29
sep
Seneste opdatering: 1/4-10 kl. 0240
29 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“In a generation or two, the US will ask itself: who lost Europe?”

Here is the speech of Geert Wilders, chairman Party for Freedom, the Netherlands, at the Four Seasons, New York, introducing an Alliance of Patriots and announcing the Facing Jihad Conference in Jerusalem .The speech was sponsored by the Hudson Institute on September 25. Dear friends:

“If there is hope in Europe, it comes from the people, not from the elites. Change can only come from a grass-roots level. It has to come from the citizens themselves. Yet these patriots will have to take on the entire political, legal and media establishment.”

foto © Snaphanen

Glenn Beck – Islam in Europe – with Geert Wilders (

Taboo on Moroccans Criminals Broken, Solutions yet to Materialise


Although this would have been inconceivable a few years ago, almost all the parties in parliament have explicitly expressed their great concern and abhorrence for the crime committed by young Moroccans. In an unscheduled debate, a cross-party majority also admitted that it is not a question of incidents, but that the Netherlands is facing a structural problem. Why the MPs seem to have abandoned political correctness concerning Moroccan criminals is a matter for conjecture. It may be a reaction to Geert Wilders’ Party for Freedom (PVV), which is winning popular support with its tough tone. They may be influenced by the mainstream media, whose dominant sympathy for the Dutch doctrine of multiculturalism is slowly but surely giving way to a more critical attitude. Nisnews

Konsekvenspædagogik: Frygt for terror kan standse dansk Muhammedbog

Vi citerede forleden forlægger Bjarke Larsen for denne sondring mellem rene og slette motiver til at udgive Medinas Juvel:

[…] Du er glad for, at det ikke blev Trykkefrihedsselskabet, der kom til at udgive bogen, har du sagt?

“Ja, fordi Trykkefrihedsselskabet har det ry, det har. De har p√• de ledende poster mennesker, der er meget bramfri i deres udtryksform og tegner et entydigt negativt billede af, hvad der r√łrer sig i den muslimske verden.

Havde de udgivet den, var debatten kommet til at handle om deres motiver. Nu kan den handle om bogens indhold.” […] Omstridt Muhammed-bog udkommer p√• dansk f√łr jul

I dag forlyder det så:

Dansk forlag overvejer at stoppe udgivelsen af en bog om Muhammeds kone Aisha på dansk, efter at britisk forlægger har været udsat for brandattentat . KrD

Nu kunne man s√• √łnske sig at Bjarke Larsen ville reflektere over disse sp√łrgsm√•l: Rene motiver og hvide h√¶nder var alts√• ikke nok. “Nu kan [debatten] handle om bogens indhold” viste sig ikke at holde stik. F√łrer dette til nogen form for overvejelser om ‘budbringer’ kontra ‘budskab’? Vil du p√• baggrund af det indtrufne nu konkludere, at du i dette interview sv√¶rtede Trykkefrihedsselskabet p√• uretm√¶ssigt grundlag – at du svinede folkene her til fordi de fremf√łrer ubehagelige kendsgerninger, og at du gjorde dette for at demonstrere din egen godhed? Fordi sandheden er ilde h√łrt? Jeg vil ikke holde vejret i forventning om at Larsen sluger denne kamel. Mon ikke han nu bare g√•r i flyverskjul? (LFPC)

“Utilpassede unge” II: Eufemismerne st√•r i k√ł

Denne ikke helt korte artikel fra den kulturradikale Berlinger (her hentet fra JPs gengivelse) m√• st√• for noget af en rekord i udeladelser; ja, faktisk er der en samlende betegnelse for de fleste “utilpassede” der her glimrer aldeles ved sin frav√¶r. Her blot et destillat:

Ish√łj og Tingbjerg … og brandstifternes lunte er blevet kortere… i K√łbenhavn og p√• Vestegnen … udbr√¶ndte bygninger i to ungdomscentre i Tingbjerg og 11 udbr√¶ndte biler samt flere containerbrande i Ish√łj … Natten til fredag satte unge ild … Ish√łj Bycenter … ild til gardiner i Ish√łj Tekniske Skole…. politiet mener, at urolighederne er en reaktion p√• et par anholdelser i torsdags. … de seneste √•r er antallet af h√¶rv√¶rksbrande steget voldsomt… Omkring skolernes vinterferie i februar i √•r udviklede voldsomme uroligheder sig over hele landet med over 800 brandstiftelser p√• alt fra affaldscontainere og cykelskure til biler, skoler og andre institutioner…. urolighederne i februar… hvis man vil udtrykke sin utilfredshed … motivet til ildsp√•s√¶ttelser kan v√¶re alt fra konkrete kontroverser til kedsomhed … det kan v√¶re alt fra utilpassede unge, der m√•ske f√łler, at politiet ikke respekterer dem … en h√•rdere retsh√•ndh√¶velse med b√łder til ildsp√•s√¶tterne … en spiral, hvor man reagerer voldsommere og voldsommere.” Kilde: Berlingske Tidende Mange flere p√•satte brande

En “h√•rdere retsh√•ndh√¶velse med b√łder til ildsp√•s√¶tterne”? Vil det sige at straffen for pyromani ikke engang er b√łder? Hvad s√•, i seng uden dessert? Ingen film l√łrdag aften? (LFPC)

Noget begynder at dæmre for en sosse

Lidt har også ret (LFPC).

