30
sep
Seneste opdatering: 1/10-15 kl. 0044
58 kommentarer - Tryk for at kommentere!
Del...

(Bloggen er overvejende lukket på grund af min lungebetændelse, og det vil den være en uge endnu.)

Av Thomas Nydahl

Är det något särskilt med oss skåningar? Nej, vi förväntar oss inte nyheter på skånska som somalierna på sitt språk i Sveriges Radios P2.

Nej, vi kräver inte femton minuters tv-nyheter varje vardag som samerna. Är det ändå något särskilt med oss? Vi tar det från början med nuet: det finns inga skåningar jag känner som inte kan läsa eller förstå rikssvenska. Alltså behövs det inga speciella nyhetsprogram för oss.

Vi har inga särintressen. Annars är det just särintressen som styr vår tid. Det finns tidningar, radio- och tv-program, det finns statliga kulturanslag och det finns snart också särskilda butiker för särintressen som är etniska, könsmässiga, politisk. Härhemma har vi skojat mycket om att komma ut som rödhåriga och kräva särskilda rättigheter.

Och om inte det hjälpte kunde vi komma ut som heterosexuella med både barn och barnbarn. Men nu handlar det om vår skånska identitet.

Varför tycker 08-människor så väldigt illa om skåningar? Varför ser de ner på oss och fnyser åt vår dialekt? Just nu är det för att vi anses vara rasister. Det beror förmodligen på Sverigedemokraternas röstsiffror här hos oss. När jag var barn hette det bland mina stockholmska kusiner i Vällingby att vi var från ”söder om landsvägen” och att vi var ”bönder”. Men de argument vi får emot oss nu är av tyngre karaktär. Vem vill vara rasist?

Jag tror att svaret finns i historien. De flesta som växer upp idag vet lika lite om Skåne som de vet om Finnkampen eller Sven Jerrings radioprogram Barnens brevlåda. Därför tror de att skåningar är som svenskar i allmänhet. Men det är vi inte. Vi är i grund och botten östdanskar.

Nu talar jag om skåningar. Jag menar inte lyxlirarna från Stockholm eller Tyskland som köpt hus i Simrishamn eller ute på det lantliga Österlen. Jag menar inte araberna bosatta på ”skånska” Rosengård i Malmö eller på ”skånska” Österäng i Kristianstad. Jag menar skåningar som jag själv, skåningar som har starkare familjeband med den danska nationen än med den svenska, skåningar som är republikaner i sitt ogillande av inaveln och analfabeterna på slottet i Stockholm men som ändå skänker en sympatiserande, vänlig tanke till Dronning Margrethe. Vi vet att vi är östdanskar, som Bornholms, delar av Blekinges och Hallands befolkningar och vi vet att vi har historien med oss när vi säger att forna tiders Skåneland ockuperades och etnifierades av svenskarna, så som nu andra länder etnifieras av andra folk.

Vi vet att Lund var vårt danska biskopssäte och vi vet att det var där centralmakten i Stockholm satte in stöten för att språkligt, kulturellt och vardagligt göra oss till svenskar. Men vi blev aldrig accepterade som det. Vi betraktas fortfarande, norr om den småländska gränsen, som halvdanskar. Vi har under barndomen fått höra att vi är ”skiderövar” och att vi inte är värdiga att kallas svenskar.

Tror ni att jag är skånsk separatist? Tvärtom. Nationalstaten är viktigare att hävda än på länge. Bara med den kan vi stå emot det Zygmunt Bauman betecknade som globaliseringens sämsta sidor. Sverige är en nation. Det gagnar ingen svensk minoritet, skånsk, jämtländsk, samisk eller annat att försvaga denna nationalstat.

Jag berättar allt detta för att jag vill att den månghundraåriga tvisten mellan Sverige och Danmark, ytterst den med Skåneland, ska förvaltas så att den gagnar oss. Vi är nordbor.Vi är skandinaver. Vi skäms inte för det. Vi vet var vi stammar ifrån och vart vi är på väg. Då blir det så oerhört mycket lättare att säga nej till politikerklassen i Köpenhamn och till politikerklassen i Stockholm. De splittrar och river ner. De förstör och söndrar. Men de gör det på gott humör och med solsken i blick. Så ser den politiska cynismen ut, hösten 2015.

