7
nov
Seneste opdatering: 7/11-07 kl. 1331
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

 Knuffar, brĂ„k och skitsnack bakom ryggen – pĂ„ Sofias skola blev man mobbad för att vara etniskt svensk.
– NĂ€r Sofia började mellanstadiet pĂ„ en av SödertĂ€ljes skolor var hon en av fĂ„ etniska svenskar i sin klass. Utan att hon sjĂ€lv först var medveten om det blev hon en del av en minoritet – men under de kommande Ă„ren skulle hon bli vĂ€l medveten om vad det kan betyda.  Sofia berĂ€ttar om glĂ„pord som jĂ€vla svenne, isande blickar och knuffar. Ibland var grĂ€nserna mellan skolans grupper sĂ€rskilt tydliga – som nĂ€r hennes kompisar som inte var etniska svenskar bara hĂ€lsade pĂ„ varandra.

Mobbades för att hon Àr svensk

Kvinde i Sverige

Alla vittnar om rÀdslan för att drabbas av vÄldsbrott.
Trots att det frÀmst Àr mÀnnen som drabbas, Àr det kvinnorna som Àr mest rÀdda.
NÀstan var fjÀrde svensk kvinna kÀnner sig otrygg nÀr hon gÄr ensam i mörkret i nÀrheten av sitt hem, visar den omfattande undersökningen European Social Survey.
UngefÀr var femte kvinna, 21,5 procent, Àr rÀdd för att bli rÄnad eller misshandlad.

RÀdslan stor för att drabbas av vÄldsbrott

Om at tyde Pravda

Enhver  med lidt Þvelse kunne   gennemskue  massevoldtÊgten  i MalmÞ forleden. Det er dog altid  godt at kunne  torpedere svenske journalisters rÞgslÞr  med  facts:

Ammar Naji Daeh och Hadir Abdulkarim

SÄ ser rapporteringen ut i svensk media men som vanligt inte ett ord om etnicitet, lÀs det som borde rapporterats i media hÀr nedan.

De bÄda pojkar, 16 och 15 Är gamla, bÄda med invandrarbakgrund, som Àr misstÀnkta för delaktighet i den uppmÀrksammade gruppvÄldtÀkten dÀr en 16-Ärig flicka vÄldtogs och en annan utsattes för ett vÄldtÀktsförsök under mÄndagseftermiddagen i en kÀllare pÄ Bangatan i Malmö, hÀktades pÄ fredagen.
polisenstelefonitj_3F_3Fnst0704_.png

.INVANDRARGÄNG VÅLDTOG SVENSKA FLICKOR.

Krogerup : Lad os i det mindste vĂŠre saglige
Af Lene Kattrup , GanlĂžse

Peter Kocsis har den 2. november lÊst én af mine kildeangivelser (lÊs nu ogsÄ de andre). Han finder det ikke bekymrende, at der i denne refereres, hvordan Tariq Ramadan (TR) til et mÞde sagde til en dansk muslim, der ville gÄ ind i politik, at hun ikke behÞvede at sige hele sandheden om sit forhold til sharia som lovgivningsgrundlag, hvis hun blev spurgt. Som nÊvnt har TR ved flere lejligheder ikke villet tage afstand fra sharialovens straffebestemmelser. Det er dokumenterbart.