Ish√łj Kommunes borgmester, Ole Bj√łrstorp (S), retter nu en appel til de almene boligselskaber i kommunen om at smide kriminelle unges familier ud af deres boliger p√• samme m√•de, som det er sket i eksempelvis √•rhusianske Gellerupparken. […]

Og borgmesterens √łnsker stopper ikke ved lejlighedernes yderd√łre. Allerhelst ser han de unge vaneforbrydere flytte uden for Ish√łj.

De h√łrer ikke hjemme i Ish√łj, siger han.

P√• sp√łrgsm√•let “hvor s√•”, svarer han:

– Det ved jeg ikke. Formentlig ingen steder. I f√¶ngslerne. Ish√łj vil smide kriminelle unge ud

Bliv svensker i en ruf

Det långa tragglandet med ansökningar om medborgarskap är över. För tre år sedan tog det två år att få ett besked Рnu två månader. Förklaringen? Ett nytt, tidigare kritiserat arbetssätt.Migrationverket har många gånger stått som symbol för den svenska byråkratin. Långa handläggningstider och svårt att få besked. Men nu blåser nya vindar, i alla fall på medborgarskapsenheten.
För tre år sedan var snittiden för att få svar på sin ansökan två år. Nu är väntetiden två månader. Svensk medborgare snabbare. Se listen her: Asylsökande i 14 västeuropeiska länder 2007

Empatiske Omar og ramadanen

Her er en god illustration af hvorfor debatten om fredens religion ikke bev√¶ger sig: Uanset hvor meget Omar Marzouk bedyrer ramadanens kontemplative aspekter, er det et empirisk faktum, at ikke alle muslimer opfatter h√łjtiden som han g√łr. Marzouk kunne v√¶lge at forholde sig til dette ubehagelige faktum, og forklare 1) hvorfor hans opfattelse er den korrekte, og 2) hvad angiveligt velmenende muslimer som ham vil g√łre for at bek√¶mpe ‘misforst√•erne’. Men det g√łr han ikke. Han fortier ubehagelige kendsgerninger, og har ikke andet at tilbyde end stereotyp vr√¶ngen af Dansk Folkeparti.

[…] But for Islamic militants, Ramadan allows them not only to reaffirm their religious observance but to strengthen their political ideological convictions as well. “Ramadan is a month of commitment and renewal to their faith and also to their cause, whether by military or nonmilitary jihad,” says Prof. Nizar Hamzeh, a specialist on political Islam at the American University of Beirut. “It is a month of martyrdom and commitment to one’s Islamic ideology.”

Throughout Islamic history, Ramadan has been seen as a time of victory for Muslim armies – and a period when those who are martyred have a greater assurance of a place in paradise. […]

Similarly, Saudi Arabia’s King Fahd and Crown Prince Abdullah reminded Muslims that Ramadan is a time for good deeds. […] “Seeking to disturb security or subject Muslim countries to instability is forbidden, and a Muslim must not seek to do so,” Grand Mufti Sheikh Abdul-Aziz al-Sheikh said this week. […] Jihad rising in Islamic holy month

Bem√¶rk pr√¶ciseringen her: Det er forstyrrelse af sikkerheden og stabiliteten i muslimske lande der er forbudt. Omar Marzouks feelgoodsnak foruds√¶tter at den gyldne regel ogs√• g√łr sig g√¶ldende i islam, men intetsteds har han argumenteret for dette, endsige forholdt sig til dette afg√łrende sp√łrgsm√•l overhovedet (LFPC).

Komiske Omar

Omar Marzouk bliver altid pr√¶senteret som “komiker”, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af om dette helt konkret ang√•r nogle optr√¶dener han giver, eller om hans indl√¶g og interviews ogs√• skal regnes med her. S√• vidt jeg kan se er det meningen at stillingsbetegnelsen skal signalere ‘han er s√•m√¶nd ikke s√• forskellig fra os’, og at hans virkemidler i tale og p√• skrift skal g√łre det samme. Disse virkemidler er lette at f√• √łje p√•, n√•r man f√łrst er blevet opm√¶rksom p√• dem: Omtal alt omhandlende islam i st√¶rkt bagatelliserende og afdramatiserende vendinger (budskab ‘vi er s√•m√¶nd ikke s√• farlige’), opstil paralleller med kristen kultur, og n√¶vn altid Dansk Folkeparti, og dette p√• en m√•de der f√•r dem til at fremst√• som lallende, provinsielle idioter. F√łlger man denne Lex Omar er der frit slag til f. eks. at deltage i s√•kaldte ‘islamofobikonferencer’ i selskab med ekstremister som Yvonne Ridley og Abu Laban. Ingen kritiske sp√łrgsm√•l vil blive stillet, heller ikke her (LFPC).

et er jo ramadan, og med ramadanen f√łlger som regel ogs√• en hjerned√łd debat om, hvorvidt man skal forbyde ramadanden, nogle vil endda afskaffe den. Desv√¶rre er der aldrig forslag til, hvordan disse mennesker vil afskaffe ramadanen – det ville ellers sikkert v√¶re morsom l√¶sning.

[…] Vi vil da heller ikke forbyde julen, bare fordi nogle f√• b√łrn f√•r for meget slik og bliver helt ustyrlige eller bliver overv√¶gtige.

