6
feb
Seneste opdatering: 8/2-09 kl. 0259
77 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Er Nekschot for strid ?

misselijkegrappen

Sp√łrgsm√•let er v√¶rd at stille sig. Under hans tale k√łrte der er et dias-show af hans tegninger. Flere jeg talte med, syntes at de var “over the top”. Jeg kendte dem i forvejen og filmede fra en vinkel, hvor jeg kunne ¬†n√łjes med at koncentrere mig om talen. Det m√¶rkelige er, at under den efterf√łlgende debat, var Nekschot selv den modererende, konsensus-s√łgende i forhold ¬†til mere ¬†radikale sp√łrgsm√•l fra salen. Jeg har ogs√• n√¶vnt, at mit personlige ¬†indtryk af ham, var af en blid intellktuel. Jeg diskuterede det indg√•ende med Hans Rustad og de andre norske venner bagefter over nogle glas √łl, og vi var ¬†n√¶sten enige. N√¶sten. Han har skrevet dette :¬†Kunst – fra vidd til vulgaritet, og det maner naturligvis til eftertanke, ikke mindst n√•r man har Mellem√łstens st√¶rkt primitive og antisemitiske karrikaturer i baghovedet. Alligevel: berettiger de til f√¶ngsling og “d√łdsdomme” ? Wilhelm Freddie sad ti dage i f√¶ngsel og fik sit maleri konfiskeret i 26 √•r, men er det den rigtige m√•de at behandle kunstnere i et frit samfund ? Norge har haft dets egne puritanske kontroverser med forfatterne Jens Bj√łrneboe og¬†Agnar Mykle. De lurer ogs√• i Danmark i for det meste mildere grad, senest med ¬†balladen om J√łrgen Leths¬†¬†libidin√łse eventyr, interessant nok f√łrt an af ny-snerper p√• frisindets dagblad, Politiken. Man m√• alts√• antage, at lederkollektivet p√• Politiken er kemisk renset for liderlighed. Ikke s√• umuligt at forestille sig.

Det kan synes sv√¶rt at afg√łre, men alligevel mener jeg ikke, der eksisterer kunstnerisk frihed, hvis den ikke er hel, fuldst√¶ndig og ubetinget. Man m√• t√•le alt og udholde alt, men ogs√• kunne diskutere dets v√¶rdi. Nekschots ¬†streg er bitter og kompromisl√łs, den er ikke den lune, milde¬†Bo Bojesen eller Erik Werners, men kig Ondskabens Ikon igennem, og find mindst lige s√• onde streger. Ingen har m√•ttet optr√¶de i burka og leve under pseudonym, for at tegne dem. Men han er en mand, der er i f√¶rd med at miste sit land, han er i en anden situation. Mere probate midler m√• til. Og man m√• v√¶lge: enten r√•der der censur, eller ogs√• r√•der der frihed til at udtrykke den sorg og vrede han m√• f√łle. Der kan ikke v√¶re noget midt imellem. Enten kan¬†Nekschot tegne sine obsk√łne, seksuelle fantasier, eller ogs√• er vi bombet mindst 60 √•r bagl√¶ns. Et samfund, der ikke kan t√•le det, er p√• vej til at blive et skr√łbeligt samfund. Den svenske mediecensur-light, turde v√¶re et afskr√¶kkende eksempel for enhver. F√łlgen af den er lutter ulykke, l√łgn og hykleri. ¬†Men det er v√¶rd at t√¶nke over, for¬†Nekschot g√•r til gr√¶nsen, og tester den. Er vi st√¶rke nok ? Holland er p√• vippen, p√• vej til at tippe over, Danmark mindre. Man kan se et udvalg af hans tegninger her. ¬†(Idag foreligger Nekschot¬īs tale oversat til hollandsk:¬†Toespraak Gregorius Nekschot in Denemarken.Vertaling van de toespraak van Gregorius Nekschot in de Free Press Society Kopenhagen 3 februari 2009 ) Og endvidere her:¬†Gregorius Nekschot speaks to an enthusiastic audience in Copenhagen

Holland: For 400 euro retfærdighed
At antisemitiske ytringer ved de nylige Gaza-demonstrationer nu har f√•et lidt symbolsk konsekvens skal ikke negligeres. Nu fremg√•r det ikke helt her om det er den ytrede ringeagt der straffes, eller om der var tale om trusler og opfordringer til folkedrab, men de lidet drakoniske ‘straffe’ der her er tale om skal ses i kontrast til at Geert Wilders risikerer f√¶ngselsstraf for at gengive autentiske udtalelser af hans modstandere. Via Gates of Vienna (LFPC):

Two participants in a pro-Palestinian demonstration have been convicted for shouting anti-Semitic slogans during a demonstration in Utrecht on 15 January. One of the two was sentenced to a 400-euro fine; the other was given 30 hours of community service. He also received a suspended jail sentence of three weeks because he has already been arrested several times for insulting people, including police officers. Demonstrators convicted for anti-Semitic slogans

Hvad er det med de konvertitter?

