Brorsons Kirke er splittet i spørgsmålet om de irakiske kirkebesættere. Det afslører et referat af et menighedsrådsmøde, som Sappho har fået aktindsigt i.
af UWE MAX JENSEN
Mandag aften 18. maj 2009 besluttede Brorsons Kirke på et ekstraordinært menighedsrådsmøde, at de irakiske kirkebesættere kan blive i kirken indtil 1. september. Men det er ikke alle medlemmer af menighedsrådet, der støtter de irakiske kirkebesætteres aktion med lige stor begejstring. Det fremgår af referatet fra det ekstraordinære menighedsrådsmøde.
Sappho har fået aktindsigt i dokumentet og kan afsløre, at det ikke er et enigt menighedsråd, der bakker op om kirkebesættelsen.
Af referatet fremgår det, at menighedsrådsmedlem Erik Bock ønsker en tidsramme for irakernes ophold i Brorsons Kirke, men at han i øvrigt føler, “at folkekirken blev taget som gidsel.” […] Sappho: Menighedsrådsmedlem: – Folkekirken tages som gidsel
Per Ramsdal, Folkekirkens svar på Peter Brixtofte?
Sammenligningen er ikke blot min behagelige spøg. Kigger man hans historik på Infomedia igennem genfindes i hvert fald en brændende ildhu og virketrang, en mand der er her og der og alle vegne med meninger om alt mellem himmel og jord, og plusordsbehæftede udmeldinger om fred på jord og i mennesker i velbehag.
Dybden, nåh ja, man kan vel ikke nå det hele, og kigger en eller anden nærmere på feelgoodsnakken afsløres godt nok en …. himmelråbende naivitet og uvidenhed om/blindhed for den anden abrahamiske religion der jo trænger sig frem på Nørrebro (den tredje frarådes eksplicit af ledende politimand Per Larsen at stikke hovedet frem på Nørrebro) – men nu skal vi ikke være så pessimistiske, man kommer længst med kærlighedens stærke arm.
Og ja, denne historie har, som tilfældet var med den detroniserede Farum-regent, en mørk side: Folk i Ramsdals nærmeste omegn oplever noget andre sider af denne Guds mand, så man får den ukristelige tanke: Hvem er egentlig Vorherre i Per Ramsdals verden?
[…] Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har de to sognepræster været så meget oppe at toppes, at sognepræst Lisbeth Søe under et personalemøde gik amok og spyttede sognepræst Per Ramsdal i ansigtet. Denne gengældte ved at spytte på Lisbeth Søe i et tilstødende lokale. […]
Per Ramsdal betegnes [i Arbejdstilsynets rapport] som visionær og en fremragende organisator. Men han er årsag til mange af de konflikter, der beskrives i arbejdsmiljørapporten. Kirketjenere mener, at han er nidkær, ondskabsfuld og modbydelig og ligefrem hader kirketjenere, der ønsker at arbejde efter deres regulativ. Per Ramsdal er kendt for sine mange, lange klageskrivelser over kirketjenerne. […] Præster spytter på hinanden [Ekstra Bladet 11.2.2007]
Kirketjener Erik Normind Jakobsen, Blågårdens sogn, har netop sagt sin stilling op i protest mod sognepræst Per Ramsdal og menighedsrådets håndtering af den psykiske belastning, som kirketjenerne i sognet er udsat for.
– Det kan ikke komme bag på nogen, hvordan Per Ramsdal systematisk har kørt medarbejdere i sænk med sine mange og lange klagebreve og også har fået andre med på modbydelighederne.
– Det er fuldstændig uden for min fatteevne, at han stadig er præst i folkekirken, men han har jo mange kirkegængere, og det er jo målet, så skidt med midlerne.
Det skriver kirketjener Erik Normind Jakobsen til menighedsrådet i sin opsigelse.
Erik Normind har været koordinerende kirketjener og kender til de mange problemer, som de andre kirketjenere også har haft med PerRamsdal .
– Han har bl.a. drevet systematisk psykisk tortur mod fjerdekirketjeneren. Og jeg har det efterhånden så dårligt, at jeg ikke ser anden udvej end at søge væk. […] Mobber og forfølger kollegerne [Ekstra Bladet 11.2.2007]
Hmmmm …. (LFPC).
