spørgsmål om Lex Hedegaard og Lex Langballe ender med entydigt negative erfaringer. Med Politikens tre efterfølgende artikler og Britta Mogensen og Kirsten Sarauws kronik, der bekræftede Lars Hedegaards væsentligste pointer in mente, kunne noget tyde på, at enhver kontrovers vil sende ikke blot skidt op i luften, men også guldkorn ned i form at tiltrængt oplysning.

Christiansborg-taktisk kommer Langballes debatindlæg svært ubelejligt. Ifølge Langballe selv har Berlingske Tidende været 14 dage om at trykke indlægget. At et dagsaktuelt debatindlæg får lov at ligge 14 dage på redaktionen, for derefter at blive publiceret netop som emnet er ved at gå koldt, er usædvanligt og ligner en tanke fra avisens side. Ser Berlingskes debatredaktør Langballe som deres egen nyttige idiot, de kan fyre af når de skønner han kan gøre mest skade? Svaret blæser i vinden. Det hedder sig at “Langballe lægger gift for integrationen”. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor forpligtet en mand, der altid har skrevet imod indvandringen og taget de tæsk det gav, er forpligtet til at hæfte solidarisk for den gennemførte politik, når ikke engang Margrethe Vestager selv vil “bruge sine børn i politiske eksperimenter,” hendes parti har ivret for i årtier.

Mere kontroversielt er selvfølgelig de etiske overvejelser. Så længe generaliserende, uspecifikke, udsagn vækker større harme end den kendsgerning at ikke blot et antal kvinder dræbes af familiemedlemmer, men at der for kvinder i den muslimske kultur hersker et frygtens regime for voldelige konsekvenser ved at bryde fri, ja, så må man afvise at glide med på forargelsen over de to debattører. Rituel afstandstagen er med til at bekræfte denne skævvredne og menneskefjendtlige prioritering af ord kontra blodige overgreb – samt truslen herom.

FN beskriver æresvold mod kvinder som “en pandemi” ; 17.000 æresrelaterede voldssager årligt alene i Storbritannien, Pakistan: the annual number of honor killings ran up to more than 10,000 per year, UNICEF In the Gaza strip and the West bank, more than two-thirds of all murders were most likely ‘honour’ killings.” Turkey: 200 girls and women killed in 2008 alone. Video:Report on Acid attacks in Pakistan. Hvis det var disse myriader af kvinder fra klansamfund hvor de har det marginalt bedre end kvæg, Langballe ville tale om, kunne han jo bare have sagt det. Så ville vi nemmere kunne komme igennem den næste uge, hvor høj og lav skal ud og promenere deres “dybe forfærdelse og rystelse. “Kun få blev skudt ved Berlinmuren, men den holdt millioner fængslet.” (Monokultur: Slaget ved Snaphanen,Forskningen: Langballe har ret om æresdrab). (LFPC/Steen) .

Journalistisk ‘brandangreb’ på sproget

Man gør klogt i at reflektere over selv tilsyneladende neutralt beskrivende ordvalg i medierne. Når folkeskoler nedbrændes af ‘utilpassede unge’ taler man vist aldrig eller kun sjældent om ‘angreb’. Når det samme overgår en muslimsk friskole, er forsætligheden taget for givet selv før det vides om det kunne være noget internt – i hvilket fald man med garanti ikke ville have brugt ordet ‘angreb’, som pr. definition er rettet fra værtssamfundet mod den etniske minoritet. Historien her har et par uger på bagen, men journalisters propaganda er desværre tidløs (LFPC).

Lykkeskolen i Brabrand blev søndag morgen udsat for et brandangreb. Ved halv syv tiden imorges måtte brandvæsenet i Århus rykke ud til en brand på den muslimske friskole Lykkeskolen, der ligger ved Bazar Vest i Brabrand. […] Brandangreb mod muslimsk friskole

Terror-eufemisme: “Polisen misstänker att branden är anlagt”

Gårsdagens svenske skolebrand. Der er 1.5 om dagen. De fleste går ikke så slemt som denne, men terroren må have sin virkning. Der er ikke en lærer eller elev i landet der ikke ved, at hans skole kan være væk den næste dag. Vi kalder det terror uanset hvem der gør det. I avisen hedder det som regel “polisen misstänker att branden är anlagt. Det mistænker vi også. Over 500 skoler står ikke og bryder spontant i brand.

