31
Jan
Seneste opdatering: 1/2-11 kl. 0047
44 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Formanden for Trykkefrihedsselskabet, Lars Hedegaard, er i Retten på Frederiksberg frifundet for racistiske udtalelser. Baggrunden er et godt 35 minutter langt interview til sitet Snaphanen.dk, som Hedegaard gav i december 2009.

Retten mener, at Hedegaards udtalelser er forhånende, men han frifindes, fordi han ikke vidste, at interviewet, der fandt sted under en juleforkost, ville blive offentliggjort.Lars Hedegaard har tidligere beklaget, hvis hans udtalelser har givet indtryk af, at han ville anklage samtlige muslimer for at misbruge deres børn. I dagene efter interviewet understregede han, at hans udtalelser drejede sig om islam og ikke muslimer. Anklageren ville have Lars Hedegaard idømt en bødestraf, fordi den 68-årige journalist ikke tidligere er straffet for at overtræde racismeparagraffen. Ritzau.

Formand for Trykkefrihedsselskabet, Lars Hedegaard, er yderst tilfreds med, at han mandag blev frikendt for racisme. Det er en fantastisk sejr for ytringsfriheden. I mange år er enhver over hele Europa, der har påpeget de problemer, som jeg taler om, blevet dømt på stribe.

“Jeg er nok den første, der er blevet frikendt,” siger Lars Hedegaard. Tiltalen byggede på brudstykker fra et godt 35 minutter langt interview til snaphanen.dk, som Hedegaard gav i december 2009.

“Det er klart, at dem, der har beskyldt mig for at være racist, vil påstå, at jeg er blevet frikendt på en teknikalitet. Men det afgørende er, at det har anklagemyndigheden vidst i et år, og til trods for dette har man opretholdt sagen mod mig. Så jeg ser det som et udtryk for, at jeg har vundet i det principielle,” siger Lars Hedegaard. Hedegaard: Sejr for ytringsfrihedenDR: Hedegaard er overrasket over frifindelse.

Det kunne ligne en tanke, at frifindelsen falder samme dag, som tyske og schweiziske forskere udnævner Danmark til verdens bedst fungerende demokrati, selv foran lande som Norge, Sverige, Finland og Schweiz. – Pressemeddelelse, Frederiksberg Ret: Dom i sag vedrørende udtalelser om muslimer. Kun parterne har set retsudskriften og dommens præmisser, den kan derfor endnu tænkes anket af anklageren, vistnok indenfor en frist på fjorten dage.- Lars Hedegaard  frikendt. Læs hans kommentar til afgørelsen her.Han vil ikke holde kæft.Andrew G. Bostom: Lars Hedegaard Acquitted!, Dänemark: Freispruch für Lars Hedegaard. »Phantastischer Sieg« für Meinungsfreiheit.Gregorius Neckshot, Phyllis Chesler, Mark Steyn.Danemark : relaxe d’un historien poursuivi pour des propos islamophobes.Haber: Müslümanlara küfür etti, beraat etti. Hedegaard: It is always good to fight. It is better to win. – Posten opdateres løbende – DR-Update video:

My detractors — the foes of free speech and the enablers of an Islamic ascendancy in the West — will claim that I was acquitted on a technicality, namely that the judge in the Court of Frederiksberg resolved that my supposedly offensive comments on the violations against little Muslim girls were not intended for public dissemination. That is absolutely true. The judge chose to take the way out provided by my capable counsel. Statement by Lars Hedegaard on his Acquittal

Før dommen: Russia Today og Berlingske Tidende

“We have constantly been told that this is an enrichment of the country. [They think] problems do not really exist. Problems only exist to the extent that people say there is a problem. So in other words, they want to silence critics because they think — or claim at least — that if they could shut up people like me, the problems would go away,” Hedegaard says. (Russia Today: “Fate of freedom of speech in Europe is being determined now.”)

Før dommen

. Retten afsiger i dag sin dom over Lars Hedegaard, der her svarer kritikere som Naser Khader, der på berlingske.dk beskyldte Lars Hedegaard for ikke at vide, hvad han talte om, når han udtalte sig om kvindemishandling i den muslimske kultur. Kommentar i Berlingske af Lars Hedegaard, formand for Trykkefrihedsselskabet

“Alle danskere er ludere. Store og små” – en klar 266 b’er ……. ?

Næh, det var det ikke, som mange sikkert vil kunne huske. Faktisk kom sagen slet ikke så langt som til en retssal. Man bemærke at mangel på impulskontrol med rod i førmoderne æresbegreber anses for formildende omstændigheder. Frifindelsen af Lars Hedegaard har altså på ingen måde bragt klarhed over ytringsfrihedens situation:

Er medierne ansvarlige for videreformidlingen? Spiller det en rolle om et muligt krænkende udsagn afspejler linjen hos det pågældende medie, eller om det (som her helt åbenlyst) viderebringes ud fra en antagonistisk dagsorden? Har bloggere et ansvar for videreformidling som Jyllands-Posten altså ikke havde d. 21.11.2000? Og hvis vi bloggere nu ytrer grimme ord “i stærk sindsbevægelse”, tæller dette så som en formildende omstændighed? Hvem afgør og hvordan afgøres graden af stærk sindsbevægelse, når man nu ikke har det med at vise denne ved at råbe og skrige og kaste med Matador-Mix?

Denne situation er, som det ses her, helt, helt uantagelig, og rigsadvokaten trænger i dén grad til at blive udfordret af næsvise borgere (LFPC).

Og mens mødre, søstre og kærester hulkede og omfavnede hinanden, fortsatte Peter Lilholt oplæsningen. Men inden han nåede halvt igennem præmisserne, rejste hele gruppen af grædende kvinder sig og forlod retssalen. “Alle danskere er ludere . Store og små,” råbte moderen til den hårdest dømte ude i venteværelset. “Udlændinge har ikke forstand på sex. Danskere tager penge for sex med udlændinge. De går med somaliere og alt muligt for 100 kr. Og pigen gav sin mor pengene til julegave.” Med pigen mente hun det 14-årige voldtægtsoffer, som ellers konsekvent blev kaldt luderen af de dømtes familier og venner. [...]

En af drengenes fædre var tæt på en direkte konfrontation med politifolk, der stod stille henne ved vinduet. “Dumme danskere,” råbte han med stærk accent. Og så en række sætninger på arabisk, hvor ordet Danemarka gik igen. Tonefaldet lød ikke venligt. Så trængte han sig frem mod politifolkene, men tre-fire medlemmer af den såkaldte Fædregruppe fra Indvandrersammenslutningen IDFAD lagde sig imellem og fik ham puffet ud. Imens lød kommentarerne “fuck danskere” og “fuck Danmark” igen og igen. [...] Voldtægtssag: Chok over skærpede voldtægts-domme [Jyllands-Posten 18.11.2000]

Udtalelser fra moderen til to af de palæstinensiske unge, som i sidste uge blev dømt i sagen om massevoldtægt i Bispehaven, får nu konsekvenser. Efter dommen udtalte hun, at alle danske kvinder er ludere og til at købe for penge. Det har fået tre danske kvinder fra Nordsjælland til at politianmelde moderen for den ærekrænkende bemærkning, som de ønsker straffet. “Vi synes at det er for groft at hun udtaler sig sådan. Hun skal være hjertens velkommen i Danmark, men hun skal ikke kalde mig for en luder, der kan købes for penge. Det bliver jeg dybt krænket over,” siger Lissy Holtegaard fra Humlebæk, der er en af de tre kvinder , der har meldt den arabiske mor til politiet. [...] Ærekrænkelse: Voldtægts-dømtes mor meldt til politiet [Jyllands-Posten 21.11.2000]

Rigsadvokaten har besluttet ikke at rejse tiltale mod en kvinde, der efter en voldtægtssag i Århus råbte noget i retning af, at danske piger er nogle ludere . Flere mennesker gik til politiet efter de ophidsede scener, da Vestre Landsret i fjor afsagde dom i Bispehave-sagen, som handlede om voldtægt af en dansk pige. [...]