[…] Har man pr√łvet at m√¶rke sult p√• sin egen krop, udvikler man ogs√• empati for de mennesker, som g√•r igennem et helt liv uden √©n eneste gang at vide, hvad det vil sige at v√¶re m√¶t. Det er den empati, der mangler hos de partier, som synes, at vi skal sk√¶re ydeligere i vores ulandsbistand. M√•ske skulle vi hellere indf√łre en lov, som kr√¶vede, at Dansk Folkepartis folketingsgruppe overholder fasten i ramadanen.[…] Meget mere ramadan [Metroexpress 16.9.2008]

“Utilpassede unge”: S√• bliver det vist ikke mere intetsigende

Samfundsanalyse p√• et h√łjt intellektuelt niveau. Man m√• sp√łrge sig selv om hvad det er udtalelserne her skal foregive at forklare: “Vi er ret sikre p√•, at det er utilpassede unge”? At det s√•ledes ikke drejede sig om enlige galninge, eller utilpassede pensionister? Har dette overhovedet v√¶ret inde i overvejelserne? Eller er det uudsagte budskab at dette ikke har noget med noget som helst at g√łre – den stort set ikke-eksisterende konflikt mellem rockere og indvandrere, eller med problematik relateret til indvandring (eller fredens religion)? Bare s√•dan helt almindelig ‘utilpassethed’. Hvilken lettelse at f√• dette at vide (LFPC).

Politiet mener, at det er en gruppe unge, der st√•r bag weekendens brandstiftelser i Ish√łj. […]

– Vi er ret sikre p√•, at det er utilpassede unge, som st√•r bag disse brande, siger vagtleder Kim Madsen fra K√łbenhavns Vestegns Politi til jp.dk.

Hvad bygger I det på?

– Vi bygger det p√• den generelle uorden, der hersker i centeret. Der har igennem l√¶ngere tid v√¶ret en del uro og problemer med en gruppe unge, der holder til der. […] Utilpassede unge bag uro i Ish√łj

En intellektuel barmhjertighedsgerning

AF UWE MAX JENSEN OG MORTEN PERREGAARD

L√łrdag holdt Nomos sit √•rlige h√łstm√łde, der udover f√¶lles spisning, b√łd p√• fire foredrag.
√Örets foredragsholdere var – i r√¶kkef√łlge – Ole Birk Olesen – forfatter, journalist og ansvarshavende redakt√łr for den borgerlige netavis 180 grader, der talte over emnet: Om liberalisme vs. konservatisme.
Filosof og l√¶rer ved Vallekilde H√łjskole, Asger Trier Engberg, der var indbudt til at tale om emnet: Om √łkonomisk eller demokratisk frihed.
Historiker og ph.d. Dan H. Andersen: Om den politiske brug af konspirationsteorier fra nazisterne til vore dages islamister.
Og historiker, cand. mag. og redakt√łr af tidsskriftet NOMOS, Morten Uhrskov Jensen, der talte om den danske udl√¶ndingedebat i tidsrummet 1983 til 2007 med udgangspunkt i hans ny bog “Et delt folk – Dansk udl√¶ndingepolitik 1983-2008″ (forlaget Lysias). Teksten opdateres.

“Da Vinci og Westergaard

Kunstnerisk frihed. Kurt Westergaard er tegneren fra Jyllands-Posten, der stod bag tegningen med Muhammed og bomben i turbanen. Kronik√łren drager paralleller til Leonardo da Vincis sidste maleri, der forestiller Johannes D√łberen

Af Uwe Max Jensen

Tegningen af religionsstifteren Muhammed med en bombe i turbanen er ikke alene Kurt Westergaards mest ber√łmte v√¶rk. Det er ogs√• ubetinget det mest ber√łmte billede, der i nyere tid er udg√•et fra Danmark. Intet dansk billede har v√¶ret genstand for en s√•dan udbredelse, hvad ang√•r eksponering i b√•de danske og udenlandske medier og publicering p√• hjemmesider.

At Kurt Westergaards tegning skulle blive genstand for en s√•dan interesse, at den i dag har karakter af et ikon for ytringsfriheden, var der n√¶ppe mange, der havde fantasi til at forestille sig, da tegningen blev publiceret f√łrste gang 30. september 2005 som √©n af 12 illustrationer til artiklen “Muhammeds ansigt”.

Men historien om Kurt Westergaards tegning har en ekstremt kendt forl√łber. Nemlig Leonardo da Vincis “La Gioconda”.

Leonardos v√¶rk, der er bedre kendt som Mona Lisa, b√¶rer p√• en n√¶sten identisk tilblivelseshistorie, hvad ang√•r dette maleris stigende ber√łmmelse. B√•de Westergaards tegning og Leonardos maleri er eksempler p√•, at mesterv√¶rker ikke udelukkende skabes i kunstnerens atelier. Et mesterv√¶rk skabes p√• baggrund af en lang r√¶kke akt√łrers interaktioner.

I modsætning til, hvad man skulle tro, blev Leonardo da Vincis Mona Lisa ikke fra begyndelsen opfattet som et mesterværk. Indtil et stykke ind i 1600-tallet anså man Mona Lisa for at være et vellykket portræt, hvis komposition blev flittigt citeret af andre portrætmalere. Men maleriet var på ingen måde forlenet med den aura, som det i dag er i besiddelse af.