Därför hävdar jag med stolthet min skånska identitet. Den bär inom sig det bästa av tre kulturer; den danska, den svenska och den skåneländska. Och med det perspektivet kan jag hedra min farfars mor Mathilda Petersdotter, som tog sig till Köpenhamn, där blev gravid och födde den Hans Christian som adopterades av fiskarefamiljen Nydahl i Landskrona och som skulle bli min farfar och skånske anfader.


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Otto Sneider

Posted: 30 september 2015 - 21:37 - Svar

Skåningen är inte som andra.Framförallt är han vacker

Han har inte stockholmarens lömska blick, inte
heller göteborgarens hysteriska talesätt eller smålänningens hasande gång. Inte
sörmlänningens låga fotvalv eller medelpadingens dolskhet.

Nej, skåningen är i sanning en prydnad för
mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans
blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är
rakryggat reslig.Ändå – allra vackrast är han inuti. Där klappar
ett ädelt hjärta och där har en obefläckad karaktär tagit sitt säte.Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i
tanken; en klokhet och en känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ
honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer,
kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på
dina jämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka
lösning på världsalltets dilemma.

– “Jaja”, ska du höra honom säga,
“de bler nock bra me de”. Genom sekler av med- och motgångar, sociala
och kulturella revolutioner, ockupationer och allehanda irriterande intrång i
vardagen, har skåningen lärt sig att kommer bara tid så kommer säkert också
råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det
efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte
att skåningen lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både
upprördhet och engagemang.

    FelixKrull

    Posted: 1 oktober 2015 - 00:11 - Svar

    Det lyder som et citat?

      Mats500

      Posted: 1 oktober 2015 - 03:52 - Svar

      Ja – från Fritiof Nilsson Piraten (skånsk advokat och författare som det står att läsa i wikipedia)

        Otto Sneider

        Posted: 1 oktober 2015 - 07:31 -

        Intressant, i vilken Piraten publikation finns den. Själv har jag letat , utan finna den.

        Mats500

        Posted: 1 oktober 2015 - 14:26 -

        Otto Sneider
        Jag vet tyvärr inte i vilken publikation, men på några av ställena på webben, där jag läst texten, anges Fritof Nilsson Piraten som upphovsman. Som här: http://swl.nu/skane/
        Kanske Piratensällskapet.se kan svara.

      Otto Sneider

      Posted: 1 oktober 2015 - 07:28 - Svar

      Ja, det är ett citat som jag läste för många år sedan i Sydsvenskan. Hela texten var uppslagen på en helsida . Det fanns de som satte den bakom glas och ram och hängde den på väggen. Jag bara klippte ut den och sparade den för framtiden.

    brozak

    Posted: 1 oktober 2015 - 08:56 - Svar

    I disse tider er det ikke ironisering over fedrelandskjerlighet vi trenger.

      Otto Sneider

      Posted: 1 oktober 2015 - 17:01 - Svar

      I svåra tider har ironin och humorn hjälpt mänskor att se framtiden lite ljusare.
      I forna östblocket var ironin och de politiska skämten en konstart och en säkerhetsventil
      som släppte ut lite av den samlade frustrationen som de förtryckta medborgarna bar inom
      sig.

Jean Valjean

Posted: 30 september 2015 - 22:52 - Svar

Men märk väl att det svenska utgår från Västergötland. Men eftersom vi är generösa och accepterar ALLA de som lever inom Svea rikes gränser anser vi oss MYCKET generösa.
Att Sverige har danats under sekler och tydligen inte ännu har nått en viss sammanhållning är att beklaga.
Hur kommer det då att bli i ett mångkulturellt samhälle ? Jag skulle tippa på att det blir kaos,
vi har sedan 300 år tillbaka i tiden varit en nation med kanske viss splittring. I nutid skrattar vi åt vissa osämjor.
Jag är västgöte sambon är skånska och vi trivs bra ihop. Så som jag ser det ett bra tecken på integration.
Men att införa nya seder, kulturer och religioner kommer att ta 100-tals år innan det fungerar. Kanske aldrig.

    Gabrovitcs

    Posted: 3 oktober 2015 - 11:18 - Svar

    Skulle svåra tider komma var säker på att främlingarna drar. När bordet inte längre dukas och bidragsströmmen sinar när grödan är uppäten drar gräshoppssvärmen vidare….För de kommer inte själva skapa, bygga, så och plöja.