Eskilstuna Paviljongen på Slagstaskolan totalförstördes under natten till lördagen i en brand som misstänks ha varit anlagd. Trots att räddningstjänsten var på plats inom tio minuter gick byggnaden inte att rädda. Branden upptäcktes strax före klockan ett. Av någon okänd anledning kom larmet in till SOS som “containerbrand”, klockan 00.52. Därför skickades först bara en ensam släckbil till platsen. Den styrkan var på plats klockan 01.02 men hade ingen chans att släcka branden som då redan hade spritt sig till hela byggnaden.Lågorna spred sig på ett ovanligt vis under den uppallade byggnaden, vilket väckte släckningsstyrkans misstankar. Det var väl det som gjorde att de misstänkte att det var anlagt. Det brann inte inne i huset, säger Thomas Knutsson på räddningstjänsten. Eskilstuna Paviljongen på Slagstaskolan totalförstördes ( Se Low tech terror)

Toronto for Geert Wilders
Solidarity Rally for Geert Wilders, Toronto. Rabbiner Jon Hausman – en herre med elan og luft under vingerne  – og norsk-canadieren Bjørn Larsen, onsdag d. 20 jan.

I Sveriges Radio er ikke trygge ved situationen, så de spiller det sikre kort interesseorganisationen EXPO.SE som ekspertkommentator på Wilders. Resulatet er det ventede:

Människor och tro, I Nederländerna har rättegången mot den högerpopulistiske politikern Geert Wilders startat. Åtalet gäller hets mot muslimer och Gert Wilders hyllas som en martyr för yttrandefrihet bland islamfientliga partier runt om i Europa. Bland annat har Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson uttalat sitt stöd för Geert Wilders. Rättegången har stort symboliskt värde och för debatten om islam i Europa, berättar Kajsa Lindhoff från stiftelsen Expo. Min. 6:38.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • En rabbiner i topklasse. Han skulle have lov at prædike for den svenske befolkning, så det får nok ikke.

  • Liva

    Tak for link til et godt foredrag.

    Frihedsrettighedernes moder – England – er døende, siges det. En del tyder på det. Og det er paradoksalt nok venstrefløjen der har skabt de kummerlige forhold for vestlige borgere. I Forhold til religon – særligt islam – så er kvinders frihed i stigende grad i fare. Også kvinders synlighed og kvinden som symbol i det offentlige rum. Det er ikke nok at hun har bind for øjnene mere – som juristitia har – nu skal hun også have burka på, niqab eller tørklæde og så skal hun lade være med at kritisere religion, får hun at vide igen og igen. Hun skal tie i forsamlinger med sin religionskritik.

    • Liva

      Hov – jeg mente Justitia – da jeg skrev juristitia.

    • Liva

      Kvinfo kvinder tier i forsamlinger når det gælder religion. I hvert fald når det gælder islam. Og når det gælder tørklæder, hijab og niqab.

      Og så linker Kvinfo til følgende artikel:

      “Den hvide mand sidder tungt på magten”

      h t t p://www.csr.dk/hg/cs/artikel.nsf/0/KØPN-7YRM22

  • Ulla Lauridsen

    Kors, hvor jeg savner Pim Fortuyn. Wilders når ham ikke til de sokkeholdere, han utvivlsomt gik med. Det er forbandet. Selvfølgelig skal vi stå sammen med Wilders. Det ville bare have været så meget sjovere at stå sammen med Fortuyn.

    • @ Ulla: Det kan du have ret i. Prøv at genoplev ham i de mange klip, der trods alt findes på You Tube. Et af de bedste er denne debat der er tekstet på engelsk. van Dam, der seks år tidligere skal have kaldt Fortuyn en “Adolf Eichman”, siger hen mod slutningen til ham:
      “You are an extremely inferior human being, do you know that ?” Ein Untermench. Bølgerne gik højt.
      Det var måske den veltalende rabbiner der fik dig til at tænke på sociologiprofessoren ?

      English subtitled version of the now famous 1997 debate between Pim Fortuyn and Social Democrat Marcel van Dam

      • Liva

        Det er yderst svært at fatte sympati for en debattør der kalder sin meningsmodstander for et undermenneske. Bl.a. den holdning der var overfor Pim gør det nødvendigt at kritisere multikulturideologi. Det lader til at multikultur ideologi har meget svært ved netop at acceptere forskellighed og pluralisme.

  • morlille

    På TV2knuz sidder sensations-kanalens journalist Jannie Pedersen og irettesætter Langballe bl.a. med udtalelsen: “Jeg er kriminalreporter og færdes i retten og ved derfor hvad jeg taler om. Hidtil har der været 2 æresdrab i Danmark. Dagligt ser vi danske fædre begå overgreb imod deres børn”(frit efter hukommelsen). Mon ikke Fru Pedersens journalistik er meget præget af, at hukommelsen nok ikke længere er, hvad den har været!?! Der kan endda være tale om falsk hukommelse, så hun selv tror på at det er sand jounalistik, hun bedriver. Gad vide hvem hendes informanter er!

  • Victor

    Åbent spørgsmål – hvordan er det egentlig med brugen af ordet “onkel” på arabisk? I andre asiatiske kulturer bruges det ikke bare om blods-relaterede; men også om flinke naboer, bekendte osv….

    Kunne det ikke tænkes, at den del af debatten kører skævt, fordi dét ord har forskellige betydninger i forskellige kulturkredse?

