6
feb
Seneste opdatering: 8/2-09 kl. 0259
77 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Er Nekschot for strid ?

misselijkegrappen

Spørgsmålet er værd at stille sig. Under hans tale kørte der er et dias-show af hans tegninger. Flere jeg talte med, syntes at de var “over the top”. Jeg kendte dem i forvejen og filmede fra en vinkel, hvor jeg kunne  nøjes med at koncentrere mig om talen. Det mærkelige er, at under den efterfølgende debat, var Nekschot selv den modererende, konsensus-søgende i forhold  til mere  radikale spørgsmål fra salen. Jeg har også nævnt, at mit personlige  indtryk af ham, var af en blid intellktuel. Jeg diskuterede det indgående med Hans Rustad og de andre norske venner bagefter over nogle glas øl, og vi var  næsten enige. Næsten. Han har skrevet dette : Kunst – fra vidd til vulgaritet, og det maner naturligvis til eftertanke, ikke mindst når man har Mellemøstens stærkt primitive og antisemitiske karrikaturer i baghovedet. Alligevel: berettiger de til fængsling og “dødsdomme” ? Wilhelm Freddie sad ti dage i fængsel og fik sit maleri konfiskeret i 26 år, men er det den rigtige måde at behandle kunstnere i et frit samfund ? Norge har haft dets egne puritanske kontroverser med forfatterne Jens Bjørneboe og Agnar Mykle. De lurer også i Danmark i for det meste mildere grad, senest med  balladen om Jørgen Leths  libidinøse eventyr, interessant nok ført an af ny-snerper på frisindets dagblad, Politiken. Man må altså antage, at lederkollektivet på Politiken er kemisk renset for liderlighed. Ikke så umuligt at forestille sig.

Det kan synes svært at afgøre, men alligevel mener jeg ikke, der eksisterer kunstnerisk frihed, hvis den ikke er hel, fuldstændig og ubetinget. Man må tåle alt og udholde alt, men også kunne diskutere dets værdi. Nekschots  streg er bitter og kompromisløs, den er ikke den lune, milde Bo Bojesen eller Erik Werners, men kig Ondskabens Ikon igennem, og find mindst lige så onde streger. Ingen har måttet optræde i burka og leve under pseudonym, for at tegne dem. Men han er en mand, der er i færd med at miste sit land, han er i en anden situation. Mere probate midler må til. Og man må vælge: enten råder der censur, eller også råder der frihed til at udtrykke den sorg og vrede han må føle. Der kan ikke være noget midt imellem. Enten kan Nekschot tegne sine obskøne, seksuelle fantasier, eller også er vi bombet mindst 60 år baglæns. Et samfund, der ikke kan tåle det, er på vej til at blive et skrøbeligt samfund. Den svenske mediecensur-light, turde være et afskrækkende eksempel for enhver. Følgen af den er lutter ulykke, løgn og hykleri.  Men det er værd at tænke over, for Nekschot går til grænsen, og tester den. Er vi stærke nok ? Holland er på vippen, på vej til at tippe over, Danmark mindre. Man kan se et udvalg af hans tegninger her.  (Idag foreligger Nekschot´s tale oversat til hollandsk: Toespraak Gregorius Nekschot in Denemarken.Vertaling van de toespraak van Gregorius Nekschot in de Free Press Society Kopenhagen 3 februari 2009 ) Og endvidere her: Gregorius Nekschot speaks to an enthusiastic audience in Copenhagen

Holland: For 400 euro retfærdighed
At antisemitiske ytringer ved de nylige Gaza-demonstrationer nu har fået lidt symbolsk konsekvens skal ikke negligeres. Nu fremgår det ikke helt her om det er den ytrede ringeagt der straffes, eller om der var tale om trusler og opfordringer til folkedrab, men de lidet drakoniske ‘straffe’ der her er tale om skal ses i kontrast til at Geert Wilders risikerer fængselsstraf for at gengive autentiske udtalelser af hans modstandere. Via Gates of Vienna (LFPC):

Two participants in a pro-Palestinian demonstration have been convicted for shouting anti-Semitic slogans during a demonstration in Utrecht on 15 January. One of the two was sentenced to a 400-euro fine; the other was given 30 hours of community service. He also received a suspended jail sentence of three weeks because he has already been arrested several times for insulting people, including police officers. Demonstrators convicted for anti-Semitic slogans

Hvad er det med de konvertitter?

