16
Dec
Seneste opdatering: 17/12-12 kl. 1355
29 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Omar Bakri, der er tilhænger af Al Qaeda, har forbindelse til danske islamister. Blandt de danske islamister er gruppen “Kaldet til Islam”, der bliver undervist af budskaber om, at Profeten Muhammeds fjender skal dræbes – herunder den danske tegner, Kurt Westergaard. Men den form for holdninger vækker stor vrede hos Venstres integrationsordfører og fhv ligestillingsminister, Inger Støjberg.

- Det her er holdninger, der kun hører hjemme i tabersamfund. Så min opfordring til dem er, at de skal fise hjem til de taberlande, hvor deres holdninger deles. I Danmark er vi et demokrati og har ytringsfrihed. Men at stå og opildne til mord på en frihedshelt som Kurt Westergaard siger lidt om, hvad vi har med at gøre, siger hun til tv2.dk.Støjberg til islamister: Fis hjem til jeres taberlande. (Kortlagt: Top-islamistens danske netværk.V-ordfører til muslimske venner: Det er nu I skal være stødte)

Der sendes ‘signaler’. Det er tomme ord, men det er i det mindste de mest forfriskende tomme politikerord, vi har hørt endnu, og vi har hørt nogle stykker fra det kvindagtige “Træd ikke på vores følelser” (Poul Nyrup, 9/11 2001 over mellemøstlig glæde i DK) til ‘Skrid ad Helvede til, mørkemænd’ (Villy Søvndal, 2008) og “… Husk, at hvis man ønsker sharia-zoner i Danmark, så var det måske lettere og bedre for alle parter, hvis man tog til et af de lande, som er indrettet som en stor sharia-zone.” (Helle Thorning, 2011). Kort sagt: Hør efter hvad vi siger, eller vi siger det igen.

Alt, alt for mange af disse typer får lov at bekrige os – ikke bare ideologisk og i megafoner, de er de færreste og mindst farlige for den sociale ro i længden, – men på gadeplan med det, vi helst vil kalde kriminalitet, men som ofte er racistiske overgreb og lavbegavet krigsførelse. Der er eksempler på det, ikke hver dag, men hver eneste dag. Det ser ikke langtidsholdbart ud.

Der er et kapløb i gang i Europa. Det er et langdistanceløb, tyve år plus/minus. I Danmark kan politikerne måske endnu nå at vinde det. Det står immellem muslimske fanatikere og besættertyper, den oplevede udvikling på gadeplan og det politiske liv. Kan politikerne ikke følge med, vil andre kræfter naturligvis før eller senere tage over, hvor statsmagten svigter og den kække retorik ikke slår til. Se så at få fingeren ud, hvis man skal tale Søvndal-Støjbergsk.

Får de først lov til at te sig som i Malmø i klippet nedenfor, har vi en Weimar-situation i støbeskeen, der vil få Jelved-segmentet til at længes efter Geert Wilders og Pia Kjærsgaard. ‘Signaler’ kan ikke forebygge det, og forebyggelse er nødvendig, for skal der først en operation til, kommer patientens liv i fare. – Se også Bruce Bawer om København: The Islamization of Copenhagen. Bit by bit, it’s getting worse. (Nedenunder endnu en, der vil starte en krig, hvis han ikke nogen tager sig sammen til at forhindre ham. Han har foreløbig skabt The English defence League.)

»En jøde-luder i Rosengård«

Evelyn säger att de som trakasserar alltid är personer som kommer från muslimska länder.Först på senare tid har Evelyn brytt sig om att anmäla. Det gäller till exempel det som hände förra veckan utanför vardagsrumsfönstret. Han såg då en man på gården som riktade ett vapen mot hennes fönster. – Han stod precis på hörnan och riktade pistolen rakt emot oss, berättar hon. Agenda sänds kl 21.15 i SVT2. Update: Hele udsendelsen 43 minutter, Malmø-indslaget fra minut 18:20. Jeg har sørget for, den findes undertekstet på engelsk: A Jewish woman lives as a fugitive in her own home in Malmo.

Demonstration d.24.12 foran St. Paul’s Cathedral: Jesus var muslim

Anjem Choudhary på Twitter, 16.12.2012.