  • Anonym

    @ Liva: Din fortalelse – forskrivelse: “Hov – jeg mente Justitia – da jeg skrev juristitia” rammer jo aldeles præcist. Retten er blevet til juristeri, juristitia i stedet for Justitia.

    Kan ikke huske kilden til følgende historie: En mand besøger en pantelånerbutik i San Francisco og ønsker at købe en aldeles naturtro statue af en rotte, der er udstillet i vinduet. Pantelåneren nævner en pris og siger: ,men du skal først høre historien om statuen. Manden takker nej, bare giv mig statuen, prisen er helt o.k. Pantelåneren inisisterer, men manden betaler, tager statuen og går. Straks han kommer ud på gaden, begynder de virkelige rotter at myldre omkring ham, op ad skraldespande og kloakriste, og han har hurtig en kæmpehale af rotter efter sig. Han flygter i panik ned mod havnen, flere og flere rotter følger ham. Da han når havnen, myldrer i titusindvis af rotter omkring ham. Han smider statuen så langt han kan ud i vandet, og rotterne springer straks i havet og drukner. Han går nu tilbage til pantelåneren, der siger: Nå, nu vil du høre historien? Nej, svarer manden, jeg vil høre, om du har en tilsvarende statue af en sagfører!

  • andreas

    Hvis en eller anden havde sagt, at “kristne fundamentalister i USA myrder abortlæger, det hører man om hele tiden” ville alle have bejaet. Forargelsen ville ikke have været til at få øje på.

  • Henrik Jørgensen

    Med hensyn til antallet af æresdrab, i Danmark, hvor har i tallene fra?

    • Henrik Jørgensen

      Hvis nogle skulle være interesseret, jeg har selv gravet lidt, og indtil videre fundet disse:

      1986: En 16-årig tyrkisk dreng, der er kæreste med en 15-årig pige, bliver dræbt i en lejlighed i Horsens. Også drengens mor bliver dræbt af skud. Drabene blev begået af pigens far, fordi han havde lovet datteren væk til en anden i Tyrkiet.

      1993:En 25-årig mand bliver myrdet med 21 knivstik af sin pakistanske hustru og dennes bror. Årsagen var, at han havde besluttet at forlade sin gravide kone. Efter at være blevet stukket ihjel skar konen og svogeren hovedet og testiklerne af liget. Kroppen blev viklet plasticsække og smidt i voldgraven ved Christiania. Hovedet endte i vandet ved Kalvebod Brygge. Hustruen og broren blev idømt hver 12 års fængsel.

      1994: En 42-årig iraker Jassim Mohammad Alwan slår sin 22-årige kone ihjel med tre øksehug. Idømmes 13 års fængsel og udvisning for bestandig.

      1995: En 51-årig tyrk Muzaffer Coraps skyder sin svigerdatters to søstre pga. beskyldninger om, at de to havde medvirket til, at svigerdatteren ville skilles. 16 års fængsel og udvisning for bestandig.

      1996: Nazia Hussian, 20-årig pakistansk kvinde blev myrdet på Frederiksberg. Nægtede at leve i et tvangsægteskab. Tre af hendes pakistanske brødre blev dømt for mordet.

      1996: Amina Hussain, 25-årig syrisk kvinde, stukket ihjel for øjnene af buspassager på Amager. Gerningsmanden var kvindens irakiske ægtemand, som hun var flygtet fra. Han kunne ikke acceptere hendes vestlige levevis. 10 års fængsel og udvisning for altid.

      1996: Balqis Begum, 31-årig pakistansk kvinde dræbt med 20 knivstik på Amager. Angiveligt brudt moralkodekset mellem kønnene. En 21-årig pakistaner blev idømt 14 års fængsel og udvisning for altid.

      1996: Kasida Ismanowski myrdet med 16 knivstik af sin jugoslaviskfødte eksmand. Dømt til psykiatrisk anbringelse på ubestemt tid.

      1996: Kajal Omar Mustafa, 19-årig irakisk kvinde blev slået ihjel sammen med en ven. Kvindens irakiske ægtemand påstod, at han forsøgte at redde kvinden fra vennen.

      1997: Imigul Saciri, 31-årig makedonsk kvinde dræbt med 20 knivstik på åben gade i København for øjnene af sine børn. Kvinden og børnene var flygtet til et krisecenter pga. vold.

      1997: I København bliver en 20-årig kvinde stranguleret og fik halsen skåret over af sin storebror for øjnene af flere familiemedlemmer. Mordet blev begået, fordi kvinden ikke ville leve i et tvangsægteskab med sin fætter.

      1997: Doham Al-Rizy, 27-årig kvinde, som ville skilles fra sin mand. Kidnappet på Nørrebro og kørt til Tisvilde, hvor manden likviderede hende efter arabisk tradition på samme måde, som man afliver dyr. Fængsel i 12 år og udvist for altid.

      2001: 21-årige tyrkiske Tülay Bag blev efterladt blødende på Rigshospitalet. Hun døde kort efter. Dræbt af sin mand, fordi hun ville skilles (fætter-kusineægteskab).