Den blev gradvis tilskrevet op igennem 1800-tallet, hvor dyrkelsen af Leonardo da Vinci tog til. Men maleriet fik f√łrst sin nuv√¶rende status, da Mona Lisa i 1911 blev stj√•let fra Louvre-museet i Paris. Denne h√¶ndelse medf√łrte en mediestorm, og “La Gioconda” blev et ikon.

Kritik mod Westergaards tegning

P√• samme m√•de forholder det sig med Kurt Westergaards tegning. Bomben i turbanen vakte ikke st√łrre opm√¶rksomhed end mange af Jyllands-Postens √łvrige 11 Muhammed-tegninger i efter√•ret 2005. Kurt Westergaards tegning var ikke genstand for en st√łrre vrede end de andre tegninger. Vreden var i begyndelsen rettet imod den kendsgerning, at en dansk avis havde brudt det islamiske billedforbud.

Siden har flere debatt√łrer imidlertid s√¶rlig rettet deres kritik mod Kurt Westergaards tegning. Et eksempel er professor Thomas Bredsdorff og forskningsleder Lasse Horne Kj√¶ldgaard fra K√łbenhavns Universitet, der i deres udgivelse “Tolerance” h√¶vder, at det ikke lader sig “g√łre at l√¶se andet ud af tegningen af Muhammed, end at alle, der f√łlger ham, er bombem√¶nd”.

Man skal imidlertid ikke tage deres tolkning alt for seri√łst. I bogen h√¶vder de, at Kurt Westergaards tegning forestiller Muhammed med “en h√•ndfuld bomber i turbanen”. Men enhver, der rent faktisk har gjort sig den ulejlighed at kigge p√• Kurt Westergaards tegning, kan ved selvsyn konstatere, at Muhammed kun er udstyret med en enkelt bombe i turbanen. Thomas Bredsdorff og Lasse Horne Kj√¶ldgaards tolkning bliver derfor sv√¶r at tage alvorlig.

Desuden er tolkningen i direkte modstrid med Westergaards egne udsagn om sin tegning:

“Det er en tegning, der er rettet specielt mod den islamiske terrorisme, der bruger fortolkninger af Koranen og religionen islam som √•ndelig ammunition”, sagde Kurt Westergaard i en kommentar for et par m√•neder siden.

Kurt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen, hvorp√• den islamiske trosbekendelse er skrevet er blevet beskyldt for at have udl√łst s√¶rlig vrede, fordi tegningen antyder en sammenh√¶ng mellem islam og terror. Men p√• Saudi Arabiens gr√łnne flag st√•r den islamiske trosbekendelse oven over et sv√¶rd.

Nægtede at holde mund

Her sammenkobles trosbekendelse og v√•ben alts√• ogs√•, og hertil bem√¶rkede den d√łdstruede, algerisk-franske journalist Mohammed Sifaoui, at hvis Saudi Arabiens flag blev udformet i dag, ville man sandsynligvis s√¶tte en bombe eller et maskingev√¶r p√• det i stedet for et sv√¶rd. Derfor er det n√¶ppe sammenkoblingen af islam og vold, der har vakt vrede. Det er mere n√¶rliggende at antage, at vreden i s√¶rlig grad er blevet rettet mod Kurt Westergaard, fordi han i mods√¶tning til de fleste af sine 11 kolleger, der forst√•eligt nok gik i skjul, da Muhammed-krisen br√łd ud, har n√¶gtet at holde mund.

Kurt Westergaard har insisteret p√•, at han akkurat som kritikerne af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger har haft ret til at ytre sig frit. Det er med en vis sandsynlighed netop dette moment, der er konfliktens anst√łdssten, hvad Westergaard ang√•r.

Parafrasering

Leonardo da Vincis sidste maleri forestiller Johannes D√łberen, og det kan med en vis ret betegnes som en parafrasering af Mona Lisa. Leonardo har forlenet Mona Lisa med androgyne tr√¶k, s√• beskueren bliver i tvivl om, hvorvidt Mona Lisa er en kvinde eller en mand. En pointe avantgardekunstneren Marcel Duchamp i √łvrigt understreger, da han i 1919 forsyner en postkortudgave af Mona Lisa med moustache og fipsk√¶g.

Leonardos portr√¶t af Johannes D√łberen er det mandlige motiv udstyret med en r√¶kke kvindagtige tr√¶k, der igen skaber forvirring om personens k√łn. Denne omvendte leg med k√łnsidentiteten peger tilbage p√• Mona Lisa.

Udover dette tiltag fra Leonardos egen h√•nd har en perler√¶kke af kunstnere parafraseret Mona Lisa. Blandt de vigtigste finder man som n√¶vnt Duchamp, Kazimir Malevich, Fernand L√©ger og Andy Warhol, der bidrager med flere h√•ndfulde Mona Lisa”er silketrykt p√• et enkelt l√¶rred.

Kurt Westergaards Muhammed er ogs√• blevet parafraseret. Da Ahmed Akkari utilsigtet kom til at lufte sine planer om at terrorbombe Naser Khader, hvis Khader blev integrationsminister, medf√łrte det straks en respons fra Kurt Westergaard, der i en tegning fremstillede Ahmed Akkari med en bombe i h√•ret. Dette greb overf√łrte Kurt Westergaard noget tid senere til en tegning af Jyllands-Postens kulturredakt√łr Flemming Rose. M√•ske var pointen at vise, at Flemming Rose af nogle anses for at v√¶re en farlig mand.