Prudentius

Posted: 16 December 2012 - 23:45 - Reply

Det er århundredets pointe at henstillinger om at “fise hjem” og “skride ad helvede til” osv. osv. ikke batter meget hos folk der anser det som “manifest destiny”, at de skal erobre verden for Allah og dernæst give den som herrefolk, mens de knalder småpiger, holder harem, sælger slaver og med jævne mellemrum afliver en viljestærk datter eller stener et voldtaget fruentimmer. Og som lever fedt på skatteborgernes regning alt imens de terrorisere deres omgivelser.

Med dette kun alt for rigeligt importerede “segment”, gør man klogt i at låne sine ord lidt mere muskel end blot tungen.

Josefine

Posted: 17 December 2012 - 00:43 - Reply

Det här kommer inte att gå över av sig själv. Först måste vi sparka våra idi*ter till politiker, det är den stora biten. Sedan kan vi köra ut patrasket ur Europa. Då ska de få lära känna oss.

    Morten - - -

    Posted: 17 December 2012 - 08:43 - Reply

    Jeg kan end ikke forestille mig processen i min vildeste fantasi. Lige så lidt som “borgerkrigen” eller “guerillakrigen”. Hvordan skulle vi komme dertil? Jeg tror ikke på, det er vejen frem. Kan vi bare blive nok til at bremse op for indvandringen, mens demokratiet endnu har magt, har vi opnået, hvad vi – i allerbedste fald – kan opnå.

    Ikke?

    - – -

      Bergfast

      Posted: 18 December 2012 - 01:28 - Reply

      Bra och sunt sagt av Morten.

      Alla – uppviglingar – , inklusive – skrämseluppviglingar av olika slag, som kan framkalla hat i olika grader, går ärenden åt dem som verkligen vill ha – krigiska – utvecklingar i Europa.

      De är inte i praktiken – vänner – till européer.

      De som verkligen är vänskapligt sinnade till européer, och till nordbor, är de som talar sunt och sansat. Såsom Morten här.

      illvilligabloggen

      Posted: 24 December 2012 - 14:19 - Reply

      Håller helt med Morten här -fattar inte dom “tappra bloggrevolutionärerna”
      alls -bromsa invandringen genom att arbeta politiskt är väl vad som
      gäller …..och det som går att göra -blodbad och diktatur och polisstat
      verkar vara bloggrevolutionärernas agenda…….

    Angela

    Posted: 17 December 2012 - 09:27 - Reply

    Har bara läst kommentarerna hit och svarar dig och ger därmed min syn och svarar alla. Det är precis samma problem som i Julia Cesars Mordmaskin. Plötsligt är det Sverige och svenskarna som står där med Ruandas folkmord i knät och skall skämmas och betala. Agenda igår var beklämmande ur många aspekter. Dels för att det handlar om detta som du klart och tydligt formulerar. Muslimer och judar har inte i Sverige att göra. De har egna länder. Åk hem. Där har ni två val. Fortsätt slå ihjäl varandra eller ägna era resurser till att bygga upp era respektive länder och göra dem beboliga så att ingen behöver fly någonstans.

    Hedenmo och de andra är lika okunniga. Deras frågor och upplägg är beklämmande. Silbersteins flinande och tiggandes av svenska skattebetalare var/är osmakligt. Varför Silberstein inte hjälpa kvinnan själv? Du har gott om pengar , du och din syster. Judarna har enorma ofantliga gigantiska rikedomar. Goldman Sachs svämmar över av pengar. Rotschildt är så förmöget efter roffandet av rikedomar i Europa och övriga världen att de skulle konfiskeras. Soros är mega, mega multimiljardär. Tigg inte pengar mer av godtrogna fattiga svenskar. Muslimer och judar är precis likadana. Infiltrerar varenda land och kräver tribut. När skall folk sätta stopp för det.

    Hedenmo och etablissemanget är nyttiga idioter. Vad tror Hedenmo att hon gjorde. Det hon gjorde till Silbersteins illa dolda glädje var att fortsätta gräva diket ännu djupare mella muslimska och judiska människor bland fotfolket så att de rika kan fortsätta att förse sig. Fokus behålls på mikronivå. Och Silberstein har oförskämdheten att begära att staten skall kasta ut surt förvärvade svenskars pengar på strunt. För det är det. Problemet kan enbart lösas genom att det körs tillbaks till problemet. Skicka hem dem. Allihop. Och låta dem själva ta hand om sitt problem.

    Angela

    Posted: 17 December 2012 - 11:06 - Reply

    Detta var svaret till dig Josefine. Posted: 17 December 2012 – 09:27 men det kom fel fastän jag tryckte på ditt reply. Du har formulerat det hela helt korrekt. Vi måste hörsamma Josefines ord. NU! Innan det är försent!

