25
dec
Seneste opdatering: 26/12-14 kl. 0116
51 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Udtalelserne falder fra minut 14:25 i Reinfeldt sædvanlige gummisprog, der ikke forholder sig til trivialiteter som hvor de skal leve eller hvem der skal betale for ikke at tale om de etniske spændinger, som har været manifeste i årevis. Reinfeldt er ikke borgerlig, han er en liberalistisk revolutionær.

»Er det her et land, som ejes af dem, som har boet her i tre eller fire generationer, eller er Sverige det, som mennesker, som kommer hertil midt i livet, udvikler det til? spurgte han retorisk i et interview juleaftensmorgen med TV4s Nyhedsmorgenprogram.Eks-statsminister: Sverige ejes ikke af svenskerne

Reinfeldts tanker er udkommet i to TV-versioner: Reinfeldt to the New Swedes: Make Your Mark on Christmas!

Reinfeldts tanker om fremtidens Sverige

Av CHRISTIAN SKAUG

Kommer nyvalget som formodentlig vil finne sted i Sverige den 22. mars 2015, til å dreie seg om hvorvidt landet skal fortsette å avvikle seg selv?

I så fall ser det ut til at de etablerte politiske partiene vil holde stø kurs mot avvikling. Til TV4 gir opposisjonens leder og tidligere statsminister Fredrik Reinfeldt følgende:

Er dette et land som eies av dem som har bodd her i tre eller fire generasjoner, eller er Sverige det mennesker som kommer hit midt i livet gjør det til å være og utvikler det til? For meg er det selvsagt at det skal være det siste.

Noen av oss ser med forundring på hva svenskene steller i stand for seg. Men lenge har det skjedd i taushet og uten diskusjon.

Her sier Reinfeldt praktisk talt at et folk ikke bør ha arveretten til landet det bor i, hvilket omtrent ville tilsvare det å ta arveretten fra slektninger etter avdøde i privatlivets jus – på nasjonal skala. Det er rene ord for pengene.

Hvis svenskene støtter opp under Reinfeldts tanker med stemmeseddelen, betyr det altså at de gir seg et slags demokratisk mandat til å forære landet til andre. Noe moralsk mandat fra forfedrene har de jo ikke, men historien skal tilsynelatende ikke spille noen rolle.

Man skulle tro at det ikke var blant de tingene det ville falle naturlig å stemme over, men at det snarere skulle befinne seg utenfor grensene for politikkens handlefrihet.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Svend

    Sådan lyder en 100% landsforræder. Selvfølgelig ejes Sverge af svenskerne ligesom Danmark ejes af danskerne. Jeg har skøde på min jord, og kun fordi politikerne via demokratiet kan stjæle vore penge og ejendom, kan de betale for, at vi besættes af mennesker, som de sætter højere end os – de gamle ejere.

    Mit håb er, at byggekranerne må hænge fulde – ikke af muslimerne – men i stedet af dem, der har stjålet vor frihed, vore penge, vor ejendom, vort land, vore børns fremtid for at gøre sig dejlige overfor verdens krigeriske nassere.

    • Du kan være ganske rolig. De vil blive de første som muslimerne sender til vejrs. Det er nu engang sådan de viser deres taknemmelighed overfor mennesker som giver dem alt.

  • Svend Andersen

    Hvis det officielle Sverige er så ligeglad med deres grænser, så er det vel snart på tide, at vi kræver Skåne, Halland og Blekinge tilbage til det danske rige. Danmark til Brömsebro! Fremad, alle snaphaner!

    • Utflyttad svensk

      @ Svend Andersen.
      Det bästa som kunde hända Sverige vore om Ni i Danmark tog över Sverige. Det borde ju vara ganska lätt. Sverige har ju inget försvar längre och befolkningen tar nog emot Er med öppna armar. Åtminstånde dom 13% som röstade på Sverige Demokraterna.