Men sagen skal opgives, mener statsadvokat Hanne Schmidt, fordi det er uklart, hvad kvinden egentlig sagde, og det er uklart, hvor mange mennesker, der var til stede, da udtalelsen faldt. Endelig var kvinden i stærk sindsbevægelse. (Ritzau) ‘Luder’-udsagn ingen sag [Politiken 22.11.2001]

Snaphanens egen hus-“populist” med “fascistiske træk”

Nu er det nok for meget forlangt af den tidligere DN journalist Annika Hamrud, at hun følger så meget med i dansk debat, at hun ved at ord som “racist” og “populist” stort set er gået af brug på grund af slid. De er parkeret på de tømte klicheers kirkegård, idet de nu blot betyder “din dumme skid” eller “du er ikke medlem af min klub”, og sådan debatterer oplyste mennesker ikke med hinanden i Danmark, selv ikke de inderligste politiske fjender. Samfundsdebatten kræver af deltagerne, at man taler sin sag med viden og argumenter, men vi ved da godt om svensk debat, at dette ikke er noget afgørende krav – endnu. I særdeles ikke på Sveriges yderste venstrefløj, der til manges store glæde ser ud til at forbløde slemt i disse måneder. Saglighed er da heller ikke introduceret i dette stykke om Julia Caesar fra Gøteborgsposten (kommentarfunktion er klogeligt lukket), hvori det end ikke med et ord fremgår, hvilken konkret læsning Hamrud baserer sin bandbulle på. Vi vælger at se det som god reklame for en god bog.

En ny politisk rörelse har växt fram på internet. Det är en rörelse vars väsen är anonymt och som räds allt som närmar sig att ta ansvar. Ändå påverkar rörelsen den politiska dagordningen, konstaterar journalisten Annika Hamrud. Populismen breder ut sig. (Veckans makthavare: Annika Hamrud, Køn, queer og marxisme.)


anonym

Posted: 31 January 2011 - 14:53 - Reply

Fra domstol.dk:

“Uanset, at de i anklageskriftet angivne udtalelser ikke er fremsat i sammenhæng, således som det fremgår af tiltalen, kan det lægges til grund, at tiltalte under interviewet, der foregik på engelsk, bl.a. har udtalt, at når en muslimsk mand voldtager en kvinde, er det hans ret at gøre det, at de voldtager deres egne børn, og at piger i muslimske familier bliver voldtaget af deres onkler, deres fætre eller deres far. Retten finder, at disse udtalelser er forhånende og nedværdigende over for den befolkningsgruppe, som udtalelserne vedrører, og således er omfattet af straffelovens § 266 b, stk. 1.

Det kan lægges til grund, at interviewet, hvorunder udtalelserne blev fremsat, foregik i forbindelse med en julefrokost i tiltaltes hjem, og at tiltalte var klar over, at interviewet blev optaget på diktafon, hvorimod han ikke vidste, at det tillige blev videofilmet. Herudover kan det lægges til grund, at interviewet blev lagt ud på sitet “snaphanen.dk”, uden at tiltalte forinden havde haft lejlighed til at gennemse det og godkende det.

Idet det af …..’s forklaring fremgår, at det var en fejl, at tiltalte ikke i overensstemmelse med sædvanlig kutyme havde fået lejlighed til at godkende interviewet, inden det blev offentliggjort, finder retten ikke grundlag for at tilsidesætte tiltaltes forklaring om, at han gik ud fra, at han ville få udtalelserne til godkendelse inden udsendelsen, og at han ikke havde til hensigt at offentliggøre udtalelserne i den foreliggende form.

Da det herefter ikke findes bevist, at tiltalte har haft forsæt til offentliggørelse eller udbredelse af de nævnte udtalelser, frifindes han.”

En kommentar

Når nu dommeren frifinder på spørgsmålet om forsæt så behøver han ikke gå videre.

Men det gør han jo helt åbenbart, i og med han tager stilling til om udtalelserne i øvrigt er en overtrædelse af 266 b. Dommer er en doven hund. Når han nu tager stilling til dét spørgsmål, så havde det været rimeligt om han også havde taget stilling til, hvorfor de forbehold som Lars Hedegaard helt åbenbart har i spil, ikke er tilstrækkelige til, at bringe udtalelserne udenfor 266 b. Så havde vi andre haft en ide om hvor vi juridisk set befinder os, når vi taler kritisk om islam.

Jeg kan ikke frigøre mig fra den mistanke mod vores juridiske system, at den undladelse netop har sit udspring i et ønske om, netop at holde os i en limbo, hvor vi ikke kender vores juridiske ansvar præcist.

Det er så i øvrigt en situation, der er nedlagt forbud mod i EMRK. Ikke at det vil komme os til undsætning på nogen måde…

Så strengt taget håber jeg dommen bliver appelleret. Eller rettere, at en eller anden anden, udtaler noget tilsvarende og i en situation, som tvinger dommeren til at forholde sig til spørgsmålet. Men lur mig. Lige præcis den type sager vil blive opgivet.

Allan Hansen

Posted: 31 January 2011 - 14:55 - Reply

ET STORT TILLYKKE til Lars Hedegaard.

Mvh. Allan Hansen.

Universalgeni

Posted: 31 January 2011 - 15:40 - Reply

Helt vildt godt Lars Hedegaard-interview fra i dag! Og Russia Today viser muhammedtegningerne. Hurra!

http://www.youtube.com/watch?v=y4aX3afcFCw

Universalgeni

Posted: 31 January 2011 - 16:00 - Reply

Ulla Lauridsen

Posted: 31 January 2011 - 16:16 - Reply

Slaget skal ikke stå ved domstolene. En tilfældig byretsdommer vil jo ikke forkaste selve loven som grundlovsstridig, hvad den helt klart er. Det slag skal stå i Folketinget.

PK

Posted: 31 January 2011 - 16:26 - Reply

Godt for Lars Hedegaad og for debatten i vores del af verden.
Må den sunde fornuft få lov til at komme mere frem…..

