24
feb
Seneste opdatering: 24/2-12 kl. 1802
104 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Julia Caesar ©

Strömsund är en liten fridsam ort med bara 3 700 invånare, vackert belägen i Ströms Vattudal i norra Jämtland. Eller rättare sagt: Strömsund var en liten fridsam ort. Med början 2006 förvandlades det lilla samhället. Då kom en stor grupp uzbeker till Strömsund som kvotflyktingar via FN:s flyktingorgan UNHCR. För den lilla fattiga glesbygdskommunen betydde uzbekerna kortsiktigt klirr i kassan. Vad kommunpolitikerna inte visste – och inte heller brydde sig om att ta reda på – var att en av Interpol efterspanad terrorist, Obid-kori Nazarov, ingick i gruppen. På onsdagen sköts han på väg hem från middagsbönen. Han vårdas nu på universitetssjukhuset i Umeå för livshotande skador. En svart tygväska med ett skjutvapen hittades inte långt från hyreshuset i centrala Strömsund där han sköts.

Svenska media agerar som förväntat. De missar inte chansen att så långt möjligt mörklägga mordförsöket, i andra hand framställa det som ”ett rasistbrott”, underförstått begått av rasistiska Strömsundsbor. I torsdagens SVT ”Rapport (min.14:54) ”är uzbeker ”rädda” och ”ledsna”. Någon säger: ”Bara det inte är ett rasistbrott.” I verkligheten är lilla Strömsund arena för en uppgörelse på hög internationell terroristnivå, och ”den 54-årige uzbekiske imamen” är en sedan länge efterspanad islamistisk terrorist. Han har gjort sig känd under flera olika identiteter som Obid Qori, Obid Nazarov och Obid Khan Nazarov.

Den uzbekiska säkerhetstjänsten bakom morförsöket?

I sitt gamla hemland Uzbekistan var han en högt uppsatt imam i Tokhtoboy- moskén i huvudstaden Tashkent. Det finns uppgifter om att han har varit chefsideolog för Islamic Movement of Uzbekistan, IMU, med kopplingar till Hizb-ut-tahrir. Han misstänks vara ansvarig för flera terroristbrott och mord i Uzbekistan under mer än tio års tid. Själv har Nazarov alltid nekat till anklagelserna och ser sig som ett offer för ”president Islam Karimovs diktatoriska regim”. Han är känd som en hård kritiker av Uzbekistans president och hans regim, och flera oberoende uzbekiska journalister i Sverige misstänker att den uzbekiska säkerhetstjänsten ligger bakom mordförsöket.

Innan Nazarov fick politisk asyl i Sverige 2006 hade han hållit sig gömd i flera år i Kazakstan. Därifrån lyckades han fly på hösten 2005 när Kazakstans säkerhetsstyrkor arresterade åtskilliga i kretsen runt honom och utlämnade dem till Uzbekistan. Han har varit efterlyst av Interpol ända sedan 1999, misstänkt för bland annat terrorism, vapenbrott och brott med sprängmedel, enligt Per Gudmundsons blogg.

Efterlyst av Interpol – fick ändå asyl

Det hindrade dock inte att han fick uppehållstillstånd i Sverige. Sverige är som bekant en populär fristad för all världens krigsförbrytare, terrorister och andra grova brottslingar. 2007 avslöjade Aftonbladet att Nazarov gömde sig i Sverige. Tjänstemannen på migrationsverket som behandlade ansökan heter Eilert Tallenhed.

”Jag kände inte till att han var efterlyst när jag beviljade den. Ansökan om uppehållstillstånd kom via FN:s flyktingorgan, UNHCR, och vi kontaktade Säpo som kontrollerade den sökande i sina register. Det var inga problem” säger han till Aftonbladet.

Detta trots att en enkel sökning på Interpols hemsida ger träff. Själv uttalade Nazarov att han var tacksam att han fått komma till Sverige. Det borde han vara. Frågan är hur tacksamma svenskarna, och i synnerhet Strömsundsborna, ska vara för att migrationsverket med regeringens goda minne släpper in tusentals terrorister i landet, farliga kriminella personer som vägrar visa ID-handlingar och islamistiska extremister med dold agenda.

Barnen skolkar från allt som islam förbjuder

Uzbekerna har förändrat tillvaron totalt för lilla Strömsund. De bekänner sig till den mest extrema formen av islam, wahabism, den form av islam som dominerar i Saudiarabien. Vattudalsskolan har fått ta emot 70 uzbekiska elever från familjer som låter islam och koranen styra varje liten detalj i sina liv. Hård könssegregering har bland annat inneburit krav på uppställda skärmar mellan män och kvinnor i Sfi-undervisningen. De uzbekiska barnen skolkar från de lektioner som deras föräldrar anser strider mot islam. Dit hör gymnastik och idrott, simundervisning, sexualundervisning, religionskunskap och bild- och musiklektioner. Barnen är förbjudna att rita av djur och människor. Att dansa och sjunga är förbjudet, liksom all musik. Endast trummor är tillåtna. Pojkar tillåts inte delta i hemkunskap. Föräldrarna hindrar med andra ord sina barn från att delta i undervisning som barnen enligt skollagen både har rätt till och skyldighet att delta i. Från åttonde klass går de uzbekiska flickorna instängda i niqab där bara ögonen syns.

”Vi har nått vägs ände”

Skolverkets råd till skolan är ”dialog med föräldrarna”. I ett reportage i nummer 46 2009 av ICA-kuriren sa Vattudalsskolans hårt pressade rektor Lars Rönnerstrand:

”Vi har försökt med det i två-tre år utan att komma någon vart. Vi känner att vi har nått vägs ände.”

Skolundervisningen har blivit en balansgång mellan islamistisk fundamentalism och vad skollagen ålägger skolan.

”Vi har varit tillmötesgående när det gäller simningen. All undervisning är viktig, men att kunna simma är trots allt en överlevnadsfråga. Så vi har kört extrabad med bara uzbekiska tjejer. De uzbekiska killarna har också fått simma, för sig. Papporna ville veta vilken sorts badbyxor läraren hade, de skulle vara långa, ner över knäna” säger Lars Rönnerstrand.

Obid-kori Nazarov blir inte den siste som skjuts

I det före detta lugna Strömsund och liknande samhällen runtom i Sverige frodas islamistisk extremism genom den svenska regeringens försorg. Det är så här Fredrik Reinfeldts alliansregering vill ha det. Svenska samhällen ska totalförvandlas, islamistiska extremister släppas in i landet och få härja fritt, skolklasser ska splittras, undervisning omöjliggöras och otrygghet och konflikter ska slå rot i befolkningen. Fler svenska kommuner kommer att uppleva det som har drabbat Strömsund. Regeringen och migrationsverket har sedan länge lagt grunden till terrordåd på svensk mark genom ett okontrollerat insläpp av terrorister, krigsförbrytare och mängder av andra oidentifierade kriminella. Se krönikan ”Ett paradis för krigsförbrytare”.

Den oberoende uzbekiska nyhetsbyrån UzNews varnar indirekt för att Centralasiens explosiva konflikter sprider sig genom de islamistiska imamernas verksamhet i Sverige. Bland annat har Kalmar, Örebro, Hällefors och Strömsund moskéer som leds av uzbekiska imamer. De lockar inte bara till sig uzbekiska extremister utan också tjetjener, uigurer, afghaner och andra som dras till imamer med extremistiska budskap.
Som Obid-kori Nazarov. Han blir inte den siste som skjuts.