  • PFEP

    Jag skrev idag innan denna kommentar på den dubiösa svenska bloggen “Exponerat”:

    Jag skal inte diagnostisera Frederik Reinfeldt efter några psykologiska eller psykiatriska begrepp det finns i alfabetet.
    Vad jag däremot kan säga med en viss tyngd, är att jag är tillräckligt gammal för att värdera personens karriärmässiga alster; från boken “Det sovande folket”, hans tid som ordförande i MUF och vad han sen under åren har uttalat vidrörande Sverige och Svenskar överlag.
    På mig verkar det som denna person har genomlevd tillvaron skyddad från verkligheten och kanske därför den ena gången efter den andre kommer med uttalanden där går emot all sund förnuft, vett och sans och allmänt folkvett.

    Och till mitt bästa, står jag för dessa radar kring Frederik Reinfeldt!

    • Nils

      Huvudproblemet med Reinfeldt är inte att han helt saknar kontakt med verkligheten utan att han tycks drivas av ett patologiskt svenskhat och tydligen har gjort så sedan han skrinlade ihop ‘Det sovande folket’.

      Det måste banns mig vara världsrekord att moderaterna utsedde denne svenskhatare till partiledare och att han sedan efter att ha stulit socialdemokraternas retorik och politik lyckas bli vald till statsminister inte bara en gång utan två… och att han först efter att ha hållit sitt beryktade sommartal inte lyckas bli omvald igen. Konklusionen måste ju vara att vi svenskar i allmänhet och moderater i synnerhet är imbecller!

      • Anonym

        Felstavningar hänvisas till det här förbannade Apple… Ångrar bittert att jag bytte till Mac.

        Skrinlade ska vara skribblade
        Banns ska vara banne
        Imbecller ska vara imbecilla

  • Norsk patriot

    Det er tre ting jeg hater. Idioter, løgnere og forrædere.
    Idioter kan læres opp, løgnere kan avsløres, men en forræder er både en idiot og en løgner, og bør bli henrettet.

  • Kim Rasmussen

    Den mand har sikret sig en plads paa den hurtigt voksende liste af politikere,der traenger til at faa deres hoveder undersoegt…..

    • PFEP

      Sorry Kim, men jag tror den goda Frederik Reinfeldt för länge sedan har passerat “the point of no return” och därmed bortom någon eventuell räddning.

  • nobody

    Dagens nyhet – Anlagd moskébrand i Eskilstuna:http://avpixlat.info/2014/12/25/anlagd-moskebrand-i-eskilst una/

    Är detta början på framtida svensk historia? Moske branden kallas den eldsvåda som härjade en av Eskilstunas källarmoskeer den 25 december 2014 och som anses vara ett avgörande moment i etablerandet av sjuklöverns styre. Huruvida de huvudanklagade, Sverigedemokraterna, verkligen anlade branden eller ej, har ej varit föremål för diskussion för oavsett vilket gav branden en anledning för sjuklövern att påbörja avvecklingen av den svenska demokratin.[1]

    Så nu väntar vi bara på “Machtergreifung”: http://en.wikipedia.org/wiki/Machtergreifung

    Samt “Gleichschaltung”: http://en.wikipedia.org/wiki/Gleichschaltung

    [1] Riksdagshusbranden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden

    • Glem alt om svenske nazier, SD ere osv. – det giver jeg 5 procents chance. Det mest tænkelige motiv er modstandere til ISIS – kurdere- der angriber en moske, som er kendt som rekruttør for ISIS

      http://tinyurl.com/mxlkaja

      For en måned siden var der demonstrationer udenfor moskeen på grund af dette

      alternativt kan det være slægtninge til faldne IS krigere

      Hvis dette passer,lukker svensk medierapportering ned pronto, hvilket derefter nærmest beviser teorien.

      Sammenlign med den store moskebrand i Malmø 2003

      http://snaphanen.dk/2009/11/08/9-november-1989/

      eller man husker backabranden i Göteborg 1998 og mediernes propaganda – da det kom til stykket var det en insider affair

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskoteksbranden_i_G%C3%B6teborg

      • Svend Andersen

        Det var også min første tanke. To forhold taler for dette: 1) angrebet fandt sted ved højlys dag, og 2) der var folk tilstede i kældermoskeen.

