Man kan sige, at dette er den første anmeldelse bogen får i MSM overhovedet, idet man roligt kan kan se bort fra Aftonbladets svinetreg, der var sigende om avisen, men ikke om bogen. Jeg må desværre ikke gengive den hele for Weekendavisen, hvad jeg ikke kan fortænke dem i, men det må udlandet, så jeg linker, når det dukker op. Det er en stor glæde for os, der har læst og omtalt bogen, at Nordens bedste avis giver den plads. Hvis jeg skal sige det lidt uformelt, så udstiller Weekendavisen og letter ben op af det samlede svenske journalistkporps med denne anmeldelse.
Debatbog. En ny svensk debatbog påpeger, hvor nemt det er at være tolerant, når man bor i en velhaverghetto.
MED undtagelse af Sverige. Her [i Sverige] lever den politiske og intellektuelle elite stadig i en boble, hvor man er racist og fremmedfjendsk, hvis man er af den overbevisning, at landet umuligt kan klare, at den nuværende asylpolitik fortsætter. Sverigedemokraterna, som er Dansk Folkepartis svenske sidestykke, holdes ude af samarbejdet i Riksdagen, fordi alle de andre partier er enige om at anse dem for racistiske. Og de få intellektuelle, der har forsøgt at sætte gang i en realistisk og åben demokratisk debat om indvandringspolitikken, er foreløbig blevet frosset ude.
Det er Sveriges tragedie. Derfor er denne bog så vigtig. Den er skrevet af Karl-Olov Arnstberg, som er professor i etnologi, og Gunnar Sandelin, som er journalist, og den forsøger at belyse alle de fakta, som skal med i en rationel stillingtagen til den svenske asylpolitik. Bogen indeholder kapitler om indvandringens omfang og karakter, om dens omkostninger og om den kriminalitet, som indvandrerne begår. Desuden fortæller den om de teknikker, hvormed asylansøgere kan bedrage sig til opholdstilladelse, og om de organisationer, som mod betaling bringer asylansøgerne frem til Sveriges grænse. Og komplementært til alt dette dokumenterer bogen også, hvorledes den svenske debat om asylpolitikken er blevet undertrykt. Folket skulle ikke høres, men opdrages. I den forbindelse sluttes med et kapitel om forskellen mellem Danmark og Sverige. Anm: Racisterne er de andre, Weekendavisen, 17.05.2013 Sektion: Bøger (ikke online)
Somaliere kan sendes hjem
Det burde naturligvis også gælde de tusinder, danske politikere har givet evigt ophold mod befolkningens ønske:
Efter knap to års pause vil Danmark igen begynde at afvise somaliske asylansøgere og sende dem tilbage til deres uroplagede hjemland på Afrikas Horn. Det er konsekvensen af en ny afgørelse fra Flygtningenævnet. Et flertal af nævnets medlemmer vurderer, at risikoen for eksempelvis vold, terror og drab i den somaliske hovedstad Mogadishu ikke længere er stor nok til, at Danmark som udgangspunkt skal tage imod alle somaliske flygtninge.
»Nævnet har ikke fundet, at de generelle forhold i og omkring Mogadishu i sig selv kan begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens paragraf 7 (Flygtningekonventionen, red.),« skriver nævnet efter at have vurderet fem konkrete prøvesager.I februar vurderede Udlændingestyrelsen på baggrund af en dansk-norsk fact finding-mission til Somalia, at sikkerhedssituationen var forbedret i en sådan grad, at hjemsendelserne kunne genoptages, og det er den vurdering, som Flygtningenævnet nu har blåstemplet. Danmark vil sende somaliere hjem
Husby er ikke et sted i Sverige
Af CHRISTIAN SKAUG
Saken er rett og slett at det ikke er noen verdens ting å gjøre, annet enn å håpe på at den sosiale mobiliteten på slike steder ikke er null, og la være å forsterke problemene med en vanvittig innvandringspolitikk, slik at disse ikke vokser ukontrollert.
Det vil si, geografisk, juridisk og folkerettslig er det naturligvis det, men økonomisk bare i begrenset grad, og sosialt nesten ikke i det hele tatt. Og skal man forstå hvorfor det ble slik, er det nødvendig å gå tilbake til 1960-tallet.
På den tiden var det boligmangel i Sverige, og staten iverksatte det såkalte Miljonprogrammet, hvor man tok sikte på å bygge intet mindre enn en million boliger på kort tid. Mange av disse boligene er å finne i blokker i de forstedene som i dag anses som problemområder, men som en gang i tiden befant seg i nærheten av levende industriområder.
Hva gikk galt?
Med utviklingstrekk som bl.a. globaliseringen var deler av den gamle svenske industrien ikke lenger konkurransedyktig. Etter nedlegging flyttet folk etter de nye jobbene, og boligmangelen avtok også av demografiske årsaker – befolkningsveksten gikk ned da abortloven ble liberalisert også i Sverige.
Da innvandringsbølgen begynte for alvor på 1990-tallet, skjedde det ulykksalige. Store grupper av personer fra land langt borte ble plassert i blokkene som mange svensker hadde flyttet ut av. De innfødte som ble igjen, var overveiende av den mindre ressurssterke delen av befolkningen som ikke hadde funnet råd til å oppgradere til en bedre bolig annetsteds, kanskje fordi man ikke hadde funnet jobb i en annen bransje enn den nedlagte man hadde arbeidet i.
