7
sep
Seneste opdatering: 8/9-13 kl. 1943
12 kommentarer - Tryk for at kommentere!

7.9 015

Sortedamssøen i går aftes. En del sad på cafeerne og så for åbne døre landskamp mod Malta (!), vi andre sad udenfor langs søen og nød de stadig lune nætter indtil midnat. Foto: Pontonbroen set fra Dosseringen mod Øster Søgade, klik f. helskærm.

Da Monica Papazu kom til Danmark i 1980, havde hun i seks år forinden ansøgt de kommunistiske myndigheder i Rumænien om lov til at gifte sig med en dansk mand. Det var i sig selv suspekt i kasernestaten. Til sidst fik hun tilladelsen – og udvandrede – og Monica Papazu blev straks glad for sit nye hjemland. Det beretter hun om i bogen “Signalement af Danmark og dansk åndsliv”, der er udkommet på Tidehvervs Forlag, og jeg spørger hende, hvad der var så særligt dansk ved Danmark:

»Mødet med Jylland en søndag aften i sommeren 1980 var mødet med et andet kosmisk og historisk rum. Stilheden, den gennemsigtige, kølige aften, så forskellig fra den mørke, varme, stoflige nat i Centraleuropa. Her var hverken de store byers livlige mylder eller den vældige, uberørte natur. Det var en verden efter menneskets målestok, imødekommende i sin lidenhed. Det var en verden præget af menneskets hænder, med små huse, haver og marker. Kontrasten til det ødelagte landsbysamfund under kommunismen, hvor næsten alle var trælle af det kollektive landbrug, kunne ikke have været større. Der var en værdighed, en meningsfuldhed, en tidløshed over dette univers, og hele denne verden havde sit centrum i de hvide kirker på bakkerne.«

Hvad var særligt ved kirkerne? »Jeg opfattede kirkerne som skelsættende tegn, der gav mening til livet og døden. Kirken med sine døde omkring sig var samtidig tegnet på kontinuitet, på åndsfællesskabet, som forbinder de levende med de døde – eller med Martin A. Hansens udtryk »det svundne, det værende, det vordende«. Samme kontinuitet, på én gang himmelsk og jordisk, fandt jeg i det danske flag med det hvide kors. Dette flag fortalte, at mennesket ikke er alene i sin historie, men den jordiske historie er under Guds dom og nåde. For mig var de hvide kirker og Dannebrog vajende på gårdspladserne symboler på den meningsfyldte frihed, jeg havde tørstet efter. Kirken var ikke forfulgt; her havde man stadig sit nationale flag. Jeg kom fra en verden, som vidste, at alt dette kan mistes og skal erobres på ny. Fra Mikael Jalving: FREDAGSFORHØR: Det særligt danske, JP 06.09.2013 (ikke online) Eget snapshot af Papazu, 2008.

Sveriges værnemagere

Ordet er måske lidet kendt i Danmark efterhånden, og slet ikke i Sverige. En værnemager var en forrædder af lavere grad under den tyske besættelse af Danmark. Den evige type mennesker der ser enhver situation, også deres landsmænds ulykke, som en mulighed for at tjene penge. Mennesker uden moral ofte fra pengearistokratiet. Dengang forelå der ikke primære forræddere, selvom Jon Galster jo påstod at 9 april var aftalt spil. Teorien er aldrig bekræftet.

Det er selvfølgelig omtvivstet og kontroversielt at påstå, at Sverige er udsat for et storstilet, primært landsforrædderi fra deres ledere i disse år, men det er nok for værnemagertanken, at ikke så ganske få svenskere synes det. Hvem er da forrædderiets stik-i-rend drenge set fra deres perspektiv? En kort introduktion og to eksempler ud af mange, som kunne nævnes:

Værnemager er en betegnelse for en person eller virksomhed, der under besættelsen tjente penge på “værnemagten” eller på anden måde handlede i tysk interesse. Ordet “værnemager” er siden brugt som skældsord om virksomheder, der i andre sammenhænge tjener penge på krige eller besættelser. Ordet “Værnemager” blev opfundet af forretningsmanden og modstandsmanden Erling Foss, medstifter af Frihedsrådet. I foråret 1943 havde Foss et (erstatnings)kaffemøde med sin kontakt i Indenrigsministeriet, Gunnar Seidenfaden, på Grand Cafe i København. De havde forsøgt at finde et ord der ligesom “Gullaschbaron” under 1.ste verdenskrig kunne betegne de der tjente penge på tyskerne. Foss kom da på den ide at man kunne sammentrække ordene “VÆRNEmagt og moneyMAKER”. Betegnelsen “Værnemager” var dermed skabt og kunne så kort tid efter lanceres i det illegale blad ” Frit Danmark ” I forbindelse med retsopgøret efter besættelsen vedtoges de fire såkaldte værnemagerlov. Wikipedia.

