31
okt
Seneste opdatering: 1/11-14 kl. 1301
10 kommentarer - Tryk for at kommentere!

»Man er idiotisk, hvis man ikke er bange dem«

Det er ikke for meget at sige, at denne film, som sidste onsdag blev vist på et stort lærred i Upper East, New York, er en af de mest skelsættende i det 21. århundrede. Så skelsættende, at skønt få har set den, og at den blot varer små ti minutter, var rygtet om dens indhold mere end rigeligt til at udløse de heftigste reaktioner. Hvad der fulgte efter, har haft en på en gang lammende og afslørende indflydelse på regeringer i den vestlige verden, på EU, NATO og på vestligt kulturliv.

hirsi ali 2005

Ayaan Hirsi Ali, Hotel Scandinavia et halvt år efter Submission, København 2005

Det er Submission -Part 1, der tales om; den kortfilm, som Theo van Gogh instruerede, og som Ayaan Hirsi Ali skrev manuskript til. At se filmen igen ti år efter i det fine institut 92Y i selskab med Hirsi Ali selv, høj og slank, lange brune bukser, kalveskindsjakke og sjal, er som at genkalde sig et mareridt. Filmen kostede den hollandske instruktør livet; skudt ned og stukket ihjel af en marokkansk islamist i Amsterdam den 2. november 2004, på søndag for ti år siden.

»Jeg ville fortælle, at de korancitater har direkte konsekvenser for muslimske kvinder. Jeg ville spørge, hvad der er helligst – mennesker eller hellige tekster?« forklarer Hirsi Ali. Hun nævner også, at den vestlige verden gennem århundreder har forfinet redskaberne til at tage diskussioner om religiøst eller politisk betinget vold. »Vi ville indlede en ikke-voldelig konversation, den samme, som vi har haft om kristne, jøder, nazister, kommunister og så videre. Hvorfor skulle muslimer undtages?« spørger hun.

Hirsi Ali hylder oplysningstidens idealer, og i sine udfald mod islam har hun aldrig skelnet mellem islamisme og islam, som hun har kaldt »tilbagestående« og voldelig. Konfronteret sidste onsdag med nogle af sine mest syrlige udtalelser, som at »islam er en dødekult«, forklarer Hirsi Ali, at hun skelner mellem islam og muslimer, mellem ideer og mennesker.»Jeg er klar over, at der findes mange forskellige tolkninger af islam og mange forskellige muslimer. Men når det kommer til de doktriner, man finder i islam, vil jeg fastholde, at man er idiotisk, hvis man ikke er bange for dem,« fortsætter hun. Ti minutter, der ændrede verden, Ti minutter, der ændrede verden, Weekendavisen 31.10.2014 (ikke online) Zehn Jahre Mord an Theo van Gogh – Konferenz mit Wilders, Pipes & Co. in Kopenhagen, Topmøde for dødstruede 2. november

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Hans

    Jeg blev smidt ud af en hospitalsafdeling for præcis 1 år siden i Storkøbenhavn, fordi jeg sagde, at vi kommer fra negre i min familie, og af de første negergenerationer var negerofficerer.
    Det var der en somalisk rengøringsmand, der fik ondt i røven over, at jeg brugte udtrykket neger om min familie, så han næsten overfaldt mig mede hans gulvsvaber.
    Han lavede generelt det mest elendige rengøringsjob, som jeg nogensinde har set. (Jeg har selv haft 2 rengøringsjob). Og jeg er overbevist om, at manden kun havde sit elendige udførte arbejde fordi han var neger/somalier.
    Så kom jeg over på en anden afdeling. Her mødte jeg Fatou, en ung danskfødt negerpige fra Gambia (Det må så være hendes mor. Men i øvrigt er jeg lidt i tvivl om hun er født her i landet.)
    Hun havde ikke noget imod at blive kaldt neger.
    Men altså nu er jeg selv 51 år. Der bliver indlagt danskere på 80 år på københavnske hospitaler, demente, unge forvirrede/udviklingshæmmede hvad ved jeg.’
    Det kan sgu da ikke være rigtigt, at man skal frygte fro den dag, hvor en eller anden stakkels enfoldig eller senildement dansker, som mener noget godt med ordet neger, skal slås ihjel af en sindssyg somalisk ansat på en dansk sygehus.
    I øvrigt var det mig en gåde, hvor han havde lært at neger skulle være et negativt ord, siden han var ung og sandsynligvis var vokset op i Danmark og havde gået i skole og var blevet undervist af venstreorienterede lærere!
    Det vil sige, at de venstreorienterede lærere i 90’erne og 0’erne havde bildt ham ind, at neger er et dårligt ord.
    Det er jo en racebetegnelse. Etnologer mener, at der er 3 store racegrupper med underafdelinger, mongolide, kaukasoide og negroide.
    Jeg ved godt at somalierne tilhører underafdelingen etiopider, men mange af deres kvinder har tydelige centralafrikanske negroide træk med buttede kinder, ikke alle. Andre minder om dem fra pyramiderne, Ramses o.s.v.
    Jeg forsøger altid at få somaliske negerkvinder til at hjælpe mig. Somaliske negerdrenge bliver brutalt voldtaget af arabere i Yemen og Saudiarabien.
    Jeg har nemlig arbejdet for Red Barnet. Mange somaliere er flygtet fra Afrikas Horn til den arabiske halvø, hvor de bliver solgt som sexslaver til gamle arabiske mænd i Saudi-Arabien og Yemen.
    Derfor kan de godt lide at være i Danmark, hvor der er fred.