Bare en udokumenteret fornemmelse, men det virker p√•faldende s√• ofte konvertitter (eller ‘revertitter’, jfr. denne ideologis p√•stand om at vi alle f√łdes som muslimer) synes at ‘misforst√•’ essensen af deres nyfundne alt-i-en-pakke. Eller m√•ske har de i deres iver efter at vise deres fromhed netop udlevet essensen til det fulde? (LFPC)

PARIS – A French court sentenced a German convert to Islam to 18 years in prison Thursday for his role in the bombing of a synagogue in Tunisia that killed 21 people nearly eight years ago. Christian Ganczarski, 42, maintained that he had nothing to do with the attack on the Tunisian resort island of Djerba. However, the French court ruled that Ganczarski gave the “green light” to the Tunisian suicide bomber who carried out the attack.
Prosecutors said the April 2002 attack was carried out on the orders of Khalid Sheikh Mohammed who is being tried in absentia while he remains in U.S. detention at Guantanamo Bay where he is being held for his role in the 2001 attacks in New York and Washington. […] German Convert to Islam Jailed for Synagogue Attack

Thorsen var medlem af folkekirken

Fyns Amts Avis bragte 5. februar 2009 et debatindl√¶g med overskriften ¬ĽTurbo-Erlings vindersag¬ę. I debatindl√¶gget st√•r der f√łlgende: ¬ĽVil vi se Erling som en politisk Jens J√łrgen Thorsen (Rohdes forbillede) melde sig ud af folkekirken og ind i medierne, fordi tre pr√¶ster fra Mariager snakker politik i deres julepr√¶diken?¬ę.¬†Ovenst√•ende udsagn bygger imidlertid p√• en misforst√•else.

Igennem hele sit liv og virke var kunstneren Jens J√łrgen Thorsen st√¶rkt skeptisk overfor b√•de kristendom og islam . Han malede blandt andet Jesus med stiv tissemand p√• korset, instruerede en film om Jesu sexliv. Og Thorsen fremstillede ogs√• Allah som ¬Ľen snotklat med √łjne¬ę og ayatollah Khomeini som ¬Ľen sortbroget, dansk ko, der blinker knibsk til en r√łdmende gul tyr med en halvt erigeret gr√łn pik¬ę ved en maleseance p√• Holstebro Gymnasium i marts 1989 (Thorsen blev i den anledning overfaldet ad to omgange, og en tyrkisk islamist truede med at sl√• kunstneren ihjel). Og Thorsen rasede rigtig nok gerne og ofte mod ¬Ľslynglerne i folkekirken¬ę.

Derfor kom det som lidt af et chok, da det ved Jens J√łrgen Thorsens d√łd viste sig, at han rent faktisk var medlem af den danske folkekirke! Thorsens forhold til Jesus, kirke og religion var alts√• langt mere komplekst, end den s√¶dvanlige mediemyte lader ane. ¬†Af Uwe Max Jensen, Eg√•, kunstteoretiker

¬ĽFy fan¬ę

Situationen p√• slagmarken i Roseng√•rd i ¬†december 2008, l√¶ngere filmsekvens fra Sydnytt. Close-up af DR, Politikens og det samlede, kongelige, h√łjhellige korps af svenske journalisters “racister”. Og Sydsvenskan konstaterer:¬†“Hatet blir st√∂rre” . Selvf√łlgelig g√łr det det. Onde cirkler selvk√łrer i ring, og trykkogere har det med at akkumulere¬†tryk. Vi har dem i Danmark, men ikke s√• koncentrerede som i Roseng√•rd, ¬†Rinkeby, Bergsj√∂n og Fittja og mindst 154 andre steder i Sverige. Skamst√łtter ¬†over socialdemokratismens livsfarlige samfundseksperiment. (Her underforst√•s at der er ¬†syv socialdemokratier i Riksdagen.)

H√∂r den kvinnliga polisen som med gr√•ten i halsen drar igen luckan mot bombregnet med ett uppgivet FY FAN. P√• radion h√∂r man hur n√•gon insatsledning f√∂rs√∂ker h√•lla koll p√• personalen och patrullerna -man vill ju inte tappa bort n√•gon stackars ensam sate d√§rute i djungeln- och samtidigt p√•g√•r fullt krig utanf√∂r bussen. Fordon brinner, det kastas bomber och molotovcoctails. En annan kvinnlig polis s√§ger n√•got om att “det kan v√§l inte vara meningen att vi skall g√• ut dit och st√• i v√§gen med v√•ra kroppar?”

En av polism√§nnen i bilen, f√∂rmodligen b√•de stressad och nerv√∂s av den mycket pressande och frustrerande situationen, f√∂rs√∂ker l√§tta upp st√§mningen genom att kl√§cka ett fnissigt sk√§mt inom tabu-belagt omr√•de. Han citerar en ICA-handlare i Vellinge, anv√§nder uttrycket “blattaj√§vel” och cirkusen √§r ig√•ng! Sedan f√∂ljer kameran en grupp som utm√§rker sig som v√§ldigt aktiva. En f√∂rbipasserande civilist attackeras av en sten eller sm√§llare och man filmar samtidigt som man f√∂rbereder att gripa tv√• v√§ldigt aktiva individer man identifierat. F√∂r √∂vrig √§r det AFA:iten polismannen syftar till n√§r han s√§ger “ape-j√§velen”. Allts√• INTE en neger, vilket drevet g√§rna vill f√• oss att tro! ¬†Rasist-chocken och polisen

“Ta¬īmed ud og fisk”

‚ÄĚJeg kan ikke fordrage Pia Kj√¶rsgaard og den m√•de, som hun fremstiller virkeligheden p√• med al hendes snak om ‚ÄĚdem‚ÄĚ og ‚ÄĚos‚ÄĚ.‚ÄĚ Gitte H√¶nning

Ole Hyltoft: Jeg – en fremmedhader?

