97% af samtlige kreative nyskabelser gennem tiderne er udtænkt i Vesten. Forklaringen er Vestens åbne og konkurrerende samfund. Så klart er budskabet fra forfatter og investor Lars Tvede, som i sin nye bog ‘Det kreative samfund’ udfolder sin analyse af civilisationernes historie. De store mellemøstlige og østasiatiske civilisationer var førhen foran os i Vesten, men så slap vi kreativiteten løs. Hvad skete der? – Og kan vi fastholde vort historiske momentum?
I bogen argumenterer Lars Tvede for Vestens overvældende andel af verdenshistoriens samlede opfindelser. Men han tegner samtidig et billede af en vestlig nutid præget af gældsætning og strukturkrise, og hvor overdreven politisk regulering er ved at bremse os. ‘Det kreative samfund: Hvorfor kom Vesten foran?’
Jeg var der i et stopfuldt Cepos, og kan meget anbefale at høre det. Lars Tvede begynder minut 5:10. Kai Sørlander anmeldte Tvedes bog i Weekendavisen den 17.1.2014 Anm: Falske forestillinger (ikke online) og skrev blandt andet:
Tvede blotlægger altså en simpel historisk dynamik, som indebærer, at civilisationer bliver stærke og rige, når der er omstændigheder, som fremmer kreativitet og samhandel. Til gengæld vil de så igen svækkes, når disse omstændigheder ikke længere er til stede. Civilisationer kan med tiden få dårlige ideer, som undergraver deres egen kreativitet og samhandel. De kan stivne i traditioner og regler, som blokerer for nytænkning. Generelt har civilisationer en næsten uundgåelig tendens til at sande til og blive dekadente.
Disse enkle historiske dynamikker illustrerer Tvede med et rigt eksempelmateriale. Han fortæller om Kinas opblomstring og forfald. Og en tilsvarende historie om Romerriget. Desuden informeres vi om, hvorledes den islamiske kultur kvalte sig selv indefra.
Det er på denne baggrund, at Tvede beskriver, hvorledes den vestlige civilisation voksede frem. Vesteuropa blomstrede, fordi der opstod en kædereaktion af begivenheder som renæssancen, reformationen, oplysningstiden og industrialiseringen. Det medførte, at Vesten gjorde den videnskabelige metode til en del af sin egen arv og dermed ikke kun skabte varige fremskridt inden for videnskab og teknologi, men også verdens første permanent kreative og dynamiske samfundsmodel.
Når det først er sagt, at Tvedes bog er spændende at læse, og at han peger på nogle vigtige sammenhænge, så må det også tilføjes, at hans analyse har store blinde pletter. For det første så ser han hovedsagelig den statslige omfordeling som en trussel mod kreativiteten. Han overvejer overhovedet ikke, om den radikalt stigende ulighed, som vi oplever i Vesten – og især i USA – også kan være en sådan trussel. Men er virkeligheden ikke, at rigdommen bruges til at sikre egne privilegier og til finansielle transaktioner, som mest af alt har karakter af lotteri?
Det er også interessant, at Tvede overhovedet ikke har et ord at sige om asylpolitik. Vi har lavet et system, som kræver, at vi skal tage mod asylansøgere fra hele verden. Dermed går vi ud fra, at de vestlige lande kan bære konsekvenserne af sociale sammenbrud og politisk undertrykkelse overalt i verden. Tvede siger klart, at nogle kulturer er dysfunktionelle i forhold til kreativitet; og han peger også på velfærdsstatens potentiale for moralnedbrydning.
Men hvorledes kan han så være fuldstændig tavs om faren for, at asylsystemet kan føre til politisk og kulturel opløsning? Til slut er der en lidt ømtålelig sag. Tvede skriver, at »i tidlige fortolkninger af kristendommen var det f. eks. helt i orden at udøve religionskrige, hvor modparterne blev tortureret til døde eller slagtet i tusindvis. Først med Det Nye Testamente og senere fortolkninger er kristendommen ændret til den fredselskende religion, som størstedelen af dens tilhængere anser den for at være i dag.« Det tog mig lidt tid, før jeg forstod, hvad meningen er. Tvede hævder, at Det Gamle Testamente er en tidlig fortolkning af kristendommen, og at Det Nye Testamente så kommer med en senere og fredeligere fortolkning af kristendommen. Hvad er der dog sket med vor arv, når Gyldendal ikke fanger en sådan enfoldighed?.