Bare en udokumenteret fornemmelse, men det virker påfaldende så ofte konvertitter (eller ‘revertitter’, jfr. denne ideologis påstand om at vi alle fødes som muslimer) synes at ‘misforstå’ essensen af deres nyfundne alt-i-en-pakke. Eller måske har de i deres iver efter at vise deres fromhed netop udlevet essensen til det fulde? (LFPC)

PARIS – A French court sentenced a German convert to Islam to 18 years in prison Thursday for his role in the bombing of a synagogue in Tunisia that killed 21 people nearly eight years ago. Christian Ganczarski, 42, maintained that he had nothing to do with the attack on the Tunisian resort island of Djerba. However, the French court ruled that Ganczarski gave the “green light” to the Tunisian suicide bomber who carried out the attack.
Prosecutors said the April 2002 attack was carried out on the orders of Khalid Sheikh Mohammed who is being tried in absentia while he remains in U.S. detention at Guantanamo Bay where he is being held for his role in the 2001 attacks in New York and Washington. […] German Convert to Islam Jailed for Synagogue Attack

Thorsen var medlem af folkekirken

Fyns Amts Avis bragte 5. februar 2009 et debatindlæg med overskriften »Turbo-Erlings vindersag«. I debatindlægget står der følgende: »Vil vi se Erling som en politisk Jens Jørgen Thorsen (Rohdes forbillede) melde sig ud af folkekirken og ind i medierne, fordi tre præster fra Mariager snakker politik i deres juleprædiken?«. Ovenstående udsagn bygger imidlertid på en misforståelse.

Igennem hele sit liv og virke var kunstneren Jens Jørgen Thorsen stærkt skeptisk overfor både kristendom og islam . Han malede blandt andet Jesus med stiv tissemand på korset, instruerede en film om Jesu sexliv. Og Thorsen fremstillede også Allah som »en snotklat med øjne« og ayatollah Khomeini som »en sortbroget, dansk ko, der blinker knibsk til en rødmende gul tyr med en halvt erigeret grøn pik« ved en maleseance på Holstebro Gymnasium i marts 1989 (Thorsen blev i den anledning overfaldet ad to omgange, og en tyrkisk islamist truede med at slå kunstneren ihjel). Og Thorsen rasede rigtig nok gerne og ofte mod »slynglerne i folkekirken«.

Derfor kom det som lidt af et chok, da det ved Jens Jørgen Thorsens død viste sig, at han rent faktisk var medlem af den danske folkekirke! Thorsens forhold til Jesus, kirke og religion var altså langt mere komplekst, end den sædvanlige mediemyte lader ane.  Af Uwe Max Jensen, Egå, kunstteoretiker

»Fy fan«

Situationen på slagmarken i Rosengård i  december 2008, længere filmsekvens fra Sydnytt. Close-up af DR, Politikens og det samlede, kongelige, højhellige korps af svenske journalisters “racister”. Og Sydsvenskan konstaterer: “Hatet blir större” . Selvfølgelig gør det det. Onde cirkler selvkører i ring, og trykkogere har det med at akkumulere tryk. Vi har dem i Danmark, men ikke så koncentrerede som i Rosengård,  Rinkeby, Bergsjön og Fittja og mindst 154 andre steder i Sverige. Skamstøtter  over socialdemokratismens livsfarlige samfundseksperiment. (Her underforstås at der er  syv socialdemokratier i Riksdagen.)

Hör den kvinnliga polisen som med gråten i halsen drar igen luckan mot bombregnet med ett uppgivet FY FAN. På radion hör man hur någon insatsledning försöker hålla koll på personalen och patrullerna -man vill ju inte tappa bort någon stackars ensam sate därute i djungeln- och samtidigt pågår fullt krig utanför bussen. Fordon brinner, det kastas bomber och molotovcoctails. En annan kvinnlig polis säger något om att “det kan väl inte vara meningen att vi skall gå ut dit och stå i vägen med våra kroppar?”

En av polismännen i bilen, förmodligen både stressad och nervös av den mycket pressande och frustrerande situationen, försöker lätta upp stämningen genom att kläcka ett fnissigt skämt inom tabu-belagt område. Han citerar en ICA-handlare i Vellinge, använder uttrycket “blattajävel” och cirkusen är igång! Sedan följer kameran en grupp som utmärker sig som väldigt aktiva. En förbipasserande civilist attackeras av en sten eller smällare och man filmar samtidigt som man förbereder att gripa två väldigt aktiva individer man identifierat. För övrig är det AFA:iten polismannen syftar till när han säger “ape-jävelen”. Alltså INTE en neger, vilket drevet gärna vill få oss att tro!  Rasist-chocken och polisen

“Ta´med ud og fisk”

”Jeg kan ikke fordrage Pia Kjærsgaard og den måde, som hun fremstiller virkeligheden på med al hendes snak om ”dem” og ”os”.” Gitte Hænning

Ole Hyltoft: Jeg – en fremmedhader?