En mand

Posted: 31 January 2011 - 16:36 - Reply

Betingelserne for frifindelsen er overhoved ikke gode, han er frikendt fordi han ikke vidste at hans udtalelser ville blive offentliggjort, det må jo så betyde at han ville være dømt for racisme såfremt han bevidst havde offentliggjort denne eller lignende udtagelser.
Dette er ikke en sejer for ytringsfrihed men et nederlag.

    steen

    Posted: 31 January 2011 - 16:53 - Reply

    Som sagt: Vi ved endnu ikke hvad der står i domspræmisserne – kun i rettens pressemeddelelse. Det kan have betydning for, omder ankes eller ej. Blandt andet derfor, er vi endnu tilbaheholdende med at kommentere sagen. De opmærksomme vil have bemærket, at vi overhovedet ikke meget i det forgange år har kommenteret den. Men selvfølgelig kommer der et tidspunkt, hvor overblikket er så stort, at man kan sige noget konkluderende om hele historien. Man skal måske hæfte sig ved en enkelt sætning:

    My detractors — the foes of free speech and the enablers of an Islamic ascendancy in the West — will claim that I was acquitted on a technicality, namely that the judge in the Court of Frederiksberg resolved that my supposedly offensive comments on the violations against little Muslim girls were not intended for public dissemination.
    That is absolutely true. The judge chose to the way out provided by my capable counsel.
    However, the public prosecutor has been privy to the circumstances surrounding my case for a year — and yet he chose to prosecute me. Obviously in the hope that he could secure a conviction given the Islamophile sentiment among our ruling classes.

    Statement by Lars Hedegaard on his Acquittal

Prudentius

Posted: 31 January 2011 - 18:10 - Reply

Uendeligt godt svar fra Hedegaard til Khader!

Den stakkels Khader der altid roder sig ud i problemer når han skal forsvare vestlig kultur hos sine muslimske brødre, eller dække over muslimsk kultur ved de danske kakkelborde! Av, av, av, den gør ondt igen og igen og igen…At han stadig står på benene er ret utroligt, men han har da også betalt dyrt med sin troværdighed.

Der er noget der kunne tyde på; at nu hvor multikulturalisterne har drevet landet ud i permanente og uløselige problemer, må befolkningen, der er hjælpeløst fanget i eksperimentet, efterhånden gerne udtale sig igen, måske ihvertfald, men først nu hvor katastrofen er tænderskærende åbenlys og uafvendelig!

De multikulturelle takker, bukker og stryger ud af dørene bag scenen til limosinen, der venter med motoren kørende…

    steen

    Posted: 31 January 2011 - 19:11 - Reply

    @ Prudentius: Det må svide. Nu ved jeg ikke om Khader læser noget så langt som godt seks kronikker, men hvis han gør, skulle han læse Robert Fisks artikelserie: Robert Fisk: The crimewave that shames the world

    Det kunne han have gjort allerede i september 2010. Det er altid godt at læse lidt, inden man skriver.

Bjovulf

Posted: 31 January 2011 - 18:39 - Reply

Israel frygter radikalt styre i Egypten

http://www.bt.dk/udland/israel-frygter-radikalt-styre-i-egypten

Israel ser med bekymring på udviklingen i Egypten og frygter, at landet får et radikalt styre som det i Iran.

Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, siger, at han følger udviklingen i Egypten med “årvågenhed og bekymring”.

Netanyahu siger, at han frygter, at Egypten ender med et radikalt islamisk regime som det i Iran.

….

—————————————————————————-

Tja, mon ikke Israel har fingeren lidt mere på pulsen
end vore lallebegejstrede, hjemlige PK-tosser, der
ghm. tror, at Ægypten er et velfungerende, sekulært
demokrati om 3 måneder? :D

    Bjovulf

    Posted: 31 January 2011 - 18:44 - Reply

    Ha, jeg hørte lige Irving Jensen – “expert” i Mellemøsten (?!?!) – udtale
    på TV2-News, at “Det Muslimske Broderskab IKKE er islamister” !!!!

    Hvem fanden er så? ;-)

      Allan Hansen

      Posted: 31 January 2011 - 19:10 - Reply

      Ha Ha, ja og Hitler var en sort jøde fra Grønland

      ak ja, ak ja,,,,,,,,,,

    Victor

    Posted: 31 January 2011 - 19:18 - Reply

    Nå ja – som gammel marxist er UNDPs arabiens-rapporter – LÆS dem, hvis I ikke allerede har gjort det – blevet ved med at køre rundt i mit baghoved de seneste uger. Helt klart er de objektive betingelser for en demokratisering elendige. Selv om Mubarak flyve ud i nat, vil universiteterne stadig uddanne tusinder af graduates uden skills, kvinder vil stadig være undertrykt, børnedødeligheden stadig være enorm, imamerne stadig fungere som en bremse for en teknisk-videnskabelig udvikling, den demografiske pyramide stadig være hårrejsende, der vil stadig ikke blive oversat ret mange bøger til arabisk etc etc.

    Og der findes ikke et sekulært venstre, der er værd at skrive hjem om.

    (I øvrigt – hvorfor fanden begyndte Vesten ikke at oversvømme de arabiske markeder med boger efter 2001. Vi behøver generationer af piger, som hellere vil være Pippi Langstrømpe end hausfra?)

Hans Lundqvist

Posted: 31 January 2011 - 19:18 - Reply

@Bjovulf, der er vel ganske alm muslimer. Det med Islamisme er et politisk begreb skabt for, at vi skal tro der er forskel.

    Bjovulf

    Posted: 31 January 2011 - 20:01 - Reply

    Nå, ja – på den måde – jeg mente nu “aktivt udøvende islamister”, ikke alle de
    jævne skabsislamister, som vore naive politikere foretrækker at tro er moderate
    og fredelige muslimer, fordi sandheden simpelthen er for bitter en pille at sluge
    for dem.

Bjovulf

Posted: 31 January 2011 - 20:06 - Reply

Danmark topper i demokrati-test :D

Ha, så kan venstrefløjen heller ikke længere komme med det argument om,
at demokratiet på det nærmeste er ophævet i DK – bare fordi de ikke har
været ved magten i 10 år.

http://www.b.dk/globalt/danmark-topper-i-demokrati-test

Schweiziske og tyske forskere har undersøgt 30 demokratier. Danmark er mere demokratisk end bl.a. Schweiz, Sverige og USA, hedder det.

Af Michael Kuttner

31. januar 2011, 15:42

BERLIN: Danmark er det mest demokratiske land i Vesteuropa, skriver det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel i sin seneste udgave.

I en undersøgelse, foretaget af Zürich Universitet og et forskningscenter i Berlin, topper Danmark også over lande som Norge, Sverige, Finland og Schweiz, der almindeligvis anses som førende, når det gælder demokrati.

Bjovulf

Posted: 31 January 2011 - 20:14 - Reply

Sjov satiretegning i Politiken ang. situationen i Ægypten :D

http://politiken.dk/debat/dagenstegning/ECE1181053/ved-nilens-vande/

Komponisten af det geniale James Bond-tema John Barry døde i dag.
Men denne kendingsmelodi fra hans hånd til TV-serien The Persuaders
( De Uheldige Helte aka “Snobbar som jobbar” for vore svenske læsere :D )
er lige så genial:

http://www.youtube.com/watch?v=t99QQIXez4M

Menig 442

Posted: 31 January 2011 - 21:09 - Reply

Ak ja, Bjovulf. Politikens tegner skal ikke nyde noget af, at indsætte profetens følgesvende i sin satire Det reducerer i virkeligheden det sjove til en gang historieforfalskning.