Casper

Posted: 1 oktober 2015 - 04:04 - Svar

Det varmer mit hjerte at læse sådan et indlæg. Men jeg er lidt nysgerrig eget at vide hvordan skåningerne har det med at stemme på Sverigedemokraterne? Det er jo et storsvensk parti. Både historisk og synligt i deres nuværende program og udtalelser. Føler man sig ikke lidt ærgerlig ved at dette er eneste valgmulighed hvis man vil stemme på et indvandringskritisk parti? Eller tænker man ikke over det, fordi SD’s ledende personer selv er fra Skåne og Blekinge – sådan at partiet føles som lidt af et skånsk regionalparti, trods at det viderefører en storsvensk myte?

    Armadillo

    Posted: 1 oktober 2015 - 14:59 - Svar

    Tja de skånska Sverigedemokrater vill jo gärna samla hela Sverige i en gemensamhet, något jag inte tror kommer bli verklighet.
    Landet Sverige riskerar att delas på båda längden och på tvären; vem vill ansvara för Rosengård i Malmö, betala miljarder i bidrag med mera?
    Inte ens Danmark skulle idag vilja ta över Skåne, Halland och Blekinge , det med tanke på demografin och de enorma kostnader för invandringen det finns i dessa områden.

      Paul Anker Vahls-Due

      Posted: 1 oktober 2015 - 17:23 - Svar

      Vi “rigtige” danskere håber at i måske kunne tænke jer at overtage København. I kan få den meget billigt. Ja, hvis i skynder jer at slå til kan i få den ganske gratis.

        Armadillo

        Posted: 1 oktober 2015 - 17:42 -

        Ha ha, ja vad skal man sige, Rosengård er en pestbyld og KBHVN har jo også sine problemer, for at sige det mildt.
        Lad mig være GUD for en dag og jeg vil love at problemet med alle tilvandrede hedninger er løst 😉

        Kverulantus

        Posted: 2 oktober 2015 - 03:07 -

        Vi har tagit fan i båten.
        Nu skall vi ro hen i land.
        Det kommer att kosta massor med skattemedel.
        Pensionärerna får leva på vatten
        Den som klagar i Sverige kallas automatiskt rasist.
        Vi är ett land av idioter som frivilligt låter oss ockuperas av Islamister.
        Men!!
        Vi har världens enda feministiska regering!
        V i är bäst!!!!!

        Peter Zichau

        Posted: 1 oktober 2015 - 20:18 -

        Jeg har så bare lidt svært ved at se hvor vi så skulle bo. Århus, Odense, Ålborg eller hvad det ellers hedder, er sgu da ikke bedre – hvad muslimsk indvandring angår…

        Armadillo

        Posted: 1 oktober 2015 - 21:32 -

        Du har nok ret, det ser sgu forfærdeligt ud lidt overalt efterhånden.
        Boede i Ishøj et par år for snart tyve år siden, herregud for et cirkus vil jeg bare sige.
        Hvordan det er i dag i Ishøj tør jeg ikke en gang tænke på…

tavsen

Posted: 1 oktober 2015 - 12:15 - Svar

Steen
Rigtig god bedring. Havde du glemt, sommeren er forbi, og politikerne havde stjålet den varme luft?

Armadillo

Posted: 1 oktober 2015 - 13:37 - Svar

Tackar Thomas för en bra krönika där berör även en tillvandrad från Danska Göingebygden på Stevns.

Til Steen vil jeg bare sige dette; jeg har haft lungebetændelse nogle gange, da jeg fik dobbeltsidet lungebetændelse, for 20 år siden, var jeg sgu ved at dø!
Surt show for at sige det mildt og altid som følgesygdom efter influenza.
Tag influenzavaccine, det kan minimere risikoen for dette helvede i efterhånden.

MollyM

Posted: 1 oktober 2015 - 13:48 - Svar

Til Steen: rigtig god bedring, en lungebetændelse skal man tage alvorligt. Tage den med ro – vi vil med garanti være her, når du igen er frisk 🙂

Lilli

Posted: 1 oktober 2015 - 17:32 - Svar

Hvad er formålet med dette indlæg? Det lyder mest som storsvensk propaganda. Er vi virkelig ikke nået længere siden Snapphanar i 1941?

Skånsk – dansk – skandinavisk – europeisk? Javisst. Men svensk? Aldrig! Aldrig nogensinde.

Sverige är ett systemfel och det kan end ikke en sverigedemokratisk regering ändra på. Tvärtom.