    • Machiavelli

      Tak for indlægget Hans. Vi stammer vi alle sammen fra Afrika, så vores familier langt bagude var en slags negre.

      • Peter Buch

        Har du belæg for påstanden der også placerer de på nedennævnte link nævnte dna-afvigende indianeres ophav i Afrika?

        …alle, bortset fra få små indianerstammer i Sydamerika, er blandede…
        Udsnit fra egen tidligere kommentar på:
        http://snaphanen.dk/2011/10/24/djemila-benhabib-jeg-holder-ikke-min-mu nd/

        • Machiavelli

          Så så unge mand, tag nu ikke tilværelsen så alvorlig.

        • Peter Buch

          Selv alvor kan de der tager forbehold over for tingene, vel ytre, uden at tage det særligt alvorligt.
          Men generaliseringer er jo oplagte valg, både for en mere kvik og flydende kommunikation og at undgå for meget fnidder, til gengæld tabes der vel unægtelig i indholds dækning, man mister detaljer.

          Hvis du mellem linjerne skriver jeg tager det tungt, nægter jeg (også) det.

        • Bjovulf

          Øh, hvor skulle de ellers komme fra – altså oprindeligt?

          Det er da ikke spor underligt, at de som følge af geografien og
          det vanskelige terræn og den næsten ufremkommelige vegetation
          på store dele af det sydamerikanske kontinent har levet i relativ
          isolation, indtil spanierne ankom fra det 15. og 16. århundrede og
          fremad.

          Men det forhindrer da ikke, at deres forfædre er ankommet fra Asien
          via landbro og / eller båd mellem Alaska & Sibirien for ca. 40.000 eller
          12-15000 år siden ( som en del af 3 større grupper ) – her er meningerne
          vist stadig delte, så vidt jeg ved? – og så længe før det fra Afrika, som
          alle “vi andre” ( for omkring 100 – 200.000 år siden ).

          http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2172522/The-First-Ameri cans-Humans-arrived-THREE-great-migrations-land-bridge-Siberia–DNA-dif ferences-detected-today.html

          http://en.wikipedia.org/wiki/Settlement_of_the_Americas

          http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_history_of_indigenous_peoples_of_ the_Americas

          Og en overraskende forbindelse:

          http://sciencenordic.com/dna-links-native-americans-europeans

        • Peter Buch

          Fra dit tredie link:
          MtDNA mutations are also passed down relatively unchanged from generation to generation, so all humans share the same mtDNA-types. The logical extension of this is that all humans ultimately trace back to one woman, who is commonly referred to as Mitochondrial Eve.

          Det er og bliver en hypotese, at afvise der kunne optræde bare to formødre på det foreliggende grundlag ville jeg ikke gøre.

          Following World War II and subsequent worldwide migrations, the current American populations’ genetic admixture can be traced to all corners of the world.

          Dette synes mig være i modstrid med oplysninger fra mit link.

      • Bjovulf

        Nemlig, Mach – man kan jo ligefrem mærke, hvordan vores længe undertrykte rytmesans og musikalitet trænger sig på for at komme op til overfladen, ikke sandt? 😀

        • Machiavelli

          Jo men læg mærke til, at dem der stammer fra aberne ikke kan danse. Og jeg har 2 gange vundet en danse konkurrence.

  • Bjovulf

    Tower Hamlets election case witnesses ‘intimidated’

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-29850569

    31 October 2014

    By Ed Davey
    BBC News, London

    Witnesses in the court case into allegedly corrupt electoral practices in Tower Hamlets have been intimidated, petitioners claim.

    Mayor Lutfur Rahman and his party, Tower Hamlets First, face claims of bribery, corrupt practices and exerting undue spiritual influence over voters.

    Members of the public who brought the case now say 11 of their witnesses have been harassed for their involvement.

    The mayor said he was “astonished” by the claims. [ 😀 ]

    The deadline for all parties involved to respond to initial evidence and statements expired at 18:00 GMT.

    The court case – which does not yet have a start date – will hear:

    Dozens of allegations of postal ballot fraud and of people pretending to be registered
    voters.

    Claims that some votes for Labour were not counted properly by Tower Hamlets staff.

    Alleged “treating” of voters to secure their support, which is forbidden under election
    law.

    Some unnamed voters claim they were told at polling stations by the mayor’s supporters:
    ”You must vote for Lutfur otherwise you are not a good Muslim.” [!!!]

    [ Tja, hvorfor er man mon ikke spor overrasket? 😉 ]