    Bjovulf

    Posted: 31 January 2011 - 21:18 - Reply

    Ja, ok – men trods alt meget sjovt tænkt alligevel efter min ringe mening ;-)

Gunnar Biering

Posted: 31 January 2011 - 22:12 - Reply

Stort til lykke til Lars Hedegaard. Men det er stadig helt uholdbart, at man overhovedet kan blive anklaget for at fremføre en politisk ytring, blot nogen siger, at de føler sig forhånet. §266 b er en skændsel, den bør slettes, og det vil blive fremført ved det kommende folketingsvalg.

Victor

Posted: 31 January 2011 - 22:25 - Reply

I tyske ARDs “Tagesthemen” her til aften interviewer de Hamad ‘Abd-al-Samad – han er i Cairo. Han ser det som sker i Egypten nu som en bekræftelse på sin tese om, at den islamiske verden er ved vejs ende og at en modernisering kan begynde.

Se det.

    steen

    Posted: 31 January 2011 - 22:45 - Reply

    Victor: Endnu et blik på Egypten:

    Professor i sosialantropologi, Unni Wikan, gjorde noe usedvanlig da hun deltok i NRK Aktuelts diskusjon om Egypt. Wikan sa menneskene i fattikvarterene i Kairo som hun snakker om er fortvilet over kaoset. De vil at Hosni Mubarak skal bli sittende.
    Wikan nøyde seg ikke med å referere. Hun forsvarte Mubarak og sa det ikke er riktig at han er diktator. Egypt har store problemer, og de skyldes ikke bare Mubarak.
    Hun eksemplifiserte den uroen over kaos som tillegges sunniene.
    Hva med demonstrantene? – De er kjøpt og betalt, sa Wikan.
    Modige Unni Wikan/blockquote>

    Der er frit valg på alle hylder i disse dage, denne er dog nok alt for langt ude, men det er også en svensk, kristen socialdemokrat:

    Ett islamistiskt styrt Egypten kommer att bidra till fred och demokrati i Mellanöstern

    Denne kommentar fra JP, er heller ikke ringe. Bendix er Hans Bendix, blandt andet bladtegner på Politiken, som nogle nok husker:

    JAN AAGE JEPPESEN, Almunecar | Skrevet: 31. jan 11 kl. 14:54
    En Ægyptisk tragedie: Diktatorer kommer og går – korruptionen og fattigdommen består.

    I 1955 udgav Bendix endnu en samling rejseskildringer med bogen ”Rejse i Middelhavet” illustreret med egne tegninger fra eksotiske steder som Spanien, Venedig, Rom, den franske Riviera, Sicilien, Athen og det græske arkipelag, Istanbul og som rosinen i pølseenden en fabelagtig skildring fra Alexandria og Ægypten, der imponerer med en sikker iagttagelsesevne og sans for pudsige situationer.

    Den fangede min interesse for den er i dag i allerhøjeste grad politisk ukorrekt med en nådeløs, men også humoristisk skildring af folkelivet i Ægypten året efter den nationalistiske araberleder Abdel Nasser havde taget magten efter et militærkup i 1952 havde fordrevet den korrupte kong Faruk.

    Nu er Bendix’ skildring af folkelivet i Ægypten atter aktuel. Her følger et uddrag:

    Egypt – you can have it …

    Skibet er på vej til Alexandria. Vi står med ryggen til solen og læner os ud over rælingen. Nede på det hvide skum aftegnes vore silhuetter, forsvinder på havets silkeblå overflade og dukker op igen i skummets lysende verden. Vi kommer og går, går og kommer, menneslægtens hele historie.

    Jeg har altid næret forkærlighed for Alexandria. Her virkede Cleopatra, hvem falder ikke for usædelige dronninger? Og hvert år henimod jul, når bogladerne bugner, henrives jeg i beundring for den store litteraturkender, kaliffen Omar. Han afbrændte et helt bibliotek i Alexandria. Tusinder bind værdifuld og ulæselig litteratur gik op i luer.
    Hvor findes en lignende dådkraftig natur, nok så tiltrængt i vore dage?

    Alligevel nærmer jeg mig Ægypten med blandede følelser. For jeg havde på Malta truffet en englænder, hvis udsagn forvirrede mine begreber og afsvalede mine forventninger. Han var medlem af en F.N. kommission for underudviklede lande og kom lige fra Ægypten. Jeg spurgte ham hvad han syntes om det, og svaret faldt prompte. ”Egypt”, sagde han, ”Sir, you can have it.”

    Denne gavmildhed med Ægypten begrundede han således. Det var faktisk det land i verden, der havde den ringeste moral, den mest håbløse fattigdom, et had mod alt nyt og tidssvarende. Landet gik ud fra, at det skulle hjælpes uden selv at yde nogen form for produktivt arbejde, de tog kun hænderne op af lommen for at deltage i turisteri, tiggeri, tyveri, korruption og svindel.

    Det var ikke med et glad sind England styrtede til at frigive Ægypten for få år siden. Det gjorde snarere en dyd af nødvendigheden. Jeg tænkte, at englænderens gavmildhed med Ægypten godt kunne skyldes rævens kendte syn på rønnebærrene. Han sagde, at Ægypten, efter hans mening, var stinkende souks, fluer, lus, lopper og andre tapre insekter. Svineri, køns- og øjensygdomme, fysisk og åndelig betændelse florerede.

    Og han fortsatte: ”Jeg anser en regeneration, som vi ser den i Italien, udelukket for arabernes vedkommende. Italien er ved at genfødes som skabende kulturnation. Deres bil- og skibsingeniører hører til de bedste i verden. Italienske kunstnere manifesterer sig mærkbart for hver ny biennale, der afholdes og gør Paris rangen stridig. Men araberne. Det er naturstridigt, at de har fået så høje kulturskatte i arv. Ufatteligt, at pyramidebyggere, matematikkens grundlæggere og højt begavede tænkere er sunket ned til at hade alt og alle, også hinanden indbyrdes.

    Ægyptere, syrere og Libanons befolkning højttaler opportunt i den sammenflikkede ”Arabiske Liga” om, ”vor libanesiske søsternation, vore syriske brødre og vore ægyptiske fætre.” Men de kan dårligt tåle hinanden – ”there is no love lost.” Der er et uhørt konkurrancenid mellem deres respektive svindlersamfund. Det eneste, de tilsyneladende tror, de kan enes om, er deres skuffelse over, at Hitler ikke vandt krigen og udryddede alle jordens jøder i sine gaskamre. ”Egypt, Sir! – you can have it!”

    Jeg er et tolerant menneske og forlanger ikke, at livet og forretningsgangen skal udfolde sig ensartet over hele kloden. Man rejser vel ud for at se og registrere, hvor rigt og mangeartet livsformen giver sig udtryk på forskellige breddegrader. Og i det kapitel kan jeg ikke indse, at et førstehåndsindtryk af Ægypten skuffer.