Grækenland: Situationen ude af kontrol, men bid tænderne sammen
Artiklen her fra Helsinki Times er måske ikke det værste man har læst om emnet indvandringsproblemer. Den forholder sig trods alt til problemerne som reelt eksisterende, men ganske megen vægt lægges på de indfødte grækeres mere eller mindre heldige måde at reagere på. Der en ubehageligt ukritisk brug af ordet xenofobi/fremmedfrygt. Vi taler om et særdeles udsat land på Europas bløde sydflanke, der på kort tid har måttet modtage tusinder af fattigdomsflygtninge. Når man så reagerer – heldigt eller uheldigt – er dette så udtryk for fremmedfjendskhed? Er den rationelle, korrekte måde som en græker bør forholde sig til dette blot resignation og legalisme (“We illegally do not implement European directives …”)? Via Gates of Vienna (LFPC):
Several violent attacks against economic migrants have been reported around Athens city centre during the last month, most notably targeting the Pakistani community.[…]
The hundreds of demonstrators flew the Greek flag, played music by Wagner as did the Nazis once, and sang radical marching tunes. ‘Blood, Honour, Golden Dawn’ went one slogan, Golden Dawn being the name of the most notorious fascist group in the country. […]
“The debate about deterioration of migration into a crisis is increasingly taking place in a very negative climate,” says Spyros Rizakos, legal representative of the NGO Aitima based in Patra city 250 km southwest of Athens. Thousands of refugees from Afghanistan and Somalia live there in inhumane conditions.
“Nobody discusses what drives thousands of people to such abject conditions, and what the responsibility of the Greek state is for that,” Rizakos told IPS. “We illegally do not implement European directives for reception and integration, and have effectively shut the majority of migrants out of asylum procedures; this country is literally a workshop of social exclusion for foreigners. […] Greeks Increasingly Xenophobic
Athens mosque set on fire
An attack on a mosque in the Greek capital Athens has left three people injured. Unknown assailants had set fire to the building housing the mosque. The attack comes after days of unrest sparked by allegations that a police officer tore up a copy of the Qur’an while questioning Syrian immigrants. Famagusta Gazette
Long Black Veil – en sang fra den anden side af graven
Endelig kan vi tale om sorte slør i en mere interessant sammenhæng. Jeg har først for nylig opdaget at Long Black Veil ikke er skrevet af Johnny Cash, men af Marijohn Wilkin og Danny Dill i 1959. Sangen er indspillet i utallige versioner, men den morbide, skæbnesvangre stemning synes som skabt til ‘the man in black’. Strofen “I spoke not a word though it meant my life, for I’d been in the arms of my best friend’s wife” må være en af de cooleste nogensinde. Her er en version med det fine gamle bluegrassensemble The Seldom Scene (LFPC).
Den allermest tabubelagte diskussion
Kun dem med selvpålagt blindhed kan benægte at islam og muslimer spiller en større og større rolle i de daglige nyheder. Uanset om man tilhører den fløj der mener at dette ene og alene udspringer af fobi og racisme, eller om man mener at denne religion/ideologi i sig selv er problemskabende, er eskaleringen et faktum. Der er adskillige konkrete problemstillinger i luften: Særhensyn, demografi, OICs censurønsker, terrorisme, indvandring og situationen i ghettoerne, for at nævne nogle stykker. På den ene eller den anden måde bevæger vi os hen imod en afklaring, en tendens. Man skulle synes at dette var af allerstørste interesse for os alle, i det mindste at prøve at afdække mulighedernes spillerum. Men for mainstreammedierne, som jo ikke engang tør fortælle deres publikum at mainstream-islam er en herrefolksideologi, er dette nok det størst tænkelige tabu: Tør man overhovedet nævne den mulighed, at islams tilstedeværelse i vore lande i sig selv er problemet, og at situationen kan tilspidses så meget at det bliver uafviseligt at det er os eller dem? Nej, det er utænkeligt.