Læg lige mærke til en ting: Den vestlige ‘civilisation’ udsprang af kristendommen. Intet mindre. Deraf kom også ideerne til demokratiet (næstekærlighed osv.). Vesten er kristen (eller i dag skal man nok til at sige ‘var’, for det går den gale vej!), og det er ganske enkelt derfor! Vesten blev velsignet af Gud, dermed blev Vesten også mere fremgangsrig. Alle de onde diktaturer er præget af antikristenhed, afgudsdyrkeri, fx tilbedelse af Allah, barbari, lovløshed og en ondskab, der overgår al forstand. Det medfører ikke blot stupiditet og analfabetisme, men også massemord, voldtægter, hævndrab, massakrer osv. Noget, som især trives side om… Read more »
[…] Uden den ingen elektricitet og ingen rumforskning. Lars Tvede har beskæftiget sig med det i Det kreative samfund: ‘Hvorfor kom Vesten foran?’ og Niall Ferguson i The West and The Rest, hvis nogen skulle […]
‘Stort set hele deres haer var slaver’, siger han om romerne. Hvor forkert kan et udsagn vaere!?! Jeg traekker min forrige ros tilbage! (Nu hvor jeg har hoert mere end ti minutter)
Den bog kan han beholde for sig selv.
Godt foredrag – saerligt holder jeg af det afdaempede toneleje – men der er noget helt galt, naar man kan staa og sige at et leksikon paa 11.000 (!) bind kun fylder 23 hyldemeter, hvilket giver to milimeter per bind.
Hvis der ikke er en stemme der siger ‘lige et oejeblik…’ til saadan nogle tal, er man nok ikke den bedste til at vurdere videnskabelige praestationer eller statistisk litteratur som f.eks. den af Charles Murray.
[…] Europa vil stå overfor en betonvæg, hvor det skal beslutte om det vil leve eller dø. Hvor svært kan det være at have ansvaret for et kontinent og en hel kultur, der har været førende i 2000 år, men er kommet i mindretal i verden? (Se Det kreative samfund: ‘Hvorfor kom Vesten foran?’) […]
Det her er lidt en anden vinkel på samme diskussion, om Vesten skal hævde at have universielle værdier. Det er mit indtryk at der groft sagt er to fløje her, “fæstningsbyggerne”, her repræsenteret ved Kasper Støvring og Morten Uhrskov, og “imperialisterne”, repræsenteret ved Katrine Winkel Holm. Begge sider har nogle gode argumenter og det er iøvrigt interessant at netop Charles Napier og hans kontante modstand mod enkeafbrænding i Indien er blevet nærmest “ikonet” på “Vestlig kulturel selvtillid.” Jeg selv erkender at vi pt ikke rigtigt har økonomien og befolkningsoverskuddet (nærmere bestemt et overskud af friske unge Jens’er og Joe’s der… Read more »
Jeg var til stede og fandt, at han standsede omkring 1990. Da EU stadig handlede mest om frihandel, derfor var han også positiv overfor EU.
I dag vil de bare overregulere os og hæmme vores kreativitet, det burde han forholde sig til. Og ja, hele asylsystemets kvælertag forholdt han sig heller ikke til. Han ville helst bare være flink.
hvis du hører foredraget, siger Tvede også at “kulturer trækker lange spor” (han bruger den syd og nordengelske udvandring til USA som eksempel, the rednecks) – det gør den førkristne også i Europa, ikke mindst heroppe hos os og vikingerne
Det är en viktig diskussion Morani ya Simba och Peter Andersen. Helt rätt. McCrone (The Myth of Irrationality), en annan tänkare anser att den dominerande bilden av människan i västvärlden är romantisk idag. Den är helt irrationell och helt ovetenskaplig dvs den har inget samband med det hjärnforskarna kommit fram till. Han framhåller att västs framgångar beror på att vi tidigare främjat vetenskap och rationellt tänkande men att det nu pågår en kulturell dragkamp mellan dem som vill fortsätta bygga på det rationella och dem som förespråkar den irrationella och romantiska synen (postmodernism, multikulturalism). Han säger att företrädarna för ett… Read more »
Uppriktigt sagt så skulle jag vilja säga att det du skriver är till stor del bullshit. Kreativt tänkande är inte bara kulturellt. Det kan jag sätta min vänstra lillfinger på. Jag har helt enkelt sett för många personer under min uppväxt som totalt saknar denna förmåga, alldeles oavsett andra kvaliteter eller uppfostran. De kan omöjligen tänka out-of-the-box, och saknar därmed kreativitet. Det är samma människor som är totalt främmande för fantasy- eller sci-fi-litteratur, eller för den delen aldrig skulle kunna tänka sig att måla en tavla. Sedan kan de faktiskt ha hur hög eller låg IQ som helst (fast sällan… Read more »
Och vad har du för belägg för det? Jag skulle vilja säga att du inte har något mer än bullshit att komma med. Man kan inte bara kasta ur sig påståenden och hänvisa till vad man själv sett och tror. “Kreativt tänkande är inte bara kulturellt.” ????? “Jag har helt enkelt sett för många personer under min uppväxt som totalt saknar denna förmåga, alldeles oavsett andra kvaliteter eller uppfostran” Jaha. Och? Vad har det med detta att göra? “Kreativt tänkande är inte bara kulturellt” Det har jag inte skrivit heller. Kreativitet (konstruktiv) kräver som jag visade i min kommentar bildning… Read more »
Tillägg:”… alldeles oavsett andra kvaliteter eller uppfostran”.