      • PFEP

        Det har i dag gået ild i en Moske i Askiltuna, pyromans dåd siges det i medie, dog uden bevis.
        Det kan selvfølgelig godt være rettet mod Islam som sådan, men kan sagtens med være nogen intern konflikt mellem Shia og Sunni eller for den delen interne strider indenfor den egne sekteriske linje.
        Nu har dette sket i Sverige og vi kan næppe forvente at få relevant information i sagen og i det tilfælde man får frem nogen/nogle med rester af benzin på hænderne, kan vi nok regne med at de direkte bliver erklæret for psykisk syge, uden et eneste tegn på nogen forbindelse mod Islam.

        Lidt Off Topic, virker det faktisk som att alle solitære terrordåd i Europa i dag af mennesker der under fremsigende af råbet “Allahua Akbar” anses udføres af psykisk syge mennesker, mennesker der siden havner på retsmedicinske psykiatriske institutioner, alt for at mineralisere nogen eventuel Islamistisk kobling overhovedet.
        Angsten bland både medie og myndigheder virker være kompakt, måske af den årsag at man idag er bevidst at låget holder på at sprænges fra den folkelige trykkoger!
        Godt nyt år og alt det der 🙂
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20074438.ab

      • Santor

        Ikke desto mindre får DR det til at lyde som et racistisk angreb på islam.

        http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/12/25/205547.htm

        Og hvem bruger de som kilde? Expo selvfølgelig!

    • Angela

      Moskébranden har slagits upp stort och redan har ett antal ministrar uttalat sig om illdådet och hatbrottet – statsminister, justitieminister, kulturminister UTAN att det är klarlagt vad som orsakat branden. Efter att justitieministern fördömt illdådet krävdes att även statsministern skulle uttala sig vilket han gjorde ikväll.

      “Ett avskyvärt dåd”, kallar statsministern det i kvällsnyheterna.

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20075008.ab

      Det är makalöst. En statsminister som går muslimernas ärenden och genast uttalar sig utan att branden klarlagts, utan att bevis finns utan bara följer sladder. Vem kan ha förtroende för en sådan regering och sådana ministrar. Tänk om det varit något riktigt allvarligt som hänt. Och statsministern, justitieministern och de andra ministrarna inte ens tar reda på vad som hänt utan bara pladdrar i medierna. Och någon moské var det inte utan en källarlokal med 20 personer.

      Det är så inkompetent så man baxnar.

      Tänk nu om det är så att det bara var som det sägs att matoljan tagit eld i köket. Hur backar statsministern då? Man tar sig för pannan.

  • Lene

    Det er dog ganske hårrejsende, hvad Reinfelt her udtaler. Det burde få alle alarmklokker til at drøne i vilden sky i Sverige – og i Danmark. Grænserne SKAL op!

  • Ett folk bör inte ha arvsrätt till landet det bor i, säger Sveriges tidigare statsminister Reinfeldt till TV4, vilket motsvarar att ta arvet från släktingar till den avlidne – på nationell nivå. Detta ligger utanför gränsen för politikens handlingsfrihet.

    https://www.document.no/2014/12/reinfeldts-tanker-om-fremtidens-sverig e/

    • Angela

      Ja det finns bara ett ord för det och det är landsförräderi. Det är landsförräderi och folkmord. Ingen regering i EU har mandat att avskaffa de europeiska folken eller deras nationer. EU är olagligt och saknar legitimitet. EU har inget mandat att experimentera med människorna eller deras nationer. EU är ett skurkprojekt. Styrt av en liten självutnämnd korrumperad maffia.

  • Santor

    Mander er jo bindegal. Den udtalelse er i sig selv en krigserklæring mod det Svenske folk.
    Svenskerne kan nu blive nødt til at hævde deres ret til Sverige og det kan kun ske med voldelige midler. Reinfeldt kan de facto have startet en borgerkrig i Sverige.

  • Jesper

    Jeg er bange for, at det der kommer til at ske er, at svenskerne (ligesom danskerne og nordmændene mv) som dikkende lammehaler kommer til at vadde direkte ind i Reinfeldts multikulturelle helvede. Der kommer ingen borgerkrig, og der kommer ingen revolution. SD bliver sat uden for indflydelse, og i det omfang de ikke gør, kan de ikke ad demokratisk vej gennemføre de reformer, der skal til, hvilket i Sveriges tilfælde vil være at hjemsende ca 2 mio. “Flygtninge” og indvandrere til Mellemøsten (i DK ca 500 t. På nuværende tidspunkt).