For sosiologer verdt sitt salt var dette selvsagt ingen overraskelse. Noe lignende var allerede skjedd i Frankrike, og tidlig på 2000-tallet kom de første bekymrede rapportene om utanförskap: områder hvor utdannelsesnivået, yrkesdeltagelsen, valgdeltagelsen og nær sagt enhver annen indikator på deltagelse i sivilsamfunnet, var langt lavere enn gjennomsnittet – med de resultater enhver kan tenke seg.
Velmente tiltak ble iverksatt, men ingenting kunne jo forandre på de mest grunnleggende realitetene, nemlig at det befant seg et høyt antall fremmede mennesker langt fra jobbene, langt fra kulturtilbudene og langt fra de sosiale og kulturelle institusjonene som kunne ha gitt de samme menneskene flere svenske impulser.
Av slike områder har svenskene i dag noen titalls, mens de i Frankrike er noen hundretalls (i Norge ingen, selv om en håndfull er under utvikling). Og menneskene som bor der utgjør i begge land en prosentandel av befolkningen som er stor nok til at problemene i deres kjølvann er et alvorlig samfunnsproblem, men liten nok til at den ikke truer stabiliteten i den velstående delen av samfunnet.
Saken er rett og slett at det ikke er noen verdens ting å gjøre, annet enn å håpe på at den sosiale mobiliteten på slike steder ikke er null, og la være å forsterke problemene med en vanvittig innvandringspolitikk, slik at disse ikke vokser ukontrollert. Hvilket ikke er noen selvfølge i et land som Sverige, hvor eliten er mer lukket og avsondret fra omverdenen enn den er i Norge, og avstanden mellom den proklamerte toleransen og den manglende viljen til å innlemme personer som skiller seg ut en smule i de sosiale sirklene som teller, er mye større enn i Norge.
Med alle disse ingrediensene på plass er det ingen overraskelse at det oppstår følelser av håpløshet og hat mot storsamfunnet, uten at dette skal oppfattes som noen stakkarsliggjøring av personene det gjelder eller rettferdiggjøring av deres ugjerninger – kun en observasjon. Ei heller overrasker det at en måte å kanalisere dette hatet på befinner seg i skjæringspunktet mellom voldstrang og islam. Islam er altså ikke den grunnleggende årsaken til at det gikk galt i Husby og andre steder, men for den som ønsker å rekruttere soldater til radikal islam, er slike forsteder et utmerket sted å fiske i rørt vann.
Hvilken lærdom kan så trekkes av denne historien? Kanskje helst at man ikke gjentar den. At man ikke går i gang med massive sosiale eller arkitektoniske tiltak uten å tenke over alt som kan gå galt. Sekstitallets svenske samfunnsplanleggere kan kanskje ikke klandres for ikke å ha forestilt seg det som senere kom til å skje, men deres arbeid vil for all fremtid utgjøre noen slags monumenter til påminnelse om hvor galt det gikk.
[…] er ikke let for Gunnar Sandelin og Karl-Olov Arnstberg at blive publiceret i svensk dagspresse. I Danmark ville de sikkert have hver sin klumme i […]
[…] Debatt hvor man bør stå på minut 30:27, hvor Gunnar Sandelin kommer på. Han burde have haft hele programmet, ligesom når Kasper Støvring får 40 minutter på […]
[…] måtte jo opfindes i Sverige. Jeg skal se det, fordi Gunnar Sandelin […]
Den Sverigevänliga frihetsbloggen ‘Avpixlat.info’ vägrade ta in följande inlägg av Kenneth Sandberg. Förtydligande: Satis Polito = latin för “tillräckligt polerad” och även titeln på Åkessons nyutkomna bok. http://image.bokus.com/images2/9789198116205_200 “Satis Polito – för vad? Vid statstelevisionens intervju förklarar Jimmie Åkesson titeln på sin bok med att den motsvarar uppfattningen han har om sig själv och sin roll som partiledare för Sverigedemokraterna. Och framhåller som belägg för detta de opinionssiffror som stigit sedan hans tillträde och partiets entré i Riksdagen. Den fråga som inställer sig är ofrånkomligen; Tillräckligt för vad? För att partiet, tillsynes, har kommit in i riksdagen för att stanna… Read more »
[…] læser bladet og ikke kun, fordi jeg har en ven der er politibetjent. Journalisten, socialrådgiveren og forfatteren Gunnar Sandelin får taletid sidst i artiklen. I Sverige er han en ikke-person bortset fra to kronikker i Dagens […]
[…] være artige løjer. Hen ville også selv skulle få den trykt og distribueret, ihukommende senest Arnstberg og Sandelins fuldstændigt ignorerede bog. Bent Wigotski er ikke en helt almindelig embedsmand, men må han vise vejen for andre ved at gå […]
[…] bragte et lille uddrag den 21.5 – nu kan man læse hele Kai Sørlanders anmeldelse: Rasistene er de […]
Man skal jo som bekendt ikke glæde sig over andres ulykke, men
nogle gange er det altså lidt sværere at lade være med end andre 😉
http://www.friatider.se/skulle-spoa-svensk-gubbjavel-fick-gratislektion-i-karate
Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället
Publicerat den 18 maj 2013 kl 07:04
MALMÖ.”Gamla gubbjävel, nu skall jag ta dig”, ropade den 19-årige invandraren och angrep en 64-årig svensk i Malmö. Vad ynglingen inte visste var att det tilltänkta offret hade svart bälte i kampsport.
…