    Andre steder kan man leve og færdes i uger, uden at der sker mere sindsoprivende gadeopløb end det, der forårsages ved, at en billist noteres for at have parkeret forkert. I Alexandria er man et opløb i sig selv, en interessant figur, som nok fortjener opmærksomhed al den stund, den er hjemsted for en lomme, hvori der skjuler sig en aldrig så upåagtet mønt. Man omringes, overbefolkningen gærer. Fra det øjeblik, man har sat foden på ægyptisk jord, bortvejes enhver trist ensomhedsfornemmelse, men er en elsket genstand, som afstedkommer dybtborende jalusiscener og slagsmål mellem befolkningen, som hver især betragter en som deres retmæssigt erhvervede ejendom. Der hersker et dødeligt had mellem konkurrerende krøblinge, som har ensartede legemsfejl, akkurat som mellem damer, der promonerer den samme hattemodel. Der kan læres noget om tiggeriet som kald og kunst.

    En veteran, der mangler en arm eller et ben, som man ser det ved Invalidekirken i Paris, ville her blive betragtet som en latterlig bedrager. En mand, som ikke har andet at byde på, end at han er blind, ville gå til grunde her. Interessen for rædsler sløves af for store udbud på markedet.

    Europæiske tiggere er altfor flotte og velskabte til at kunne klare sig i sammenligning med de deformiteter, der her vælter, vrider, kryber, ruller, kravler og ormer sig gennem de overdækkede gader og anråber den fremmede om en skilling. Ofte er der hverken mund tilbage til at råbe med, eller lem til at modtage almissen. Nogle ansigter beder kun med øjnene, resten er ædt op af lupus. Vi har set muskelsvind engros, tiggere, hvis tiggerfædre har radbrækket dem som børn for at sikre dem en indbringende stilling indenfor firmaet, hoveder der sad ude på den ene skulder, uhyrer med blå ansigter og et øje, der var faldet ned på kinden, forvredne knogler, spedalske med store knuder, der sprang frem på kroppen, på halsen og issen, næse og kindben var i opløsning af råddenskab, for slet ikke at tale om det forvredne hoved på et par skuldre, der ligger under en sæk på en rusten barnevogn, som en barn skubber frem med den ene hånd og den anden bedende udstrakt. Man skal stå tidligt op for at lave sig en levevej som tigger i Ægypten.

    Nu skal man ikke lade sig forlede til at tro, at der ikke findes andre indtægtskilder end lavt tiggeri. Det ville være fantasiløst. Jeg kender en dansk forretningsmand, og han er effektiv, for han er af uldjydeslægt, stammer fra hedebønder og skulle således være forudbestemt til at overgå grækere, jøder og armenere i skarpsindig handel og vandel. Men han måtte tage hatten af for araberne. Han har specialiseret sig i forlystelsesbranchen og ville stille et Tivoli op i Alexandria. Han havde taget alle forholdsregler, rettet sig efter sæd og skik i arabiske riger og grandiøst bestukket alle implicerede embedsmænd for at få tilladelse til at gå igang med arbejdet. Efter at han med største besvær havde fået opstillet, hvad et Tivoli fører med sig af rutchebaner, skydetelte og ballongynger, rykkede et regiment soldater frem og jævnede det hele med jorden. Under opførelsen af hans Tivoli var der kommet nye embedsmænd, som han ikke havde nået at bestikke. Jyden tabte flere hundredtusinde kroner og går ikke mere i gang med at divertere ægyptere, men hjemførte en fez til minde om en dyrebar erindring.

    Kaptajnen på vores skib fortalte, at han havde haft en kendt nordisk kirurg om bord, en mand med hjertet på rette sted. Videnskabsmanden havde medbragt kostelige redskaber til operationer, som det var hans agt at forære det ægyptiske hospital, hvor han skulle holde forelæsning for ægyptiske læger. Desværre var de forsvundet, da han højtideligt skulle overrække dem. Det viste sig, at lægerne havde hver sin hobby med hensyn til moderne instrumenter. En samlede på en særlig slags tænger, en anden på knive, en tredje på kirurkiske teleskoper osv. Menneskekærligt befriede de patienterne for at komme til at føle dem på deres krop.

    …..

    Solen går ned, og jeg står igen henne ved rælingen og ser ind, mens vi forlader Alexandria. Den nye månes fine segl viser sig på himlen ledsaget af sin trofaste veninde Venus, tindrende i blikket. Man begriber, at Levantens folk har valgt disse mystiske himmeltegn i deres våben og fane og sat dem på deres cigaretæsker, garantien for aromatiske drømme, som aldrig bliver til andet end blålig tåge, røg og et uendeligt skønt, alt og ingenting. ”Egypt! You can have it”, sagde englænderen om mine drømmes mål. Det var en storslået gestus fra en borger i en nation, der havde fået nok af det. Kan Ægypten opleve en genfødsel, blive et stort og stærkt folk endnu en gang? Hvem kan skue ud i en fjern fremtid? Foreløbigt er det nok rigtigst at stille sig afventende med hensyn til at reflektere på tilbudet.

    * * *

    Og hvordan er det så gået med Ægyptens genfødsel som kulturnation her godt et halvt århundrede senere?

    Det har den franske forfatter Michel Houellebecq, født 1958, et bud på:

    ”Når jeg tænker på, at dette land har opfundet alt!…” udbrød han og pegede med en stor håndbevægelse på Nildalen. ”Arkitektur, astronomi, matematik, landbrug, lægekunst… (han overdrev en smule, men han var orientaler og havde brug for at overbevise mig i en fart). Siden Islams tilsynekomst er der ikke sket noget. Det er den absolutte intellektuelle intethed, det totale tomrum. Vi er blevet et land af lusede tiggere. Jo nærmere en religion kommer monoteismen – tænk godt over dette, cher monsieur – desto mere umenneskelig og grusom er den; og af alle religioner er islam den som påtvinger folk den mest radikale monoteisme. Allerede fra sin opståen udmærker den sig ved en uafbrudt række af invasionskrige og massakrer; så længe den eksisterer, vil samdrægtighed aldrig herske i verden. Og heller aldrig vil intelligens og talent kunne slå rod i islamisk jord; hvis der har været arabiske matematikere, digtere og videnskabsmænd, skyldes det simpelthen at de havde mistet troen.

    Allerede ved læsning af Koranen kan man ikke undgå at blive slået af en beklagelig tautologisk atmosfære, der er typisk for værket: ”Der er ingen anden Gud end Gud alene” osv. De må indrømme at man ikke kommer langt med den slags. Langt fra at være en bestræbelse på abstraktion, som man undertiden hævder, er monoteismen blot et spring i retning af fordummelse.”

    (Citeret fra Houellebecqs seneste roman, ”Platforme”, 2001, dansk titel ”Platform”, 2002).

    Behøver jeg at tilføje, at jeg er pessimist når det drejer sig om et folkeligt oprør i et muslimsk land der skal sikre demokrati, ordentlig regeringsførelse, retfærdighed og effektivt bekæmpelse af korruption.