GITTE H√ÜNNING er Danmarks k√łnne, evigunge ambassad√łr i Tyskland. P√• en gang drengefr√¶k og fuld af lystig s√łdme. Hendes v√¶sen er s√• dansk, at der gror b√łgeskove i hendes viltre h√•r.¬†Til sine danske landsm√¶nd sagde hun forleden: ‘Hvorfor er I s√• bange for de fremmede?’ √Üldresagens blad Nu.

Jeg spurgte mig selv: Bange? Er jeg bange for fremmede? Jeg boede engang i Boston i to måneder sammen med min ven Kigundu fra Uganda. Vi var da ikke bange for hinanden. Nej, Gitte, historien om dine landsmænds modvilje mod muslimer begynder et andet sted.

FOR TYVE √•r siden gik jeg ned ad Vester Voldgade i K√łbenhavn. En st√łrre demonstration med bannere og hele molevitten kom imod mig. Hvad var det for en fanget frihedsk√¶mper, demonstrationen ville have l√łsladt? spurgte jeg mig selv. Da jeg kunne l√¶se bannerne, stod der p√• dem: ‘Dr√¶b Salman Rushdie ‘.

I interviewet siger du ogs√•, at Danmark er ‘et gammelt land med gode v√¶rdier’. Se, en af disse gode v√¶rdier er, at vi ikke sl√•r kunstnere som dig og Salman Rushdie ihjel, selv om I skriver eller synger noget, vi ikke bryder os om.

SIDEN DET demonstrationstog har jeg advaret imod, at denne barbariske religion, islam, med dens krav om verdensherred√łmmet f√•r hjemsted her i landet.¬†Ligesom de fleste andre danskere vil jeg ikke vide af en religion, der d√łdsd√łmmer √©n, hvis man forlader den.

JEG VIL ikke vide af en religion, der hænger 16-årige drenge, fordi de har spillet pik med hinanden, for nu at sige det bramfrit. Jeg vil ikke vide af en religion, i hvis navn kvinder bliver stenet ihjel, hvis de har haft en anden kæreste end deres mand. Jeg vil overhovedet ikke vide af en straf som stening.

Er jeg så en bange fremmedhader?

Nej, vi i Danmark sidder ikke og ryster i bukserne af angst for, at muslimerne skal komme og tage os. Men vi afskyr intolerante, totalit√¶re systemer som islam.¬†ER DER ikke noget godt i islam? kan du sp√łrge.

Jo, det er der sikkert. Det var der ogs√• i nazismen. Hitler afskaffede arbejdsl√łshed og gav de unge et rask fritidsliv i Hitlerjugend. Men det var det onde, der havde overtaget.

Vil den muslimske gr√łnthandler nede p√• hj√łrnet stene sin utro hustru eller h√¶nge Socialdemokraternes kulturordf√łrer, Mogens Jensen, fordi han er b√łsse?

Nej, det tror jeg ikke. Men det er vel heller ikke computerspecialisten i Karachi, der stener. I enhver ond ideologi er det kun fem eller ti procent af tilhængerne, hårdnakkerne, der går til yderligheder. Men det er hårdnakkerne, der bestemmer, når det kommer til stykket. I nazismen som i islam.

SELVF√ėLGELIG kan vi h√•be, det aldrig kommer til stykket, og at muslimerne hen ad vejen bliver mere danske. Men det er der forel√łbig ikke meget, der tyder p√•.¬†Derfor m√• vi sige nej til at dreje vores land ind p√• den islamiske vej -omsk√¶ring, bederum, forbud mod leverpostej, √łl, svinek√łd og ditten og datten. Et islamisk Danmark vil v√¶re et farvel til de gode v√¶rdier, du taler om, og et farvel til det stade i civilisation, vi er n√•et til.

DERFOR, GITTE, skal du tale p√¶nt om os ‘fremmedhadere’. For vi er p√• dit parti -for retten til at synge frit og fr√¶kt.

Det er ikke mennesker, vi hader. Det er en √łrkenideologi, vi afskyr.

Og s√• ellers held og lykke videre i det fremmede land, som har taget lige s√• godt imod dig, som vi hjemmef√łdninger tager imod de muslimer, der vil v√¶re danske. ¬†(Ekstra Bladet, ikke online)

krarup-reception-054

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

77 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Creeping Sharia
11 years ago

Any chance to get this post translated to English for our blog at Creeping Sharia?

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Kære Magga.

Du er en overbærende sjæl.