      2001: En 22-årig iransk mand bliver banket ihjel med en vægtløftningsstang af sin iranske kærestes far. Årsagen til drabet var, at faderen ikke kunne overtale sin datter til at rejse med tilbage til Iran.

      2001: Fire mænd tæver en 59-årig tyrker til døde, fordi hans søn nægtede at fri til sin kæreste. En af de fire dømte var kærestens bror.

      2002: Den 14-årige Sonay Ahmad Mohammad bliver i februar 2002 blev fundet drivende i Præstø havn. Hendes hoved havde flere læsioner. Teknikere vurderede, at hun var i live, men sandsynligvis bevidstløs, da hun blev smidt i vandet af sin drabsmand. Sonays far, Ashram Ahmad Mohammad, er nu idømt 14 års fængsel for at have slået hende ihjel – angiveligt fordi, hun levede for “dansk”.

      2005: 18-årige Ghazala Khan af pakistansk herkomst bliver skudt på åben gade i Slagelse. Hendes 27-år­ige afghanske mand bliver livsfarligt kvæstet. Ghazala Khans bror affyrer de dræbende skud, men otte andre fra hendes familie ender også på anklagebænken i Østre Landsret.
      Alle ni kendes skyldige i drab.

      2008: Den 31-årige Tahira Tabassum, blev slået ihjel den 19. juni. Siden er fire personer blevet fængslet, herunder kvindens svoger, som har erkendt drabet og sagt, at Tahira Tabassum havde krænket familiens ære. Også de to pigers far har været fængslet.

      Jeg ved ikke om det er disse 18 der tænkes på?

      • Peter Buch

        Ekstrabladet mener i lederen der er tale om to æresdrab i Danmark:
        http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article1287935.ece
        At avisen ikke tør tælle tilnærmelsesvis korrekt synes oplagt forelagt dine oplysninger.
        Var det ikke så besværligt at kommentere lederen, ville jeg lægge en kopi af dit skrevne “under lederen”.
        Muligvis kunne en anden gøre det?

        • Henrik Jørgensen

          Har lige læst lederen, kom til at tænke på Linie 3:

          Ekstra Bladet – tør op hvor andre pisser!

      • Liva

        Det er ret spooky at først så mister nogle kvinder og mænd livet på grund af ‘æres’vold (familievold) – og dernæst så må vi andre ikke nævne at det er sket. Som om at overgrebene aldrig har fundet sted. Det synes jeg da er at håne dem der har mistet livet på grund af ‘æres’vold (familievold).

      • Thomas

        Var der ikke også dobbeltdrabet oppe i Nordsjælland, af en eksmand som slog ekskonen og svigerfaren ihjel?

        http://avisen.dk/jalousi-formentlig-aarsag-til-drab-i-hoersholm_8662.a spx

      • Liva

        Berlingeren skriver om familievold og -drab i Tyskland i denne artikel:

        “Siden 1996 har der i Tyskland været omkring 50 såkaldte “æresdrab”, overvejende begået i det store tyrkiske samfund i landet.”

        h t t p://www.berlingske.dk/verden/far-myrdede-sin-datter-med-koekkenkniv

  • Liva

    Nu har vi så set at mange politikere godt kan finde ud af at sige fra overfor generaliseringer. Det er godt. Hvornår ser vi samme politikere – fra højre til venstre – tage afstand fra de generaliseringer der findes i koranen?

  • Liva

    Vi står Midt i en multikulturel tid og hvad ser vi? Da en mandlig avis tegner vover at tegne noget der har med religion at gøre, så rejser der sig et ramaskrig hos det bedre multikultur dhimmi borgerskab. Da så samme avis tegner siden vil sælge en harmløs tegning, så kaldes den af MSM for omstridt – og så er der stort set ingen der vil sælge tegningen. Midt i en multikulturel tid er det alene en 17-årig ung kvinde der på internettet viser at hun støtter avistegneren – til gengæld høres der intet fra det store kompagni af mandlige, danske stand-up’ere. De er alle tavse som bare f….. For en gang skyld er danske stand-up’ere ganske tavse. 🙂

  • Liva

    Og når der så endelig er lidt gang i de kristne gejstlige, så får de også med krabasken – af B.T. 🙂

    “Biskoppen på Fyn har brugt skattekroner på et provstemøde, hvor der blev indtaget så store mængder alkohol, at de deltagende må have været stærkt berusede. Det skriver B.T.”

    h t t p://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/24/074009.htm

  • Emeritus

    ‘…Med Politikens tre efterfølgende artikler og Britta Mogensen og Kirsten Sarauws kronik, der bekræftede Lars Hedegaards væsentligste pointer in mente, kunne noget tyde på, at enhver kontrovers vil sende ikke blot skidt op i luften, men også guldkorn ned i form at tiltrængt oplysning…’

    Man skal mærke sig ‘guldkornseffekten’. Hauge gjorde opmærksom på,at ingen af de rigtige kritiserede videnskabsmanden Lars Hedegaard for andet end at han hernede i kælderen, ude i køkkenet sammen med en interviewer begik den formelle fejl at skære alle muslimer over én kam.