Julia Caesar

Relateret: Prominent uzbekisk imam skudt ned i Sverige. Update d.24.02.2012: Obid-kori Nazarov’s condition worsens in hospital, Attempted assassination of Nazarov is being investigated internationally. Obid-kori Nazarov continues fight for life. German MP reacts to assassination attempt on Obid-kori Nazarov. Was Obid-kori Nazarov’s shooting ordered by Tashkent?
Säpo kopplas in i utredningen.

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest


104 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Nisse
Nisse
10 years ago

Det flesta sveskar bryr sig inte om var människor som kommer till Sverige kommer ifrån. Hudfärg, etnicitet är inte intressant och har så aldrig varit för mig heller. Vad svenskar dock är sorgligt outbildade inom är Islam. Många vanföreställningar finns om Islam bl.a att den är „ungefär som kristendomen‟ p.g.a att den räknas som en abrahamitisk religion. Hotet mot Sverige och västvärlden består inte i att vi blandar våra gener med andra folkslag ty genblandning har pågått sedan urmänniskans tider. Vad människor i Europa är sorgligt omedvetna om är att demokrati och romersk rätt är de i särklass två viktigaste… Read more »

Knock Knock Jokes
13 years ago

Sverige, terroristparadiset Snaphanen I was suggested this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my trouble. You are incredible! Thanks! your article about Sverige, terroristparadiset Snaphanen Best Regards Shane Craig

Naymlap
Naymlap
13 years ago

Jag vore tacksam, om ni slutar med er pajkastning på dessa sidor. Vilket blir väldigt tjatigt och icke befrämjar Julia Cesars inlägg.
Tack på förhand!

Realist8
Realist8
13 years ago

Julia, på sikt, har du möjlighet å sammanfatta en text om hur sjuk tillståndet är i Sverige med förljugenhet i journalistkåren och politiker, med några bra exempel som andra länders journalister kan använda? Har några vänner som är frilansjournalister i norska aviser. Någon av dom, eller andra norska journalister för den delen, skulle vilja ha en scoop där de enkelt kan påvisa hur förvriden journalistiken är i Sverige kontra Norge. Norrmän tycker det är kul att läsa om „söta bror‟ som „ligger efter‟, och att norge är lite bättre. Skulle någon sådan journalist kunna skriva något bra om detta, med… Read more »

Realist8
Realist8
13 years ago

Julia, dina krönikor är som terapi. Krönikorna funkar som en ö man emellanåt kan vila på i alla den politisk korrekta förljugenhet jag möter i media, hos vänner och släkt. Skönt att någon kan artikulera exakt det man själv går å tänker. Har blivit beroende av krönikorna varje söndag, de fungerar om hjärnmassage, att läsa så mycket förnuft i prosaform.

Realist8

Jag har omvänt flera hjärntvättade vänner att med hjälp av dina krönikor äntligen se kejsaren utan kläder. Dina texter är så välformulerade med förnuft att de enkelt tar de till sig.

Fortsätt, dina krönikor gör skillnad!

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@ Julia Caesar & Steen,

Jag har följt dessa krönikor sen Julia börjad skriva dem och jag har även skrivit en del kommentarer på denna blogg innan dess. Oftast brukar kommentarerna hålla ganska hög klass och tonen har nästan alltid varit väldigt civil.

Nu blev det tyvärr något helt annat i denna tråd och jag inser att jag troligen bidrog till detta, om inte annat genom att fortsätta att bemöta Demokratbloggen när jag borde ha avstått. För detta ber jag så mycket om ursäkt.

Josefina Bergfast
Josefina Bergfast
13 years ago

Om en familj, en förening, ett parti, en bank, en ideologi, en religion eller ett samhälle, en nation, vill mena att medborgaren, familjemedlemmen, partisympatisören, eller den religiöst troende står i SKULD till, är BEROENDE av, samt SKYLDIG till att offra sig själv för SAKEN, eller för GUDEN, så innebär det att medlemmen, eller medborgaren, INTE ÄR FRI. Att DÄRFÖR kunna försätta människor i olika sammanhang ISKULD, är ett mycket effektivt VAPEN att kunna utöva KONTROLL. Om den kommunistiska ideologin ville mena att alla kapitalister STOD I SKULD till ”det arbetande folket”, så ansåg sig dessa kommunister vara I SIN FULLA… Read more »

Josefina Bergfast
Josefina Bergfast
13 years ago

Det multinationella näringslivet inklusive den multinationella bankindustrin kan nog påverka fundamentala faktorer i samhället MER än vad man skulle kunna tro? Om just den multinationella bankindustrin liksom det multinationella näringslivet kan se möjligheter i att olika slags politik, som t ex en ökad invandringspolitik, som oundvikligen kommer att öka konkurrens i samhället, som i sin tur kommer att öka viljor hos många medborgare att köpa sig bostäder i ”attraktiva” bostadsområden och därmed behöva ta banklån, så finns det ju ingenting som hindrar att dessa industrier genom olika ombud för fram sina önskningar för att därmed, på längre sikt, kunna öka… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@Göran Andersson Du skiver ovan ( 25 Feb 19:47) „Tack Demokratbloggen. Vi, riktiga svenskar viker inte ner oss. Vi lever efter devisen “Kom hellre hem på skölden än utan den”.‟ Kan inte du berätta hur det kommer sig att du inte redan ligger på skölden? Är det brist på värdiga motståndare? Eller har kanske läget ännu inte blivit så allvarlig att du anser att det är dags att göra motstånd? Eller har du kanske redan utkämpat många framgångsrika slag där du har segrat? Låt i så fall inte din blygsamhet förhindra dig från att redogöra för dina triumfer! För det… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Jag vill bara falla in här, att jag tror inte att du själv med vett och vilje skulle vilja vara landsförrädare eller nazist, men objektivt så är du det. Fattar du? Objektivt! Det är ju så att vekligheten är ju funtad så att man bara ser ena sidan av den hela tiden, och du vet ju med dig själv att du inte känner dig som landsförrädare. Men när man yttrar sig på det här sättet så uppfattas det av andra, utanför dig själv, och vid en jämförelse ser man ingen skillnad mellan dig och Reinfeldt (Svenskar är barbarer) och Sahlin… Read more »

Magentan
Magentan
13 years ago

@ Demokratbloggen. Om att stanna kvar och kämpa för Sverige och alla de tröga och idiotiska svenskar (över 90 % av väljarna) som fortfarande inte har fattat vad som händer i det egna landet, utan snällt och villigt i rask takt accepterar den ena vansinnigheten efter den andra: Drömma kan man ju. Men hur länge ska vi vänta på att resten av folket ska fatta vad som är på gång? Det har hänt så mycket i Malmö de senaste månaderna som faktiskt har relaterats i både TV, radio och massmedia. Man tänkte då att åtminstone några bland folket äntligen skulle… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Magentan

Visst kan det kännas trögt, men det går nog fortare än man kan tro. Just nu är det mellan två val och då kan man inte förvänta sig någon större politisk aktivitet, men vi får se närmare valet när valrörelsen kommer igång. Nu får ju SD också vara med i den valrörelsen

Demokratbloggen
13 years ago

Hustruplågaren Om man känner sig sviken av sin kvinna och kallar henne för värdelös hora så är det inte normalt att vilja ha henne tillbaka. Då släpper man henne och vandrar vidare. Men en hustruplågare har en helt annan mentalitet. Jag har skrivit ett blogginlägg om att hustruplågare och nazister har samma mentalitet och att båda söker efter svaga människor de kan manipulera. Det här är apropå metaforen om att känna sig sviken av sin kvinna och är inte specifikt riktad mot Utlansdsvensk, men det är en analys av vilken personlighet det är som är aktiv för att skapa en… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago

@Utlandssvensk, får jag inget svar? Bemöttes insändarskribenter i Holland med statligt finansierade pamfletter som angrep dem? Fick studenter vid högskolan i Holland som uppgift att i statligt finansierade pamfletter anonymt angripa insändarskribenter? Jag är uppriktigt intresserad av, om det förhöll sig så. —– Indoktrineringsmaskineriet i Sverige skapades inte som ett resultat av invandringspolitiken – maskineriet fanns redan på plats och var i fullt bruk. Svenskarna har – jämfört med resten av omvärlden – inte enbart en avvikande inställning till invandringspolitiken. Ett flertal internationella studier visar att Sverige och svenskarna skiljer sig från resten av omvärlden i sin inställning till grundläggande… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

@Arvid, Sorry, jag missade att svara dig! „Bemöttes insändarskribenter i Holland med statligt finansierade pamfletter som angrep dem?‟ Nu pratar jag inte holländska men här föjlt debatten där på engelska under många år samt har många holländska vänner (det finns tydligen gott om „landsförrädare‟ där också, ty många har lämnat det landet pga. missnöje med islamisering, mångkultur och annat). Baserat på detta är det min uppfattning att det definitivt producerades en mängd pamfletter som på olika sätt förespråkade mångkultur samt angrep personer eller grupper som argumenterade mot mångkultur. Nästan samtliga av dessa alster var direkt eller indirekt finansierade av skattebetalarna.… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Tack för svar Utlandssvensk, vi har nog en i mångt och mycket en likartad inställning. Jag skrev f.ö. inte, att du var „bitter‟, utan jag skrev, att du verkade ha stelnat i en „förbittrad, anklagande hållning gentemot dina forna landsmän‟. —— Ehum… kan du inte inse, att när du skriver: Jag har övergivit Sverige och uppmanar alla andra att göra sammalunda! – så provocerar du. Trots att du varje gång gör somliga urförbannade, så verkar du alltid lika frågande. Men vavadåå, vaad har jag sagt som upprör?? undrar du, när t.ex. den kolossalt oborstade Demokratbloggen (ånyo) exploderar i bisarra paroxysmer.… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

„Kolossalt oborstade Demokratbloggen‟ säger du Arvid, utan att förklara vad som är så oborstat med att förklara att man inte ska kränka sitt eget folk för att då hamnar man objektivt på fiendesidan. Vet du vad ordet objektivt betyder? Vad är det som säger att jag ska behöva krypa på mina bara knän inför fähundar som säger att folk är ryggradslösa kräk? Eller kanske du såg videon med Aschberg där chefredaktören för partitidningen SD-kuriren uttryckte sig likadant om min blogg? Nu ska du veta att Tommy Hansson är medlem i Moon-sekten, resten kan du googla om du orkar, eller ens… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

Ovanstående inlägg (epitet som „skitstövel‟ m.m.) av Demokratbloggen är ett skolexempel på att vara oborstad. I rest my case.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

@ Arvid, Tack själv, Arvid. „Ehum… kan du inte inse, att när du skriver: Jag har övergivit Sverige och uppmanar alla andra att göra sammalunda! – så provocerar du.‟ Jodå, jag begriper det. Men det är min ärliga åsikt som jag, efter bästa förmåga, argumenterar för. Vidare är det helt OK att folk blir förbannade samt att de gör sitt bästa för att motbevisa mig. Du får tro mig om du vill, men faktum är att jag väldigt gärna vill att det visar sig att jag har helt fel. Några frågor till dig Arvid: Om en pursvensk flyttade till Rosengård… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

Det är lika bra att du håller din skitiga trut i fortsättningen också, för så länge sådana som du och andra landsförrädare fortsätter att angripa mig så kommer jag naturligtvis att svara, var så säker. Men det här säger en hel del om vilka det är som kommenterar på den här bloggen. Istället för att de som kränker svenska folket blir utskämda, vilket jag trodde till en början, så är det jag som blir utskämd i det här klientelets ögon. En, som tidigare menade att han höll med mig, tog tillbaka för att han inte gillar personangrepp! Han menade alltså… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

@ Utlandssvensk

Det finns ett ideal, att man aldrig ska överge landet, hustrun, familjen, vännen osv. I praktiken måste alla – var och en på sin kant – dra en egen gräns för, när man anser, att det är bättre att fly än illa fäkta. Men du kan inte utplåna detta ideal, varför det nog är ofrånkomligt, att somliga kommer att kalla någon för „svikare‟, om han 1. överger landet (eller hustrun, familjen, vännen osv) och 2. uppmanar alla andra att göra sammalunda.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

@ Arvid,

„Det finns ett ideal, att man aldrig ska överge landet, hustrun, familjen, vännen osv. I praktiken måste alla – var och en på sin kant – dra en egen gräns för, när man anser, att det är bättre att fly än illa fäkta. Men du kan inte utplåna detta ideal, varför det nog är ofrånkomligt, att somliga kommer att kalla någon för “svikare”, om han 1. överger landet (eller hustrun, familjen, vännen osv) och 2. uppmanar alla andra att göra sammalunda.‟

Det var en väldigt bra poäng och jag tror att du har helt rätt.

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Du vann ju debatten ditt kräk. Det kände du på dig efter att i åratal ha kränkt svenska folket på den här bloggen, och när du fick mothugg av Robin Shadowes märkte du vilket klientel som finns här. Därför kunde du vara kaxig mot mig eftersom du kände dem bättre än vad jag gjorde. Inte kunde jag tro att en skitstövel som under en längre tid förtalat svenskarna skulle vinna en debatt mot en som försvarar svenskarna. Men så var det! I mina ögon är inte de som kommenterat här annat än samma svenskhatande skit som du. Se där, jag… Read more »

trackback

[…] gått än. Politisk korrekt rapportering med andra ord. Fler skriver om eländet: Thoralf Alfsson, Julia Caesar och Per Gudmundson. I själva verket är imamen en av interpol efterlyst terrorist som fått […]

Nordbo
13 years ago

Bara en litet klargörande: jag skrev ovan att jag håller med demokratbloggen. Men det gällde bara kommentaren Posted: 24 February 2012 – 17:51. Jag har själv funderat på att flytta och det kanske jag också gör. Jag har dock fler skäl att vilja flytta än att landet håller på att avvecklas. Men jag håller med om att det bästa är att stanna och ta fighten. Det var enbart det jag instämde i.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Nordbo

@Nordbo,

Det var ju skönt att höra att du inte ställer upp på den mycket fantasirika flod av nedsättande värdeomdömmen som skribenten „Demokratbloggen‟ har levererat i övriga kommentarer.

Men även du, som jag vill minnas att jag har debatterat med ett flertal gånger på denna blogg, anser således att jag står på samma sida som de som verkar för massinvandringen till Sverige. Är det korrekt uppfattat?

Nordbo
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Nej, jag anser inte att du står på samma sida som dem. Men defaitism är inte bra, så det ligger en del i kritiken, även om jag tycker demokratbloggen överdriver och jag ogillar personangrepp.