GITTE HÆNNING er Danmarks kønne, evigunge ambassadør i Tyskland. På en gang drengefræk og fuld af lystig sødme. Hendes væsen er så dansk, at der gror bøgeskove i hendes viltre hår. Til sine danske landsmænd sagde hun forleden: ‘Hvorfor er I så bange for de fremmede?’ Ældresagens blad Nu.

Jeg spurgte mig selv: Bange? Er jeg bange for fremmede? Jeg boede engang i Boston i to måneder sammen med min ven Kigundu fra Uganda. Vi var da ikke bange for hinanden. Nej, Gitte, historien om dine landsmænds modvilje mod muslimer begynder et andet sted.

FOR TYVE år siden gik jeg ned ad Vester Voldgade i København. En større demonstration med bannere og hele molevitten kom imod mig. Hvad var det for en fanget frihedskæmper, demonstrationen ville have løsladt? spurgte jeg mig selv. Da jeg kunne læse bannerne, stod der på dem: ‘Dræb Salman Rushdie ‘.

I interviewet siger du også, at Danmark er ‘et gammelt land med gode værdier’. Se, en af disse gode værdier er, at vi ikke slår kunstnere som dig og Salman Rushdie ihjel, selv om I skriver eller synger noget, vi ikke bryder os om.

SIDEN DET demonstrationstog har jeg advaret imod, at denne barbariske religion, islam, med dens krav om verdensherredømmet får hjemsted her i landet. Ligesom de fleste andre danskere vil jeg ikke vide af en religion, der dødsdømmer én, hvis man forlader den.

JEG VIL ikke vide af en religion, der hænger 16-årige drenge, fordi de har spillet pik med hinanden, for nu at sige det bramfrit. Jeg vil ikke vide af en religion, i hvis navn kvinder bliver stenet ihjel, hvis de har haft en anden kæreste end deres mand. Jeg vil overhovedet ikke vide af en straf som stening.

Er jeg så en bange fremmedhader?

Nej, vi i Danmark sidder ikke og ryster i bukserne af angst for, at muslimerne skal komme og tage os. Men vi afskyr intolerante, totalitære systemer som islam. ER DER ikke noget godt i islam? kan du spørge.

Jo, det er der sikkert. Det var der også i nazismen. Hitler afskaffede arbejdsløshed og gav de unge et rask fritidsliv i Hitlerjugend. Men det var det onde, der havde overtaget.

Vil den muslimske grønthandler nede på hjørnet stene sin utro hustru eller hænge Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, fordi han er bøsse?

Nej, det tror jeg ikke. Men det er vel heller ikke computerspecialisten i Karachi, der stener. I enhver ond ideologi er det kun fem eller ti procent af tilhængerne, hårdnakkerne, der går til yderligheder. Men det er hårdnakkerne, der bestemmer, når det kommer til stykket. I nazismen som i islam.

SELVFØLGELIG kan vi håbe, det aldrig kommer til stykket, og at muslimerne hen ad vejen bliver mere danske. Men det er der foreløbig ikke meget, der tyder på. Derfor må vi sige nej til at dreje vores land ind på den islamiske vej -omskæring, bederum, forbud mod leverpostej, øl, svinekød og ditten og datten. Et islamisk Danmark vil være et farvel til de gode værdier, du taler om, og et farvel til det stade i civilisation, vi er nået til.

DERFOR, GITTE, skal du tale pænt om os ‘fremmedhadere’. For vi er på dit parti -for retten til at synge frit og frækt.

Det er ikke mennesker, vi hader. Det er en ørkenideologi, vi afskyr.

Og så ellers held og lykke videre i det fremmede land, som har taget lige så godt imod dig, som vi hjemmefødninger tager imod de muslimer, der vil være danske.  (Ekstra Bladet, ikke online)

krarup-reception-054

0 0 vote
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

77 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Creeping Sharia
11 years ago

Any chance to get this post translated to English for our blog at Creeping Sharia?

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Kære Magga.

Du er en overbærende sjæl.