    Det lykkedes ikke i Tyrkiet, da demokratiseringen og moderniseringen blev forsøgt gennemført fra oven. Det vil være et langt større mirakel end kommunismens fald i Europa, hvis det skulle ske i Ægypten. Første betingelse for demokratisering og retfærdighed er at frigøre sig fra islam. Det vidste Atatyrk. Spørgsmålet er om de ægyptiske folkemasser også har erkendt det?

    Egypt – you can have it …

      Gunnar Biering

      Posted: 1 February 2011 - 10:55 - Reply

      Ja, hvad er de realistiske udsigter i Egypten nu?

      Mange mener tilsyneladende, at demokrati i moderne, vestlig udgave er den naturlige tilstand for alle samfund til alle tider. Når samfund så alligevel ikke er demokratiske, må det være fordi nogen undertrykker folket. Og hvis man bare kan fjerne disse ”nogen”, bliver landet demokratisk, groft sagt.

      Jeg tror, forholdet er mere kompliceret – og næsten materialistisk. Den politiske magt i et land bestemmes af de underliggende økonomiske, militære og organisatoriske magtforhold. I Vesten lå i gamle dage denne basale magt hos storbønder og herremænd, og der var adelsvælde. Senere, da våbenteknologi og organisering af landenes administration betingede det, centraliseredes statsmagten, og vi fik enevælde. Da det højere borgerskab blev rigt og veluddannet, fik vi de første moderne demokratier i England, USA og Vesteuropa (uden stemmeret for kvinder og fattiglemmer mv.). Og i dag, hvor den brede befolkning er veluddannet, velstående og velorganiseret, har vi det demokrati, vi anser som det eneste naturlige. Igen: Groft sagt.

      Oven i denne udvikling har der været en anden magtfaktor, i hvert fald indtil oplysningstiden: Religionen, i Vesten lig med kristendommen. Den har især i højmiddelalderen haft en stærk magtposition og kunnet konkurrere med både adel og kongemagt (se ”gå til Canossa”).

      Hvis ovennævnte beskrivelse er korrekt, er det interessante nu, om den også kan anvendes på resten af verden. Da Muren faldt, og Østeuropa slap for det kommunistiske system, blev de fleste veluddannede lande helt naturligt forvandlet til moderne demokratier, afhængigt af deres uddannelsesniveau m.v. Mange lande i Asien synes at være på samme vej.

      Men Egypten? Irak? Afghanistan? Disse og mange flere lande synes endnu ikke at have nået et uddannelses- og velstandsniveau, der gør demokrati i vestlig forstand muligt. Og oveni har de deres særlige udgave af religion kombineret med politisk ambition, som er Islam. Det er svært at se, hvordan en fattig, dårligt uddannet befolkning med en religion, der stadig befinder sig i Middelalderen – før oplysningstiden – kan skabe et moderne, demokratisk samfundssystem.

      Og så kommer EU og lægger pres på f.eks. Tyrkiet for at begrænse det tyrkiske militærs politiske rolle, så de folkevalgte islamister får frit løb! Politisk korrekt – men naivt og særdeles farligt. Og EUs udenrigsministre vil åbenbart prøve det samme i Egyptens tilfælde. Det rigtige vil være at lade de eksisterende kræfter i Egypten selv finde deres egen vej.

      Afslutningsvis, for god ordens skyld: Jeg mener selv, at en demokratisk samfundsform som vores egen er den bedst tænkelige for alle, og derfor ønsker jeg for alle lande, at de hurtigt når et uddannelses-, økonomisk og religiøst niveau, hvor en sådan samfundsform er mulig.

        li

        Posted: 1 February 2011 - 11:47 -

        Desværre tror jeg det går Ægypten som Iran, der er for mange dumme underkastet muhammedaner, så de ender som kalifatet Iran med sharia og hele molevitten af islams tåbeligheder.
        Endnu en muhammedaner stat opstår.
        Men så er idioter som carsten jensen glad, for så er der barbarisk orden i landet! det skal vi ikke blande os i, men klappe i vores rene hænder over, at muhammed barbarene nu offentligt slagter vantro og naive socialister ligesom Iran faldt i muhammedaner idiotien underkastelsen i 1979.

        Jeg vil æde islamisten pædofet tilbederen wanvid pedersens nyttårshat på, at det desværre ender med at Ægypten falder i det islams helvede.
        Demokrati og islam fungere bare ikke sammen, lær det nu!

Prudentius

Posted: 1 February 2011 - 03:08 - Reply

“Alle danskere er ludere. Store og små”

Udover den herligt betændte sex i islamisk kultur, er der et til udsagn der værd at bide mærke i:

“De går med somaliere og alt muligt for 100 kr.”

Med andre ord danskerne er nogle BILLIGE ludere, der endda er faldet så dybt at de går med somaliere og alt muligt.

Er det her den velkendte arabiske racisme (Der har trukket sine blodige spor hen over f. eks. Sudan) der kommer til udtryk?

266b, må på vingerne.

    Jonny

    Posted: 1 February 2011 - 16:25 - Reply

    Ingen myndighet vill ta i saken med rasism mellan invandrargrupper. Hur skulle det se ut? Det går icke för sig att vita svin blandar sig i andras affärer.

    “Alle danskere er ludere. Store og små”. Ja, och de får “den” för första gången redan som 10-åringar…

    Familie og især venner til de fire unge indvandrere, som i går blev idømt fængselsstraffe for at have voldtaget en kun 13-årig pige fra Odense lige efter midnat 1. april, var mødt talstærkt op ved domhuset, hvor politi med hjelme og skjolde i mandskabsvognen overvågede situationen. Kun de nærmeste blev lukket ind til domsafsigelsen, men bagefter var der surhed og hovedrysten over dommen.

    - Det var ikke voldtægt med den pige. Hun fik ”den” første gang, da hun var ti år, og jeg var der den aften ved diskoteket og så, at hun blev kørt hjem af en af dem, som nu er dømt. Hun ville gerne selv, men fortrød nok, da hun kom hjem til sin mor. Hvad fanden laver piger på 13 år også inde i byen om natten? Det er da luderagtigt, råber flere i flokken i munden på hinanden.

    – Men hvorfor holder I jer ikke fra dem, når I risikerer en voldtægtssag?
    – Sådan er mænds hormoner
    , og vi kan jo ikke se på pigerne, hvor gamle de er. Den her pige lod, som om hun var 16 år.

    — Er der overhovedet noget ved at dele en pige med alle vennerne?
    – Ja, vi er sgu ligeglade, men det er danskerne ikke altid. Vi havde engang en dansk fyr med, men han skulle ikke ha´ en tur på pigen. Næh, der sku’ være kærlighed og følelser og den slags. Vi knepper sgu, når vi får mulighed for det, lyder det forklarende fra gruppen, og en af dem mindes en gang bunke-sex således:

    – Jeg var engang med til, at vi var 11 om en pige, og hun ville også selv, men bagefter kunne hun simpelthen ikke gå eller stå på sine ben, og jeg tænkte, at det ville jeg sgu aldrig gøre mere. Tænk hvis man pludselig bliver anklaget for voldtægt, så klapper fælden!