Men selvfølgelig ikke i blogverdenen. Hver gang Gates of Vienna tager emnet op må det indledes af en disclaimer om at dette er deskriptivt, ikke normativt. Jeg vil her blot gengive Dymphnas klare ord på GoV som indledning til El Inglés’ seneste essay om emnet:
That kind of thinking [at den blotte omtale at forfærdelige handlinger også udløser dem, LFPC] is regressive to an earlier period of human development when words had magic and could cause events all by themselves. To the grown-ups: enjoy!
Hvis man faktisk læser essayet og ikke blot forarges over emnet vil man hurtigt se at det normative er irrelevant. De muligheder, inklusive de mest brutale, som der diskuteres, kører efter deres egen indre dynamik, og er (naturligvis) ikke noget som onde bloggere som os kan fremskynde på nogen måde. Skal jeg komme med min personlige vurdering af El Inglés’ scenarier er det at han underspiller de europæiske befolkningers kulturelle selvhad, og at enden i stedet for et ‘bang’ bliver et ‘whimper’ – Europa afvikler gradvist sig selv i salamiskiver. Essayisten undervurderer nok også polariseringen af de europæiske befolkninger, og kommer ikke ind på det forhold at et opgør ikke bliver ‘dem’ mod ‘os’, men at betydelige segmenter af europæerne aktivt vil tage ‘deres’ side. Alle disse forhold til trods er El Inglés uomgængelig og væsentlig. Han udtrykker sig nok lige vel omstændeligt, men kort sagt kredser diskussionen om disse tre mulige udkommer, hvis der opstår enighed om at tilstedeværelsen af islam er problemet:
[…] I suggested that there were three basic ways in which the number of Muslims in any given European country could, in principle, be reduced:
through pressuring them, in whatever fashion, to decide to relocate (Option 1);
through deporting them (Option 2); and,
through large-scale violence which, taken to an extreme, would constitute genocide (Option 3).
El Inglés ender dog med at hælde imod at enden bliver det han kalder Option 1 [enhanced], som er flere mere eller mindre ufine måder at presse muslimer ud af Europa (LFPC):
[…] Given these factors, here is my final prediction: European countries seeking to de-Islamize will move into Option 1 (Standard), supplemented as described above by small amounts of Option 2. As this proves insufficient (which it will) these tactics will segue into Option 1 (Enhanced). In some countries more and more Option 3-type violence will be incorporated. After a period of unspecified time, the will of the Muslim population of the country under consideration will be broken, and decreased resistance from that Muslim population will allow a successful end to de-Islamization through a reversion to Option 1 (Enhanced). There will be no need of a further application of violent tactics. […] El Inglés: To Push or to Squeeze?
Der gives ikke nogen sociologisk model til at afdække det, der foregår i Europa nu. Selvfølgelig fylder det kulturelle selvhad en stor del af billedet, som Jens H så udmærket forklarer. Men i sidste instans er det nok snarere en social manipulation med moralen, vi har med at gøre, da følelsen for medmennesket, der er substansen i al moralsk adfærd, er en forudsætning for et socialt liv. Derfor er det nytteløst at diskutere – hvis vi vil gå i dybden – hvem der er de største forbrydere, når vi taler om indvandringen og de sociale konsekvenser. Er det politikerne, socialisterne,… Read more »
Der er vel ingen af jer, som bor i naerheden og opsoeger samraadet?
Åbne samråd om hjemsendelsesaftalen med Irak og omafviste asylansøgere i Brorsons kirke på Nørrebro
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik harkaldt integrationsminister Birthe Rønn Hornbech i samråd om den netop indgåedehjemsendelsesaftale med Irak. Samrådet er åbent for alle og finder sted tirsdagden 26. maj 2009 i PRO-D på Christiansborg. Samrådet begynder kl. 12.00.
http://www.altinget.dk/artikel.aspx?id=95330
Tak for kaffe nogle grimme konflikter Nørrebro præsten er involveret i i ‘sin’ kirke – og det er ham der taler om at vise næstekærlighed ha ha…
Med det der nu forekommer i en af folkekirkens kirker og med det der skete for nogle år siden, da det endte med at palæstinensere fik en særlov (fordi de fik lov til at besætte en kirke), så forekommer det mig at dele af folkekirken er ved at udvikle sig til en trussel for vort demokrati. LFPC Jeg synes da at jeg gør hvad jeg kan for at kritisere SF, når jeg er utilfreds med partiets gøren og laden. Den borgerlige blok har gjort det alt for lidt (Lene Espersen og Villy Søvndal har sågar lavet en fælles hygge-bog) og… Read more »
Mindretal har til tider en indflydelse der ikke står mål med deres repræsentation.