Kurt Westergaards tegning har efterh√•nden opn√•et status af et ikon, der er uden for afsenderens reelle kontrol. Westergaard har imidlertid fastholdt, at han ikke √łnsker, at hans tegning bliver sp√¶ndt for politiske partiers vogn.

Fogedforbud

Derfor har han to gange set sig n√łdsaget til at gribe ind over for brug af tegningen. I Danmark √łnskede foreningen og det politiske parti Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD) at g√łre brug af Westergaards tegning ved en demonstration i Aalborg. Kurt Westergaard og Dansk Journalistforbund nedlagde fogedforbrug mod brug af tegningen, og SIAD valgte i stedet at ikl√¶de Westergaards tegning en burka, s√• kun √łjnene var synlige.

Kort tid efter benyttede den hollandske politiker Geert Wilders Westergaards tegning i forbindelse med sin film Fitna. Westergaards tegning var det samlende element i filmen, da tegningen b√•de optr√•dte i begyndelsen og slutningen af holl√¶nderens film. Kurt Westergaard og Dansk Journalistforbund fik ogs√• stoppet denne brug af tegningen, og Geert Wilders har i en ny udgave af Fitna udskiftet Westergaards tegning med en tegning, der mangler teknisk finesse, men tematisk befinder sig p√• samme boldgade som Westergaards forl√¶g. Tvisten med Geert Wilders fik i √łvrigt Westergaard til at bidrage med en tegning, hvor en bombe er blevet placeret i holl√¶nderens h√•rpragt.

Herudover har Kurt Westergaard i flere omgange benyttet sin oprindelige tegning af Muhammed med bomben i turbanen som et delelement i forbindelse med nye tegninger. For eksempel skabte Westergaard en tegning til fagbladet Journalisten, hvor han kommenterer på sin egen situation, efter mordplanerne mod ham er blevet offentligt kendt.

Den svenske konceptkunstner Lars Vilks” Muhammed-tegninger kan ogs√• ses som en parafrase over Jyllands-Postens tegninger, og i en helt ny aldrig offentliggjort tegning sender Kurt Westergaard en hilsen til Lars Vilks i form af en bombehund.

Epilog

Siden offentligg√łrelsen af mordplanerne mod Kurt Westergaard, har han stort set hver dag illustreret Jyllands-Postens kronik.

Kurt Westergaard siger, at han p√• trods af mordplanerne i sin h√łje alder, har haft lidt sv√¶rt ved at v√¶re rigtig bange, og at han i stedet har vendt sin angst til en sund vrede over, at han er blevet udsat for trusler, bare fordi han har passet sit arbejde.

Alligevel synes det evident, at der er noget nyt p√• f√¶rde i Westergaards streg. Der har sneget sig en giftiggr√łn farve ind, der giver mindelser om absint og sygdom. Samtidig er Westergaards streg blevet l√łsere, mindre gennemarbejdet og sitrende. Denne stil og frekvensen af Westergaards tegninger giver mindelser om Picasso, der i sine sidste √•r konfronteret med sin egen forg√¶ngelighed arbejdede s√• intenst, at han var n√łdt til at skrive dato p√• sine malerier i stedet for √•rstal.

I en af sine sidste tegninger stirrer Picasso – konfronteret med sin egen d√łdelighed – i et selvportr√¶t forf√¶rdet p√• beskueren. M√•ske er det den samme konstatering af egen forg√¶ngelighed, der er p√• spil i Kurt Westergaards seneste tegninger. Ikke som et resultat af angst med baggrund i mordplanerne imod ham, men som en kunstners manende fors√łg p√• at forholde sig til det alment uafvendelige.

Men m√•ske skal vi alligevel tilbage til da Vinci for at forst√•, hvad der er p√• f√¶rde i Westergaards kronikillustrationer. Hvor Leonardo da Vinci i sin alderdom og i forbindelse med udf√łrelsen af sit sidste maleri af Johannes D√łberen stillede st√łrre og st√łrre tekniske krav til sig selv i en jagt p√• kunstnerisk perfektion, er Kurt Westergaard en mand, der er blevet sat fri.

Kurt Westergaard er en kunstner, der har givet verden sit mesterv√¶rk. Et v√¶rk, hverken Westergaard eller de fleste andre kommer i n√¶rheden af at overg√•. Alligevel arbejder han videre. Hver dag sidder han i bladhuset i Viby for at udf√łre sin metier som tegner. Ikke for at f√• sm√łr p√• br√łdet. Men som en konsekvent forts√¶ttelse af et virke. Et virke ladet med verdenspolitisk betydning.

Uwe Max Jensen er journalist og kunstner og bor i √Örhus.

Flensborg Avis 26.09.2008:

Kronikken stammer fra “Frihedens ikon” – En bog udgivet af Trykkefrihedsselskabet i anledning af, at tegner Kurt Westergaard i maj modtog selskabets √•rlige Sappho-pris. “Frihedens ikon” indeholder tegninger udf√łrt af Kurt Westergaard og tekster af Uwe Max Jensen , Mikael Jalving og Farshad Kholghi.”

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

29 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Robin_Shadowes
Robin_Shadowes
12 years ago

Bra att ni exponerar Margot Wallström, ännu en i en lång rad av förrädare som har sålt ut sítt land och sin kontinent till islamister. Att ordet demokrat ingår i partinamnet är ett hån mot alla sanna demokrater. Socialdiktatur vore mer passande.