Grand Café lå oven over Hviid Vinstue på Kogens Nytorv, der hvor nu restaurant Bali ligger. Tjenerne var i kjole og hvidt, noget man kan gribe sig i at savne en sjælden gang.

Filipstads kommun drabbas nu av ännu fler asylsökande. Detta efter att Bert Karlsson presenterat planer på att omvandla den tidigare sjukhusakuten som också använts som studentboende till ett flyktingboende.Karlsson driver sedan tidigare ett antal boenden av det här slaget. Han har under årens lopp ofta riktat kritik mot den svenska massinvandringspolitiken men har inget emot att tjäna pengar på den så länge den pågår. Upphandlingen slutfördes tidigare i veckan och redan på måndag kan de nya asylanterna vara på plats. Bert Karlsson startar nytt asylboende i Filipstad

Under 2012 har Migrationsverket vuxit med 440 anställda och vid utgången av året var det 3 797 anställda. Den största ökningen har skett inom asylprövning och mottagningsverksamheten med 198 respektive 183 anställda. Antalet anställda är det högsta sedan slutet av 1992 då 4 587 personer var anställda. Årsredovisning 2012

Gør Migrationsverkets ansatte ikke bare deres arbejde som alle andre, der skal forsørge sig hæderligt? Jo, men de er krumtappen i den omvæltning af landet som har fundet sted og som nu fortsætter med forøget styrke. Der har været en hel del angreb på deres lokaler, men vi ved ikke videre om dem. Det kan være utilfredse kunder, men det kan lige så vel være svenskere, der aktionerer mod knudepunktet i implimenteringen af Riksdagens udsalgspolitik. Bert Karlsson derimod, er et rendyrket eksempel på en opportunist og en værnemager. Vor tids Gullaschbaron, foragtet af sit folk, foragtet af sine arbejdsgivere. At han i 1991 var formand for det indvandringskritiske Ny Demokrati, understreger blot i hvilken særklasse af åndelig korruption, han befinder sig. (Se også Medløberen)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Mats (Malmo)

    Vad är en værnemager ?
    Som svensk var ordet främmande för mig då jag första gången hörde det i TV-serien Matador, i samband med att serien handlade om tiden vid Danmarks befrielse. Men jag kunde ju sluta mig till vad det hade för betydelse, på ett ungefär.
    Och visst – man kan se en hel del av det som sker i Sverige idag “tangerar” detta.

  • HH

    Tack för vaernemagre – det var för mig ett nytt, bra danskt ord. När jag läser som det skrivs blir jag än mer fundersam. Gulaschbaroner var ju sådana som fixade både det ena och det andra, det var ett ord jag hörde under uppväxten under senaste kriget.

    Men över till allvaret. Vad är meningen med hela denna cirkus? Precis som artikelförfattaren börjar man undra om de regerande partierna driver någonting annat i lönndom. Det kan väl inte vara svårt att begripa att en människa som kommer från en särpräglad miljö naturligtvis behåller den hur många kurser i svenska som än bedrivs. Man behöver inte vara psykolog för att förstå det. Dessutom finns det klara vetenskapliga belägg för att alla människor faktiskt inte, i vuxen ålder, kan lära sig ett annat språk. Faktiskt inte. Redan där har vi en barriär, oöverstiglig för somliga.

    Det vilar ett slags dimmigt vanvett över svenska politiker. Vad är det som de vill bevisa? Att de för länge sedan lämnat allt vad mänskligt förnuft heter står ju uppenbart för alla vettiga människor. Lägg därtill den oerhörda kriminalitet vi dagligdags får uppleva med mord på öppen gata plus den stigande korruptionen inom alla politiska läger, nämnder och myndigheter. Det sistnämnda ser jag alltmer med växande oro. För när vi inte längre litar på de politiskt valda – vad har vi kvar? Ett Syrien, Irak, Libyen, Afghanistan och Pakistan i miniatyr!

    • Pissenisse i Hökarängen

      För egen del har jag inte sett gulaschbaron användas om andra än de “baroner” som profiterade på första världskrigets matbrist och illa fungerande ransonering. När VK2 kom var man beredd och sjösatte bättre ransoneringar. Landet hade ju även mellan krigen blivit bättre sammanhållet och rikare (Sveriges BNP/capita passerade UKs år 1932).

      Kan du ge konkreta exempel där “gulaschbaron” används på annat sätt än om profitörer kring tiden för VK1?