    Nu har fætrene Langballe og Krarup strammet ballerne yderligere i et direkte forsvar af LH. Hvad bliver de mødt med af protester fra alle sider af det politiske spektrum? – Protester over, at de to begår nøjagtigt samme formelle fejl. Skærer alle over én kam.

    ER MAN TONEDØVE. Har medierne ikke fattet pointen? Modstandere af Hedegaard, Langballe og Krarup siger: IKKE ALLE!
    Hvad betyder det? – Selvfølgelig, at man fra alle sider af det politiske spektrum de facto er enige med både Hedegaard, Langballe og Krarup, men at de tre ikke må sige det højt, som de siger. I øvrigt mener jeg, at de tre med flid undgår at sige ALLE. De siger, hvad der går i svang i muslimske kredse, hvilket ikke er det samme som, at alle muslimske mænd ligger under for alt det, som vi finder frastødende ved Islam. Selvfølgelig skal det siges højt altsammen, så man bliver nødt til at tage fat på den hårde snak om problemet, som ikke vil gå væk,når man holder kæft. Kommer debatten med muslimerne, er det et guldæg.

    Med venlig hilsen

  • Pk

    Henriette Kjær, de Konservative, taler om vores lands sammenhængskraft.
    Efter udtalelser fra Langballe og krarup ang. hvad islam betyder, og fruen ser en fare
    for vores land ved disse udtalelser.
    Ved Nytår blev en dansker smadret af 4 indvandrere. Smadret , men fruen ser ingen fare
    for vores land ved dette overfald.
    Det var der heller ikke nogen anden politiker som gjorde.
    Jeg tror ikke, at vi beholder sammenhængskraften, og inderst inde tror jeg, at politikerne
    er ligeglade.

  • Pieter

    The trial against Wilders is just a footnote in the ethnic and cultural mutilation of Western Europe. In just 15 years, non-Western immigrants will have become a substantial demographic factor (15%-30%) all over the Netherlands (http://dutchdaily.blogspot.com/2010/01/destruction.html). In the cities, they actually already have a majority in the age group 0-20 years. Therefore, it will be increasingly “difficult” to criticize islam. In fact, islam may become so strong in part of the Netherlands that our country is likely to become a threat to its neighbors. But hey, fortunately Great-Britain, Belgium, France and Sweden will be too…

  • Emeritus

    Vedrørende Hedegaards, Langballes og Krarup eksempler:

    Jeg mener (modsat den gode tones venner), at presset mod det muslimske mindretal for enhver tilsviningspris skal fastholdes, indtil muslimer som helhed begynder at studere deres hellige skrifter, for at finde ud af, hvad det er, vi andre finder så afskyeligt. Det kan jo ikke hjælpe, at oplyste muslimer afværgende påstår, at de ugerninger, der begås i Allahs navn, ikke begås af rigtige muslimer, men måske begås af mennesker der sikkert kke aner, hvad der egentlig står i Koranen. Det er da langt værre, at muslimske ugerningsmænd render rundt som tikkende bomber, fordi de ligger under for en islamisk kultur, der har fordummet dem, og som fører dem ud i kriminelle ugerninger, de ikke har den fjerneste anelse om, hvorfor de begår.

    MKed venlig hilsen

  • Det er sjovt at se hvordan sandheden tilstadighed gør sit “skrækindjagende” indtog i debatten om islam.

    Der hyles og skingres imod den. Man hader den. Truer den. Beskylder den for at lyve osv. osv.

    Islam er noget moderisk bras, det kan man se ved både at kigge ud i den store verden der omgiver os og desværre også i stigende grad herhjemme. Man kan dertil læse Koranen og her se, i sura efter sura, hvor dyret ligger begravet.

    Meget længere er den vitterligt ikke. Er disse mennesker ude af stand bruge deres øjne? Er de ude af stand til at slå op i en bog?

    Jeg begynder at tro det! 🙂

    Jeg kan blive ved: Hvad er det der er så dejligt ved et system der kræver død over ødelæggelse over uskyldige, der kommanderer sine slaver “dræb og bliv dræbt”? Vi burde være i topgear til at imødegå sådan en trussel ovenpå nazismen og den koldekrig!!!

    Fik jeg skrevet at Eyvind Vesselbo er fuldstændigt til grin!? Hvis han er de borgerliges “islam kymrede” løve, så er de godt nok nogle små tandløse pudler, med sløjfe i krøllerne og pudder omkring endehullet, hooold daaaa feeerie! 🙂 🙂 🙂 🙂

    • “død over ødelæggelse”! Var det bare så vel! 🙂

      “død OG ødelæggelse” er det der skal stå.