Invandrare1957
Invandrare1957
13 years ago

Tack du är lika bra som alltid. Tänk om dom vanliga journalisterna vågade som du gör. Det är ju bara att dom skapar en blogg en hemsida och skriver vad dom känner sanningen alltså. Debatten har spårat ur lite på kommentarerna men det blir väl så. En sak måste man inse att politiker är ett karriärs yrke för lata ungdomar som vill tjäna pengar. Moderat eller miljöpartiet spelar ingen roll utan det handlar om var man gör karriär fortast. Det är därför vi har det Sverige vi har korkade o lata och kommer från samma skola. Det är därför Sverige… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@Demokratbloggen Låt oss nu ta en liten titt på ditt sätt att argumentera: 1. Om man inte håller med dig är man nazist som „njuter av tanken på bränt kött när judarna brändes i koncentrationslägren‟. Detta är en ganska bekant teknik som man känner igen om man, som jag, har debatterat med multikultifanatiker under många år. Kan du verkligen inte bättre? 2. Att kritisera väljarna för vilka de har valt är ett angrepp på demokratin. Detta innebär rimligen att man inte, enligt dig, på något sätt kunde lasta de tyska väljare som röstade fram Hitler utan att samtliga av dessa… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Märkligt att du skriver två kommentarer efter varandra, men jag börjar med det senaste först. Den som inspirerade Per Albin Hansson var Rudolf Kjellén som var statsvetare, historiker och politiker. Han hade skrivit en bok som han kallade för medborgarhemmet, där han sammanförde konservatism med socialpolitik. Per Albin tog idén rakt av men bytte bara namn på paradigmen från medborgarhemmet till folkhemmet: Kjellén anses av vissa även ha påverkat statsminister Per Albin Hansson och statsrådet Ernst Wigforss i tanken på „folkhemmet‟. P.A. Hansson betonade dock att det socialdemokratiska folkhemmet – till skillnad från Kjelléns – skulle byggas på „demokratins fasta… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@Peter Andersen och Bjovulf, Det är inte lätt att vara immigrationskritiker i Sverige! Jag är född på 60 talet och har motsatt mig massimmigrationen sen jag kunde rösta. Jag har tagigt debatten med massor av svenskar under den tiden jag bodde i Sverige och har efter att jag flyttade skrivit många tusen kommentare på alla möjliga platser. Mest har jag fokuserat på dagstidningarna och liberala/borgerliga bloggar. Nu för tiden är det faktiskt ganska smärtfritt att skriva dessa kommentarer eftersom man ofta befinner sig tillsammans med många andra som står på samma sida. Men så var det absolut inte förr. Jösses… Read more »

Peter Andersen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Så klart!

Man bliver ked af at se folk, som burde stå på samme side, hakke sådan på hinanden – men…

Dette er de frustreredes holdeplads – og hér kan sådan noget jo desværre let ske.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Peter Andersen

@Peter Andersen

„Dette er de frustreredes holdeplads‟

Så sant som det var sagt…….

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Du har inte blivit utsatt för några personangrepp. Du har bara fått svar på tal. Kalla oss inte för ynkryggar, för då går du fiendens vägar. Var istället glad för att det börjar vända nu istället. Men då är det din tur att börja kränka oss, nu när vi har kommit igång. Själv tycker jag att det är mycket märkligt. Jag har också tagit kampen, men jag har till skillnad från dig kämpat ensam i 40 långa år. Aldrig har jag fått för mig att kränka dem som jag vill ha med mig i kampen. Men du är välkommen, bara… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@Demokratbloggen „Du har inte blivit utsatt för några personangrepp‟ Jag kan väl bara säga att jag absolut inte håller med om detta. Den debatt, om det nu är en passande beskrivning, som vi har haft här påminner mycket om tidigare meningsutbyten som jag hade med Robin S. för något år sedan. Vi gick till botten av detta och kom sen överens om att hålla en civil ton. Detta var för övrigt i samband med att Robin berättade att han övervägde att flytta till Danmark.Uppenbarligen har Robin glömt detta men om du nu vill ha samma debatt så får jag väl… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Jasså du har hållit på och kränkt svenska folket på den här bloggen i ungefär ett års tid, och du tänker inte backa? Dessutom tycker du att jag har gett dig öknamn? Du anser med andra ord att du är förmer än svenska folket och säger att de är ryggradslösa kräk och det står du för? Anser du verkligen att du har rätt? Vad vill du ha för ett samhälle egentligen? Nu kanske inte våra danska vänner känner till SvP, men det är ett nazistiskt parti som anklagar demokratin för att vi har fått det på det här sättet. De… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

@Demokratbloggen „Vad vill du ha för ett samhälle egentligen? Nu kanske inte våra danska vänner känner till SvP, men det är ett nazistiskt parti som anklagar demokratin för att vi har fått det på det här sättet. De är judehatare och Israelhatare och alltigenom klassiskt nazistiska utom att de erkänner Hitler som sin ledare! Jag känner inte ens till vad Svp står för men däremot stöder jag sen länge SVP, dvs. SDs motsvarighet i Schweiz, där jag bor sen många år. Vidare anser jag att det som behövs i Sverige är mer demokrati snarare än motsatsen och tycker att den… Read more »

Utflyttad svensk
Utflyttad svensk
13 years ago

Någon borde starta en grupp för att avsätta dessa förrädare till politiker som satt Sverige i denna situation som ni befinner i er.
I USA finns det en procedur (impeachment) som president Nixon fick smaka på och närapå Bill Clinton. Finns det nåt liknande i Sverige?

Demokratbloggen
13 years ago

@ Peter Andersen och Bjovulf Det är inte så att vi sitter och leker i något underhållningsprogram. Vi svenskar har i flera generationer indoktrinerats att känna oss mindervärdiga under de importerade svart-arierna, och nu är det viktigt att vi sätter stopp för allt förtal av det svenska folket och den svenska kulturen en gång för alla. Som jag ser det så befinner vi oss i krig, och det gör även ni i era egna länder, även om ni inte inser det. Vi måste bekämpa oikofobin var den än uppträder. Det ska inte gå att förtala mitt folk med mindre än… Read more »

Peter Andersen
13 years ago

Ja, givetvis skal det da det! I Danmark har vi nok en tradition for at være imod magthaverne. Det så man f.eks. i 70’erne med Mogens Glistrups fremskridtspartiet i spidsen. Men da indvandrerdebatten kom på hans dagsorden, røg han på hjul og stejle. Alligevel blussede debatten op, som problemerne tog til og hér var det godt, at der fandtes en stemme. Det fik nemlig de andre partier (ikke mindst socialdemokraterne) til, at tage debatten alvorligt. Siden har DF, som jo er et udbrud af Fremskridtspartiet, vokset sig til det 3. største parti herhjemme og gjort debatten stueren. Det mener jeg… Read more »

Utflyttad svensk
Utflyttad svensk
13 years ago

@ Demokratbloggen 20:54
Det är du som skämmer ut dig med dina person påhopp. Inget att undra på att din blogg blev avstängd.

Demokratbloggen
13 years ago

Ja, det är inte att undra på att min blogg blev avstängd eftersom jag gärna hoppar på dem som propagerar svenskhat och är för svenskarnas utplåning! Men jag konstaterade det eftersom du menade att jag egentligen är ganska harmlös men stor i käften. Dock tycker jag att det är för jävligt när det svenska etablissemanget strävar efter sitt eget folks utplåning, även om en och annan byfåne håller på och tjafsar på ett kommentarsfält. Vad jag menade var att peka på hur hårt förtryckt det svenska folket är och att det inte bara går att protestera och gå ut på… Read more »

anonym
anonym
13 years ago

Läs gärna den skrämmande (men seriösa) tråden om svenska islamister i samlad form här: https://www.flashback.org/t1441458

Man blir lika häpen som skraj..

Nielsen
Nielsen
13 years ago

Synd at gerningsmanden ikke kunne skyde bedre. Svinet er vist stadig i live.