Med venlig hilsen

Magga
Magga
11 years ago

Emeritus Du er heldigvis lagtfra overfladisk, og der er ikke den fjerneste grund til at beklage. Du har jo netop givet en fornem opvisning i vestlig diskussionsmåde, når den er bedst. Først forsvarer du et standpunkt, så modtager du uventet flere informationer og har derefter format til at tage dem med i nye betragtninger og vende bøtten endnu en gang. Selv om du ikke når frem til et anderledes standpunkt, har du fået flere nuancer med. Diskuterer man med muslimer som allerflest, opdager man hurtigt, at det for dem gælder om at få det sidste ord og at få modparten… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Magga II Jeg må dog efterfølgende bemærke, at jeg nu har checket dit link til Wikipedia, og jeg synes ikke rigtigt, der er noget at komme efter. Hvis det, Wikipedia beretter, er stien, han følger, så er den rigeligt grovkornet, men stadig ikke overbevisende sammenlignelig med Roald Als’ karaktermords-stil. Trods ransagning og tredive timers varetægt, har hollænderne åbenbart heller ikke kunnet finde noget, som de kunne hænge ham op på. At han har pådraget sig mange fjender er let at forstå, når man ser, hvem han angriber og hvordan. Jeg har også læst den forsømte – Niels Andersens kommentar.… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Magga. Aha. Jeg må bekende, at jeg lidt for behændigt er gledet uden om Niels Andersens kommentar. Som du stiller det op, Magga er det rigtignok en noget anden og mere blakket Neckshot, som har præsenteret sig for os. Jeg er oprigtigt ked af at erfare om ham, at han ikke har kunnet holde sin sti ren. Jeg beklager til gengæld min overfladiskhed. Min betragtning til Janne om brug og misbrug af satiren er dog i princippet rigtig. Alt, hvad man behøver at gøre, er at skifte navnet Neckshot ud med en repræsentant for faget, om hvem man ved,… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Du skrev, Emeritus: “Nekshot retter kanonen mod problemet, som er uden genstand (person).” Sådan kan man som udenforstående opfatte tegningerne, men sådan forholder det sig ikke. Det var det, Niels Andersen forsøgte at forklare, men ikke vandt gehør for, fordi nogle danske associationer blev tilføjet og var mere populære. Han ved noget om hollandske forhold og syntes, at diskussionen udartede til lidt for meget dansk hjemmeavl, opgav at forklare. Nekschots saga er lang og langt mere kompliceret end som så, dybt problematisk i nogle forretningsammenhænge. Der findes en omfattende Wikipedia artikel om venner og fjender, og jeg har plukket noget… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Emeritus

Vi er enige i at Nekschots tegninger viser mere udsyn og overblik end Roald Als’ tegninger. Sjovt nok virker Roald så mærkelig Maren i kæret-agtig. Og han er en del af Politiken. Hvad angår islamismen har Politiken slet ikke fingeren på pulsen. Not at Als!

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Nej, Janne. Sådan mener jeg, tingene ikke hænger sammen. Den kvalitative forskel på Nekshots tegninger og Roald Als er tvært imod satirens eller karikaturens mål. Nekshot retter kanonen mod problemet, som er uden genstand (person). Han prøver at tage livet af verdens tåbeligheder/problemer og på den måde fjerne dem fra folks hoveder. Roald Als retter i stedet kanonen mod personen (genstanden) og underforstår, at personen er problemet. Gadens parlament forstår kun, at man kan fjerne problemet ved at slå personen ihjel. Det er for så vidt ligegyldigt, hvem offeret er. Fejlen er Roald Als’ og lige frastødende i alle tilfælde… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Problemet med Roald Als, er, for mig at se, i sidste ende ikke det han tegner, men faktisk det han IKKE tegner. (Det samme gælder for Wullf Morgenthaler) Hvis han/de brugte samme slags og mængde krudt, som han/de bruger på f.eks. Pia Kjærsgaard, på stride og formørkede islamister og islamisme og personer fra venstrefløjen, så var der ligevægt og grund til respekt.

PeterK
PeterK
11 years ago

Angående stride tegninger, så kan vi jo tage ekstrabladets Ingemann, der så sent som forleden tegnede Pia Kærsgård med spidsbukser, og bredt bælte med emblem. Skråremmen manglede dog, men den har været der tidligere. Herregud, er manden ikke kommet længere?