    En ny generation kommer til at vokse op, og for dem vil det være naturligt, at 50-95 pct. af børnene i skolen taler arabisk og går med slør. Vi kommer til at gå på kompromis med Sharia, og vi kommer til at opgive mange af vores grundlæggende værdier – primært frihedsrettigheder. Bombeattentater og brandstiftelse kommer til at høre til dagens orden. Og desværre er dette jo ikke engang en fremtidsdystopi.

    Om få årtier vil der ikke være så mange tilbage, som kan huske Sverige som et rigt, trygt og harmonisk samfund. Til den tid vil visionen om det multikulturelle, balkaniserede samfund være en realitet i al sit vanvid, og tusinde års nordisk kultur i Skandinavien vil dermed være tabt. Dette er vores fremtid, og der er intet vi kan gøre for at ændre dette.

    • machiavelli

      Ikke så negativ Jesper.

    • Brozak

      Jeg har en invending til ditt fremtidscenario.Du ser for deg Sverige som en slags statsdannelse under muslimsk styre der svenskene har en plass som arbeidende slaver. Dette tror jeg ikke vil skje fordi: 1)Den islamske ideologi er skreddersydd for en stammekultur og kan derfor ikke administrere en moderne statsdannelse. 2) Naar svenskene begriper at de under sharia bokstavlig talt skal fungere som arbeidene slaver for et flertall ikkearbeidende muslimer,vil de omsider gripe til vaapen.

      Jeg tror heller Sverige til slutt vil bli stykket opp i autonome omraader etter ettniske skillelinjer. Omraader som vekselvis vil bedrive lavintensiv handel og krig. Her vil de muslimske enklaver ha minst evne til aa forsorge seg selv og derfor aggresivt parasittere paa de mer velfungerende enklaver.

      • Jesper

        Jeg tror ikke på en islamisk overtagelse af Sverige. Jeg er enig i at der kan blive tale om et fragmenteret, etnisk opdelt samfund, der kan blive ret konfliktfyldt.

      • Torben Snarup Hansen

        Helt rigtigt set. Der kommer ikke en ny Sovjetunion i det Sverige, som nu er i opløsning. Der opstår ingen ny orden med en stramt organiseret statslig myndighed. Islam resulterer i kaos. Det kan let konstateres ved at kaste et blik på Afghanistan, Libyen, Syrien, Iraq og de andre lande, hvorfra både muslimer og ikke-muslimer strømmer mod Vesten. Med eller uden en khalif er klansammenhold, lokal røverøkonomi og kvindernes underordnede stilling så langt det afgørende.

        Derfor er det lige meget, om shariamuslimer befolkningsmæssigt på et tidspunkt opnår mere end 50 % tilslutning. Dette er en illusion i hovedet på vestlige mennesker, hvis politiske kultur præges af parlamentsprocedurer – med 51 % til Helle Thorning og 49 % til Lars Løkke. Glem det!

        Afgørende er, at en meget stor gruppe mennesker i Vesten afviser at bruge vold og trusler. Det har længe været sådan, at determinerede mindretal i de enkelte boligkvarterer fortrænger de oprindelige svenskere, danskere o.s.v.

        • Svend Andersen

          “I wish none of this had happened.

          So do all who live to see such times but that is not for them to decide, All you have to decide is what to do with the time that is given to you.”