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Vivi og HelgeD-H. Netop Libanon er et meget velvalgt eksempel p√•, hvad der kan ske os. Der er udover forskellene ogs√• sl√•ende ligheder. Libanon var rigt – et lille, men √łkonomisk blomstrende, velfungerende samfund i Mellem√łsten, som tillige rummede et ret stort, veloplyst, veluddannet, effektivt kristent befolkningselement. Pludselig blev landet ramt af det indtr√¶ngende uoplyste, kulturelt og √łkonomisk fattige, fremmede pal√¶stinensiske offerelement, I skriver om, som voksede eksplosivt og √łdel√¶ggende, men slet ikke skjult som hos os. Jeres perspektiv er bestemt faretruende muligt. I dag er det libanesiske samfund d√łdeligt sv√¶kket og uafbrudt p√• randen af sammenbrud og kaos. Pal√¶stinensere… Read more »

Mette
Mette
12 years ago

HelgeD-H sneg sig ind imellem os, svaret var til dig Vivi, men vi synes alle enige her, hvor WJ heldigvis ikke er i √łjeblikket. S√• l√¶nge det varer.

Mette
Mette
12 years ago

Nej. Og Godnat.

Jeg kan forresten heller ikke udstå standup komik.

HelgeD-H
HelgeD-H
12 years ago

@ Vivi Andersen Borgerkrig i Libanon 1975-1991 bliver til vi f√•r borgerkrig i Danmark. Det var n√łjagtigt det eksempel Mogens Glistrup i 1982 eller 1983 for √•ben sk√¶rm advarede imod, samt fortalte historien om hvordan det udviklede sig til udbrud af borgerkrig is√¶r i Beirut, mens Mogens Rubinstein og Bent Stuckert begge chikanerede ham med afbrydelser, ordkl√łveri, beskyldning for at v√¶re hjertel√łs racist, og andre kneb. Det var dengang PLO forlod Beirut, da jorden br√¶ndte under dem. Det var dengang det str√łmmede ind med ydmyge, gr√¶dende, og jamrende Libanesiske, og statsl√łse Pal√¶stinensiske flygtninge til Danmark i 80’erne. Politisk Korrekthed kl√¶ber… Read more »

Vivi Andersen
Vivi Andersen
12 years ago

Emeritus. Araberne mener sig som bedre muslimer, og mennesker, end sunni-muslimer med anden etnisk baggrund . Shia-muslimer med anden etnisk baggrund er noget skidt – og er man oven i k√łbet Afrikansk Shiamuslim er det dobbelt skidt. At vi har f√•et samlet muslimer med rod i samtlige fraktioner af islam her i landet og tillige med forskellige etniske baggrunde kan p√• sigt g√• hen og blive til problemer oven i de √łvrige der er forbundet for Kuffar at have f√•et islam ombord i deres lande. N√•r demografien har arbejdet nogle √•r mere er det ikke ut√¶nkeligt vi vil komme til… Read more »

Jacob A
12 years ago

Jeg synes nu, at Omar Marzoukh _er_ en sjov stand up’er. Hans politiske kommentare er som oftest af lavere kvalitet. But still; min bager er m√•ske ogs√• politisk t√•belig, ja, kan i teorien s√•’m√¶nd godt v√¶re stalinist eller ultraliberalist, men jeg k√łber sgu hans br√łd alligevel.

Jeg tror desuden ikke, at hr Marzoukh er islamist, han er formentlig bare naivist eller nået deromkring.

Under alle omstændigheder, hans shows er fede:

http://www.youtube.com/watch?v=eURRbYWeacs

VH
Jacob

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Til Mette. Hvis f√łlgende betragtning kan v√¶re dig til nogen tr√łst, er ganske mange muslimer heldigvis fra urbane omr√•der med en mindre dogmatisk livsstil end den, der f√łrer til ekstremisme, og som is√¶r blandt arabere medf√łrer krav om respekt og selvforst√•elsen – supremacisme. Muslimer i Danmark er endnu ikke forenede, men tv√¶rtimod vildt uenige under overfladen. Det skyldes, s√• vidt jeg har forst√•et, at vi har modtaget muslimer fra alle br√¶ndpunkter. De er ret forskellige og har ‘kun’ troen f√¶lles. Men de foragter hinanden indbyrdes. Ingen af dem kan lide araberne, fordi de lider af storhedsvanvid (supremacismen) og bilder sig… Read more »

HelgeD-H
HelgeD-H
12 years ago

At Fitna The Movie blev behandlet som r√•dne √¶g er den dag i dag uforst√•eligt for mig. Jeg kan efter bedste vilje ikke se at Geert Wilders Fitna The Movie fra 2008 er v√¶rre end Submission, som blev lavet af Ayaan Hirsi Ali , og den myrdede Theo van Gough. Ayaan Hirsi Ali er en brav kvinde, som taler det islamiske diktatur midt imod. Ayaan Hirsi Ali fik frihedsprisen af statsministeren ved en flot hyldestceremoni. Geert Wilders fik en kold skulder af statsministeren. Forskellen m√• have √•rsag i, at vesten har tabt terr√¶n i det mellemliggende tidsrum – at der… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