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Intel. ‘…Hvis truslerne mod Nekschot er seriøse, og det kan de med tanke på van Goghs skæbne vel sagtens være, er der vel ikke noget at sige til, at manden ønsker at være anonym…’ Bestemt ikke – men teltet – burkaen!! Er dødstruslerne mod Nekshot i grunden af så langt alvorligere art end dem, Wilders konfronteres med, at burkaen bliver maskeringen? OK. Nekschot har en pointe. Man taler litterært om ‘den poetiske retfærdighed’. Som sådan kan burkaen måske opfattes – En vantro formummet som muslimsk transvestit. Wilders eneste maskering er det unikke hår og frisuren oppe på hans hovede.… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

intel. Så må vi jo håbe, at det er en voksen person, der kan inspirere Jørgen Leth til en modningsproces, hvor han får sorteret klinten fra hveden og bruger sin tid på noget væsentligt. For mig er Leth i samme kategori som andre permanente teenagere, der ynder et behageligt liv i eksotiske rammer, eksempelvis Ib Michael og Troels Kløvedal. Janne. Andersen er tilbage i Langtbortistan, hvor det er for farligt at blogge. Hverken han eller jeg kender Roald Als’ tegninger, så vi har vel ikke været rigtigt inde i diskussionen. I øvrigt mener jeg som han, at det hollandske perspektiv… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

Polinos

Det er virkelig en fornøjelse og meget inspirerende at læse det du skriver.

Janne
Janne
11 years ago

Andersen

Det er lidt sjovt at videoen om Kofod er blevet kaldt for porno. I fald der er tale om det, må det være porno med niqab på. Så mange sarte sjæle der findes efterhånden. Det er trist at der er gået så meget sport i at skabe sarte og let krænkelige sjæle – ikke bare i mellemøstlige lande, men også i Danmark.

intel
intel
11 years ago

Roald Als er en moralsk fallit.

intel
intel
11 years ago

@Magga

Jørgen Leth har en dansk dame nu. Hun var tidligere gift med cykelrytteren Brian Holm.

intel
intel
11 years ago

“Kim Møllers tilfælde rummer en vigtig pointe, som alle kan lære af. Det glæder mig meget at læse, at han har genovervejet anonymiteten. Den skulle han have valgt med det samme.”

Kim Møllers åbenhed er en styrke. Men næppe en gevinst for mandens familie- og arbejdsliv?!

intel
intel
11 years ago

“Hvem gider nu læse, hvad jeg har på hjerte!”

Det gider jeg, og jeg finder din beskrivelse af Tour’en ualmindeligt poetisk.

intel
intel
11 years ago

“At Nekshot optrådte i burka var for mig en overraskelse. Min umiddelbare reaktion nok typisk dansk: patetisk, teatralsk og selvhøjtideligt overdramatiserende. Kan man man overhovedet tage en sådan mand alvorligt, når han OPTRÆDER på en sådan måde på så alvorlig baggrund.” Hvis truslerne mod Nekschot er seriøse, og det kan de med tanke på van Goghs skæbne vel sagtens være, er der vel ikke noget at sige til, at manden ønsker at være anonym. Ville du selv kæmpe med åben pande på den baggrund, som Nekschot har at operere ud fra? I så fald er du modig. Måske oven i… Read more »

intel
intel
11 years ago

Andersen skriver: “For dem, der er vant til at nærlæse en tekst vil jeg ikke desto mindre tro, at det står klart, at Polinos ikke gav udtryk for en eneste mening og sammenhæng, som ikke lå i mit indlæg. Han/hun anvendte blot et andet sprog, og når man læser de senere kommentarer, får man det indtryk, at det er det er det mest forståelige sprog på dette sted, og at det sandsynligvis er dumt af mig at forestille mig noget andet.” – Med al respekt mener jeg, at polinos er lige det skarpere i sin analyse. Men lad nu det… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Til Polinos.
Du skelner efter min mening meget præcist mellem Neckshots grovkornede symbolistiske satire og Roald Als’ fascistiske og Stürmer-agtige! billedsprog, der er opbygget som dæmoniserende, virkelighedsforfalskende, visuelle karaktermord vendt mod bestemte personer i det offentlige rum. Deres eneste brøde er, at de mener noget andet end subjektet, Roald Als. Der er ikke længere forsonende træk ved Roalds tegninger, uanset hvor fremragende, han udfører dem. Lødigheden i hans arbejde er forsvundet – tilbage er kun den tomme propaganda.

Med venlig hilsen

Magga
Magga
11 years ago

Emeritus. Der ramte du lige ned i det, jeg gik og tænkte på. Leth er interesseret i cykelløb, hvor mænd kæmper mod sig selv og ikke sanser andet. For nylig har han uden at sætte lighedstegn mellem dette og egen situation fortalt i et stort interview i Jyllands-Posten, at han lider voldsomt af angstanfald pga. sit tidligere hashforbrug, men at anfaldene aftager, når han opholder sig på Haiti. Jeg tvivler ikke om, at han har det rædselsfuldt med sine anfald, som Rifbjerg har hjulpet ham med at få lidt styr på, fordi han kender det så alt for godt fra… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