Robin Shadowes
Robin Shadowes
13 years ago
Reply to  Nielsen

Muselmanerna brukar vara riktigt usla på det där. Har sett avrättningar där det har skjutits på offren långt efter att dom har fallit. Rätt mycket overkill över det men det är tydligen bättre att vara på den säkra sidan…

Anonymous
Anonymous
13 years ago

Religionsfrihet, är det frihet att pracka på andra sin religion?

Info
Info
13 years ago

ÖVERGRIPANDE SVENSKA RELIGIONER

• ARAHAMITISKA (förmedeltida)

Kristendom
Judendom
Islam

• INHEMSKA

Asatro
Genusvetenskap

JensH
JensH
13 years ago

OT Det ser ud til, at det Europæiske islamiserings-vanvid nu desværre også er ved at nå til USA. I en Halloween parade i Pennsylvania havde en af parade-deltagerne (en ateist) optrådt forklædt som en “zombie Muhammad” kostyme, hvilket han ikke skulle have gjort, da en muslimsk tilskuer havde overfaldet ham. Der var iøvrigt en „Zombie-Pave‟ i optoget uden han dog blev overfaldet af en katolsk tilskuer. Men nu kommer det chokerende. Den overfaldne parade-deltagere havde naturligvis anameldt overfaldet, men ved den efterfølgende retssag gav den muslimske dommer ikke nogen straf til sin trosfælle (overfaldsmanden). Tværtimod afsluttede den muslimske dommer sagen… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
13 years ago

En lov for muslimske indvandrere – en anden for bekymrede svenskere? Helt utroligt! – jeg tror ikke Jimmie Åkesson var sluppet afsted så let med en tilsvarende udtalelse, uanset, hvad programværten så havde sagt for at glatte ud. Han skal bare antyde, at han ikke kan lide visse udlændinges intolerante religion, konstant provokerende opførsel og vanvittige særkrav, så er Fanden løs med HMF-anklager (Hetz Mot Folkgrup) og beskyldninger om racisme og fremmedhad fra alle de frelste PK-tosser i Sverige. http://www.thelocal.se/36866/20111020/ Imam’s on-air death threat ‚not hate speech‛ Published: 20 Oct 11 14:40 CET It was not hate speech when Swedish… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
13 years ago
Reply to  Bjovulf

Når PK-heden i Sverige bliver en boomerang 😀 http://www.thelocal.se/39314/20120224/ ‚Hot‛ nurse ad slammed by ‚wrinkly‛ limping man Published: 24 Feb 12 10:51 CET The Swedish hospital that advertised for “hot” nurses has been forced to apologize after an international media frenzy and an official discrimination complaint from a 64-year-old man who claimed he was rejected because he was “too wrinkly” and has a „slight limp‟. Swedish hospital seeks new ‚hot‛ nurses (20 Feb 12) The original advert called for “TV-series hot” nurses and “Söder hipsters” to fill in the summer vacancies for nurses at the Stockholm South General hospital (Södersjukhuset)… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
13 years ago
Reply to  Bjovulf

En helt ny uddannelse / utbildning inden for brandvæsenet / brandkåren i Sverige – interkulturel brandmand 😉 http://www.thelocal.se/39212/20120220/ Immigrant firefighters hired ‚to stop attacks‛ Published: 20 Feb 12 10:29 CET The Swedish fire service is looking to hire more personnel with a foreign background in order to increase safety for fire fighters in big city areas, according to a report by Swedish broadcaster Sveriges Television (SVT) … The diversity project is meant to widen recruitment, according to SVT, not in the least when it comes to attracting staff with a different background than the traditional Swedish. It is hoped that… Read more »

Örnblick
Örnblick
13 years ago

Medias tigande är även aktuellt när det gäller den svenske terroristen — född i Libanon — som greps i Bangkok i januari. Reser på svenskt pass naturligtvis. Han och hans kollegor hade köpt över 4 ton bombmaterial och lagrat detta i ett hus strax utanför staden. Föreställ er hur många oskyldiga män, kvinnor och barn som skulle förvandlas till köttslamsor, om han hade lyckats med sitt uppsåt. Thailändarna väljer att inte åtala honom för terrorism, utan i stället för innehav av vapenkemikalier (eller liknande). Åtalet är aktuellt just idag, efter en flera tusen sidor lång polisutredning. Inte ett knäpp om… Read more »

Kjell Håkansson
13 years ago

Tja, man kan ju undra vem som fick idén att en grupp uzbekiska muslimer, som är så extrema att de inte kan integreras i det muslimska Uzbekistan skulle integreras i det kristna, sekulariserade Sverige. Ämnet har behandlats i TV-programmet Skolfront (tillgängligt t.om. 17 april)

http://www.ur.se/Produkter/164253-Skolfront-Integration

Inslaget kommer efter 17 minuter och 15 sekunder. Skolan har ”islamanpassats” (19 minuter in i programmet) med bönerum, halalmat, individuella duschrum, bönedagsanpassat skema etc. Ända bryts här hej vilt mot svenska skollagen (som Julia Caesar påpekar). Integrationsministern deltar i den efterföljande debatten, dock utan att direkt göra bort sig.

Bjovulf
Bjovulf
13 years ago

Det er jo helt utroligt at se. Og samtalen i studiet bagefter er nærmest surrealistisk – at se hvordan man bare taler uden om de egentlige problemer og i ren og skær PK-angst ikke vover at stille reelle krav og sætte grænser for tolerancen – og hele tiden antyder, at det er det svenske samfund, der – igen-igen – må bøje sine regler og sin fine kultur for at nogle respektløse fremmede bedre kan følge sig tilpas – hvilket bare vil føre til endnu flere vanvittige særkrav ( fx. det med skærme mellem mænd og kvinder i voksenundervisningslokalerne ) –… Read more »

Varmt Konservativ (kr)
Varmt Konservativ (kr)
13 years ago

Tillägg ovan om socialdemokratin:

Det allra största frågetecknet är dock: Varför har socialdemokraternas Broderskapsrörelse samarbetat med Muslimska Brödraskapet ?

„Dessa satans mördare!‟

Varmt Konservativ (kr)
Varmt Konservativ (kr)
13 years ago

Julia Caesar: „Det är så här Fredrik Reinfeldts alliansregering vill ha det. Svenska samhällen ska totalförvandlas, islamistiska extremister släppas in i landet och få härja fritt, skolklasser ska splittras, undervisning omöjliggöras och otrygghet och konflikter ska slå rot i befolkningen.‟ Jag tror faktiskt inte det. Jag vill inte tro det. Däremot tror jag att det är så här Sveriges kommunister har velat ha det länge och att det här har varit deras mål och högsta önskan. Jag tror att den borgerliga regeringen, liksom alla normala svenskar, känner sig pressad och tvingad till tystnad av extremvänsterns dominans i medierna. Den är… Read more »

Jonny
Jonny
13 years ago

Borgerliga regeringar har tyvärr släppt in klart flest invandrare. Det stora problemet går under namnet Folkpartiet.

P.S. Reinfeldt vill ha det så här. Läs/se alla intervjuer.

Varmt Konservativ (kr)
Varmt Konservativ (kr)
13 years ago
Reply to  Jonny

Jag sticker inte under stol med att de borgerliga partierna har problem med ett fåtal „aktiva medlemmar‟.

De här bloggartiklarna ger en fingervisning om vari problemet ligger. Det är inget „borgerligt‟ problem. Vi får helt enkelt inte lita för mycket på olika politikers och opinionsbildares officiella beteckningar:

http://tankaromib.wordpress.com/2011/06/26/folkpartisten-fran-malmo-som-sympatiserade-med-kommunismen-och-nazismen/

http://tankaromib.wordpress.com/2011/06/28/har-journalistkaren-en-byk-att-tvatta-kamrat-spion-och-ekbergs-erbjudande-om-att-bli-journalist-och-hemlig-medlem/

Jonny
Jonny
13 years ago

Jag anser att de borgerliga partierna har problem med ett stort antal „aktiva medlemmar‟.