    • Angela

      Ja, Jesper så har jag också tänkt. För det är så de tänker. Så tro inte att det inte är planerat. Efter EU-inträdet diskuterade jag mycket med professorer vi de två äldsta universiteten i Sverige. Barnen blir tillvanda. Indoktrinerade. I skolor , utbildning och övriga kulturella institutioner. I Sverige ser vi det redan vid t ex museerna, historieförvanskning , i medierna, en ständig propaganda inte minst genom den fackliga rörelsen och på arbetsplatser. EU anordnar skolresor, tävlingar även Melodifestivalen, skoltävlingar ger bidrag och priser för att knyta barnen till sig. Hjärntvätt. Vid universiteten pratade vi mycket om det vid Sveriges Anschluss. “Titta , sa dem, i Italien. De italienska nya generationerna har inte en aning om hur det är att leva i ett fritt land. De har alltid levat i EU. De är uppvuxna i EU och vet inte av något annat. Nu blir de islamiserade och deras barn kommer inte att veta av något annat. Makteliten har varit mycket skickliga i att skära av banden och separera generationerna. De äldre har förlorat inflytandet över barnens uppfostran och bildning. Dessutom sker en systematisk ungdomsfixering. De äldre diskrimineras och behandlas som mindre vetande som nollor som ingen behöver ta notis om. De unga hyllas genom snabba karriärer och toppjobb som de inte har vare sig kompetens eller livserfarenhet att klara av.

      Men nu tar det hus i helvete hos folk. Folk börjar förstå att det är allvar. Att de är hotade till livet. Att deras barns framtid är hotade. Folk börjar spotta i nävarna. I Sverige börjar fler inse att de kan rösta bort gangstrarna. Bara att vi sitter här och diskuterar det är en oerhörd framgång. Vi får INTE ge upp även om det känns hopplöst ibland.

  • Rudolf

    Dårens nuvarande hobby verkar vara att reta upp svensken så vi går ut på gatorna. Gör han det för att rädda oss eller för att ev. få igång ett inbördeskrig med påföljande intervention av NATO? Är Sverige ett pilotprojekt för NWO?

    • Angela

      Ja, “pilotprojekt” eller först ut på banan i EU. Jag har också funderat ibland på Reinfeldts båda tal. En hämnd av något slag? Eller att han genom att tydligt säga nu vad det handlar om vill skydda sig själv mot framtida rättegångar om landsförräderi? Jag har också funderat över det. Men det verkar ganska uppenbart att hans regerings avgång var planerad sedan länge. Jag säger det än en gång. Löfven var redan utsedd.

      Såg du inte när Saakasvhili efter Georgienkriget försade sig i BBC om NWO och började äta på slipsen? 🙂 Finns på nätet.

  • Lene

    Nej hør nu, det er da at lægge sig på ryggen og overgive sig. Jeg håber da, at de fleste vil kæmpe for livet, og at disse forbrydere ender bag tremmer i tide.

    Javist, manden er så binde gal, at det både piber og fløjter. Hans had til sit eget folk er nu ikke noget uset fænomen. Hitler kørte præcis ad samme vej. Han lokkede og løg, men tilstod senere åbenlyst, at Tyskland og det tyske folk skulle smadres med ham, og han kom til magten på samme måde som vor tids landsforrædere har løget sig frem.

    Det undrer mig i øvrigt, at SD ikke straks har fået skyld for ildspåsættelsen som med rigsdagsbranden i fordums tid, men det kan selvfølgelig nå at komme. Så er kopieringen af Hitler da til at få øje på.

  • Fluenesherre

    Jeg har fulgt Snaphanen i alle de år og satt meget pris på denne nettside, og vil derfor påpeke at kommentarfelt kan utvikle seg til å bli kontraproduktivt, for å si det forsiktig.

    • Peter Buch

      Det materiale redaktionen sætter på siden, det være sig eget eller andres bør være grundlaget siden vurderes på- i første omgang.

      Nægle hævder virkeligheden er en anden da alle konstant er “på”, andre vil hævde de blot er “sat af” et andet sted.

      At fjerne alles mulighed for kommentarer er en metode til at undgå andet bringes end det redaktionen vælger.
      At fjerne enkelte kommentatorers mulighed for at indsætte kommentarer er en anden mulighed.
      At etablere en forhåndscencurkommite med klare retningslinjer for alle tænkelige tilfælde af tvivlsspørgsmål, sålangt evnerne strækker i den forbindelse, er også muligt, kan en sådan regne med din arbejdsindsats?
      Kryds i dit svar på spørgeskemaet af hvormange timer fordelt over dage, uger og år du vil være til rådighed.
      På forhånd tak.