    En anden siger:
    – I har sådan et frisindet land, hvor alt er tilladt. Men danske forældre skulle passe bedre på deres piger. De burde ligge og sove i stedet for at rende rundt efter os om natten. Vores piger og kvinder gør heldigvis ikke sådan – i hvert fald ikke her i Odense – og hvis jeg nogensinde afslørede min søster i et eller andet, så kan jeg godt sige dig… viser fyren med et altsigende ”knoppen af” tegn foran halsen.

    Danske piger be´r om sex – ekstrabladet.dk – 15. aug. 2001

    h t t p://www.update.dk/cfje/lovbasen.nsf/ID/LB02131621

Jonny

Posted: 1 February 2011 - 16:08 - Reply

Precis som i Sverige, och alla andra “vita länder”, kan (icke-europeiska) invandrare i Danmark säga i princip vad som helst utan att behöva oroa sig för några påföljder. Inte bara “danskerluder” och “danskersvin”, utan även explicit hudfärgsmarkerande saker som “dit hvide svin” eller “din lede hvide luder” kan de häva ur sig. Att invandrarna står över den s.k. hetslagstiftningen visar att denna i praktiken endast är till för att hålla ursprungsbefolkningen på mattan.

Skolebørn på Nørrebro er af muslimske børn blevet truet til at tage guldkorsene af deres halskæde. Udtryk som dansker-svin, hvide luder, jøde-abe og svinekødsæder hører til de skældsord, danskfødte børn udsættes for.
Fredag den 24. august 2001
h t t p://www.bt.dk/nyheder/muslimer-truer-skoleboern

Och så den klassiska urskuldande kommentar, som man alltid hör från “anständiga” människor:

På et tidspunkt holder vi et møde. Jeg spørger, hvorfor en af pigerne med udenlandsk baggrund kan kalde Pernille for en “hvid luder” midt i timen, uden at han griber ind. Dansklæreren svarer: “Hun er på mange måder den svage part i konflikten. Pernille er jo meget mere velformuleret”. Jeg er rystet over svaret. Hvordan skal de unge kende forskel på ret og vrang, når alt er tilladt i tolerancens navn?
h t t p://www.uriasposten.net/files/JP-270305-LarsOlsen-DetDelteDanmark2005. htm

Mette

Posted: 1 February 2011 - 17:54 - Reply

Dommen er ganske rigtigt en bekræftelse af det nederlag vi led, da den islamiske verden fik ændret indholdet af begrebet racisme.

Lars Hedegaard opfører sig som en opblæst nar,

    kimpo

    Posted: 1 February 2011 - 19:18 - Reply

    Hov hov, Mette. Tonen! :)

      Mette

      Posted: 1 February 2011 - 20:11 - Reply

      kimpo. Jeg har indenfor det sidste døgn været i livsfare, er netop blevet udskrevet og gider ikke spille med på det skuespil.

      Faktum er, at jeg synes tusindfold bedre om den hæderlige Langballe, og at vi blot har fået bekræftet det værste. Siden jeg skrev her, har jeg fået tid at kigge lidt i dagen avis, og lederen er også syrlig. Vi har fået at vide, at vi indtil videre kan tale frit i vore egne hjem, skriver lederskribenten. Det er Hedegaards “triumf”, at han fik dom for det, og at han formidler sig selv som den store sejrherre overfor vennerne i udlandet er ynkeligt. Danmark har oplevet endnu et nederlag, og det er tragisk.

        steen

        Posted: 1 February 2011 - 20:52 -

        @ Mette – jeg håber alt er vel, vi kan ikke undvære dig ?

        Jeg holder også total 266 b pause på ubestemt tid – jeg giiiiider ikke, friske kræfter må tage over lidt, og tænk hvis der ankes og der går et år til………………..

        Fik dog lige af vanvare set denne henvendelse til Danmarks ambassadør i USA:

        http://www.alyssaalappen.org/2011/01/31/lars-hedegaard-acquittal/

        LARS HEDEGAARD ACQUITTAL
        by Alyssa A. Lappen

        to: the Danish Ambassador to the U.S.

        Kimpo

        Posted: 1 February 2011 - 21:56 -

        Rigtig god bedring Mette. Kom dig nu hurtigt, for jeg elsker at have nogen at skændes med :)

        Egtvedpigen

        Posted: 1 February 2011 - 22:03 -

        Bloggen ville ikke være den samme uden dig. Rigtig god bedring.

Mette

Posted: 1 February 2011 - 18:01 - Reply

Det Muslimske Broderskab er ved at komme til magten, ser det ud til, hvilket jeg har skrevet om i flere dage og Kristeligt Dagblad også har haft en artikel om. Dette er jo pragtfuldt for Khader, der skamroser Tariq Ramadan i sine bøger. Ramadan er som bekendt barnebarn af broderskabets stifter.

    Jonny

    Posted: 1 February 2011 - 21:21 - Reply

    Österrikiska “Der Standard” skrev i juni förra året om något slags överenskommelse mellan Mohamed ElBaradei, vänstergrupper och det muslimska brödraskapet. Är där någon som vet mer om detta?

    Friedensnobelpreisträger Mohamed ElBaradei hat sich für seine Reformkampagne in Ägypten die Unterstützung der offiziell verbotenen Muslimbrüder und mehrerer linker Gruppierungen gesichert. Der neue Hoffnungsträger der Opposition und frühere Chef der Internationalen Atomenergieorganisation sagte am Dienstagabend nach einem Treffen mit Oppositionellen aus dem linken Lager in Kairo:
    “Nach meinen Zusammenkünften mit Bürgern und meinen Gespräche mit den Angehörigen der verschiedenen politischen Gruppen bin ich mehr denn je überzeugt, dass das ägyptische Volk bereit ist für den Wandel.”
    Sowohl die linken Aktivisten als auch die Muslimbrüder, mit denen er sich am vergangenen Samstag getroffen hatte, wollen sich an einer von ihm für die kommenden Monate geplanten Unterschriftenaktion für Reformen beteiligen.

    ElBaradei holt Muslimbrüder und Linke ins Boot
    09. Juni 2010
    h t t p://derstandard.at/1276043419185/ElBaradei-holt-Muslimbrueder-und-Link e-ins-Boot

Jonny

Posted: 1 February 2011 - 19:55 - Reply

Annika Hamrud är en riktigt mysig individ, som “jobbade 21 år på DN”. På senare tid har Annika fått stå i rampljuset för att hon och sambon Elisabet Qvarford skrev den illvilliga, och lite lätt pinsamma, pamfletten “Svensk, svenskare”.