OT

Nordea har f√•et partisant√łrkl√¶de p√•. V√¶r t√•lmodig mens reklamebilledet skifter:

http://www.nordea.dk/10039.html

Mette
Mette
12 years ago

Emeritus. Nu er det efterh√•nden s√•dan, at jeg f√łler mig s√• bedraget, at jeg har sv√¶rt ved at tro p√• ret mange af de oplysninger, vi f√•r fra myndighederne og godhedsindustrien om den muslimske indvandring. Men der har jo v√¶ret p√•stande frenmme b√•de herhjemme og i udlandet om, at nogle muslimske kvinder f√•r langt f√¶rre b√łrn end deres m√łdre fik, to-tre for eksempel. Men det er f√łrst i de seneste √•r, at den udvikling har sat ind, og den er sikkert socialt betinget. Er dette sandt, skal tallene korrigeres i nedadg√•enden retning, men hvor meget er ikke godt at sige.… Read more »

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Det er da helt relevant at fokusere p√• opblomstringen af b√•de nynazismen, rockere og rekrutteringen til AK81. Problemet er, at medierne ikke k√¶der disse tendenser sammen med provokat√łren, den muslimske INTIFADA i vore gader og de muslimske BOS√ÜTTELSER i og omkring vore store byer, BOS√ÜTTELSER, som muslimerne udvider hele tiden. Det er s√•dan det begynder, og s√•dan det virker. Vi er vidne til at det samme sker p√• en ny m√•de, som det er sket mange andre steder. N√łgleordet er: DESTABILISERING. S√•dan er det g√•et hver gang. Det er ikke noget enest√•ende f√¶nom√©n. Vore politikere aner ikke, hvad de skal… Read more »

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Til Mette. ‘…Dette er kolossalt misvisende.’ (september 29, 2008, kl. 1:24 pm) Det har Liliput-information s√•m√¶nd ogs√• fundet ud af. Det sande tal m√• ud fra en n√łgtern beregning v√¶re et andet end 497.962 individer. De muslimer af ‘dansk oprindelse’, som er tryllet bort i det danske menneskehav er stadig et fremmedelement. P√• grundlag af en fertilitet blandt de forsvundne som ansl√•s til i gennemsnit enten at v√¶re 5%, 4% eller 3% fremkommer helt andre tal, idet sandsynligheden for, at fertiliteten ligger langt over den danske er velbegrundet. Idet jeg tillader mig at viderekolportere lilliputs beregnede f√łdselsrater pr. 1. juli… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

M.h.t. Omar s√• kommer det ikke bag p√• mig at han ogs√• mener at DF skal underkaste sig ramadan. Det sker ogs√• i flere folkeskoler at ikke-muslimske elever bliver opfordret til at overholde ramadan dogmer. Til Omar vil jeg sige, at jeg ikke p√• nogen m√•de st√łtter op om at b√łrn sulter og t√łrster i den danske folkeskole eller i det hele taget. Heller ikke at DF skal sulte og t√łrste. Heller ikke n√•r nogen finder det religi√łst korrekt at b√łrn og unge sulter og t√łrster, finder jeg det acceptabelt. Sult er sult og t√łrst er t√łrst og begge dele… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

“Nazister kaprer unge” skriver DR f.eks.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/09/29/061257.htm

Uhyggeligt!

Hvor vil jeg også gerne se at Danmarks Radio laver artikler om at islamister og indvandrerbander kaprer unge i Danmark.

“18-√•rig: Holocaust er l√łgn” skriver DR.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/09/29/101820.htm

Uhyggeligt!

Islamister og nogle islamistiske foreninger mener det samme.

Hvornår ser vi at DR laver et tilsvarende interview med et holocaustbenægtende medlem af en islamistisk forening i Danmark?

Skål
Skål
12 years ago

Hele to ramadan-historier på forsiden af Jyllands-Postens hjemmeside:

http://jp.dk/indland/aar/article1471294.ece

http://jp.dk/indland/aar/article1471298.ece

Janne
Janne
12 years ago

Apropos DR I mens Danmark igen plages af mange ildsp√•s√¶ttelser (biler, huse, skoler) rundt omkring beg√•et af ‚Äôunge‚Äô ‚Äď is√¶r i K√łbenhavns Nordvest kvarter – og der er bandekrig, hvem er det s√• DR s√¶tter √łget fokus p√• med s√¶rprogrammer? Det er rockere og nynazister. Hvad DR ikke fokuserer p√• er islamister og radikale indvandrerbander. DR fokuserer p√• at HA’ere henter deres v√¶rdier i Amerikas HA milj√ł og at nynazister henter deres v√¶rdier i nazistiske milj√łer og historie. Hvad med at DR satte sig for at fokusere p√• hvor indvandrerbander og islamister i Danmark henter deres v√¶rdier fra? DR sk√¶vvrider… Read more »

Geeert
Geeert
12 years ago

Omar Marzouk er ogs√• med til at udvande begrebet d√łdstrusler, da han hele tiden skr√¶pper op om, de d√łdstrusler han angiveligt modtager. D√łdstrusler skal man ikke acceptere i et demokratisk samfund, og Omar Marzouk (og Tina Magaard) b√łr naturligvis melde alle d√łdstrusler til politiet.

Uriasposten viderebringer en anden af Omar Marzouks ubehageligheder:

http://www.uriasposten.net/?p=6168#comments

Geeert
Geeert
12 years ago

Omar Marzouk er bare ikke sjov.