      Midler skaffes til udgifter forbundet med drift, hardware, software, korekturlæsning, redigering i samtligt tænkt bragt, og udgifter til selvvalgte kommentatorer, uønskede censureres bort. Det ser på overfladen helt ud som om om det er en spontan folkelig forsamlig, der indsætter, skriver og kommenterer frit, men virkeligheden er jo en ganske anden.
      Vælg at fjerne link til Søren Banjomus når Bjørling lige er lagt på.
      Vælg, vælg, vælg…

      Til beroligelse af lettere og seriøst ængstelige kan oplyses at redaktionen ikke står bag denne kommentar.
      Tak for ordet.

    • Kim Rasmussen

      Mere som supplement til indlaegget af Fluenesherre: En god bekendt i Danmark,offentligt ansat
      i en funktion,der berettiger ham dertil,var tidligere paa aaret til et foredrag,arrangeret
      af bl.a. PET . Emnet var radikalisering og maader/middler til at spotte den.Der blev ifoelge min bekendte bl.a. talt om forskellige netsider og blogs,som PET laeser med paa,herunder
      ganske forventeligt modkrafts udgydelser,men ogsaa Snaphanen….ikke at det overraskede mig
      enormt,men alligevel nok til at blive arrig over.Gad vide,om de har styr paa deres prioriteter
      inde hos PET,men, det kunne nyheden om destruktionen af Bent Jensens pc’er forleden tyde paa,det har de jo nok…… 🙁

  • machiavelli

    “.Eks-statsminister: Sverige ejes ikke af svenskerne.”

    En renlivet psykopat og landsforræder af første klasse. Og jeg tror ikke han slipper, når boet skal gøres op.

    • Jeg er ganske enig med dig. Både Reinfeldt og andre kriminelle af hans kaliber, venter på nogle meget lange fængselsstraffe – hvis de da er så heldige at de slipper med det.
      Se ud i Europa, senest Tyskland. Folket er begyndt at rejse sig. De har fået nok, og snart skal de som er skyld i Europas ødelæggelse til at betale deres regninger. Og de er store!

  • XY

    En förlegad stofil, full av uppfordrande prestige. Det är inga djupa ord som strömmar från den mannen. “Det sovande folket” (1993) har sina poänger, kanske ska Svinfeldts nedmontering av Sverige – hans svenskhat – ses som den visionära pamflettens anda implementerad. Svenskarna är väl ett för domesticerat, eller “tolerant” folk, för att revoltera mot landsförräderiet, trots att det pågår med ett hånflin precis framför näsan på dem.

  • Ole Burde

    Jesper sagde ” Vi kommer til at gå på kompromis mede Sharia,…” Kære Jesper , der er meget sjældent noget kompromis med Sharia efter at muslimer er kommet i flertal . Det er muligt at et sådant kompromis kan etableres under meget speciele omstændigheder , men det er langt fra sandsynligt , og selv de få steder hvor en sådan skrøbelig ligevægtssituation eksisterer ( som feks Malaysia) , tyder meget på at det er et midlertidigt fænomen . Tyrkiet er en langt mere sandsynlig model for Sverrige : Der er idag under en procent kristne tilbage , selv om der for et par generetioner side var over 30 % ….Der har vi dit ”kompromis’ ….så måske er der alligevel noget som kan gøres , hvis man tar som udgangspunkt at vi på langt sigt ikke har ret meget at tabe ?