Det kan ju ha varit papegojor eller härmapor du träffat på. För de är bara rabblare, efterföljare och har ingen kunskap. Tips. Läs om hur kunskap blir till.
Ja, man behöver kanske skilja mellan konstruktiv och destruktiv kreativitet, men kanske hänger de ibland samman med varandra, eller kan växla vid olika tidpunkter både i enskilda människors liv, samt också, därmed, i hela nationers liv. Vem vet…. De krav, eller förutsättningar som krävs för att konstruktiv och intelligent kreativitet skall kunna blomstra, är ofta onekligen ingredienser som kunskap, kunnande, vetande, tålmodighet, fantasi samt både ett förutseende, långsiktigt och flexibelt tänkande. Men dessa faktorer är kvalitéer som i och för sig kan finnas hos de flesta olika befolkningar i större eller mindre omfattningar, men som kan yttra sig olika beroende… Read more »
Tack för att du skrev en kommentar så jag fick veta var jag hade skrivit för någonstans innan. 🙂 Jag har inte hunnit läsa din kommentar men det skall jag göra sedan. Jag tänkte bara jag skulle göra ett tillägg men kom inte ihåg vilket inlägg det var jag skrivit i tidigare men tack vare din kommentar kunde jag härleda det. Så denna kommentar är inte speciellt till dig utan allmän. Men tacket är till dig. De flesta känner nog till Alexander den store och den gordiska knuten. Jag drar inte den historien utan ställer bara frågan: Var Alexander kreativ… Read more »
Exakt!
Steen.
Hvor blev den groteske historie af?
En af de ting som har gjort vesten anderledes end andre kulturkredse , er de exeptionelle idivider som altid er ankommet på det rigteige sted og det rigitige tidsspunkt til at føre udviklingen VIDERE , ofte i tilsyneladende umulige situationer . Carlemagne , Wilhelm erobreren ,Columbus ,Galileo, Newton , Francis Drake , listen er næsten uendelig . Vores forfædre var istand til at slutte op omkring en værdig lederskikkelse på måder som det er svært for os at forstå . Da Francis Drake døde af sygdom under sejlads midt i atlanterhavet , blev han ”begravet” sammen med tre af hans… Read more »
Det aksiomatiske videnskabs ideale. ( Begrundelse “fra oven,,.) Det var Aristoteles, der fik ideen til aksiomatiske metode, mens han udarbejdede teorien om syllogitiske slutninger. Han opdagede, at alle gyldige syllogistiske slutningsformer kan udledes af, eller “reduceres til,, to udvalgte sådanne former. Som om det ikke var nok, runder han det hele af med at vise, at valget af disse former til en vis grad er vilkårligt. Den aksiomatiske metode=at sammenfatte en stor mængde indsigt ved at vise, at de kan udledes logisk af et lille antal grundantagelser (aksiomer). En sådan samling af en række indsigter, hvoraf nogle få, aksiomer ,… Read more »
Det er en meget vigtig diskussion. Vi er i fuld gang med at sætte Vesten’s arv over styr i disse år, i en blanding af politisk korrekthed hvor det hedder sig at “alle kulturer skal respekteres” (et radikalt, i dobbelt forstand, brud med den Napierske holdning at nogle ting er civiliserede og andre er barbariske og vi skal fremme de første og bekæmpe de sidste) og diverse internationale institutioner (først og fremmest FN og EU) som er decideret anti-demokratiske og desuden “international lov og konventioner” som fuldstændigt undergraver national suverænitet (vi har jo direkte Stampe’s ord for at Danmark ikke… Read more »
Jeg tror nærmere vi er ved at være dér, hvor selv de radikale kan fornemme problemerne. Det system der er blevet bygget op omkring internationale menneskerettigheder, FN, EU og alt det andet sovs der har dannet vores forståelsesrammer, er lige så stille véd at lide skibsbrud. Bare det faktum at vi sidder hér og “blogger” om “værdidebat” eller “højreekstremisme” siger jo alt om, at den “gamle” forståelsesramme bliver udfordret. Og selvfølgelig slår den fra sig, så længe den kan.