‘…Det er ikke forsent at skrive her, jeg vil da gerne vide, hvad du mener…’ Flygtigheden, Magga. Da Mader og Leth kommenterede Tour de France blev den lange slange af ryttere gennem de smukkeste franske landskaber for mig et sindbillede på livet og den menneskelige stræben. Alt, hvad rytteren ser, er røven på ham, der kører foran. Alt, hvad han tænker på, er hans egen position i løbet. Men landskabet, der også betyder noget, glider forbi ham, og han sanser ikke dets skønhed, for han er travlt optaget af at glo ind i røven på ham, der kører foran. Dag… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Andersen > Jeg mente blot at Polinos havde udtrykt pointen meget rammende i det citat som jeg gengav. Dog synes jeg der er en lille forskel i din og Polinos’ analyse. Du skriver at “Nekscot opnåede det, som han ville. Han fik latterliggjort sin modpart.” Så vidt jeg kan læse, anerkender du at en karikaturtegning kan være hårdtslående og provokerende, fordi det fremmer budskabet. Det er jeg enig i, men der er en ekstra dimension i mange af Nekschots tegninger. Efter provokationen følger en aha-effekt, hvor man får stof til eftertanke, og indgroede dogmer bliver vendt op og ned. Denne… Read more »

polinos
polinos
11 years ago

-> Andersen “Spørgsmålet er så, om Nekschot anvender det rette billdedsprog for at nå sít publikum, om han skyder flere fra sig, end han tiltrækker…”, skriver du. Det er faktisk et godt spørgsmål og svært at besvare. Måske skal den voldsomme symbolik ses i en særlig hollandsk sammenhæng – Holland er kun på overfladen lig Danmark. Traditionelt har der været et langt voldsommere skisma mellem de religiøse – calvinister og katolikker – og de ikke-religiøse end herhjemme; Holland er reelt et meget opsplittet samfund, og i øjeblikket synes de religiøse at være i offensiven over for det frigjorte, verdslige samfund,… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Jo, Emeritus. Og jeg sidder og tænker på, at der gudskelov er forskel på nogle gennemgående træk ved calvinistisk og lutheransk ånd. Ang. burkaen var den måske ment som et både nødvendigt og galgenhumoristisk tilbehør, men i så fald lader det til, at det sidste faldt tungt til jorden. For os, der ikke var der, kandet dog være svæt at afgøre. Jeg kan ikke lade være at tænke på, at Kim Møller for ikke længe siden skrev med synlig bitterhed på Uriasposten, at hvis han på forhånd havde vidst, hvad hans åbenhed om identitet ville medføre, havde han valgt at… Read more »

Emeritus
Emeritus
11 years ago

En glimrende tråd, som jeg har gennemlæst med stor fornøjelse – fuld af stort og småt og enkelte åbenlyse vildskud. Desværre er jeg kommet lovligt sent til at kunne bidrage.

Dog:
At Nekshot optrådte i burka var for mig en overraskelse. Min umiddelbare reaktion nok typisk dansk: patetisk, teatralsk og selvhøjtideligt overdramatiserende. Kan man man overhovedet tage en sådan mand alvorligt, når han OPTRÆDER på en sådan måde på så alvorlig baggrund.

Og – er det ikke lige før Trykkefrihedsselskabet udsætter sig for at blive seriøst til grin?

Med venlig hilsen

Andersen
Andersen
11 years ago
Andersen
Andersen
11 years ago

Til Casper Borgerlig bums “Ja – det er jo netop pointen. Som Polinos har fanget:” Du mener altså ikke, at jeg havde fanget pointen, anderledes kan jeg ikke læse din bemærkning. For dem, der er vant til at nærlæse en tekst vil jeg ikke desto mindre tro, at det står klart, at Polinos ikke gav udtryk for en eneste mening og sammenhæng, som ikke lå i mit indlæg. Han/hun anvendte blot et andet sprog, og når man læser de senere kommentarer, får man det indtryk, at det er det er det mest forståelige sprog på dette sted, og at det… Read more »

Johansen
Johansen
11 years ago

Polinos

Din analyse er glimrende. Den kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

LFPC

Jeg har også lidt svært ved at forstå, hvorfor Jørgen Leth skal blandes ind i noget så skræmmende, som den stigende antisemitisme overalt i Europa.
Han har haft sex med en 17 årig fra Tahiti. Og hvad så? Det må de da selv om.

Victor
Victor
11 years ago

Lige et par supplerende oplysninger til Christian Ganczarski, den polsk-fødte konvertit, som netop er blevet dømt for synagoge-bombningen.

Mens der har været masser af skriverier om Guantanamo, er det faktisk lykkedes for franskmændene at lave nogenlunde det samme – uden at løbe ind i en mur af kritik.