    Kverulantus

    Posted: 1 oktober 2015 - 17:40 - Svar

    Danmark!!!
    Ockupera skåne och blekinge.
    Ta tillbaks vad som egentligen är ert.
    Fräls oss från tokskallarna i Stockholm.

      ɱØяñιηg$ʇðя ©™

      Posted: 1 oktober 2015 - 17:42 - Svar

      Halland också.

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 17:44 -

        Selvförligt !
        Ursäkta min sunkiga danska…
        Finns det DFI? (Danska för invandrare)?

        Niels Henriksen

        Posted: 1 oktober 2015 - 17:48 -

        Ja, men det burde jo ikke være nødvendigt for en svensker –
        bare se dansk TV i tre måneder 😉

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 17:51 -

        OK!
        Det kan kanske kan ge ett nytt perspektiv på nyheter som inte redigerats för att passa den politiskt korrekta svenska mallen.
        Ingen dum ide Niels!

        Niels Henriksen

        Posted: 1 oktober 2015 - 18:00 -

        Just precis – vilka danska TV-kanaler kan du se där du bor?

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 18:08 -

        Inte några.
        Eftersom jag är arbetskraftsinvandrare i Stockholm.
        Dock har vi nätet,
        Kanske kan man se Dansk TV där.
        Seglade Själland runt i somras.
        Bara goda minnen från ett dejligt Danmark!!!
        Havnefesten i Hundestedt var super.
        Såg Danmarks älsta pojkband.
        De var superbra!!!

        Niels Henriksen

        Posted: 1 oktober 2015 - 20:48 -

        Ja, det finns här: https://www.dr.dk/tv/

        Du kan även slå på danske texter i många programmer och
        se för dig själv, att du förstår stort sett allt omedelbart 😉

        Serier, sport och filmar kan du troligen inte se från Sverige direkt,
        men försök med Hola Unblocker ( en lilla smart add-on till din
        internet-browsare (?) ), som får det att se ut som om du surfer
        från till ex. Danmark. Klicka på lilla röda huvudet överst till höger,
        vänta lite och välj sen land. Hola husker även denna inställning,
        när du nästa gång kommer till den samma sidan.

        Ah, vad bra att höra att du trivades i DK – Sjælland runt är
        ju tyvärr inte så stor en ävenemang numera. För 20 – 30 år
        sen fanns det kring 2000 båtar med i denna tävlingen.

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 21:32 -

        Takk Niels!
        Vi var ikke i competition, kun lystkryss.
        Dejlig seglats og mange smukke havner.
        Kerteminde,Ballen og Stubbeköbing speciellt.
        Vi liger Danmark maj vel!!

        Niels Henriksen

        Posted: 1 oktober 2015 - 22:05 -

        Jeg tror, du mente “selvfølgelig” = självklart, förstås,självfallet …

        MollyM

        Posted: 1 oktober 2015 - 18:03 -

        Selvfølgelig – dejlige Halland skal også med!

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 18:14 -

        En ny Kalmar union skulle förbättra Skandinavien.
        med huvudstad Köbenhavn.
        Skandinavien ut ur EU!

        MollyM

        Posted: 1 oktober 2015 - 18:24 -

        Er enig! Og vi har allerede en Margrethe, ha ha!

        Peter Zichau

        Posted: 1 oktober 2015 - 20:38 -

        Jeg ser slet ikke Danmark som en del af Skandinavien efter Stockholm har taget patent på det navn.
        “Capital of Scandinavia”, “Mall of Scandinavia” og hvad har vi..
        Næ, det lort må de sgu gerne beholde – evt. sammen med Norge, men spørg dem lige først…

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 21:23 -

        Sorry!
        Det får man skämmas för.
        “Capital of Scandinavia” är Köpenhamn och kommer för all framtid att vara det.
        Jag har alltid förespråkat norden som en samarbetsunion.
        Medlemskapet i EU har kostat mer än det smakat.
        Tänk när min far tog mig till Köpenhamn för att se Oscar Petersen.
        Jag var åtta år.
        Han spelade inte ens i Sverige.
        Vi bodde på ett billigt hotell på Istergade.
        Farsan höll för ögonen på mig när vi passerade “damerne”……..
        Fantastisk konsert.
        Tror att det var på Tivoli.
        Big band Jazz!

        ɱØяñιηg$ʇðя ©™

        Posted: 1 oktober 2015 - 22:23 -

        Stockholm kan bli sitt eget lilla pytte-rike och importera hur mycket mångkultur dom vill. Vi bygger bara en 50 meter hög mur runt eländet så dom kan få njuta av mångfalden ifred utan inblandning från oss rasister.