I synnerhet gäller detta naturligtvis för kräftsvulsten Folkpartiet:
Per Ahlmark
Bengt Westerberg
Håkan Holmberg
Birgit Friggebo
Ana Maria Narti
etc.
etc.

Maria Leissner
Cecilia Malmström
Cecilia Wikström
Birgitta Ohlsson
Erik Ullenhag
etc.
etc.

Varmt Konservativ (kr)
Varmt Konservativ (kr)
13 years ago
Reply to  Jonny

För tydlighetens skull: Det är egentligen inget socialdemokratiskt problem heller. Det är bara det att det socialdemokratiska partiet har varit/blivit så utsatt för den här typen av infiltration att det verkar ha förlorat sin ursprungliga demokratiska själ. De interna konflikterna var tydliga på 70-80-talen då partiet- eller de kvarvarande socialdemokraterna – försökte freda sig mot infiltrationen, men dessa verkar under 90-00-talen ha intagit en „övervintrarposition‟ medan entristerna har styrt från baksätet. I samband med de båda senaste patiledarbytena har konflikten blivit synlig igen, men det är fortfarande märkligt tyst med tanke på situationens allvar. Vad har egentligen den övervintrande „högerfalangen‟,… Read more »

Niklas R.
Niklas R.
13 years ago
Reply to  Jonny

Av alla partier i alliansen så är Folkpartiet Socialisterna de absolut mest radikala i invandringsfrågan, även om centerflickan försöker verka var en större extremist än FP. Men det är bara att se till det stolpskottet som kommer från FP och som är minister för migrationsfrågor inom EU för att inse att dessa socialister är inte riktigt kloka inom FP.

Demokratbloggen
13 years ago

Högern och vänstern har redan på 70-talet gått ihop om att förstöra Sverige, och vilka det är som befolkar de borgliga partierna kan du se på denna video, där man ger sig på Kent Ekeroth för att han vill utvisa kriminella utlänningar:
http://demokratbloggen.blogspot.com/2012/02/vad-gor-de-har.html

Det finns alltså ingen skillnad i denna sjuköver!

Thomas Nydahl
13 years ago

Den där rektorns ord, „Vi känner att vi har nått vägs ände‟, skulle man väl kunna applicera på hela den process som pågår? En sammanfattning av ett socialt, kulturellt och politiskt experiment som fått katastrofala konsekvenser, inte bara för enskilda människor och städer, utan för hela samhällsstrukturer.

Bruna
11 years ago
Reply to  Thomas Nydahl

That’s not just logic. That’s really sebslnie.

rksmrgs
rksmrgs
13 years ago

Tack Julia, du skriver vackrare än någon annan, så bittert att ämnet du behandlar däremot är så vämjeligt. Det är som att höra Camille Saint-Saens Danse Macabre spelas på en Stradivarius.

Victor
Victor
13 years ago

DET var satans. Navnet Islamic Movement of Uzbekistan ringede en klokke – og den organisation har faktisk erklæret Tyskland krig.

http://www.focus.de/politik/deutschland/terror-ploetzlich-wie-ausgewechselt_aid_391101.html

http://www.sueddeutsche.de/politik/terrorwarnungen-fuer-europa-al-qaida-geschwaechte-zentrale-gefaehrliche-spinnen-1.1008175

http://www.spiegel.de/thema/islamische_bewegung_usbekistan/

HVORDAN kan en IMU-leder sidde i Sverige, samtidig med at bevægelsen forsøger at gennemføre terrorangreb i Tyskland?

Det ville ikke undre mig, hvis gerningsmanden var offentligt ansat 😉

Anonymous
Anonymous
13 years ago
Reply to  Victor

„HVORDAN kan en IMU-leder sidde i Sverige, samtidig med at bevægelsen forsøger at gennemføre terrorangreb i Tyskland?‟

En relaterad fråga: Hur länge kan Tyskland tillåta svenskar att resa in utan visum?

JensH
JensH
13 years ago
Reply to  Anonymous

„Hur länge kan Tyskland tillåta svenskar att resa in utan visum?‟

Tyskland har vist også problemer med Radikale islamister og dybt naive politkere. Så der har Sverige og Tyskland ikke noget at lade hinanden høre for.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

Nu har du verkligen fått upp ångan, Julia! Dina krönikor är det absolut bästa som skrivs på svenska språket för närvarande och det är en fröjd att läsa även om det som avhandlas är extremt deprimerande. Men efter att ha blivit starkt berörd under många år har jag nu i stort sätt gett upp hoppet om Sverige och detta är faktiskt väldigt befriande. Jag betraktar svenskarna som en udda och extrem självmordssekt som jag en gång har tillhört men har lyckats lämna. Efter att länge ha närt ett hopp om att en majoritet av sektmedlemmarna skulle vakna till liv och… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Grattis utlandssvensk! Nu har du hamnat på precis samma sida som sektledarna själva. De vill utplåna svenska folket och du föreslår att vi ska splittras upp över världen till irrande små grupper och så småningom assimileras in i ett annat folk. Och kvar av sverige och dess rika kultur är bara slödder. Då är det bättre att stanna kvar och bekämpa internationalismen som vill riva ner alla gränser, för det är Sverige och svenska folket värt! Vilket annat land på jorden har visat upp en sådan innovationskraft som just Sverige. Lilla Sverige har en gång varit en stormakt i Europa,… Read more »

Utflyttad svensk
Utflyttad svensk
13 years ago

Det var då och detta är nu. Svenskarna har blivit ett naivt och ryddradslöst folk. Jag har påpekat vad som pågår i Sverige sedan 70 talet. Ingen bryr sig. Så länge dem visar „sveriges idol‟ på tv är allt frid och fröjd. Men lycka till med din fajt. Men tyvärr
så är du „fightin a losing battle‟.

Demokratbloggen
13 years ago

Defaitism kallas den inställning du har, och det stämmer inte alls att svenskarna är sådana som du i ditt förakt målar ut oss. Jag sa tidigare att du står på fiendens sida och det har du tydligt visat nu. Vi svenskar krigar faktiskt så mycket vi kan, men du kränker dem som gör omkringsysslorna som är så viktiga för vår överlevnad. Du har dålig allmänbildning och är arrogant medan vi andra skiftar mellan olika kampmetoder, och en av de kampmetoder som är klassisk vid det här laget är den moraliska kampen. Det handlar om att inte hamna på fiendens sida,… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 years ago

@Demokratbloggen „Nu har du hamnat på precis samma sida som sektledarna själva. De vill utplåna svenska folket och du föreslår att vi ska splittras upp över världen till irrande små grupper och så småningom assimileras in i ett annat folk.‟ Jaha, där ser man. Då får man väl förmoda att Raul Wallenberg stod på samma sida som nazisterna, att de kristna libaneser som hjälpte släkt och vänner att fly till väst stod på samma sida som Hezbollah, att de finnar som hjälpte sina landsmän att flytta från Karelen i verkligheten samtliga var inbitna stalinister. Eller hur…….. „Kampen för ett fritt… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Anonymous

Märkliga logiska kullerbyttor som egentligen inte går att besvara.

Hur kan du göra sådana förmodanden? Är du full?