Morten - - -

Posted: 17 December 2012 - 08:37 - Reply

Helt “tomme ord” er det nu ikke. Det er trods alt en udmelding, det er umuligt at retirere fra. En krigserklæring til et bestemt, indflydelsesrigt miljø. Ulig den pavlovske – og yderst deprimerende – sætning “det er helt uacceptabelt”. Med sine ord brænder skjoldmøen Inger sine skibe bag sig.

Om hendes kampagne er, sådan, helt finindstillet er imidlertid et andet spørgsmål. For vil jeg dryppe lidt malurt i bægeret, behøver jeg blot at henvise til, at samme Inger for nylig har udtalt, at hun til enhver tid vil foretrække en veluddannet inder for en lavtuddannet tysker.

Så Venstres erkendelsesniveau gør stadig ikke partiet attraktivt som alternativ til Dansk Folkeparti.

- – -

Angela

Posted: 17 December 2012 - 10:37 - Reply

Alla måste slå näven i bordet i debatter och påtala sanningen, kräva av politiker och makthavare att de skickar hem judarna och muslimerna dit de hör hemma. De är inga hjälplösa småbarn. Det är på tiden att de blir vuxna. Det är ingen elakhet. Araber och judar är omåttligt rika så de klarar att försörja sig själva utan att som landstrykare fara land och rike runt och parasitera på hederliga människors arbete och slit. Det finns gott om arbstater eller muslimska länder t o m Afghanistan och Pakistan har sina miljardärer. Arabstaterna är rika. Omåttligt rika. Sverige är den fattiga grå musen i jämförelse. Judarna är lika rika. De kan försörja sig själva. Nu måste folk tillsammans tuffa till sig och sätta stopp för eländet. I varenda land dessa landsstrykare drar fram så uppstår kaos och elände för de som bor där. Nu måste det bli ändring. Det är bara VILJAN som fattas och KNYTNÄVEN som slår i bordet framför nosen på politikerna så porslinet hoppar!

    illvilligabloggen

    Posted: 23 December 2012 - 13:54 - Reply

    Ja du Angela här sitter du och slår näven i bordet och svensk ;precis som
    mig verkar du vara?bara undrar du syftar förmodligen på danska -
    förhållanden-och dom vet jag inte så mycket om-men i Sverige
    så har vi i alla fall inget problem -med judar så varför inte flytta
    hit om du bor i Danmark?????inga judiska papperslösa sk flyktingar
    här -inga judar som kommer hit för att leva på bidrag för resten
    av livet -inga kravaller inga hot från den judiska sidan -inga problem
    alls faktiskt ….fast man kan ju alltid hata bonniers förståss???
    Jag är inte jude själv….men har barn med en kvinna vars mormor
    var judinna .SÅ Angela är du svensk och bor i Danmark och
    judarna där plågar dig så flytta gärna hem igen .Är du svensk
    och bor i Sverige så emmigrera gärna ….om du känner dig
    plågad av judar .Vad beträffar muslimer så håller jag i princip
    med dig….men som både du och jag vet-så är det du föreslår
    helt ogörligt.Mycket hat i dig Angela -själv hatar jag bara
    korkade svenska politiker och ofta även folk som i sin
    okunnighet och ignorans låtit dom husera….rör sig
    om Sverige det här……..

HH

Posted: 17 December 2012 - 10:41 - Reply

Nåja, Jesus/Issa ÄR en profet i islam. Men som Jesus finns han hos oss kristna tidigare och alls inte i ett islam som då inte fanns till! Det är bara det att muslimer skrivit om Gamla testamentet så att det passar med deras egen lära. Gamla testamentet är helt och allenast en judisk skrift som – enligt Nya testamentet – pekar mot den Messias som skall komma. Judarna väntade på sin Messias, men kristna anser att denne Messias enligt de gamla judiska hävderna, kom med Jesus.
Rikedomen hos judar… Judar fick inte äga mark i Europa. Det är synd, för de är mkt kunniga. Min granne som är äppelodlare har hela sin bevattningsanläggning gjord av israeler som är experter på området – droppbevattning vid varje äppelträd, effektivt och bra.
Jag ska rekommendera ett par böcker. Bashevi Singers “Trollkarlen från Lublin” samt “Shosha”. Det är heller inte dumt att läsa l´Isle Adams “Hoppets tortyr”(en novell bara) eller för den delen Dostojevskijs “Bröderna Karamasov” och då särskilt avsnittet där brodern Ivan berättar för Aljosja om Jesu återkomst till jorden och vad Storinkvisitorn i Sevilla gjorde då!
Muslimer och judar kunde mycket väl leva fredligt ihop i det forna Al Andalus, Andalusien. När Ferdinand och Isabella körde ut den siste muslimen från Granada började helvetet för judarna. En del av dem flydde och hamnade utanför Turkiets kust. De kallades sefarder. Jag har en mycket gammal sefardisk visa med relativt ålderdomlig spanska. Men i princip har inte spanskan förändrats mycket. Man kan faktiskt läsa Cervantes Don Quijote i original utan större besvär. Sancho Panza betecknar – panza – buk eller mage – tjockmage helt enkelt.