Niels Henriksen

Posted: 1 oktober 2015 - 17:33 - Svar

Interview med Tino Sanandaji: »Flygtninge skaber fattigdom, ulighed og sociale problemer«

http://www.politiko.dk/perspektiv/flygtninge-skaber-fattigdom-ulighed- og-sociale-problemer

Interview: En nationaløkonom med kurdisk baggrund mener, at svenske politikere og
medier fremmer en myte om, at integrationen går godt samt at syriske indvandrere er
højtuddannede og gør Sverige rigere, selv om det modsatte er tilfældet.

Fredag d. 25. september 2015, kl. 21.12

Mikkel Andersson, xmika@berlingske.dk

Sanandaji er kurder, født i Iran og flygtet til Sverige som niårig. Han har taget en
ph.d. i public policy ved det prestigefyldte University of Chicago, og i dag forsker
han i nationaløkonomi ved Sveriges svar på CBS, Handelshøjskolen i Stockholm.

Tino Sanandaji er også en af de mest udtalte kritikere af den nuværende svenske
indvandringspolitik, som han mener, at både politikere og medier giver et forkert
billede af. Ifølge Sanandaji vil politikken føre til både økonomisk og socialt forfald.

Hans synspunkter i den henseende er blevet omtalt og citeret i en lang række
internationale medier fra tyske Die Welt over The Economist til Al Jazeera, og
han skriver også løbende om emnet på sin blog, http://www.tino.us.

Via email har Berlingske interviewet Tino Sanandaji om hans syn på svensk
indvandringspolitik og dens konsekvenser.

Han er ikke i tvivl, når det gælder tendensen i det sidste års indvandringstal i Sverige:

»Alt taler for, at de nuværende tal er det nye normale, som snarere vil stige end falde.

Den øgede tilstrømning afspejler først og fremmest de generøse regler i Sverige og
en diffus grænsekontrol. At hævde, at det skyldes en unik eller forbigående hændelse
i Syrien, er barnligt – 70 procent af asyl­ansøgerne til Sverige er slet ikke fra Syrien.

Fordi det er blevet langt lettere at komme til Sverige og lignende lande, vil hver ny
konflikt føre til flere asylansøgere. Også FNs flygtningeagentur, UNHCR, kalder de
nye tal for asyltilstrømning globalt for »new normal«. Antallet af asylansøgere, der
kom til Sverige i sidste uge, var 7.000. Til sammenligning kom der 19.000 i hele 1994,
hvor der internationalt var næsten lige så mange flygtninge som i dag.«

Hvad betragter du som de største problemer i forbindelse med den nuværende indvandring til Sverige?

»Den manglende integration. Blandt svenskere i den arbejdsdygtige alder er omkring
85 procent i arbejde. For indvandrere fra lande uden for Europa er tallet 52 procent,
og sådan har det været de sidste femten år. Uden arbejde er det meget svært at blive
integreret og umuligt at bidrage økonomisk til samfundet.«

    Kverulantus

    Posted: 1 oktober 2015 - 17:56 - Svar

    Tino Sanandaij.
    En av de få i Sverige som har en saklig syn på invandring och integration.
    Vi behöver fler av hans kaliber för att få en saklig debatt.

    Niels Henriksen

    Posted: 1 oktober 2015 - 18:19 - Svar

      Armadillo

      Posted: 1 oktober 2015 - 21:26 - Svar

      Tino är bara GULD värd, an säker källa till kunskap.

Kverulantus

Posted: 1 oktober 2015 - 17:37 - Svar

Vi blekingar får också ta skit utav stockholmarna.
Man blir kallad skåning.
Hugaligen,
Sölvesborgarna är reservskåningar.
Det vet alla från Karlskrona.
När Danmark tar tillbaks skåne och blekinge flyttar jag tillbaks.
Krya på dig Snaphanen!!

    MollyM

    Posted: 1 oktober 2015 - 17:41 - Svar

    Vi arbejder på det, men skal først finde en ny Svend Gønge 😉

      Kverulantus

      Posted: 1 oktober 2015 - 17:42 - Svar

      Find ham kvikkt !!!

        Armadillo

        Posted: 1 oktober 2015 - 21:23 -

        Jag är född på Stevns i ett bonnahus vid Gjorslev Gods, stället var ‘Gøngehøvdingen’ härjade på sin tid.
        Nu lever jag i den svenska Göingebygd, ringen är sluten så att säga.

