6
nov
Seneste opdatering: 6/11-15 kl. 2117
30 kommentarer - Tryk for at kommentere!

dem fri  06.11.2015 053dem fri  06.11.2015 022

Kunsternes Efterårsudstilling, Fernisering Den Fri. © Snaphanen.dk. Klik for helskærm

dem fri  06.11.2015 025 dem fri  06.11.2015 031 dem fri  06.11.2015 032 dem fri  06.11.2015 038 dem fri  06.11.2015 043 dem fri  06.11.2015 049dem fri  06.11.2015 036

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Peter Zichau

    Og børnene røvkeder sig sikkert. Bortset fra det… Hvis billede nr. 2 er en kunst-installation, må man så godt sprede den lidt..? Undskyld, den var under bæltestedet. Jeg er ikke helt appelsinfri – men sig det ikke til kalifatet..!

    • snaphanen

      Det er godt nok, der var gratis hvidvin. Jeg har arbejdet der for så længe siden, at kunstnerne nu er døde. Jeg noterede mig forskellen. Det er blevet en kvinde- og børneverden, ligesom i kirkerne og på hospitalerne. Der ligger ingen vurdering i det, bortset fra at kunsten på væggene var noget amatørlort. Om det er fordi, der var så mange kvindelige kunstnere, har jeg ingen anelse om.

  • ramonafransson

    Konst är det som betraktaren väljer att se. Själv är jag en betraktare av konst där jag ser vad det föreställer. Allt annat kan jag se varje dag genom att titta på allt omkring mig, som skräphögar, sönderslagna väntkurer, nedklottrade väggar, spyor, sketna kläder slängda i buskar, gamla bindor som ligger bakom en buske … som sagt … det är inte konst för mig … det är skräp … och förfular naturen och allt det vackra …

  • Casper

    Det ligner jo en babygudstjeneste!

    • Johan Blake

      Det ligner etterlatenskapene etter migrantene

    • snaphanen

      🙂

  • FelixKrull

    Jeg saa en glimrende video med Lone Frank, der blev interviewet af en australsk online-radio. Hun fortalte, at man havde undersoegt moderne kunst ved at putte folk i MRI-scannere, og vist dem ti forskellige billeder af samme skraldekunstner. Naar folk fik at vide, at billederne havde vaeret udstillet paa Guggenheim i Barcelona, lyste deres beloenningscentre op. Naar folk fik at vide, at det bare var noget man havde fundet paa lossepladsen, var der nul reaktion.

    https://www.youtube.com/watch?v=LhrARh5EU5E

    • Peter Buch

      Interessant.
      Dog så jeg ikke del to endnu. Men, såfremt jeget er noget i hjernen, vil der vel ved en fuld og vellykket hjernetransplantation være tale om dette noget i den tranplanterede hjerne også opfatter sig som og er det nye legme?
      Er hjernetransplantationer foretaget på mennesker hvor de har overlevet, og hvem var de(n) deltagende derefter?

    • Lawrence

      I knew it!
      Det er det samme med pc meninger. Hvis ikke det blev socialt belønnet at have dem ville ingen hverken eje eller have dem.

      • FelixKrull

        Hvis ikke det blev socialt belønnet at have dem ville ingen hverken eje eller have dem.

        Of course. Moderne kunst bliver koebt af institutioner, dvs. de folk, der udvaelger lortet skal hverken betale for det eller se paa det.

        Jeg arbejdede en kort overgang i Kulturarvsstyrelsen, hvor der paa vaeggene var pragtfulde staalstik af prospekter over Koebenhavn, portratter af beroemte bygherrer m.v. En dag kom der en chef forbi, og saa blev det gamle skrammel hevet ned og der blev bestilt skilderier fra det statslige kunstdepot. Det er ikke nogen overdrivelse at sige, at otteaarige kan goere det bedre, for mens moderne kunstnere goer sig umage for at lave noget grimt, har boernetegninger ofte en finurlig charme.

        Jeg har fra tid til anden moedt galleriejere online, der havde problemer med mine meninger om moderne kunst. Jeg foreslaar dem saa, at jeg finder fem vaerker af kunstnere, der er handlet for over 50.000 dollars, og fem vaerker hentet fra een af de utallige online-gallerier, hvor haabefulde husmoedre uploader deres kreationer gratis, og saa kan de vurdere, hvad der er lort og hvad der er lagkage.

        Det virker bedre end en blindtest paa en whiskysnob. Uden adgang til at se etiketten, bliver samtalen pludselig meget kedeligere.