Med venlig hilsen

Magga
Magga
11 years ago

Emeritus Du er heldigvis lagtfra overfladisk, og der er ikke den fjerneste grund til at beklage. Du har jo netop givet en fornem opvisning i vestlig diskussionsm√•de, n√•r den er bedst. F√łrst forsvarer du et standpunkt, s√• modtager du uventet flere informationer og har derefter format til at tage dem med i nye betragtninger og vende b√łtten endnu en gang. Selv om du ikke n√•r frem til et anderledes standpunkt, har du f√•et flere nuancer med. Diskuterer man med muslimer som allerflest, opdager man hurtigt, at det for dem g√¶lder om at f√• det sidste ord og at f√• modparten… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Magga II Jeg m√• dog efterf√łlgende bem√¶rke, at jeg nu har checket dit link til Wikipedia, og jeg synes ikke rigtigt, der er noget at komme efter. Hvis det, Wikipedia beretter, er stien, han f√łlger, s√• er den rigeligt grovkornet, men stadig ikke overbevisende sammenlignelig med Roald Als’ karaktermords-stil. Trods ransagning og tredive timers varet√¶gt, har holl√¶nderne √•benbart heller ikke kunnet finde noget, som de kunne h√¶nge ham op p√•. At han har p√•draget sig mange fjender er let at forst√•, n√•r man ser, hvem han angriber og hvordan. Jeg har ogs√• l√¶st den fors√łmte – Niels Andersens kommentar.… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Magga. Aha. Jeg m√• bekende, at jeg lidt for beh√¶ndigt er gledet uden om Niels Andersens kommentar. Som du stiller det op, Magga er det rigtignok en noget anden og mere blakket Neckshot, som har pr√¶senteret sig for os. Jeg er oprigtigt ked af at erfare om ham, at han ikke har kunnet holde sin sti ren. Jeg beklager til geng√¶ld min overfladiskhed. Min betragtning til Janne om brug og misbrug af satiren er dog i princippet rigtig. Alt, hvad man beh√łver at g√łre, er at skifte navnet Neckshot ud med en repr√¶sentant for faget, om hvem man ved,… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Du skrev, Emeritus: “Nekshot retter kanonen mod problemet, som er uden genstand (person).” S√•dan kan man som udenforst√•ende opfatte tegningerne, men s√•dan forholder det sig ikke. Det var det, Niels Andersen fors√łgte at forklare, men ikke vandt geh√łr for, fordi nogle danske associationer blev tilf√łjet og var mere popul√¶re. Han ved noget om hollandske forhold og syntes, at diskussionen udartede til lidt for meget dansk hjemmeavl, opgav at forklare. Nekschots saga er lang og langt mere kompliceret end som s√•, dybt problematisk i nogle forretningsammenh√¶nge. Der findes en omfattende Wikipedia artikel om venner og fjender, og jeg har plukket noget… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Emeritus

Vi er enige i at Nekschots tegninger viser mere udsyn og overblik end Roald Als’ tegninger. Sjovt nok virker Roald s√• m√¶rkelig Maren i k√¶ret-agtig. Og han er en del af Politiken. Hvad ang√•r islamismen har Politiken slet ikke fingeren p√• pulsen. Not at Als!

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Nej, Janne. S√•dan mener jeg, tingene ikke h√¶nger sammen. Den kvalitative forskel p√• Nekshots tegninger og Roald Als er tv√¶rt imod satirens eller karikaturens m√•l. Nekshot retter kanonen mod problemet, som er uden genstand (person). Han pr√łver at tage livet af verdens t√•beligheder/problemer og p√• den m√•de fjerne dem fra folks hoveder. Roald Als retter i stedet kanonen mod personen (genstanden) og underforst√•r, at personen er problemet. Gadens parlament forst√•r kun, at man kan fjerne problemet ved at sl√• personen ihjel. Det er for s√• vidt ligegyldigt, hvem offeret er. Fejlen er Roald Als’ og lige frast√łdende i alle tilf√¶lde… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Problemet med Roald Als, er, for mig at se, i sidste ende ikke det han tegner, men faktisk det han IKKE tegner. (Det samme g√¶lder for Wullf Morgenthaler) Hvis han/de brugte samme slags og m√¶ngde krudt, som han/de bruger p√• f.eks. Pia Kj√¶rsgaard, p√• stride og form√łrkede islamister og islamisme og personer fra venstrefl√łjen, s√• var der ligev√¶gt og grund til respekt.

PeterK
PeterK
11 years ago

Angående stride tegninger, så kan vi jo tage ekstrabladets Ingemann, der så sent som forleden tegnede Pia Kærsgård med spidsbukser, og bredt bælte med emblem. Skråremmen manglede dog, men den har været der tidligere. Herregud, er manden ikke kommet længere?