        Kverulantus

        Posted: 1 oktober 2015 - 21:36 -

        Sillastrypare…..
        Man tackar!
        Jag tar det som en hederstitel!
        :-)!!

    Armadillo

    Posted: 1 oktober 2015 - 21:19 - Svar

    Och skåningar kallar folk från Blekinge för; Sillastrypare…
    Mycket roligt har man hört under åren, lite gränsstrid där 🙂
    För övrigt är det fint som f*n i Blekinge…

      Snaphane

      Posted: 3 oktober 2015 - 23:52 - Svar

      Korrektion, “Sillastrypare”, (läs fiskare,) kallas de som bor på Listerlandet.

        Armadillo

        Posted: 4 oktober 2015 - 00:00 -

        Du har rätt, men sill är gott och Blekinge är nog södra Sveriges vackraste landskap.
        Jag har många gångar med familjen tagit utflykter i Blekinge från Skåne och det var bara vackert, lite småbergigt med sjöar och usla vägar 🙂

Niels Henriksen

Posted: 2 oktober 2015 - 01:18 - Svar

Hmm, hvem er det nu lige, der plejer at spørge om den slags? ;-(

Oregon school shooting: Shooter asks students their religion, report says

http://www.oregonlive.com/pacific-northwest-news/index.ssf/2015/10/ore gon_shooting_shooter_ask_vi.html

By Lynne Terry | The Oregonian/OregonLive
on October 01, 2015 at 1:41 PM, updated October 01, 2015 at 4:06 PM

The shooter at Umpqua Community College on Thursday asked people to
state their religion and then started firing, one student said.

Peter Buch

Posted: 2 oktober 2015 - 01:21 - Svar

http://www.alma-info.com/sygdom/lungebet%C3%A6ndelse-pneumoni-voksne
Intet ansvar. Ved ikke om det virker.
Tog selv noget af typen mod depression år tilbage, det vil jeg hævde virkede, men det kan have været andet, der øvede sin virkning,

Kverulantus

Posted: 2 oktober 2015 - 02:46 - Svar

Til lykke Snaphanen!
Krya på dig!
Vi behöver dig!!

Pelle Andersson

Posted: 2 oktober 2015 - 09:01 - Svar

Är också för en nationalstat, men måste det vara den svenska. Finns ju faktiskt all anledning för oss skåningar att fundera på om vi inte borde ta oss hem till vår faders hus.

Jarla

Posted: 2 oktober 2015 - 17:37 - Svar

Nja, det är ju inte folk norr om Småland som skäller skåningar för ‘skidderöv’, för den glosan har de inte..

Snaphane

Posted: 3 oktober 2015 - 23:48 - Svar

Mkt vackert skrivet av Tomas Nydal. Ja, som min alias säger så är jag snaphane, en s k friskytt om jag levt på 1600-talet. Jag är äkta skåning född i Trelleborg, uppväxt i Landskrona och Malmö, som vuxen bott i både Skåne, Småland ,Blekinge, och faktiskt i Odense, Danmark. Nu bor jag i Blekinge (verkligen i Öst-Danmark). Jag känner mig mer hemma i det danska kulturen, maten och historien och politiken än i den svenska.
Tänk om DK kunde “adoptera” forna Östdanmark. En dansk politiker(glömt namnet) har sagt detta för ngt år sedan.Han sade också att Malmö kunde Sverige få behålla då det var “en förlorad stad” (50% invandrare).

Gretchen

Posted: 4 oktober 2015 - 16:31 - Svar

Den skånska identiteten kan vara både inkluderande och utestängande. Nettoflyttningarna inom Sverige går norrut. Det “nya” Skåne kommer i sin tur söderifrån, dock mer sällan från Danmark.

Genom att verka för ökad regionalisering kunde skåningarna få hit de bästa och skarpaste – även norrifrån. Läkaren eller direktören med rötter i Örebro eller Strängnäs slipper oroa sig i onödan för att framstå som en parasitär stockholmare som lägger beslag på havsutsikten på Österlen. Han känner på sig att han kan verka för det skånska, utan att bli ifrågasatt som en utböling eller inadekvat makthavare.

Men så resonerar man tyvärr ofta inte. Man tar hellre hit “världen” söderifrån, för det ger chanser att framstå som god.

Jantelag kanske det kan kallas.

Leave a Comment