Christian Ganczarski blev faktisk anholdt helt tilbage i 2003 – da han lavede den bommert at mellemlande i Paris – og har siden siddet et eller andet sted i Frankrig.

Nogle af de franske undersøgelsesdommere har været betydeligt mere røgede end Bush nogensinde var speget.

Janne
Janne
11 years ago

Kakao

Du har ret – proportionerne er gået fløjten. Vi ser også venstrefløjspolitikere i Danmark forsvare Hamas – uden at se på det jødehad der findes i Hamas og uden at tage afstand fra det misbrug af børn der forekommer i Hamas krigsmaskineri. Omsorgen er ret selektiv, lader det til.

Janne
Janne
11 years ago

Vedr. Jørgen Leth og den 17-årige kvinde fra Haiti, så synes jeg at den 17-årige kvinde fra Haiti selvfølgelig selv skal bestemme hvem hun vil have erotiske forhold til. Hun skal selvfølgelig selv bestemme om hun vil have erotiske forhold til mænd der har en anden hudfarve end hende selv, er ældre end kvinden selv og som evt. har flere penge end kvinden selv og måske kommer fra et andet land end kvinden selv. Kvinfo segmentet af kvinder i Danmark skal ikke bestemme hvem en ung kvinde fra Haiti har sex med og hvorfor.

Kakao
Kakao
11 years ago

Jørgen Leth betalte et nyt hus til pigens familie.

Kakao
Kakao
11 years ago

“Leth kneppede en 17-årig på den anden side af jordkloden, han kaldte sin bog “Det Uperfekte menneske”, kom videre. Verden over passerer opfordringer til jødedrab helt ubemærket, og en hollandsk mainstreampolitiker deltog i en demonstration hvor der blev råbt “Hamas, Hamas, jøder til gassen” Intet sker i den anledning.”

Så sandt.

Vores opponenter forstørrer til evighed ubetydeligheder, mens de lader uhyrligheder passere ubemærket.

Kakao
Kakao
11 years ago

Jørgen Leths kvinde var i øvrigt Leth utro med jævnaldrende mænd, når Leth var ude af byen, så udnyttelsen var gensidig.

Kakao
Kakao
11 years ago

@Nørskov

At du sidestiller Jørgen Leths eventuelle udskejelser med pædofili, finder jeg ikke alene frastødende. Det er udtryk for manglende dømmekraft fra din side.

monse
monse
11 years ago

> polinos Jeg ser præcist det samme i den karikatur, som du fint udlægger. Den egentlige historie om Anne Frank er bevægende tragisk. Hos nogle bidrager den med indsigt i nazismens uhyrligheder og giver anledning til alvorlig eftertanke. Hos andre bliver den til en myte, som de bruger til at hykle godhed med, samtidig med at de villigt byder sig til overfor Islams uhyrligheder. Jeg kan kun se, at sarkasmen er rettet mod de sidstnævnte. Om det så også er den tolkning denne målgruppe vil anlægge, ved jeg ikke. Der skal nok en hel del skarpe kløer til at trænge… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Nogle religioner er ikke modstandere af blasfemi, men anser den tværtimod for gavnlig. I Zen-buddhisme brugte man blasfemi mod Buddha som en slags læremetode: Zen and the Heart of Blasphemy “What is Buddha? A dried shit stick”. Such a statement about Mohammed or Jesus would provoke outrage amongst Muslims or Christians but to the pious Buddhist who asked the question in T’ang dynasty China, Master Ummon’s reply was a precious teaching. … Subverting the sacred is a standard tactic in the Zen teacher’s armory. It is used to shock the pious into re-examining their fundamental assumptions so as not to… Read more »

Casper | Borgerlig bums

Andersen skrev: “nogle af Nekschots tegninger går over stregen for, hvad jeg bryder mig om at se på”… Ja – det er jo netop pointen. Som Polinos har fanget: “Først chokvirkningen. Uden chokvirkning ingen effektiv satire. Den mest effektive chokvirkning opnår man selvsagt ved at trampe på flest mulige tabuer.” … “Når det første chok over Nekschots brutalitet har lagt sig, begynder man at forstå, at tegningen er meget mere “dyb” end som så. “ Nekschot har i hvert fald denne virkning på mig. Han er en af de få tegnere og kunstnere der kan give en erkendelse og eftertanke… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Nørskov. Jørgen Leth blev til grin med sit patetiske pral, og pigen finder sig sikkert med tiden en mand, der passer bedre til hende. Det kan vel ikke afvises, at hun har været lidtt glad for ham og sat pris på de fordele, hun havde af bekendtskabet og måske stadig har.. Der er masser af danske kvinder, der gifter sig med mænd, som kunne være deres far og samtidig scorer både tryghed og en behagelig tilværelse..Det kan gå godt, men ofte er manden ikke at misunde. Der foregår i det hele taget mange køb og salg på helt frivillig basis… Read more »