      (iøvrigt) Naser Khader vil nu “gennemgå” Koranen og give den et eftersyn.

      Halleluja, haaaleluja, haaaa, leeee, luuuuu, jaaaaa! 🙂

  • Liva

    Hvor er jeg skuffet over den gamle kvindesags forkæmper, Drude Dahlerup.

    Som kvinde må jeg sige at hun ikke mere evner at tale for mig og mine. Men taler direkte imod mig og mine – og vore vestlige frihedsværdier. Og at hun vil nedværdige sig til at kalde meningsmodstandere for islamofober, det havde jeg godt nok ikke troet om hende. Hvad er det demokratiske i den omtale af andre borgere? Skal politiske modstandere til at kalde hinanden for fobikere? Nej da. At kalde meningsmodstandere for fobikere er en rigtig dårlig skik. Det er afvisende og usagligt. Det er direkte uværdigt for en professor at sige sådan. Hvor er jeg glad for at bl.a. snaphanen og Trykkefrihedsselskabet og dele af DF tager over der hvor store dele af venstrefløjens kvinder – og mænd – nu svigter. Der er brug for jer.

    Dahlerup skriver bl.a.:

    “Ligestilling tages alene op som led i kampagner mod muslimer i al almindelighed eller mod islam i særdeleshed”

    H t t p://jp.dk/opinion/breve/article1956708.ece

    Tænk hvis feministerne havde sagt sådan her i 1970’erne:

    ”Ligestilling tages alene op som led i kampagner mod kristne i al almindelighed eller mod kristendom i særdeleshed”

    Men det gjorde de lige præcis ikke.

    Hvorfor skal religion nu fredes i ligestillingspolitik, venstrefløj og venstrefløjs feminister? Det er lidt specielt at se gamle kvindesagsforkæmpere udvikle sig til at være religions- og tabuforkæmpere i stedet for. I den forstand har feminismen sejret ad helvede til.

    Kan hun, Dahlerup, da ikke prøve at forstå at ligestillingspolitik ikke er et angreb mod nogen eller noget specielt. Det er et forsøg på at opretholde frihedsrettigheder for kvinder – og mænd – i Vesten. Og for kvinders døtre og sønner. Et forsøg på at bevare Vesten frit og åbent og pluralistisk – så også den kvindelige professor Drude Dahlerup kan få lov til at sige sin mening – som kvinde. Hvorfor vil flere gamle venstrefløjs og kvindesags kvinder ikke tillade andre kvinder at være uenige med dem? Hvorfor må vi andre kvinder ikke kæmpe for det, vi mener, er forbundet med frihed og medbestemmelse, som de selv fik lov til – og som de tilkæmpede sig retten til? Hvorfor må yngre vestlige kvinder – og mænd – nu ikke kritisere religion mere? Det fik Drude & Co. da selv lov til. Det vil vi andre selvfølgelig også have lov til, når der er importeret en ny religion i Vesten.

    Venstrefløjens nye religion har det så svært med vestlig ligestilling og frihed for kvinder, at flere venstrefløjs kvinder nu angriber de kvinder – og mænd – der i vestlige lande kæmper for at bevare vestlig ligestilling og frihed for kvinder – og mænd. Er venstrefløjens kvindesagskvinder ikke blot endt med at være nidkære religions tabu forkæmpere? En del tyder på det.

    Trille sang en skøn sang engang, hvor der indgik noget i retning af: Ham gud er fame ikke til at få smidt ud. En del gamle venstrefløjskvinder og kvindesagskvinder ER kommet af med gud – godt og grundigt – og de har bl.a. brugt forskning – på f.eks. universiteter – og politik til at komme af med ham – og har nu tilsyneladende i stedet for viet livet til kampen for allah og islamiske forbud og dogmer i vestlige lande, har de ikke? Bederum, halal mad og hijab er blevet indført på flere af de universiteter, hvor gamle feminister nu er professorer og lektorer. Og hvorfor ellers kalde meningsmodstandere for islamofober?

    Flere gamle kvindesagskvinder på venstrefløjen kan bare ikke klare kritik af det islamiske tankesystem eller kritik af koranen. De bliver skrub fornærmede og kan ikke se køligt og sagligt på tingene. Men hvad er det egentlig de så kommer til at kæmpe for? Ikke frihed for kvinder – men tværtimod religionsfrihed til at undertrykke tanke- og talefrihed i Vesten. Religion bruges igen til at kontrollere og afrette borgere – særligt kvinder – i Vesten. Denne gang er det islam – et religiøst patriarkat – der er redskabet. Og det er mange kvinder – også gamle feminister – der fører and i det ’korstog’.

    Hvorfor i alverden skulle kvinder lytte til en kvinde der kalder meningsmodstandere (som også er kvinder) for islamofober? Er de gamle feminister misogyne? Det kunne godt se sådan ud. Dahlerup skubber i hvert fald med sin facon og uforsonlige holdninger mange kvinder fra sig – også ved at være så påfaldende ukritisk overfor f.eks. islam.