  • Jesper

    Jeg forstår ikke Fluensherre ovenfor. Der står intet på disse sider, som man ikke kan læse i danske (aviser). Snaphanen holder sig mest til kritik af masseindvandringen, hvilket der er god grund til. Jeg interesserer mig imidleritd mest for hvad udfaldet af dette sindssyge eksperiment bliver. Sammenligningen med Tyskland i 1930 rene jf ovenfor er åbenlys: Den militante doktrin af Islam er en tro kopi af fascismen, og sveriges knæfald for multikulturen ligner Weimarrepublikkens magtoverdragelse til nazisterne til forveksling. For så vidt angår Reinfeldt stod det senest klart for mig ved “de åbne hjerters tale”, at manden var blevet gal. Herefter har vi fået “Sverige er stort nok”, og “svenskerne ejer ikke Sverige”. Dette er globaliseringen i sin mest ekstreme form og det er ultra-socialisme: alle, der kan betale en menneskesmugler for at komme til Sverige har samme ret til produktionsfaktorer (jord og kapital) som svenskerne, men i det mindste er det nu klart, at magthaverne i Sverige er villige til at forære det hele væk. Sverige ender således som en fejlslagen stat: vold, terror, et amputeret (eller slet intet) demokrati og økonomisk ruin. Muligvis i et “etnisk kludetæppe” som nogle sikkert kan huske fra Bosnien/Jugoslavien og som også antydet ovenfor. Vi ser for så vidt allerede dette tegne sig i dag. For at der ikke skal være nogen tvivl holder jeg meget af Sverige og svenskerne, ellers gad jeg heller ikke bruge tid på at bekymre mig om forholdene. Jeg anser dog udviklingen i Sverige for irreversibel på dette tidspunkt, og jeg tror derfor ikke på, at hverken en folkelig opstand eller demokratiske mekanismer kan rette rette op på situationen.

    • ” jeg tror derfor ikke på, at hverken en folkelig opstand eller demokratiske mekanismer kan rette rette op på situationen.”

      Og det tror jeg desværre du har ret i. Specielt fordi den folkelige modstand slet ikke er tilstede. Hvis 87 procent ikke kan se hvad der er sket med deres land allerede nu, så ser det sgu skidt ud.
      At de resterende 13 procent, der stemmer på SD, for hovedparten sikkert udgøres af en slags “danske socialdemokrater”, gør jo ikke modstanden mere imponerende..! Så hvornår skuden egentligt skulle vendes må stå hen i det uvisse…

      • Jernhesten

        Men havde du for et par måneder siden troet på at man i Dresden kunne samle små 20.000 demonstranter imod islamiseringen?

        • Der har, lige siden murens fald, været en del utilfredshed at spore blandt en del af den tidligere østtyske befolkningsgruppe. De har blandt andet været større modstandere af islamiseringen end resten af befolkningen. Så det kommer faktisk ikke bag på mig, at et ulmende oprør ville starte der.

      • Jesper

        Hmm. Historien viser, at man skal vise grund til bekymring, når tyskerne begynder at marchere i gaderne, men Jeg tror ikke rigtigt på Pegida. Det er forblevet for småt og har ikke rigtigt momentum, og det er for let at splitte ad for magthaverne og pressen. Et billede eller to af en tumpe med et hagekors i mængden og så er det slut. Men måske. Man ved aldrig. Det er dog også uklart hvem, der præcis tegner organisationen og hvad de nærmere vil med deres ærinde.

    • Jesper

      Det var ikke med vilje, at det stort set det samme indlæg kom to gange på bloggen. Beklager.

  • Daniel

    Norges mest kjente landssviker gjennom alle tider har navnet Vidkun Quisling. Selve begrepet Quisling har fått en internasjonal forståelse av å være sviker.

    Med Reinfeldt så har trolig svenskene fått deres egen Vidkun Quisling. Denne svenske quislingen fulgte jo i stor grad den forrige quislingen, “Mona-muslim”

  • Ole Burde

    Mange her på blogen er dybt pessimistiske . En typisk ”fallit-erklæring” (som feks ovenfor)begrundes ofte med , at hvis FLERTALLET ”ikke kan se hvad der er sket med deres land,så ser det Sgu skidt ud” …
    Dette er måske en hjertevarmende tro på flertallets ret til at bestemme altmuligt , men det viser også en total mangel på forståelse af historiske processer . ”Flertallet’ har sjældent eller aldrig direkte haft nogen videre rolle at spille i initiativtagelsen til de store forandringer som europæiske nationalstater har været igenenem .
    Store forandringer er blevet gennemtvunget af små men stærkt motiverede grupper af individder .
    Den sidste gang vi har set dette , var da det gradvist lykkedes for en forholdsvist lille gruppe kulturrevolutionære humanist-marxister med basis i det akademiske system at udskifte samfundets herskende ideologi og generelle værdisystem .
    Dette skete ikke ved at flertallet lige pludselig fik lyst til blive marxist-humanister , men nærmere ved at den omtalte gruppe var istand til at DOMINERE det uddannelsessystem hvor meningsdannerne og generelt største delen af eliten bliver udklækket .
    Hvis VI kan dominere samfundsdebatten på internettet , er alt muligt , includerende at udskifte den herskende selvmords-ideologi .
    Først herefter vil flertallet få muligheden for at se virkeligheden fra et andet perspektiv .