Jernhesten

Posted: 17 December 2012 - 12:49 - Reply

Hvilke lande mener Støjberg er taberlande?

(Betragter Støjberg fx Palæstina som et taberland? Hvis ja, hvorfor stemte hendes parti så for Palæstinas ønske om at blive opgraderet så de fremover har såkaldt ”observatørstatus” i FN? Dette skete for ca. 3 uger siden!)

https://hodja.wordpress.com/2012/11/28/slyngelstaten-mohammedanmark/#c omments

Er der tale om et frivillig tilbud om hjemrejse, eller skal de her omtalte personer tvangsrepatrieres?

Hvis sidstnævnte er tilfældet, hvordan har Støjberg så tænkt sig at omformulere ”Fis hjem til jeres taberlande” ønsket, til et eller flere konkrete lovforslag?

Skal der fx være tale om administrative udvisninger eller skal udvisninger kun ske efter domfældelse?

Skal personer som har fået dansk statsborgerskab også kunne udvises/fratages statsborgerskab?

Hvordan skal myndighederne forholde sig, såfremt en udvisning vil være i strid med internationale konventioner?

Hvorfor har Støjberg ikke fremsat lignende forslag mens hun sad i regering?

Svar udbedes!!!

victor

Posted: 17 December 2012 - 13:04 - Reply

Talk is cheap. For nylig blev jeg i øvrigt opmærksom på, at denne fætter har besøgt Danmark et par gange:

http://www.youtube.com/watch?v=CnI71yq4obQ

Hvis I ikke kan huske ham, så står manden bag denne lille perle:

http://www.youtube.com/watch?v=5bbKK47cU6I

Noget tyder på, at den muntre salafi med den beskidte fantasi har haft sin gang hos Islamisk Trossamfund og deres stiklinger.

Britta Due Andersen

Posted: 17 December 2012 - 15:26 - Reply

Hvor det skammeligt, at læse Angelas hadske ord om jøderne. De har været nød til at leve uden eget land og altid forfulgt.
DERfor bor de alle vegne.
De udgør på verdensplan ca 16 mio. har jeg læst.
Muslimerne har derimod masser af egne lande, og der skulle være over 1.6 mia. af dem.
Ufatteligt at sammenligne disse menneskers forhold,

    JohannaV

    Posted: 17 December 2012 - 15:33 - Reply

    Jag håller fullkomligt med dig, Britta Due Andersen. Jag blir oerhört bedrövad över att läsa Angelas sjuka hat mot judar. Jag tycker hon ska konvertera till islam och flytta till ett muslimskt land när hon nu delar deras sjuka hat mot judar. Ett Europa utan judar vore ett Europa utan framtid, utan bildning utan civilization.

    steen

    Posted: 17 December 2012 - 15:45 - Reply

    @ Britta Due Andersen: Jeg har vel fået lidt hård hud på læsebrillerne af mange års tæt samliv med Sverige, men man skal være klar over, at det florerer en antisemitisme blandt et lidt for stort mindretal af ganske almindelige svenskere, der er helt fremmed her i Danmark i min levetid – og før. Jeg har kendt danske jøder personligt siden jeg kom i første klasse med tre og kom i deres hjem. Jeg tror nok, jeg ved hvad jeg taler om.

    Du skal ikke surfe ret langt i blogosfæren eller på svenske debatfora, før du støder på den i forskellige grader. Jeg ved ikke, hvordan det kan forklares, at det er sådan, men du kan trygt stole på mig. Det er også i det lys, man skal forstå en vis del af den nærmest hysteriske svenske antiracisme, Gøran Perssons opfindelse af Holocaust dag osv.