At et flertal ikke er kapable til at undgå udsigten til selv at blive et på alle områder udsat mindretal er virkelighedens ubarmhjertige realitet.
Peter Buch
De udgifter kommer ikke bag på mig, da jeg har fulgt denne blog i en del år.
Men tallene vil sikkert forbavse en del danskere – måske endog flere af de Gode Mennesker, selvom jeg næsten er sikker på at de vil mene at det er der så ikke noget at gøre ved.
Bortset fra at nogen altså skal betale .
Man skulle overlade det til de Gode Mennesker at finde de områder der nødvendigvis skal skæres ned på for at kunne financiere asylansøgerne og indvandrerne.
Måske vi skulle spørge på en anden måde end hvordan det kan være, at nogle er blevet selvhadende her i Europa og at disse nogle tilsyneladende har en form for magt ? Hvad med at spørge – hvordan kan det være at Europas lande, tilsyneladende med deres skiftende lederes og hovedparten af deres politikeres velsignelser og hjælp, bevidst omkalfatres ved hjælp af Islam og dens rettroendes indvandringer i samtlige de europæiske lande ? Den måde hvorpå muslimerne behandles når de f.eks. udviser en optræden som ville have fået konsekvenser for ikke-muslimer om de havde gjort det samme, fortæller eet og… Read more »
Om udgifter og antal fra Danmark wordpress com:
http://danmark.wordpress.com/2009/05/25/asylpolitik-er-dyr-og-ineffektiv/
JensH
Jo, et Tyskland som i store medier og udtrykt fra politiske ledere står på fornuftens side- som vi nu definerer den- vil givet kunne hjælpe mod eksempelvis islamisk supremacisme, og forhåbentlig medvirke til at kunne åbne øjnene hos flere naive og forledte.
Næ, det har du sikkert ret i. En sådant politisk/religiøst motiveret attentatforsøg er jo trods alt ikke hverdag i Danmark – endnu da.
Mon ikke bare det er et spørgsmål om tid, når han kommer i retten? Det er svært at forestille sig at denne sag kunne fuse ud uden at vi havde hørt noget.
@LFPC “men det lange seje træk handler om at få nyheder som denne ud i mainstream.” Enig. Men det kan virkelig engang imellem være frustrerende at opleve MSM fordrejelser og ikke mindst fortielser, specielt når man følger med i blgsfæren. Men apropos MSM og Israels forsvarskrig mod HamaSS tilbage i januar, så er var det egentlig også forbavsende så hurtigt historien om attentatet på de to Israelske handelsfolk i Odense ‘døde’. Vi har intet hørt om hvilken straf denne herboende Palæstinensiske attatentat-mand har fået?? Han var ellers af Odense Komune blevet fremhævet som et mønstereksempel på god ‘integration’. Har du… Read more »
@Peter Buch Du linker til en leder om Tyskland, der hylder 60 års jubilæet for den demokratiske fobundsrepublik. Jeg mener faktisk dag, at Tyskland er et af det demokratiske Europas sidste håb, og jeg tilhører elelrs den slags borgerlige som altid har næret en næsegrus beundring for anglo-saxernes vilje til at forsvare demokratiet, men specielt UK -og delvis USA- er ved ‘gå helt til hundene’ grundet en striks politisk korrekthed, og byder slet ikke islamismen trods. Lad mig give et par nylige eksempler på hvorfor jeg mener Tyskland er ved at træde i karakter. For et par dage siden så… Read more »
“Ikke hvis det er SF der bliver spurgt. Så sent som i dag hørte jeg den gamle fru præste Auken fortælle at hun går ind for både mere Tyrket og mere EU og mere islam”.