Om ikke så længe vil VI have det privilegium, at kunne kalde den radikale tone for skinger…
Andra har skrivit bra om detta ämne tidigare. Jag vill särskilt rekommendera Toby E. Huff, Intellectual curiosity and the scientific revolution, Cambridge University Press 2011
Niall Ferguson har også skrevet om dette.
Kreativitet er helt enkelt ikke det rette ord – dynamik er! For det er udviklingen, der er forskellen. Tvedes iagttagelser er et langt stykke af vejen hæderlige, men når man har læst Lawrence Taub’s påvisning af mønstrene i civilisationernes udviklingsfaser … så føles Tvede ikke rigtigt umagen værd. Han er i bedste fald indeholdt i Taub, som han tilsyneladende ikke engang har læst? Og så skal man ikke begynde at udbrede sig om dette emne efter min ringe mening. For det løber man sur i, som det også påpeges med de “blinde punkter”. Det Nye Testamente mod Det Gamle er… Read more »
Det er vi så ikke helt enig om.
Kreativitet er jo netop en
kontrolleret dynamisk proces.
Hvor imod en ukontrolleret
dynamik kan være de “sorte huller.
“Tvedes iagttagelser er et langt stykke af vejen hæderlige”
Og derfor kan han holdes problemfrit frem af Cepos. De virkelige dynamikker og brutale historiske betragtninger vinder ikke gehør hos dette segment. Her nøjes vi bare med, at tale om kreativitet. Det er mere harmløst!
Frihed og kreativitet
er blot to sider af den samme mønt.
Den ak så fortærskede kreativitet. I hele mit lange liv har jeg arbejdet sammen med kreative mennesker, dvs. mennesker der gennem deres arbejde har bevist, at de har geniale opfinderhjerner, der opfinder ting, der kan sælges til god pris, og som sideeffekt giver arbejde til mange mennesker. Man kan ikke opdrage mennesker til at blive kreative. Alle de kreative, jeg har kendt, var karakteriserede ved meget høj intelligens kombineret med et kunstnerisk gen. De var som regel alle glade for musik eller billedkunst. På den ægte måde. Så kreativitet ligger i generne og lige så vigtigt som erkendelsen af dét,… Read more »
Det er nemlig helt rigtigt, at dansk “kreativitet” og muslimsk ditto, titnok har statiskhed til fælles. Så vi er ikke en kreativ kultur, men en dynamisk, hvor muslimerne er statiske i følge en naturlov om vekslen mellem de tvende. Som demonstreret af den langt mere overbevisende amerikaner, Lawrence Taub.
– – –
Det der skiller Vesten fra resten er kritikken, først og fremmest af religionen.
Vestens succes skal ikke måles på hvor meget, vi har hittet på, men vor meget vi har kasseret, smadret. ødelagt og smidt væk, når det ikke fungerede.
En keramikkunstners vigtigste værktøj er mukkerten. Vi ved sgu godt, hvordan sådan en fanden skal svinges.
Denne (mis)forståelsen av kristendommen fra Tvedes side virker aldeles historieløs. Vestens “åpenhed” bestod ganske riktig i et samspill mellom aggressivt utadretttet handel og misjonerende kristendom. Her handlet det ganske bokstavelig om tro-verdighet. Det er for eksempel ikke vanskelig å tenke seg at forestillinger om “det lovede land” har hatt en viktig funksjon ved etableringen av Amerikas Forente Stater. Uten en viss tvetydig, tildels hyklerisk variant av kristendommen ville knapt den angelsaksiske “eksepsjonalisme” ha vært mulig hverken i sin britiske eller amerikanske tapning. Men med dette har det også ganske åpenbart fulgt et hovmod uten like. Videre kristelig er vel slike… Read more »
Ja det er ikke let at vide, men jeg hørte Jussi Björling til morgen – igen – en fantastisk sanger og han er fra Vesten.