LFPC
11 years ago

Min forargelse over Jørgen Leth (som i øvrigt ikke interesserer mig det fjerneste) kan ligge mellem en sammenklemt tommel- og pegefinger. 1) Pigen var 17, 2) det foregik på den anden side af jordkloden, 3) Leths bog hed “Det uperfekte menneske”, “U” markeret med rødt, 4) Ekstra Bladet er vist ikke de rette til at spille helligt forargede her, no? 5) der var ikke tale om vold, men om en eller anden form for udnyttelse, og 6) Leth stod selv frem og fortalte ærligt historien som han kunne have valgt at tie om, og derved sparet ham al forargelsen. Vi… Read more »

Nørskov
Nørskov
11 years ago

Når jeg ser Nekschots tegninger, kommer jeg til at tænke på de sjofle tegninger vi sad og tegnede i 4.klasse – gaab! Jeg synes de sex-tegniner er infantile, grænsende til det pinlige for en mand i hans alder. Men derfor har han selvfølgelig lov at tegne alligvel. Og det undrer mig, at nogen gider at slå ham ihjel for de streger. Hvad angår det indledende indlæg, hvor Jørgen Leth pludeslig bliver blandet ind i sagen, synes jeg pågældende skribent og korhyler skal øve sig i at skille snot fra skæg. Her kommer årsagen til kritikken af Jørgen Leth, som jeg… Read more »

Magga
Magga
11 years ago

Renæssancens bildlekunst er fuld af både en blidere erotik og en masse pornografi, der kan være særdeles vulgær og brutal, og den gang var så at sige al kunst religiøs kunst.

Magga
Magga
11 years ago

Tim Pallis skrev:

“Når seksuelle fantasier forbindes med religion eller vold eller kongehuset er det ekstremt ulækkert”

Ja, når der er tale om vold og kongehuset, men forbindelsen mellem seksualitet og religion er meget tæt.

Det kan der skrives meget og både lykkeligt og ulykkeligt om, og det burde vi efter min mening interessere os mere for i forbindelse med vore endeløse integrationsproblemer af muslimer. Men også for vor egen skyld.

polinos
polinos
11 years ago

-> Kakao Lige netop! Når det første chok over Nekschots brutalitet har lagt sig, begynder man at forstå, at tegningen er meget mere “dyb” end som så. Akkurat som Kurt Westergaards Muhammed med bombe i turbanen var det. Nekschot er bare langt mere brutal og uhæmmet i sin anvendelse af virkemidler – og i betragtning af de hollandske myndigheders reaktion må man jo sige, at det virker. Dette er virkelig FARLIG satire, og satire, der ikke er farlig, er ikke værd at beskæftige sig med. Smagløs, over stregen, vulgær? Måske, men han fik folk i tale, ikke sandt, og her… Read more »

Kakao
Kakao
11 years ago

@polinos

Læste først din analyse i sin helhed nu.

Hvor er det glimrende skrevet og tolket.

Kakao
Kakao
11 years ago

“Ikke nok med, at han udfordrer muslimerne, men også jøderne og så alle humanisterne, for hvem Anne Frank er blevet et sentimentalt ikon. Det er s’gu et rent Kinderæg af en provokation – hele tre ting i én!”

Flot tolkning.

Nekschot deler da i hvert fald sol og vind lige.
_

Brød mig ikke om tegningerne i begyndelsen. Fandt dem frastødende.

Nu finder jeg Nekschots tegninger NØDVENDIGE.

Kakao
Kakao
11 years ago

Muhammed knepper Hollands dårlige samvittighed (Anne Frank) i røven?

Fordi den islamiske besættelse af Holland efterhånden er lige så påtrængende som den nazistiske?

Gav Nekschot selv nogen nøgler til en dybere forståelse af sine tegninger?

Kakao
Kakao
11 years ago

Tænkte også på Robert Crumbs, da jeg så Nekschots tegninger.

Man kan måske også sige, at Anne Franks minde og holocaust i høj grad voldtages i disse år, da muslimer jo omtales som nutidens jøder, mens sandheden er, at muslimer i dag står i kø for at komme ind i Europa, mens 30’ernes jøder stod i kø for at komme ud. Måske er det denne problematik, Nekschot vil henlede hollændernes opmærksomhed på.

77
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x