Det gentog sig ved mÞdet pÄ Krogerup den 16. oktober og blev bemÊrket af andre tilhÞrere end undertegnede. Ole Schmidt skrev i HelsingÞr Dagblad den 19. oktober, at TR dominerede mÞdet taletidsmÊssigt, samt at hans svar pÄ spÞrgsmÄlet om sharialoven, var: »ganske udflydende og uden substans. Hvis man havde forventet en klar afstandtagen til disse middelalderlige lovregler, blev man skuffet« og »den sÊrdeles veltalende professors svar var for mig ikke tilfredsstillende pÄ dette vÊsentlige spÞrgsmÄl, og spÞrgsmÄlet for mig er desvÊrre, hvor meget tillid man kan have til professor Tariq«.
PĂ„ vej ud fra mĂždet mĂždte jeg selv en del personer, der gav udtryk for bekymring.
Hans Pinstrup skrev i 2002 om Ramadans bog, »At vÊre en europÊisk muslim«, at udover bogens indhold giver anledning til bekymring, sÄ finder man bedre ud af, hvilke holdninger Ramadan har, nÄr han udfordres af en islamforstandig opponent. Han refererer fra et diskussionsmÞde pÄ Politiken mellem Pittelkow og Ramadan, at: »Anderledes var det straks, nÄr det lykkedes Pittelkow at komme til orde og stille sine yderst relevante spÞrgsmÄl. SÄ udstillede Ramadan det problem, som vi som kristne demokrater gang pÄ gang stÞder pÄ, nÄr vi sÞger dialogen med muslimerne: Talen bliver dobbelttydig. PÄ den ene side blev vi forsikret om, at enhver muslim i et europÊisk land vil overholde landets love, pÄ den anden side var det ikke muligt at fÄ Ramadan til klart og tydeligt at tage afstand fra sharia-lovene.«

Modige debattĂžrer
Jeg har jo netop bedt Krogerup om i fremtiden, som det var tilfÊldet til dette mÞde pÄ Politiken, at huske, nÄr de inviterer personer, som Tariq Ramadan eller andre, der ikke har frasagt sig sharialoven som lovgrundlag i vores lovgivning, da at sÞrge for islamkyndige og modige debatmodstandere.
Pinstrup gÞr en prÊcis iagttagelse efter min opfattelse. Det er ikke nok, at et lands borgere giver tilslutning til at ville overholde eksisterende love. De mÄ ogsÄ Þnske at opretholde demokratiet. Det forudsÊtter en accept af politisk ligevÊrdighed, af ligestilling mellem kÞnnene, lighed for loven, og accept af at lovene aldrig kan vÊre givet af en Gud og religiÞst begrundede, men derimod mÄ vÊre menneskeskabte og rationelt begrundede. Desuden en accept af vores frihedsrettigheder, isÊr religionsfriheden og ytringsfriheden. Derfor bliver enhver borger, muslim som ikke-muslim, nÞdt til utvetydigt at frasige sig sharialoven som helt eller delvist grundlag for vores lovgivning. Ellers Äbnes der for en islamisering af demokratiet og dermed en indskrÊnkning eller gradvis afskaffelse af det. Vi bÞr i stedet foretrÊkke en demokratisering af islam (en reformation). Alternativer hertil er, at den enkelte muslim, der lever i et vestligt demokrati, fortolker sÄledes, at der lÊgges luft til den del af islam, der konflikter med demokratiet.
Mange muslimer har selv gjort opmÊrksom pÄ, at en forudsÊtning for begge dele er, at vi giver plads til kritik af religion. Som svar til Anni Brems (1/11.) vil jeg sige, at hun bÞr skelne mellem kritik af islam og kritik af muslimer. Jeg kritiserer den politiske del af islam, islamismen. En sÄdan kritik Þnsker islamisterne forbudt, det Þnsker de sekulÊre, demokratiske muslimer ikke. Hvis en religion fredes for kritik, har historien vist os, at den ofte fÄr politisk magt. Det gÊlder alle religioner, men islam har et sÊrligt potentiale herfor. Anni Brems mÄ gÞre op, om hun vil tillade mig og andre muligheden for at udÞve religionskritik, uden hun straks kommer med dÊmoniserende beskyldninger om, at man sÄ ikke kan lide muslimer. Der er ikke belÊg for at konkludere sÄdan ud fra det, jeg har skrevet. Og det en helt forkert konklusion. Jeg kÊmper for individets frihed og ser, at islamismen udgÞr en fare. Lad os i det mindste vÊre saglige Anni Brems.

Frederiksborg Amts Avis 07 november 2007


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.