    At islam så i praksis trumfer jødedommen i offerstatus i Sverige, er en anden sag – svensk doublethink.

      illvilligabloggen

      Posted: 23 December 2012 - 22:50 - Reply

      Ja Du har helt rätt steen-om judehatet i Sverige och det florerar ganska öppet
      på vissa bloggar här också ;glädjer mig åt att så tycks inte vara fallet i Danmark;
      varför kan jag inte heller förstå men angela här ovan ;verkar vara svensk
      och är ett typexempel….

    Morani ya Simba

    Posted: 17 December 2012 - 16:43 - Reply

    Helt enig!! Det er mit indtryk at der er to forskellige grupper der raaber hoejt om problemer med islam i Europa. Den ene er en mere traditionelt patriotisk gruppe der ser en trussel mod Europa’s gamle friheder og traditioner og endda helt konkret fysisk mod europaeres sikkerhed. Den anden gruppe er entocentriske nationalister. Det er interessant at synet paa joeder er en ret sikker maade at skille de to ad paa.

Morani ya Simba

Posted: 17 December 2012 - 16:35 - Reply

Det er fint at Stoejberg taler saadan men tiden er ikke til snak her. Politikerne har ikke rigtig nogen trovaerdighed hvormed de kan bede om lidt snor til at finde en loesning. Handling er det eneste der goer indtryk for mig og den eneste handling jeg pt er interesseret i er at standse muslimsk indvandring til Danmark og Europa. Mindre end det virker for mig mere manipulatorisk end hjaelpsomt, som at tale folk lidt efter munden indtil foelelserne har lagt sig igen og det er back to business as usual.

illvilligabloggen

Posted: 17 December 2012 - 19:09 - Reply

Och jag som bor I SVERIGE och har barn med en en fjärdedels judinna ;är etniskt svensk
men vi borde väl i alla fall utvisas från europa och absolut inte ens få besöka Danmark;
nån ordning bör det väl vara i alla fall ? så ut med oss.

    Morani ya Simba

    Posted: 18 December 2012 - 00:06 - Reply

    Og hvorfor skulle du ikke have lov at besoege Danmark? Har du terror-planer, sympatier eller lignende?

    Der er et kaempeproblem med islam i baade Danmark, Sverige og resten af Europa. Det hjaelper ikke at blive hysterisk som du goer.

      illvilligabloggen

      Posted: 22 December 2012 - 23:25 - Reply

      Misslyckad ironi min vän från min sida ;läste ett inlägg någonstans ovan
      som jag reagerade på ….jag var i Danmark så sent som i september i
      år..borde kommenterat direkt under inlägget jag retade mig lite på

    Morten - - -

    Posted: 18 December 2012 - 00:14 - Reply

    Hvorfor mener du nu det? Er din kone enig? Er det evt. et, sådan, lidt kinky synspunkt, I har fundet sammen om?

    Og er betegnelsen, du hæfter på dit barns mor: fjärdedels judinna en racebetegnelse og dermed udtryk for et racistisk menneskesyn? Eller i hvilken anden forstand, end racistisk kan man efter din mening være “fjärdedels judinna”. Fjerdedel af hvad?

    - – -

      illvilligabloggen

      Posted: 22 December 2012 - 23:45 - Reply

      Hej Morten -du kan väl läsa mitt svar ovan till Morani ya Simba
      ni är tuffa ni danskar reagerar direkt -jag lyckades bara skapa
      ett obefintligt problem här på denna sida -självklart känner vi
      oss hur välkomna som helst i Danmark ingen rasistisk mening
      med det här med 4-dels judinna heller på något sätt …..
      men lite kinky kanske vi är????dock inte vad gäller
      detta ovan utan beträffande helt andra saker mvh janne

Robert R

Posted: 19 December 2012 - 09:50 - Reply

Der er ikke meget tvivl om at Danmark er udfordret. Vi er splittet mellem at beskytte vores grundlovssikrede ret til at ytre sig og vores naturlige forsvar mod potentielle terrorister!
De unge salafister balancerer på en knivsæg, og vi må spørge hvordan vi sætter grænserne? Som jeg hører det prædikes der vold og terror, men Omar Bakri der prædiker er i libanon og er kun forbundet gennem nettet til den højtaler, som er sat op på Kgs. Nytorv. Er det så ulovligt at sætte en højtaler op på Kgs. Nytorv? For i princippet kan ham der sætter højtaleren være uvidende om hvad Omar Bakri vil prædike om, og vil formodentlig erklærer sig uvidende om at han prædiker vold og terror, så han kan så vidt jeg kan se ikke straffes! Omar Bakri må være den eneste skyldige og ham kan vi ikke få fat i!
Den eneste konklusion må være, at de pågældende eller deres forældre aldrig burde være kommet her, og at de skyldige er dem, der har skabt lovgivningen så grænserne har stået og står på vid gab! Det vi kan gøre! Er at sørge for, at der ikke kommer flere! Men det vil vi tilsyneladende ikke!