Jeg hørte ikke til dem der klappede af Søvndals “skrid”-stunt og så det som et endegyldigt brud med fortiden. Nu er der da efterhånden intet tilbage af goodwill for SF?
Tak for reaktioner på ytringer.
Her lidt omskrevet “Glæde over Danmark” i kommentar på JPs leder, når politisk konsensus, diverse aktøres fleksibilitet og lidt rettidig omhu går op i en højere enhed er Danmark jo ofte- et ideal, et land fyldt med udfordringer og med til tider beundrede – løsninger:
http://jp.dk/opinion/leder/article1702835.ece
Ja, MSM-verden som sådan er noget jeg kun har foragt for i dag. De uafhængige netmedier er vores egen redningsplanke, men det lange seje træk handler om at få nyheder som denne ud i mainstream.
OT Det burde vel egentlig ikke komme som en overraskelse, men politiet har -suprise, suprise- valgt at droppe racismesagen om de heilende Palæsinensere på Rådhuspladsen lørdag d. 10.01.2009. Til trods for der findes videofilm af de pågældende Palæstinensiske ‘mod-demonstranter’, som står og råber “Vi vil dræbe jøderne verden over” og “alle jøder skal slagtes”, og der stod politifolk luge ved siden af, så kan politiet “ikke har kunne finde gerningsmandens identitet.”: http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=44619 Jeg var derinde den dag til pro-Israel demonstrationen, og det er mig en gåde hvordan politiet kan undgå at finde frem til de skyldioge?? Er de totalt blinde… Read more »
ups
Tyrket = Tyrkiet
“..om at tilstedeværelsen af islam er problemet:…”
Ikke hvis det er SF der bliver spurgt. Så sent som i dag hørte jeg den gamle fru præste Auken fortælle at hun går ind for både mere Tyrket og mere EU og mere islam.
JensH
“Folkekriken er ikke blevet taget som ‘gidsel’. Den har velvilligt ladet sig bruge i dette politiske spil om en gentagelse af Palæstinenser-særloven af 1992.”
Det ligner i hvert fald at folkekirken lader specielle interessegrupper tage folkekirken som gidsel i ny og næ, hvis nogen (som kirken vælger at sympatisere med) ikke kan få sin vilje ad demokratisk vej. Her ser det ud som om at det er præsten og en del af menighedsrådet, der dyrker egen politiske interesse i en af de danske folkekirker. Politikere lønnet af kirkeministeriet.
Jeg ved slet ikke nok om dette emne til at sige hvor religionen stopper og nationalismen begynder, men det er nok en hybrid af begge som du skriver. De to områder udgør jo en nulsum, forstået på den måde at kemalistisk nationalisme blev opbygget for at sætte noget andet i stedet for det islamiske hængedynd som Kemal Atatürk så det. Når Erdogan kalder assimilation for en forbrydelse, appellerer han så til nationalisme eller religion? Jeg ved det faktisk ikke. Men når de mikroskopisk få kristne og jøder i Tyrkiet forfølges og chikaneres, giver det vel kun mening at se dette… Read more »
> LFPC
Ja, men der bare mange andre strømninger end den religiøse. F.eks. den tyrkiske bosættelse i Vesteuropa: Godt nok er der sat turbo på af den nuværende, islamistiske tyrkiske regering, men det er vel også en tyrkisk-nationalistisk dagsorden? I forening med en islamisk?
“…Ifølge Malik består gruppen af kirkebesættere af “ca. 50 irakere, som betjenes af en større baggrundsgruppe på omkring 150, der sørger for logistisk, madlavning, økonomi, events og presse.”
Hvem er disse 150 i baggrundsgruppen?
Praesten af Brorson kirke, Per Ramsdal, lægger jo op til fælles bøn mellem muslimer og kristne ved gudstjeneste.