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Anonymous

@Demokratbloggen

„Märkliga logiska kullerbyttor som egentligen inte går att besvara.‟

Tja du, eftersom jag finner din senaste längre kommentar (19:19) förvirrad, osammanhängande och dessutom synnerligen ohyfsad kan vi ju lungt och still komma överens om att avsluta denna debatt.

Sen kan jag påpekta att „utflyttad svensk‟ inte är samma person som jag, dvs. „utlandssvensk‟

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago

@ Demokratbloggen „Nu har du hamnat på precis samma sida som sektledarna själva. De vill utplåna svenska folket och du föreslår att vi ska splittras upp över världen till irrande små grupper och så småningom assimileras in i ett annat folk.‟ Jaha, där ser man! Då får man väl rimligen förmoda att Raoul Wallenberg stod på samma sida som nazisterna, att de kristna libaneser som hjälpte sina vänner att fly islamiseringen i verkligheten var på Hizbollahs sida och att de finnar som hjäpte sina landsmän att fly från Karelen samtliga var inbitna stalinister. Eller hur….. „Kampen för ett fritt Sverige… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Du har bara att välja på om du ska bedömas som feg, vilket i och för är bättre än att få omdömet att du nu aktivt agerar på fiendens sida mot svenska folket.

Jag tror att du har fegat ur och nu skäms du, så därför vill du rättfärdiga dig själv med denna rappakalja och svenskfientlighet.

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

@Demokratbloggen, „Jag tror att du har fegat ur och nu skäms du, så därför vill du rättfärdiga dig själv med denna rappakalja och svenskfientlighet.‟ Alla får tro och tycka vad de vill. Jag tror t.ex att du är en typisk svensk 40-talist som inte har lyft ett finger för att förhindra massimmigrationen med undantag av några få år nu på slutet när det har blivit uppenbart t.o.m för dig vad som håller på att hända. Vidare tror jag att du har röstat på sjuklöverern åtminstonde fram t.o.m valet 2002. Slutligen tror jag att du sannolikt saknar all förmåga att skämmas… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Sa du inte att du skulle sluta din „debatt‟ alldeles nyss? Nå, eftersom du inte begriper att sluta medan tid är så är det bara att konstatera att jag själv är ingenting som du är. Jag är 40-talist, men inbilla dig inte att alla 40-talister var kommunister för då är du mer än lovligt dum. Jag har varit emot den här massinvandringen redan när den började på 70-talet och jag, till skillnad från dig själv, säljer inte ut mitt folk och kränker det land och det folk som har fostrat mig och gett mig del av den välfärd som var… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

@ Demokratbloggen,

Jag lämnar med glädje över uppgiften till bloggens övriga läsare att avgöra vem av oss som „insisterar på att göra dig så dum och enfaldig‟

Utflyttad svensk
Utflyttad svensk
13 years ago

@ Demokratbloggen Först ursäkta för stavfelet. Ryggradslöst skulle det stå. Det står jag fortfarande för. Man kan ju bara se på Sveriges agerande under andra världskriget. Ja, vi var modiga eller hur? Medan amerikanska, engelska och sovjetiska soldater dog i miljontals satt vi hemma och fjäskade för tyskarna. Jag är inte alls alierad med fienden. Jag hatar dem för hur dem behandlar sina kvinnor och olik tänkande. Det är väldigt få svenskar som krigar på. Några enstaka bloggar är det enda som finns. Som t.ex Julia Caesar och Every Kinda People. Jag är inte Sverige fientlig men är mycket besviken… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago

Det där med att fjäska för tyskarna får naturligtvis stå för din egen släkthistoria, men emellanåt måste folket följa sina ledare som efter ivriga diskussioner i riksdagen till slut kom fram till att hålla borgfred och följa den pacifistiska vägen. Men skyll inte ett helt folk på vad några utsedda hövdingar hittar på. Endast den som är enkelspårig klarar bara av att se en liten del av folkets historia. Du är ignorant och du vill rättfärdiga din flykt från Sverige med att framställa svenskar som fega kräk. Men det är inte fegt att ge hela sitt liv åt en uppfinning… Read more »

Robin Shadowes
Robin Shadowes
13 years ago

Tveksamt om dessa hundar ens skall få räknas som svenskar längre. Dom kan gott kalla sig efter vilket land dom råkat hamna i istället. Jag är så dödstrött på dessa gnälliga defaitister. Dö skall vi alla göra någon gång förr eller senare. Då dör jag hellre med stövlarna på än som just den där strykrädda hunden. Kanske kommer vi att misslyckas att rädda vårt land men det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls. Dom flyktingar som gnäller här och på andra ställen kanske talar vårt gamla och ädla språk. Något knappast deras barnbarn och deras… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Robin Shadowes

@Robin,
Jaha, nu är jag en „hund‟ som inte bör få kalla mig svensk……..

Du har nu passerat gränsen för vad jag tolererar och det med råge. Jag har förklarar min ståndpunkt för dig vid många tillfällen och trodde att vi hade enats om att respektera varandras åsikter utan personangrepp. Tydligen inte!

Jag tänker avstå från att kommentera dina inlägg hädanefter och föreslår att du gör detsamma med mina.

Robin Shadowes
Robin Shadowes
13 years ago
Reply to  Robin Shadowes

Defaitismen gör mig stundom ytterligt deprimerad. Då brukar det resultera i dylika inlägg bara för att avreagera sig lite grand. Kan visst sluta kommentera dina inlägg men har förmodligen glömt bort det om några veckor.

Göran Andersson
Göran Andersson
13 years ago

Tack Demokratbloggen.

Vi, riktiga svenskar viker inte ner oss. Vi lever efter devisen „Kom hellre hem på skölden än utan den‟.

Nordbo
13 years ago

Tack för talet Demokratbloggen. Jag har själv funderat på att flytta, men du har helt rätt.

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Utlandssvensk skriver: „Många Europeiska länder hade liknande perioder [med alltför stor invandring] och i nästan alla dessa kom det snabbt kraftiga reaktioner från väljarna som framtvingade en ändring av både politiken och debattklimatet.‟ Samma sak har konstaterats betr. 68-vänstern i Sverige. Många Europeiska länder hade liknande perioder men till skillnad från Sverige, så lyckades vänstern (i andra länder) inte destruera skolan, högskolan, kunskaps- och bildningsideal. —– 1980 publicerade DN en insändare (av Britt Jonsson, Bromma) där hon luftar sin oro för framtiden pga invandringens omfattning, karaktär och konsekvenser. Man kan läsa insändaren här: http://thoralfalfsson.webblogg.se/2010/august/aterblick.html Det som därefter hände, tror jag… Read more »

Jonny
Jonny
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

Deutschland – das sind wir alle; wir alle, die in diesem Land leben; woher auch immer wir kommen, wie wir aussehen, woran wir glauben, ob wir stark oder schwach sind, gesund oder krank, mit oder ohne Behinderung, alt oder jung. Wir sind ein Land, eine Gesellschaft. Auch die, die zu uns aus vielen Ländern dieser Welt kommen, sind nicht einfach die Zuwanderer. Auch sie sind vielfältig und unterschiedlich. Wir alle gemeinsam prägen das Gesicht Deutschlands, unsere Identität in der globalisierten Welt des 21. Jahrhunderts – getragen von unserem Grundgesetz und seinen Werten, unserer freiheitlich-demokratischen Grundordnung, formuliert in unserer Sprache. Gemeinsam… Read more »