      • OVERFØRT person der er blevet hurtigt rig, især på uhæderlig måde eller på andres bekostning

        http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=gullaschbaron

        Sådan bruges det i dag

        • Pissenisse i Hökarängen

          Tack Steen, ja kan givetvis användas så, men oundvikligt som en referens gående tillbaka på första världskrigets “baroner”, men inte för en allmän “fixare”. Det krävs en profitering på andras olycka, i detta fall de svenska skattebetalarna.

          Uttrycket torde hursomhelst idag vara mindre känt bland många yngre svenskar, i svensk skola förekommer som bekant inte mycket kunskapsöverföring.

  • Hiawatha

    Tak for fortælling om Monica Papazu fra Mikael Jalving: FREDAGSFORHØR: Det særligt danske, JP 06.09.2013 og for det smukke billede.

  • Erling

    Mødet med Jylland en søndag aften i sommeren 1980 var mødet med et andet kosmisk og historisk rum. Stilheden, den gennemsigtige, kølige aften, så forskellig fra den mørke, varme, stoflige nat i Centraleuropa. Her var hverken de store byers livlige mylder eller den vældige, uberørte natur. Det var en verden efter menneskets målestok, imødekommende i sin lidenhed. Det var en verden præget af menneskets hænder, med små huse, haver og marker. Kontrasten til det ødelagte landsbysamfund under kommunismen, hvor næsten alle var trælle af det kollektive landbrug, kunne ikke have været større. Der var en værdighed, en meningsfuldhed, en tidløshed over dette univers, og hele denne verden havde sit centrum i de hvide kirker på bakkerne.

    Det er et smukt citat, men hvis ‘hele denne verden’ havde sit centrum i kirken, har hun været MEGET langt ude på landet. Eller rettere: ude på landet har kristendommen sit tyngdepunkt i Indre Mission, ikke i de dekorative nipsting på bakketoppen.

    • Hun tilføjer:

      »Både nedbrydningen og modstanden findes fortsat. Det er nedbrydning, når skolen og universitet ikke anser det for sin opgave at overlevere solide kundskaber og viden om fortiden, for den er det eneste, vi kan vide noget om, som Hannah Arendt sagde. Det er nedbrydning af både kristendom og familien, når kirken accepterer homovielser.

      Det er nedbrydning af landet, når man anser landegrænser for illusioner eller fordomme, som skal nedlægges, og når man ud fra en misforstået humanisme accepterer en uhæmmet indvandring uden at agte på, at kulturer hviler på forskellige og endda modsatte værdier. Når opførelsen af en moské i København udløser debat, er det ikke for at fratage muslimerne den normale ret til et bedehus, men fordi dette byggeri med minaret synliggør en erobring af territoriet, som nu struktureres i forhold til en fremmed religion.

      • Erling

        Det er (næsten) helt rigtigt set. Jeg klapper også altid i mine små, militante ateist-hænder, hver gang folkekirken finder på et ny måde at gøre grin med kristne på.

        Men det sidste er ikke rigtigt. Islamiske ekstremister er kun farlige for muslimer. (Det er derfor, vi har erklæret krig mod dem.)

        • Hiawatha

          Du tager fejl. Enhver muslim skal bekæmpe alle ikke-muslimer og alle såkaldte “moderate” muslimer, indtil hele verden er for Allah. Det du kalder islamiske ekstremister er ikke ekstremt. Det er ganske enkelt gode muslimer der følger Koran, Hadith og Suraens ord. Koranen kan ikke fortolkes, ethvert komma i bogen er Allahs Ord. Altså er det således at enhver muslim er fanget i Islam (dødsstraf for apostasi) og skal følge Koranens ord, som befaler KRIG. En muslim har ikke lov til at tænke selv. Allah har tænkt for ham. Muslimens skal blot FØLGE. There will never be peace in the world as long as the Quran exists!

  • Skåning

    Bert Karlsson ger mig kräkreflexer. Under Ny Demokratis glada dagar så var han sååååå invandringskritisk, och tog även in det ökända nationalistbandet Ultima Thule i sitt skivbolag. Efter tiden i partiet upptäckte han att det var en belastning, och gjorde allt för att släta över sin politiska karriär. Nu har han till och med sjunkit så lågt att han maxar profiten på invandringsindustrin. En jävla krämare helt utan ryggrad.

  • HH

    Tack Erling för de mycket fina raderna om Jylland. Faktiskt blev texten så påtaglig för mig att jag tyckte att jag stod på ort och ställe och mötte “ett kosmiskt” rum. Vackrare kan det inte sägas. Vi har någonting djupt gemensamt, vi nordbor, låt oss inte glömma det.