    • Jesper

      God pointe. Jeg er faktisk ikke uenig. Det tog 68’erne vel et godt årti at dreje hele samfundet i deres retning. Så lang tid har vi ikke tilbage. Men jeg er enig, hvis vi kan få det intellektuelle overtag og vende folkestemningen er ikke al håb ude. Jeg tror personligt at det kræver, at flere fremtrædende politikere på Christiansborg tør stå frem og melde en anden politik ud end de officielt står for nu. Her skal især visse kandidater fra Venstre stå frem og partiet skal skifte kurs (men der gør de næppe inden et valg hvor de allerede står til sikker sejr – dog på baggrund af DFs succes) .

  • Morten – – –

    Om svenskere og danskere ejer deres land er et moderne, filosofisk spørgsmål, og i sig selv glimrende at rejse. Vi mener, at vi har “arvet” vores lande – men kan man det? Næ, det ser det ikke ud til. Man skal åbenbart fortjene dem. Og det gør vi måske ikke mere?

    I fortiden var hverken svenskere eller indvandrere i tvivl om, at Sverige var svenskernes land. Svenskerne besad det spirituelle ejerskab til landet, hævdet. Fordi svenskerne var landets brugere, og dermed forbandt sig med det – noget alle tilkomne respekterede intuitivt, og også ville gøre i dag. Hvis svenskerne stadig forbandt sig med deres land.

    Men det er problemet: Det gør svenskerne (og danskerne i endnu højere grad!) ikke længere. Vi lever af “pizza” og “visa-/dankort”, “Netto”, og “børsen i Tokyo”. Vor tids svenskere og danskere er ikke i deres bevidsthed især nationale og kulturelle svenskere og danskere, men især “professionelle”. Og kan ikke besvare spørgsmål som “ejer svenskerne Sverige?” og “hvornår er man svensk nok?”. Spørgsmål, som typisk stilles retorisk, men som ingen til dato har leveret et tilfredsstillende svar på. Selvom de sagtens kan besvares, modsat hvad de professionelle og akademikerne tror. Af denne misforståelse kommer således sloganet, som de færreste ved, hvad de skal indvende imod: “Man er altid velkommen, hvis man er villig til at arbejde og bidrage professionelt til samfundet!”

    Ikea hedder en virksomhed, som har eget flag og egne højtider på tværs af traditioner, skik, og overlevering. Ikea er en inkluderende virksomhed. Ikea er som en stat, hvor man gør sig fortjent til statsborgerskab gennem sit arbejde, men uden demokrati. Derimod med et professionelt hierarki, der vil optage hvem som helst, der vil “yde noget” for Ikea. Ikea er Proletariatets Diktatur virkeliggjort, med arbejdet som altings målestok, og internationalisme, så længe man er “arbejder”.

    Ikea er det nye “Sverige”. Og modellen for vor tids konstruktivisme.

    – – –

  • Claus Muller

    Thanks, Reinfeld!! – tenfold, megafold – thanks!: This is the most brave opinion from a politician ever! Thank you!! No human – swedish, danish or anyone else living on this globe owns nothing but integrity. Plus respect from anyone else, hereon.

  • Jørgen Duus

    Det er som at høre Sitting Bull messe:

    “Give me your tired, your poor, your huddled masses…”

    Og så er Reinfeld ikke engang den første svenske høvding, der holder udsalg. Var der ikke noget med, at Maud Olufsson begyndte at omtale indvandrerne som ‘nybyggarna’?

    Måske skulle SVT genudsende Jan Troells miniserie Utvandrarna/Nybyggarna om Kristina og Karl-Oskar og bede svenskerne se den med indianske briller, men det vil naturligvis ikke ske. Også SVT er et mainstream-medie.