Man kan väl säga att paret Hamrud/Qvarford är engagerade, men föga kunniga… Eller så beror det hela på “att deras ideologi går ut på att de har rätt”. :)

Om journalisterna … tittar efter kommer de att upptäcka en situation – åtminstone norr om Skåne – där de etablerade partifunktionärerna står handfallna medan ungdomar med invandrarbakgrund tar debatten. Partistrategernas råd till sina valarbetare har lett till att muslimska ungdomar tålmodigt möter Sverigedemokrater som kommer till deras skolor och säger att deras profet är en massmördare, medan socialdemokratiska bloggare istället sitter hemmavid och upprörs över att en kristdemokrat använt ordet Toblerone.
h t t p://www.makthavare.se/2010/05/05/veckans-makthavare-annika-hamrud/

Nu var ju Mohammed faktiskt en massmördare (och en krigsherre, tjuv, våldtäktsman etc.) med dagens mått mätt, men det vet inte Hamrud/Qvarford. Alternativt vill de inte veta det. En tredje möjlighet är att det faktum att “rasister” hävdar detta gör att det helt enkelt inte kan vara sant.

I boken har ni träffat en rad olika aktiva sverigedemokrater. De upplever sig själva ofta som djupt baktalade av media och journalister. Hur blev ni bemötta när ni träffade dem och har ni förståelse för deras känsla?
– Vi har inte haft några svårigheter alls att komma i kontakt med dem och de var mycket vänliga. Vi förstår att de känner sig baktalade, men i stort sett beror det på att deras ideologi går ut på att de har rätt och att alla andra inte förstår dem. De kommer alltid att känna sig baktalade. Även om vi citerar dem rakt av från ett inspelat band kommer de att säga att vi har missförstått. De har helt enkelt väldigt svårt att förstå hur de uppfattas utifrån.

Vad är er förklaring till att de kom in?
– Rasismen i Sverige för det första. Det är inte konstigt att omkring fem procent röstar på ett rasistiskt parti. Eftersom det samtidigt inte är accepterat att vara rasist i Sverige har Sd:s omdaning där de hävdar att de inte är rasister fungerat bra, det handlar om att byta ut orden. De har tagit avstånd från nazismen och hittat en fiende som de får stor genklang för i Sverige 2010 – muslimerna. Att fem procent av Sveriges befolkning inte tycker om muslimer och vill minska invandringen torde inte förvåna någon om man följt diskussionerna på nätet. Det handlade mest om att Sverigedemokraterna skulle lyckas putsa på sin fasad tillräckligt väl för att de skulle komma in.

h t t p://www.makthavare.se/2010/10/19/halla-dar-annika-hamrud-och-elisabet- qvarford/

Hm… Kanske blir det klarare om man spaltar upp Hamrud/Qvarfords argumentation:
1) “Det är inte konstigt att omkring fem procent röstar på ett rasistiskt parti.”
2) Det är inte accepterat att vara rasist i Sverige.
3) SD hävdar p.g.a. 2) att de “inte är rasister”, genom att “byta ut orden” och ta “avstånd från nazismen”.
4) SD hittar “en fiende som de får stor genklang för i Sverige 2010 – muslimerna”.
5) “Att fem procent av Sveriges befolkning inte tycker om muslimer och vill minska invandringen torde inte förvåna någon”.
6) “Det handlade mest om att Sverigedemokraterna skulle lyckas putsa på sin fasad tillräckligt väl för att de skulle komma in.”

Slutsats 1: Att inte tycka om islam (eller utövande muslimers seder och bruk) och vilja minska invandringen ÄR detsamma som rasism.
Slutsats 2: SD är ett rasistiskt parti som blev tvunget att sluta vara rasistiskt – offentligt – för att kunna nå acceptans och få 5% av Sveriges smygrasister att faktiskt rösta på partiet.

Genialt!

Annikas sambo Elisabet Qvarford är konsult och projektledare på pr-byrån Westander. Om sin tid som pressekreterare för miljöpartiet i riksdagen säger hon:
“Jag tog inte jobbet på miljöpartiet för att jag var en brinnande miljöpartist. Själv ser jag mig som socialliberal, en av dem som tyckte att Bengt Westerberg var toppen en gång i tiden. Sedan lärde jag mig stå ut med de folkpartiledare som kom efter. Men jag var också en av de folkpartister som blickade mot miljöpartiet när den socialliberala linjen gav vika för hårdare tag.”
h t t p://www.makthavare.se/2010/02/21/veckans-makthavare-elisabet-qvarford- 2/

Mette

Posted: 1 February 2011 - 22:00 - Reply

Har du set Hojanerne, Steen. Begge indlæg.

Det er, som om de fleste intet har forstået eller tør forstå. Men hodja og en håndfuld af vi andre og document har. Måske kan amerikanerne påvirke EU, men det tager tid. Har du set Naser Khader om Det Muslimske Broderskab i Kristeligt Dagblad. Nu er manden sandelig på hjemmebane og anbefaler det. Broderskabet har lært demokratiet, hævder Khader. Skam få ham!

Tak for de pæne ord. Jeg har det elendigt og har nu oplevet at ligge ved siden af en araber med op til 10-15 besøgende det meste af dagen og aftenen, og de havde mobiler med fancy ringehyl, som uafladeligt var i brug. Det er lige det, man ønsker sig, når man har meget ondt i hovedet. Når jeg lukkede øjnene, stillede papa sig op ved min fodende og kikkede på mig, så det gjorde jeg ikke. Der måtte også et særligt skærmengagement til, da jeg skulle undersøges, og vi var tre, sygeplejerskerne og mig, der stirrede ufravendt på ham, for at få ham tiil at lade være med at stå og smugkigge henne ved døren. Han smilede over hele hovedet, som om han var i gang med noget meget spændende og rørte sig ikke ud af stedet. Badeværelset kom hurtigt til at se ubeskriveligt ulækkert ud.

De næste dage vil jeg undersøge muligehederne for at komme på privathospital, hvis det skulle ske igen. Den journalførende læge talte ikke dansk og forstod ingenting.

Mette

Posted: 1 February 2011 - 22:02 - Reply

skærmarrangement.

Mackety

Posted: 2 February 2011 - 07:26 - Reply

> Mette

God bedring Mette.

    Mette

    Posted: 2 February 2011 - 15:14 - Reply

    Tak, det varmer, og jeg forsøger at hænge på.

Peter Buch

Posted: 2 February 2011 - 10:18 - Reply

Trusler er omtal i §266 i straffeloven:
Trussel (flertal trusler). Det er ulovligt iflg. Straffelovens § 266 at fremsætte trusler.
Straffelovens § 266: Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsens grundtanke er, at dén, der fremsætter trusler mod en andens liv, legeme eller helbred, må forvente en efter danske forhold forholdsvis streng straf.

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Det kunne være en fordel, at der bruges argumenter, for belysning af hvad der ses som en fornuftig fremgangsmåde en begrundelse for det valgte foretukne perspektiv når man søger at skildre både egne og andres synspunkter og perspektiver.
Set herfra er enhver laden de udefinerede begreber forhånende og nedværdigende samt den særlige placering af propaganda-øjemed i en lov-tekst ganske uden kontakt med sund fornuft.
Det er, set herfra, det samme som en laden den dygtigst krænkede med den mindste begrundelse have en lov-tekst som mulig begrundelse for hvad kan udvikle sig til en årelang proces, der muligvis blot har ophav i forskellig perspektivering.

Er noget sådan hvad love er til for?

Robert

Posted: 3 February 2011 - 09:05 - Reply

Jag är stolt över att det finns människor som Lars Hedegaard! Tack Lars för att du finns!

Leave a Comment