        • Niels Henriksen

          Der var også noget med, at man havde udstillet “kunstværker” i fine omgivelser, som i virkeligheden var “begået” af en elefant og / eller en chimpanse (?), hvor man så bildte gæsterne ind, at billederne var malet af en ny ung, lovende kunstner – med dyrenes navne naturligvis – , og det troede de fuldt og fast på, for det må jo være rigtigt, når eksperterne på museet eller galleriet oplyser om det, ikke sandt? – og kommenterede derfor lystigt om, hvor interessante og nyskabende disse malerier var 😉

          H. C. Andersen havde fuldstændigt ret – rigtigt meget af det er det rene “Kejserens Nye Klæder”. Den eneste “ægte” kunst ved værkerne er i mange tilfælde, at det overhovedet er muligt at bilde folk ind, at det er stor kunst ( kendt navn ) og derfor en masse penge værd, som de så ghm. hoster op med – hvor virkeligheden især nutildags alt for ofte er, at det langt det meste er noget fortænkt, indholdsløst og ligegyldigt lort – endda bogstaveligt talt i nogle tilfælde 😉 – , hvis eneste funktion er at provokere de “rigtige” – alle dem med de “forkerte” meninger – , der bare ikke gider at lade sig dupere af “mesterværkerne”.

          Glem ikke at se denne meget morsomme video om de kunstbegejstrede udstillingsgæsters reaktioner på den berømte svenske kunstner IKE Andrews værker på en udstilling i Arnhem, Holland 😉

          https://www.youtube.com/watch?v=4BlLX03OJRU

        • FelixKrull

          Tnx. God spas.

          Kudos til dem, der har selvironi nok til at grine, da han afsloerer kunstneren.

        • Lawrence
        • FelixKrull

          Tnx, . Og her er Orson Welles’ F for Fake.

          https://www.youtube.com/watch?v=5_a2Fce6olg

        • FelixKrull

          Hey, wait! Hvor er resten?

        • Lawrence

          Sorry, dårligt link 🙁
          Troede det var linket jeg selv havde set den på.
          Kan ikke finde den online mere… Den er ellers god.. 🙁

      • FelixKrull

        Et eksempel paa, hvordan moderne kunst fungerer er Burne Hogarth, een af det tyvende aarhundredes stoerste kunstnere. Hvis man er Tarzanfan af min generation, kender man navnet: det er hans fortjenste at amerikanske tegneserier gik fra at vaere ubehjaelpsomme smoererier til sublim tegnekunst. (At historierne saa er skod, er en anden sag)

        Sagen er, at ingen af hans billeder – bortset fra enkelte skitser – ligger frit tilgaengelig online, andet end i thumbnail-format: hvis man vil nyde dem, skal der betales ved kasse eet.

        Derimod kan Damien Hirst nydes i fuldt omfang og hoejoploesning, for det er ikke det visuelle, der er penge vaerd, det er selve laerredet.

  • Hans Und

    Jeg vil tro ferniseringen henne på Charlottenborg af Den Verdensberømte Mesterfotograf har været endnu mere selvhøjtidlig. Men jeg kunne desværre ikke deltage.

  • Morten Fangok Olesen

    Jeg er selv (selvlært) kunstner….pictify.com/user/fangok ….og jeg har i mange år leet min røv i laser, når de statsstøttede såkaldte kunstnere solede sig i hinandens anerkendende blikke, langt væk fra den virkelige verden og dens nådesløse grelle skær, hvor tomhed fremstår som tomhed.. Og ja, undersøgelsen Frank refereres for er talende for hele miljøet omkring moderne kunst. Van Gogh ville være blive overset og nedgjort i dag….skulle jeg tro. Men der er mange dejlige kvinder i periferien af nutidens kunst – bare man kunne få fingre i dem, uden tøj på.

    • snaphanen

      Der stod en kvindelig kunstner udenfor og opførte en happening. Hun var blevet afvist. Hun viste mig nogle af sine ting, og hun var faktisk talentfuld. Jeg skal finde navn og mine fotos

    • Niels Henriksen

      Bare tilbyd at male dem – uden tøj på – altså kvinderne 😉

  • invernes
  • FelixKrull

    Her er i oevrigt en opsigtsvaekkende artikel af Charles Saatchi, een af verdens mest succesfulde kunsthandlere, der hiver bukserne af kunstverdnen:

    http://www.theguardian.com/commentisfree/2011/dec/02/saatchi-hideousne ss-art-world

    Saatch var ham der ‘opdagede’ Damien Hirst: han gik ind paa kunstakademiet, fandt en elev og koebte ALLE hans vaerker. Fordi Saatchi havde koebt vaerkene, var de pludselig formuer vaerd og Hirst’s navn var sikret udoedelighed. Det er derfor, Saatchi ikke er populaer i kunstverdnen, han udstiller naadesloest den merkantilistiske logik: det er ikke kunstneren der goer noget til kunst, det er kunsthandleren.

    • Lawrence

      Superb artikel. Utroligt den er skrevet af manden og ikke om manden.

      Moderne kunst er i sin essens et succesfuldt forsøg på at undergrave vestens kultur og egenmyte, og udskifte den med skrald og selvundergravende, tom pompøsitet.

      Men handlen med kunst, og motiveringen for de der køber den, det har nok ikke ændret sig så meget de sidste 1000 år…

  • FelixKrull

    Nogen der kan huske navnet paa ham den otteaarige, der kom paa Den Fri? Marius eller Magnus eller saadan noget.

    Kuratorerne gik bagefter i pressen og forklarede at well, jo, altsaa, men, sagen var jo at faktisk HAVDE Marius eet eller andet je ne sais quoi. Ligesom den chimpanse, der engang kom paa Den Fri.