Paa praestens blog beretter han naesten kun om sine besoeg (han holdt fredagsboennen!) i moskeer og sheiks. Er han en dansk praest for dansk ungdom? Er Brorson en kirke?
http://www.brorsons.dk/blog/
“En forklaringsmodel kunne være, at der ikke er tale om en organiseret muslimsk invasion. Der er tale om en ny folkevandringstid, hvor vandringen går fra de fattige lande til de rige”. Dette er selvfølgelig en del af det samlede billede, men erobring ved demografi er også noget der går igen i utallige udtalelser af muslimske ledere gennem tiden. Boumedienne i FN i 1960’erne, Ghadaffi, Mullah Krekar i Norge (“muslimer formerer sig som moskitoer”), Yusuf al-Qaradawi (islam vil erobre Rom, dvs. de vantro) . Du kan se denne forventning afspejles på muslimske netfora, og imamer opmuntrer flere steder til at sætte… Read more »
Folkekriken er ikke blevet taget som ‘gidsel’. Den har velvilligt ladet sig bruge i dette politiske spil om en gentagelse af Palæstinenser-særloven af 1992.
En forklaringsmodel kunne være, at der ikke er tale om en organiseret muslimsk invasion. Der er tale om en ny folkevandringstid, hvor vandringen går fra de fattige lande til de rige. Kun en del af de indvandrede er muslimer, men de fylder godt i nyhederne. Hvorfor har de vestlige lande tolereret denne indvandring? Af mange grunde. Nogle har ligefrem ønsket den, nemlig “En-verden”-segmentet (Politiken, caffe latte). Her er det nok relevant at tale om selvhad, eller nedvurdering af sin egen del af verden. Men også om grænseløs (!) godhed. Men de fleste har slet ikke erkendt, at der er tale… Read more »
@Peter Buch “At der i en lille del af de europæiske befolkninger findes noget der kunne betegnes kulturelt had” Det kulturelle selvhad findes måske nok kun i en nominelt lille gruppe, men det er til gengæld en gruppe der fylder meget i den offentlige debat, og dermed i høj grad er dagsorden-sættende for den politiske debat (og dermed i sidste ende indflydelsesrig på de polistiske beslutninger der træffes). Eksempelvis har den massive indvandring fra den muslimske verden, som vest-Europa har oplevet gennem de seneste 40 år, aldrig nogensinde haft folkelig opbakning. Det er ganske enkelt skiftende ‘eliter’, (arbejdsgivere, Centrum-venstre, venstrefløjs-universitetsfolk,… Read more »
Enig i at selvhad kun er en delforklaring, og jeg skal ikke vove at opstille mere udførlige teorier, men selvhadet er vel det endelige udtryk og den stopklods som alle årsagerne udmøntes i. Man ser gerne chokket over de europæiske værdiers fallit i de to verdenskrige som en forklaring; andre peger på Frankfurterskolen og Gramsci, eller marxismens endelige kollaps efter Murens fald, der skabte grobund for en ny myte om et proletariat. Men i det daglige er selvhadet vel den mur vi støder ind i – på ganske få årtier er udsagn som ‘dette er VORES land’ eller ‘vores kultur… Read more »
Vesteuropa oplever noget, der minder om 1930’erne. Med Churchills ord: “Det er et valg mellem krig og vanære. Man [England og Frankrig] vælger vanæren og får krigen.”
Ligesom dengang vil de enkelte lande opleve deres individuelle variationer af den fælles katastrofe. Sverige var landet, danskerne flygtede til 1940-45. Om nogle år kommer vi måske til at se flygtningestrømme (etniske svenskere) den anden vej.
Vi gamle røvhuller kan lægge os til at dø, men det er fandme synd for børn og børnebørn, som arver disse gigantiske problemer.
Set herfra er “selvhad” som forklaringselement ejheller dækkende for meget i en beskrivelse af hvilke elementer, der samlet har ført til den aktuelle virkelighed. Der må flere argumenter til end en påstand og dermed et bedre belæg for at kulturelt selvhad er et væsentligt element. At der i en lille del af de europæiske befolkninger findes noget der kunne betegnes kulturelt had til nuværende og tidligere eksisterende forhold, institutioner, teorier af diverse art og praksis er – for mig at se- næppe nok til at udpege kulturelt selvhad til et væsentligt element i en aktuel analyse. Med mindre kulturelt selvhad… Read more »