Omar Marzouk kaldes alene komiker, så Danmarks Radio har et alibi for at invitere ham i studiet, så han kan bidrage yderligere til dette medies politiske skævvridning af virkeligheden.

Mette
Mette
12 years ago

I morges rev jeg s√łjlediagrammerne ud af min avis, og de har siden ligget her ved siden af min pc. Blandt andet for at have helt p√• det rene, at personer “af dansk oprindelse” if√łlge Danmarks Statistik omfatter personer, som ikke har en dansk bloddr√•be i sig, og hvis stamtr√¶ i de sidste generationer ser s√•dan ud. Alle bedstefor√¶ldre er f√łdt i udlandet af for√¶ldre, der begge er udenlandske statsborgere eller f√łdt i udlandet. 1. generation ben√¶vnes INDVANDRERE og er det ene bedstefor√¶ldrepar. Det andet hold bedstefor√¶ldre bor i udlandet. 2. generation er et barn af 1. generation og ben√¶vnes… Read more »

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Apropos Wilders bem√¶rkninger om masseindvandring. JP bringer i dag som kilde Danmarks Statistiks oplysninger i nye s√łjlediagrammer, der viser indvandreren og efterkommeren og tredje led – DANSKEREN, som forsvinder blandt os andre. Vi kan nu endelig se i s√łjlen, at de to f√łrste led udg√łr 497.962! individer pr. 1. januar 2008. Hvis vi da overhovedet kan stole p√• Danmarks Statistiks vildledning l√¶ngere. Tredje led anses for danskere rent statistisk. Hvor er de mon henne? De er helt enkelt forsvundet i m√¶ngden – os andre. Er det realistisk at antage? If√łlge mine private insidekilder, som desv√¶rre ikke er frafaldne statistikere eller… Read more »

Mette
Mette
12 years ago

Jeg er ikke enig i bed√łmmelsen af Kurt Westergaards arbejde, men det er klart, at situationen m√• slide h√•rdt p√• ham. Westergaard har ganske rigtigt mange flere tegninger i avisen, men eftersom hans f√¶rden uden for bop√¶len vel m√• v√¶re blevet indskr√¶nket betragteligt, er det jo godt, at han har noget fornuftigt at s√¶tte i stedet, som oven i k√łbet fryder mange mennesker. Jeg har t√¶nkt, at Westergaard er begyndt at afreagere en diskret vrede. Noget af hans ellers s√• i√łjnefaldende elskv√¶rdighed er dermed forsvundet, men der er meget tilbage. Tegningerne sidder stadig og uden slingren pr√¶cist i √łjet og… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
12 years ago

Lande: Kenya spyd. Saudi-Arabien og Sri Lanka: sværd.
Hammer og segl der er på flere flag kan benyttes som våben men er ikke rubriceret som våben.
Partiers og religioners flag bliver en st√łrre s√łgning, jeg overlader til bedre funderede. Der er jo meget sm√• partier og religioner ogs√•!

Johansen
Johansen
12 years ago

Emeritus Jeg bed ogs√• m√¶rke Wilders¬ī glimrende retoriske kunstgreb. Bos√¶ttelser og intifadaer, den islamiske opstand. Disse foranstaltninger er ikke l√¶ngere forbeholdt Israel, men har spredt sig til det europ√¶iske kontinent. Hvordan var det nu, at Morten Uhrskov Jensen forleden omtalte Vollsmose? Vollsmose er en hyggelig andelsboligforening sammenlignet med de islamiske forst√¶der til Paris. Det undrer mig meget, at det altid er de j√łdiske bos√¶ttelser p√• Vestbredden, der omtales i de danske medier. Aldrig h√łrer vi om de arabiske bos√¶ttelser, som skyder op som paddeh√¶tte overalt i Israel. Eller som √©n jeg kender i Israel siger: “Every time I go to… Read more »

Janne
Janne
12 years ago

Hvilke landes, politiske partiers og religioners flag bærer våben?

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Geert Wilders tale i ‘The four Seasons’ i New York’ er frygtindgydende, lige til det sidste ord er sagt, selv om vi har h√łrt det meste f√łr. Han er overordentlig god til i et ligefremt sprog at ridse m√łnstre klart og skarpt op. Ingen omsv√łb her. Jeg bem√¶rker is√¶r en detalje, et enkelt retorisk kunstgreb, hvor han uden at √łve vold p√• sandheden udskifter og vender et par ords betydning om, hvorved han i samme s√¶tning indirekte omfavner Israel. Retorisk virkningsfuldt. Det lykkes ham s√•ledes fint at anskueligg√łre, at Israels problemer uafrysteligt er blevet vore problemer. Jeg vil skrive mig… Read more »

Johansen
Johansen
12 years ago

Geert Wilders er en hædersmand.
De folkevalgte politikere rundt omkring i Europa burde snart tage hans synspunkter til efterretning, og f√• indrettet politiken derefter. Det er tvingende n√łdvendigt, at den systematiske masseindvandring til Europa bremses.

√ėstrigerne er tilsyneladende v√•gnet op. De har givet deres stemme til to h√łjrefl√łjspartier, hvoraf frihedspartiet har f√•et 18 % af stemmerne. Et pari som vil have totalt indvandringsstop og repatrieringer.
Sp√łrgsm√•let er om s√• om den f√łrte politik bliver indrettet i overensstemmelse med folkets vilje?

Her en god kommentar om Kurt Westergaard i weekendens Information:

http://www.information.dk/166922