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

@Arvid, Jag är fullt medveten om vilken massiv propaganda som svenskarna har utsatts för. Dock är det även min uppfattning att liknande insatser har prövats i många andra länder. T.ex var klimatet i Holland länge ganska likartat det i Sverige men väljarna vägrade att spela med. Modellen för många av dessa „antirasistiska ‟ organisationer som har vuxit upp som svampar i Sverige kommer sannolikt från Frankrike, nämligen SOS Racisme. I Belgien har det stora immigrationskritiska partiet blivit utsatt för en behandling som knappast kan sägas vara mildare än den som SD möter i Sverige, men likväl har de kunnat uppvisa… Read more »

Demokratbloggen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Svaret fick du ju nyss från Arvid, men det gick aldrig in i huvudet på dig. Jag kan fylla på med en ebok, fullt medveten om att andra också läser den här kommentaren och laddar ner den. Sedan får de bedöma hur trögtänkt du verkligen är. I övrigt har du ju lanserat dig som propagandist för landsförrädarna. Kanse du rentav får betalt av Expo?

http://www.pr-publishing.com/1234/sa-styrs-opinionsbildningen.pdf

Utlandssvensk
Utlandssvensk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

@ Demokratbloggen

Sällan har jag lärt mig så mycket nytt som just denna dag. Jag är tydligen en landsförrädare som agerar exakt som Reinfeldt, men med den skillnaden att han är skickligare än jag. Dessutom är jag en EXPO avlönad propagandist som saknar allmänbildning, är allmänt korkad samt borde åtminstonde begripa att jag har förlorat all rätt att yttra mig eftersom jag har lämnat Sverige.

Jag böjer mig helt för din knivskarpa analytiska förmåga och utropar dig till segrare i debatten!

Arvid Falk
Arvid Falk
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Utlandssvensk skriver: „Jag är fullt medveten om vilken massiv propaganda som svenskarna har utsatts för. Dock är det även min uppfattning att liknande insatser har prövats i många andra länder. T.ex var klimatet i Holland länge ganska likartat det i Sverige.‟ Bemöttes insändarskribenter i Holland med statligt finansierade pamfletter som angrep dem? Fick studenter vid högskolan i Holland som uppgift att i statligt finansierade pamfletter anonymt angripa insändarskribenter? Jag är uppriktigt intresserad av, om det förhöll sig så. —– Jag hoppas du inte tar illa upp.. men du verkar inte eftersträva någon förståelse av helheten. Hyresgästföreningen skapades inte för att… Read more »

Peter Andersen
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Interessant at følge debatten mellem vore svenske brødre. Demokratbloggen o.a. udråber Utlandssvensk o.a. som værende landsforæddere, fordi de har opgivet håbet for deres land. Jeg må nu sige at, jeg læser deres indlæg som en frustration over, at udviklingen ikke bliver forsøgt stoppet. Et synspunkt de sikkert alle har tilfælles. Men jeg kan godt forstå udlandssvenskernes frustration og mener også, at det de giver udtryk for, gavner Sverige. Kampen kan sagtens kæmpes i andre lande. Se bare på bloggen hér. Hvis man fuldstændig havde opgivet Sverige, så gad man jo ikke, at sidde hér og kommenterer udviklingen. Mange mennesker bliver… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
13 years ago
Reply to  Utlandssvensk

Just precis, Peter Andersen 😉

Der er ingen grund til at vore svenske brødre sidder og skælder hverandre / värann
hæder og ære fra her på bloggen med den type grove beskyldninger. I / Ni er faktisk
på samme side, hvis / om I skulle have glemt det.

Theodora Emerentia
Theodora Emerentia
13 years ago
Reply to  Arvid Falk

En fråga bara så här några dagar senare!

Den artikel du hänvisar till på Thoralf Alfssons blogg
http://thoralfalfsson.webblogg.se/2010/august/aterblick.html är undertecknad Britt Jonsson, Bromma!
Undrar sa flundran om denna kvinna är hustru till Skå-Gustav Jonsson!
Om så är fallet – så mycket märkligare är då den massiva reaktionen på hennes funderingar! Såvitt jag kommer ihåg var Skå-Gustav vänster-jängad liksom de flesta som arbetade på Barnbyn Skå på Färingsö!

Vad var avsikten bakom denna massiva indoktrinering/hjärntvätt från vissa socialdemokrater? Ett lydrike till DDR?? Vilket storhetsvansinne! Vilket vitglödgat människoförakt!

Vilka som var Stasi-agenter/informatörer (900 st har nämnts) lär vi väl aldrig få veta!

PK
PK
13 years ago

Fulkommen overbeviste antidemokrater er meget velkommen
i Sverige.
Det kaldes respekten for alles ligeværd.

Erling
Erling
13 years ago

Solidt stykke reportage, men der er ingen grund til at sætte anførselstegn omkring ”president Islam Karimovs diktatoriska regim”. Han får sauderne til at ligne pigespejdere. Til anbefaling: „Murder in Samarkand‟ af den tidligere britiske ambassadør i Uzbekistan, Craig Murray. Bogen er indirekte blåstemplet af Storbrittaniens udenrigsministerium, der prøvede at få den stoppet, og alt hvad Murray beretter om, er derfor noget som udenrigsministeriet ikke har formået at få nedlagt fogedforbud imod. Udenrigsministeriet forsøgte også at bestikke Murray til at stoppe udgivelsen. Han tog pengene og udgav, hvorved vi fik et sjældent indblik i eet af verdens mest repressive regimer, hvor… Read more »

Dag Selander
13 years ago

De uzbekiska barnen skolkar från de lektioner som deras föräldrar anser strider mot islam. Dit hör gymnastik och idrott, simundervisning, sexualundervisning, religionskunskap och bild- och musiklektioner. Barnen är förbjudna att rita av djur och människor. Att dansa och sjunga är förbjudet, liksom all musik. Endast trummor är tillåtna. Pojkar tillåts inte delta i hemkunskap. Föräldrarna hindrar med andra ord sina barn från att delta i undervisning som barnen enligt skollagen både har rätt till och skyldighet att delta i. Från åttonde klass går de uzbekiska flickorna instängda i niqab där bara ögonen syns. Situationen är ju akut. Vad gör skolministern?… Read more »

Naymlap
Naymlap
13 years ago
Reply to  Dag Selander

Vad Fedde Glanzkopf säger är inte värt skiten under naglarna. Men de krav asylanterna reser mot landet, som har beviljat dem en fristad och, som värd nationen tillmötesgår säger allt, som behövs sägas. Utan någon, som helst tvekan utgör detta det yppersta beviset på att, svenskarna är jordens dummaste och fegaste folk. Må de vila i frid!

folkkultur
folkkultur
13 years ago

Ja, visst är det „fint‟ i Jämtland! Den skjutne imamen har hållit koranskolor för de uzbekiska barnen, så de kommer säkerligen att utvecklas till de ansvarskännande och trivsamma svenskar vi förväntar oss… I Strömsund får även småflickor i fyra-fem-årsåldern klä sig som „påskkärringar‟, har jag sett. Jag tror att den uzbekiska klicken i lilla Strömsund har passerat 200 personer. Dock finns ett läkarpar därifrån, som i hög grad acklimatiserat sig i Sverige, talar mycket god svenska och gör rätt för sig. De har dock lite eller inget med de andra att göra, utan kommer från en koreansk(?) folkspillra som tvångsförflyttades… Read more »

hansL
hansL
13 years ago

Det må jo være sådan svenskerne vil have det? Det hedder kulturberigelse! Indrøm det det, livet for 30-40 siden var trist,gråt og kedeligt.. eller hva?

Hvis man godt kunne tænke sig en anden udvikling så er man jo reaktionær og national romantiker ikke?

104
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
0 Shares