    Morani ya Simba

    Posted: 20 December 2012 - 02:44 - Reply

    Helt enig. Det er ikke nemt at finde en balance her. Jeg er personligt naaet til at national sikkerhed kraever at vi ihvertfalt stopper fuldstaendigt med muslimsk indvandring.

HH

Posted: 19 December 2012 - 14:39 - Reply

Islam innehåller också den olika sidor. En sufier som René Guénon (fransk katolik som genom äktenskap med en egyptiska blev muslim) finns på svenska, översatt av Kurt Almqvist, själv sufier. När jag läste Guénon första gången hade jag svårt att hantera begreppen. Så småningom blev det klarare – och visst! Det här liknar ju t ex “En rysk pilgrims berättelse”, en buddhists tänkande eller vilken central kristen gestalts historia som helst! Jag fann Guénon mycket fängslande och det han skrev mycket vackert.
När det gäller den kristna tron så emanerar den ju från den judiska. En kristen läser lika mycket Jesaja som Matteus – alltihop hör samman.
I min gamla skola började dagen med psalmsång. När vi läste om Moses i vasskorgen i kristendomskunskapen blev jag mycket fängslad. Jag var säker, på mitt barnsliga sätt då, att om jag bara kom till Nilen skulle jag kunna peka ut den plats där vasskorgen drev i land! Det här skrev jag en gång i en essä:
“På Sinai inträffar något som bara händer en enda gång i mänsklighetens historia. Här finns roten till en tro utan like och förebild. Det är endast hos Israels folk som den nya gudsföreställningen bryter igenom i klar och ren gestalt, fri från magi, fri från groteska bildliga föreställningar.”
Moses påstås, har jag läst, vara en påhittad gestalt. Jmfr med Homeros! Emellertid finns flera nya böcker om Moses. Jonathan Kirsch har skrivit “Moses: A Life”, där profetens liv är ett enda sorgespel. “Moses levnad kan förstås som en enxistentiell tragedi”, skriver förf. “Som liten kastas han ut i en fientlig värld, han levde ett långt och ensamt liv i ett konstant sökande efter ett mål som ständigt undslapp honom och han dog en ensam död.”
Människans behov av andliga källor är nog något grundlagt i hennes status. Tyvärr är denna andlighet alldeles för mycket kopplad till herravälde och härskardöme. Kalla riktningen vad ni vill!

HH

Posted: 19 December 2012 - 15:48 - Reply

Ett tillägg efter en titt i min bokhylla. Johannes Slök (ursäkta det svenska ö:et!) som var professor i filosofi och idéhistoria vid Aarhus universitet har skrivit flera verk i filosofiska och religionshistoriska frågor. Jag har alltid läst honom med stort intresse eftersom han på ett så fantastiskt fint sätt besvarar mina egna frågor.

I boken “existntialism”, skriver han så här om Kierkegaard: “Kierkegaard uttrycker existensen existensens primära karaktär när han säger, att man inte kan minnas tillbaka till evigheten. Denna formulering är direkt vänd mot Platon. – - – Men enligt Kierkegaards uppfattning (om Platons uppfattning att man kan gä tillbaka genom minnet, min förkortning) är den vägen spärrad. Människan är ett existerande väsen, för vilket det ytterst just gäller att existera.” Minns jag rätt tyckte den svenske aforistikern Vilhelm Ekelund inte heller om Platon eller Sokrates utan satte de försokratiska filosoferna högre.

Från Sartres novellsamling “Muren” hämtar JS följande träffande rader som nog kan gälla oss alla: “Jag skulle velat ha mina egna ord. De jag rådde över har släpat genom jag vet inte hur många hjärnor. De arrangerar sig sjölva i mitt huvud i kraft av vanor som de lärt sig hos andra.”
Jag tycker jag känner igen det där i dagens massmedia…
Johannes Slök var född 1916 och gick bort 2001. Frid över denne mans inspirerande levnad och verk.

Leave a Comment