14
okt
Seneste opdatering: 14/10-15 kl. 1802
6 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“Attentatet”: Qvortrup interviewer Lars Hedegaard

Jeg efterlyste det lange interview på You Tube, og her er det. Tak til Tania.

Palle Lauring 1985: “Vi lever i dag i en folkevandringstid”

af Henrik M.Jensen

I anledning af Helle Thornings bejlen til jobbet som FN’s flygtningehøjkommisær, har DR’s “Radioklassikeren” været i arkiverne og fundet stof frem med tdl. statsminister Poul Hartling, der sad på samme post fra 1978-85

Og i en nutidig kommentar langer en af Hartlings gamle medarbejdere i FN, Søren Jessen-Petersen, ud efter Thorningregeringens ‘uanstændige’ flygningepolitik – til tonerne af Lennons sødsuppede “Imagine”. Alt sammen hvad man kunne forvente af DR.

Men til allersidst, efter ca. 44 minutter med statsradiofoniens evindelige propaganda for cafélattet multi-kulti, dukker den gamle forfatter, historiker og skolelærer Palle Lauring op som et lys i mørket med et radioforedrag, som blev holdt i 1985. Altså kort efter at daværende ombudsmand Gammeltoft-Hansen havde fået åbnet de danske grænser for alverdens asylansøgere med assistance af radikale og socialdemokrater. Mens Venstre under Ellemann stod på sidelinjen uden vilje og evne til at tænke en realistisk tanke i udlændingepolitikken af veneration for deres tdl. formand og hans høje post i FN.

I det knap 15 minutter lange foredrag begynder Lauring med at opsummere 500 års indvandring til Danmark,af tyskere, skotter, hollændere, jøder, hugenotter, nordmænd, polakker, svenskere osv. frem til 1980’erne med gæstearbejdere og asylansøgere fra Asien og Afrika. Her er et lille uddrag fra den sidste del af foredraget:

“Vi lever i dag i en folkevandringstid, der ganske stiller den gamle i skyggen.”

“Forskellen på de rige og fattige lande må føre til, at folk fra de fattige lande får den tanke at vandre hen, hvor rigdommen er. Det kan sættes rationelt i system. I V.S.Naipauls bog “Blandt de rettroende” s.111 fortæller han, at i Pakistan blev udvandringerne sat i system. Sagkyndige studerede de forskellige staters indvandringslove, undersøgte mulighederne for at omgå lovene og for at få familien sendt efter dem, der slap ind, få studentervisa byttet om med arbejdstilladelser. Og i de lande, de kom til, skulle de søge kontakt med borgerrettighedsorganisationer, de skulle tale om forskellene på rige og fattige lande, tale om det modbydelige i racediskrimination, om menneskers broderskab, de skulle pege på de forskelligestaters egne idealer osv. … Hjemsendte penge fra de udvandrede spillede en stor rolle i Pakistans økonomi.”

“Selvfølgelig kan Danmark ikke uden videre fordøje millioner af fremmede. Vel er alle lige, men de er ikke alle ens, og jo mere fremmede de fremmede er, jo mere vanskelig bliver processen med art få dem til at glide ind.”

“Når skaren af indvandrere når op over en vis størrelse, kommer uviljen og fremmedhadet uværgeligt…… Vi skal respektere de fremmedes identitet og mentalitet, men så har vi også lov til at hævde vor egen. Vi lever i en folkevandringstid, men også i den lader det sig gøre at lever med anstændighed og identitet i behold. Og jo, det gælder begge veje.”

Så mange var ordene fra Palle Lauring (1909-96), der gjorde historie populært, skønt han ikke var faghistoriker. Men måske var det derfor, at han ikke mistede overblikket.

Også vestindiske V.S.Naipaul (f.1932, nobelprisen i litteratur 2002) kan anbefales, især “Among Believers” fra 1981 (Blandt de rettroende 1982) og opfølgeren “Beyond Belief” fra 1988 om den muslimske kulturimperialisme. Hør Radioklassikkeren.
.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:






Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Skåning

    Är det samme Palle Lauring som skrivit “Danmark i Skåne”?

    • MollyM

      Ja, det er det

      • snaphanen

        Jo, han talte meget om Skåne og rejste der meget