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Intel. ‘…Hvis truslerne mod Nekschot er seri√łse, og det kan de med tanke p√• van Goghs sk√¶bne vel sagtens v√¶re, er der vel ikke noget at sige til, at manden √łnsker at v√¶re anonym…’ Bestemt ikke – men teltet – burkaen!! Er d√łdstruslerne mod Nekshot i grunden af s√• langt alvorligere art end dem, Wilders konfronteres med, at burkaen bliver maskeringen? OK. Nekschot har en pointe. Man taler litter√¶rt om ‘den poetiske retf√¶rdighed’. Som s√•dan kan burkaen m√•ske opfattes – En vantro formummet som muslimsk transvestit. Wilders eneste maskering er det unikke h√•r og frisuren oppe p√• hans hovede.… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

intel. S√• m√• vi jo h√•be, at det er en voksen person, der kan inspirere J√łrgen Leth til en modningsproces, hvor han f√•r sorteret klinten fra hveden og bruger sin tid p√• noget v√¶sentligt. For mig er Leth i samme kategori som andre permanente teenagere, der ynder et behageligt liv i eksotiske rammer, eksempelvis Ib Michael og Troels Kl√łvedal. Janne. Andersen er tilbage i Langtbortistan, hvor det er for farligt at blogge. Hverken han eller jeg kender Roald Als’ tegninger, s√• vi har vel ikke v√¶ret rigtigt inde i diskussionen. I √łvrigt mener jeg som han, at det hollandske perspektiv… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Polinos

Det er virkelig en forn√łjelse og meget inspirerende at l√¶se det du skriver.

Janne
Janne
11 years ago

Andersen

Det er lidt sjovt at videoen om Kofod er blevet kaldt for porno. I fald der er tale om det, m√• det v√¶re porno med niqab p√•. S√• mange sarte sj√¶le der findes efterh√•nden. Det er trist at der er g√•et s√• meget sport i at skabe sarte og let kr√¶nkelige sj√¶le – ikke bare i mellem√łstlige lande, men ogs√• i Danmark.

intel
intel
11 years ago

Roald Als er en moralsk fallit.

intel
intel
11 years ago

@Magga

J√łrgen Leth har en dansk dame nu. Hun var tidligere gift med cykelrytteren Brian Holm.

intel
intel
11 years ago

“Kim M√łllers tilf√¶lde rummer en vigtig pointe, som alle kan l√¶re af. Det gl√¶der mig meget at l√¶se, at han har genovervejet anonymiteten. Den skulle han have valgt med det samme.”

Kim M√łllers √•benhed er en styrke. Men n√¶ppe en gevinst for mandens familie- og arbejdsliv?!

intel
intel
11 years ago

“Hvem gider nu l√¶se, hvad jeg har p√• hjerte!”

Det gider jeg, og jeg finder din beskrivelse af Tour’en ualmindeligt poetisk.

intel
intel
11 years ago

“At Nekshot optr√•dte i burka var for mig en overraskelse. Min umiddelbare reaktion nok typisk dansk: patetisk, teatralsk og selvh√łjtideligt overdramatiserende. Kan man man overhovedet tage en s√•dan mand alvorligt, n√•r han OPTR√ÜDER p√• en s√•dan m√•de p√• s√• alvorlig baggrund.” Hvis truslerne mod Nekschot er seri√łse, og det kan de med tanke p√• van Goghs sk√¶bne vel sagtens v√¶re, er der vel ikke noget at sige til, at manden √łnsker at v√¶re anonym. Ville du selv k√¶mpe med √•ben pande p√• den baggrund, som Nekschot har at operere ud fra? I s√• fald er du modig. M√•ske oven i… Read more »

intel
intel
11 years ago

Andersen skriver: “For dem, der er vant til at n√¶rl√¶se en tekst vil jeg ikke desto mindre tro, at det st√•r klart, at Polinos ikke gav udtryk for en eneste mening og sammenh√¶ng, som ikke l√• i mit indl√¶g. Han/hun anvendte blot et andet sprog, og n√•r man l√¶ser de senere kommentarer, f√•r man det indtryk, at det er det er det mest forst√•elige sprog p√• dette sted, og at det sandsynligvis er dumt af mig at forestille mig noget andet.” – Med al respekt mener jeg, at polinos er lige det skarpere i sin analyse. Men lad nu det… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Polinos.
Du skelner efter min mening meget pr√¶cist mellem Neckshots grovkornede symbolistiske satire og Roald Als’ fascistiske og St√ľrmer-agtige! billedsprog, der er opbygget som d√¶moniserende, virkelighedsforfalskende, visuelle karaktermord vendt mod bestemte personer i det offentlige rum. Deres eneste br√łde er, at de mener noget andet end subjektet, Roald Als. Der er ikke l√¶ngere forsonende tr√¶k ved Roalds tegninger, uanset hvor fremragende, han udf√łrer dem. L√łdigheden i hans arbejde er forsvundet – tilbage er kun den tomme propaganda.