    Feminister har i mange år brugt netop religionskritisk forskning og politik til at få mere indflydelse i Vesten. Flere kvinder har fået professorater og lektorater via kønspolitisk forskning. Det går derfor ikke at gamle feminister nu siger at andre kvinder – og mænd – ikke må bruge politik og forskning i samme ærinde – at få mere indflydelse i forhold til en anden religion end kristendommen.

    Centrum-venstrefløjen har til gode at erkende at islam blot er et sæt af holdninger og handlinger – og en konstruktion – på lige fod med alle mulige andre holdninger og handlinger. Og islam skal naturligvis kunne diskuteres og kritiseres – på lige fod med alt muligt andet menneskeskabt.

    Venstrefløjen (+ centrum-venstre) og ditto feminister har ikke patent på islam. Det har koran opdragede heller ikke. Venstrefløjen har ikke eneret på islam – selvom en del tilsyneladende tror det. Heller ikke eneret på hvordan islam skal opfattes eller behandles i det offentlige rum.

    Jo mere at venstrefløjs feminister a la Drude Dahlerup synes at vi vestlige borgere skal tie i vestlige forsamlinger når det handler om islam, jo mere er det nødvendigt netop ikke at tie i forsamlinger.

    Rendyrket femin-isme gør kvinder misogyne, gør det ikke? Kvinder der kritiserer religion – f.eks. islam – bliver nu af gammelfeminister kaldt for islamofober. Religionskritik gøres til noget sygeligt – af feminister. Hvor blev solidariteten med også kvinders ret til at sige sin mening lige af?

    I stedet for kan kvinder nu læse en gammel feminist skrive således – til bl.a. kvinder:

    “Ligestilling tages alene op som led i kampagner mod muslimer i al almindelighed eller mod islam i særdeleshed”

    Feminisme var – når det kom til stykket – tilsyneladende slet ikke til for kvinder – men for en venstrefløj der ville af med kristendommen og vestlige mænd – og have indført islam i stedet for, var det ikke?

    • Snowball
      • Liva

        Ja, er det ikke bare et herligt nummer. 🙂 Skøn kvinde der laver humoristisk religionskritik.

        Det er derfor også langt ude at netop en gammel betonfeminist som Drude, som nu er professor i statskundskab på et universitet, kalder nutidens religionskritikere for sygelige. Hun skulle i den grad skamme sig, usolidarisk som hun er. Og hun skriver om hykleri. Bvadr!

    • Snowball

      Ak, youtube er som et sort hul – man bliver suget ind og tiden forsvinder…

      Jeg havde nær glemt den her: http://www.youtube.com/watch?v=2MpRZ2UnLIE “Her må man ingenting, parken er til pynt”

      A propos Trille og feministerne kom jeg til at tænke på en sang, som vi sang til musikundervisning i folkeskolen – En vise om en stakkels pige, der gik gruelig meget igennem, men altid så godt ud. Omkvædet lød noget i retning af: “Men den næste dag stod hun nok så fornøjet og vanded’ blomster på sin lille altan” Er der nogen af de utroligt oplyste Snaphaner, der kan huske hvad den hedder eller hvem, der har lavet den? Jeg tror den må have været ret feministisk, og måske er tiden inde til at finde slagsangene frem igen…

        • Snowball

          Præcis!! Vi havde den i vores samlemapper med kopier af sangtekster – det var tider!

          Jeg må lige også poste disse – de er ganske aktuelle:

          “”
          Seeger, Peggy: Vi tager natten tilbage14

          Du sidder i bussen skal af ved næste stop
          du sidder sammenkrøbet tør ikke kikke op
          du mærker deres øjne i nakken
          tør næsten ikke trykke på knappen

          Vi skal ta’ natten tilbage
          – det er løgn at kvindere er svage
          det er noget de har fået os til at tro
          så vi ikke gør oprør, men holder os pænt i ro.
          Du står på peronnen og læser i en bog
          mens du venter på det allersidste tog.
          En mand stiller sig ved din side
          Du bliver bange, for man kan jo aldrig vide.

          Vi skal ta’…

          Angsten for vold passiviserer os.
          Så vi ikke gør oprør og viser vores trods.
          Men når vi er sammen, ka’ vi mærke
          at vi hver især er stærke.

          Vi skal ta’ …

          Tænk hvis i ku’ gå alene i fred og ro
          en sen, sen nat midt på Vesterbro
          gå roligt gennem byen på vejen hjem
          uden at være bange for mænd.

          Vi skal ta’ …

          15 14(oversættelse af Reclaim the Night)
          (Greenham Common Songbook)
          15Meget fri gendigtning. Ukendt oversætter.
          “”

          “”
          Jeg er bange for de store brag
          man nogengange får at høre.
          Jeg er bange for at der skal blive krig
          når jeg hører tanksene køre.