Med venlig hilsen

Magga
Magga
11 years ago

Emeritus. Der ramte du lige ned i det, jeg gik og t√¶nkte p√•. Leth er interesseret i cykell√łb, hvor m√¶nd k√¶mper mod sig selv og ikke sanser andet. For nylig har han uden at s√¶tte lighedstegn mellem dette og egen situation fortalt i et stort interview i Jyllands-Posten, at han lider voldsomt af angstanfald pga. sit tidligere hashforbrug, men at anfaldene aftager, n√•r han opholder sig p√• Haiti. Jeg tvivler ikke om, at han har det r√¶dselsfuldt med sine anfald, som Rifbjerg har hjulpet ham med at f√• lidt styr p√•, fordi han kender det s√• alt for godt fra… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

‘…Det er ikke forsent at skrive her, jeg vil da gerne vide, hvad du mener…’ Flygtigheden, Magga. Da Mader og Leth kommenterede Tour de France blev den lange slange af ryttere gennem de smukkeste franske landskaber for mig et sindbillede p√• livet og den menneskelige str√¶ben. Alt, hvad rytteren ser, er r√łven p√• ham, der k√łrer foran. Alt, hvad han t√¶nker p√•, er hans egen position i l√łbet. Men landskabet, der ogs√• betyder noget, glider forbi ham, og han sanser ikke dets sk√łnhed, for han er travlt optaget af at glo ind i r√łven p√• ham, der k√łrer foran. Dag… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Andersen > Jeg mente blot at Polinos havde udtrykt pointen meget rammende i det citat som jeg gengav. Dog synes jeg der er en lille forskel i din og Polinos’ analyse. Du skriver at “Nekscot opn√•ede det, som han ville. Han fik latterliggjort sin modpart.” S√• vidt jeg kan l√¶se, anerkender du at en karikaturtegning kan v√¶re h√•rdtsl√•ende og provokerende, fordi det fremmer budskabet. Det er jeg enig i, men der er en ekstra dimension i mange af Nekschots tegninger. Efter provokationen f√łlger en aha-effekt, hvor man f√•r stof til eftertanke, og indgroede dogmer bliver vendt op og ned. Denne… Read more »

polinos
polinos
11 years ago

-> Andersen “Sp√łrgsm√•let er s√•, om Nekschot anvender det rette billdedsprog for at n√• s√≠t publikum, om han skyder flere fra sig, end han tiltr√¶kker…”, skriver du. Det er faktisk et godt sp√łrgsm√•l og sv√¶rt at besvare. M√•ske skal den voldsomme symbolik ses i en s√¶rlig hollandsk sammenh√¶ng – Holland er kun p√• overfladen lig Danmark. Traditionelt har der v√¶ret et langt voldsommere skisma mellem de religi√łse – calvinister og katolikker – og de ikke-religi√łse end herhjemme; Holland er reelt et meget opsplittet samfund, og i √łjeblikket synes de religi√łse at v√¶re i offensiven over for det frigjorte, verdslige samfund,… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Jo, Emeritus. Og jeg sidder og t√¶nker p√•, at der gudskelov er forskel p√• nogle gennemg√•ende tr√¶k ved calvinistisk og lutheransk √•nd. Ang. burkaen var den m√•ske ment som et b√•de n√łdvendigt og galgenhumoristisk tilbeh√łr, men i s√• fald lader det til, at det sidste faldt tungt til jorden. For os, der ikke var der, kandet dog v√¶re sv√¶t at afg√łre. Jeg kan ikke lade v√¶re at t√¶nke p√•, at Kim M√łller for ikke l√¶nge siden skrev med synlig bitterhed p√• Uriasposten, at hvis han p√• forh√•nd havde vidst, hvad hans √•benhed om identitet ville medf√łre, havde han valgt at… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

En glimrende tr√•d, som jeg har genneml√¶st med stor forn√łjelse – fuld af stort og sm√•t og enkelte √•benlyse vildskud. Desv√¶rre er jeg kommet lovligt sent til at kunne bidrage.

Dog:
At Nekshot optr√•dte i burka var for mig en overraskelse. Min umiddelbare reaktion nok typisk dansk: patetisk, teatralsk og selvh√łjtideligt overdramatiserende. Kan man man overhovedet tage en s√•dan mand alvorligt, n√•r han OPTR√ÜDER p√• en s√•dan m√•de p√• s√• alvorlig baggrund.

Og – er det ikke lige f√łr Trykkefrihedsselskabet uds√¶tter sig for at blive seri√łst til grin?

Med venlig hilsen

Andersen
Andersen
11 years ago
Andersen
Andersen
11 years ago

Til Casper Borgerlig bums “Ja – det er jo netop pointen. Som Polinos har fanget:” Du mener alts√• ikke, at jeg havde fanget pointen, anderledes kan jeg ikke l√¶se din bem√¶rkning. For dem, der er vant til at n√¶rl√¶se en tekst vil jeg ikke desto mindre tro, at det st√•r klart, at Polinos ikke gav udtryk for en eneste mening og sammenh√¶ng, som ikke l√• i mit indl√¶g. Han/hun anvendte blot et andet sprog, og n√•r man l√¶ser de senere kommentarer, f√•r man det indtryk, at det er det er det mest forst√•elige sprog p√• dette sted, og at det… Read more »

Johansen
Johansen
11 years ago

Polinos

Din analyse er glimrende. Den kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

LFPC

Jeg har ogs√• lidt sv√¶rt ved at forst√•, hvorfor J√łrgen Leth skal blandes ind i noget s√• skr√¶mmende, som den stigende antisemitisme overalt i Europa.
Han har haft sex med en 17 årig fra Tahiti. Og hvad så? Det må de da selv om.

Victor
Victor
11 years ago

Lige et par supplerende oplysninger til Christian Ganczarski, den polsk-f√łdte konvertit, som netop er blevet d√łmt for synagoge-bombningen.

Mens der har v√¶ret masser af skriverier om Guantanamo, er det faktisk lykkedes for franskm√¶ndene at lave nogenlunde det samme – uden at l√łbe ind i en mur af kritik.

Christian Ganczarski blev faktisk anholdt helt tilbage i 2003 – da han lavede den bommert at mellemlande i Paris – og har siden siddet et eller andet sted i Frankrig.

Nogle af de franske unders√łgelsesdommere har v√¶ret betydeligt mere r√łgede end Bush nogensinde var speget.

Janne
Janne
11 years ago

Kakao

Du har ret – proportionerne er g√•et fl√łjten. Vi ser ogs√• venstrefl√łjspolitikere i Danmark forsvare Hamas – uden at se p√• det j√łdehad der findes i Hamas og uden at tage afstand fra det misbrug af b√łrn der forekommer i Hamas krigsmaskineri. Omsorgen er ret selektiv, lader det til.

Janne
Janne
11 years ago

Vedr. J√łrgen Leth og den 17-√•rige kvinde fra Haiti, s√• synes jeg at den 17-√•rige kvinde fra Haiti selvf√łlgelig selv skal bestemme hvem hun vil have erotiske forhold til. Hun skal selvf√łlgelig selv bestemme om hun vil have erotiske forhold til m√¶nd der har en anden hudfarve end hende selv, er √¶ldre end kvinden selv og som evt. har flere penge end kvinden selv og m√•ske kommer fra et andet land end kvinden selv. Kvinfo segmentet af kvinder i Danmark skal ikke bestemme hvem en ung kvinde fra Haiti har sex med og hvorfor.

Kakao
Kakao
11 years ago

J√łrgen Leth betalte et nyt hus til pigens familie.

Kakao
Kakao
11 years ago

“Leth kneppede en 17-√•rig p√• den anden side af jordkloden, han kaldte sin bog ‚ÄúDet Uperfekte menneske‚ÄĚ, kom videre. Verden over passerer opfordringer til j√łdedrab helt ubem√¶rket, og en hollandsk mainstreampolitiker deltog i en demonstration hvor der blev r√•bt ‚ÄúHamas, Hamas, j√łder til gassen‚ÄĚ Intet sker i den anledning.”

Så sandt.

Vores opponenter forst√łrrer til evighed ubetydeligheder, mens de lader uhyrligheder passere ubem√¶rket.

Kakao
Kakao
11 years ago

J√łrgen Leths kvinde var i √łvrigt Leth utro med j√¶vnaldrende m√¶nd, n√•r Leth var ude af byen, s√• udnyttelsen var gensidig.

Kakao
Kakao
11 years ago

@N√łrskov

At du sidestiller J√łrgen Leths eventuelle udskejelser med p√¶dofili, finder jeg ikke alene frast√łdende. Det er udtryk for manglende d√łmmekraft fra din side.

monse
monse
11 years ago

> polinos Jeg ser pr√¶cist det samme i den karikatur, som du fint udl√¶gger. Den egentlige historie om Anne Frank er bev√¶gende tragisk. Hos nogle bidrager den med indsigt i nazismens uhyrligheder og giver anledning til alvorlig eftertanke. Hos andre bliver den til en myte, som de bruger til at hykle godhed med, samtidig med at de villigt byder sig til overfor Islams uhyrligheder. Jeg kan kun se, at sarkasmen er rettet mod de sidstn√¶vnte. Om det s√• ogs√• er den tolkning denne m√•lgruppe vil anl√¶gge, ved jeg ikke. Der skal nok en hel del skarpe kl√łer til at tr√¶nge… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Nogle religioner er ikke modstandere af blasfemi, men anser den tv√¶rtimod for gavnlig. I Zen-buddhisme brugte man blasfemi mod Buddha som en slags l√¶remetode: Zen and the Heart of Blasphemy “What is Buddha? A dried shit stick”. Such a statement about Mohammed or Jesus would provoke outrage amongst Muslims or Christians but to the pious Buddhist who asked the question in T’ang dynasty China, Master Ummon’s reply was a precious teaching. … Subverting the sacred is a standard tactic in the Zen teacher’s armory. It is used to shock the pious into re-examining their fundamental assumptions so as not to… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Andersen skrev: “nogle af Nekschots tegninger g√•r over stregen for, hvad jeg bryder mig om at se p√•”… Ja – det er jo netop pointen. Som Polinos har fanget: “F√łrst chokvirkningen. Uden chokvirkning ingen effektiv satire. Den mest effektive chokvirkning opn√•r man selvsagt ved at trampe p√• flest mulige tabuer.” … “N√•r det f√łrste chok over Nekschots brutalitet har lagt sig, begynder man at forst√•, at tegningen er meget mere ‚Äúdyb‚ÄĚ end som s√•. “ Nekschot har i hvert fald denne virkning p√• mig. Han er en af de f√• tegnere og kunstnere der kan give en erkendelse og eftertanke… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