          Omkvæd: Vi voksne kan også være bange
          og synge lange, lange bange sange.
          Der er så meget man skal passe på
          Jeg har jo dig, jeg skal passe på.

          Jeg er bange for atomkraftværkerne
          og for bilerne ude i trafikken.
          Jeg er bange for den sorte grimme røg
          som oser henne fra fabrikken.

          Omkvæd.

          Jeg er bange for at de dårlige film
          Og for det, der står i dumme bøger.
          Jeg er bange for, at du skal møde løgne
          Og for at du tror på løgnen, som du hører.

          Omkvæd.

          Jeg er bange for at alt for stærke mænd
          skal bestemme over dig og mig og jorden.
          Jeg er bange for at løgnere og tyve
          skal bestemme over dig og mig og jorden. Omkvæd.

          Hør Vi voksne kan også være bange, sunget af Bjarne Jes Hansen

          Tekst og musik: Bjarne Jes Hansen.
          Kilde: Ravnstrup kvindefredslejrens sangbog.
          “”

          “”

        • Snowball

          Det fremgår, at venstrefløjen ikke altid har været bange for at være bange…

        • Snowball

          Den her sang vi også i skolen:

          http://www.youtube.com/watch?v=SNocyz1NRjA

      • Liva

        “…måske er tiden inde til at finde slagsangene frem igen…”

        Ja, det synes jeg. Både for troende og ikke-troende. Jeg håber på at mange kristne og andre troende kan smile med. Selv kender jeg heldigvis en del der godt kan smile af religionskritik/satire og humor – også selvom de er troende. De oplever ikke at de mister noget ved at deres tro og gud omtales med humor og satire eller kritik, for så skrøbelig og usikker mener de ikke at deres tro og gud er. 🙂

        • Der findes undergrundssange – i skolegårde og lignende steder. Eksempel:

          Mel: Du må få min sofacykel

          De skal ikke integreres, de skal hjem!
          De skal ikke integreres, de skal hjem!
          De har været her for længe,
          de har taget vores penge,
          de skal ikke integreres, de skal hjem!

  • Vivi Andersen

    Pieter

    YES ?

    When will we start fighting back ?

  • Der er flere år siden, dansk politi holdt op med at registrere æresdrab. Man mener ikke, at en bevidst valgt religiøst betinget dødsdom adskiller sig fra et affektdrab – eller jalousimord. Mand dræber kvinde. Ét fedt…

  • Emeritus

    Til Henrik Jørgensen og Peter Buch.

    JP havde i 2008 en artikel om æresrelaterede drab i Danmark på baggrund af en netop offentliggjort statistik, så jo, man har ganske godt styr på den del af isbjerget, som rager op af havet:

    ‘…Rigspolitiet har netop offentliggjort en statistik om “æres”-relaterede forbrydelser. Den viser, at der siden juli 2006 og frem til i dag (23.09-08 m.a.), er registreret 279 såkaldte æresforbrydelser i Danmark. Der har været 349 ofre, og der har været 412 gerningsmænd. 81 pct. af ofrene er kvinder og mere end halvdelen er mellem 20 og 30 år. I to ud af tre sager er det ofrets nærmeste familie, som er gerningsmænd, og de står bag trusler og vold mod deres nærmeste familiemedlemmer. Baggrunden er typisk strid om tvangsægteskaber, ønske om skilsmisse, valg af kæreste eller ægtefælle eller »uacceptabel adfærd«, som familierne forklarer det.

    Se hele artiklen:

    http://jp.dk/indland/krimi/article1446982.ece

    Der henvises også til artiklen på Monokultur, som har en fremragende postering om emnet:

    http://monokultur.dk/2010/01/24/og-langballe/

    Med venlig hilsen

  • Emeritus

    Moderation? – Censur?

    Med venlig hilsen

  • Vestager har altid været en hykler. Alle næsten uden undtagelse, som ha kaldt sig socialister og venner af folket – ja selv min skolelærer i Kolding, da jeg var barn, var en hykler. Vi gik på Sct Nikolai, hans unger gik på Kolding Realskole (Privat).

    Jo socialisme er fandme godt for dem, der har behov for det og som vi skal frelse. Og så er det godt for dem, vi skal opdrage til at sikre os magten over dem og de andre, der er imod os!

    Puha……

    “Langballe er stor”! (Men indimellem retter han krudtet den forkerte vej. Jeg mener det er ikke dem, der opdager, når de bliver skudt!)

  • Vivi Andersen

    Hans Erling Jensen

    Nådada- du har nok noget imod dem der gik på Real´en hos Christensen-Dalsgaard ?

    Hvilken årgang er du ?

  • Dem har jeg sandelig ikke noget i mod. Vi talte om hyløeri. 😀

  • Hej jeg vil bare lige informere dig om at videoerne ikke længere virker, som er i artiklen. Ellers en rigtig fin artikel og spændende debat du har sat i værk:)

  • Pingback: Swedish School Fires | Things to Remember, Things to Cherish()