N√łrskov. J√łrgen Leth blev til grin med sit patetiske pral, og pigen finder sig sikkert med tiden en mand, der passer bedre til hende. Det kan vel ikke afvises, at hun har v√¶ret lidtt glad for ham og sat pris p√• de fordele, hun havde af bekendtskabet og m√•ske stadig har.. Der er masser af danske kvinder, der gifter sig med m√¶nd, som kunne v√¶re deres far og samtidig scorer b√•de tryghed og en behagelig tilv√¶relse..Det kan g√• godt, men ofte er manden ikke at misunde. Der foreg√•r i det hele taget mange k√łb og salg p√• helt frivillig basis… Read more »

LFPC
11 years ago

Min forargelse over J√łrgen Leth (som i √łvrigt ikke interesserer mig det fjerneste) kan ligge mellem en sammenklemt tommel- og pegefinger. 1) Pigen var 17, 2) det foregik p√• den anden side af jordkloden, 3) Leths bog hed “Det uperfekte menneske”, “U” markeret med r√łdt, 4) Ekstra Bladet er vist ikke de rette til at spille helligt forargede her, no? 5) der var ikke tale om vold, men om en eller anden form for udnyttelse, og 6) Leth stod selv frem og fortalte √¶rligt historien som han kunne have valgt at tie om, og derved sparet ham al forargelsen. Vi… Read more »

N√łrskov
N√łrskov
11 years ago

N√•r jeg ser Nekschots tegninger, kommer jeg til at t√¶nke p√• de sjofle tegninger vi sad og tegnede i 4.klasse – gaab! Jeg synes de sex-tegniner er infantile, gr√¶nsende til det pinlige for en mand i hans alder. Men derfor har han selvf√łlgelig lov at tegne alligvel. Og det undrer mig, at nogen gider at sl√• ham ihjel for de streger. Hvad ang√•r det indledende indl√¶g, hvor J√łrgen Leth pludeslig bliver blandet ind i sagen, synes jeg p√•g√¶ldende skribent og korhyler skal √łve sig i at skille snot fra sk√¶g. Her kommer √•rsagen til kritikken af J√łrgen Leth, som jeg… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Ren√¶ssancens bildlekunst er fuld af b√•de en blidere erotik og en masse pornografi, der kan v√¶re s√¶rdeles vulg√¶r og brutal, og den gang var s√• at sige al kunst religi√łs kunst.

Magga
Magga
11 years ago

Tim Pallis skrev:

“N√•r seksuelle fantasier forbindes med religion eller vold eller kongehuset er det ekstremt ul√¶kkert”

Ja, når der er tale om vold og kongehuset, men forbindelsen mellem seksualitet og religion er meget tæt.

Det kan der skrives meget og b√•de lykkeligt og ulykkeligt om, og det burde vi efter min mening interessere os mere for i forbindelse med vore endel√łse integrationsproblemer af muslimer. Men ogs√• for vor egen skyld.

polinos
polinos
11 years ago

-> Kakao Lige netop! N√•r det f√łrste chok over Nekschots brutalitet har lagt sig, begynder man at forst√•, at tegningen er meget mere “dyb” end som s√•. Akkurat som Kurt Westergaards Muhammed med bombe i turbanen var det. Nekschot er bare langt mere brutal og uh√¶mmet i sin anvendelse af virkemidler – og i betragtning af de hollandske myndigheders reaktion m√• man jo sige, at det virker. Dette er virkelig FARLIG satire, og satire, der ikke er farlig, er ikke v√¶rd at besk√¶ftige sig med. Smagl√łs, over stregen, vulg√¶r? M√•ske, men han fik folk i tale, ikke sandt, og her… Read more »

Kakao
Kakao
11 years ago

@polinos

L√¶ste f√łrst din analyse i sin helhed nu.

Hvor er det glimrende skrevet og tolket.

Kakao
Kakao
11 years ago

“Ikke nok med, at han udfordrer muslimerne, men ogs√• j√łderne og s√• alle humanisterne, for hvem Anne Frank er blevet et sentimentalt ikon. Det er s‚Äôgu et rent Kinder√¶g af en provokation – hele tre ting i √©n!”

Flot tolkning.

Nekschot deler da i hvert fald sol og vind lige.
_

Br√łd mig ikke om tegningerne i begyndelsen. Fandt dem frast√łdende.

Nu finder jeg Nekschots tegninger N√ėDVENDIGE.

Kakao
Kakao
11 years ago

Muhammed knepper Hollands d√•rlige samvittighed (Anne Frank) i r√łven?

Fordi den islamiske besættelse af Holland efterhånden er lige så påtrængende som den nazistiske?

Gav Nekschot selv nogen n√łgler til en dybere forst√•else af sine tegninger?

Kakao
Kakao
11 years ago

Tænkte også på Robert Crumbs, da jeg så Nekschots tegninger.

Man kan m√•ske ogs√• sige, at Anne Franks minde og holocaust i h√łj grad voldtages i disse √•r, da muslimer jo omtales som nutidens j√łder, mens sandheden er, at muslimer i dag st√•r i k√ł for at komme ind i Europa, mens 30’ernes j√łder stod i k√ł for at komme ud. M√•ske er det denne problematik, Nekschot vil henlede holl√¶ndernes opm√¶rksomhed p√•.